Efteling?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef Dr_Flash het volgende:
Iemand een gokje waar dit is toevallig?
[ afbeelding ]
Wel eens gehoord van trollen? Dat ben jij.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:21 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
wel eens gehoord van parasitisme? dat is het openbaar vervoer.
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef James1988 het volgende:
[..]
Als je alleen naar kosten en opbrengsten kijkt wellicht wel, maar het OV vervult ook een maatschappelijke functie. Het maakt reizen mogelijk voor mensen die niet in staat zijn om voor eigen vervoer te zorgen, het biedt alternatieve reisroutes en biedt daarnaast de mogelijkheid om een biertje of drie te drinken met je beste vriend zonder dat je moet denken aan de risico's van op pad gaan met een slokje te veel op.
Ik reis momenteel dagelijks op en neer tussen Breda en Delft. Van deur tot deur met de auto duurt onder normale omstandigheden ongeveer 60 minuten, met OV 1u15. Tijdens een normale spits loopt de reistijd met de auto op tot 1u10. Vanochtend was er een ongeval gebeurd op de A13, samen met andere files zou mijn reistijd met de auto bijna 1u30 hebben bedragen.
Ik was er vanochtend in 1u18, want een aansluitende bus wat iets te laat. Tijdens mijn reis heb ik lekker naar buiten gekeken, koffie gedronken, op FOK! gezeten, in Delft op het station meteen nog even een flesje jus d'orange gehaald (had ik zin in), een beetje kunnen ontspannen, en ik heb nog wat beweging gekregen ook.
Al met al vind ik het OV dus niet zo onrendabel, en voor mijn gevoel verlies ik minder tijd dan wanneer ik in de auto zou zitten.
nou dat denk ik van niet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:22 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Ja rechtstreekse belastinginkomsten wel, maar moet ook veel aan worden uitgegeven: asfalt, medische kosten (dagelijks tientallen ongevallen), milieuschade (leidt ook weer tot medische kosten) en ga zo maar door... Het ligt niet zo simpel.
Ander interessant voorbeeld waar dit me aan doet denken is de discussie over de zgn. torenhoge kosten van fietsinfrastructuur: http://www.fietsberaad.nl(...)r+als+fietskilometer
Denk dat als je OV en auto tegenover elkaar zet de kosten ook wel eens anders uit kunnen vallen dan je verwacht.
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
quote:
autorijden kost de Nederlandse burger veel geldquote:Op donderdag 8 november 2012 20:18 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
netto levert autovervoer de nederlandse staat bergen geld op itt het ov, wat de staat bergen geld kost.
je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:23 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
blij dat je zo van ons belastinggeld genoten hebt. als het je echt wat waard is betaal je maar gewoon de kostprijs / marktprijs. my 2 cents.
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting en accijns) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:25 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dat vind ik prima, maar dan vind ik dat als tegenprestatie allerlei flat-fee-belastingen (zoals wegenbelasting) dient te worden afgeschaft en dat rekeningrijden alsnog dient te worden ingevoerd. Je betaalt maar mooi een kostendekkende kilometerprijs, afhankelijk van de hoeveelheid wielen onder je auto en het gewicht.
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
autorijden kost de Nederlandse burger veel geld
[..]
je gaat te veel uit van echte kosten, maar vergeet de verborgen kosten mee te rekenen. Daarmee bedoel ik de alternatieven die je ook had kunnen uitvoeren.
whoopsie, bedankt voor de correctie!quote:Op donderdag 8 november 2012 19:12 schreef b2py het volgende:
[..]
Dat is niet om bladvrij te maken hoor. Die zijn voor de sandite installatie die er tussen zit. Dit spuit een soort zandmengsel op het spoor waardoor de treinen meer grip hebben
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
de kilometerprijs is uitgedrukt in wegenbelasting en benzine accijns is al meer dan kostendekkend.
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
In de kilometerbeprijzing uiteraard ook rekening houden met medische kosten die de maatschappij draagt via verzekeringen (dus alleen automobilisten zelf), milieuschade, kosten voor inrichting openbare ruimte (parkeervakken = ruimteverspilling), etc.
benzine is 40% accijns ofzo. da's al een flinke belasting, itt treinreizigers, waar per km juist nog geld bijmoet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:28 schreef James1988 het volgende:
[..]
Of jij nou 10 km of 10.000 km per maand rijdt, je blijft evenveel wegenbelasting betalen. Dat vind ik krom, je maakt immers veel meer gebruik van het wegennet. Over de accijnzen heb je gelijk, daarom heb ik dat ook weggehaald.
Die zijn juist koel manquote:Op donderdag 8 november 2012 19:33 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Die dwergseintjes in Loppersum en Appingedam
Het is niet in Nederland en ook niet in een pretparkquote:Op donderdag 8 november 2012 20:26 schreef V2 het volgende:
[..]sorry. Ik weet niet waarom, ik had een associatie.
In de stad met P-zones levert het uiteraard geld op, maar zelfs daar worden ze steeds vaker gesaneerd ten gunste van groenstroken, fietsrekken etc. In het gros van Nederland zijn sowieso geen betaald parkeerzones. Daar neemt het ruimte in die wel beter benut had kunnen worden (woningen, betere/veiligere fietspaden en trottoirs; noem maar op).quote:Op donderdag 8 november 2012 20:29 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
parkeervakken leveren gemiddeld genomen meer op dan de grond waar jouw huis opstaat - overheidstechnisch bekeken. netto is autorijden gewoon een dikke melkkoe, als dat je niet duidelijk is moet je wat minder in de trein rondhangen misschien.
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijnquote:Op donderdag 8 november 2012 20:27 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het enige goede alternatief is iets dat je efficiënt van deur tot deur brengt, en dat is er gewoon niet atm.
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:32 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
klopt en daarom moet je het beste alternatief dat jou ter beschikking staat kiezen. Dat kunnen vele vormen van vervoer zijn
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
dan kun je simpelgezegd ook niet autorijden, want wie betaalt de wegen? Preciesquote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
Daar komt kennelijk geen cent belastinggeld aan te pas, hoor ik net. Ook alle andere neveneffecten kunnen blijkbaar puur uit accijnzen worden betaald, tot de aanleg van ecoducten aan toe.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt mequote:Op donderdag 8 november 2012 20:33 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
als er maar geen belastinggeld bij moet lijkt me dat een prima uitgangspunt.
dat levert juist geld op guppie.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:36 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dan dus ook geen cent belastinggeld voor het wegennetwerk.
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me
Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat levert juist geld op guppie.
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef HeavenSmiles het volgende:
[..]
Volgens mij zouden jullie gewoon een eigen spoorwegmaatschappij oprichten als er geen OV zou bestaan.
De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Als jij nou eens gewoon blij bent dat er openbaar vervoer bestaat. Anders zaten mensen zoals wij OOK nog op jouw duurbetaalde snelweg, met NOG langere files. Net zoals wij blij zijn dat jullie lekker op je eigen asfalt blijven rondharken en niet onze toch al overvolle treinen nodeloos komen belasten met jullie nogal corpulente ego's. Iedereen blij lijkt me
Ho ho, ik heb nergens kriebel aan. It wasn't me!quote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
En waar zou je in dat geval kriebel aan hebben dan?
je vergeet de inkomsten en uitgaven van elkaar te scheidenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:37 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat levert juist geld op guppie.
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...quote:Op donderdag 8 november 2012 20:39 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
De rijksbijdrage voor het openbaar vervoer is in Nederland een subsidie voor vervoersautoriteiten om stads- en streekvervoer en OV te water onder de kostprijs en met een groter aanbod te kunnen aanbieden aan haar burgers. Zonder deze rijksbijdrage zou het stads- en streekvervoer duurder zijn en/of alleen te vinden in grotere steden. In 2004 betaalde rijksoverheid in totaal zo'n 1,08 miljard euro aan de 19 vervoersautoriteiten. Daarmee wordt zo'n 63% van de totale kosten van het stads- en streekvervoer door de overheid betaald.
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?quote:Nee hoor kom er maar gewoon bij op de weg. Geen subsidie op het openbaar vervoer en er blijft genoeg over van de opbrengsten van benzine accijns etc om betere wegencapaciteit aan te leggen
http://www.autoblog.nl/ar(...)e-melkkoe-van-europaquote:Op donderdag 8 november 2012 20:38 schreef James1988 het volgende:
[..]
Bron? En dan niet "ik denk dat" maar harde cijfers.
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:
[..]
En de landelijke overheid geeft jaarlijks ongeveer 2 miljard euro aan ProRail om de spoorweginfrastructuur te onderhouden. Aan de andere kant: NS keert wel jaarlijks dividend uit, 2 jaar terug bedroeg dat een superdividend van een paar miljard euro...
[..]
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?
Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalterenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:40 schreef James1988 het volgende:
Jij wil dat de dagelijkse 1,2 miljoen treinreizigers op het wegennet erbij komen?
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Coolquote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
Ja hoor, tuurlijk. Weet je, Het hele OV is een linkse hobbyquote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat gebeurt niet. meer thuiswerken, dichter bij werk wonen etc zijn allemaal alternatieven die worden tegengehouden door veel te goedkoop - gesubsidieerd immers! - openbaar vervoer.
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?quote:Op donderdag 8 november 2012 20:42 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ja want die brengen genoeg accijns op om elk polderweggetje dubbel vierbaans aan te leggen en de rest van het land ook te asfalterenDrie lagen dik als het kan
En fuk het milieu weetje
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...quote:Op donderdag 8 november 2012 20:44 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
waar komt het idee vandaan dat treinen goed zijn voor het milieu? rijden ze tegenwoordig op lucht?
alsof jij alles kan overzien. maar een nieuw evenwicht komt er vanzelf. een verpleegster kan prima in de buurt van een ziekenhuis gaan wonen, en fabrieken staan meestal ook niet op de duurste plekken van het land.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:43 schreef James1988 het volgende:
[..]
Dus een verpleegster kan jouw behandeling in een ziekenhuis ook wel vanuit haar luie stoel aanbieden? En de fabrieksmedewerker kan z'n taken ook wel vanuit z'n schuurtje uitvoeren? Cool
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:45 schreef James1988 het volgende:
[..]
Nee, maar of er nou 1 of 2000 reizigers in zitten, de uitstoot wordt er niet significant meer door. Het verschil tussen 1 en 2000 auto's daarentegen...
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:46 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
dat komt omdat als er maar 1 reiziger inzit de uitstoot al belachelijk hoog is. gemiddeld genomen mag je blij zijn als je een trein met halve bezetting rijdt.
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.
Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:50 schreef James1988 het volgende:
[..]
De gemiddelde bezetting van een NSR-trein buiten de spits is 29%. Dat is niet bijzonder hoog (daarom probeert NS die stoelen ook te vullen met bijvoorbeeld de Spoordeelwinkel), maar in de spits zitten de meeste treinen echt goed gevuld. Al die reizigers in auto's stoppen zou een verkeersinfarct veroorzaken.
Tevens, de meeste treinen rijden op elektriciteit en dat kun je overal vandaan halen. In België hebben ze zonnepanelen op de HSL-tunnel bij Antwerpen gelegd, de energie die daarmee wordt gewonnen wordt teruggeleverd aan het net. En ook in Nederland zijn we bezig met energie-efficiëntie: machinisten zetten eerder de tractie uit en treinen kunnen elektriciteit terugleveren aan het netwerk zodat treinen die in de buurt zijn deze kunnen hergebruiken.
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
Ja, dat doe je in de auto nooit wou je zeggen.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
het is gewoon een belachelijk achterhaald idee om zoveel ton metaal over een rails te laten lopen, even op snelheid te laten komen en dan weer af te remmen. google cars oid, zoiets gaat het worden komende jaren. treinen hebben hun langste tijd gehad.
ik hoef toch niet te betalen omdat jij dan nog eens ergens komt? ga lekker fietsen ofzo luilak. spaar je voor 1 x per jaar een leuk uitje, of je gooit je internet eruit en je kunt elke 2 maanden een leuk uitje doen.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:53 schreef Xetran het volgende:
[..]
En wat moeten mensen zoals bijvoorbeeld ons dan? Wij hebben nog nooit een auto gehad en met de trein kom je nog eens ergens.
in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggenquote:Op donderdag 8 november 2012 20:51 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
[..]
in de spits zitten de treinen goed gevuld omdat het te duur is om fatsoenlijke zitplaatsen te bieden in de spits (lees: de winst voor de treinbedrijven wordt dan te laag). nog een argument om dat armen vervoer gewoon uit de subsidie te gooien, het is tijdens de spits meer veevervoer dan wat ook.
netto levert de auto voldoende op hoor. alleen gaat een groot deel naar andere dingen dan het wegennet.quote:Op donderdag 8 november 2012 20:54 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
in de spits staan de wegen vol omdat het te duur is om voor iedere auto een eigen asfaltstrook aan te leggen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |