Vandaag mijn vuurdoop beleefd met de Desiro ML van de NMBS. De Desiro is de nieuwe stoptrein van de NMBS die je overal in het land zult gaan zien, want er zijn er maarliefst 305 besteld. Een deel is bestemd voor het GEN* rond Brussel en de andere treinen zullen stoptreindiensten in het ganse Belgische land op zich gaan nemen.
De Desiro ML wordt inmiddels ook ingezet op de zogeheten Brechtshuttle, de pendeltrein van Antwerpen Centraal naar station Noorderkempen, gelegen in de gemeente Brecht. Voorheen werden deze diensten gereden door een 'dromedaris': een locomotief type 13 opgesloten tussen M6-rijtuigen en stuurstandrijtuigen.
De reden voor deze opvallende combinatie was dat de HLE 13 weliswaar beschikt over een 25 kV-installatie, maar niet over een ERTMS-installatie. De M6-stuurstandrijtuigen beschikten dan weer wel over een ERTMS-installatie, op deze manier kon de veiligheid van reizigers worden gegarandeerd. Deze situatie was echter tijdelijk, aangezien de NMBS verder geen materieel had dat om kon gaan met de combinatie 25 kV+ERTMS. Met de komst van de Desiro ML is dat veranderd, en de dromedaristrein is dus verdwenen van de Brechtshuttle.
Over mijn ervaring kan ik kort zijn: wat een geweldige stoptrein. Hoewel de steek enigszins krap te noemen is, zitten de stoelen comfortabel genoeg voor de ritten waarvoor de treinen bedoeld zijn. Het zit voor mijn gevoel stukken beter dan een SLT. De trein oogt overzichtelijk, er is een toilet aanwezig, en er is zelfs een stopcontact in de 2e klasse.
De ligging op het (Belgisch) spoor is goed: de trein schommelt niet veel en het geluidsniveau is acceptabel. Zelfs op de HSL (aan een snelheid van 160 km/h) is het geluidsniveau zacht te noemen, en ook daar ligt de trein stabiel op het spoor. Met mijn telefoon heb ik een geluidsmeting gedaan, het niveau kwam - zelfs pal naast de deuren - niet boven 70 dB uit.
Samenvatting: Desiro ML is een prima trein. Op alle fronten beter dan SLT, kan zich meten aan Fyra V160 qua rijgedrag (comfort is niet op IC-niveau i.t.t. Fyra). De Belgische reiziger mag er erg blij mee zijn.
Desiro ML, tweespanningsversieBrechtshuttle* GEN = Gewestelijk ExpresNet, een soort RER/S-Bahnnetwerk in aanbouw
[ Bericht 2% gewijzigd door James1988 op 05-11-2012 00:13:25 ]