http://www.metronieuws.nl(...)rZlkg!t8FcbEpw2mdkE/quote:Mijn naam is Mariska Orbán-de Haas, hoofdredactrice van het Katholiek Nieuwsblad. U kent mij vast wel. Ik schuif regelmatig aan bij Pauw & Witteman omdat ik zo mijn eigen ideeën heb over abortus en homo’s. Zoals die keer toen ik een open brief had geschreven aan VVD-politica Jeanine Hennis, nu onze minister van Defensie. Zij is vóór abortus terwijl ze zelf meerdere miskramen heeft gehad. Ik vind dat raar. Dan moet je toch weten hoe erg het is een kind te verliezen?
Enfin, mevrouw de minister is dus nooit echt moeder geworden. Maar ik wel. En als zodanig schrijf ik u deze open brief, mevrouw Ribberink: als moeder van drie kinderen - en ook een beetje namens God. U heeft Tim verloren, uw enig kind. Hij werd door zijn plaaggeesten afgeschilderd als “een homo en een loser.” Natuurlijk was Tim geen loser. Wel had hij blijkbaar een tekortkoming. Daarover wil ik het graag met u hebben. Mijn zoontje is pas vier, maar ik kan nu al heel duidelijk aan hem zien dat hij géén homo is. Zo voed ik hem ook op, met voldoende autootjes en een speelgoedgarage. Mocht hij ooit tóch homo worden, dan zou ik mijzelf dat als ouder heel erg verwijten. Ook zou ik dodelijk ongerust zijn, want homo’s hebben altijd schokkend veel sekspartners. Maakte u zich nooit zorgen over ziektes bij uw zoon, mevrouw Ribberink? Ik vraag mij oprecht af waarom u nooit heeft ingegrepen. Zei u nooit tegen Tim: kies voor het mooiere, kies voor de eenheid tussen man en vrouw? Nee, dat deed u niet. Liever was u modern en tolerant.
Ach, leefden wij nog maar in het Nederland van de jaren vijftig, toen abortus nog een vies woord was en homo’s veilig in de kast zaten. Toen minderjarige rooms-katholieke jongens nog werden gecastreerd om ze van hun homoseksuele gedrag af te helpen. Was Tim in zijn jonge jaren netjes van zijn balletjes ontdaan, dan had menig kerkkoor hem graag als castraat opgenomen. Wellicht was dat zijn redding geweest. Maar daarvoor is het nu te laat. Aan de andere kant: nóg erger was het geweest wanneer Tim over enkele jaren met een andere homo was getrouwd. En wie weet wel een kind had gewild. Dat had enkel geleid tot Sodom en Gomorra-achtige praktijken als polygamie, incest en pedofilie. Dan was uw zoon, wat God en mij betreft, nog verder van huis geweest, mevrouw Ribberink. Al die ellende blijft hem nu gelukkig bespaard. Laat dat een troost voor u zijn. Nou, lieve groetjes dan maar, en natuurlijk zal ik voor uw zoon bidden, want zelfmoord is en blijft natuurlijk een doodzonde.
Alle liefs van Mariska Orbán-de Haas
quote:Op donderdag 8 november 2012 11:44 schreef HulkHeld het volgende:
je bent al de 10e die zo'n topic heeft geopend..
Het is Luuk Koelman die dit heeft geschrevenquote:Op donderdag 8 november 2012 11:43 schreef betyar het volgende:
[..]
http://www.metronieuws.nl(...)rZlkg!t8FcbEpw2mdkE/
Echt walgelijk, hoe durft dat mens deze gedachte te publiceren, een zieke geest heb je dan.
Lees eens verder dan je neus lang is.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Echt walgelijk, hoe durft dat mens deze gedachte te publiceren, een zieke geest heb je dan.
Aha, dat wist ik niet, thx.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:45 schreef Mirjam het volgende:
[..]
Het is Luuk Koelman die dit heeft geschreven
Column kwam mij gelijk al duidelijk als nep over.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:43 schreef betyar het volgende:
[..]
Echt walgelijk, hoe durft de Metro deze column te publiceren, een zieke geest heb je dan.
Neemt niet weg dat smakeloos is.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:51 schreef Grumpey het volgende:
Jemig, als je niet doorhebt dat hier een draak wordt gestoken met alle mensen die moralistisch oordelen hebben over andere mensen en daarmee dus eigenlijk faciliterend zijn aan het bestaan van pesten, dan moet je veel vaker (en betere) literatuur/columns gaan lezen hoor
Sorry hoor, maar daar staat Tim behoorlijk los van. Hij heeft niet het briefje in zijn eigen rouwadvertentie gezet, en hij heeft juist helemaal niet de openbaarheid gezocht van zijn leed. Had ie dat maar wat meer, dan hadden mensen meer kunnen proberen te helpen.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:59 schreef kurk_droog het volgende:
Tim had ook aandacht nodig volgens mij door zijn actie
Eer en glorie voor zichzelf, bedoel je?quote:Op donderdag 8 november 2012 12:19 schreef Ringo het volgende:
, ter wille van de maatschappelijke zaak.
Ben het helemaal met je eens. Het is ook nog eens de aandacht verplaatsen naar iemand die er niks mee te maken heeft.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:12 schreef deedeetee het volgende:
En als een columnist zoiets doet is het geen pesten ?
Ik vind van wél. Zoek maar een ander onderwerp voor je column, dit is gewoon onbehoorlijk en geméén !
door haar woorden in de mond te leggen die ze nooit geschreven heeft en vermoedelijk ook nooit zo zou doen...quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen.
Het lijkt mij van nogal weinig respect getuigen jegens de doden en nabestaanden. Satirisch of niet.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.
Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.
En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.
Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.
Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.
Kortom: prima gedaan, Luuk Koelman.
De rol van columnist is af en toe om misstanden aan de kaak te stellen, om te prikkelen en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Je kunt inderdaad twisten of de gekozen vorm smaakvol is; hij had een verhaal van dezelfde strekking ook iets anders kunnen optekenen, zonder het een brief aan de moeder van Tim te noemen.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:12 schreef deedeetee het volgende:
En als een columnist zoiets doet is het geen pesten ?
Ik vind van wél. Zoek maar een ander onderwerp voor je column, dit is gewoon onbehoorlijk en geméén !
Precies. En in een debat met Claudia de Breij over lesbisch moederschap vergeleek ze de liefde die het kind krijgt, met de liefde die je aan een hond geeft.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:14 schreef eleusis het volgende:
Vind het wel een gelukte pastiche. Dit soort gedrag is De Haas niet vreemd; zo misbruikte ze ook al de miskraam van Jeanine Hennis voor haar reli-praat.
De connectie met christen extremisten en tim is me niet helemaal duidelijk.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef Boldface het volgende:
[..]
De rol van columnist is af en toe om misstanden aan de kaak te stellen, om te prikkelen en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Je kunt inderdaad twisten of de gekozen vorm smaakvol is; hij had een verhaal van dezelfde strekking ook iets anders kunnen optekenen, zonder het een brief aan de moeder van Tim te noemen.
Maar de gekozen vorm zou niet moeten afleiden van de strekking van de tekst. Ik juich het van harte toe dat de opstelling van christen-extremisten in dit land aan de kaak wordt gesteld.
Misschien is dit inderdaad een ongewenst neveneffect voor die ouders, maar het zijn volwassen mensen die zélf de keuze hebben gemaakt om het briefje van Tim te openbaren. Vervolgens trekt zo'n zaak de aandacht en komen allerlei aspecten aan bod.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:19 schreef Ringo het volgende:
Dat heb je er nu van -- niet als je suïcidale zoon homo is, maar als je met dat persoonlijke drama de publiciteit zoekt. Dan zijn er veel die meedogenloos met jouw verdriet aan de haal gaan, ter wille van de maatschappelijke zaak.
De gekozen vorm moet bijdragen aan het verhaal/de mening die je wil verkondigen. Dan ben je een goede columnist.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef Boldface het volgende:
[..]
De rol van columnist is af en toe om misstanden aan de kaak te stellen, om te prikkelen en om bij te dragen aan het maatschappelijk debat. Je kunt inderdaad twisten of de gekozen vorm smaakvol is; hij had een verhaal van dezelfde strekking ook iets anders kunnen optekenen, zonder het een brief aan de moeder van Tim te noemen.
Maar de gekozen vorm zou niet moeten afleiden van de strekking van de tekst. Ik juich het van harte toe dat de opstelling van christen-extremisten in dit land aan de kaak wordt gesteld.
Dat is een slap excuus want dat kun echt ook wel op een andere manier doen.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:38 schreef Boldface het volgende:
[..]
je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Bizar, al die verbolgen reacties. Mensen die vinden dat Metro onmiddellijk Luuk Koelman moet ontslaan, mensen die hun walging niet onder stoelen of banken steken. Allemaal over-emotionele reacties van mensen die de (maatschappelijke) functie van een columnist negeren en die bovendien de tekst niet goed hebben gelezen.
Want de 'brief aan de moeder van Tim' is natuurlijk slechts de vorm waarin de column is gegoten. Het is niet écht een brief aan de moeder van Tim, het niet écht een brief die per post bij de familie Ribberink op de deurmat valt. Nee, het is een column in een krant. Bestemd voor de lezers ervan; niet direct voor de moeder van Tim.
En wat doet Koelman? Die redeneert gewoon op de manier die Mariska Orban-de Haas herhaaldelijk in het openbaar heeft laten zien; niks meer en niks minder. Eén van de redenen waarom Tim zo werd gepest, was de veronderstelling dat hij homo zou zijn. Zo werd hij door de pestkoppen gezien. En dat was voor die pestkoppen (mede) reden om Tim het leven zuur te maken.
Dat homo-zijn ongewoon of onwenselijk is, is een opvatting die door publieke figuren als Orban-de Haas kracht wordt bijgezet. Ze treedt publiekelijk op met dit soort standpunten. Liefhebbers doen er goed aan om haar recente uitlatingen bij Pauw & Witteman (in een debat met Claudia de Brey) nog eens terug te kijken.
Wat Koelman doet, is de houding van figuren als Orban-de Haas aan de kaak stellen. Je kunt twisten over de gekozen vorm en de smakeloosheid daarvan, maar het trekt zo wél de aandacht. En de inhoud draagt dan weer bij aan het maatschappelijk debat. Want laten we het maar eens hebben over de opvattingen van Orban-de Haas, die bijdragen aan een haatklimaat tegen homo's én die jongeren in een hoek drukken.
Dat lijkt me een nogal voorbarige opmerking. Ze is al in staat gebleken om de miskramen van toenmalig kamerlid Hennis-Plasschaert aan te grijpen om haar punt (tegen abortus) kracht bij te zetten. Ook een miskraam is een uitermate vervelende gebeurtenis in iemands privésfeer. Een miskraam is natuurlijk nog wel wat anders dan een kind dat zelfmoord pleegt, maar toch: ze deinst er niet voor terug om de privésfeer van iemand erbij te betrekken.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:34 schreef RM-rf het volgende:
[..]
door haar woorden in de mond te leggen die ze nooit geschreven heeft en vermoedelijk ook nooit zo zou doen...
Waarbij hij overigens heel bewust als basis een nieuwsitem gebruikt, waar een jongen zelfmoord gepleegd heeft en de ouders de mening hebben dat de 'oorzaak' daarvan was dat iemand anoniem zaken op het internet gepost had die de indruk wekken dat hun zoon die geschreven zou hebben.
Mwah, ik vind het eigenlijk ook niet een de sterke columns van Koelman, die ik vaak wél treffende punten vind zetten, maar hier een beetje goedkoop en té makkelijk ergens op inhaakt dat misschien niet zo heel simpel is...
en imho het punt een beetje voorbijschiet.
Ik zou deze mening alleen delen wanneer columnist daadwerkelijk een brief aan die ouders had gestuurd. Mensen reageren zo verbolgen omdat ze redeneren alsof die brief werkelijk is geschreven aan die ouders. Dat is natuurlijk onzin. Het is slechts de titel (cq. insteek) van een column.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:37 schreef Made-In-Holland het volgende:
[..]
Het lijkt mij van nogal weinig respect getuigen jegens de doden en nabestaanden. Satirisch of niet.
Want een columnist moet het altijd maar luchtig houden? Prima column mi. en zeker niet iets wat Koelman nooit eerder heeft gedaan, hij was vaak genoeg 'op het randje' .quote:Op donderdag 8 november 2012 12:47 schreef Symphonic het volgende:
[..]
je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.
Dit komt op mij over als: "Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror."quote:Op donderdag 8 november 2012 12:51 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik zou deze mening alleen delen wanneer columnist daadwerkelijk een brief aan die ouders had gestuurd. Mensen reageren zo verbolgen omdat ze redeneren alsof die brief werkelijk is geschreven aan die ouders. Dat is natuurlijk onzin. Het is slechts de titel (cq. insteek) van een column.
dan val je haar daar heel terecht op aan... op dingen die ze ook daadwerkelijk gezegd heeft.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:49 schreef Boldface het volgende:
[..]
Dat lijkt me een nogal voorbarige opmerking. Ze is al in staat gebleken om de miskramen van toenmalig kamerlid Hennis-Plasschaert aan te grijpen om haar punt (tegen abortus) kracht bij te zetten.
Christen-extremisten houden een klimaat in stand waarin homo-zijn wordt veroordeeld, gezien als iets onwenselijks, iets dat moet worden tegengegaan, enzovoort. De voorbeelden daarvan zijn legio.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:40 schreef freeeman het volgende:
[..]
De connectie met christen extremisten en tim is me niet helemaal duidelijk.
Bovendien is het nog maar de vraag of de betreffende vrouw er ook zo over denkt. Luuk Koelman gaat hier flink wat bruggen te ver.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef Voorschrift het volgende:
Het is gewoon smakeloos, of het nou een actueel probleem betreft of niet. Tim is nog niet eens begraven en dan al meteen zo over de rug van die jongen een semi-humoristische of satirische column schrijven met deze inhoud, dan heb je geen plaat voor je kop maar een appartementencomplex.
Stel je eens in hoe de familie/ouders zich voelen als ze dit lezen, denk je dat ze ook maar enigszins positief zouden reageren?
quote:Op donderdag 8 november 2012 13:02 schreef Ringo het volgende:
Gadverdamme ben jij homo? Ik heb best vaak samen met jou in één topic gezeten,.
Ik zou maar snel langs de GGD gaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:02 schreef Ringo het volgende:
Gadverdamme ben jij homo? Ik heb best vaak samen met jou in één topic gezeten,.
Precies, genoeg grond voor een smaad of laster rechtszaak.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:06 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bovendien is het nog maar de vraag of de betreffende vrouw er ook zo over denkt. Luuk Koelman gaat hier flink wat bruggen te ver.
De gekozen vorm, hoewel misschien wat smakeloos, doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat het voor extra aandacht zorgt, gezien de vele verbolgen reacties van mensen die niet langer dan 10 seconden kunnen nadenken.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:42 schreef Jovatov het volgende:
[..]
De gekozen vorm moet bijdragen aan het verhaal/de mening die je wil verkondigen. Dan ben je een goede columnist.
Christenen bashen, prima, doen we al sinds de jaren zeventig. Maar doe dat niet over de rug van een net overleden kind. Dat komt de boodschap niet ten goede, dat getuigt louter van een heel, heel slechte smaak.
Balkenende verloor een vergelijkbaar geval.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Precies, genoeg grond voor een smaad of laster rechtszaak.
Ik vind het anders onterecht dat er uit haar naam gesproken wordt, ook al is ze wellicht een homohatend kutwijf.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef eleusis het volgende:
[..]
Balkenende verloor een vergelijkbaar geval.
Balkenende verliest geding tegen Opinio
Waar precies hebben christen-extremisten eerder betuigd de dood van een homo 'niet erg' te vinden?quote:Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Boldface het volgende:
Verder gaat het hier ook niet om christen-bashen. Het gaat om het aan de kaak stellen van bepaalde standpunten en de manier waarop (de stelligheid waarmee) die worden uitgedragen én de schadelijkheid daarvan.
dat had ook anders gekund, een pas begraven gepeste jongen erbij slepen is nogal sneu.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Boldface het volgende:
[..]
De gekozen vorm, hoewel misschien wat smakeloos, doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat het voor extra aandacht zorgt, gezien de vele verbolgen reacties van mensen die niet langer dan 10 seconden kunnen nadenken.
Verder gaat het hier ook niet om christen-bashen. Het gaat om het aan de kaak stellen van bepaalde standpunten en de manier waarop (de stelligheid waarmee) die worden uitgedragen én de schadelijkheid daarvan.
Ik kan mij prima voorstellen dat je dat vindt, ik vind het ook wel op 't randje*, maar om zo te stellen dat ze een rechtszaak zou winnen, dat is wat te snel denk ik.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vind het anders onterecht dat er uit haar naam gesproken wordt, ook al is ze wellicht een homohatend kutwijf.
Het mist sowieso zijn doel, aangezien religie niks uit te staan heeft met Tim's geval. Dit is gewoon de Kerk op de korrel nemen door een totaal ongerelateerde drama-zaak er met de haren bij te slepen over de rug van die jongen.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:13 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ik kan mij prima voorstellen dat je dat vindt, ik vind het ook wel op 't randje*, maar om zo te stellen dat ze een rechtszaak zou winnen, dat is wat te snel denk ik.
* = Het jammere daarvan is ook dat de discussie zich dan gaat richten op de vorm, op de vraag of 't wel/niet toelaatbaar is. Dus het mist dan voor een deel zijn doel.
Dat is inderdaad erg triest en getuigt vooral van een niet al te hoog intelligentieniveau.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:46 schreef Jovatov het volgende:
Nog triester zijn trouwens de reacties van mensen die boos zijn op Mariska...
Fout gedacht: Koelman heeft dat recht wel degelijk; hoe smakeloos of ongepast jij dat ook vindt. Christenfundamentalisten hebben immers ook het recht om hun vuilbekkerij te spuien. Zo waren de doden bij Pukkelpop en bij het instorten van het dak van het FC Twente-stadion bijvoorbeeld "een straf van God" volgens sommige fundamentalisten.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:47 schreef Symphonic het volgende:
[..]
je mag de mening van ie mevrouw abject vinden, maar dat geeft Koelman nog niet het recht om dat over de rug van een ander te botvieren, en zeker niet op deze manier.
Ja, maar dat is nou juist de analogie. Zij staat erom bekend om mensen aan te vallen op zaken waar zij niets mee te maken heeft, en drama's en privésores van mensen te misbruiken in haar venijnige tirades, als een light-vorm van de Westboro Baptist Church.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:14 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Het mist sowieso zijn doel, aangezien religie niks uit te staan heeft met Tim's geval.
Dus onder het motto "if you can't beat them, join them" moet deze column maar het levenslicht zien?quote:Op donderdag 8 november 2012 13:16 schreef eleusis het volgende:
[..]
Ja, maar dat is nou juist de analogie. Zij staat erom bekend om mensen aan te vallen op zaken waar zij niets mee te maken heeft, en drama's en privésores van mensen te misbruiken in haar venijnige tirades, als een light-vorm van de Westboro Baptist Church.
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie redelijk dom. Wat je leest is een column. En de vorm daarvan is een brief aan de moeder van Tim. Het is niet werkelijk een brief aan de moeder van Tim, temeer omdat de auteur zich verplaatst in iemand anders. Het is dus een vorm van satire. Hij stelt iets aan de kaak.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:55 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dit komt op mij over als: "Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror."
Want, als hij in persoon die brief persoonlijk zou sturen is hij een schoft, maar zet het landelijk in de krant en je bent een goede columnist.
Onzin.
Aan de kaak stellen van bepaalde standpunten, prima. Maar doe dat niet over de rug van een moeder die net haar kind verloren heeft. Die heeft namelijk compleet niets met die standpunten te maken.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:08 schreef Boldface het volgende:
[..]
De gekozen vorm, hoewel misschien wat smakeloos, doet verder geen afbreuk aan het verhaal. Je zou zelfs kunnen stellen dat het voor extra aandacht zorgt, gezien de vele verbolgen reacties van mensen die niet langer dan 10 seconden kunnen nadenken.
Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie en dus niet gemeend. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Dus onder het motto "if you can't beat them, join them" moet deze column maar het levenslicht zien?
Het stond er wel heel onduidelijk, de papieren versie was nog onduidelijker wie de echte schrijver nu was.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:15 schreef Boldface het volgende:
[..]
Dat is inderdaad erg triest en getuigt vooral van een niet al te hoog intelligentieniveau.
[..]
Fout gedacht: Koelman heeft dat recht wel degelijk; hoe smakeloos of ongepast jij dat ook vindt. Christenfundamentalisten hebben immers ook het recht om hun vuilbekkerij te spuien. Zo waren de doden bij Pukkelpop en bij het instorten van het dak van het FC Twente-stadion bijvoorbeeld "een straf van God" volgens sommige fundamentalisten.
Ik vind jouw opvatting dat Koelman "niet het recht heeft" zowel verwerpelijk als gevaarlijk, omdat je daarmee het recht van de gelovige weer eens laat prevaleren boven het recht van de (kennelijke) niet-gelovige.
Doorgedraaide religieuze mensen kan je gewoon beter kwijt dan rijk zijn, maar dat geldt ook voor zogenaamde grappige columnisten die over de rug van een 20 jarige jongen en zijn ouders publiciteit zoekt.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef deeerste het volgende:
tsja,de duivel is een homo,door de mens gemaakt.
Exact.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef Voorschrift het volgende:
Het is gewoon smakeloos, of het nou een actueel probleem betreft of niet. Tim is nog niet eens begraven en dan al meteen zo over de rug van die jongen een semi-humoristische of satirische column schrijven met deze inhoud, dan heb je geen plaat voor je kop maar een appartementencomplex.
Stel je eens in hoe de familie/ouders zich voelen als ze dit lezen, denk je dat ze ook maar enigszins positief zouden reageren?
Nogmaals: het is een column, een heel specifiek genre artikel. Columns hoeven niet op waarheid te berusten, maar kunnen satirisch van aard zijn. Dat het een verzonnen verhaal is, is overduidelijk. Behalve dan voor de zwakbegaafden die Orban-de Haas hierom gaan aanvallen.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:57 schreef RM-rf het volgende:
[..]
dan val je haar daar heel terecht op aan... op dingen die ze ook daadwerkelijk gezegd heeft.
daar is niks mis mee omdat het natuurlijk verschrikkelijk is wat zulk een mens voor dingen roept...
Ik zou het hardgrondig ermee eens zijn als iemand heel boos daarover een column schrijft en iemand aanspreekt op kwetsende en idiote onzin die deze ook daadwerkelijk uitgekraamd heeft.
enkel.... over de rug van andere mensen opeens een punt tegen iemand anders willen maken op basis van zelf verzonnen dingen, is gewoon mij iets té makkelijk en ook juist een beetje 'anoniem lafbekjes'-gedrag..
inderdaad een soort van 'pesten'
Stromannen aanvallen is iets anders dan een daadwérkelijk standpunt van een achterlijke kliek aan de kaak stellen.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Boldface het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie redelijk dom. Wat je leest is een column. En de vorm daarvan is een brief aan de moeder van Tim. Het is niet werkelijk een brief aan de moeder van Tim, temeer omdat de auteur zich verplaatst in iemand anders. Het is dus een vorm van satire. Hij stelt iets aan de kaak.
Nee, ik doelde op het niveau, waarom deze format gebruiken? Je kan prima religieuze standpunten aanvallen op een wat smaakvollere manier dan over de rug van een net overleden jongeman die zelfmoord heeft gepleegd.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.
Kun je met een citaat komen waaruit blijkt dat mevrouw de Haas de dood van een homo 'niet erg' vindt dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 13:21 schreef Boldface het volgende:
[..]
Nogmaals: het is een column, een heel specifiek genre artikel. Columns hoeven niet op waarheid te berusten, maar kunnen satirisch van aard zijn. Dat het een verzonnen verhaal is, is overduidelijk. Behalve dan voor de zwakbegaafden die Orban-de Haas hierom gaan aanvallen.
De inhoud van de brief sluit overigens wel vrij nauw aan op het gedachtegoed van Orban-de Haas en het totale gebrek aan terughoudendheid waarmee zij zichzelf bij herhaling heeft gemanifesteerd.
Dan had hij de brief moeten schrijven als "geachte mevrouw de haas, bent u niet blij dat een verderfelijke homo zelfmoord heeft gepleegd voordat hij het in de praktijk kon brengen...etc"quote:Op donderdag 8 november 2012 13:20 schreef eleusis het volgende:
[..]
Nee? Deze column is immers niet echt gericht tegen de familie Ribberink. Het is een parodie en dus niet gemeend. Of bedoel je dat De Haas niet op zo'n manier mag worden aangevallen? Ook dat vind ik niet. De Haas is een publiek persoon die in een openbaar forum haar mening spuit, en dus is die mening automatisch vatbaar voor kritiek.
Dat het een column is maakt het niet minder ook een brief. Dat is, zoals je zegt, de vorm van deze column.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:17 schreef Boldface het volgende:
[..]
Sorry dat ik het zeg, maar ik vind deze reactie redelijk dom. Wat je leest is een column. En de vorm daarvan is een brief aan de moeder van Tim. Het is niet werkelijk een brief aan de moeder van Tim, temeer omdat de auteur zich verplaatst in iemand anders. Het is dus een vorm van satire. Hij stelt iets aan de kaak.
Heel sterk om dat over de rug van een gebroken familie te doen.quote:Op donderdag 8 november 2012 11:51 schreef Grumpey het volgende:
Jemig, als je niet doorhebt dat hier een draak wordt gestoken met alle mensen die moralistisch oordelen hebben over andere mensen en daarmee dus eigenlijk faciliterend zijn aan het bestaan van pesten, dan moet je veel vaker (en betere) literatuur/columns gaan lezen hoor
Sterker nog, ik ken menig streng Christen, maar niemand van ze heeft ooit doodverwensingen mijn kant opgestuurd. Het ergste wat ik te horen krijg als homo van ze is dat ik 'genezen' moet worden, en dat ik niet normaal ben, maar dat is 't dan ook wel.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Kun je met een citaat komen waaruit blijkt dat mevrouw de Haas de dood van een homo 'niet erg' vindt dan?
Wat?quote:Op donderdag 8 november 2012 13:24 schreef deeerste het volgende:
Ik ben blij dat een modorator vooral beeld bekijkt,je hebt macht he modorator.
Bovendien nog eens onjuist. Mevrouw de Haas mag dan wellicht niet zo'n hoge pet op hebben van homo's, dat betekent nog niet dat homo's daadwerkelijk dood worden gewenst of iets in die trant.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:22 schreef Jovatov het volgende:
[..]
Dat het een column is maakt het niet minder ook een brief. Dat is, zoals je zegt, de vorm van deze column.
Ik snap dat het satire is. Ik snap dat hij iets aan de kaak wil stellen. Maar hij doet dat in deze over de rug heen van een moeder die net haar zoon heeft verloren. Dat is, letterlijk, over lijken gaan om je boodschap over te brengen.
Onnodig en ongepast, mijns inziens.
Precies.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:24 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Sterker nog, ik ken menig streng Christen, maar niemand van ze heeft ooit doodverwensingen mijn kant opgestuurd. Het ergste wat ik te horen krijg als homo van ze is dat ik 'genezen' moet worden, en dat ik niet normaal ben, maar dat is 't dan ook wel.
Deze column gaat veel verder, en volgens mij reflecteert 't ook niet de mening van menig Christen.
Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie. Maar er zijn mensen die zélfs dat nog niet begrijpen.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:09 schreef Voorschrift het volgende:
[..]
Ik vind het anders onterecht dat er uit haar naam gesproken wordt, ook al is ze wellicht een homohatend kutwijf.
Exact.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Bovendien nog eens onjuist. Mevrouw de Haas mag dan wellicht niet zo'n hoge pet op hebben van homo's, dat betekent nog niet dat homo's daadwerkelijk dood worden gewenst of iets in die trant.
Als je het verschil niet kan zien tussen een Koefnoen parodie of deze column dan is discussie sowieso verspilde moeite.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie. Maar er zijn mensen die zélfs dat nog niet begrijpen.
Serieus: als je hier tegen ageert, moet alle andere satire ook in de ban. Vaarwel Koefnoen, jullie mogen niet meer uit naam van Mark Rutte spreken...
Wat een onzin.
Ik heb programma's als Koefnoen eerlijk gezegd nooit zo ver zien gaan als deze columnquote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie. Maar er zijn mensen die zélfs dat nog niet begrijpen.
Serieus: als je hier tegen ageert, moet alle andere satire ook in de ban. Vaarwel Koefnoen, jullie mogen niet meer uit naam van Mark Rutte spreken...
Wat een onzin.
Ik begrijp je punt niet helemaal, is er een probleem?quote:
Het is toch - zoals je zelf al aangeeft - de bedoeling om de houding danwel standpunten van christen-extremisten aan de kaak te stellen? Als de column in kwestie dan níet het standpunt van christen-extremisten ("homo's mogen dood") bevat kun je het gerust een misser noemen.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Boldface het volgende:
[..]
Er wordt niet uit haar naam gesproken, het is een column, geen nieuwsbericht. Die column bestaat uit een denkbeeldige brief van Orban-de Haas aan de moeder van Tim. Het is geen echte brief, het is fictie.
De gedachte "dat hij misschien wel homo was", was voor de pesters nou juist een motief om Tim te pesten. De kerk heeft er meer mee te maken dan jij inziet, zeker in zo'n klein, sterk katholiek dorpje. Het was zelfs de pastor die deze week namens de ouders een brief voorlas.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:10 schreef freeeman het volgende:
De vraag of tim nu homo was zal altijd onbeantwoord blijven.
Een van de pesters opperde dat en omdat hij zo gesloten was dachten anderen dat hij misschien homo was.
De kerk heeft hier totaal niks mee te maken in dit geval. Dus waarom dit opeens linken aan de zelfmoord van een gepeste jongen?
Het was al een tijdje stil rond koelman, ws dacht die dat die ff iets brutaals moest doen om weer in de aandacht te komen.
En wat wil hij hiermee bereiken? Wat voor connectie heeft het met de katholieke kerk?
Echt in alle opzichten is dit puur smakeloos.
o, dus moet je het niet serieus nemen en mag je alles zeggen?quote:Op donderdag 8 november 2012 13:21 schreef Boldface het volgende:
: het is een column, een heel specifiek genre artikel.
Deze.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Dat het een column is betekent niet dat er geen enkele grens meer is. Je vergelijking met Koefnoen is compleet overtrokken.quote:Op donderdag 8 november 2012 13:25 schreef Boldface het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Een beetje triest om in dit geval bijna letterlijk ipv figuurlijk over lijken jouw standpunt te promoten.quote:Op donderdag 8 november 2012 12:06 schreef Boldface het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |