Bronquote:'Zorgpremies van 20 tot 482 euro'
Als de premies in de zorg afhankelijk worden van het inkomen, kunnen ze variëren van 20 tot 482 euro per maand. Dat blijkt uit berekeningen op basis van het regeerakkoord van VVD en PvdA.
De 482 euro geldt voor mensen met een bruto jaarinkomen van boven de 70.000 euro. De premie van 20 euro is van toepassing op bijvoorbeeld mensen in de bijstand. Iemand met een modaal salaris, zoals een treinmachinist of een bouwvakker, gaat per maand 140 euro betalen. Nu is de gemiddelde premie nog zo'n 100 euro per maand.
Hogere premies
De hogere premies worden voor een deel gecompenseerd door lagere belastingen. Zo gaat de groep boven de 70.000 euro 126 euro per maand minder inkomstenbelasting betalen. Het nieuwe systeem moet in 2014 ingaan.
VVD-onderhandelaar Blok erkent dat de premies voor sommige groepen fors omhoog gaan. "Een regeerakkoord is een kwestie van geven en nemen." Hij benadrukt dat er belastingverlaging tegenover staat.
Eerlijk delen
PvdA-leider Samsom vindt het systeem van de inkomensafhankelijke zorgpremie een kwestie van eerlijk delen. "Het is eerlijk als je van mensen met meer geld meer vraagt." Net als Blok wijst hij erop dat er ook belastingverlagingen komen. Samsom benadrukt dat mensen met lage inkomens juist minder gaan betalen.
SP-leider Roemer is blij met het principe van de inkomensafhankelijke zorgpremies, maar vindt de uitwerking onacceptabel.
Echte rijken
D66-leider Pechtold zegt dat door de afspraken over de premies niet alleen echte rijken veel meer gaan betalen. Volgens hem worden de kosten vooral bij de werkenden gelegd.
quote:Maar de zorgpremie is toch al dubbel inkomensafhankelijk? Enerzijds via zorgtoeslag, anderzijds via de sociale premies die je werkgever afdraagt?
20 euro laten betalen voor zorg is echt niet realistisch. Geen enkel gevoel meer wat zorg kost.
Ik ben erg benieuwd naar de analyse van inkomens van mensen en gebruik van zorg. Ik denk dat dit een negatief verband is. Hoe meer mensen verdienen, hoe minder gebruik gemaakt wordt van zorg.
Ik wil wel de straat op, maar ik moet werken. En in het weekeinde het huishouden doen, want daar heb ik door de week geen tijd voor.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:08 schreef asco het volgende:
Ik ben echt benieuwd of nu eens voor het eerst de werkenden de straat op zullen gaan in plaats van altijd de werkschuwe nietsnutten. Ik ben van de partij als het zover komt want ik ben woest. Dit is de druppel. De maat is vol. En mijn solidariteit is echt op. Ze hebben erom gevraagd.
Nu wel. Maar na je pensioen ook?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 20:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ook nu al is dat met 2 kinderen in de opvang vaak opvallend gunstig. Zeker wanneer je met een deel van je inkomen in het 52%'s tarief valt.
Je bouwt natuurlijk minder pensioenpremie op. Maar ik heb zelf liever nu wat meer tijd. Als ik oud ben, heb ik toch lage woonlasten, geen studerende kinderen meer en zal ik ook geen 3x per week gaan stappen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:10 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Nu wel. Maar na je pensioen ook?
Ik neem er graag een verlofdag voor op! Desnoods 2 want ik sta niet voor mezelf in tijdens zo'n demonstratie. Man man man wat ben ik er klaar mee GODVERDOMME.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:09 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ik wil wel de straat op, maar ik moet werken. En in het weekeinde het huishouden doen, want daar heb ik door de week geen tijd voor.
Denk er wel aan dat je in den toekomst helemaal zelf voor verpleegkosten opdraait.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:11 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je bouwt natuurlijk minder pensioenpremie op. Maar ik heb zelf liever nu wat meer tijd. Als ik oud ben, heb ik toch lage woonlasten, geen studerende kinderen meer en zal ik ook geen 3x per week gaan stappen.
Hoe zou jij box 1 inkomen willen drukken dan? Zoveel valt er niet te knutselen voor particulieren.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:13 schreef Automatisch het volgende:
Haha, ik verdien 50.000 per jaar maar zeker niet dat ik 380 euro per maand ga betalen.
Heb een eenmanszaak en een goede accountant, dus als men in den Haag creatief kan zijn met cijfertjes, dan kan mijn accountant dat ook. Geen belastingontduiking, maar ontwijking. En dat is volkomen legaal.
Het interesseert echt niemand een zak of jij daar op het binnenhof gaat staan met je protestbord. Niemand. Een zak.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:13 schreef asco het volgende:
[..]
Ik neem er graag een verlofdag voor op! Desnoods 2 want ik sta niet voor mezelf in tijdens zo'n demonstratie. Man man man wat ben ik er klaar mee GODVERDOMME.
Wat snap je niet aan eenmanszaak?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:15 schreef eriksd het volgende:
[..]
Hoe zou jij box 1 inkomen willen drukken dan? Zoveel valt er niet te knutselen voor particulieren.
Wellicht de gebruiker laten betalen?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:16 schreef hattricker het volgende:
Hoeveel zijn de totale zorgkosten in Nederland? En naar verwachting over 10 jaar?
Juist mensen zullen veel meer betalen. Mijn ouders keken ook raar op toen ik hen vertelde dat de zorgpremie, onder het oude systeem, al snel 10% per jaar duurder kon worden vanwege de als maar toenemende zorgkosten.
We gaan naar een nieuwe situatie waarin de groep werkende naar verhouding als maar kleiner wordt. Van 1 op 8 naar 1 op 2. Je hoeft geen genie te zijn dat de werkende dan inderdaad veel meer moeten betalen. De tijden van ongekende groei zijn voorbij en komen denk ik ook niet meer terug.
Wat snap jij niet aan dat inkomen uit onderneming gewoon box 1 is?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:17 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan eenmanszaak?
Wat snap jij er niet aan dat je daar enorm aan kan knutselen?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:18 schreef eriksd het volgende:
[..]
Wat snap jij niet aan dat inkomen winst uit onderneming gewoon box 1 is?
Ik heb geen goed beeld wat een operatie en alles erom heen exact kost maar dat gaat je denk ik vies tegenvallen. Ik vind het prima dat de zorg collectief wordt gedragen. Het inkomensafhankelijk maken van de zorgpremie vind ik geen goed idee maar het is niet meer dan logisch dat onder de huidige macro economische ontwikkelen de kosten voor de burger zullen stijgen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:18 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Wellicht de gebruiker laten betalen?
Zo'n constructie is ook nog te overwegen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 21:20 schreef Jackie-Treehorn het volgende:
Mag je in Nederland werken en in België wonen en daar je zorgverzekering betalen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |