abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118860936
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:34 schreef Ciske- het volgende:
Het meest misselijkmakende is nog wel die schijnheilige, collectieve verontwaardiging die ineens ontstaat nadat zoiets gebeurd. Iedereen die er ineens een mening over heeft en luid op internet moet komen verkondigen. Rot toch op, alsof buiten de ouders om er ook maar iemand daadwerkelijk een minuut langer om wakker ligt. Iedereen ook zo vol vuur over identieke situaties die dag in dag uit in je eigen omgeving plaatshebben? Of nee wacht, dat is natuurlijk niet zo sensationeel..
Dat gevoel heb ik ook, goed dat er aandacht aan besteed wordt.
Alleen doe dit dan algemeen, krijg er echt zo'n mosterd na de maaltijd schijnheilig gevoel bij...
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 november 2012 @ 19:36:56 #277
163650 Greys
pi_118860962
quote:
Het meest misselijkmakende is nog wel die schijnheilige, collectieve verontwaardiging die ineens ontstaat nadat zoiets gebeurd. Iedereen die er ineens een mening over heeft en luid op internet moet komen verkondigen.
Wat doe je nu zelf, dan?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 5 november 2012 @ 19:39:05 #278
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_118861082
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:36 schreef Logician het volgende:

[..]

Alleen doe dit dan algemeen, krijg er echt zo'n mosterd na de maaltijd schijnheilig gevoel bij...
In het geval van Tim is het duidelijk mosterd na de maaltijd. Maar pesten is een probleem dat er altijd geweest is en helaas ook altijd zal zijn. Het is goed dat het weer onder de aandacht wordt gebracht, ondanks de trieste aanleiding.

Voor mensen (zoals ik) die gepest zijn, kan zo'n bericht veel herinneringen, woede en andere emoties oproepen. Dat is imo een van de redenen waarom dit onderwerp zoveel reacties oproept.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
pi_118861084
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:31 schreef eefje801 het volgende:

[..]

Ook van die jongen weet je natuurlijk niet wat er zich daadwerkelijk thuis afspeelde. Maar snap je punt wel. Soms helpt een klap maar ik zou dat oordeel liever aan mijn kind overlaten dan het te gaan stimuleren. Niet ieder kind kan fysiek een pester aan en dat is ook niet altijd de beste oplossing.

Als ik zelf toendertijd (middelbare school) had geweten dat ik uiteindelijk met: "Oh ja?? Kom maar op!" een einde zou maken aan de pesterijen had ik moeten lachen. Maar dat was uiteindelijk wel de sleutel. Maar ik ben dan ook niet fysiek belaagd, maar verbaal. Dat gebeurt denk ik vaker bij meisjes. Bij jongens is het vaker ook fysiek.
Eensch. Dat eerste is alweer de zoveelste factor die pesten zo ontzettend complex maakt. Wat als je het tegen je vader zegt, en die zegt: 'Wat ben je voor mietje? Sla gewoon terug!' Loopt het dan altijd goed af? Natuurlijk niet.

Meisjes en verbale terreur is inderdaad wel iets, maar bedenk dat jongens en mannen ook kunnen roddelen als de besten. En dat pesten ook op vwo-niveau voorkomt, maar dan wat minder fysiek. In ieder geval weet ik bijvoorbeeld dat mijn zusje het altijd zwaar heeft gehad met allerlei vormen van psychologische oorlogsvoering. Volwassenen zien op zo'n moment soms alleen maar doodnormale interactie tussen meisjes. Leg dat maar eens uit als je er slachtoffer van wordt.

quote:
Het meest misselijkmakende is nog wel die schijnheilige, collectieve verontwaardiging die ineens ontstaat nadat zoiets gebeurd. Iedereen die er ineens een mening over heeft en luid op internet moet komen verkondigen. Rot toch op, alsof buiten de ouders om er ook maar iemand daadwerkelijk een minuut langer om wakker ligt. Iedereen ook zo vol vuur over identieke situaties die dag in dag uit in je eigen omgeving plaatshebben? Of nee wacht, dat is natuurlijk niet zo sensationeel..
Daar heb je natuurlijk gelijk in, maar zo kun je overal wel een punt aan lullen. Soms is het handig als mensen weer eens met de neus op de feiten worden gedrukt. Over dit geval napraten is per definitie gelul achteraf, omdat niemand de zelfmoord kan zien aankomen, en zonder de zelfmoord is het pesten ook niet bekend.

Over dit soort dingen nadenken, om uit het specifieke geval algemene waarheden te halen, kan wel nut hebben. Aan pesten op het schoolplein zal het weinig veranderen, maar reken maar dat het soms goed is als volwassenen eens na gaan denken over hun eigen gedrag, want dit onderwerp houdt niet op bij de diplomauitreiking van de middelbare.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 november 2012 @ 19:39:25 #280
163650 Greys
pi_118861104
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:36 schreef Logician het volgende:

[..]

Oprechte vraag: aan wie richt je dat? Dat 'doe dat dan algemeen'?
Want dit is een rouwadvertentie die de ouders zo wilden. Dat is hun goed recht. Gaan wij hen echt vertellen dat ze dat anders hadden moeten doen?
Of doel je op de media? Dat zij zoiets publiceren kan je ze ook moeilijk kwalijk nemen. Of doel je op 'ons' hier op een forum als FOK? Want dat je over zoiets een grote discussie krijgt en dat mensen hun mening er over willen delen, dat krijg je op een forum.

En volgens mij willen die ouders dat er JUIST mee bereiken, dat het overslaat op een 'algemene' discussie. Niet alleen over Tim, maar over pesten in het algemeen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 05-11-2012 19:44:26 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 5 november 2012 @ 19:40:04 #281
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118861150
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:35 schreef Shodan het volgende:

[..]

Het zou een kind al helpen als ie zou weten dat zijn ouders achter hem stonden i.p.v. het aan zijn lot over te laten. Iets wat ik indertijd zo ervaarde toen in een gesprek mij werd verteld dat ik "erboven moest staan". Een "je mag best van je afbijten"-reactie zou waarschijnlijk meer geholpen hebben.
Oh maar dat ben ik helemaal met je eens hoor.
pi_118861175
quote:
14s.gif Op maandag 5 november 2012 19:39 schreef Greys het volgende:

[..]

Oprechte vraag: aan wie richt je dat? Dat 'doe dat dan algemeen'?
Want dit is een rouwadvertentie die de ouders zo wilden. Dat is hun goed recht. Gaan wij hen echt vertellen dat ze dat anders hadden moeten doen?
Of doel je op de media? Dat zij zoiets publiceren kan je ze ook moeilijk kwamen nemen. Of doel je op 'ons' hier op een forum als FOK? Want dat je over zoiets een grote discussie krijgt en dat mensen hun mening er over willen delen, dat krijg je op een forum.

En volgens mij willen die ouders dat er JUIST mee bereiken, dat het overslaat op een 'algemene' discussie. Niet alleen over Tim, maar over pesten in het algemeen.
Aan de media
  maandag 5 november 2012 @ 19:45:33 #283
100191 PirE
Geaux Tigers
pi_118861489
Gaan we nu net als bij Amanda Todd de pestkoppen traceren? *O*

Of gaat iedereen weer gewoon door met zijn leven om bij de volgende zelfmoord weer collectief geschokt te reageren :')
“Never assume you will win, never feel safe, never feel confident, never send a "We got this!" text, never take anything for granted, never pose for a picture late in the game, always expect the worst while rooting for the best.”
pi_118861504
Wat me opvalt:

Iedereen is verontwaardigd over deze zelfmoord vanwege pesterijen. Pesters moeten aangepakt worden.

Ondertussen wordt er week in week uit hard gelachen om de toneelstukken, fragmenten en Lucky's in DWDD en talloze posts op FOK! over de boeren uit BZV

Stel dat een boer zichzelf nu iets aandoet vanwege alles (ik kan tientallen posts op fok en een handvol fragmenten quoten) wat op TV en internet geroepen wordt.... wie zijn dan de schuldige?

Blijkbaar zit leedvermaak en pesten stiekem behoorlijk ingebakken in ons.
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 5 november 2012 @ 19:46:29 #285
163650 Greys
pi_118861543
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:40 schreef Logician het volgende:

[..]

Aan de media
Maar hoe zie je dat dan voor je, wel algemeen maar niet 'nu specifiek over deze jongen'?
Zoals al eerder werd gezegd (en heel hard, maar helaas waar)... hier kan geen SIRE reclame tegenop zeg maar. Dus als dit óók de algemene discussie over pesten aanwakkert - en dat doet het, me dunkt - dan heeft de media er toch goed aan gedaan om dit te plaatsen? En daarbij, de ouders hebben er voor gekozen de advertentie 'in de media' te brengen, door het in de krant te zetten.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  maandag 5 november 2012 @ 19:47:46 #286
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_118861626
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:39 schreef MaLo het volgende:
Het is goed dat het weer onder de aandacht wordt gebracht, ondanks de trieste aanleiding.
Dus dit. Het is wel eens goed dat op een dergelijke manier de aandacht van mensen (en nog veel belangrijker: kinderen) op deze manier getrokken wordt. Pesten en zelfmoord zijn beiden nogal onderwerpen waar een taboe op rust in Nederland, dus dan is de ophef eerder te begrijpen dan te verafschuwen.
  maandag 5 november 2012 @ 19:48:08 #287
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118861651
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:39 schreef Vasilevski het volgende:

[..]

Eensch. Dat eerste is alweer de zoveelste factor die pesten zo ontzettend complex maakt. Wat als je het tegen je vader zegt, en die zegt: 'Wat ben je voor mietje? Sla gewoon terug!' Loopt het dan altijd goed af? Natuurlijk niet.

Meisjes en verbale terreur is inderdaad wel iets, maar bedenk dat jongens en mannen ook kunnen roddelen als de besten. En dat pesten ook op vwo-niveau voorkomt, maar dan wat minder fysiek. In ieder geval weet ik bijvoorbeeld dat mijn zusje het altijd zwaar heeft gehad met allerlei vormen van psychologische oorlogsvoering. Volwassenen zien op zo'n moment soms alleen maar doodnormale interactie tussen meisjes. Leg dat maar eens uit als je er slachtoffer van wordt.
Klopt, mijn situatie is vergelijkbaar met die van je zusje.

Ja, absoluut, mannen kunnen er onderling ook wat van. Of deze jongen nu homo was of niet, het werd op smakeloze wijze ingezet om hem te raken, te zien aan die berichtjes. Ik denk dat de emmer gewoon overliep. Vooral als je ook nog eens geen vrienden hebt om het mee te delen, dan wordt het zo groot dat je soms geen uitweg meer ziet. En dat is echt erg. Je zou soms willen dat er een manier was om uit te vinden wie er allemaal in zo'n situatie zitten, zodat je er wat aan kunt doen. Ik vind dat niet hypocriet, zoals iemand hierboven schreef, maar menselijk. En ja, ik zou ook iemand in mijn nabije omgeving uitnodigen voor een kop koffie als ik wist dat die persoon eenzaam was.
  maandag 5 november 2012 @ 19:49:34 #288
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_118861740
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:48 schreef eefje801 het volgende:
En ja, ik zou ook iemand in mijn nabije omgeving uitnodigen voor een kop koffie als ik wist dat die persoon eenzaam was.
En daar zit 'm de crux - dat weet je van niemand. Er is niemand die gaat lopen verkondigen "ik ben eenzaam, kom je alsjeblieft even langs?".
pi_118861744
Tja.. wat lastig is aan pesten tegenwoordig is, dat ouders van de pesters op geen enkele manier dit willen zien/horen.
De meeste ouders dragen hun koters dermate op handen, dat ze echt er van overtuigd zijn dat hun kind zoiets niet doet. Hun kind is geen pester en als hij door de leerkracht of een andere volwassene betrapt wordt op pesten, dan komt dat altijd door de verkeerde vriendjes.
Het kind zelf zou nooit pesten, maar tja.. de anderen hebben de verkeerde invloed of hem/haar gedwongen.

Het is bijna onmogelijk om pesten aan te pakken omdat de pesters zich altijd gesteund voelen door hun ouders. En als een school niet uitkijkt breidt het zich nog uit tot ouders onderling ook.

Dit is hetzelfde als het gaat over kinderen die zich niet gedragen.... Dan regent het met ouders die allemaal voorbeelden weten van andere kinderen die niet zijn opgevoed.
Iedereen voedt zijn eigen kind geweldig op.

In mijn optiek ligt er nog heel wat te doen op dit vlak, maar dan vooral richting ouders, want zonder die ouders lost het zich volgens mij niet echt op.
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
  maandag 5 november 2012 @ 19:51:27 #290
115121 Arizona
Zeg maar Arißona
pi_118861848
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:49 schreef Dekatria het volgende:

[..]

En daar zit 'm de crux - dat weet je van niemand. Er is niemand die gaat lopen verkondigen "ik ben eenzaam, kom je alsjeblieft even langs?".
En als aanvulling hierop: juist als je toegeeft dat je eenzaam bent, stel je je kwetsbaar op en ben je dus weer een makkelijker doelwit voor pesters.
You won't be lost, hurt, tired or lonely - Something beautiful will come your way
  maandag 5 november 2012 @ 19:52:35 #291
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118861916
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:49 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Er zijn wel andere manieren om daar achter te komen. Heb een collega die altijd haar hele weekend doorneemt en buiten het werk om niemand spreekt. Het is een hele gezellige meid maar ze is ook iemand die snel buiten een groep valt omdat ze een beetje heftig kan overkomen. We gaan met andere collega's wel eens wat drinken en hebben haar mee gevraagd. Het zijn kleine dingen maar je kunt echt wel wat voor een ander betekenen.
  maandag 5 november 2012 @ 19:54:28 #292
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_118862030
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:52 schreef eefje801 het volgende:
Er zijn wel andere manieren om daar achter te komen. Heb een collega die altijd haar hele weekend doorneemt en buiten het werk om niemand spreekt. Het is een hele gezellige meid maar ze is ook iemand die snel buiten een groep valt omdat ze een beetje heftig kan overkomen. We gaan met andere collega's wel eens wat drinken en hebben haar mee gevraagd. Het zijn kleine dingen maar je kunt echt wel wat voor een ander betekenen.
En wat nu als een collega niet haar hele weekend doorneemt? De mensen die het grootste risico lopen, die hoor je het minst... want die weten het juist het best verborgen te houden. En dan als het te laat is, hoor je verhalen van "ik-had-nooit-verwacht-dat". Zo gaan die dingen.

We weten pas echt wat in iemands leven speelt als we er in durven te stappen... niet als diegene maar naar ons moet komen.
pi_118862209
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:45 schreef Tornadovis het volgende:
Wat me opvalt:

Iedereen is verontwaardigd over deze zelfmoord vanwege pesterijen. Pesters moeten aangepakt worden.

Ondertussen wordt er week in week uit hard gelachen om de toneelstukken, fragmenten en Lucky's in DWDD en talloze posts op FOK! over de boeren uit BZV

Stel dat een boer zichzelf nu iets aandoet vanwege alles (ik kan tientallen posts op fok en een handvol fragmenten quoten) wat op TV en internet geroepen wordt.... wie zijn dan de schuldige?

Blijkbaar zit leedvermaak en pesten stiekem behoorlijk ingebakken in ons.
Is het ook pesten als we allemaal zeggen dat het ontzettend dom is als je het verschil niet ziet? Er is een subtiel verschil tussen het dagelijkse leven en welbewust meewerken aan een programma waarvan je weet dat het een miljoenenpubliek heeft. Ja, je kunt vast quotes vinden die echt niet kunnen. Maar dan heb je het nog over anonieme mensen die op een openbaar forum praten over publieke figuren. Het zou al iets meer vergelijkbaar zijn als ze die boeren mailtjes gingen sturen met die opmerkingen (wat vast ook heel veel mensen doen, als je weer eens in het nieuws leest 'X wordt bedreigd!!!').

Er is toch een zeker verschil tussen beledigingen spuien en pesten, al kan het vaak in elkaar overlopen. Het is zeker ook hypocriet als je je boos maakt om pesten, maar wel kunt lachen om stills uit SBS Probleemwijken. :')

quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:48 schreef eefje801 het volgende:

[..]

Klopt, mijn situatie is vergelijkbaar met die van je zusje.
Op de middelbare school ging het over op MSN. Dan achtervolgt het je in feite zelfs tot in je slaapkamer. En mijn ouders zich maar afvragen waarom ze die mensen niet gewoon kon blokkeren en wat anders gaan doen (wat natuurlijk te allen tijde kon). Iedereen die dat soort dingen meekrijgt, kan hier niet met droge ogen gaan beweren dat het allemaal maar hypocrisie is om hier wat van te vinden. Niet iedereen kan even makkelijk menselijk leed opzij zetten en doen alsof het een prachtige wereld is.
pi_118862228
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 17:00 schreef Kluts het volgende:

[..]

Ik denk idd dat dat heel vaak het geval is. :) Wel fijn om excuses te krijgen lijkt me.
Ik denk dat ik wel in de categorie " pester " viel en had er echt geen flauw benul van.
We must guard against the aquisition of unwarranted influence, whether sought or unsought, by the military-industrial complex.
We must never let the weight of this combination endanger our liberties or democratic processes.
Eisenhower1961.
  maandag 5 november 2012 @ 19:59:11 #295
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118862289
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:54 schreef Dekatria het volgende:

[..]

En wat nu als een collega niet haar hele weekend doorneemt? De mensen die het grootste risico lopen, die hoor je het minst... want die weten het juist het best verborgen te houden.
Het grootste risico lopen op zelfmoord plegen bedoel je? Dat kan best kloppen denk ik maar ook daar is wat aan vooraf gegaan natuurlijk. Iemand die positieve ervaringen tegenover de negatieve kan zetten zal minder snel zich afkeren dan iemand die dat niet ervaart. En zelfs dan kun je dat niet voorkomen. Als iemand het wil doen, doet iemand het toch wel. Ook mensen met een grote vriendenschare plegen zelfmoord. Het is een innerlijke pijn/strijd die de een wel wint en de ander niet.

En dat klopt, je toevoeging. Ik denk dat ik van haar meer weet dan van menig ander collega (over het voorbeeld gesproken)
  maandag 5 november 2012 @ 20:04:19 #296
262 Re
Kiss & Swallow
pi_118862575
quote:
2s.gif Op maandag 5 november 2012 18:36 schreef leeell het volgende:

[..]

heb je ook nog een keer een inhoudelijke respons ipv alleen sarcastische aannames te maken ?
daar was niets sarcastisch aan, gewoon een interpolatie van wat je daadwerkelijk zegt
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  maandag 5 november 2012 @ 20:04:43 #297
319097 Dekatria
Sterker Door Strijd
pi_118862601
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 19:59 schreef eefje801 het volgende:
Het is een innerlijke pijn/strijd die de een wel wint en de ander niet.
Het is in wezen een mentale vorm van kanker - zonder het juiste medicijn gaat de boel woekeren, verspreiden, om uiteindelijk fataal te worden. Zelfmoord is nooit een keuze, het is een gevolg van als psychisch leed ondraaglijk wordt... het enige wat diegene wil, is immers een einde aan de pijn die hij/zij voelt.
pi_118862940
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 20:04 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Het is in wezen een mentale vorm van kanker - zonder het juiste medicijn gaat de boel woekeren, verspreiden, om uiteindelijk fataal te worden. Zelfmoord is nooit een keuze, het is een gevolg van als psychisch leed ondraaglijk wordt... het enige wat diegene wil, is immers een einde aan de pijn die hij/zij voelt.
En net als met kanker woedt het onderhuids. Veelal voor de meesten niet zichtbaar maar weet het slachtoffer wel dat er iets mis is en probeert het te verbergen omdat die bang is.

Maar goed, over twee weken is de media tim weer vergeten tot de volgende tim, amanda of jennifer.
  maandag 5 november 2012 @ 20:12:04 #299
322770 eefje801
Where's the pie?
pi_118863084
quote:
0s.gif Op maandag 5 november 2012 20:04 schreef Dekatria het volgende:

[..]

Klopt. Er is dan geen andere uitweg meer voor die persoon.
pi_118863784
Ik zou als rouwende ouders ook gelijk een persconferentie organiseren....
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')