Wat een waardeloos argument. Als iets op internet staat is het inderdaad in de publieke ruimte, maar dat betekent niet dat je er maar misbruik van moet maken.quote:Op woensdag 7 november 2012 12:56 schreef Black_Rainbow het volgende:
Mensen moeten ook leren dat alles wat ze op internet zetten niet meer privé is en in principe overal op kan duiken en door iedereen gebruikt kan worden. Internet kent geen privacy, dus verwacht dat dan ook niet
En zonder premium kan je ook geen berichten lezenquote:Op woensdag 7 november 2012 12:53 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Had haar dan jou email-adres gestuurd, had ze zelf kunnen bepalen of ze contact met je wou zonder daarbij gelijk haar volledige naam en eventueel andere privé gegevens voor jou zichtbaar te maken. Datingsites wil ik volledig apart houden van mijn FB (en vrienden). Pas als er gedate is en het was leuk, dan wil ik je wel op mijn FB toelaten.
Maar is het ook creepy als je bij offline daten een bekende van je 'crush' vraagt hoe je diegene leuk kan verrassen of iets dergelijks? Dat is ook het verkrijgen van informatie buiten het medeweten van een persoon. Waar ligt die grens?quote:Op woensdag 7 november 2012 13:15 schreef Mystikvm het volgende:
[..]
Wat een waardeloos argument. Als iets op internet staat is het inderdaad in de publieke ruimte, maar dat betekent niet dat je er maar misbruik van moet maken.
Als ik ergens met mijn voornaam en foto sta dan moet iemand wel veel moeite doen om te achterhalen wie ik precies ben. Als je dat dan toch doet ben je gewoon een creep, en dan slaat het nergens op om je te verbergen achter 'ja maar het stond toch al op internet'.
Dan had ze een premium account moeten nemen als ze echt in je geïnteresseerd was.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:25 schreef robuust89 het volgende:
Ik maak tongen los hier!
[..]
En zonder premium kan je ook geen berichten lezen
----
Welk gedeelte is precies triest? Het googlen van iemand of het daadwerkelijk contact opnemen met diegene? Vind je het dan ook triest als je werkgever je googlet?
De mens is van nature nieuwsgierig. En ja, het is creepy als je inderdaad informatie van Facebook gebruikt voor als je haar in het echt ontmoet of anderzijds.
Dan nog zorg je er toch voor dat je niet al te persoonlijke informatie weggeeft. Zeggen dat iemand teddyberen leuk vind is iets anders dan bijv zeggen waar zij werkt en hoe laat ze vrij is zodat jij haar op haar werk kan verrassen met een bos bloemen. Dat is het soort informatie waar iemand eerst zelf maar achter moet zien te komen.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:30 schreef Black_Rainbow het volgende:
[..]
Maar is het ook creepy als je bij offline daten een bekende van je 'crush' vraagt hoe je diegene leuk kan verrassen of iets dergelijks? Dat is ook het verkrijgen van informatie buiten het medeweten van een persoon. Waar ligt die grens?
Terecht, maar mensen moeten die dingen dan ook niet op internet zetten, dan kan je verwachten dat er mensen zijn die er misbruik van gaan maken, dat is gewoon vragen om problemen en dan moet je niet verbaast zijn als mensen met die informatie aan de haal gaan. Ik praat dat niet goed, maar het is onvermijdelijk.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:38 schreef Sekhmet het volgende:
[..]
Dan nog zorg je er toch voor dat je niet al te persoonlijke informatie weggeeft. Zeggen dat iemand teddyberen leuk vind is iets anders dan bijv zeggen waar zij werkt en hoe laat ze vrij is zodat jij haar op haar werk kan verrassen met een bos bloemen. Dat is het soort informatie waar iemand eerst zelf maar achter moet zien te komen.
Oftewel ik zou nooit informatie geven waardoor je de ander in een benarde situatie kan brengen. Dus van mij krijg je niet te horen dat ze vrijdagavond alleen thuis zit en waar ze woont.
Vind wel dat een kerel wel moeite mag doenquote:Op woensdag 7 november 2012 10:19 schreef Spirit82 het volgende:
[..]
Waaorm stuur je zelf geen berichtje als iemand je obv foto en informatie leuk lijkt?
quote:Op woensdag 7 november 2012 13:48 schreef BeamofLight het volgende:
Die vrouwen zijn het ergst
En nog een reden om geen FB te hebben (FaceBook dus he)
Vrouwen kunnen gewoon goed zoeken.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:48 schreef BeamofLight het volgende:
Die vrouwen zijn het ergst
En nog een reden om geen FB te hebben (FaceBook dus he)
Klopt idd.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:45 schreef Black_Rainbow het volgende:
[..]
Terecht, maar mensen moeten die dingen dan ook niet op internet zetten, dan kan je verwachten dat er mensen zijn die er misbruik van gaan maken, dat is gewoon vragen om problemen en dan moet je niet verbaast zijn als mensen met die informatie aan de haal gaan. Ik praat dat niet goed, maar het is onvermijdelijk.
Waar de grens ligt is voor iedereen anders, wat de een onschuldig vind is voor de andere een groot probleem. Ik zie het probleem niet bij het googlen van een persoon om te kijken of diegene echt diegene is zoals die zich voordoet. Als je dan wat meer informatie vind over bijvoorbeeld interesses of wat foto's kan het je helpen om te bepalen of diegene interessant genoeg is om er meer tijd in te steken. Lijkt me vrij onschuldig, al kan je ook wel creepy dingen doen met die gegevens. Maar dat maakt het zoeken an sich nog niet per se creepy, het gaat er meer om wat je vervolgens met die info doet wat het creepy maakt.
Ja, maar dan ben je dus eigenlijk een ook al vage via-via kennis, dat is wel wat anders dan dat een complete vreemde je opspoort via een profiel op een dating site.quote:Op woensdag 7 november 2012 14:07 schreef Idioteque het volgende:
M'n vorige date had ik ook op Facebook gevonden, maar dat was niet echt zoeken. We hadden een aantal gemeenschappelijke vrienden, dus het werd me wel heel makkelijk gemaakt... Ook had ik haar telefoonnummer al.
Ik had het uiteraard wel meteen gemeld dat ik haar gevonden had.
Dat je iemand googled vind ik ook wel wat anders dan dus iemand op FB aan gaan spreken met "hey ik ken jou van RP". Dat een werkgever mij zou googlen is ook geen probleem, mijn FB is afgeschermd en verder dan wat hardlooptijden kom je bij mij niet.quote:Op woensdag 7 november 2012 13:57 schreef ItaloDancer het volgende:
Ik vind de reactie overdreven. Ja, het is creepy als iemand van een datingsite die je eigenlijk helemaal niet kent je ineens op Facebook gaat toevoegen en daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten. Maar het is wel 2012 en iedereen kan googelen, dat doet je potentiële nieuwe werkgever ook hoor. Dat vind ik echt geen big deal. Soms word je er wat wijzer van, soms niet, maar ik gebruik die gevonden informatie verder nooit (om iemand op zaken aan te spreken of met iemand via een omweg in contact te komen).
Ja en nee... Ik had haar nog nooit gezien o.i.d. alleen via de datingsite en daarna via Whatsapp gesproken. Maar we kwamen er snel achter dat we een aantal dezelfde 'kennissen' hadden waardoor het heel makkelijk zoeken was d.m.v. naar zo'n kennis zijn/haar Facebook gaan en dan op voornaam zoeken in zijn/haar vriendenlijst.quote:Op woensdag 7 november 2012 14:11 schreef Joanne35 het volgende:
[..]
Ja, maar dan ben je dus eigenlijk een ook al vage via-via kennis, dat is wel wat anders dan dat een complete vreemde je opspoort via een profiel op een dating site.
Het gaat niet om het Googlen. Ik Google een date ook, maar alleen als ik haar volledige naam heb. Ik wil inderdaad even weten wat voor een vlees ik in de kuip heb. Maar dat is dus heel wat anders dan wanneer je alleen een voornaam en woonplaats hebt, vervolgens alle social networks op zijn kop gaat zetten om de privégegevens te achterhalen van iemand die niet of nauwelijks op je berichten antwoordt.quote:Ik vind de reactie overdreven. Ja, het is creepy als iemand van een datingsite die je eigenlijk helemaal niet kent je ineens op Facebook gaat toevoegen en daar zou ik zelf ook niet op zitten te wachten. Maar het is wel 2012 en iedereen kan googelen, dat doet je potentiële nieuwe werkgever ook hoor. Dat vind ik echt geen big deal. Soms word je er wat wijzer van, soms niet, maar ik gebruik die gevonden informatie verder nooit (om iemand op zaken aan te spreken of met iemand via een omweg in contact te komen).
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |