abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_119417315
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:14 schreef DeeBee het volgende:

[..]

Geeft nog maar eens aan dat die Harm Kuipers absoluut niet serieus te nemen is en maar wat loopt te bazelen... Al gestopt, half uitgerangeerde schaatsers die een volle ronde sneller rijden op de 10 kilometer, en dan beweren dat EPO amper verschil maakt... :')

[..]

Grote probleem zit hem inderdaad in de behandeling / afhandeling van dopingzaken. Het is nu gewoon onduidelijk hoe snel B-stalen terug moeten zijn, op wat voor termijn welke organisatie een uitspraak moet doen, wanneer er wel / niet hoger beroep mag plaatsvinden... Nu komen sommigen goed weg, doordat ze mogen blijven koersen tot aan een hoger beroep, terwijl anderen direct op non-actief worden gezet... Dat meten met 2 maten blijft het grote probleem, zowel qua behandeling van dopingzaken als de hoeveelheid tests etc. die per sport zoveel verschillen...
Ik zou niet willen spreken over "het grote probleem". Als je het dopingprobleem grotendeels zou willen oplossen zou je een heel pakket aan maatregelen moeten nemen. Dus als we het bij wielrennen houden, je kan zowel de pakkans als het risico eenvoudig verhogen. Langer straffen, hoge boetes + Systematisch oude stalen hertesten. Maar dan ben je er nog niet. Wie moet dit doen? In ieder geval een instantie die boven de partijen staat. Hoe moet het gefinancierd worden? Vanuit de ploegen lijkt mij logisch. Daarnaast is het dan nog eens belangrijk dat je inderdaad de regels voor iedereen standaardiseert. Wat betreft het straffen, maar ook wat betreft het testen. Is Thomas Dekker nog steeds de enige wiens bloedstalen zijn hertest?

En dan zijn er nog een heleboel maatregelen die je daar buitenom kan nemen. Salarissen van kopmannen en knechten meer gelijk stellen, ploegen straffen (al is dat inderdaad tricky).

Verder is voor mijn gevoel nog de beste manier om mensen te pakken via de dopingdokters. Dat zijn er nog veel meer dan alleen Ferrari; wie prepareert Contador bijvoorbeeld? En de Schleckjes? Je zou misschien vaste regelgeving op kunnen stellen om dopingdokters op te sporen. Al gebeurt dat al een beetje, je zou hier extremer in kunnen handelen.
pi_119418166
quote:
0s.gif Op maandag 19 november 2012 23:02 schreef marcodej het volgende:
http://www.whenheroeslie.com/

Docu over het systematische dopegebruik in het (Finse) langlaufen.
Daar ben ik wel benieuwd naar.
pi_119418267
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:33 schreef Stansfield het volgende:

[..]

Daar ben ik wel benieuwd naar.
Was in 2001 een groot schandaal rond de Finse ploeg op het WK langlaufen destijds. Onder meer de olympisch kampioen Myllylä ging voor de bijl.

Bloeddoping heeft nogal een 'traditie' in Finland. Larre Virén experimenteerde naar verluidt in de jaren zeventig er al mee.
pi_119420058
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 10:38 schreef Leatherface het volgende:

[..]

Was in 2001 een groot schandaal rond de Finse ploeg op het WK langlaufen destijds. Onder meer de olympisch kampioen Myllylä ging voor de bijl.

Bloeddoping heeft nogal een 'traditie' in Finland. Larre Virén experimenteerde naar verluidt in de jaren zeventig er al mee.
Ik las het ja.
http://www.volkskrant.nl/(...)n-onschuldigen.dhtml

Dat Johan Olaf Koss ook bij Coconi is geweest is wel weer nieuws voor me.
pi_119424635
Alinea uit artikel op nu.nl:

quote:
Uit gesprekken met betrokkenen valt op te maken dat er de angst heerst dat de ploeg het lachertje wordt van het peloton als de formatie die nu nog Rabobank heet eigenhandig gaat zuiveren en de rest van de wereld gewoon verder gaat waar ze voor de val van Lance Armstrong mee bezig was.
Erg suggestief en niet verifieerbaar natuurlijk. De suggestie die gewekt wordt is dat Raborenners zich de afgelopen jaren hebben gedopeerd, en dat ongeveer iedereen in het huidige peloton dat doet.
pi_119424788
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 13:57 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Alinea uit artikel op nu.nl:

[..]

Erg suggestief en niet verifieerbaar natuurlijk. De suggestie die gewekt wordt is dat Raborenners zich de afgelopen jaren hebben gedopeerd, en dat ongeveer iedereen in het huidige peloton dat doet.
Suggestief en ook wel een beetje dubbel.

Dat er doping wordt gebruikt lijkt mij vrij zeker, maar ik heb werkelijk geen zicht op de mate daarvan. Wel grappig om te zien dat bepaalde vermoedens eerder lijken te worden uitgesproken.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_119425777
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:01 schreef Steven184 het volgende:

[..]

Suggestief en ook wel een beetje dubbel.

Dat er doping wordt gebruikt lijkt mij vrij zeker, maar ik heb werkelijk geen zicht op de mate daarvan. Wel grappig om te zien dat bepaalde vermoedens eerder lijken te worden uitgesproken.
Je hebt volgens mij twee stromingen bij mensen die een mening hebben over het huidige dopinggebruik. De 'iedereen gebruikt'-stroming en de 'er wordt gebruikt, maar ook zonder te gebruiken kan je meekomen'-stroming. Ik behoor zelf tot de laatste categorie en kijk per geval of ik het wel of niet vertrouw. Bij mensen in de eerste categorie heb ik altijd het idee dat ze zich bedrogen voelen, dat ze een bepaalde renner ooit echt vertrouwden, en dat die later gepakt werd. Het als Lance gebruikte, zal iedereen het wel doen idee. Als de huidige Gesink zou worden gepakt, of Garmin zou schuldig zijn aan systematisch dopinggebruik, zou ik wellicht ook naar de eerste stroming overstappen :P. Maar tot die tijd vind ik dat velen, ook hier, ook die echte liefhebbers zijn (waren?), te cynisch zijn over veel zaken.
pi_119428341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 14:24 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je hebt volgens mij twee stromingen bij mensen die een mening hebben over het huidige dopinggebruik. De 'iedereen gebruikt'-stroming en de 'er wordt gebruikt, maar ook zonder te gebruiken kan je meekomen'-stroming. Ik behoor zelf tot de laatste categorie en kijk per geval of ik het wel of niet vertrouw. Bij mensen in de eerste categorie heb ik altijd het idee dat ze zich bedrogen voelen, dat ze een bepaalde renner ooit echt vertrouwden, en dat die later gepakt werd. Het als Lance gebruikte, zal iedereen het wel doen idee. Als de huidige Gesink zou worden gepakt, of Garmin zou schuldig zijn aan systematisch dopinggebruik, zou ik wellicht ook naar de eerste stroming overstappen :P. Maar tot die tijd vind ik dat velen, ook hier, ook die echte liefhebbers zijn (waren?), te cynisch zijn over veel zaken.
Ik behoor zeker tot de laatste categorie. Tenminste de afgelopen periode, tot 2006 had ik weinig illusies. Vanaf daar denk ik dat meer renners schoner zijn gaan rijden.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_119428806
CONI wil 3 maanden schorsing voor Visconti en Scarponi vanwege hun aandeel in de Padua-zaak.
pi_119429193
quote:
Nieuw antidopingdecreet versoepelt whereabouts voor ploegsporters

Ploegsporters moeten hun whereabouts voortaan niet meer zelf invullen. Het nieuwe antidopingdecreet legt de verantwoordelijkheid – eventueel ook strafrechterlijk – bij een teamafgevaardigde. Daardoor mogen ploegsporters ook vijf keer zondigen vooraleer een disciplinaire straf wenkt.

Een nieuw antidopingdecreet was noodzakelijk nadat de Raad van State in februari van dit jaar, na klacht van een zestigtal elitesporters, een uitvoeringsbesluit over whereabouts had afgewezen. Sindsdien baadden die whereabouts – de verblijfsgegevens die de elitesporter moet doorgeven met het oog op dopingcontrole buiten competitie – in een vacuüm en dus was er enige haast bij. Per 14 november 2012 trad het nieuwe decreet in werking.

‘Het bestrijdt even hard doping, maar het is klantvriendelijker', aldus sportminister Philippe Muyters. Een gevolg van de zaak Wickmayer/Malisse, mogen we aannemen. Het nieuwe decreet verdeelt de ongeveer 600 elitesporters in vier categorieën, op basis van het niveau, de localiseerbaarheid maar vooral ook de dopinggevoeligheid van de sporten (zie kader).

Teamafgevaardigde

Voor ploegsporters wordt het regime aanzienlijk versoepeld. Zij moeten hun verblijfsgegevens niet meer zelf invullen, een teamafgevaardigde doet dat via een collectieve account. In geval van verzuim of fout, draagt de afgevaardigde ook de verantwoordelijkheid. Als er kwade wil kan worden aangetoond, zelfs strafrechterlijk, want dan is hij of zij medeplichtig aan dopinggebruik.

Gaat het gewoon om onzorgvuldigheid, dan volgt er na twee inbreuken een administratieve straf: het team verhuist voor zes maanden naar categorie A waardoor elke sporter opnieuw individueel zijn whereabouts moet invullen. Teamafgevaardigde, een job met verantwoordelijkheid.

Dat betekent ook dat een ploegsporter in de praktijk vijf keer mag zondigen tegen de whereabouts-regeling – na twee keer verhuist hij naar categorie A en pas als hij daar nog eens drie keer zondigt, wordt hij disciplinair bestraft – terwijl een sporter uit categorie A, zoals een wielrenner, al na drie keer kan geschorst worden. Ruikt dat niet naar discriminatie?

Interesse WADA

‘Het is afgetoetst bij de Raad van State en juridisch sluitend bevonden, ook op het vlak van privacy', aldus minister Muyters en antidopingarts Hans Cooman. ‘En uiteraard is het ook conform de WADA-regels.'

Minister Muyters maakt zich sterk dat Vlaanderen met dit decreet school gaat maken. ‘WADA is zeer geïnteresseerd.' In 2015 komt er een nieuwe WADA-code. De hoop is dat die voor een uniforme regeling in alle landen kan zorgen.

Wij geven in elk geval het goede voorbeeld: het nieuwe decreet wordt door alle gemeenschappen die dit landje rijk is, toegepast. Dus of de sporter nu in Vlaanderen, Wallonië of Duitstalig België woont, de regels zijn dezelfde. In Brussel kan hij kiezen tussen het Vlaamse en het Waalse regime, maar dat is voortaan hetzelfde.

Categorie A

Verblijfsgegevens: alle trainingen, alle wedstrijden, elke dag verblijfsplaats, elke dag 1 uur waarop meteen beschikbaar

Sporten: biatlon, langeafstandslopen, skiën (langlaufen en Noordse combinatie), wielrennen, duatlon, veldrijden, triatlon.

Straf: na drie gemiste controles of aangifteverzuim binnen de 18 maanden: disciplinaire straf

Categorie B

Verblijfsgegevens: alle trainingen, alle wedstrijden, verblijfplaats wanneer geen training of wedstrijd

Sporten: rest atletiek, badminton, beachvolley, bobslee, boksen, gewichtheffen, artistieke gymnastiek, judo, kano, vijfkamp, rodelen, roeien, schaatsen, schermen, skeleton, rest skiën, taekwondo, tafeltennis, tennis, zwemmen, worstelen, zeilen.

Straf: na 2 keer niet nakoming binnen de 12 maanden: verwijzing naar categorie A voor 6 maanden

Categorie C

Verblijfsgegevens: ploegverantwoordelijke geeft alle ploegactiviteiten op, geactualiseerde spelerslijst en meldt eventuele afwezigheid van speler.

Sporten: basketbal, handbal, hockey, ijshockey, voetbal, volleybal, waterpolo

Straf: na twee keer niet nakoming binnen de 12 maand, verwijzing naar categorie A voor 6 maanden

Categorie D

Verblijfsgegevens: niets

Sporten: boogschieten, rest gymnastiek, paardrijden, schieten, watersport, curling, schansspringen.

Straf: niets.
pi_119430709
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 15:56 schreef TheArt het volgende:
CONI wil 3 maanden schorsing voor Visconti en Scarponi vanwege hun aandeel in de Padua-zaak.
Pff... :') Ook gij, CONI?
pi_119430841
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:07 schreef wimderon het volgende:

[..]

Hoe is die "dopinggevoeligheid" bepaald?
  dinsdag 20 november 2012 @ 16:56:38 #138
14505 OProg
A Life in Music
pi_119431242
quote:
5s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:47 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Hoe is die "dopinggevoeligheid" bepaald?
Bij het voetbal omdat ze nog nooit iemand echt betrapt hebben, op de gevolgen van nandrolon-varkensniertjes waar ze dol op waren en een lijntje coke na. :')
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_119432139
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:07 schreef wimderon het volgende:

[..]

Bi-zar :N
pi_119434606
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 16:56 schreef OProg het volgende:

[..]

Bij het voetbal omdat ze nog nooit iemand echt betrapt hebben, op de gevolgen van nandrolon-varkensniertjes waar ze dol op waren en een lijntje coke na. :')
Zo kan ik het ook. :{w
Een voetballer wordt verplaatst van categorie C naar B als 'ie twee keer zijn verplichting niet nakomt. Dat gaat dus nooit gebeuren, want ze worden nog niet eens twee keer per jaar gecontroleerd (out-of-competition). Da's nou een self-fulling prophecy dat het voetbal schoon is. Eerder postte ik al een fictief interview met iemand van de tennisbond, dat ging ongeveer zo:
Reporter: Waarom controleert u niet out-of-competition
Tennisbond: nou, da's helemaal niet nodig, want er wordt immers geen doping gebruikt
R: Hoe weet u dat?
TB: Nou, er wordt nooit iemand gepakt :)
R: Dus daarom controleert u zo weinig?
TB: Precies ^O^

Het rare is dus dat dat écht de redenatie is:')

Afgelopen weekend Hersman ook over doping in het schaatsen: "ja, dat is helemaal niet nodig, want schaatsen is een technische sport, het gaat erom dat je afzet goed is, doping draagt daar helemaal niet zoveel aan bij."
Echt, de domheid van mensen en de argumenten die worden aangevoerd om het straatje van de eigen sport schoon te vegen. :')

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 20-11-2012 18:21:44 ]
pi_119436071
topsporter,: ik zit in mexico (traint op de canarische eilanden bij fuentes)
en dat dus 5x :')
  dinsdag 20 november 2012 @ 19:05:31 #142
14505 OProg
A Life in Music
pi_119436679
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 18:20 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Afgelopen weekend Hersman ook over doping in het schaatsen: "ja, dat is helemaal niet nodig, want schaatsen is een technische sport, het gaat erom dat je afzet goed is, doping draagt daar helemaal niet zoveel aan bij."
Echt, de domheid van mensen en de argumenten die worden aangevoerd om het straatje van de eigen sport schoon te vegen. :')
Dit. _O- _O_

Ik moet dit nog terugzien eig. Dat je het zonder lachen kan zeggen. :')

Sergei Lisinhangt was de hele zomer aan zijn afzet aan het trainen geweest en nam alleen maar epo voor de zekerheid. Zonder die epo was hij door de betere afzet geen 34 maar 33 seconden sneller geweest. ;(
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
pi_119436790
quote:

[..]

Een voetballer wordt verplaatst van categorie C naar B als 'ie twee keer zijn verplichting niet nakomt. Dat gaat dus nooit gebeuren, want ze worden nog niet eens twee keer per jaar gecontroleerd (out-of-competition). Da's nou een self-fulling prophecy dat het voetbal schoon is. Eerder postte ik al een fictief interview met iemand van de tennisbond, dat ging ongeveer zo:
Tennisbond: nou, da's helemaal niet nodig, want er wordt immers geen doping gebruikt

Je noemt het domheid, maar het valt niet uit te sluiten dat ze ook onderdeel van "Het Complot" zijn, als ik die Finse verhalen mag geloven.
pi_119437006
er zijn zelfs boogschutters die als doping betablockers gebruiken, voor een vastere hand :P
pi_119437175
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Je noemt het domheid, maar het valt niet uit te sluiten dat ze ook onderdeel van "Het Complot" zijn, als ik die Finse verhalen mag geloven.
Dat kan, maar dan is het domheid van de mensen die dit soort verhalen als zoete koek slikken, om maar te geloven dat er in hun favoriete sport echt geen dopiing wordt gebruikt :')
pi_119438062
Hersman :') x1000
pi_119438102
deleted
pi_119438853
quote:

[..]

Ja maar de competitie in het voetbal loopt het hele jaar door ze hebben maar 2 weken vakantie ofzo dus dan dat is toch logisch dat ze geen out-of-competition controles hebt. Als je wilt kan je een speler bijna iedere dag op de club vinden. Dat is toch heel anders dan bv tennis waar een speler zelf zijn jaar een beetje indeelt.
pi_119439277
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:50 schreef KilgoreTrout het volgende:

[..]

Ja maar de competitie in het voetbal loopt het hele jaar door ze hebben maar 2 weken vakantie ofzo dus dan dat is toch logisch dat ze geen out-of-competition controles hebt. Als je wilt kan je een speler bijna iedere dag op de club vinden. Dat is toch heel anders dan bv tennis waar een speler zelf zijn jaar een beetje indeelt.
Ik vind het helemaal niet logisch dat ze geen out-of-competition controles hebben. Kan prima zijn dat ze tussen de wedstrijden door doping nemen en het na de wedstrijd niet meer traceerbaar is.
pi_119439507
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 november 2012 19:58 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet logisch dat ze geen out-of-competition controles hebben. Kan prima zijn dat ze tussen de wedstrijden door doping nemen en het na de wedstrijd niet meer traceerbaar is.
Die categorie C gaat toch over dat de ploegleider wel doorgeeft wanneer welke speler meedoet aan een groepsactiviteit? Alle trainingen staan dus wel gewoon aangegeven en dan vind ik een whereabouts systeem zoals dat geldt bij wielrennen onnodige inbreuk op de privacy van de sporter.

Ik vind het best ok dat ze vaker op trainingen een verrassingsbezoekje krijgen maar dat voetbal in categorie C zit is mijns inziens niet meer dan terecht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')