'Ouderwetse manieren' breken Moszkowicz op ’Ik ben niet met mijn tijd meegegaan’
Advocaat Bram Moszkowicz voert zijn praktijk op een 'ouderwetse manier', zei hij donderdag tijdens de behandeling van zijn tuchtzaak tegen het Hof van Discipline. 'Ik heb geen smartphone, geen elektronische agenda, geen e-mailadres, ik weet niets van computers, en mijn afspraken hou ik bij via mijn secretaresse. Ik ben niet met mijn tijd meegegaan.'
Volgens Moszkowicz breekt die manier van werken hem nu op. Zijn administratie is niet op orde, hij kan gegevens niet terugvinden en afspraken zijn onvoldoende vastgelegd. De vaststelling, door Moszkowicz zelf, gold als een gedeeltelijke schuldbekentenis in de vijf klachtzaken die ex-cliënten van Moszkowicz hebben aangebracht. De advocaat erkende dat hij die klachten 'te lang' voor zich heeft uitgeschoven. 'Dat betreur ik, ook voor de klagers.'
In die zaken beklagen de ex-klanten van Moszkowicz zich er onder meer over dat zij hoge voorschotten hebben betaald en dat Moszkowicz zijn beloften niet nakwam, onder andere om in zaken persoonlijk op te treden en geen vervangers te sturen. Daar betaalden zijn klanten voor, zeggen zij. De raadsman weigerde te veel betaalde bedragen terug te betalen. Moszkowicz gaf toe dat hij zijn administratie niet op orde had, maar hij bestreed de stelling dat hij ondermaats werk zou hebben geleverd.
Charmeoffensief
Meindert Dorenbos, advocaat van een van de ex-cliënten, noemde de methoden van Moszkowicz donderdag 'bedenkelijk' en zijn boekhouding 'frauduleus'. Hij hekelde het feit dat Moszkowicz nu plotseling een 'charmeoffensief' heeft ingezet, om zichzelf voor het advocatenvak te behouden. De cliënt van Dorenbos probeert al sinds eind 2010 een deel van het te veel betaalde honorarium terug te krijgen.
Contante betalingen
Germ Kemper, deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten, ziet verbetering in de praktijk van advocaat Bram Moszkowicz als het gaat om het aannemen van contante betalingen van cliënten. Kemper zei dat er 'belangrijke slagen' zijn gemaakt.
'Het is niet onmogelijk om de praktijk te voeren met aanzienlijk minder contante betalingen dan mr. Moszkowicz deed', aldus Kemper. Hij tekende daarbij aan dat de administratieve verwerking van die betalingen nog steeds niet in orde is. Kemper baseert zich op aanvullend onderzoek in de tuchtzaak tegen Moszkowicz.
Op zijn beurt zei Moszkowicz dat hij tegenwoordig mensen wegstuurt die alleen cash kunnen betalen. Dat leidt tot een forse omzetdaling. 'Dat is niet prettig, maar het behouden van mijn beroep is belangrijker.'
Eerder op de dag zei de advocaat van Moszkowicz, Gabriël Meijers, al dat Moszkowicz geen voorkeur had voor contante betalingen. 'Hij vroeg zijn klanten juist zijn honorarium over te maken op zijn bankrekening, want dit gaf minder administratieve rompslomp. Maar veel van hen konden dat niet, want het kantoor van Moszkowicz verdedigt van oudsher het type verdachte dat cash geld int en spendeert', aldus Meijers.
Maatschap
De maatschap van de drie broers Bram, Max en David Moszkowicz in Amsterdam is nog niet ontbonden, terwijl ze in mei vorig jaar meldden dat die ontbinding al een feit was. Dat meldde deken Germ Kemper donderdag tijdens de hogerberoepszaak.
De advocatenbroers meldden op 15 mei dat hun wegen juridisch gezien gescheiden waren, maar dat er voorlopig niets zou veranderen aan de plekken waar zij kantoor houden, namelijk in Maastricht en Amsterdam. Ze zeiden toen ook dat Bram uit de maatschap stapte omdat hij naast de advocatuur ook ander werk doet, zoals presenteren bij RTL Boulevard. Max en David Moszkowicz zouden de leiding krijgen over respectievelijk de civiele en strafrechtelijke takken van de praktijk in Amsterdam. De maatschap van de advocatenfamilie in Maastricht blijft ongewijzigd.
Cliënten verwaarloosd
Moszkowicz verschijnt donderdag in hoger beroep voor het Hof van Discipline om een eerdere beslissing van de lagere tuchtrechter, de Raad van Discipline, aan te vechten. De raad bepaalde in oktober dat Moszkowicz niet langer advocaat mag zijn, omdat hij belangen van cliënten ernstig heeft verwaarloosd en zich stelselmatig niet aan de gedragsregels voor advocaten heeft gehouden.
Moszkowicz bleef vorig jaar bij de raad weg; donderdag verscheen hij wel bij het hof. Meijers voert echter het woord. De belangstelling van pers en publiek voor de zaak is groot.
Klachten
De maatregel van de raad volgde op een reeks klachten van de deken van de Amsterdamse Orde van Advocaten, Germ Kemper, en vijf klachten van oud-cliënten van Moszkowicz. Kemper had een tijdelijke schorsing gevraagd, maar de raad vond dat niet ver genoeg gaan, ook al omdat Moszkowicz eerder werd bestraft in tuchtzaken.
De klachten van Kemper gingen onder meer ook over het niet halen van verplichte opleidingspunten en het niet op orde hebben van jaarrekeningen. Op die punten heeft Moszkowicz erkend dat hij fout zat; die kwesties stelt hij in het hoger beroep niet meer aan de orde. Het gaat in Den Bosch om de hoofdzaak: het stelselmatig aannemen van contante betalingen, zonder daarover overleg te voeren met de deken. Dat overleg is verplicht als de bedragen hoger zijn dan 15.000 euro. Moszkowicz heeft bezwaar tegen dergelijk overleg, omdat het hem dwingt zijn beroepsgeheim te schenden.
Uitspraak
Moszkowicz hoort op 22 april of ook de hoogste tuchtrechter hem uit zijn vak zet. Op die dag doet het Hof van Discipline in Den Bosch uitspraak over de handel en wandel van de bekende strafpleiter
http://www.parool.nl/paro(...)-Moszkowicz-op.dhtmlNog twee maandjes dus