En nu mijn commentaar erop:
quote:
'Ik heb zelf helemaal niets met soap. Ik kijk het ook nooit.
Tja, daar begint het al. Je kijkt er nooit naar, hebt er ook totaal niets mee, maar levert er wel kritiek op

quote:
Twee jaar geleden ging het echter helemaal mis met de kijkcijfers van Goede tijden Slechte tijden. Ik ben het toen een tijdje gaan volgen en zat echt met verbazing de serie te volgen. Het was allemaal veel te donker en veel te ver gezocht. Wat ik zag waren halfdode, hallucinerende mensen op een boot en allerlei andere ingewikkelde verhaallijnen.
Voor iemand die nooit naar soaps kijkt is het natuulijk verbazingwekkend om zulke dingen te zien. En die verhaallijn op die boot was ook iets té vergezocht (wat ik in het vorige topic al aangaf). Maar je hoeft geen gymnasium te hebben gedaan om een soapverhaal te snappen

quote:
Ik dacht dat soaps draaiden om een jongen die een meisje leuk vindt, maar dit haar niet durft te vertellen en daarom via allerlei omwegen haar hart probeert te veroveren. En dat ze uiteindelijk elkaar de liefde verklaren en de verhaallijn gewoon een happy end heeft.
Dat is het geval bij een telenovelle, prutser!

quote:
Dat was bij GTST totaal niet het geval.' aldus Erland Galjaard.
Omdat het een soap is en géén telenovelle, waar alles binnen 200 afleveringen wordt afgerond!
quote:
'Ik heb toen ingegrepen en ervoor gezorgd dat de scriptschrijvers vervangen werden.
Dat is niet waar: de prutsers die nu verantwoordelijk zijn voor de verhaallijnen waren dat ook al rond seizoen 14. De uitvoerend producenten (Vivian Pieters en Gerd Jan van Dalen) zijn de laan uitgestuurd. Maar ja, het is ook heel moeilijk om dat uit elkaar te houden

quote:
Ik kan me namelijk voorstellen dat als je jarenlang aan een serie schrijft, je totaal geen inspiratie meer hebt voor nieuwe verhaallijnen en daarom maar allerlei bizarre verhaallijnen gaat bedenken.
Goh, de beste man kan zich iets voorstellen

Misschien dat-ie als zenderdirecteur ook eens vervangen kan worden, want het is tegenwoordig ook alleen maar meer van hetzelfde op RTL4. Maar dat terzijde.
quote:
Daarnaast heb ik enkele scriptdoktoren over laten komen en die zeiden precies wat ik al dacht: het was allemaal veel te donker en onrealistisch geworden.'
Tja, alsof die "scriptdoktoren" die speciaal zijn ingevlogen vanuit Amerika gaan zeggen dat het een goede serie is, terwijl ze met hun "tips and tricks" er dik aan kunnen verdienen

Eland Galbak kent de Nederlandse scriptdoktoren, R. Proper en wijlen O. Madsen, duidelijk niet.
quote:
Vervolgens werd het roer omgegooid. 'Er kwam een nieuwe familie in. Iets wat geweldig heeft uitgepakt. Daarnaast zijn er meer buitenopnames gekomen en is het allemaal veel lichter geworden.
De familie Huygens was best wel oké en ook een factor geweest in de wederopstanding van GTST. Oké, Galbak heeft één keer gelijk. Maar die extra buitenopnames en lichtjes zijn er alleen maar gekomen omdat-ie het 'te donker' vond.
quote:
Bovendien worden er nu enkel nog makkelijk te begrijpen verhaallijnen geschreven.
Dat is ons inmiddels duidelijk geworden. Zelfs Sesamstraat is tegenwoordig spannender dan het huidige GTST
quote:
Ik wil dat de kijker begrijpt waar de verhaallijn over gaat. Vandaar dat de nadruk is komen te leggen op realistische, makkelijke verhaallijnen. En dat werkt.'
Het is inmiddels zó gemakkelijk geworden, dat je een jaar van te voren al haast kunt vertellen waar het komend seizoen over zal gaan
Conclusie: De heer Galbak heeft niets met soaps en kijkt er niet naar. Hij heeft het "een tijdje" (lees: 2 afleveringen, de beste man wil ook nog wat vrije tijd hebben) gevolgd en kwam tot de conclusie dat de serie véél te donker was. Dus is er een extra lichtje in de studio's opgehangen en is het qua verhaal een eeuwig durende telenovelle geworden. Het is ook allemaal gemakkelijker geworden; Galbak's liefje (Wendy van Dijk, niet bepaald de slimste) en hun dreumes moeten de serie natuurlijk ook binnen twee seconden begrijpen.
En zo is een geweldige soapserie veranderd in een zoetsappig liefdesdrama waar zelfs een gemiddelde Bouquetreeks-schrijver zich nog diep voor schaamt. Nee, het is nu echt beter dan ooit!

[ Bericht 0% gewijzigd door PeterKelder op 02-11-2012 08:31:34 ]