abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 december 2012 @ 21:37:45 #201
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_120284438
Juist omdat het je eigen ding is en het energienopzuigt en je tijdsperceptie volledig aantast lijkt me dat het meest ontspannen.

Ik gaf bij een psycholoog aan dat ik niet tot rust kwam, behalve als ik dingen maak, dus creatief bezig ben. Tekenen, boetseren, dooie gemak een krant lezen, dat soort dingen.

Wel had ik vorige maand voor het eerst in 15 (!) jaar rust in mijn knar zonder ergens aan te denken, zonder iets te moeten, volledig in het element. Teken dat ik het mezelf dus veel te druk maak terwijl ik niets doe.
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_120285281
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:37 schreef Skull-splitter het volgende:
Juist omdat het je eigen ding is en het energienopzuigt en je tijdsperceptie volledig aantast lijkt me dat het meest ontspannen.

Ik gaf bij een psycholoog aan dat ik niet tot rust kwam, behalve als ik dingen maak, dus creatief bezig ben. Tekenen, boetseren, dooie gemak een krant lezen, dat soort dingen.

Wel had ik vorige maand voor het eerst in 15 (!) jaar rust in mijn knar zonder ergens aan te denken, zonder iets te moeten, volledig in het element. Teken dat ik het mezelf dus veel te druk maak terwijl ik niets doe.
Ja, niks doen doet mij ook geen goed, en doorgaans kom ik inderdaad meer tot rust als ik juist ergens mee bezig ben.. alleen ben ik wel zo ontzettend perfectionistisch/tikkie obsessief in al mijn projectjes dat ze haast wel een soort van hyperfocus vereisen, en nu ik sinds kort veel meer ben gaan werken merk ik dat ik dat dus vaak 's avonds en in het weekend nog moeilijk op kan brengen.
Op een bepaald punt is het gewoon echt even 'op' in mijn hoofd, en wil ik gevoelsmatig eigenlijk alleen nog maar liggen en niks doen.. maar als ik dan vervolgens naar mijn gevoel denk te luisteren en bijtijds in bed kruip lig ik me daar weer te vervelen :P
  donderdag 13 december 2012 @ 22:35:59 #203
12888 Skull-splitter
pi_120287038
Ik heb vandaag maar een paar dingen van mijn to-do list gedaan maar voelt wel aardig. Morgenavond een deel en overmorgen weer een deel.

Gisteren in de middag heel wat van plan maar rond vieren in elkaar gezakt en naar bed gegaan.
pi_120295114
De neveneffecten van de medicatie zijn gelukkig al een stukje minde, gisteren nauwelijks nog hoofdpijn en gelukkig ook wat minder "spacey" dan de eerste dag :). Nog een klein beetje last van het in slaap komen 's avonds. Eens kijken hoe dat verloopt en anders eens kijken of het gebruik van melatonine nuttig kan zijn daarvoor.

Alles voelt een stuk rustiger aan dus medicatie lijkt wel te functioneren, ben echter nog steeds wel bang van een soort van rebound effect na een aantal dagen. Zoiets heb ik vroeger toen ik experimenteerde met nootropics wel eens meegemaakt, 3-4 dagen top voelen en dan ineens in elkaar storten :|
pi_120300906
Kun je eigenlijk voor een second opinion gaan? Onlangs de diagnose gehad maar ben het er niet zo mee eens of eigenlijk is het meer dat ik 't liever niet wil. Dus misschien is het wel niet zo.
Worry is a misuse of imagination
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:01:15 #206
388147 Hel1tjuh
Love, Live, Laugh...
pi_120309017
Ik ben gisteren geslaagd voor mijn examen Nederlands wat betekent dat ik mijn MBO 3 diploma gehaald heb!!

Ben echt zo trots op mezelf, want de opleiding was super makkelijk en je moest veel verslagen afmaken en moest altijd een eind rijden om dan een dag naar school te gaan.. Heel veel redenen om het niet vol te houden eigenlijk..

Met de medicijnen gaat het eigenlijk nog steeds goed.. Mijn vriend maakte de opmerking: "Er komt nu tenminste wat zinnigs uit". Vond ik erg kwetsend ondanks dat hij echt heel erg blij voor me is.. Ik kon hem eerder namelijk niet helpen om mee na te denken over iets en dat lukt nu wel..

Ben momenteel druk bezig met mijn weblog, http://ikadhd.wordpress.com en dat geeft me veel rust, want ik herken gewoon zoveel en al die jaren heb ik me zo klote gevoeld omdat ik mijn gedrag gewoon niet kon aanpassen ondanks dat ik zo mijn best deed.. Ik wil het niet als excuus gebruiken, doe ik ook niet, maar het is nu makkelijker om je gedrag te bekijken en te kijken hoe je het nu anders kan doen..

Ik voel me gewoon zo gelukkig vandaag!
  vrijdag 14 december 2012 @ 17:05:58 #207
388147 Hel1tjuh
Love, Live, Laugh...
pi_120309190
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 december 2012 13:08 schreef Probability het volgende:
Kun je eigenlijk voor een second opinion gaan? Onlangs de diagnose gehad maar ben het er niet zo mee eens of eigenlijk is het meer dat ik 't liever niet wil. Dus misschien is het wel niet zo.
De ontkenningsfase.. Heb ik ook lang gehad bij mijn depressie, kon het woord niet eens uitspreken.. Maar je kunt het beter gewoon accepteren en er iets positiefs uithalen door te kijken naar je gedrag van al die jaren.. Want nu weet je waar sommige dingen vandaan komen en kun je eraan werken..
pi_120334881
Ik ga me binnenkort ook eens laten testen. Gisteren had m'n vriendin op d'r werk e.e.a. gelezen over ADD en moest daarbij meteen aan mij denken. En verdomd, alles klinkt enorm herkenbaar. Ben chaotisch, kom ongeïnteresseerd over, vergeet heel veel dingen, kan moeilijk prioriteiten stellen, vindt het soms al lastig om met m'n aandacht in een gesprek te blijven, et cetera (wat overigens bij haar soms voor de nodige frustraties zorgt }) ).

Diezelfde avond ging ze wat drinken met vriendinnen (waarvan er één dezelfde studie volgt als ik doe) en die zei eigenlijk direct hetzelfde - zonder dat ze wist waar wij het over hadden gehad. "Ik zie 'm bijna nooit en hij is zo vergeetachtig, heeft-ie niet toevallig ADD?"
pi_120347541
quote:
0s.gif Op donderdag 13 december 2012 21:04 schreef Maartel het volgende:
Ik meen me vaag te herinneren dat ik dit misschien al eens eerder heb gevraagd, maar hoe komen jullie tot 'rust'?

Als ik het over dingen heb waar ik doorgaans plezier in heb/van ontspan, zit dit vooral in ontwerpen/editen/maken van lijstjes/schrijven/muziek mixen e.d. creatieve dingen, maar daar stort ik me altijd met zo'n 200% in dat het me mentaal toch ook nogal leeg kan zuigen.
Ik weet echter, zeker sinds ik niet meer drink, niet hoe ik op een moment dat mijn kop echt om rust schreeuwt, die rust kan pakken. Want als ik bijvoorbeeld 5 minuten tv kijk zonder ondertussen nog 3 andere dingen te doen, word ik al snel gek van de verveling en innerlijke onrust, zelfs wanneer ik me verder fysiek en geestelijk al bekaf voel :{

(overigens maakt mijn mix van autisme/adhd het vermoedelijk nog iets lastiger om de behoefte aan rust/sensatie in balans te krijgen)
Blowen of anders oxa/tema/alpra/lora of codeïne :p ?
pi_120348595
Ik moet me zeggen dat ik me verbaas over hoeveel mensen bekend ermee zijn. Verschillende personen aan wie ik het vertelde vroegen al gelijk welk medicijn ik slikte en waren er bekend mee. Bijna iedereen kende wel iemand die add of adhd had.
Moest zeggen dat ik me daarover wel verbaasde.
pi_120372055
Vandaag voor het eerst ritalin gehad. Ik merkte er eerst niet veel van, tot mijn huisgenoot me erop wees dat ik na de mededeling 'ik ga een kop thee maken' daadwerkelijk naar de keuken liep met mijn glas, water opzette, wat opruimde en toen het water klaar was thee inschonk. Normaal is het water alweer koud tegen de tijd dat ik me bedenk dat ik thee wilde, of ben ik nooit toegekomen aan het water aanzetten. Nu zit ik met een heerlijk rustig hoofd (dat niet ondertussen aan 10 andere dingen denkt) voor mijn laptop en wil ik zo gaan studeren. Iets wat ik nog nooit thuis gedaan heb. Maar zit op het moment teveel te genieten van de rust in mn hoofd :+.
Op maandag 4 juli 2011 21:37 schreef MariaEtcetera het volgende:[/b]
*O* Go Chico, go Chico, itchaburpday, go Chico 8-)
  zondag 16 december 2012 @ 15:39:44 #212
12888 Skull-splitter
pi_120374966
Ik mag 22 december beginnen, zeer benieuwd.
pi_120408261
quote:
0s.gif Op maandag 12 november 2012 13:43 schreef AverageJoe het volgende:
Kennen jullie het ook het fenomeen: motivatie swings. Dat je de avond voor de nieuwe dag nog ontzettend gemotiveerd ben en de volgende morgen bijna geen motivatie meer over hebt of niet vooruit te branden bent.
Yup. Al kende ik de term niet eens. Maar wanneer ik me 'gemotiveerd' voel dan vertrouw ik mezelf al niet. Ik heb hooguit het idee: "zal ik morgen...?" Maar de 'euforie' en de 'fata morgana' van het einddoel (al is dat alleen maar een kastje van Ikea die al weken geleden in elkaar moest worden gezet) zakt al snel weer weg. Eventuele "mogelijke plannen" voor morgen maar de volgende dag complete lethargie, bankhangen, jezelf in de weg lopen, en totaal niet weten wat ik wil maar alles behalve juist dát wat je de vorige dag van plan was. Je laten leiden door 10 ingevingen per uur en niet kunnen kiezen. Of is het: Niet willen kiezen. Ja en je vergeet ze ook net zo makkelijk. DE simpelste dingen voelen als een triatlon. Niet vooruit te branden.

Algemeen ..

Bij mij is een half jaar geleden adhd/add vastgesteld. Ik kwam bij de huisarts op een ochtend omdat ik een jaar geleden op mijn werk ook niet meer kon verbergen dat ik depressief was en besloot eens een keer naar de huisarts te gaan om iets rustgevends. Na mijn scheiding enkele jaren geleden heb ik me eigenlijk subtiel beetje bij beetje steeds meer verstopt voor de wereld en vrienden. Ja en dan ga je het één en ander vertellen en dan zegt zo'n huisarts dat hij wel zo z'n vermoedens heeft. Hup naar PsyQ. Depressie ambulant. Test gedaan, intake, schoolrapporten van vroeger meegenomen, vragenlijsten... Vier maanden verder. adhd. Soort van opluchting, herkenning maar ook een probleem erbij omdat ik nu het idee heb dat het alleen maar chaotischer lijkt te zijn geworden juist omdát ik het weet. En "was dat geen modeziekte"!?

Ik gebruik nu pas sinds september (na vriendelijk doch dringend advies het toch maar eens te proberen) voor het eerst methylfenidaat retard 25 mg (6 uur werkend)

In het begin de eerste weken merkte ik er zelf niet zo veel van behalve dat ik nog steeds geen fuck uitvoerde qua "get a life!" maar ik nu wél die spanning, de malende gedachten en die onbestemde paniek voor een deel kwijt was. Toen een vriendin aan mij vroeg: "En? merk je er al wat van?" en ik zei dat ik me "nu minder druk maakte over dingen" en zij antwoorde: "Oh goed man!" en ik eraan toevoegde: "de rekeningen enzo" :') ......

Ik werd er pas na een paar weken wat rustiger van in die zin dat ik het nu echt zelf ervoer. Die vriendin was het al eerder opgevallen dat ik rustiger was met spreken. Maar toen ik daarna een paar dagen wat slordiger was geweest met de tijden omdat ik nachtdiensten draai dan begon ik meteen weer aan te modderen. De onrust en de spanning waren in één klap terug. Als een op volle toeren draaiende dieseltrein op houten blokken met de uitlaat naar binnen. Zoveel energie die er dan niet uit lijkt te kunnen en die in je lichaam een soort vuile verbranding geeft. Vreemde ervaring.

Ik denk dat ik mijn draai nog even moet vinden.
“People will forgive you for being wrong, but they will never forgive you for being right ”
― Thomas Sowell
pi_120408594
fijn systeem van Busy people; je krijgt een reminder SMS 24 uur voor je afspraak
pi_120409743
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 10:51 schreef Monomeism het volgende:

[..]

Yup. Al kende ik de term niet eens. Maar wanneer ik me 'gemotiveerd' voel dan vertrouw ik mezelf al niet. Ik heb hooguit het idee: "zal ik morgen...?" Maar de 'euforie' en de 'fata morgana' van het einddoel (al is dat alleen maar een kastje van Ikea die al weken geleden in elkaar moest worden gezet) zakt al snel weer weg. Eventuele "mogelijke plannen" voor morgen maar de volgende dag complete lethargie, bankhangen, jezelf in de weg lopen, en totaal niet weten wat ik wil maar alles behalve juist dát wat je de vorige dag van plan was. Je laten leiden door 10 ingevingen per uur en niet kunnen kiezen. Of is het: Niet willen kiezen. Ja en je vergeet ze ook net zo makkelijk. DE simpelste dingen voelen als een triatlon. Niet vooruit te branden.

Algemeen ..

Bij mij is een half jaar geleden adhd/add vastgesteld. Ik kwam bij de huisarts op een ochtend omdat ik een jaar geleden op mijn werk ook niet meer kon verbergen dat ik depressief was en besloot eens een keer naar de huisarts te gaan om iets rustgevends. Na mijn scheiding enkele jaren geleden heb ik me eigenlijk subtiel beetje bij beetje steeds meer verstopt voor de wereld en vrienden. Ja en dan ga je het één en ander vertellen en dan zegt zo'n huisarts dat hij wel zo z'n vermoedens heeft. Hup naar PsyQ. Depressie ambulant. Test gedaan, intake, schoolrapporten van vroeger meegenomen, vragenlijsten... Vier maanden verder. adhd. Soort van opluchting, herkenning maar ook een probleem erbij omdat ik nu het idee heb dat het alleen maar chaotischer lijkt te zijn geworden juist omdát ik het weet. En "was dat geen modeziekte"!?

Ik gebruik nu pas sinds september (na vriendelijk doch dringend advies het toch maar eens te proberen) voor het eerst methylfenidaat retard 25 mg (6 uur werkend)

In het begin de eerste weken merkte ik er zelf niet zo veel van behalve dat ik nog steeds geen fuck uitvoerde qua "get a life!" maar ik nu wél die spanning, de malende gedachten en die onbestemde paniek voor een deel kwijt was. Toen een vriendin aan mij vroeg: "En? merk je er al wat van?" en ik zei dat ik me "nu minder druk maakte over dingen" en zij antwoorde: "Oh goed man!" en ik eraan toevoegde: "de rekeningen enzo" :') ......

Ik werd er pas na een paar weken wat rustiger van in die zin dat ik het nu echt zelf ervoer. Die vriendin was het al eerder opgevallen dat ik rustiger was met spreken. Maar toen ik daarna een paar dagen wat slordiger was geweest met de tijden omdat ik nachtdiensten draai dan begon ik meteen weer aan te modderen. De onrust en de spanning waren in één klap terug. Als een op volle toeren draaiende dieseltrein op houten blokken met de uitlaat naar binnen. Zoveel energie die er dan niet uit lijkt te kunnen en die in je lichaam een soort vuile verbranding geeft. Vreemde ervaring.

Ik denk dat ik mijn draai nog even moet vinden.
Het is na de diagnose inderdaad een ontdekkingsreis wat het beste bij je past en werkt. Ik heb enkel ADD, de hyperactiviteit ken ik niet. Maar methylfenidaat had geen werking bij me. Werd er niet onrustiger van (mensen zonder AD(H)D ervaren dat), maar de storm gedachten werd er ook niet minder van. Keynote: in de tijd dat ik de diagnose te horen kreeg kampte ik ook met een paniekstoornis met agorafobie, in die tijd was wat er speelde, voor mij nogal een raadsel. Ik had paniekaanvallen, maar wist niet waardoor en waarom en hoe dat precies werkte in mijn hoofd.

Nu ik dat wel weet en weet hoe ik er tegen moet vechten, is het wel rustiger geworden. Maar het vallen en opstaan inzake verslonsen / uitstel / afstel is nog altijd aan de orde. Soms gaat het goed, maar op sommige dagen laat ik het ook echt liggen. En waarom? Geen idee. Krijg het gewoon niet gedaan. Ik voel me fijner als ik de taken wel gedaan zou hebben en ik beeld me elke keer weer in, om het leven te gaan leiden welke ik wil. Maar iedere keer is daar de ADD weer, die roet in het eten strooit.
pi_120412724
Een jaar geleden is eindelijk ADD bij mij geconstateerd. Ik zeg 'eindelijk', omdat hierdoor veel vage puzzelstukjes in elkaar bleken te vallen. Eindelijk herkenning en erkenning voor mijn doen en laten.
Ik heb het eerste jaar getest met medicatie en ben erachter gekomen dat ik voor Concerta (54mg) ga. Ik heb afgezien van Ritalin, omdat het meermaals per dag innemen niet werkt bij mij. Daarnaast heeft Concerta een afbouwend effect, waardoor het minder verslavend gevoelend werk (voor het idee wel prettig).

Aangezien het weer richting het eind van het jaar gaat, ben ik van plan om van zorgverzekeraar te veranderen.

- Wat is jullie ervaring rondom de zorgverzekeraars en de vergoeding van Concerta?
- Onder welke naam valt Concerta betreft aanvullende verzekeringen? (alternatieve geneeswijzen?)

-----

Vol verbazing heb ik overigens dit topic (en voorgaande) gelezen. Zoveel herkenningspunten! Ik ga hier vaker terugkomen, want dat lijkt me wel handig haha.
pi_120422878
quote:
0s.gif Op maandag 17 december 2012 13:05 schreef BasNijmegen het volgende:

Aangezien het weer richting het eind van het jaar gaat, ben ik van plan om van zorgverzekeraar te veranderen.

- Wat is jullie ervaring rondom de zorgverzekeraars en de vergoeding van Concerta?
- Onder welke naam valt Concerta betreft aanvullende verzekeringen? (alternatieve geneeswijzen?)

Bij PsyQ werd ik direct doorverwezen naar deze site, even kiezen welke medicatie en je ziet een overzicht van de verzekeringen & de kosten/vergoedingen voor die medicatie

http://adhd.nu/overzicht_zorgverzekeraars.html
pi_120425805
edit: Ik kwam deze link tegen op Independer. misschien heeft iemand er iets aan..

https://www.independer.nl(...)adhd-medicijnen.aspx

[ Bericht 80% gewijzigd door BasNijmegen op 17-12-2012 18:45:11 ]
pi_120446168
Of even googlen, de halve wereld vraagt het zich af haha.
Met als mede gevolg je kunt op de website van jou zorgverzekeraar zien of het vergoed word of niet.
Mja ik ben tevreden klant bij CZ iig ;) en daar is wel wat voor nodig :P
pi_120455561
Hebben jullie ook dat als je lange werkdagen maakt (10 uur achter elkaar pogingen tot concentreren) je s avonds en soms ook de volgende dag dan heel gevoelig wordt voor geluid, mensen die praten, eetgeluiden, enz tot woedeuitbarstingen aan toe? Ik merk echt dat ik per dag wel tijd alleen/rustig door moet brengen.
pi_120455706
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:31 schreef Probability het volgende:
Hebben jullie ook dat als je lange werkdagen maakt (10 uur achter elkaar pogingen tot concentreren) je s avonds en soms ook de volgende dag dan heel gevoelig wordt voor geluid, mensen die praten, eetgeluiden, enz tot woedeuitbarstingen aan toe? Ik merk echt dat ik per dag wel tijd alleen/rustig door moet brengen.
Eerder in dit topic zat jij toch ook al met verandering en stress? Niet lullig bedoelt maar misschien heb je een lichte vorm van autisme?
Ik herken me er niet in iig maar weet wel dat dat soort symptomen daar onder vallen.
pi_120456024
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:36 schreef Fes1-2 het volgende:

[..]

Eerder in dit topic zat jij toch ook al met verandering en stress? Niet lullig bedoelt maar misschien heb je een lichte vorm van autisme?
Ik herken me er niet in iig maar weet wel dat dat soort symptomen daar onder vallen.
Dat weet ik niet?

Maar merk gewoon dat ik overprikkeld raak en dan heel weinig kan hebben.

Depressie, adhd, add, autisme. Gaat wel goed dan :+ ben ik zeker ook nog een kristal kind
  dinsdag 18 december 2012 @ 12:53:20 #223
12888 Skull-splitter
pi_120456297
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:31 schreef Probability het volgende:
Teveel hooi op je vork, waarschijnlijk langere tijd.

Ik merk wel als ik eigenlijk teveel heb gedaan dat ik dan eerst een dag of zelfs 2 even niets moet doen....
pi_120456614
quote:
10s.gif Op dinsdag 18 december 2012 12:53 schreef Skull-splitter het volgende:

[..]

Teveel hooi op je vork, waarschijnlijk langere tijd.

Ik merk wel als ik eigenlijk teveel heb gedaan dat ik dan eerst een dag of zelfs 2 even niets moet doen....
Yes ik werk 60 uur per week (waarvan 50 uur concentreren en wetenschappelijke stukken opleveren in een drukke omgeving) daarnaast nog studeren & vakken bijwerken.

Heb net de diagnose gehad dus ook nog geen medicijnen of zo. Dus die 50 uur concerteren terwijl het chaos is, is denk ik voor iedereen wel lastig.
  dinsdag 18 december 2012 @ 13:53:32 #225
12888 Skull-splitter
pi_120458266
Overbelasting maakt prikkelbaar. Qua woedeuitbarstingen: ik kan het aardig wegdrukken maar merk in momenten van totale stress dat het er nogal destructief uit kan komen. Deuken in massief hout, pleisterwerk geslagen. Tijdig ventileren kan nogal wat schelen ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')