De ouders van Tim wilden niet gebruikt worden voor een politiek correcte masturbatiesessie van meneer Koelman.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef Eenskijken het volgende:
Waarom wordt het nou weer verwijderd?
walgelijk zelfcensuur..
Kan fok die man geen podium bieden? Want TMG heeft zijn boodschap reeds weer verwijdert.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:35 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ben het eens een keer met je eens.
( unicum?)
Hoezo?quote:Op donderdag 8 november 2012 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
Zolang je niet weet of Tim ook daadwerkelijk homo was lijkt me dat nogal een straffe uitspraak. 'Homo' is gewoon een scheldwoord.
Ja, daaa-haag...quote:
Dan had ze niet op de plek gezeten waar ze zit. Ze is hoofdredacteur van een katholiek nieuwsblad en daarmee een invloedrijke opiniemaker in (conservatief-)katholieke kringen.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
Neuh, daarmee geef je mevrouw de Haas teveel eer. Dat klimaat had ook bestaan als mevrouw de Haas zelf lesbisch was.
Jawel, want Orban-de Haas noemt bepaalde kenmerken (zoals seksuele geaardheid) met alle liefde een afwijking en beklemtoont dat ook graag. Zo ontstaat nooit de situatie dat het normaal wordt gevonden en blijft het dus een afwijking (en een grond om te pesten).quote:Op donderdag 8 november 2012 14:45 schreef Xa1pt het volgende:
Of je nu homo bent, een bril draagt, dik bent, een steenpuist op je kop hebt, je wordt gepest omdat je afwijkt, anders bent. Daar heeft mevrouw de Haas helemaal niets mee te maken.
Als ik iemand doodwens doe ik dat vanuit een slechte, egoïstische intentie. Ik wens dan namelijk niet meer geconfronteerd te willen worden met wat ik zie. Iemand genezing toewensen doe ik vanuit de intentie dat ik wens dat het beter met de ander gaat.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:34 schreef Boldface het volgende:
Nee, dat is het niet. Beiden gaan uit van dezelfde gedachte. Zie quote #3.
Maar nog nooit met een woord gerept heeft over homo's of over Tim. Het was hem dus niet zozeer te doen om misstanden aan de orde te stellen, maar meer om duidelijk te maken hoe belachelijk hij mevrouw de Haas vindt.quote:De suggesties die Koelman wekt, wekt hij binnen de kaders van een column. De grenzen zijn dan ruimer, omdat lezers het als satire kunnen herkennen. Overigens hebben we het over iemand die een aantal miskramen al aangreep om een brief te schrijven naar een kamerlid, om vervolgens te ageren tegen abortus.
Maar met welk doel dan? Welke discussie is er nu aan de gang die wellicht iets positiefs teweeg kan brengen m.b.t. de houding naar homo's?quote:En dit is nou juist de kern van waar het om gaat. Zolang er nog zo op gereageerd wordt, hoop ik dat er nog vele, gelijksoortige columns volgen (uiteraard niet naar aanleiding van even zo veel trieste zelfmoordacties, dat moge duidelijk zijn).
Dan heb ik niets gezegd.quote:Ik heb nooit beweerd dat homofobie exclusief een religieus probleem is, dus ik snap de relevantie van deze opmerking niet.
De denkfout die ik in dit topic voortdurend zie, is dat er wordt geredeneerd vanuit Tim en zijn nabestaanden. De column gaat echter over Orban-de Haas en haar opstelling in openbare debatten.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:48 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Klopt, maar wat heeft de mening van Mvr. de Haas te maken met een jongen die zelfmoord heeft gepleegd omdat hij gepest is? Ik meen dat haar naam nergens genoemd is in zijn afscheidsbrief, of ben ik nou gek. Beetje raar om die mevrouw (hoe achterlijk ook) gewoon als zondebok te pakken en Tim hiervoor te gebruiken.
Vind ik ook.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:53 schreef Harlon het volgende:
[..]
Helemaal niet walgelijk, geniaal hoe Koelman hier die gristenfundi's even een spiegel voorhoudt met hun achterlijke gedrag.
Ligt eraan wat je als een afwijking van wat definieert. Heb je ook 'een afwijking' als je roodharig bent?quote:Op donderdag 8 november 2012 15:41 schreef Ulx het volgende:
Homoseksualiteit is trouwens ook een afwijking. Ga nou niet doen alsof iets wat zeven op de honderd mensen aangaat normaal is.
Waarom doet het motief van Koelman terzake dan? Welk doel hij ook beoogd heeft (ik vermoed zoiets als een spiegel voorhouden), de tekst is duidelijk herkenbaar als fictie en satire.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:56 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nee?
[..]
Ah, Luuk Koelman wilde helemaal geen misstanden aan de kaak stellen. Duidelijk.
Dat maakt het nog niet gepast.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:44 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom doet het motief van Koelman terzake dan? Welk doel hij ook beoogd heeft (ik vermoed zoiets als een spiegel voorhouden), de tekst is duidelijk herkenbaar als fictie en satire.
Maar het heeft dus niets met eventuele misstanden te maken. De column is een persoonlijke rant van Luuk Koelman naar mevrouw de Haas.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:39 schreef Boldface het volgende:
[..]
Hoezo?Dat is letterlijk wat er over Tim werd geschreven door een anonieme pester. En het komt ook naar voren uit verklaringen van collega's op het werk.
Niet meegekregen.quote:Ja, daaa-haag...Algemeen bekend. Vergeleek vorig week de liefde van twee lesbische moeders voor hun kind nog met liefde voor een hond. Beter het nieuws volgen.
Dat klimaat had ook bestaan als mevrouw de Haas zelf lesbisch was. Overigens vraag ik me af in hoeverre katholieken de mening van mevrouw de Haas delen. Wellicht zijn het haar laatste stuiptrekkingen, binnen katholiek Nederland wordt over het algemeen nog iets progressiever gedacht dan binnen de christelijke kringen.quote:Dan had ze niet op de plek gezeten waar ze zit. Ze is hoofdredacteur van een katholiek nieuwsblad en daarmee een invloedrijke opiniemaker in (conservatief-)katholieke kringen.
Het is feitelijk ook een afwijking. En daarmee blijft het ook een reden om iemand te pesten. Daar verander je niet zoveel aan ben ik bang.quote:Jawel, want Orban-de Haas noemt bepaalde kenmerken (zoals seksuele geaardheid) met alle liefde een afwijking en beklemtoont dat ook graag. Zo ontstaat nooit de situatie dat het normaal wordt gevonden en blijft het dus een afwijking (en een grond om te pesten).
Kromme vergelijking, want jouw buurman mag zijn vrouw niet de hersens inslaan. Jij vanzelfsprekend ook niet, dus.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:05 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Nogmaals, dat fundamentalisten iets 'mogen' betekent nog niet dat Koelman het ook 'mag'.
Als mijn buurman zijn vrouw de hersens inslaat, mag ik dat dan ook?
Verantwoordelijkheid ligt bij jezelf, niet bij een ander.
Als hij daadwerkelijk misstanden aan zou willen pakken had hij dit wellicht kunnen bespreken met de ouders van Tim Ribberink. Deze column is nu niets meer of minder dan een persoonlijke rant richting mevrouw de Haas. Dat mag, maar om er dan de dood van een jongen bij te betrekken die hier helemaal niets mee te maken had maakt het nogal ongepast.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:44 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom doet het motief van Koelman terzake dan? Welk doel hij ook beoogd heeft (ik vermoed zoiets als een spiegel voorhouden), de tekst is duidelijk herkenbaar als fictie en satire.
Jij stelt dat omdat een fundamentalist kwetsende dingen zegt, Koelman dat dus blijkbaar ook mag.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:46 schreef Boldface het volgende:
[..]
Kromme vergelijking, want jouw buurman mag zijn vrouw niet de hersens inslaan. Jij vanzelfsprekend ook niet, dus.
De vraag hier is of een fundamentalist wél mag zeggen en schrijven wat -ie wil (het antwoord is in 999 van de 1000 gevallen ja) en of een columnist dat ook mag. Kennelijk mag die dat minder vaak, want er is altijd wel weer iemand die er aanstoot aan neemt.
Luuk Koelman mag dat ook, alleen heeft de Metro er voor gekozen om de column in te trekken. En ook dat mag.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:46 schreef Boldface het volgende:
De vraag hier is of een fundamentalist wél mag zeggen en schrijven wat -ie wil (het antwoord is in 999 van de 1000 gevallen ja) en of een columnist dat ook mag. Kennelijk mag die dat minder vaak, want er is altijd wel weer iemand die er aanstoot aan neemt.
Er wordt dagelijks volop geschreven over mensen die in de publiciteit treden. Bekende Nederlanders lezen dagelijks dingen over zichzelf. Deze familie is uiteraard geen Bekende Nederlander, maar zocht wél zelf de publiciteit.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:09 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je blijft maar hét belangrijkste missen en dat is de familie Ribberink hier ook ongewild bij betrokken wordt, want de column is niet voor niets op hun verzoek verwijderd.
Heeft de familie Ribberink ook iets grofs gedaan tegen Koelman of zo?
quote:Op donderdag 8 november 2012 12:15 schreef Serieus_Persoon het volgende:
Smakeloosheid is tegenwoordig de norm in Nederland
Alles wat afwijkt van het gemiddelde is een afwijking. Of je dat positief of negatief ziet of dat het je geen flikker boeit, da's jouw zaak.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:43 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ligt eraan wat je als een afwijking van wat definieert. Heb je ook 'een afwijking' als je roodharig bent?
Ja... je wijkt dan af van het gemiddelde maar hetzelfde geld dan ook voor het hebben van blond haar en blauw ogen.
Het woord afwijking is natuurlijk zo gekozen omdat het afdoen van homoseksualiteit als een 'ziekte' veel mensen te ver gaat. Maar veel mensen zullen wel aanvoelen dat dit er feitelijk mee bedoelt wordt.
Ook al staan er geen privédetails in. Zeggen dat je had gewild dat Tim gecastreerd was en dan subtiel in een zin erna zeggen. 'oh nee, daarvoor is het nu te laat'. Dan duik je wel in de privésfeer van een familie die net hun kind verloren hebben. Dat is heel pijnlijk. En kwalijk te nemen.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:49 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er wordt dagelijks volop geschreven over mensen die in de publiciteit treden. Bekende Nederlanders lezen dagelijks dingen over zichzelf. Deze familie is uiteraard geen Bekende Nederlander, maar zocht wél zelf de publiciteit.
Ik zou het trouwens met je eens zijn als er echt saillante privédetails in de tekst zouden staan, maar dat is niet het geval. Het is pure fictie. Ik gaf daarom ook het voorbeeld van de column van Youp van't Hek, waarin Beatrix ook "ongewild" wordt betrokken.
Ik ben het met je eens dat het voor de nabestaanden nogal vervelend over kan komen dat hij zijn punt probeert te maken over de rug van 'hun Tim'.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:48 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Als hij daadwerkelijk misstanden aan zou willen pakken had hij dit wellicht kunnen bespreken met de ouders van Tim Ribberink. Deze column is nu niets meer of minder dan een persoonlijke rant richting mevrouw de Haas. Dat mag, maar om er dan de dood van een jongen bij te betrekken die hier helemaal niets mee te maken had maakt het nogal ongepast.
Waarom is het doel van Koelman zo belangrijk? Hij schreef een column, hij heeft er vast iets mee beoogd. Ik heb er voor mezelf wel wat uitgehaald... een ander misschien niet: pech gehad. Koelman linkt twee zaken aan elkaar. En ja, dat mag je onsmakelijk vinden, maar dat is wat anders dan de vraag of het daarom ook maar verboden moet worden.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:11 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ja, met welk doel?
Dat Christenen er rare meningen op nahouden moge duidelijk zijn, maar Tim heeft zelfmoord gepleegd omdat hij gepest werd naar het schijnt. Dat heeft weinig uit te maken met een of andere fundamentalistische roeptoeter vrouw die er niks mee te maken heeft. Dan 'gebruik' je gewoon die jongen voor je eigen agenda, en gezien de 'versheid' van wat er gebeurt is kan dat wel onsmakelijk genoemd worden.
Niemand trekt in twijfel dat die vrouw er middeleeuwse gedachten op nahoud, maar dat kan je ook wel anders duidelijk maken, zonder Tim of z'n ouders erbij te betrekken.
Schuift dit nog wat dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 15:35 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ik ben het eens een keer met je eens.
( unicum?)
Leuk verhaal, alleen de laatste drie woorden zijn fout. Het is niet "denkt te mogen", het mag gewoon. Ze doen dat en ze komen er ongestraft mee weg. En ze houden ook niet op. Precies daarom vind ik dat Koelman gewoon moet kunnen schrijven wat hij wil, hoe smakeloos of on-ethisch ook.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:36 schreef RM-rf het volgende:
[..]
als mensen dat 'mogen' (en ja, dat 'mag' allemaal) betekent dat nog niet dat iets ook 'net of 'ethisch' is...
en dat is nu net het punt..
Wat die idiote roonskatkoliek zwamt over homo's of abortus-plegende mensen is gewoon niet net en beledigend voor de betreffende individueen..
maar, als je dat afkeurt, kun je hetzelfde van meneer Koelman niet opeens 'moet ook kunnen' vinden (of ontkennen dat het gewoon kwetsend en beledigend is), omdat je dan eigenlijk juist het punt om die column te schrijven weghaalt, namelijk zijn verontwaardiging over wat die rare roomskatholiek allemaal denkt te mogen zeggen...
Maar er is nergens gezegd dat Luuk Koelman dit niet mág. De Metro heeft er alleen voor gekozen om de column uit hun krant te verwijderen omdat ze vonden dat dat teveel tegen het zere been van de betreffende familie aan schopte. Dat doen ze wellicht uit commerciële overwegingen en anders (hopelijk) uit ethische.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom is het doel van Koelman zo belangrijk? Hij schreef een column, hij heeft er vast iets mee beoogd. Ik heb er voor mezelf wel wat uitgehaald... een ander misschien niet: pech gehad. Koelman linkt twee zaken aan elkaar. En ja, dat mag je onsmakelijk vinden, maar dat is wat anders dan de vraag of het daarom ook maar verboden moet worden.
Toen het dak van het FC Twente-stadion door een bouwfout instortte, vonden twee bouwvakkers de dood. De oorzaak was, zoals gezegd, een fout tijdens de bouw. Maar volgens bepaalde mensen was het een straf van God. Die haalden er van alles bij... de verderfelijkheid van voetbal, enzovoort.
Werd de column verboden? Is de schrijver vervolgd of gedwongen om de tekst offline te halen? Hoe zou het geweest zijn voor de nabestaanden van die bouwvakkers? Of dacht je soms dat die twee jongens geen familie en vrienden hadden?
Mensen zeggen en schrijven soms smakeloze dingen. Als de gelovige het mag - als die heel ver gezocht dat stadiondak wil linken aan moreel verval - dan mag Koelman ook heel ver gezocht de pesters van Tim linken aan uitlatingen van Orban-de Haas.
Gelijke monniken, gelijke kappen.
dat moet je bij de media leggen en niet bij hen. of het nu al dan niet terecht is, zij hebben zeker wel het recht om het waarom van de zelfmoord van hun zoon ter sprake te brengen in een rouwadvertentie.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:43 schreef Cracka-ass het volgende:
[..]
Tuurlijk hebben die ouders het recht om te bepalen hoe ze rouwen.
Net zoals ik het ranzig mag vinden dat ze van hun overleden zoon een speelbal van de media hebben gemaakt.
Jouw intentie is niet relevant. Je (foutieve) gedachte is relevant. En die is dat homoseksualiteit moet worden tegegaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:39 schreef Xa1pt het volgende:
Als ik iemand doodwens doe ik dat vanuit een slechte, egoïstische intentie. Ik wens dan namelijk niet meer geconfronteerd te willen worden met wat ik zie. Iemand genezing toewensen doe ik vanuit de intentie dat ik wens dat het beter met de ander gaat.
Ah, je begint de column te snappen, zie ik...quote:Op donderdag 8 november 2012 15:39 schreef Xa1pt het volgende:
Maar nog nooit met een woord gerept heeft over homo's of over Tim. Het was hem dus niet zozeer te doen om misstanden aan de orde te stellen, maar meer om duidelijk te maken hoe belachelijk hij mevrouw de Haas vindt.
Religieuze hypocrisie aan de kaak stellen, fundamentalisten te kijk zetten, draagvlak voor homoseksualiteit vergroten, of - schrik niet - gewoon vermaak. Gewoon om bij te (glim)lachen.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:39 schreef Xa1pt het volgende:
Maar met welk doel dan? Welke discussie is er nu aan de gang die wellicht iets positiefs teweeg kan brengen m.b.t. de houding naar homo's?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |