abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119007362
Tot 1 januari ben ik in loondienst, per 1 januari wordt mijn jaarcontract niet verlengd vanwege een reorganisatie. Dit weet ik al een tijdje en ik ben dus al aan het rondkijken voor opdrachten. Ik heb nu na veel moeite een leuke en langlopende opdracht te pakken, per 1 januari, voor 3,5 dagen per week! Hier ben ik erg blij mee natuurlijk. dit komt neer op ongeveer 45.000 euro op jaarbasis.

De opdrachtgever verlangt van mij een VAR-WUO. Na een beetje op internet gesnuffeld te hebben denk ik dat ik daar in principe wel voor in aanmerking moet komen aangezien ik de opdracht echt op een ondernemende manier (naar eigen inzicht) zal vervullen, en daarbij ook risico loop qua niet doorbetaald krijgen bij ziekte en verlof. Ik vind dus dat ik aan de ondernemerschap-eis van de belastingdienst voldoe.

Waar ik wel een beetje bang voor ben is het feit dat deze eerste opdracht direct een grote is en dat de belastingdienst dit dus zou kunnen zien als een verkapt dienstverband, want het kost me nu moeite om een tweede of zelfs derde opdracht te vinden. Het is wel zo dat ik naast die 3,5 dag opdracht ongeveer een dag per week bezig ben met het ontwikkelen van Apps (voor mezelf, ik verkoop ze in de App store) en dit levert me zo'n 4000 euro per jaar op (prognose 2013). Ik heb dus niet heel veel tijd om erbij te acquireren, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik in 2013 meerdere opdrachtgevers heb.

Mijn vraag is, hoe denken jullie dat de belastingdienst hier mee omgaat? Krijg en houd ik een VAR-WUO? Aan de belastingtelefoon kom ik niet veel verder dan wat ik al weet. Ze zeggen vul het formulier in en dan krijg je een VAR, maar ik heb geen zin in gezeik (voor mezelf en opdrachtgever) achteraf als ik de eis van meerdere opdrachtgevers niet waar kan maken in het eerste jaar. Of worden App-inkomsten ook als een "opdracht" gezien? ZZP en app inkomsten gaan trouwens beide op dezelfde eenmanszaak.
pi_119007430
VAR-WUO wordt beoordeeld op de combinatie van antwoorden op het formulier. Het is dus niet direct noodzakelijk om >3 opdrachtgevers te hebben als de andere antwoorden weer wel naar ondernemerschap wijzen.

Daarnaast is het een verwachting die je hebt.
  vrijdag 9 november 2012 @ 10:23:59 #3
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_119008202
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 09:56 schreef MatiCe het volgende:
Tot 1 januari ben ik in loondienst, per 1 januari wordt mijn jaarcontract niet verlengd vanwege een reorganisatie. Dit weet ik al een tijdje en ik ben dus al aan het rondkijken voor opdrachten. Ik heb nu na veel moeite een leuke en langlopende opdracht te pakken, per 1 januari, voor 3,5 dagen per week! Hier ben ik erg blij mee natuurlijk. dit komt neer op ongeveer 45.000 euro op jaarbasis.
De eerste vraag die bij mij opkwam: is de opdrachtgever je oude werkgever (of daarmee verbonden lichaam)?
Zo nee, dan is het wat Wokkel zegt: het is een verwachting. Er zijn genoeg uitspraken waarbij de rechter van mening is dat er sprake is van winst uit onderneming ondanks dat er maar één of twee opdrachtgevers zijn. Het is een combinatie van feiten en omstandigheden die dat bepalen.
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_119008959
Nee, de twee hebben slechts zijdelings wat met elkaar te maken.
pi_119017877
Vraag de VAR aan en krijg je hem, dan heb je hem in beginsel voor een kalenderjaar. Dan is in ieder geval jouw opdrachtgever gevrijwaard. Overigens kan je je afvragen of je je tijd in de app ontwikkeling moet steken met een opbrengst van 4k per jaar, of in aquisitie wat in potentie meer kan opleveren.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_119019858
Goed punt, maar juist die app ontwikkeling kan meer opleveren. die 4k is op basis van inspanningen die ik de afgelopen tijd heb gedaan. Zonder er maar iets aan te doen lopen die inkomsten voorlopig door. Easy money dus. Ik overweeg juist meer tijd in app ontwikkeling te steken, aangezien dat een eenmalige investering is die langdurig geld oplevert.

Nog even voor de duidelijkheid: de apps staan in de app store en worden doorlopend verkocht, ik ontwikkel ze niet tegen een eenmalige vergoeding voor een derde.
pi_119094711
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 november 2012 15:03 schreef JumpingJacky het volgende:
Vraag de VAR aan en krijg je hem, dan heb je hem in beginsel voor een kalenderjaar. Dan is in ieder geval jouw opdrachtgever gevrijwaard. Overigens kan je je afvragen of je je tijd in de app ontwikkeling moet steken met een opbrengst van 4k per jaar, of in aquisitie wat in potentie meer kan opleveren.
De opdrachtgever is enkel (met zekerheid) gevrijwaard bij een VAR-WUO.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_119102142
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 18:54 schreef MyTiredFeet het volgende:

[..]

De opdrachtgever is enkel (met zekerheid) gevrijwaard bij een VAR-WUO.
Ehm, daar heeft TS het in zijn OP toch ook over?
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_119104020
Hou er wel rekening mee dat de VAR slechts geld voor de werkzaamheden die erop staan, ga je dus bij je opdrachtgever heel iets anders doen dan apps ontwikkelen en heb je het te nauw omschreven dan heb je wel een uitdaging.
pi_119117408
Goede tip, bedankt. Verder jouw opmerking, Wokkel:

VAR-WUO wordt beoordeeld op de combinatie van antwoorden op het formulier. Het is dus niet direct noodzakelijk om >3 opdrachtgevers te hebben als de andere antwoorden weer wel naar ondernemerschap wijzen.

Hoor ik van alle kanten, dus dat stelt me wel gerust.
pi_119133513
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:36 schreef Wokkel het volgende:
Hou er wel rekening mee dat de VAR slechts geld voor de werkzaamheden die erop staan, ga je dus bij je opdrachtgever heel iets anders doen dan apps ontwikkelen en heb je het te nauw omschreven dan heb je wel een uitdaging.
Dat dus
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')