abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 7 november 2012 @ 19:44:07 #1
371873 H4ppy
Go get some sleep.
pi_118948412
"Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel (onterecht) als woordblindheid aangeduid) is een term die in de wetenschap gebruikt wordt voor ernstige problemen met het kunnen lezen van woorden."
- Wikipedia

Tegenwoordig zitten er wel een aantal personen per klas op de basis of middelbare school die dan "dyslectisch" zijn. Tijdens de proefwerken / examens krijgen ze compensatie, en krijgen over het algemeen meer aandacht van de leraren en mentoren.

In Nederland worden kinderen ook van jongs af aan geleerd elkaar en zichzelf in hokjes te plaatsen. "Ik ben dyslectisch" wordt daarom ook als excuus gebruikt (en geaccepteerd) voor het slecht kunnen lezen van texten en daarmee ook dus meteen voor compensatie van je cijfers op basis en middelbare scholen.
Als je dan zo'n "dyslectisch" iemand vraagt wat nou dyslexie is, zal je geheid "ik heb meer moeite met lezen dan normale mensen" (of een variatie hiervan) als antwoord krijgen. Dus kinderen worden meteen aangeleerd dat ze "anders" zijn.

Maar dat deze mensen een excuus hebben voor alle vakken behalve exacte vakken als wiskunde, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat deze mensen een excuus voor zichzelf hebben. Een excuus om minder goed hun best te doen om toch beter te kunnen lezen.
Goed en vlot kunnen lezen wordt dan niet als iets beschouwd wat iedereen tegen hun 12de - 13de goed moet beheersen, nee, goed goed en vlot kunnen lezen is een "extra prestatie" welke niet persé hoeft.
Op een gegeven moment is het voor zo'n kind dat dan zo voor de hand liggend dat het kind zichzelf onderbewust bij elke nieuwe text (lees uitdaging) wijs maakt dat het niet uitmaakt dat hij of zij het niet vlot kan lezen, omdat hij of zij dyslectisch is, en het dan heel normaal is dat je het slecht kan lezen. Dit zorgt er dus voor dat een kind minder zijn best gaat doen om goed te kunnen lezen.

Mensen met dyslexie worden in zekere mate zielig gevonden, alleen het probleem wordt niet echt aangepakt. Behalve wat meer aandacht van de leraren in de zin van "hoe gaat het met je" en misschien 1 keer in de maand een uurtje extra les voor dyslectische leerlingen komt er niet veel van. En aangezien iemand met dyslexie er dan heilig in gelooft dat vlot leren lezen te hoog gegrepen voor diegene is, doet diegene er dan ook niks aan om zijn leesvaardigheid te verbeteren.
Zo iemand leest dan ook geen boeken om zijn woordenschat en leesvaardigheid te verbeteren, omdat diegene dyslectisch is. En diegene is dan dyslectisch omdat die nooit een boek leest waardoor zijn leesvaardigheid altijd achterstallig blijft. Een verhaal van de kip en het ei.

Stel dat persoon A 20 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor zijn rij-examen, en persoon B 40 rijlessen nodig heeft, dan gaan we toch geen speciale aandoening verzinnen omdat persoon B na 30 lessen nog steeds zijn rij-examen niet kan halen, en sturen we hem dan naar huis? Nee, dan laten we persoon B net zo lang lessen totdat diegene alles onder de knie heeft.

Om dan terug te komen op de quote uit wikipedia, welke toch duidelijk zegt dat dyslexie betekent dat iemand ernstige problemen heeft met het kunnen lezen van woorden, heb ik nog nooit een dyslectisch persoon ontmoet welke daadwerkelijk ernstige problemen had met het kunnen lezen van woorden, maar slechts wat meer moeite moest doen om net zo goed te lezen als de anderen.

Klacht: dyslexie (vooral onder kinderen) wordt in zekere mate gebruikt als excuus.

[ Bericht 0% gewijzigd door H4ppy op 07-11-2012 22:00:49 ]
  woensdag 7 november 2012 @ 19:44:50 #2
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_118948443
teveel tekst, dat duurt uren voordat ik dat gelezen heb. Ik ben namelijk dyslectisch.
O+
pi_118948504
Ik ga dit niet helemaal lezen.

Maar je hebt zo'n kaart of je hebt het niet. Heb je wel een kaart dan is er dyslexie bij je vastgesteld en mag je het terecht als excuus gebruiken. Heb je geen kaart dan moet je niet liegen en gewoon beter aan je Nederlands werken.
pi_118948541
eens.
Ik steel van die rijke tatta's.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:48:09 #5
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_118948625
In de jaren 50/60 kreeg je tenminste gewoon met de lineaal over je vingers als je dyslectisch was.
O+
pi_118948700
Bij mjj wer het ook geconstanteered, maar ik heb nergens last van. Goewoon goed mijn spelling geleerd, weet ej wel?
  woensdag 7 november 2012 @ 19:50:28 #7
351780 Piye
King of Kush
pi_118948737
Ik vind dat minder begaafden ook een kaart moeten krijgen zodat ze toch het vwo kunnen doen.
If life's really a bitch, I got her pussy soakin'.
  woensdag 7 november 2012 @ 19:53:48 #8
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_118948934
Mensen die dyslexie als excuus gebruiken zouden gewoon elke dag met het debielenbusje naar school moeten gaan.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_118948953
De letters beginnen al voor mun ogen te draaien als ik dit lese
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_118949294
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:48 schreef Saisai het volgende:
In de jaren 50/60 kreeg je tenminste gewoon met de lineaal over je vingers als je dyslectisch was.
Adhd ook zoon geval :')
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 7 november 2012 @ 20:01:07 #11
384601 HCFeestbeest
Behoort tot het patriciaat
pi_118949314
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 19:44 schreef H4ppy het volgende:
"Dyslexie (uit het Grieks δυς- dys- ("beperkt") en λέξις lexis ("woord"), dus beperkt lezen) (ook wel (onterecht) als woordblindheid aangeduid) is een term die in de wetenschap gebruikt wordt voor ernstige problemen met het kunnen lezen van woorden."
- Wikipedia

Tegenwoordig zitten er wel een aantal personen per klas op de basis of middelbare school die dan "dyslectisch" zijn. Tijdens de proefwerken / examens krijgen ze compensatie, en krijgen over het algemeen meer aandacht van de leraren en mentoren.

In Nederland worden kinderen ook van jongs af aan geleerd elkaar en zichzelf in hokjes te plaatsen. "Ik ben dyslectisch" wordt daarom ook als excuus gebruikt (en geaccepteerd) voor het slecht kunnen lezen van texten en daarmee ook dus meteen voor compensatie van je cijfers op basis en middelbare scholen.
Als je dan zo'n "dyslectisch" iemand vraagt wat nou dyslexie is, zal je geheid "ik heb meer moeite met lezen dan normale mensen" (of een variatie hiervan) als antwoord krijgen. Dus kinderen worden meteen aangeleerd dat ze "anders" zijn.

Maar dat deze mensen een excuus hebben voor alle vakken behalve exacte vakken als wiskunde, is niet het belangrijkste. Het belangrijkste is dat deze mensen een excuus voor zichzelf hebben. Een excuus om minder goed hun best te doen om toch beter te kunnen lezen.
Goed en vlot kunnen lezen wordt dan niet als iets beschouwd wat iedereen tegen hun 12de - 13de goed moet beheersen, nee, goed goed en vlot kunnen lezen is een "extra prestatie" welke niet persé hoeft.
Op een gegeven moment is het voor zo'n kind dat dan zo voor de hand liggend dat het kind zichzelf onderbewust bij elke nieuwe text (lees uitdaging) wijs maakt dat het niet uitmaakt dat hij of zij het niet vlot kan lezen, omdat hij of zij dyslectisch is, en het dan heel normaal is dat je het slecht kan lezen. Dit zorgt er dus voor dat een kind minder zijn best gaat doen om goed te kunnen lezen.

Mensen met dyslexie worden in zekere mate zielig gevonden, alleen het probleem wordt niet echt aangepakt. Behalve wat meer aandacht van de leraren in de zin van "hoe gaat het met je" en misschien 1 keer in de maand een uurtje extra les voor dyslectische leerlingen komt er niet veel van. En aangezien iemand met dyslexie er dan heilig in gelooft dat vlot leren lezen te hoog gegrepen voor diegene is, doet diegene er dan ook niks aan om zijn leesvaardigheid te verbeteren.
Zo iemand leest dan ook geen boeken om zijn woordenschat en leesvaardigheid te verbeteren, omdat diegene dyslectisch is. En diegene is dan dyslectisch omdat die nooit een boek leest waardoor zijn leesvaardigheid altijd achterstallig blijft. Een verhaal van het kip en het ei.

Stel dat persoon A 20 rijlessen nodig heeft om te kunnen slagen voor zijn rij-examen, en persoon B 40 rijlessen nodig heeft, dan gaan we toch geen speciale aandoening verzinnen omdat persoon B na 30 lessen nog steeds zijn rij-examen niet kan halen, en sturen we hem dan naar huis? Nee, dan laten we persoon B net zo lang lessen totdat diegene alles onder de knie heeft.

Om dan terug te komen op de quote uit wikipedia, welke toch duidelijk zegt dat dyslexie betekent dat iemand ernstige problemen heeft met het kunnen lezen van woorden, heb ik nog nooit een dyslectisch persoon ontmoet welke daadwerkelijk ernstige problemen had met het kunnen lezen van woorden, maar slechts wat meer moeite moest doen om net zo goed te lezen als de anderen.

Klacht: dyslexie (vooral onder kinderen) wordt in zekere mate gebruikt als excuus.
Wat een kutvoorbeeld. Iemand die in 40 lessen nog niet z'n rijbewijs kan halen is gewoon achterlijk.
Gr gr. de KLB Keizer
  woensdag 7 november 2012 @ 20:01:35 #12
270840 Saisai
pro freubelaar
pi_118949335
lekker de OP quoten
O+
pi_118950228
Terechte kalachtt :')
  woensdag 7 november 2012 @ 20:18:58 #14
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118950301
Heb jij toch geen last van?
pi_118950334
Ik heb ook een dyslectie verklaring, ik kan er ook niks aan doen dat me mentor ze weggeeft als zoete koekjes :')
Ik snap ook niet waarom jullie zeuren, hartstikke fijn hoor. Ik kan een half uur langer over me repetities doen en me cijfers voor duits en engels schieten omhoog ^O^ .
  woensdag 7 november 2012 @ 20:19:38 #16
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_118950336
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:01 schreef HCFeestbeest het volgende:

[..]

Wat een kutvoorbeeld. Iemand die in 40 lessen nog niet z'n rijbewijs kan halen is gewoon achterlijk.
na 200 lessen kunnen mensen nog steeds niet rijden, imo mag iedereen van 18 gewoon in de auto stappen; het maakt toch niets uit.
pi_118950411
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:19 schreef Paul182 het volgende:
Ik heb ook een dyslectie verklaring, ik kan er ook niks aan doen dat me mentor ze weggeeft als zoete koekjes :')
Ik snap ook niet waarom jullie zeuren, hartstikke fijn hoor. Ik kan een half uur langer over me repetities doen en me cijfers voor duits en engels schieten omhoog ^O^ .
Nu je cijfers voor Nederlands nog.... :{
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 7 november 2012 @ 20:22:01 #18
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_118950474
TS heeft zelf zekers geen dyslexie en weet dus niet hoe vervelend het kan zijn.
Daarbij heet dyslexie niet alleen te maken met het wel of niet goed kunnen lezen. Ook andere taalproblemen vallen onder de noemer dyslexie. Zelf ben ik licht dyslectisch verklaart op het feit dat ik moeilijk woorden kan onthouden die ik niet regelmatig gebruik (vreemde talen en deze woorden vaak ook schrijf zoals ze klinken. Toch heb ik mijn VWO diploma en is Engels mijn tweede taal geworden.

Tuurlijk heb ik vroeger regelmatig het leren van Franse en Duitse woordjes opgegeven. Waarom? Omdat ik veel langer bezig was om die woordjes te leren en ik ook ander huiswerk had. Daarbij was het resultaat of ik nu wel hard geleerd of niet nou niet echt significant anders.

Waar TS op doelt zijn luie kinderen die toevallig dyslectisch zijn. Iemand die dyslectisch is, kan leren om met zijn handicap om te gaan. De persoon in kwestie weet bijvoorbeeld dat hij langer doet over om een tekst te lezen en zal daar extra tijd voor inplannen (mag ik tenminste hopen).
Dyslectische kneuters die zichzelf niet trainen om hun handicap te verkleinen, ja die vind ik ook stom en dom. Daarbij wordt dyslexie tegenwoordig lekker betutteld, misschien wel iets te. Natuurlijk is het fijn om extra hulpmiddelen te hebben tijdens de schooltijd. Extra tijd bijvoorbeeld is zeer fijn. Maar het zal mij niets verbazen of de gemiddelde school betutteld de dyslectische leerling lekker, omdat ze bang zijn dat ze anders aangekeken worden dat de school de betreffende leerling niet goed wordt behandeld. En ja ach pubers houden wel van een beetje betutteling, zolang ze maar niets extra hoeven te doen.
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
pi_118950482
quote:
14s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nu je cijfers voor Nederlands nog.... :{
Tsja dyslectie hé
pi_118950504
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:22 schreef Paul182 het volgende:

[..]

Tsja dyslectie hé
Uhuh...
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  woensdag 7 november 2012 @ 20:23:20 #21
313769 ieniminimuis
Zo gek als een muis
pi_118950551
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:22 schreef Paul182 het volgende:

[..]

Tsja dyslectie hé
geen echte dyslecticus.. iemand met dyslexie weet hoe hij/zijn dyslexie moet schrijven!
Trotste mama van Ambar
Het officiële liefje van @Monitor O+
  woensdag 7 november 2012 @ 20:24:40 #22
338880 haan33
Studerende Boy
pi_118950638
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:00 schreef Geerd het volgende:

[..]

Adhd ook zoon geval :')
Ik heb zelf matige ADHD. Zonder medicijnen kan ik mij 0% concentreren. Alleen ik ben van mening dat men teveel met pillen wordt volgepropt
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
pi_118950730
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:24 schreef haan33 het volgende:

[..]

Ik heb zelf matige ADHD. Zonder medicijnen kan ik mij 0% concentreren. Alleen ik ben van mening dat men teveel met pillen wordt volgepropt
Mwoah ADHD is ook op andere manieren "in bedwang" te houden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre, and that I am therefore excused from saving Universes."
  woensdag 7 november 2012 @ 20:28:02 #24
338880 haan33
Studerende Boy
pi_118950861
quote:
0s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:26 schreef Robophatt het volgende:

[..]

Mwoah ADHD is ook op andere manieren "in bedwang" te houden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik was een jaar gestopt. Ging daarna slecht op school en leerlingen vonden mij bloedirritant. Sinds ik de pillen weer slik heb ik beter contact met andere en stijgen mijn cijfers.
"Cos I'm the one with the fat mad skills, and I won't choke like the Buffalo Bills
Sittin at the pad just chillin, cos Larry Parker just got two million, oh what a feelin"
'The Don Mega'
pi_118950868
quote:
1s.gif Op woensdag 7 november 2012 20:24 schreef haan33 het volgende:

[..]

Dat bedoel ik ook een beetje, we voelen ons wat minder en hup pillen der in.
Net zoals mensen met koppijn na het zuipen gaan ze pillen slikken :') :')
Ik zwaai naar dieren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')