quote:
Op zaterdag 3 november 2012 22:17 schreef Tieske89 het volgende:[..]
Over het op het randje zitten van de regels hebben jij en Pagan gelijk vermoed ik. Eerst maken ze slechte regels, en vervolgens is Adrian Newey met zijn team erg goed in die voordelig uitleggen. Het geeft echter wel een bepaald beeld als steeds RBR weer wordt bekeken of ze de regels breken, terecht of niet.
Waar het mij in dit geval om gaat is de 'force majeure'; naar mijn weten is de vertaling hiervan overmacht. In de brief uitgegeven door de FIA (hierboven geplaatst door wimderon), staat expliciet dat eerst force majeure werd geaccepteerd, maar vervolgens er te weinig brandstof was om een sample van 1 liter te leveren. De regels hieromtrent zijn vervolgens gepost door vosss. Hier staat dat in geval van 'force majeure' de auto niet op eigen kracht de pits dient te bereiken voor het benzine sample. Nu zijn de officials hierbij betrokken natuurlijk niet dom, en zal er wel daadwerkelijk iets zijn geweest.
Het gevoel dat ik er echter bij heb is dat RBR wist dat er te weinig brandstof was, en vervolgens iets heel kleins hebben proberen te gebruiken om onder de onontkoombare penalty uit te komen. Nu blijkt dat ze net te laat zijn gestopt, en de liter niet meer haalden. Zoals vosss ook opmerkt ligt het in de lijn der verwachting dat zelfs als de liter gehaald was, maar dit echt de laatste druppels waren Vettel ook gestraft had moeten worden. Immers had hij de pits dan nooit kunnen halen met de benodigde brandstof. Kortom ik heb het gevoel dat RBR een enigszins smerig trucje heeft proberen uit te halen.
Het smerige ontgaat mij. Het lijkt mij immers niet dat RBR probeert 3 ons gewichtsvoordeel te hebben door er te weinig brandstof in te doen en daarmee weg te komen. Er zal een technisch probleem zijn met de brandstoftoevoer, het motormanagement of de brandstofmeting. Ik denk dat precies meten van de hoeveelheid brandstof nog niet zo eenvoudig is.
Dan beroept RBR zich op dat technisch probleem, en erkennen de stewards dat er een technisch probleem was. Alleen dan is de vraag of het force majeur was. Als er nou een brandstofleiding losraakt en die liter over het asfalt loopt, dan kun je dat aannemen. Maar als het om de marges gaat en er een technisch probleem is met het meten en berekenen, dan zeggen die stewards als je er een halve liter meer in had gedaan dan had je dat probleem niet gehad en dat is een veiligheidsmarge die je aan had kunnen houden, en dus is het geen farce majeure.
Op zich verdedigbaar, verondersteld dat het zoiets is, alleen krijg ik er een naar gevoel bij omdat er teveel vrije beslissingsruimte is, en die niet wordt ingeperkt of ingevuld door de motivering van de beslissing. Dan heb ik niet de zekerheid dat bijvoorbeeld de spanning in het WK niet meegespeeld heeft in die beslissing.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.