Dat is de reden voor het aanmaken van dit topic. Ik denk namelijk dat het heel moeilijk is om argumenten te vinden voor het bestaan van God en als we zelf de opdracht krijgen om dit te proberen net als gelovigen gaan we misschien meer begrip tonen voor de lastige positie waarin gelovigen zich bevinden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:44 schreef muhahaha het volgende:
Ik verwachtte eigenlijk een goed beargumenteerd betoog.
Ik kan zijn plaats niet innemen want ik ben een atheist. Daardoor begrijp ik de gelovige niet en andersom hetzelfde.
Dat komt omdat jij al een positie in hebt genomen en nu wil je overtuigd worden met bewijzen. Je kunt niet verwachten dat een gelovige kan beargumenteren waarom een entiteit als god bestaat. Dat is iets wat die persoon gelooft. God bestaat als een almachtig wezen en hij creeert het leven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:46 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat is de reden voor het aanmaken van dit topic. Ik denk namelijk dat het heel moeilijk is om argumenten te vinden voor het bestaan van God en als we zelf de opdracht krijgen om dit te proberen net als gelovigen gaan we misschien meer begrip tonen voor de lastige positie waarin gelovigen zich bevinden.
Oftewel, God is dat wat niet overeenkomt met de wetenschap?quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:49 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat komt omdat jij al een positie in hebt genomen en nu wil je overtuigd worden met bewijzen. Je kunt niet verwachten dat een gelovige kan beargumenteren waarom een entiteit als god bestaat. Dat is iets wat die persoon gelooft. God bestaat als een almachtig wezen en hij creeert het leven.
De wetenschap kan het bestaan van God niet bewijzen noch uitsluiten.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Oftewel, God is dat wat niet overeenkomt met de wetenschap?
Nee, maar ik heb van de atheïsten op dit forum geleerd dat er geen reden is om in God te geloven op basis van de wetenschap.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:55 schreef muhahaha het volgende:
[..]
De wetenschap kan het bestaan van God niet bewijzen noch uitsluiten.
Het al dan niet bestaan van een god is gewoon niet met de wetenschappelijke methode te bewijzen. Ik als atheist kan niet geloven in iets dat niet empirisch te bewijzen valt. Dat is zo'n fundamenteel verschil van uitgangspunt, dat ik het nooit zou wagen om vanuit een gelovige te gaan denken. Dat is een arrogante domheid. Dat verhaal van ratio en gevoelskant is een atheistische interpretatie van wat de wederpartij zegt. Hoezeer dat ook logisch is vanuit jou en mij gezien, je kunt niet claimen dat je op die manier als een gelovige denkt. Er zit een deel van jouw atheistische logica in verweven, een twijfel bij voorbaat die een ware gelovige niet met jou en mij zal delen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:52 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Oftewel, God is dat wat niet overeenkomt met de wetenschap?
Dat zeg ik toch ook.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb van de atheïsten op dit forum geleerd dat er geen reden is om in God te geloven op basis van de wetenschap.
Het probleem begint al met het feit dat er geen definitie van God is. Of eigenlijk zijn er talloze definities van God. Wetenschap kan opzich wel onderzoek doen naar bepaalde fenomenen en dus ook naar God, maar dan moet je wel eerst overeenkomen wat God dan precies is. Wetenschappelijk bewijs zoeken voor een Christelijke God is bijzonder lastig, omdat ze nogal vaag doen over wat God nou precies is.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:55 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Fout. Er is geen reden om in God te geloven omdat er geen enkele aanwijzing is dat er een God bestaat.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, maar ik heb van de atheïsten op dit forum geleerd dat er geen reden is om in God te geloven op basis van de wetenschap.
Ik heb het idee dat het denkkader van gelovigen meer is dat zij bepaalde uitgangspunten nemen die ze aan een Goddelijke entiteit toeschrijven. Dan gebruiken ze een gevoelsargument, want waarom geven ze die uitgangspunten aan die God? Omdat een man twee stenen tafelen kreeg heel lang geleden volgens een boek, waarvan hij beweerde dat die van God kwamen en wat hij aan zijn volk duidelijk maakte. Het geloof, het gevoelsleven ook dus, lijkt dus toch een rol te spelen. Waarom geloof je namelijk? Vanuit je gevoel, niet vanuit je verstand.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:57 schreef drijfhout het volgende:
[..]
Het al dan niet bestaan van een god is gewoon niet met de wetenschappelijke methode te bewijzen. Ik als atheist kan niet geloven in iets dat niet empirisch te bewijzen valt. Dat is zo'n fundamenteel verschil van uitgangspunt, dat ik het nooit zou wagen om vanuit een gelovige te gaan denken. Dat is een arrogante domheid. Dat verhaal van ratio en gevoelskant is een atheistische interpretatie van wat de wederpartij zegt. Hoezeer dat ook logisch is vanuit jou en mij gezien, je kunt niet claimen dat je op die manier als een gelovige denkt. Er zit een deel van jouw atheistische logica in verweven, een twijfel bij voorbaat die een ware gelovige niet met jou en mij zal delen.
Dat zeg ik toch, dat er op basis van de wetenschap geen enkele reden is om in God te geloven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:58 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Fout. Er is geen reden om in God te geloven omdat er geen enkele aanwijzing is dat er een God bestaat.
Wat hij bedoelt is denk ik dat ook buiten de wetenschap geen enkele aanwijzing is. Dus niet alleen dat de wetenschap daar geen uitspraak over kan doen en dat het dus 50/50 is, maar dat er ook bijvoorbeeld filosofisch gezien geen aanwijzingen zijn. (correct me if I'm wrong).quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:01 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Dat zeg ik toch, dat er op basis van de wetenschap geen enkele reden is om in God te geloven.
Volgens gelovige is de oerknal verzonnen hoor.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:04 schreef -Strawberry- het volgende:
Dat God de oerknal heeft veroorzaakt, zoiets.
Dat hangt er maar helemaal vanaf welke gelovige je spreekt. De een gelooft letterlijk in de bijbel en claimt dat de wereld zo is geschapen zoals hij er nu uitziet tussen de 6000 en 10000 jaar geleden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:05 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Volgens gelovige is de oerknal verzonnen hoor.
Thomas van Aquino wordt toch als filosoof gezien? Ik heb een verzameling filosofie-boeken en daar zit Thomas van Aquino ook tussen hoor, alleen zijn door de analytische filosofie zijn argumenten een beetje nogal tegengesproken. Mensen zoals Bertrand Russell meen ik, hij had daar een boek over geschreven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:04 schreef Alfje het volgende:
[..]
Wat hij bedoelt is denk ik dat ook buiten de wetenschap geen enkele aanwijzing is. Dus niet alleen dat de wetenschap daar geen uitspraak over kan doen en dat het dus 50/50 is, maar dat er ook bijvoorbeeld filosofisch gezien geen aanwijzingen zijn. (correct me if I'm wrong).
Ik heb een korte documentaire van Daniel Dennett gezien en hij gaf gelovigen wel gelijk op het punt dat het een vreemd idee is dat er geen schepper is, alleen is hij het niet met gelovigen eens verder.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:08 schreef Alfje het volgende:
[..]
Dat hangt er maar helemaal vanaf welke gelovige je spreekt. De een gelooft letterlijk in de bijbel en claimt dat de wereld zo is geschapen zoals hij er nu uitziet tussen de 6000 en 10000 jaar geleden.
Anderen zien in de oerknal juist het bewijs van schepping en een absoluut begin. En omdat we nog geen uitgewerkt idee hebben hoe dat is gebeurd zou je als gelovige kunnen claimen dat een creator de meest plausibele verklaring is.
Drogredenatie, je kan nooit eisen dat iemand de afwezigheid van iets moet gaan bewijzen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:55 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat iets op dit moment afwezig is wil niet zeggen dat het er helemaal niet is...quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:14 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Drogredenatie, je kan nooit eisen dat iemand de afwezigheid van iets moet gaan bewijzen.
Weet je wat ik zo komisch vind? Dat de schrijver de schuld op atheïsme afschuift van mensen als Hitler en Stalin, maar hij vergeet de kruistochten van katholieken, het uitmoorden van indianen door protestanten en seriemoordenaars die bijna altijd in een fundamentalistisch-christelijk gezien opgroeiden.quote:
Maar de drogredenatie zit hierin dat als ik iets verzin (theepot in de ruimte) het niet zo is dat hij echt is zolang jij niet kan aantonen dat hij daar niet is.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:15 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat iets op dit moment afwezig is wil niet zeggen dat het er helemaal niet is...
Overigens, ik ben atheist he. Voor de duidelijkheid.
True.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:18 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Maar de drogredenatie zit hierin dat als ik iets verzin (theepot in de ruimte) het niet zo is dat hij echt is zolang jij niet kan aantonen dat hij daar is.
Nee dat doen atheïsten niet, ze geloven gewoon niet in een opperwezen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:15 schreef redboyke het volgende:
een atheist gaat wetenschappelijke feiten zoeken dat de aarde onstaan is door de big bang en dus niet geschapen is door god dus eigenlijjk bestaat die dan niet want in de bijbel staat het anders.
als god bestond hadden we er al lang iets van gehoord.
verder ben ik geen atheist meer maar een agnost
Ik heb als agnost weleens nagedacht of het niet zo is dat zo'n God of schepper zich pas aan je openbaart als je je ervoor openstelt, dat zou verklaren waarom we nog nooit iets van Hem gehoord hebben.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:15 schreef redboyke het volgende:
een atheist gaat wetenschappelijke feiten zoeken dat de aarde onstaan is door de big bang en dus niet geschapen is door god dus eigenlijjk bestaat die dan niet want in de bijbel staat het anders.
als god bestond hadden we er al lang iets van gehoord.
verder ben ik geen atheist meer maar een agnost
Er zijn complete kerken uit de grond gestampt voor God, lijkt me dat er genoeg mensen zijn die zich voor hem hebben opengesteldquote:Op vrijdag 9 november 2012 13:19 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb als agnost weleens nagedacht of het niet zo is dat zo'n God of schepper zich pas aan je openbaart als je je ervoor openstelt, dat zou verklaren waarom we nog nooit iets van Hem gehoord hebben.
Hoe zie je dat voor je? Geloof je het half? Of geloof je soms wel en soms niet dat god bestaat?quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:00 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
ik zit een beetje tussen gelovigen en atheïsten in,
'de gelovige' evenals 'de Nederlander' bestaat niet.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:05 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Volgens gelovige is de oerknal verzonnen hoor.
Hier wel hoor.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:27 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
'de gelovige' evenals 'de Nederlander' bestaat niet.
Niet vreemder dan de notie dat God eeuwig is en dus zelf geen schepper kent. Of God, of de oerknal, is een gebouw zonder bouwer. Maar dat is off-topic.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:13 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Ik heb een korte documentaire van Daniel Dennett gezien en hij gaf gelovigen wel gelijk op het punt dat het een vreemd idee is dat er geen schepper is, alleen is hij het niet met gelovigen eens verder.Maar het is wel inderdaad een vreemd idee als je je afvraagt: Ken jij een gebouw zonder bouwer? XD
Zie hier die video:
De gelovige als in aanhanger van een geloof met 1 of meerdere entiteiten. Christelijk, protestant, islam etc.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:30 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Die mag je dan even uitleggen.
Voor alle verschijnselen in de natuur zijn meer logische bewijzen dan het bestaan van een god, dus is goed uit te sluiten.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:55 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dan kun je dus geloven in een entiteit die de oerknal veroorzaakte. Er is niet maar een manier om te geloven, iedereen geeft er zijn eigen interpretatie aan.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:32 schreef muhahaha het volgende:
[..]
De gelovige als in aanhanger van een geloof met 1 of meerdere entiteiten. Christelijk, protestant, islam etc.
Klopt, maar er is dus niet zoiets als 'de nederlander'. Daarvoor is er teveel variatie. Op eenzelfde manier kun je dus niet zeggen 'volgens gelovige is', omdat er gelovigen zijn die daar anders over denken.quote:De Nederlander, dat zijn wij.
Niet elke entiteit word verantwoordelijk gehouden voor de oerknal.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:50 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan kun je dus geloven in een entiteit die de oerknal veroorzaakte. Er is niet maar een manier om te geloven, iedereen geeft er zijn eigen interpretatie aan.
[..]
Klopt, maar er is dus niet zoiets als 'de nederlander'. Daarvoor is er teveel variatie. Op eenzelfde manier kun je dus niet zeggen 'volgens gelovige is', omdat er gelovigen zijn die daar anders over denken.
Dat kan toch? Het mooie aan geloven is dat je kunt geloven wat je wil.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:52 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Niet elke entiteit word verantwoordelijk gehouden voor de oerknal.
Dat is meer iets van de laatste tijd.
Het is uiteraard de meest nutteloze uitspraak ooit, omdat hij geldt voor alles. Zie het spagetti-monster en de theepot die om Mars zweeft. Een gelovige die dit 'argument' gebruikt heeft het fundament nog niet begrepen, maar zoekt naar een strohalm. Dit is bijna de kern van religie, de oneindige zoektocht naar een poging de cognitieve dissonantie in het brein op te lossen. Zeker omdat de praktische god die veel mensen in hun hoofd hebben, prima te falsificeren is. En zodra men hun god zo definieert dat hij dat niet is, is hij zo betekenisloos dat het niets meer uitmaakt.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:15 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Dat iets op dit moment afwezig is wil niet zeggen dat het er helemaal niet is...
Overigens, ik ben atheist he. Voor de duidelijkheid.
Sinterklaas is echt want ik heb hem gezien in de stad!quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:47 schreef Zapata het volgende:
Hoe beargumenteerde jij vroeger dat Sinterklaas WEL bestond tegenover oudere schoolgenootjes?
God is natuurlijk gewoon de Sinterklaas voor (kinderlijke) volwassenen.
100 jaar terug hadden we niet de instrumenten zoals we die nu kennen. Dat zal over nog eens 100 jaar nog verder zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:54 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het is uiteraard de meest nutteloze uitspraak ooit, omdat hij geldt voor alles. Zie het spagetti-monster en de theepot die om Mars zweeft. Een gelovige die dit 'argument' gebruikt heeft het fundament nog niet begrepen, maar zoekt naar een strohalm. Dit is bijna de kern van religie, de oneindige zoektocht naar een poging de cognitieve dissonantie in het brein op te lossen. Zeker omdat de praktische god die veel mensen in hun hoofd hebben, prima te falsificeren is. En zodra men hun god zo definieert dat hij dat niet is, is hij zo betekenisloos dat het niets meer uitmaakt.
Sommige voetbalsupporters hebben zijn hand gezien.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:54 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
[..]
Sinterklaas is echt want ik heb hem gezien in de stad!
Kun je van god niet zeggen
Dat heet interessantdoenerij. Het is de misvatting dat agnosticisme een soort 'tussenvorm' is. Deze misvatting impliceert bovendien onterecht dat atheïsten een soort radicalen zijn die de inherente onzekerheid ontkennen. Dat is dan ook de reden dat dit altijd ter sprake moet worden gebracht. 9 van de 10 keer als iemand zichzelf agnost noemt, is het een atheïst. Die ene andere is een theïst.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:22 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je? Geloof je het half? Of geloof je soms wel en soms niet dat god bestaat?
Mee eens. Eindelijk iemand die het goed kan verwoorden.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:01 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat heet interessantdoenerij. Het is de misvatting dat agnosticisme een soort 'tussenvorm' is. Deze misvatting impliceert bovendien onterecht dat atheïsten een soort radicalen zijn die de inherente onzekerheid ontkennen. Dat is dan ook de reden dat dit altijd ter sprake moet worden gebracht. 9 van de 10 keer als iemand zichzelf agnost noemt, is het een atheïst. Die ene andere is een theïst.
Je kunt als gelovige uiteraard voortdurend je definitie van god bijstellen, maar eens moet men zich toch de vraag stellen, wat betekent m'n geloof dan nog? En welke functie heeft het?quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:57 schreef muhahaha het volgende:
[..]
100 jaar terug hadden we niet de instrumenten zoals we die nu kennen. Dat zal over nog eens 100 jaar nog verder zijn.
Ik wil niet beweren dat God bestaat, er is in mijn opinie geen aanwijzing voor maar er zijn zoveel zaken geweest die voorheen niet te verklaren waren omdat het gereedschap mistte.
Hoezo geef je het 1%, waar basseer je dat op? Onderbuik gevoel?quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik geloof niet, maar zie de kans op het bestaan van een god zeer laag. 1% oid. De kans dat de 'miracles' in de bijbel zoals ark van noach echt gebeurt zijn zie ik 0.000000000000000000000001%
Wat ben ik dan
Dan ben je gewoon een atheist. Je zegt het al, je gelooft niet. Er zijn maar twee mogelijkheden, geloven of niet geloven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:07 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ik geloof niet, maar zie de kans op het bestaan van een god zeer laag. 1% oid. De kans dat de 'miracles' in de bijbel zoals ark van noach echt gebeurt zijn zie ik 0.000000000000000000000001%
Wat ben ik dan
http://plato.stanford.edu/entries/platonism/quote:Platonism is the view that there exist abstract (that is, non-spatial, non-temporal) objects. Because abstract objects are wholly non-spatiotemporal, it follows that they are also entirely non-physical (they do not exist in the physical world and are not made of physical stuff) and non-mental (they are not minds or ideas in minds; the are not disembodied souls, or Gods, or anything else along these lines). In addition, they are unchanging and entirely causally inert — that is, they cannot be involved in cause-and-effect relationships with other objects.
Atheisten beweren niet dat ze dat zeker weten.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:13 schreef johnson555 het volgende:
Draai het om, hoe kan de atheist zeker weten dat God niet bestaat?
Heet idee van een 'maker' van het heelal is zo gek nog niet. Al die flauwe kul d'r om heen wel.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:08 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Hoezo geef je het 1%, waar basseer je dat op? Onderbuik gevoel?
Dat klopt misschien wel. Helaas heeft het woord atheïst vaak zo'n lading alsof het mensen zijn die tegen geloof zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:10 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dan ben je gewoon een atheist. Je zegt het al, je gelooft niet. Er zijn maar twee mogelijkheden, geloven of niet geloven.
Ja, waarom dan 1%. Het is er of het is er niet... denk ik dan. Ik vind het wel gek eigenlijk, men wil zo graag geloven dat iets complex wel gemaakt MOET zijn.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Heet idee van een 'maker' van het heelal is zo gek nog niet. Al die flauwe kul d'r om heen wel.
Al lijkt het mij zeer waarschijnlijk dat er geen maker is.
quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:13 schreef johnson555 het volgende:
Draai het om, hoe kan de atheist zeker weten dat God niet bestaat?
Ja dat ik de reden dat ik niet 100% ongelovig bent. Je weet het gewoon niet.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:16 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Ja, waarom dan 1%. Het is er of het is er niet... denk ik dan. Ik vind het wel gek eigenlijk, men wil zo graag geloven dat iets complex wel gemaakt MOET zijn.
Ik geef het allebei 0% kans.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:17 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Ja dat ik de reden dat ik niet 100% ongelovig bent. Je weet het gewoon niet.
Ik geef het verhaal van de annunaki (aliens) als schepper van de aarde meer kans dan die van een God.
quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:20 schreef muhahaha het volgende:
[..]
Ik geef het allebei 0% kans.
Eerst maar eens aanwijzingen vinden.
Wetenschap verklaart niet alles en de bijbel vult aan wat de wetenschap niet verklaart. Het hoeft dan allemaal niet waar te zijn, maar het vult wel de leegte aan kennis op met verklaringen. Wetenschapper weten ook niet alles zeker, maar gaan je steeds van de meest waarschijnlijke verklaring uit (oerknal, evolutietheorie). Of je kunt zeggen dat wetenschap voor de feiten is en de bijbel je vertelt hoe je moet leven.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:41 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen. Hoe zou jij dan het bestaan van God beargumenteren?
Waarom de noodzaak om 'leegtes' op te vullen met sprookjes?quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:35 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Wetenschap verklaart niet alles en de bijbel vult aan wat de wetenschap niet verklaart. Het hoeft dan allemaal niet waar te zijn, maar het vult wel de leegte aan kennis op met verklaringen. Dat is eigenlijk ook hoe wetenschap werkt. Of je kunt zeggen dat wetenschap voor de feiten is en de bijbel je vertelt hoe je moet leven.
Als er geen wetenschap en rechtspraak zouden bestaan, zou religie waarschijnlijk het beste alternatief zijn.
Mensen willen nu eenmaal graag verklaringen en weten hoe dingen zitten. Wetenschappers willen ook graag verklaringen, maar veel wetenschappelijke theorieën zijn ook niet voor 100% bewezen.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:37 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Waarom de noodzaak om 'leegtes' op te vullen met sprookjes?
Je kunt toch gewoon zeggen: We WETEN het (nog?) niet, en wellicht zullen we het ook nooit WETEN, en dat is ok...
Ik zou zeggen: .... Verrek, inderdaad, jullie atheïsten hebben gelijk. Ik ben om!quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:41 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen.
Check!quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:37 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Waarom de noodzaak om 'leegtes' op te vullen met sprookjes?
Je kunt toch gewoon zeggen: We WETEN het (nog?) niet, en wellicht zullen we het ook nooit WETEN, en dat is ok...
Kort en krachtig verwoord. Toch blijf ik ook wel benieuwd naar MetalIsawesome's antwoord. Ik heb hem zichzelf agnost zien noemen, en deze positie tussen atheïst en gelovige in plaatsen. Hij is hier, volgens mij, al meerdere keren op aangesproken, maar toch blijft hij zich daarin herhalen. Ik ben dus vooral benieuwd hoe hij 'agnost' zou definiëren als tussenpositie.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:01 schreef kingmob het volgende:
[..]
Dat heet interessantdoenerij. Het is de misvatting dat agnosticisme een soort 'tussenvorm' is. Deze misvatting impliceert bovendien onterecht dat atheïsten een soort radicalen zijn die de inherente onzekerheid ontkennen. Dat is dan ook de reden dat dit altijd ter sprake moet worden gebracht. 9 van de 10 keer als iemand zichzelf agnost noemt, is het een atheïst. Die ene andere is een theïst.
Correctie.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:45 schreef Hondenbrokken het volgende:
[..]
Mensen willen nu eenmaal graag verklaringen en weten hoe dingen zitten. Wetenschappers willen ook graag verklaringen, maar veel geen wetenschappelijke theorieën zijn voor 100% bewezen.
De theorieën van Newton bleken achteraf toch niet helemaal te kloppen, maar kunnen desondanks toch verklaren waarom dingen niet omhoog vallen. Het is mogelijk dat de relativiteitstheorie ook fouten bevat en hetzelfde is zelfs mogelijk dat de oerknaltheorie en de evolutietheorie bijgesteld of misschien zelfs vervangen moeten worden. Desondanks zijn het de meest waarschijnlijke verklaringen tot nu toe.
Dat klopt, maar ik vind anti-theïst (of anti-theïsme) daar een beter woord voor.quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:15 schreef sinterklaaskapoentje het volgende:
Dat klopt misschien wel. Helaas heeft het woord atheïst vaak zo'n lading alsof het mensen zijn die tegen geloof zijn.
"I'm not an atheist, I am an anti-theist. I 'm not definitely sure there is no god, but I am definitely sure I wouldn't want to live in a universe with one." - Lawrence Krauss.quote:Op vrijdag 9 november 2012 18:11 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Dat klopt, maar ik vind anti-theïst (of anti-theïsme) daar een beter woord voor.
Als ik het gevoel zou hebben dat God zou bestaan of dat ik een band met God heb zou dat genoeg bewijs zijn voor mij om te geloven in God.quote:Op vrijdag 9 november 2012 12:41 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Dit lijkt me een goed vraagstuk om onszelf beter in gelovigen te verplaatsen..
Stel je voor dat je als atheïst de plaats van een gelovige zou moeten innemen. Hoe zou jij dan het bestaan van God beargumenteren?
Als ik in die positie zou staan zou ik doen wat de meesten doen, ik zou zeggen: Ik ga niet van mijn ratio maar van mijn gevoelskant uit, hoewel ik moeilijk rationele argumenten kan verzinnen eigenlijk.
Maar binair gezien is dat wel echt waar.quote:Op vrijdag 9 november 2012 18:54 schreef Mr.44 het volgende:
Als ik het gevoel heb dat 1+1 10 is betekent dat niet dat dat waar is.
2+2=5 danquote:Op vrijdag 9 november 2012 18:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar binair gezien is dat wel echt waar.
"... for large values of 2." - Lawrence Kraussquote:
Dat heet pantheïsme, en is strikt genomen pseudotheïsme.quote:Op vrijdag 9 november 2012 19:45 schreef GoobyPls het volgende:
Ik zou God omschrijven als het geheel aan natuurwetten.
"Oh, you're just saying that cause the devil made you an atheist...."quote:Op zaterdag 10 november 2012 01:53 schreef dustbrain het volgende:
Ik ben zelf gelovig geweest. Je kan gelovigen niet overtuigen. Als je met een goed argument komt bedenken ze in 1 sec duizend manieren waarom dat argument niet hoeft te kloppen. Bij argumenten voor het bestaan van god gebruiken ze automatisch confirmation bias en geloven ze nog zekerder in god. Ook hebben ze talloze manieren om het bestaan van god te interpreteren waardoor het altijd maar als een gezwel in hun hoofd blijft zitten.
I have been there.
"Je kan gelovigen niet overtuigen", maar toch ben jij zelf niet meer gelovig. Hoe is de overgang bij jou tot stand gekomen?quote:Op zaterdag 10 november 2012 01:53 schreef dustbrain het volgende:
Ik ben zelf gelovig geweest. Je kan gelovigen niet overtuigen. Als je met een goed argument komt bedenken ze in 1 sec duizend manieren waarom dat argument niet hoeft te kloppen. Bij argumenten voor het bestaan van god gebruiken ze automatisch confirmation bias en geloven ze nog zekerder in god. Ook hebben ze talloze manieren om het bestaan van god te interpreteren waardoor het altijd maar als een gezwel in hun hoofd blijft zitten.
I have been there.
Jij komt zelf met een droogredenatie. God is geest. God is niet materialistisch. Een theepot rondom een planeet zou theoretisch gezien te bewijzen moeten zijn, aangezien je spreekt over materialisme. en dat is niet met God. De kans is klein dat er een theepot rondom een planeet draait, maar het zou altijd te bewijzen moeten zijn aangezien we spreken over materialisme. God is niet materialisch, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat.quote:Op vrijdag 9 november 2012 13:18 schreef trigt013 het volgende:
[..]
Maar de drogredenatie zit hierin dat als ik iets verzin (theepot in de ruimte) het niet zo is dat hij echt is zolang jij niet kan aantonen dat hij daar niet is.
Die theepot is evengoed voor jou onzichtbaar, dus wat dat betreft is het een prima voorbeeld en geen drogreden.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jij komt zelf met een droogredenatie. God is geest. God is niet materialistisch. Een theepot rondom een planeet zou theoretisch gezien te bewijzen moeten zijn, aangezien je spreekt over materialisme. en dat is niet met God. De kans is klein dat er een theepot rondom een planeet draait, maar het zou altijd te bewijzen moeten zijn aangezien we spreken over materialisme. God is niet materialisch, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat.
Ook het ontzichtbare bestaat.Ook al kunnen we dat niet zien, Dus waarom zou God niet kunnen bestaan buiten onze kennis om.?
Wat een rare vergelijking, want tijd en zwaartekracht zijn beide toch wel echt wetenschappelijke onderwerpen.quote:niet kunnen bestaan buiten onze kennis om.? Mensen redeneren altijd:God is niet te bewijzen en dus bestaat hij niet. Maar ze houden er geen rekening mee dat God binnen de wetenschap niet te bewijzen valt. En ook of dat bewijs ooit nog gegeven wordt.
Wij weten dat het bestaat omdat we de uitwerking ervan merken. Maar we weten niet precies hoe het werkt. Het zelfde met tijd. Wij weten dat tijd bestaat, Maar niemand heeft een goed antwoord hoe het begrip tijd uitgelegd dient te worden, en hoe het precies werkt. Met God is dat het zelfde.
Er zijn heeeeeel veel profeten geweest. Denk je werkelijk dat die allemaal door god zijn ingefluisterd? En zo nee, hoe bepaal je dat onderscheid? Profeten kunnen nauwelijks allemaal de waarheid spreken, daar ze elkaar geregeld tegenspreken.quote:God kan je weliswaar niet zien. maar hij bewijst zichzelf door de profeten.
Als er nu eens 1 profeet was die de toekomst ondubbelzinnig voorspeld had dan zouden we inderdaad een bewijs hebben voor God.quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Jij komt zelf met een droogredenatie. God is geest. God is niet materialistisch. Een theepot rondom een planeet zou theoretisch gezien te bewijzen moeten zijn, aangezien je spreekt over materialisme. en dat is niet met God. De kans is klein dat er een theepot rondom een planeet draait, maar het zou altijd te bewijzen moeten zijn aangezien we spreken over materialisme. God is niet materialisch, maar dat wil niet zeggen dat het dan niet bestaat.
Ook het ontzichtbare bestaat.Ook al kunnen we dat niet zien, Dus waarom zou God niet kunnen bestaan buiten onze kennis om.? Mensen redeneren altijd:God is niet te bewijzen en dus bestaat hij niet. Maar ze houden er geen rekening mee dat God binnen de wetenschap niet te bewijzen valt. En ook of dat bewijs ooit nog gegeven wordt.
Het zelfde met bv de aantrekkingskracht. Wij weten dat het bestaat omdat we de uitwerking ervan merken. Maar we weten niet precies hoe het werkt. Het zelfde met tijd. Wij weten dat tijd bestaat, Maar niemand heeft een goed antwoord hoe het begrip tijd uitgelegd dient te worden, en hoe het precies werkt. Met God is dat het zelfde. God kan je weliswaar niet zien. maar hij bewijst zichzelf door de profeten. God zegt namelijk dat hij de geschiedenis bepaald, en dus kan je gewoon door naar de wereld te kijken God bewijzen.
Ik weet het niet hoor... als bewijs voor God zou ik dat nog steeds verwerpen. Dat wij niet weten hoe iemand aan kennis komt (of gewoon goed gegokt heeft) betekent nog niet dat je die conclusie kunt trekken.quote:Op zaterdag 10 november 2012 12:35 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Als er nu eens 1 profeet was die de toekomst ondubbelzinnig voorspeld had dan zouden we inderdaad een bewijs hebben voor God.
Het christelijke concept van een almachtige alwetende god is sowieso strijdig met vrije wil, ongeacht of die god werkelijk bestaat.quote:Op zaterdag 10 november 2012 12:35 schreef Mr.44 het volgende:
Aan de andere kant zou dat ook bewijzen dat alles voorbestemt is, er geen vrije wil bestaat, zonder vrije wil bestaat er geen zonde en is Jezus voor niets gestorven
Radiogolven zijn onzichtbaar, maar wel zichtbaar te maken. Het gaat er niet om op welke manier je iets kunt aantonen, als je het maar kan. Een God zoals jij die hier bedoelt kun je niet aantonen. Hoe kun je dan zo zeker weten dat ie bestaat?quote:Op zaterdag 10 november 2012 10:32 schreef Robmeister het volgende:
[..]
Ook het ontzichtbare bestaat.Ook al kunnen we dat niet zien, Dus waarom zou God niet kunnen bestaan buiten onze kennis om.? Mensen redeneren altijd:God is niet te bewijzen en dus bestaat hij niet. Maar ze houden er geen rekening mee dat God binnen de wetenschap niet te bewijzen valt. En ook of dat bewijs ooit nog gegeven wordt.
[..]
Het hele idee van een materieel leven met de mogelijkheid tot "zonde" is m.i. nu juist nodig om op basis van ervaring en gezond verstand te komen tot God ipv simpelweg doen wat God wil omdat hij het wil.quote:Op zaterdag 10 november 2012 12:40 schreef Molurus het volgende:
Het christelijke concept van een almachtige alwetende god is sowieso strijdig met vrije wil, ongeacht of die god werkelijk bestaat.
Sja, als jij door een woestijn loopt en ik je een fles water aanbied kun je wel stellen dat je geheel vrij bent om dat aanbod af te slaan, maar die dorst heb je natuurlijk niet gekozen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 13:50 schreef Jappie het volgende:
In absolute zin kun je dan spreken over dat er uiteindelijk toch gebeurt wat hij wil en in die zin heb je gelijk, maar m.i. wordt binnen de Christelijke leer geen dwang opgelegd. Er wordt alleen gezegd dat als je het niet leeft volgens Gods wil je de hemel niet zal ingaan.
Dat klopt..en in het voorbeeld wat je neemt kun je het ook wel een non-keuze noemen.quote:Op zaterdag 10 november 2012 13:58 schreef Molurus het volgende:
Sja, als jij door een woestijn loopt en ik je een fles water aanbied kun je wel stellen dat je geheel vrij bent om dat aanbod af te slaan, maar die dorst heb je natuurlijk niet gekozen.Op exact dezelfde manier ben je niet vrij om dit hemelse aanbod van God af te slaan. Zo gauw jouw keuze directe consequenties heeft waar jij geen macht over hebt - bijvoorbeeld het al dan niet naar de hemel gaan of je dorst lessen - kun je niet meer spreken van een vrije keuze.
Of ik wel vrij ben om wel te geloven betwijfel ik eerlijk gezegd. Geloof is geen keuze.quote:Op zaterdag 10 november 2012 14:05 schreef Jappie het volgende:
[..]
Dat klopt..en in het voorbeeld wat je neemt kun je het ook wel een non-keuze noemen.
Maar blijf eens iets dichter bij huis, neem gewoon jouw eigen leven als atheist.
Jij neemt momenteel genoegen met het leven zoals het is, het staat je volkomen vrij om wel of niet te geloven maar je eet er geen boterham minder om.
Natuurlijk heb ik de keuze om alternatieve kennismethodes wel of niet te verkennen (en dat doe ik overigens wel). Maar de conclusies die ik daaruit trek ben ik helemaal niet vrij in.quote:Op zaterdag 10 november 2012 14:05 schreef Jappie het volgende:
Jij weigert aan te nemen dat er een hemel bestaat zolang die niet kan worde bewezen maar er is niemand die je dat influistert. Verder krijg je de mogelijkheid om tegen je rationeel denken in te gaan en te kijken of er misschien toch iets meer is.
Welke keuze heb je dan niet gehad ?
Ik heb hem gezien...meerdere malen zelfs en ik ben absoluut onder de indruk van hetgeen hij logisch verklaard. Zijn conclusie deel ik echter maar ten dele.quote:Op zaterdag 10 november 2012 14:13 schreef Molurus het volgende:
Wat dat betreft kan ik je de overwegingen mbt vrije wil van Sam Harris wel aanraden:
Nee, het is geen interessantdoenerij. Ik geloof dat wij de werkelijkheid van de fenomenen wel kunnen verklaren, maar dit zegt verder niets over de werkelijkheid waar de fenomenen buiten vallen, dat gebied wordt ook wel de metafysica genoemd, hoewel de fenomenale werkelijkheid als geheel ook wel onder de definitie metafysica valt. Ik heb echter een paar experimenten gedaan met mensen die beweerden over bovennatuurlijke gaven te beschikken en ik ben er niet van overtuigd dat het allemaal bedrog is. De cultuur binnen de wetenschap mag dat dan wel zeggen, maar ik weet niet hoe zij hun experimenten hebben uitgevoerd, onder welke omstandigheden en of belangen een rol speelden (psychiatrie en wetenschap gaan hand in hand, dus belangen spelen zeker wel een rol). Als ik erachter zou komen dat ze altijd alles fout hadden of bijna altijd, kan ik ook wel zien dat het bedrog is, maar ze hadden helemaal niet vaak fout wat ik dacht, en ik had ook geen aanwijzingen gegeven voor wat ik zou kunnen denken aan die volstrekt onbekende mensen. Daarom hou ik het liever tussenin, jij mag bij mij dan wel met argumenten aankomen zoals: 'Dat soort onderzoek is onbetrouwbaar' of 'Je ziet wat je wilt zien', maar als ik zou zien wat ik wil zien had ik in alles geen bedrog gezien, terwijl ik wel degelijk oplichters zie in sommige gevallen en als mijn onderzoek onbetrouwbaar zou zijn zou ik het met mensen doen die mij kunnen zien (ik deed het via internet) en mijn gezicht kunnen aflezen of zou ik aanwijzingen geven over waar ik aan dacht. Als dit soort gaven zouden bestaan, waarom God dan niet?quote:Op vrijdag 9 november 2012 14:01 schreef kingmob het volgende:
[..]
Het feit dat je erover nadenkt maakt je al geen agnost meer, want een agnost is onwetend over het bestaan van een opperwezen en doet er dus geen uitspraak over. Een atheist geloofd niet in een opperwezen. Jij zit gewoon te twijfelen tussen theisme en atheisme.quote:Op zaterdag 10 november 2012 14:59 schreef MetalIsAwesome het volgende:
[..]
Nee, het is geen interessantdoenerij. Ik geloof dat wij de werkelijkheid van de fenomenen wel kunnen verklaren, maar dit zegt verder niets over de werkelijkheid waar de fenomenen buiten vallen, dat gebied wordt ook wel de metafysica genoemd, hoewel de fenomenale werkelijkheid als geheel ook wel onder de definitie metafysica valt. Ik heb echter een paar experimenten gedaan met mensen die beweerden over bovennatuurlijke gaven te beschikken en ik ben er niet van overtuigd dat het allemaal bedrog is. De cultuur binnen de wetenschap mag dat dan wel zeggen, maar ik weet niet hoe zij hun experimenten hebben uitgevoerd, onder welke omstandigheden en of belangen een rol speelden (psychiatrie en wetenschap gaan hand in hand, dus belangen spelen zeker wel een rol). Als ik erachter zou komen dat ze altijd alles fout hadden of bijna altijd, kan ik ook wel zien dat het bedrog is, maar ze hadden helemaal niet vaak fout wat ik dacht, en ik had ook geen aanwijzingen gegeven voor wat ik zou kunnen denken aan die volstrekt onbekende mensen. Daarom hou ik het liever tussenin, jij mag bij mij dan wel met argumenten aankomen zoals: 'Dat soort onderzoek is onbetrouwbaar' of 'Je ziet wat je wilt zien', maar als ik zou zien wat ik wil zien had ik in alles geen bedrog gezien, terwijl ik wel degelijk oplichters zie in sommige gevallen en als mijn onderzoek onbetrouwbaar zou zijn zou ik het met mensen doen die mij kunnen zien (ik deed het via internet) en mijn gezicht kunnen aflezen of zou ik aanwijzingen geven over waar ik aan dacht. Als dit soort gaven zouden bestaan, waarom God dan niet?
Ik geloof wel op wetenschap hoor, zaken als biologie en natuurkunde zijn zeer boeiend, alleen geloof ik dat ze nog niet alles ontdekt hebben, vooral op dit gebied nog niet.
Daarom noem ik mezelf liever agnost, want als dit soort zaken zouden bestaan zou dat inhouden dat God zou kunnen bestaan, als dit soort zaken niet bestaan dan zit ik nog steeds met zoiets als evolutie wat ik overal zie, ik vind evolutie een zeer interessant systeem dat naar perfectie toe lijkt te werken, waarom zou God niet achter de evolutie kunnen zitten? Natuurlijk kan het ook uit toeval bestaan en ontstaan zijn, maar ik heb vergelijkbare denkbeelden als die van boeddhisten. Ik ben kritisch en neem niks zomaar van iemand aan, ik doe zelf mijn onderzoek en als iedereen die de rede gebruikt zegt dat God niet bestaat betekent dat nog niet dat dat zo is. Er bestaat zoiets als 'de ervaring'. Ik geloof dat de filosoof Martin Heidegger het daar ook over gehad heeft, dat de mensen in zijnsvergetelheid raken. Ik denk dat de ervaring van het zijn, het besef van bestaan ook een zekere verbinding met God geven, met het idee van de schepper. Die schepper kan zelfs het niets zijn. Volgens sommige interpretaties is God zelfs het iets. Die Abrahamitische Goden geloof ik niet zo letterlijk in, ik denk dat die meer zoals de Kabbalisten geïnterpreteerd moeten worden, dat Oude Testament is een symbolisch boek dat niet letterlijk genomen dient te worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |