Ja, al die gristenfundi's die iedere dag homo's de dood in wensen en pesten. Daar moet heul snel een einde aan komen!quote:Op donderdag 8 november 2012 14:53 schreef Harlon het volgende:
[..]
Helemaal niet walgelijk, geniaal hoe Koelman hier die gristenfundi's even een spiegel voorhoudt met hun achterlijke gedrag.
Dit dus, thumbs up.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.
Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.
En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.
Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.
Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.
Kortom: prima gedaan, Luuk Koelman.
Nee?quote:Op donderdag 8 november 2012 14:50 schreef Boldface het volgende:
[..]
Je wilt zowel de vrijheid van meningsuiting als een compleet (journalistiek) genre de nek omdraaien?
Ah, Luuk Koelman wilde helemaal geen misstanden aan de kaak stellen. Duidelijk.quote:Lees deze column van Youp van 't Hek eens: http://www.nrc.nl/youp/2012/09/22/stanleymes/
Ik ga nu een onthulling doen die voor jou vast een grote schok is: Youp heeft Beatrix niet écht aan de telefoon gehad. En Bea heeft Youp ook niet toevertrouwd dat ze eruit ziet als een jarenlang door Rob Oudkerk uitgewoonde straatjunk....
Koelman kruipt in de huid van. Of houdt iemand een spiegel voor. Het is maar hoe je het wilt bekijken. Ik vind het inhoudelijk gezien een geslaagd verhaal, al had hij het misschien niet in een briefvorm moeten gieten.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:01 schreef freeeman het volgende:
[..]
Ja en?
Wil je nu beweren dat zulke religieuzen rationeel zijn? Dat die de haas helemaal spoort?
Goed dat mensen daartegen in gaan maar dan jezelf bedienen van dezelfde grove wijze als je tegenstander doet?
Koelman had beter moeten weten, hij zit nu op een lager niveau dan wat hij denkt te bestrijden.
We kunnen het niet meer nalezen, want de column is inmiddels verwijderd.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:03 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
My point exactly. En daarmee vervalt het hele recht van Luuk Koelman om in zijn column net te doen alsof dat wel zo is.
[..]
Precies.quote:
Kun je nu lezen of niet?quote:Op donderdag 8 november 2012 14:15 schreef Boldface het volgende:
[..]
Twente is een overwegend katholiek landsdeel en binnen Twente is de gemeente Dinkelland weer één van de meest katholieke gebieden. Tim ging naar een katholieke basisschool (waar het pesten kennelijk al begon) en ook naar een katholieke school voor voortgezet onderwijs. De pastor die bij de persconferentie het woord voerde, is tevens de rouwbegeleider. Kortom: Tim leefde in een katholiek milieu. Als jij dat wenst te ontkennen, zou ik snel de media opzoeken met je verhaal, want dan heb je een primeur in handen waarvan nog niemand op de hoogte is...
Ik hoef dat laatste niet te doen, want we kunnen gewoon vaststellen dat christenfundamentalisten bijna alles kunnen zeggen wat ze willen. Legio voorbeelden; een paar zijn in dit topic al genoemd. Dus wat jij als laatste oppert, zie ik als feit, als een bestaande situatie.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:07 schreef RM-rf het volgende:
[..]
bedoel je hiermee dat die rare rooms-katholieke dame ok alles mag roepen over anderen die wel of niet voor abortus zouden _mogen_ zijn volgens haar?
of hoe zij persoonlijk denkt over homoseksualiteit als waardeoordeel op andere personen betrekken?
jouw 'rechtvaardiging' voor Koelman's tekst kan je evengoed omvormen tot 'die rare enge roomskatholieke dame moet dat dus ook maar allemaal zo mogen zeggen, immers Koelman mocht dat ook'
Fundamentalisten neemt niemand serieus, echter van een columnist verwacht men meer niveau.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:03 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik hoef dat laatste niet te doen, want we kunnen gewoon vaststellen dat christenfundamentalisten bijna alles kunnen zeggen wat ze willen. Legio voorbeelden; een paar zijn in dit topic al genoemd. Dus wat jij als laatste oppert, zie ik als feit, als een bestaande situatie.
En aangezien die fundamentalisten dat mogen, mag Koelman dat dus ook. Maar ja, inmiddels heeft de censuur het alweer gewonnen.
Nogmaals, dat fundamentalisten iets 'mogen' betekent nog niet dat Koelman het ook 'mag'.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:03 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik hoef dat laatste niet te doen, want we kunnen gewoon vaststellen dat christenfundamentalisten bijna alles kunnen zeggen wat ze willen. Legio voorbeelden; een paar zijn in dit topic al genoemd. Dus wat jij als laatste oppert, zie ik als feit, als een bestaande situatie.
En aangezien die fundamentalisten dat mogen, mag Koelman dat dus ook. Maar ja, inmiddels heeft de censuur het alweer gewonnen.
Je blijft maar hét belangrijkste missen en dat is de familie Ribberink hier ook ongewild bij betrokken wordt, want de column is niet voor niets op hun verzoek verwijderd.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:39 schreef Boldface het volgende:
[..]
Twee interessante opmerkingen. Ten eerste: ook al was er in heel Nederland maaf één gelovige "zo grof als Koelman", dan al had Koelman het volste recht om net zo grof terug te doen.
Daar gaat het niet om. Het doet zélfs niet eens ter zake of Tim nou wel of niet homo was. Het gaat om de beeldvorming die bestond over die jongen. Uit de berichtgeving komt het beeld naar voren van een zachtaardige, tengere, vriendelijke jongen, van wie sommigen dachten dat hij homo was en die er afwijkende hobby's op nahield ten opzichte van leeftijdsgenoten. Noem het excentriek of zonderling... geef er een naam aan.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:16 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Zo ernstig is het nou ook weer niet, ik kom ook uit die regio en nooit gepest om m'n geaardheid. Ook niet op de katholieke basisschool en voortgezet onderwijs.
Dat laatste heb ik nooit ontkend. Ik wijs er in dit verband slechts op dat de uitlatingen van Orban-de Haas in het maatschappelijke debat allesbehalve bervordelijk zijn voor de positie van homo's, in welke kring dan ook.quote:Op donderdag 8 november 2012 14:16 schreef Xa1pt het volgende:
Het is nog maar zeer de vraag of het katholieke milieu er primair voor heeft gezorgd dat Tim dusdanig werd gepest. Ook buiten de christelijke contreien is homo een scheldwoord.
Ja, met welk doel?quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Boldface het volgende:
[..]
Daar gaat het niet om. Het doet zélfs niet eens ter zake of Tim nou wel of niet homo was. Het gaat om de beeldvorming die bestond over die jongen. Uit de berichtgeving komt het beeld naar voren van een zachtaardige, tengere, vriendelijke jongen, van wie sommigen dachten dat hij homo was en die er afwijkende hobby's op nahield ten opzichte van leeftijdsgenoten. Noem het excentriek of zonderling... geef er een naam aan.
Er zijn aanwijzingen dat het pestgedrag was mede was gebaseerd op de veronderstelling dat Tim homo was. En dat gegeven heeft Koelman voor zijn column benut.
[..]
Dan ga je er vanuit dat mevrouw de Haas veel invloed heeft op jongeren. Ik weet wel zeker van niet en daarmee is de column van Luuk Koelman niets meer dan ordinair mevrouw de Haas willen bashen. Over de rug van een jongen die zelfmoord heeft gepleegd.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:10 schreef Boldface het volgende:
Dat laatste heb ik nooit ontkend. Ik wijs er in dit verband slechts op dat de uitlatingen van Orban-de Haas in het maatschappelijke debat allesbehalve bervordelijk zijn voor de positie van homo's, in welke kring dan ook.
Het probleem is dat er mensen zijn die fundamentalisten juist wel serieus nemen. En ook dat er fundamentalisten zijn waarvan niet (meteen) duidelijk is dat het fundamentalisten zijn.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:04 schreef Voorschrift het volgende:
Fundamentalisten neemt niemand serieus, echter van een columnist verwacht men meer niveau.
Ja, en hoe reageert Nederland?quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef cricket het volgende:
[..]
Het probleem is dat er mensen zijn die fundamentalisten juist wel serieus nemen. En ook dat er fundamentalisten zijn waarvan niet (meteen) duidelijk is dat het fundamentalisten zijn.
Als je die een weerwoord wil geven werkt dat alleen als je manier van communiceren aansluit bij de manier waarop ze dat zelf ook doen. Hij had ook een hele zoetsappige column kunnen schrijven maar op deze manier is de kans dat het argument duidelijker overkomt een stuk groter.
Half Nederland slaat over de manier waarop hij zijn column geschreven heeft. Denk je dat dit nu zorgt voor enige vorm van discussie binnen de reformatorische contreien? Na-ah. Die schrijven het ook af als belachelijk, ongepast et cetera.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:13 schreef cricket het volgende:
[..]
Het probleem is dat er mensen zijn die fundamentalisten juist wel serieus nemen. En ook dat er fundamentalisten zijn waarvan niet (meteen) duidelijk is dat het fundamentalisten zijn.
Als je die een weerwoord wil geven werkt dat alleen als je manier van communiceren aansluit bij de manier waarop ze dat zelf ook doen. Hij had ook een hele zoetsappige column kunnen schrijven maar op deze manier is de kans dat het argument duidelijker overkomt een stuk groter.
Absoluut waar. Maar het is voor de situatie van roodharigen of kinderen met bril nog nooit bevorderlijk geweest wanneer één of andere zelfbenoemde profeet ze op tv door het slijk haalt, omdat ze zijn wie ze zijn...quote:Op donderdag 8 november 2012 14:19 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Kinderen en jongeren pesten elkaar sowieso, heeft weinig met religie uit te staan. Als je rood haar hebt, een bril hebt, iets dikker bent, noem maar op. Homo is maar een van vele redenen, die niet per se iets te maken heeft met religie maar meer met dat je niet zoals de rest bent.
Volgens mij heeft de mevrouw in kwestie ook helemaal niet op tv Tim door het slijk gehaald.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:14 schreef Boldface het volgende:
[..]
Absoluut waar. Maar het is voor de situatie van roodharigen of kinderen met bril nog nooit bevorderlijk geweest wanneer één of andere zelfbenoemde profeet ze op tv door het slijk haalt, omdat ze zijn wie ze zijn...
Precies.quote:Op donderdag 8 november 2012 15:15 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Volgens mij heeft de mevrouw in kwestie ook helemaal niet op tv Tim door het slijk gehaald.
Als je dan een column wil schrijven over hoe belachelijk het is dat Tim zo behandeld is, doe dat dan ook, maar niet door er factoren met de haren bij te slepen die er niks mee te maken hebben. Schrijf dan een column over pesten, pesters, weet ik veel wat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |