abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118975643
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Boldface het volgende:

[..]

De gekozen vorm, hoewel misschien wat smakeloos, doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat het voor extra aandacht zorgt, gezien de vele verbolgen reacties van mensen die niet langer dan 10 seconden kunnen nadenken.

Verder gaat het hier ook niet om christen-bashen. Het gaat om het aan de kaak stellen van bepaalde standpunten en de manier waarop (de stelligheid waarmee) die worden uitgedragen én de schadelijkheid daarvan.
dat had ook anders gekund, een pas begraven gepeste jongen erbij slepen is nogal sneu.
En welke bepaalde standpunten wil hij aan de kaak stellen dan?
  donderdag 8 november 2012 @ 13:13:04 #62
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_118975682
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ik vind het anders onterecht dat er uit haar naam gesproken wordt, ook al is ze wellicht een homohatend kutwijf.
Ik kan mij prima voorstellen dat je dat vindt, ik vind het ook wel op 't randje*, maar om zo te stellen dat ze een rechtszaak zou winnen, dat is wat te snel denk ik.

* = Het jammere daarvan is ook dat de discussie zich dan gaat richten op de vorm, op de vraag of 't wel/niet toelaatbaar is. Dus het mist dan voor een deel zijn doel.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  donderdag 8 november 2012 @ 13:13:26 #63
285818 leeroy
La Pasion Du Heng
pi_118975696
Het mooiste is nog dat mensen eerst mad worden op Mariska Orbán-de Haas, die vervolgens dood verwensingen gaan sturen etc etc. En er dan achter komen dat zij het helemaal niet geschreven heeft _O-

Als je het mij vraagt.
You got me so wild, Why should I be so surprised? You got me so high, Don't you see it in my eyes?
Één grote gore kuthipster
pi_118975717
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:13 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ik kan mij prima voorstellen dat je dat vindt, ik vind het ook wel op 't randje*, maar om zo te stellen dat ze een rechtszaak zou winnen, dat is wat te snel denk ik.

* = Het jammere daarvan is ook dat de discussie zich dan gaat richten op de vorm, op de vraag of 't wel/niet toelaatbaar is. Dus het mist dan voor een deel zijn doel.
Het mist sowieso zijn doel, aangezien religie niks uit te staan heeft met Tim's geval. Dit is gewoon de Kerk op de korrel nemen door een totaal ongerelateerde drama-zaak er met de haren bij te slepen over de rug van die jongen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118975747
quote:
9s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:46 schreef Jovatov het volgende:
Nog triester zijn trouwens de reacties van mensen die boos zijn op Mariska...
Dat is inderdaad erg triest en getuigt vooral van een niet al te hoog intelligentieniveau.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:47 schreef Symphonic het volgende:

[..]

je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.
Fout gedacht: Koelman heeft dat recht wel degelijk; hoe smakeloos of ongepast jij dat ook vindt. Christenfundamentalisten hebben immers ook het recht om hun vuilbekkerij te spuien. Zo waren de doden bij Pukkelpop en bij het instorten van het dak van het FC Twente-stadion bijvoorbeeld "een straf van God" volgens sommige fundamentalisten.

Ik vind jouw opvatting dat Koelman "niet het recht heeft" zowel verwerpelijk als gevaarlijk, omdat je daarmee het recht van de gelovige weer eens laat prevaleren boven het recht van de (kennelijke) niet-gelovige.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:16:19 #66
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_118975799
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:14 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Het mist sowieso zijn doel, aangezien religie niks uit te staan heeft met Tim's geval.
Ja, maar dat is nou juist de analogie. Zij staat erom bekend om mensen aan te vallen op zaken waar zij niets mee te maken heeft, en drama's en privésores van mensen te misbruiken in haar venijnige tirades, als een light-vorm van de Westboro Baptist Church.
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_118975827
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:16 schreef eleusis het volgende:

[..]

Ja, maar dat is nou juist de analogie. Zij staat erom bekend om mensen aan te vallen op zaken waar zij niets mee te maken heeft, en drama's en privésores van mensen te misbruiken in haar venijnige tirades, als een light-vorm van de Westboro Baptist Church.
Dus onder het motto "if you can't beat them, join them" moet deze column maar het levenslicht zien?
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118975836
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:55 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dit komt op mij over als: "Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror."

Want, als hij in persoon die brief persoonlijk zou sturen is hij een schoft, maar zet het landelijk in de krant en je bent een goede columnist.

Onzin.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie redelijk dom. Wat je leest is een column. En de vorm daarvan is een brief aan de moeder van Tim. Het is niet werkelijk een brief aan de moeder van Tim, temeer omdat de auteur zich verplaatst in iemand anders. Het is dus een vorm van satire. Hij stelt iets aan de kaak.
pi_118975838
tsja,de duivel is een homo,door de mens gemaakt.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:17:44 #70
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118975841
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Boldface het volgende:

[..]

De gekozen vorm, hoewel misschien wat smakeloos, doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat het voor extra aandacht zorgt, gezien de vele verbolgen reacties van mensen die niet langer dan 10 seconden kunnen nadenken.

Verder gaat het hier ook niet om christen-bashen. Het gaat om het aan de kaak stellen van bepaalde standpunten en de manier waarop (de stelligheid waarmee) die worden uitgedragen én de schadelijkheid daarvan.
Aan de kaak stellen van bepaalde standpunten, prima. Maar doe dat niet over de rug van een moeder die net haar kind verloren heeft. Die heeft namelijk compleet niets met die standpunten te maken.

En goed, dat creëert inderdaad wat extra publiciteit. Maar gaat de gegeneerde discussie over de standpunten van Mariska, of over de onsmakelijkheid van de column? En in dat laatste geval, hoe nuttig is deze publiciteit dan?
  donderdag 8 november 2012 @ 13:20:16 #71
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_118975929
quote:
5s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Dus onder het motto "if you can't beat them, join them" moet deze column maar het levenslicht zien?
Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie en dus niet gemeend. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.
pi_118975933
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:15 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat is inderdaad erg triest en getuigt vooral van een niet al te hoog intelligentieniveau.

[..]

Fout gedacht: Koelman heeft dat recht wel degelijk; hoe smakeloos of ongepast jij dat ook vindt. Christenfundamentalisten hebben immers ook het recht om hun vuilbekkerij te spuien. Zo waren de doden bij Pukkelpop en bij het instorten van het dak van het FC Twente-stadion bijvoorbeeld "een straf van God" volgens sommige fundamentalisten.

Ik vind jouw opvatting dat Koelman "niet het recht heeft" zowel verwerpelijk als gevaarlijk, omdat je daarmee het recht van de gelovige weer eens laat prevaleren boven het recht van de (kennelijke) niet-gelovige.
Het stond er wel heel onduidelijk, de papieren versie was nog onduidelijker wie de echte schrijver nu was.

Idd, volgens sommige fundamentalisten...Dit niveau dat koelman hanteert is in de vorm van de WBC.
Uiteraard heeft koelman het recht, hij mag zelfs nu tim nog uitmaken voor alles en nog wat maar dat betekend niet dat het fatsoenlijk is.

Ik denk ook dat weinig gelovigen zo grof zijn als koelman en als ze dat al zijn is dat geen reden om je tot dat niveau te verlagen.

En daar waar gestoorde religieuzen denken te handelen uit naam van god doet koelman dit bewust, dat vind ik veel kwalijker.
pi_118975935
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef deeerste het volgende:
tsja,de duivel is een homo,door de mens gemaakt.
Doorgedraaide religieuze mensen kan je gewoon beter kwijt dan rijk zijn, maar dat geldt ook voor zogenaamde grappige columnisten die over de rug van een 20 jarige jongen en zijn ouders publiciteit zoekt.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:20:34 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_118975947
Mensen, mensen. Het gaat over een column in de Metro. Sinds wanneer nemen we dat kattenbakkenblaadje serieus?
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_118975974
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef Voorschrift het volgende:
Het is gewoon smakeloos, of het nou een actueel probleem betreft of niet. Tim is nog niet eens begraven en dan al meteen zo over de rug van die jongen een semi-humoristische of satirische column schrijven met deze inhoud, dan heb je geen plaat voor je kop maar een appartementencomplex.

Stel je eens in hoe de familie/ouders zich voelen als ze dit lezen, denk je dat ze ook maar enigszins positief zouden reageren? :')
Exact.
pi_118975976
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef RM-rf het volgende:

[..]

dan val je haar daar heel terecht op aan... op dingen die ze ook daadwerkelijk gezegd heeft.

daar is niks mis mee omdat het natuurlijk verschrikkelijk is wat zulk een mens voor dingen roept...
Ik zou het hardgrondig ermee eens zijn als iemand heel boos daarover een column schrijft en iemand aanspreekt op kwetsende en idiote onzin die deze ook daadwerkelijk uitgekraamd heeft.

enkel.... over de rug van andere mensen opeens een punt tegen iemand anders willen maken op basis van zelf verzonnen dingen, is gewoon mij iets té makkelijk en ook juist een beetje 'anoniem lafbekjes'-gedrag..
inderdaad een soort van 'pesten'
Nogmaals: het is een column, een heel specifiek genre artikel. Columns hoeven niet op waarheid te berusten, maar kunnen satirisch van aard zijn. Dat het een verzonnen verhaal is, is overduidelijk. Behalve dan voor de zwakbegaafden die Orban-de Haas hierom gaan aanvallen.

De inhoud van de brief sluit overigens wel vrij nauw aan op het gedachtegoed van Orban-de Haas en het totale gebrek aan terughoudendheid waarmee zij zichzelf bij herhaling heeft gemanifesteerd.
pi_118975978
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Boldface het volgende:

[..]

Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie redelijk dom. Wat je leest is een column. En de vorm daarvan is een brief aan de moeder van Tim. Het is niet werkelijk een brief aan de moeder van Tim, temeer omdat de auteur zich verplaatst in iemand anders. Het is dus een vorm van satire. Hij stelt iets aan de kaak.
Stromannen aanvallen is iets anders dan een daadwérkelijk standpunt van een achterlijke kliek aan de kaak stellen.
pi_118975981
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.
Nee, ik doelde op het niveau, waarom deze format gebruiken? Je kan prima religieuze standpunten aanvallen op een wat smaakvollere manier dan over de rug van een net overleden jongeman die zelfmoord heeft gepleegd.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976004
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:21 schreef Boldface het volgende:

[..]

Nogmaals: het is een column, een heel specifiek genre artikel. Columns hoeven niet op waarheid te berusten, maar kunnen satirisch van aard zijn. Dat het een verzonnen verhaal is, is overduidelijk. Behalve dan voor de zwakbegaafden die Orban-de Haas hierom gaan aanvallen.

De inhoud van de brief sluit overigens wel vrij nauw aan op het gedachtegoed van Orban-de Haas en het totale gebrek aan terughoudendheid waarmee zij zichzelf bij herhaling heeft gemanifesteerd.
Kun je met een citaat komen waaruit blijkt dat mevrouw de Haas de dood van een homo 'niet erg' vindt dan?
pi_118976017
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef eleusis het volgende:

[..]

Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie en dus niet gemeend. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.
Dan had hij de brief moeten schrijven als "geachte mevrouw de haas, bent u niet blij dat een verderfelijke homo zelfmoord heeft gepleegd voordat hij het in de praktijk kon brengen...etc"
nog steeds fout maar duidelijker en minder kwetsend voor de nabestaanden.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:22:42 #81
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118976026
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Boldface het volgende:

[..]

Dat het een column is maakt het niet minder ook een brief. Dat is, zoals je zegt, de vorm van deze column.

Ik snap dat het satire is. Ik snap dat hij iets aan de kaak wil stellen. Maar hij doet dat in deze over de rug heen van een moeder die net haar zoon heeft verloren. Dat is, letterlijk, over lijken gaan om je boodschap over te brengen.

Onnodig en ongepast, mijns inziens.
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 8 november 2012 @ 13:23:36 #82
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_118976062
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 11:51 schreef Grumpey het volgende:
Jemig, als je niet doorhebt dat hier een draak wordt gestoken met alle mensen die moralistisch oordelen hebben over andere mensen en daarmee dus eigenlijk faciliterend zijn aan het bestaan van pesten, dan moet je veel vaker (en betere) literatuur/columns gaan lezen hoor :)
Heel sterk om dat over de rug van een gebroken familie te doen.
pi_118976111
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:22 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Kun je met een citaat komen waaruit blijkt dat mevrouw de Haas de dood van een homo 'niet erg' vindt dan?
Sterker nog, ik ken menig streng Christen, maar niemand van ze heeft ooit doodverwensingen mijn kant opgestuurd. Het ergste wat ik te horen krijg als homo van ze is dat ik 'genezen' moet worden, en dat ik niet normaal ben, maar dat is 't dan ook wel.

Deze column gaat veel verder, en volgens mij reflecteert 't ook niet de mening van menig Christen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976123
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:24 schreef deeerste het volgende:
Ik ben blij dat een modorator vooral beeld bekijkt,je hebt macht he modorator.
Wat?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976133
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:22 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Dat het een column is maakt het niet minder ook een brief. Dat is, zoals je zegt, de vorm van deze column.

Ik snap dat het satire is. Ik snap dat hij iets aan de kaak wil stellen. Maar hij doet dat in deze over de rug heen van een moeder die net haar zoon heeft verloren. Dat is, letterlijk, over lijken gaan om je boodschap over te brengen.

Bovendien nog eens onjuist. Mevrouw de Haas mag dan wellicht niet zo'n hoge pet op hebben van homo's, dat betekent nog niet dat homo's daadwerkelijk dood worden gewenst of iets in die trant.
pi_118976140
trouwens de papieren versie van de column is nog veel onduidelijker dat het een column van koelman is.
pi_118976151
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:24 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Sterker nog, ik ken menig streng Christen, maar niemand van ze heeft ooit doodverwensingen mijn kant opgestuurd. Het ergste wat ik te horen krijg als homo van ze is dat ik 'genezen' moet worden, en dat ik niet normaal ben, maar dat is 't dan ook wel.

Deze column gaat veel verder, en volgens mij reflecteert 't ook niet de mening van menig Christen.
Precies.
pi_118976154
quote:
3s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:09 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ik vind het anders onterecht dat er uit haar naam gesproken wordt, ook al is ze wellicht een homohatend kutwijf.
Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie. Maar er zijn mensen die zélfs dat nog niet begrijpen.

Serieus: als je hier tegen ageert, moet alle andere satire ook in de ban. Vaarwel Koefnoen, jullie mogen niet meer uit naam van Mark Rutte spreken...

Wat een onzin.
pi_118976157
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Bovendien nog eens onjuist. Mevrouw de Haas mag dan wellicht niet zo'n hoge pet op hebben van homo's, dat betekent nog niet dat homo's daadwerkelijk dood worden gewenst of iets in die trant.
Exact.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:26:06 #90
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_118976161
Koelman, altijd _O_ Deze column was misschien wel wat hard, maar vind hem altijd een sterke stukjestikker.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_118976186
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Boldface het volgende:

[..]

Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie. Maar er zijn mensen die zélfs dat nog niet begrijpen.

Serieus: als je hier tegen ageert, moet alle andere satire ook in de ban. Vaarwel Koefnoen, jullie mogen niet meer uit naam van Mark Rutte spreken...

Wat een onzin.
Als je het verschil niet kan zien tussen een Koefnoen parodie of deze column dan is discussie sowieso verspilde moeite.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976190
quote:

[..]

Wat een onzin.
Ik heb programma's als Koefnoen eerlijk gezegd nooit zo ver zien gaan als deze column
pi_118976218
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef deeerste het volgende:
voorschrift bekeer je
Ik begrijp je punt niet helemaal, is er een probleem?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976258
quote:

[..]

Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie.
Het is toch - zoals je zelf al aangeeft - de bedoeling om de houding danwel standpunten van christen-extremisten aan de kaak te stellen? Als de column in kwestie dan níet het standpunt van christen-extremisten ("homo's mogen dood") bevat kun je het gerust een misser noemen.
pi_118976270
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:10 schreef freeeman het volgende:
De vraag of tim nu homo was zal altijd onbeantwoord blijven.
Een van de pesters opperde dat en omdat hij zo gesloten was dachten anderen dat hij misschien homo was.

De kerk heeft hier totaal niks mee te maken in dit geval. Dus waarom dit opeens linken aan de zelfmoord van een gepeste jongen?

Het was al een tijdje stil rond koelman, ws dacht die dat die ff iets brutaals moest doen om weer in de aandacht te komen.

En wat wil hij hiermee bereiken? Wat voor connectie heeft het met de katholieke kerk?

Echt in alle opzichten is dit puur smakeloos.
De gedachte "dat hij misschien wel homo was", was voor de pesters nou juist een motief om Tim te pesten. De kerk heeft er meer mee te maken dan jij inziet, zeker in zo'n klein, sterk katholiek dorpje. Het was zelfs de pastor die deze week namens de ouders een brief voorlas.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:29:09 #96
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118976276
Als satire gebruikt wordt om een steekhoudend punt te maken zijn de grenzen verder dan die van fatsoen zou willen. Neemt niet weg dat een column daardoor grof wordt, maar in de journalistiek moet zoiets mogelijk zijn.

Overigens vind ik het persoonlijk wel beetje onnodig.
pi_118976281
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:21 schreef Boldface het volgende:

: het is een column, een heel specifiek genre artikel.
o, dus moet je het niet serieus nemen en mag je alles zeggen?

ik vind het nu juist erg 'laf' om opeens een uitvlucht te zoeken _niet_ achter een bepaalde argumentatie te gaan staan en nét te doen alsof het niet serieus genomen moet worden...

Ik denk juist dat Columns als ze een goede punt maken juist zeer serieus te nemen opinie-vormende elementen kunnen zijn, maar ben de mening dat Koelman (die ik verdere rg bewonder) hier de plank misslaat doordat hij een erg 'makkelijke' insteek neemt en hierbij overziet dat de dingen waar hij zich 'inmengt' ..

namelijk de uitlatingen (over private en persoonlijke aangelegenheden van andere mensen ) van zulk een extreme abortus- en homoseksuelen-basher als die vrouw maar ook die zaak rondom de ouders van die aan zelfmood overleden jongen zich niet lenen om 'eventjes lekker een punt te willen maken' met een komische column.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 8 november 2012 @ 13:29:22 #98
pi_118976286
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.

Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.

En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.

Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.

Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.

Kortom: prima gedaan, Luuk Koelman. ^O^
Deze.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  donderdag 8 november 2012 @ 13:29:34 #99
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_118976295
quote:

[..]

Wat een onzin.
Dat het een column is betekent niet dat er geen enkele grens meer is. Je vergelijking met Koefnoen is compleet overtrokken.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:30:00 #100
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_118976312
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.
Een beetje triest om in dit geval bijna letterlijk ipv figuurlijk over lijken jouw standpunt te promoten.
Krekker is de bom!
pi_118976316
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:29 schreef deeerste het volgende:
lees je ook?
Kom op, spit it out.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976318
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:29 schreef Boldface het volgende:

[..]

De gedachte "dat hij misschien wel homo was", was voor de pesters nou juist een motief om Tim te pesten. De kerk heeft er meer mee te maken dan jij inziet, zeker in zo'n klein, sterk katholiek dorpje. Het was zelfs de pastor die deze week namens de ouders een brief voorlas.
Maar de kerk heeft in dezen nergens het vermeende standpunt ingenomen van de christen-extremisten, right?
pi_118976369
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:29 schreef Grumpey het volgende:
Als satire gebruikt wordt om een steekhoudend punt te maken zijn de grenzen verder dan die van fatsoen zou willen. Neemt niet weg dat een column daardoor grof wordt, maar in de journalistiek moet zoiets mogelijk zijn.

Overigens vind ik het persoonlijk wel beetje onnodig.
Ik denk dat hier weinig mensen iets tegen satire hebben. Maar laat het dan inderdaad wel steekhoudend zijn en geen stromannetjes bevatten.
pi_118976383
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:31 schreef deeerste het volgende:
nee dus.
Als je denkt dat 't lollig is om hier te beginnen over dat ik me zou moeten bekeren dan ben je sowieso aan 't verkeerde adres. Hou 't gewoon OT, of ga ergens anders heen.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118976391
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Jovatov het volgende:
Aan de kaak stellen van bepaalde standpunten, prima. Maar doe dat niet over de rug van een moeder die net haar kind verloren heeft. Die heeft namelijk compleet niets met die standpunten te maken.

En goed, dat creëert inderdaad wat extra publiciteit. Maar gaat de gegeneerde discussie over de standpunten van Mariska, of over de onsmakelijkheid van de column? En in dat laatste geval, hoe nuttig is deze publiciteit dan?
De discussie over de eventuele onsmakelijkheid van deze column wordt alleen gevoerd door mensen die de échte discussie willen vermijden.

De échte discussie gaat namelijk om het feit dat homo-zijn in bepaalde kringen en gemeenschappen nog steeds abnormaal wordt gevonden en reden is om mensen de dood in te pesten. En hoewel veel katholieken inmiddels gelukkig een stuk progressiever zijn dan die clown in Vaticaanstad, draagt de RK-kerk als instituut nog steeds bij aan het veroordelen van homoseksualiteit. En conservatieve lieden als Orban-de Haas zijn dan weer de kopstukken die zélf ook de publiciteit nadrukkelijk opzoeken met hun conservatieve ideeën.
pi_118976397
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 12:19 schreef Ringo het volgende:
Dat heb je er nu van -- niet als je suïcidale zoon homo is, maar als je met dat persoonlijke drama de publiciteit zoekt. Dan zijn er veel die meedogenloos met jouw verdriet aan de haal gaan, ter wille van de maatschappelijke zaak.
ja. want stel je voor dat andere mensen eens 'last' van je verdriet zouden kunnen hebben :r

ter informatie; ik zit me al een week te ergeren aan al die mensen die een oordeel vellen over wat feitelijk alleen het gezin zelf aangaat. alleen zij mogen beslissen precies hoe zij rouwen. en niemand anders heeft er het recht toe om zich daar in te mengen of over te oordelen.
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_118976408
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:29 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ohw, wat fijn dat jij meer weet over dat dorp en omgeving dan ik. Ik ben bijna vergeten dat ik er opgegroeid ben en er elk weekend weer kom :')
Ik geloof je meteen dat jij meer inzicht hebt in het dorp die jij alleen kent van dit geval en tanja nijmijer (daar heb ik nog bij op school gezeten) dan ik heb.

Dat dorp is dus niet sterk katholiek, voornamelijk de oudere generaties zijn gelovig en dan alleen met de feestdagen.
pi_118976444
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:32 schreef Boldface het volgende:

[..]

De discussie over de eventuele onsmakelijkheid van deze column wordt alleen gevoerd door mensen die de échte discussie willen vermijden.
Bullshit. Lekker makkelijk om nu ineens het slachtoffer uit te gaan lopen hangen.

quote:
De échte discussie gaat namelijk om het feit dat homo-zijn in bepaalde kringen en gemeenschappen nog steeds abnormaal wordt gevonden en reden is om mensen de dood in te pesten.
pi_118976471
NB:

MariskadeHaas twitterde op donderdag 08-11-2012 om 12:52:55 In debat gaan in de media, juich ik toe.Maar zoals Koelman doet over de rug van #timribberink is laag en afschuwelijk.Dat Metro dit plaatst reageer retweet
MariskadeHaas twitterde op donderdag 08-11-2012 om 12:54:39 Onbegrijpelijk en onfatsoenlijk dat Metro dit stuk van Koelman plaatst! Over de rug van #TimRibberink. http://t.co/th0onTTq reageer retweet
pi_118976489
Belachelijk dit. Ook om het in naam van een ander te publiceren.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118976509
Wat een non-discussie, het enige dat de gemiddelde Christenfundi wil is jou als homo "genezen", in een soort van ziekelijke medemenselijkheid willen ze zorgen dat je normaal wordt omdat ze denken dat dat 't beste voor je is en je naar de hemel kan, ze doen 't allemaal uit goede wil, hoe verrot dan ook.

Niemand wil iemand "de dood in pesten", je kan ze hooguit kwalijk nemen dat ze te zorgzaam proberen te zijn, en daarmee gewoon de meest botte stompzinnige idioten zijn.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:37:09 #112
pi_118976547
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:34 schreef Boldface het volgende:
NB:

MariskadeHaas twitterde op donderdag 08-11-2012 om 12:52:55 In debat gaan in de media, juich ik toe.Maar zoals Koelman doet over de rug van #timribberink is laag en afschuwelijk.Dat Metro dit plaatst reageer retweet
MariskadeHaas twitterde op donderdag 08-11-2012 om 12:54:39 Onbegrijpelijk en onfatsoenlijk dat Metro dit stuk van Koelman plaatst! Over de rug van #TimRibberink. http://t.co/th0onTTq reageer retweet
Jij hebt je achterlijke standpunten over abortus geuit over de rug van iemand die een miskraam heeft gehad, hypocriete kuthoer.
pi_118976549
quote:
15s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:34 schreef Boldface het volgende:
NB:

Hypocriete schijnheilige doos is t
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_118976560
Heeft dit serieus in de Metro gestaan? Wat een walgelijk verhaal.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:37:59 #115
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_118976587
quote:

[..]

Want het is natuurlijk nooit mogelijk om twee discussies tegelijk te voeren?

Dit topic gaat specifiek over de onsmakelijkheid van de column. Het is daarbij natuurlijk logisch dat je even vermeldt dat de column eigenlijk is bedoeld om de discussie aan te zwengelen, maar verder zie ik niet in waarom mensen meteen jouw 'echte discussie' hier zouden moeten voeren.

Feit dat men hier niet op 'jouw echte discusie' ingaat wil toch niet zeggen dat er in werkelijkheid niet al een discussie over het onderwerp gaande was. Een discussie waarin mensen die hier aangeven de column onsmakelijk te vinden, wellicht allang aan deelnamen.
Krekker is de bom!
pi_118976609
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:22 schreef Jovatov het volgende:

[..]

"Vind ik leuk"
"What I did, I did without choice... in the name of peace and sanity." - The Doctor
pi_118976632
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef freeeman het volgende:
Ik denk ook dat weinig gelovigen zo grof zijn als koelman en als ze dat al zijn is dat geen reden om je tot dat niveau te verlagen.

En daar waar gestoorde religieuzen denken te handelen uit naam van god doet koelman dit bewust, dat vind ik veel kwalijker.
Twee interessante opmerkingen. Ten eerste: ook al was er in heel Nederland maaf één gelovige "zo grof als Koelman", dan al had Koelman het volste recht om net zo grof terug te doen. Ik vrees echter dat de hoeveelheid streng-orthodoxe gelovigen met fundamentalistische trekjes in de duizenden loopt.

En die tweede zin is nog opvallender: de opstelling van de gestoorde gelovige wordt vergoelijkt, maar Koelman doet het bewust. Wat een waarzin. Ook de gelovige neemt zijn houding bewust in en doet zijn (eventueel kwetsende) uitspraken bewust. Dat jij de uitlatingen van Koelman dan weer "kwalijker" vindt, zegt veel over de positie van niet-gelovigen ten opzichte van gelovigen in dit land.
pi_118976634
quote:

[..]

De échte discussie gaat namelijk om het feit dat homo-zijn in bepaalde kringen en gemeenschappen nog steeds abnormaal wordt gevonden
Wat je nu doet is een beetje precies ook de houding van bv die enge rooms-katholieke dame die enkel háár standpunt als juist ziet en als mensen haar aanspreken op de dingen die zij over anderen denkt te mogen zeggen.. opeens over haar standpunten gaat roepen en nét doet 'alsof zij alles maar mag vinden' en ook zij het onderwerp van discussie bepaalt.

natuurlijk mag iemand als vinden.. Koelman mag zijn columns schrijven en die enge rooms-katholieke dame mag dingen over abortus roepen die iemand anders enorm kan kwetsen aangezien die over zeer en intieme persoonlijke dingen gaan.
Dat 'mag' inderdaad...

Of het ook 'net' of 'Ethisch' is zulke dingen zomaar te roepen; Nee, dat is het gewoonweg niet, welk 'excuus' je ook hebt, of je het er nu op gooit of je een rare religie aanhangt of omdat je jezelf columnist noemt, het blijft een weinig nette omgang met standpunten en de persoonlijke situatie van anderen.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_118976658
quote:
2s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:35 schreef Voorschrift het volgende:
Wat een non-discussie, het enige dat de gemiddelde Christenfundi wil is jou als homo "genezen", in een soort van ziekelijke medemenselijkheid willen ze zorgen dat je normaal wordt omdat ze denken dat dat 't beste voor je is en je naar de hemel kan, ze doen 't allemaal uit goede wil, hoe verrot dan ook.

Niemand wil iemand "de dood in pesten", je kan ze hooguit kwalijk nemen dat ze te zorgzaam proberen te zijn, en daarmee gewoon de meest botte stompzinnige idioten zijn.
Precies. Overigens vind ik het verspreiden van leugens ("homo's worden in christelijke gemeenschappen doodgepest") misschien nog wel kwalijker.
  donderdag 8 november 2012 @ 13:40:38 #120
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_118976699
quote:
0s.gif Op donderdag 8 november 2012 13:32 schreef simmu het volgende:

ja. want stel je voor dat andere mensen eens 'last' van je verdriet zouden kunnen hebben :r

ter informatie; ik zit me al een week te ergeren aan al die mensen die een oordeel vellen over wat feitelijk alleen het gezin zelf aangaat. alleen zij mogen beslissen precies hoe zij rouwen. en niemand anders heeft er het recht toe om zich daar in te mengen of over te oordelen.
Wie de publiciteit zoekt, kan een hoop geschreeuw verwachten.

De hysterische reacties op de column door "serieuze" kranten en andere media (zie bijvoorbeeld AD of NRC) zijn minstens even laag en sensatiebewust als de column zelf.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')