quote:
Op woensdag 26 juni 2013 16:03 schreef man1986 het volgende:Juist, het gaat om waarheidsvinding.
Zo zou je ook kunnen zeggen dat er geen onzinnige 'waarom' vragen zijn. Of je moet dingen gaan vragen als "waarom blaast een olifant een verhaaltje uit".
Het voorbeeld wat ik gaf was meer een soort vraag over wat voor een soort vragen jij het had. Ik ga er vanuit dat jij het niet over dat soort vragen hebt maar over vragen zoals "waarom bestaat x" en " hoe bestaat x".
De eerste (waarom) vraag is niet valide als er gewoon weg geen antwoord voor is. Er hoeft namelijk geen enkele reden zijn
waarom iets bestaat.
De tweede (hoe) vraag is onafhankelijk van de juistheid van een eventueel antwoord valide. X bestaat, dus er is ook een mechanisme wat x mogelijk heeft gemaakt.
quote:
Je begint het te begrijpen. Door er een onderscheid te maken tussen 'waarom' vragen, kunnen we beter tot een waarheidsvinding uitkomen.
Nee ik begrijp het wel, enkel ik geef aan dat er gewoon weg geen antwoord op waarom-vragen hoeven te zijn, waarmee de validiteit van de vragen vervalt en dat is iets wat jij schijnbaar niet wil/kan begrijpen.
quote:
Verderop, door er een onderscheid te maken tussen 'hoe' vragen, kunnen we ook beter tot een waarheidsvinding uitkomen.
En daar gaat het ons ook juist om.
Nogmaals, hoe-vragen kunnen enkel gesteld worden met de aanname dat er een methodiek is. Dat hoeft dus niet zo te zijn, waardoor de validiteit van dat soort vragen wegvalt.
Het klopt niet wat jij stelt. De validiteit van hoe-vragen staat los van de onderzoeksmethodiek. Hoe-vragen gaan over wat/hoe X is en niet of we valide onderzoeksmethodes hebben om X te doorgronden.
Als we het hebben over bijvoorbeeld het Universum, dan is de vraag:"Hoe is het Universum ontstaan" valide. Dat staat los van de onderzoeksmethodiek of de juistheid van het antwoord (Of zelfs van het feit dat we wellicht nooit het antwoord kunnen weten).
Dat is volledig anders als je de vraag stelt "Waarom bestaat het Universum". Het kan zijn dat er gewoon weg
geen waarom is.
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."