FOK!forum / Klaagbaak / Dyslexie als excuus
H4ppywoensdag 7 november 2012 @ 19:44
"Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel (onterecht) als woordblindheid aangeduid) is een term die in de wetenschap gebruikt wordt voor ernstige problemen met het kunnen lezen van woorden."
- Wikipedia

Tegenwoordig zitten er wel een aantal personen per klas op de basis of middelbare school die dan "dyslectisch" zijn. Tijdens de proefwerken / examens krijgen ze compensatie, en krijgen over het algemeen meer aandacht van de leraren en mentoren.

In Nederland worden kinderen ook van jongs af aan geleerd elkaar en zichzelf in hokjes te plaatsen. "Ik ben dyslectisch" wordt daarom ook als excuus gebruikt (en geaccepteerd) voor het slecht kunnen lezen van texten en daarmee ook dus meteen voor compensatie van je cijfers op basis en middelbare scholen.
Als je dan zo'n "dyslectisch" iemand vraagt wat nou dyslexie is, zal je geheid "ik heb meer moeite met lezen dan normale mensen" (of een variatie hiervan) als antwoord krijgen. Dus kinderen worden meteen aangeleerd dat ze "anders" zijn.

Maar dat deze mensen een excuus hebben voor alle vakken behalve exacte vakken als wiskunde, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat deze mensen een excuus voor zichzelf hebben. Een excuus om minder goed hun best te doen om toch beter te kunnen lezen.
Goed en vlot kunnen lezen wordt dan niet als iets beschouwd wat iedereen tegen hun 12de - 13de goed moet beheersen, nee, goed goed en vlot kunnen lezen is een "extra prestatie" welke niet persé hoeft.
Op een gegeven moment is het voor zo'n kind dat dan zo voor de hand liggend dat het kind zichzelf onderbewust bij elke nieuwe text (lees uitdaging) wijs maakt dat het niet uitmaakt dat hij of zij het niet vlot kan lezen, omdat hij of zij dyslectisch is, en het dan heel normaal is dat je het slecht kan lezen. Dit zorgt er dus voor dat een kind minder zijn best gaat doen om goed te kunnen lezen.

Mensen met dyslexie worden in zekere mate zielig gevonden, alleen het probleem wordt niet echt aangepakt. Behalve wat meer aandacht van de leraren in de zin van "hoe gaat het met je" en misschien 1 keer in de maand een uurtje extra les voor dyslectische leerlingen komt er niet veel van. En aangezien iemand met dyslexie er dan heilig in gelooft dat vlot leren lezen te hoog gegrepen voor diegene is, doet diegene er dan ook niks aan om zijn leesvaardigheid te verbeteren.
Zo iemand leest dan ook geen boeken om zijn woordenschat en leesvaardigheid te verbeteren, omdat diegene dyslectisch is. En diegene is dan dyslectisch omdat die nooit een boek leest waardoor zijn leesvaardigheid altijd achterstallig blijft. Een verhaal van de kip en het ei.

Stel dat persoon A 20 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor zijn rij-examen, en persoon B 40 rijlessen nodig heeft, dan gaan we toch geen speciale aandoening verzinnen omdat persoon B na 30 lessen nog steeds zijn rij-examen niet kan halen, en sturen we hem dan naar huis? Nee, dan laten we persoon B net zo lang lessen totdat diegene alles onder de knie heeft.

Om dan terug te komen op de quote uit wikipedia, welke toch duidelijk zegt dat dyslexie betekent dat iemand ernstige problemen heeft met het kunnen lezen van woorden, heb ik nog nooit een dyslectisch persoon ontmoet welke daadwerkelijk ernstige problemen had met het kunnen lezen van woorden, maar slechts wat meer moeite moest doen om net zo goed te lezen als de anderen.

Klacht: dyslexie (vooral onder kinderen) wordt in zekere mate gebruikt als excuus.

[ Bericht 0% gewijzigd door H4ppy op 07-11-2012 22:00:49 ]
Saisaiwoensdag 7 november 2012 @ 19:44
teveel tekst, dat duurt uren voordat ik dat gelezen heb. Ik ben namelijk dyslectisch.
-supergirl-woensdag 7 november 2012 @ 19:45
Ik ga dit niet helemaal lezen.

Maar je hebt zo'n kaart of je hebt het niet. Heb je wel een kaart dan is er dyslexie bij je vastgesteld en mag je het terecht als excuus gebruiken. Heb je geen kaart dan moet je niet liegen en gewoon beter aan je Nederlands werken.
AltijdHooggeleidwoensdag 7 november 2012 @ 19:46
eens.
Saisaiwoensdag 7 november 2012 @ 19:48
In de jaren 50/60 kreeg je tenminste gewoon met de lineaal over je vingers als je dyslectisch was.
wesleydiewoensdag 7 november 2012 @ 19:49
Bij mjj wer het ook geconstanteered, maar ik heb nergens last van. Goewoon goed mijn spelling geleerd, weet ej wel?
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 19:50
Ik vind dat minder begaafden ook een kaart moeten krijgen zodat ze toch het vwo kunnen doen.
MichaelScottwoensdag 7 november 2012 @ 19:53
Mensen die dyslexie als excuus gebruiken zouden gewoon elke dag met het debielenbusje naar school moeten gaan.
Bombviswoensdag 7 november 2012 @ 19:54
De letters beginnen al voor mun ogen te draaien als ik dit lese
Geerdwoensdag 7 november 2012 @ 20:00
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:48 schreef Saisai het volgende:
In de jaren 50/60 kreeg je tenminste gewoon met de lineaal over je vingers als je dyslectisch was.
Adhd ook zoon geval :')
HCFeestbeestwoensdag 7 november 2012 @ 20:01
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:44 schreef H4ppy het volgende:
"Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel (onterecht) als woordblindheid aangeduid) is een term die in de wetenschap gebruikt wordt voor ernstige problemen met het kunnen lezen van woorden."
- Wikipedia

Tegenwoordig zitten er wel een aantal personen per klas op de basis of middelbare school die dan "dyslectisch" zijn. Tijdens de proefwerken / examens krijgen ze compensatie, en krijgen over het algemeen meer aandacht van de leraren en mentoren.

In Nederland worden kinderen ook van jongs af aan geleerd elkaar en zichzelf in hokjes te plaatsen. "Ik ben dyslectisch" wordt daarom ook als excuus gebruikt (en geaccepteerd) voor het slecht kunnen lezen van texten en daarmee ook dus meteen voor compensatie van je cijfers op basis en middelbare scholen.
Als je dan zo'n "dyslectisch" iemand vraagt wat nou dyslexie is, zal je geheid "ik heb meer moeite met lezen dan normale mensen" (of een variatie hiervan) als antwoord krijgen. Dus kinderen worden meteen aangeleerd dat ze "anders" zijn.

Maar dat deze mensen een excuus hebben voor alle vakken behalve exacte vakken als wiskunde, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat deze mensen een excuus voor zichzelf hebben. Een excuus om minder goed hun best te doen om toch beter te kunnen lezen.
Goed en vlot kunnen lezen wordt dan niet als iets beschouwd wat iedereen tegen hun 12de - 13de goed moet beheersen, nee, goed goed en vlot kunnen lezen is een "extra prestatie" welke niet persé hoeft.
Op een gegeven moment is het voor zo'n kind dat dan zo voor de hand liggend dat het kind zichzelf onderbewust bij elke nieuwe text (lees uitdaging) wijs maakt dat het niet uitmaakt dat hij of zij het niet vlot kan lezen, omdat hij of zij dyslectisch is, en het dan heel normaal is dat je het slecht kan lezen. Dit zorgt er dus voor dat een kind minder zijn best gaat doen om goed te kunnen lezen.

Mensen met dyslexie worden in zekere mate zielig gevonden, alleen het probleem wordt niet echt aangepakt. Behalve wat meer aandacht van de leraren in de zin van "hoe gaat het met je" en misschien 1 keer in de maand een uurtje extra les voor dyslectische leerlingen komt er niet veel van. En aangezien iemand met dyslexie er dan heilig in gelooft dat vlot leren lezen te hoog gegrepen voor diegene is, doet diegene er dan ook niks aan om zijn leesvaardigheid te verbeteren.
Zo iemand leest dan ook geen boeken om zijn woordenschat en leesvaardigheid te verbeteren, omdat diegene dyslectisch is. En diegene is dan dyslectisch omdat die nooit een boek leest waardoor zijn leesvaardigheid altijd achterstallig blijft. Een verhaal van het kip en het ei.

Stel dat persoon A 20 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor zijn rij-examen, en persoon B 40 rijlessen nodig heeft, dan gaan we toch geen speciale aandoening verzinnen omdat persoon B na 30 lessen nog steeds zijn rij-examen niet kan halen, en sturen we hem dan naar huis? Nee, dan laten we persoon B net zo lang lessen totdat diegene alles onder de knie heeft.

Om dan terug te komen op de quote uit wikipedia, welke toch duidelijk zegt dat dyslexie betekent dat iemand ernstige problemen heeft met het kunnen lezen van woorden, heb ik nog nooit een dyslectisch persoon ontmoet welke daadwerkelijk ernstige problemen had met het kunnen lezen van woorden, maar slechts wat meer moeite moest doen om net zo goed te lezen als de anderen.

Klacht: dyslexie (vooral onder kinderen) wordt in zekere mate gebruikt als excuus.
Wat een kutvoorbeeld. Iemand die in 40 lessen nog niet z'n rijbewijs kan halen is gewoon achterlijk.
Saisaiwoensdag 7 november 2012 @ 20:01
lekker de OP quoten
koekiiwoensdag 7 november 2012 @ 20:17
Terechte kalachtt :')
Life2.0woensdag 7 november 2012 @ 20:18
Heb jij toch geen last van?
Paul182woensdag 7 november 2012 @ 20:19
Ik heb ook een dyslectie verklaring, ik kan er ook niks aan doen dat me mentor ze weggeeft als zoete koekjes :')
Ik snap ook niet waarom jullie zeuren, hartstikke fijn hoor. Ik kan een half uur langer over me repetities doen en me cijfers voor duits en engels schieten omhoog ^O^ .
Life2.0woensdag 7 november 2012 @ 20:19
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:01 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Wat een kutvoorbeeld. Iemand die in 40 lessen nog niet z'n rijbewijs kan halen is gewoon achterlijk.
na 200 lessen kunnen mensen nog steeds niet rijden, imo mag iedereen van 18 gewoon in de auto stappen; het maakt toch niets uit.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 20:21
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:19 schreef Paul182 het volgende:
Ik heb ook een dyslectie verklaring, ik kan er ook niks aan doen dat me mentor ze weggeeft als zoete koekjes :')
Ik snap ook niet waarom jullie zeuren, hartstikke fijn hoor. Ik kan een half uur langer over me repetities doen en me cijfers voor duits en engels schieten omhoog ^O^ .
Nu je cijfers voor Nederlands nog.... :{
ieniminimuiswoensdag 7 november 2012 @ 20:22
TS heeft zelf zekers geen dyslexie en weet dus niet hoe vervelend het kan zijn.
Daarbij heet dyslexie niet alleen te maken met het wel of niet goed kunnen lezen. Ook andere taalproblemen vallen onder de noemer dyslexie. Zelf ben ik licht dyslectisch verklaart op het feit dat ik moeilijk woorden kan onthouden die ik niet regelmatig gebruik (vreemde talen en deze woorden vaak ook schrijf zoals ze klinken. Toch heb ik mijn VWO diploma en is Engels mijn tweede taal geworden.

Tuurlijk heb ik vroeger regelmatig het leren van Franse en Duitse woordjes opgegeven. Waarom? Omdat ik veel langer bezig was om die woordjes te leren en ik ook ander huiswerk had. Daarbij was het resultaat of ik nu wel hard geleerd of niet nou niet echt significant anders.

Waar TS op doelt zijn luie kinderen die toevallig dyslectisch zijn. Iemand die dyslectisch is, kan leren om met zijn handicap om te gaan. De persoon in kwestie weet bijvoorbeeld dat hij langer doet over om een tekst te lezen en zal daar extra tijd voor inplannen (mag ik tenminste hopen).
Dyslectische kneuters die zichzelf niet trainen om hun handicap te verkleinen, ja die vind ik ook stom en dom. Daarbij wordt dyslexie tegenwoordig lekker betutteld, misschien wel iets te. Natuurlijk is het fijn om extra hulpmiddelen te hebben tijdens de schooltijd. Extra tijd bijvoorbeeld is zeer fijn. Maar het zal mij niets verbazen of de gemiddelde school betutteld de dyslectische leerling lekker, omdat ze bang zijn dat ze anders aangekeken worden dat de school de betreffende leerling niet goed wordt behandeld. En ja ach pubers houden wel van een beetje betutteling, zolang ze maar niets extra hoeven te doen.
Paul182woensdag 7 november 2012 @ 20:22
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nu je cijfers voor Nederlands nog.... :{
Tsja dyslectie hé
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 20:22
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:22 schreef Paul182 het volgende:

[..]

Tsja dyslectie hé
Uhuh...
ieniminimuiswoensdag 7 november 2012 @ 20:23
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:22 schreef Paul182 het volgende:

[..]

Tsja dyslectie hé
geen echte dyslecticus.. iemand met dyslexie weet hoe hij/zijn dyslexie moet schrijven!
haan33woensdag 7 november 2012 @ 20:24
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:00 schreef Geerd het volgende:

[..]

Adhd ook zoon geval :')
Ik heb zelf matige ADHD. Zonder medicijnen kan ik mij 0% concentreren. Alleen ik ben van mening dat men teveel met pillen wordt volgepropt
Robophattwoensdag 7 november 2012 @ 20:26
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:24 schreef haan33 het volgende:

[..]

Ik heb zelf matige ADHD. Zonder medicijnen kan ik mij 0% concentreren. Alleen ik ben van mening dat men teveel met pillen wordt volgepropt
Mwoah ADHD is ook op andere manieren "in bedwang" te houden.

SPOILER
Ervaringsdeskundige ;) Ben zelf gestopt met mijn medicatie
haan33woensdag 7 november 2012 @ 20:28
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:26 schreef Robophatt het volgende:

[..]

Mwoah ADHD is ook op andere manieren "in bedwang" te houden.

SPOILER
Ervaringsdeskundige ;) Ben zelf gestopt met mijn medicatie
Ik was een jaar gestopt. Ging daarna slecht op school en leerlingen vonden mij bloedirritant. Sinds ik de pillen weer slik heb ik beter contact met andere en stijgen mijn cijfers.
Geerdwoensdag 7 november 2012 @ 20:28
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:24 schreef haan33 het volgende:

[..]

Ik heb zelf matige ADHD. Zonder medicijnen kan ik mij 0% concentreren. Alleen ik ben van mening dat men teveel met pillen wordt volgepropt
Dat bedoel ik ook een beetje, we voelen ons wat minder en hup pillen der in.
Net zoals mensen met koppijn na het zuipen gaan ze pillen slikken :') :')
wesleydiewoensdag 7 november 2012 @ 20:28
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:26 schreef Robophatt het volgende:

[..]

Mwoah ADHD is ook op andere manieren "in bedwang" te houden.

SPOILER
Ervaringsdeskundige ;) Ben zelf gestopt met mijn medicatie
Veel meer zelfreflectie en meditatie helpt je er volgens mij al voor 50% van af.
Robophattwoensdag 7 november 2012 @ 20:33
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:28 schreef haan33 het volgende:

[..]

Ik was een jaar gestopt. Ging daarna slecht op school en leerlingen vonden mij bloedirritant. Sinds ik de pillen weer slik heb ik beter contact met andere en stijgen mijn cijfers.
Ja ik kan me er wel iets bij voorstellen, het haalt inderdaad veel prikkels enzo weg. Ik ben ook een stuk drukker en vooral impulsiever tijdens de lessen nu, maar voelde me met die medicijnen totaal afgevlakt en ik krijg er koppijn van en nul eetlust.

quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:28 schreef wesleydie het volgende:

[..]

Veel meer zelfreflectie en meditatie helpt je er volgens mij al voor 50% van af.
Je bent er nooit vanaf, je kunt er alleen goed mee om leren gaan. Zelfreflectie en meditatie zijn inderdaad goede manieren. Zorgen voor een strakke planning (bijna autistisch :P) en sport zijn bij mij bijvoorbeeld de belangrijkste hulpmiddelen. Voorheen was dat blowen :')

Ze moeten niet zozeer alles op medicijnen gooien, want uiteindelijk moet je het toch echt zelf doen. Het kost nu eenmaal even wat moeite om voor jou een juiste manier te vinden, maar ik ben van mening dat je dat dan maar moet doen. Het kan een last zijn, maar geen excuus.

Maar goed, dit gaat over dyslexie :P
Faux.woensdag 7 november 2012 @ 20:45
Volledig eens met TS.
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 20:53
quote:
7s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:45 schreef -supergirl- het volgende:
Maar je hebt zo'n kaart of je hebt het niet. Heb je wel een kaart dan is er dyslexie bij je vastgesteld en mag je het terecht als excuus gebruiken.
Het is onzin als een excuus. Als je dat hebt ben je dus slechter in bepaalde vakken. Extra hulpmiddelen gaat nergens over. Als je een toets niet in dezelfde tijd kunt afronden hoor je een lager cijfer te krijgen, hij is immers niet af.
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 20:54
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:53 schreef cricket het volgende:

[..]

Het is onzin als een excuus. Als je dat hebt ben je dus slechter in bepaalde vakken. Extra hulpmiddelen gaat nergens over. Als je een toets niet in dezelfde tijd kunt afronden hoor je een lager cijfer te krijgen, hij is immers niet af.
Mee eens, het is kut voor je, maar als je dom bent kan je daar ook weinig aan doen. Waarom worden domme mensen dan niet gematst met meer tijd?
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 20:55
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:54 schreef Piye het volgende:

[..]

Mee eens, het is kut voor je, maar als je dom bent kan je daar ook weinig aan doen. Waarom worden domme mensen dan niet gematst met meer tijd?
Omdat domme mensen na twee uur nadenken echt niet ineens met het goede antwoord gaan komen, hoor :')
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 20:57
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat domme mensen na twee uur nadenken echt niet ineens met het goede antwoord gaan komen, hoor :')
Dat weet jij niet want die kans krijgen ze niet.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 20:59
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:57 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat weet jij niet want die kans krijgen ze niet.
Iets niet kunnen, omdat je simpelweg niet snapt hoe je iets moet toepassen (wat er dus voor zorgt dat je later ook niet met lastiger vraagstukken kunt omgaan), is echt wat anders dan een probleem niet kunnen oplossen, omdat je niet alle informatie over het probleem snel tot je beschikking hebt (wat je later toch echt een stuk minder in de weg gaat staan). :)
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 21:01
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:54 schreef Piye het volgende:

[..]

Mee eens, het is kut voor je, maar als je dom bent kan je daar ook weinig aan doen. Waarom worden domme mensen dan niet gematst met meer tijd?
Dat ze er niets aan kunnen doen maakt verder ook niet uit, maar hun latere werkgever gaat er later ook (terecht) niet mee akkoord dat ze twee keer zolang doen hetzelfde werk voor hetzelfde salaris. Als lezen een probleem is, dan zijn ze beter geschikt voor andere werkzaamheden.
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 21:01
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Iets niet kunnen, omdat je simpelweg niet snapt hoe je iets moet toepassen (wat er dus voor zorgt dat je later ook niet met lastiger vraagstukken kunt omgaan), is echt wat anders dan een probleem niet kunnen oplossen, omdat je niet alle informatie over het probleem snel tot je beschikking hebt (wat je later toch echt een stuk minder in de weg gaat staan). :)
Ja je hebt gelijk. :9 Maar toch vind ik wel dat als je dankzij je dyslexie niet mee kan draaien met de rest op een bepaald niveau je capaciteiten eigenlijk gewoon niet genoeg zijn.

quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:01 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat ze er niets aan kunnen doen maakt verder ook niet uit, maar hun latere werkgever gaat er later ook (terecht) niet mee akkoord dat ze twee keer zolang doen hetzelfde werk voor hetzelfde salaris. Als lezen een probleem is, dan zijn ze beter geschikt voor andere werkzaamheden.
Dit dus.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:05
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:01 schreef Piye het volgende:

[..]

Ja je hebt gelijk. :9 Maar toch vind ik wel dat als je dankzij je dyslexie niet mee kan draaien met de rest op een bepaald niveau je capaciteiten eigenlijk gewoon niet genoeg zijn.

[..]

Dit dus.
Dyslexie is iets waar je mee moet leren omgaan. In de tussentijd kunnen we wel proberen mensen met dat probleem te beoordelen op hun kwaliteiten qua kennis en het toepassen van deze kennis. Dat kan dus prima door wat extra tijd in te lassen.

Tijdens de schooltijd gaat dat vanzelf beter. Volgens mij is het vrij dom om die mensen dan maar op een niveautje of twee lager te kwakken, 'omdat ze immers geen goede cijfers halen'. Op termijn gaat je dat echt opbreken (niet alleen de leerlingen die het betreft).
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:05
ik ben ook dyslectisch, en het boeit me voor de rest geen fuck :)
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 21:06
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:05 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dyslexie is iets waar je mee moet leren omgaan. In de tussentijd kunnen we wel proberen mensen met dat probleem te beoordelen op hun kwaliteiten qua kennis en het toepassen van deze kennis. Dat kan dus prima door wat extra tijd in te lassen.

Tijdens de schooltijd gaat dat vanzelf beter. Volgens mij is het vrij dom om die mensen dan maar op een niveautje of twee lager te kwakken, 'omdat ze immers geen goede cijfers halen'. Op termijn gaat je dat echt opbreken (niet alleen de leerlingen die het betreft).
Maar als ze het nooit leren hebben ze dus wel een diploma op een niveau waar ze eigenlijk niet op mee kunnen draaien.
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 21:07
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat domme mensen na twee uur nadenken echt niet ineens met het goede antwoord gaan komen, hoor :')
Net als met problemen met lezen zitten er ook gradaties in de mate van 'domheid'. Sommigen zullen ook na 10 uur ergens over nadenken niet met een oplossing komen, maar anderen lukt het prima om na wat extra tijd met een juist antwoord te komen. Hun inzicht is dan niet 0, maar ook niet op niveau. Althans, niet op het niveau dat de toets wil meten. Dat geldt voor leesproblemen net zo goed.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:08
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:06 schreef Piye het volgende:

[..]

Maar als ze het nooit leren hebben ze dus wel een diploma op een niveau waar ze eigenlijk niet op mee kunnen draaien.
De meesten leren er simpelweg mee omgaan; hetzij door het bezoeken van de logopedist of op andere manieren. Dat is een stuk beter dan ze maar laten opereren op een niveau waar ze zich uiteindelijk doodvervelen.
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:09
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:06 schreef Piye het volgende:

[..]

Maar als ze het nooit leren hebben ze dus wel een diploma op een niveau waar ze eigenlijk niet op mee kunnen draaien.
wat is dat nou weer van onzin, als je toch gewoon aan de vereiste voor een diploma hebt voldaan is het toch even veel waard als ieder ander diploma? |:(
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:09
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:07 schreef cricket het volgende:

[..]

Net als met problemen met lezen zitten er ook gradaties in de mate van 'domheid'. Sommigen zullen ook na 10 uur ergens over nadenken niet met een oplossing komen, maar anderen lukt het prima om na wat extra tijd met een juist antwoord te komen. Hun inzicht is dan niet 0, maar ook niet op niveau. Althans, niet op het niveau dat de toets wil meten. Dat geldt voor leesproblemen net zo goed.
Natuurlijk niet. Domheid is nauwelijks te verbeteren; leesvaardigheid/dyslexie des te meer.
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:09
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De meesten leren er simpelweg mee omgaan; hetzij door het bezoeken van de logopedist of op andere manieren. Dat is een stuk beter dan ze maar laten opereren op een niveau waar ze zich uiteindelijk doodvervelen.
bezoeken van een logopedist _O- als er iets onzin is dat is het dat wel :')
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 21:10
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:05 schreef Five_Horizons het volgende:
Tijdens de schooltijd gaat dat vanzelf beter. Volgens mij is het vrij dom om die mensen dan maar op een niveautje of twee lager te kwakken, 'omdat ze immers geen goede cijfers halen'. Op termijn gaat je dat echt opbreken (niet alleen de leerlingen die het betreft).
Dat zegt meer iets over dat de manier van testen van het niveau op scholen niet klopt (waar zeker iets over valt te zeggen). Dat proberen op te lossen door verschillende normen te hanteren voor verschillende groepen is in ieder geval niet de manier, en dat devalueert de waarde van een (eind)cijfer alleen maar meer.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:10
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:09 schreef Shispeed het volgende:

[..]

bezoeken van een logopedist _O- als er iets onzin is dat is het dat wel :')
Waarom? :)
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 21:10
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:08 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

De meesten leren er simpelweg mee omgaan; hetzij door het bezoeken van de logopedist of op andere manieren. Dat is een stuk beter dan ze maar laten opereren op een niveau waar ze zich uiteindelijk doodvervelen.
Zou kunnen.

quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:09 schreef Shispeed het volgende:

[..]

wat is dat nou weer van onzin, als je toch gewoon aan de vereiste voor een diploma hebt voldaan is het toch even veel waard als ieder ander diploma? |:(
Dat is nou juist wat ik zeg. Dan heb je een diploma dat net zoveel waard is als de rest, maar dan doe je er 2 keer zo lang over om een tekst te lezen.
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:11
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:10 schreef cricket het volgende:

[..]

Dat zegt meer iets over dat de manier van testen van het niveau op scholen niet klopt (waar zeker iets over valt te zeggen). Dat proberen op te lossen door verschillende normen te hanteren voor verschillende groepen is in ieder geval niet de manier, en dat devalueert de waarde van een (eind)cijfer alleen maar meer.
Nee. :)

Die 'domme' persoon gaat later toch echt tegen grotere problemen oplopen dan de persoon die last heeft met lezen. :)
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:11
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:10 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Waarom? :)
omdat ik er uren heb doorgebracht en niks mee opgeschoten ben. vond het overigens wel mooi want dat was altijd onder lestijd en dan gingen we een beetje thee drinken enzo ^O^
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:11
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:11 schreef Shispeed het volgende:

[..]

omdat ik er uren heb doorgebracht en niks mee opgeschoten ben. vond het overigens wel mooi want dat was altijd onder lestijd en dan gingen we een beetje thee drinken enzo ^O^
Omdat jij een incapabele logo bent tegengekomen, dat maakt natuurlijk niet dat een volledige beroepsgroep dat is. :)
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:12
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:10 schreef Piye het volgende:

[..]

Zou kunnen.

[..]

Dat is nou juist wat ik zeg. Dan heb je een diploma dat net zoveel waard is als de rest, maar dan doe je er 2 keer zo lang over om een tekst te lezen.
20% extra tijd, en bij eindexamens een half uur extra op 3 uur, dus dat is zelfs nog minder.
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 21:13
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:12 schreef Shispeed het volgende:

[..]

20% extra tijd, en bij eindexamens een half uur extra op 3 uur, dus dat is zelfs nog minder.
Dat zeg ik, 2 keer zo lang dus.
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:13
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:11 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat jij een incapabele logo bent tegengekomen, dat maakt natuurlijk niet dat een volledige beroepsgroep dat is. :)
ik heb er wel een paar gehad hoor, nu heb je wel gelijk dat ik ze niet allemaal over een kamp moet scheren, maar ook de inhoudelijke dingetjes waren nou niet echt bruikbaar moet ik zeggen :N
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:14
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:13 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat zeg ik, 2 keer zo lang dus.
:')
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 21:14
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Domheid is nauwelijks te verbeteren; leesvaardigheid/dyslexie des te meer.
Domheid wordt gemeten op een intelligentieschaal, en dat je daar lastig verandering in aan kunt brengen wil niet zeggen dat je de prestaties niet positief kunt beinvloeden door je bijvoorbeeld te richten op de praktische manier van hoe ze leren in plaats van de theoretische.
Luttewoensdag 7 november 2012 @ 21:14
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:19 schreef Paul182 het volgende:
Ik heb ook een dyslectie verklaring, ik kan er ook niks aan doen dat me mentor ze weggeeft als zoete koekjes :')
Ik snap ook niet waarom jullie zeuren, hartstikke fijn hoor. Ik kan een half uur langer over me repetities doen en me cijfers voor duits en engels schieten omhoog ^O^ .
Leuk van je mentor, maar wil je extra tijd tijdens je examens zul je toch echt een officiële verklaring moeten hebben. Nadat je testst af hebt moeten leggen en beoordeeld bent door een onafhankelijk iemand ;)
Five_Horizonswoensdag 7 november 2012 @ 21:14
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:13 schreef Piye het volgende:

[..]

Dat zeg ik, 2 keer zo lang dus.
Heb jij last van dyscalculie?
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:13 schreef Shispeed het volgende:

[..]

ik heb er wel een paar gehad hoor, nu heb je wel gelijk dat ik ze niet allemaal over een kamp moet scheren, maar ook de inhoudelijke dingetjes waren nou niet echt bruikbaar moet ik zeggen :N
Er is niet één weg naar Rome. Wat ik bij sommigen mis is nadenken over het vak. De opleidingen zijn niet altijd geweldig en je zult dus veel bij moeten leren in je loopbaan. Jammer dat je niet tegen de juiste bent aangelopen. :)
Piyewoensdag 7 november 2012 @ 21:15
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:14 schreef Shispeed het volgende:

[..]

:')
Ja ik heb dyscalculie, maar ik ben wel zo capabel als de rest hoor.
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:15
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:15 schreef Piye het volgende:

[..]

Ja ik heb dyscalculie, maar ik ben wel zo capabel als de rest hoor.
_O- je kunt zo naar de pabo toe ^O^
cricketwoensdag 7 november 2012 @ 21:20
quote:
10s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:09 schreef Shispeed het volgende:

[..]

wat is dat nou weer van onzin, als je toch gewoon aan de vereiste voor een diploma hebt voldaan is het toch even veel waard als ieder ander diploma? |:(
Als 2 personen op dezelfde toets een 8 halen, maar de ene doet daar 2 uur over, en de andere 2.5 uur, dan heeft die eerste het beter gedaan (daarbij gaan we er even vanuit dat dat structureel voorkomt) en dan is de prestatie (en dus het diploma) van die eerste meer waard en is het eigenlijk niet terecht dat ze beide een gelijkwaardig diploma krijgen. Dat geldt overigens ook als de toets eigenlijk 3 uur zou duren en geen van beiden extra tijd hebben gekregen.
Shispeedwoensdag 7 november 2012 @ 21:25
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:20 schreef cricket het volgende:

[..]

Als 2 personen op dezelfde toets een 8 halen, maar de ene doet daar 2 uur over, en de andere 2.5 uur, dan heeft die eerste het beter gedaan (daarbij gaan we er even vanuit dat dat structureel voorkomt) en dan is de prestatie (en dus het diploma) van die eerste meer waard en is het eigenlijk niet terecht dat ze beide een gelijkwaardig diploma krijgen. Dat geldt overigens ook als de toets eigenlijk 3 uur zou duren en geen van beiden extra tijd hebben gekregen.
daar heb je gelijk in ;)

ik kan zelfs zeggen dat ik zonder extra tijd mijn diploma niet had gehaald :P
#ANONIEMmaandag 24 juni 2013 @ 23:59
Terechte klacht. Elke hond die ook maar een beetje moeite heeft met een buitenlandse taal krijgt dyslectie diagnose. Hierdoor zijn de testen belachelijk duur en wordt echte dyslectie niet goed begrepen.

Dyslectie is namelijk een stoornis die zich niet aleen via taal uit.
Molurusdinsdag 25 juni 2013 @ 00:04
En bovendien is het wel een verdomd lastig woord om te spellen voor zo'n aandoening. Puur sadisme.
destroveldinsdag 25 juni 2013 @ 00:09
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2013 23:59 schreef mapima het volgende:
Terechte klacht. Elke hond die ook maar een beetje moeite heeft met een buitenlandse taal krijgt dyslectie diagnose. Hierdoor zijn de testen belachelijk duur en wordt echte dyslectie niet goed begrepen.

Dyslectie is namelijk een stoornis die zich niet aleen via taal uit.
Goede kick :')14.gif
#ANONIEMdinsdag 25 juni 2013 @ 00:15
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 00:09 schreef destrovel het volgende:

[..]

Goede kick :')[ afbeelding ]
ja he vind ik ook!!!111!11!!11
#ANONIEMdinsdag 25 juni 2013 @ 00:46
Jouw domheid is ook een slecht excuus, dus OPTYFEN NU!!!
Houdoe.
#ANONIEMdinsdag 25 juni 2013 @ 00:49
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 21:20 schreef cricket het volgende:

[..]

Als 2 personen op dezelfde toets een 8 halen, maar de ene doet daar 2 uur over, en de andere 2.5 uur, dan heeft die eerste het beter gedaan (daarbij gaan we er even vanuit dat dat structureel voorkomt) en dan is de prestatie (en dus het diploma) van die eerste meer waard en is het eigenlijk niet terecht dat ze beide een gelijkwaardig diploma krijgen. Dat geldt overigens ook als de toets eigenlijk 3 uur zou duren en geen van beiden extra tijd hebben gekregen.
Zolang persoon A en persoon B er beide 3 uur over mogen doen hebben ze hetzelfde gepresteerd.
Rozzjedinsdag 25 juni 2013 @ 00:55
Waar de fuck maken mensen zich druk om
ZarBdinsdag 25 juni 2013 @ 01:19
Vandaag tentamen. De dyslecten krijgen 4 uur. Wij 3.
Rozzjedinsdag 25 juni 2013 @ 01:33
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 01:19 schreef ZarB het volgende:
Vandaag tentamen. De dyslecten krijgen 4 uur. Wij 3.
Goshie ach meid toch kom maar uithuilen bij mij op schoot
ChevyCapricedinsdag 25 juni 2013 @ 01:40
Zit wel iets in die OP.
#ANONIEMdinsdag 25 juni 2013 @ 02:16
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 01:19 schreef ZarB het volgende:
Vandaag tentamen. De dyslecten krijgen 4 uur. Wij 3.
Ga klagen dat ze 24 minuten teveel kregen.
S4pphiredinsdag 25 juni 2013 @ 02:18


[ Bericht 100% gewijzigd door S4pphire op 25-06-2013 02:19:59 ]
Whiskers2009dinsdag 25 juni 2013 @ 03:05
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:44 schreef H4ppy het volgende:
"Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel (onterecht) als woordblindheid aangeduid) is een term die in de wetenschap gebruikt wordt voor ernstige problemen met het kunnen lezen van woorden."
- Wikipedia

Tegenwoordig zitten er wel een aantal personen per klas op de basis of middelbare school die dan "dyslectisch" zijn. Tijdens de proefwerken / examens krijgen ze compensatie, en krijgen over het algemeen meer aandacht van de leraren en mentoren.

In Nederland worden kinderen ook van jongs af aan geleerd elkaar en zichzelf in hokjes te plaatsen. "Ik ben dyslectisch" wordt daarom ook als excuus gebruikt (en geaccepteerd) voor het slecht kunnen lezen van texten en daarmee ook dus meteen voor compensatie van je cijfers op basis en middelbare scholen.
Als je dan zo'n "dyslectisch" iemand vraagt wat nou dyslexie is, zal je geheid "ik heb meer moeite met lezen dan normale mensen" (of een variatie hiervan) als antwoord krijgen. Dus kinderen worden meteen aangeleerd dat ze "anders" zijn.

Maar dat deze mensen een excuus hebben voor alle vakken behalve exacte vakken als wiskunde, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat deze mensen een excuus voor zichzelf hebben. Een excuus om minder goed hun best te doen om toch beter te kunnen lezen.
Goed en vlot kunnen lezen wordt dan niet als iets beschouwd wat iedereen tegen hun 12de - 13de goed moet beheersen, nee, goed goed en vlot kunnen lezen is een "extra prestatie" welke niet persé hoeft.
Op een gegeven moment is het voor zo'n kind dat dan zo voor de hand liggend dat het kind zichzelf onderbewust bij elke nieuwe text (lees uitdaging) wijs maakt dat het niet uitmaakt dat hij of zij het niet vlot kan lezen, omdat hij of zij dyslectisch is, en het dan heel normaal is dat je het slecht kan lezen. Dit zorgt er dus voor dat een kind minder zijn best gaat doen om goed te kunnen lezen.

Mensen met dyslexie worden in zekere mate zielig gevonden, alleen het probleem wordt niet echt aangepakt. Behalve wat meer aandacht van de leraren in de zin van "hoe gaat het met je" en misschien 1 keer in de maand een uurtje extra les voor dyslectische leerlingen komt er niet veel van. En aangezien iemand met dyslexie er dan heilig in gelooft dat vlot leren lezen te hoog gegrepen voor diegene is, doet diegene er dan ook niks aan om zijn leesvaardigheid te verbeteren.
Zo iemand leest dan ook geen boeken om zijn woordenschat en leesvaardigheid te verbeteren, omdat diegene dyslectisch is. En diegene is dan dyslectisch omdat die nooit een boek leest waardoor zijn leesvaardigheid altijd achterstallig blijft. Een verhaal van de kip en het ei.

Stel dat persoon A 20 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor zijn rij-examen, en persoon B 40 rijlessen nodig heeft, dan gaan we toch geen speciale aandoening verzinnen omdat persoon B na 30 lessen nog steeds zijn rij-examen niet kan halen, en sturen we hem dan naar huis? Nee, dan laten we persoon B net zo lang lessen totdat diegene alles onder de knie heeft.

Om dan terug te komen op de quote uit wikipedia, welke toch duidelijk zegt dat dyslexie betekent dat iemand ernstige problemen heeft met het kunnen lezen van woorden, heb ik nog nooit een dyslectisch persoon ontmoet welke daadwerkelijk ernstige problemen had met het kunnen lezen van woorden, maar slechts wat meer moeite moest doen om net zo goed te lezen als de anderen.

Klacht: dyslexie (vooral onder kinderen) wordt in zekere mate gebruikt als excuus.
"Texten" ja? -O-
cricketdinsdag 25 juni 2013 @ 07:38
quote:
13s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 00:49 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Zolang persoon A en persoon B er beide 3 uur over mogen doen hebben ze hetzelfde gepresteerd.
Nee, als een van beiden hetzelfde cijfer haalt in een kortere tijd is dat een betere prestatie. Wat precies de reden is van de betere prestatie is uit het tijdsverschil niet te halen, het kan iets heel simpels zijn als sneller kunnen schrijven op een moment waarop er lange antwoorden vereist zijn, maar dan nog steeds is de prestatie beter.
ZarBdinsdag 25 juni 2013 @ 08:42
quote:
14s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 02:16 schreef Guus_Geluk7 het volgende:

[..]

Ga klagen dat ze 24 minuten teveel kregen.
Dan heb je dyscalculie!

Ik ga niet klagen, heb toch een 8 gehaald :7
Jachtgeweerdinsdag 25 juni 2013 @ 08:44
ik deed altijd alsof ik dysoLexie had en ADHD, mocht ik lekker langer over mijn examen doen
Casino.Bobdinsdag 25 juni 2013 @ 11:23
Lijkt me vooral frustrerend voor de dyslectici dat hun aandoening door de domme zielen zich wordt toegeëigend.