Bronquote:'Zorgpremies van 20 tot 482 euro'
Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.
De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.
Hogere premies
De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.
VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.
Eerlijk delen
PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.
SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.
Echte rijken
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
OK, maar dan nog snap ik niet waarom het CPB maar relatief kleine koopkrachteffecten rapporteert, terwijl de effecten nu zo groot lijken te zijn. Ergens zit er een (flink) verschil, en vooralsnog heb ik meer vertrouwen in het CPB dan in RTL.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:35 schreef arj1o1 het volgende:
De verhoging van de arbeidskorting en de heffingskorting is niet meegenomen in de berekening. Maar ook als dit wel gebeurt, verandert dat weinig aan het beeld dat hogere inkomens vele honderden en vaak zelfs duizenden euro’s meer zorgpremie per jaar gaan betalen. Voor 2014 bijvoorbeeld stijgt de heffingskorting met slechts 125 euro en de arbeidskorting met maar 39 euro.
Ja dat is ook vreemd inderdaad, ik vind dat óók oneerlijk. Maar zoals nu bijvoorbeeld het eigen risico ieder jaar verhoogd werd, dat was voor mij niet te doen. En in die mate dat ik niet naar de dokter ga bijvoorbeeld. Ik zou het fijn vinden als dat weer kan zonder zorgen over hoe ik de rekening zal moeten betalen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:38 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Het probleem is dat het geld niet wordt gehaald bij de groep die het makkelijk kan missen - de topinkomens/graaiers - maar juist bij de middeninkomens die zich al blauw betalen aan allerlei heffingen.
En aan de ander kant vind ik het dus absurd dat ik nu 120 eu per maand betaal voor die 2x per jaar dat ik naar de huisarts ga, en die ene keer tandarts...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:43 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja dat is ook vreemd inderdaad, ik vind dat óók oneerlijk. Maar zoals nu bijvoorbeeld het eigen risico ieder jaar verhoogd werd, dat was voor mij niet te doen. En in die mate dat ik niet naar de dokter ga bijvoorbeeld. Ik zou het fijn vinden als dat weer kan zonder zorgen over hoe ik de rekening zal moeten betalen.
En in jouw specifieke geval is dat ook niet meer dan logisch en daarvoor zullen mensen gráág en met liefde meer afdragen zelf. Maar zoals het nu voorgerekend wordt, heb jij er zelf straks amper profijt van, als anderen veel en veel meer gaan afdragen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:43 schreef Selestha het volgende:
[..]
Ja dat is ook vreemd inderdaad, ik vind dat óók oneerlijk. Maar zoals nu bijvoorbeeld het eigen risico ieder jaar verhoogd werd, dat was voor mij niet te doen. En in die mate dat ik niet naar de dokter ga bijvoorbeeld. Ik zou het fijn vinden als dat weer kan zonder zorgen over hoe ik de rekening zal moeten betalen.
Ja dat is het ook, alleen ik betaal hetzelfde, dat is toch óók niet in verhouding? Beide systemen kloppen op hun eigen manier niet. En ja, ik krijg toeslag, maar die gaat direct mijn buik in. Anders zou het me namelijk écht geld voor eten kosten.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En aan de ander kant vind ik het dus absurd dat ik nu 120 eu per maand betaal voor die 2x per jaar dat ik naar de huisarts ga, en die ene keer tandarts...
Waarom lijkt het in de verste verte niet te kloppen?quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:45 schreef Nielsch het volgende:
Rutte heeft vandaag in de kamer gezegd dat gezinnen van 3x modaal ongeveer 50 euro per maand meer gaan betalen. Ik weet even niet of dit per persoon of voor het hele gezin is, maar het lijkt in de verste verte niet te kloppen. Wat is er nu aan de hand?
a) Rutte liegt bewust
b) Rutte weet niet hoe het eigenlijk zit maar gelooft wel in zijn eigenlijk gelijk
c) Ruttie snapt het zelf ook niet en zegt maar wat...
Alleen aan kinderopvang ga je toch al meer dan 50 euro extra betalen (er van uitgaande dat een gezin een huishouden met kinderen is ). Moet Mark toch ook wel weten.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:45 schreef Nielsch het volgende:
Rutte heeft vandaag in de kamer gezegd dat gezinnen van 3x modaal ongeveer 50 euro per maand meer gaan betalen. Ik weet even niet of dit per persoon of voor het hele gezin is, maar het lijkt in de verste verte niet te kloppen. Wat is er nu aan de hand?
a) Rutte liegt de 2de Kamer bewust voor
b) Rutte weet niet hoe het eigenlijk zit maar gelooft wel in zijn eigenlijk gelijk
c) Ruttie snapt het zelf ook niet en zegt maar wat...
Ik denk een beetje a en een beetje b en een beetje c.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:45 schreef Nielsch het volgende:
c) Rutte snapt het zelf ook niet en zegt maar wat...
ik heb na 16 jaar trouwe premie betalend eindelijk eens goed gebruik moeten maken van het zorgsysteem, voorheen nooit een kwaaltje of bezoekje aan dokter... dus ach het ka je zo gebeuren hoor (mijn eigen risico en bijdrage ben ik wel gelijk kwijt in het begin van het jaar... daar gaat mijn 13de maand nu dus naar toe)quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
En aan de ander kant vind ik het dus absurd dat ik nu 120 eu per maand betaal voor die 2x per jaar dat ik naar de huisarts ga, en die ene keer tandarts...
Inderdaad, ik wil prima 100 euro afstaan aan minder bedeelden die hun zorgpremie + eigen risico niet kunnen betalen. Maar dan moeten die goedwillende mensen ook echt wel een voordeel krijgen van 100 euro en niet - zoals het nu is - 500 euro om 20 euro.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:46 schreef Greys het volgende:
[..]
En in jouw specifieke geval is dat ook niet meer dan logisch en daarvoor zullen mensen gráág en met liefde meer afdragen zelf. Maar zoals het nu voorgerekend wordt, heb jij er zelf straks amper profijt van, als anderen veel en veel meer gaan afdragen.
Zoals een ander hier al zei, dan wil men wel dat het ook ECHT (!) bij jou en de andere welwillenden terecht komt.
En de medicijnen die ik nodig heb (migraine) betaal ik van mijn eigen risicoquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:44 schreef Ticootje het volgende:
[..]
ik vind het iig erg storend dat er gewoon geen echte duidelijkheid isquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:45 schreef Nielsch het volgende:
of d) Rutte heeft de beschikking over de juiste cijfersquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:45 schreef Nielsch het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)rgpremie-kloppen.xmlquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Waarom lijkt het in de verste verte niet te kloppen?
Ik rekende jou toch een voorbeeldje voor waaruit blijkt dat het best kan kloppen, en ik heb niemand horen zeggen dat ik een rekenfout maak?
Omdat dat dat totaal niet strookt met anderen die het hebben berekend, die roepen dat het 'gigantisch' is wat die gezinnen er straks op achteruit gaan. En met Wester die het nu opnieuw en opnieuw en opnieuw heeft laten uitrekenen omdat Rutte zei dat Wester zijn huiswerk beter moest doen, en ook na diverse nieuwe berekeningen nog steeds op een veel hoger verschil uitkomt...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:46 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Waarom lijkt het in de verste verte niet te kloppen?
Ik rekende jou toch een voorbeeldje voor waaruit blijkt dat het best kan kloppen, en ik heb niemand horen zeggen dat ik een rekenfout maak?
Probleem is dat in dat lijstje niet wordt weergegeven wat je nú betaalt... sowieso is er iets raars met dat lijstje omdat de jaartallen niet kloppen...quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:49 schreef Nielsch het volgende:
http://www.rtl.nl/compone(...)rgpremie-kloppen.xml
Ik weet niet wie er gelijk heeft. Ik hoop jij maar het is volkomen onduidelijk, niet alleen voor mij maar voor vele gezinnen. Als dit kabinet echt de economie uit het slop wil trekken is dit een hele slecht start.
Ik val in die onderste categorie samen met gfquote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:49 schreef Nielsch het volgende:
[..]
http://www.rtl.nl/compone(...)rgpremie-kloppen.xml
Ik weet niet wie er gelijk heeft. Ik hoop jij maar het is volkomen onduidelijk, niet alleen voor mij maar voor vele gezinnen. Als dit kabinet echt de economie uit het slop wil trekken is dit een hele slecht start.
maar hij rookt niet!quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:50 schreef MaLo het volgende:
Sowieso, Greenpeace-activist Samsom die even gaat bepalen wat het beste is voor het land qua zorg. En schoothondje Mark die ja en amen knikt. Ik ben teleurgesteld in Mark.
Je betaalt nu de belasting over deze premie. Hij wordt door de werkgever namelijk eerst aan je betaald.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:49 schreef indaha het volgende:
Ik vraag me alleen af, nu betaal je toch ook al een procentuele premie van 7% die door de werkgever
ingehouden wordt, gaat die vervallen dan want dat wordt in geen berekening meegenomen ?
En vooralsnog ga ik ervan uit dat de CPB-cijfers kloppen.quote:Op woensdag 31 oktober 2012 15:49 schreef Greys het volgende:
[..]
Ergens klopt er in deze chaos iets niet, da's wel duidelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |