Tot 1 januari ben ik in loondienst, per 1 januari wordt mijn jaarcontract niet verlengd vanwege een reorganisatie. Dit weet ik al een tijdje en ik ben dus al aan het rondkijken voor opdrachten. Ik heb nu na veel moeite een leuke en langlopende opdracht te pakken, per 1 januari, voor 3,5 dagen per week! Hier ben ik erg blij mee natuurlijk. dit komt neer op ongeveer 45.000 euro op jaarbasis.
De opdrachtgever verlangt van mij een VAR-WUO. Na een beetje op internet gesnuffeld te hebben denk ik dat ik daar in principe wel voor in aanmerking moet komen aangezien ik de opdracht echt op een ondernemende manier (naar eigen inzicht) zal vervullen, en daarbij ook risico loop qua niet doorbetaald krijgen bij ziekte en verlof. Ik vind dus dat ik aan de ondernemerschap-eis van de belastingdienst voldoe.
Waar ik wel een beetje bang voor ben is het feit dat deze eerste opdracht direct een grote is en dat de belastingdienst dit dus zou kunnen zien als een verkapt dienstverband, want het kost me nu moeite om een tweede of zelfs derde opdracht te vinden. Het is wel zo dat ik naast die 3,5 dag opdracht ongeveer een dag per week bezig ben met het ontwikkelen van Apps (voor mezelf, ik verkoop ze in de App store) en dit levert me zo'n 4000 euro per jaar op (prognose 2013). Ik heb dus niet heel veel tijd om erbij te acquireren, dus ik kan niet met zekerheid zeggen dat ik in 2013 meerdere opdrachtgevers heb.
Mijn vraag is, hoe denken jullie dat de belastingdienst hier mee omgaat? Krijg en houd ik een VAR-WUO? Aan de belastingtelefoon kom ik niet veel verder dan wat ik al weet. Ze zeggen vul het formulier in en dan krijg je een VAR, maar ik heb geen zin in gezeik (voor mezelf en opdrachtgever) achteraf als ik de eis van meerdere opdrachtgevers niet waar kan maken in het eerste jaar. Of worden App-inkomsten ook als een "opdracht" gezien? ZZP en app inkomsten gaan trouwens beide op dezelfde eenmanszaak.