thnx, die had ik ook gevonden. Sketch-up kende ik al maar heb nooit de link naar 3d-printen gemaaktquote:Op zondag 26 mei 2013 00:49 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het makkelijkste 3D programma is sketchup, daar kan zelf je 78 jarige oma nog 3D modellen mee bouwen. Maar ik weet niet zeker of je daarmee goeie modellen mee kan maken voor 3D printers.
Zelf ben ik nu Blender aan het leren. Voornamelijk omdat het open-source en gratis is. En er zit een grote community achter.
Goed werk.quote:
Goed planquote:Op zondag 26 mei 2013 01:14 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien maar eens een OP in elkaar zetten
Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- Autodesk 123D (gratis en betaald)
- Tinkercad (gratis en betaald)
- Blender (gratis opensource)
- 3DTin (gratis)
Thuisprinters (¤1000-¤3000)
- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Personal Portable 3D Printer
- Rapro
Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers
Waar zelfontworpen dingen uit laten printen
- Shapeways
- i.materialise
- FabLab
Als eerste opzetje, aanvullingen uiteraard welkom
www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zettenquote:Op zondag 26 mei 2013 01:14 schreef tjoptjop het volgende:
Misschien maar eens een OP in elkaar zetten
Ontwerp programma's
- Sketchup (gratis)
- Autodesk 123D (gratis en betaald)
- Tinkercad (gratis en betaald)
- Blender (gratis opensource)
- 3DTin (gratis)
Thuisprinters (¤1000-¤3000)
- Makerbot
- Ultimaker
- Code-P 3d printer
- Personal Portable 3D Printer
- Rapro
Professionele printers
Geen zin om alles op te zoeken, maar hier staat wat http://www.landre.nl/producten/3d-printers
Waar zelfontworpen dingen uit laten printen
- Shapeways
- i.materialise
- FabLab
Als eerste opzetje, aanvullingen uiteraard welkom
Welke machines zijn dat dan? Een Zcorp z650 gaat voor ongeveer 80.000 over de toonbank geloof ik, (alhoewel, dat is flink tillen) wat maakt die bij jou dan zo duur?quote:Op zondag 26 mei 2013 10:32 schreef Jettuh het volgende:
Misschien handig lijstje:
*Trimble, SketchUp and Tinkercad, web-based modeling tools with great online tutorials
*123D and Inventor Fusion, free tools from AutoDesk
*Blender, an open source free 3D animation package
*Rhino, a versatile commercial tool that exports directly to STL
*Maya, a powerful high end commercial modeling, animation and visual effects tool (think Hollywood)
*Solidworks, a 3D CAD tool that works well with Shapeways
edit: oeps, tjoptjop heeft al een mooi lijstje
Wij hebben overigens 3 machines van ongeveer een miljoen per stuk staan en ook een paar kleinere versies staan die ongeveer 500 K zijn
sls machines dus?quote:Op zondag 26 mei 2013 11:25 schreef Jettuh het volgende:
Zcorp machines zijn inderdaad niet prijzig.
Het gaat hier om de machines die White Strong & Flexible printen bij Shapeways
Daar kan je die Strandbeesten heel goed mee maken:
[ afbeelding ]
Picture by Theo Jansen
En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?quote:Op zondag 26 mei 2013 11:29 schreef Jettuh het volgende:
yes,
EOS P760 zijn de grote machines die wij gebruiken
Ja. Het verschil tussen sinteren en volledig fuseren.quote:Op zondag 26 mei 2013 12:36 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
En LaserCusing is dan weer een techniek die weer een stapje verder gaat toch?
quote:Op zondag 26 mei 2013 07:19 schreef DeZwabber het volgende:
[..]
www.reprap.org? Als je dan toch de reprap spin-offs er bij gaat zetten
Oh ik dacht even dat ik een grappige spelfout maakte die ik over het hoofd zag of zoquote:Op zondag 26 mei 2013 18:23 schreef Burdie het volgende:
[..]
Ik vond dat je een terecht en daardoor grappig punt maakte.
Sloeg dat nog een beetje aan bij modelbouwers, die treintjes?quote:Op zondag 26 mei 2013 15:31 schreef Jettuh het volgende:
Nog een plaatje van Kraken die ik paar maanden geleden in SLS gemaakt heb:
[ afbeelding ]
Treinen in verschillende schalen:
[ afbeelding ]
En zo begon het printen van mijn treintjes 3jaar geleden:
[ afbeelding ]
bron: de Volkskrantquote:Bemanning ruimtestation kan gereedschap straks printen
Het internationale ruimtestation ISS krijgt volgend jaar een eigen 3D-printer. Als de proef slaagt en de techniek in de ruimte blijkt te werken, kan de bemanning straks zelf onderdelen en gereedschap printen. Dan hoeven er minder bevoorradingsmissies te worden uitgevoerd en gaan de kosten omlaag.
De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA heeft het experiment vrijdag naar buiten gebracht. 'Nu de NASA verder de ruimte in gaat, voor het bijsturen van een asteroďde of een bemande reis naar Mars, hebben we baanbrekende technologie nodig om gewicht en omvang van de lading terug te brengen. In de toekomst kunnen astronauten misschien de onderdelen die ze nodig hebben, printen terwijl ze in de ruimte zijn', legde NASA-topman Charles Bolden uit.
De 3D-printers kunnen op den duur misschien ook worden gebruikt om een kolonie op Mars te bouwen. Huizen en laboratoria kunnen dan ter plekke worden geprint, met behulp van grondstoffen van Mars.
Wat een totale onzin zit deze tno'er te verkondigen, hoe wil hij de voedselveiligheid garanderen door er steeds andere mixjes mee te printen. Als je ziet aan hoeveel hygiëne eisen een restaurant moet voldoen dan moet zo'n 3d voedselprinter na elke batch compleet schoon gemaakt worden. Dan kan men nog beter het semivloeibare voedsel gewoon in een siliconenvormpje duwen en zien dingen er ook niet meer uit als een hoopje gemalen ellende. Kan zo de vaatwasser in en weer opnieuw gebruikt worden. De snelheid zal ook stukken hoger liggen bij het vullen van een vormpje waarbij ze 16 producten per keer maken ipv per geprint brocolie roosje 10 minuten moeten wachten.quote:'3d-geprint voedsel over vijf jaar in verzorgingstehuizen'
Onderzoeksinstituut TNO werkt aan een 3d-voedselprinter die voedselpuree kan uitprinten zodat het weer lijkt op 'echt' eten.
Over vijf jaar wordt eten uit de printers geserveerd in verzorgingstehuizen, verwacht onderzoeker Kjeld van Bommel van TNO.
"We gaan 3d-brocolliroosjes printen uit gepureerde brocolli", vertelt hij aan NUtech.nl. Nu krijgen mensen met kauw- en slikproblemen drie keer per dag een soort milkshake met gepureerd voedsel voorgeschoteld.
"De lol van het eten gaat er een beetje af voor die mensen, en ze raken soms ondervoed in die verpleegtehuizen", aldus Van Bommel. Gepureerde kip in de vorm van een kippenpootje zou daar verandering in kunnen brengen.
"Die mensen krijgen echt weer dingen op hun bord die ze met een mes en vork moeten eten. Ze voelen zich minder gehandicapt, gaan beter eten, en krijgen een betere kwaliteit van leven." De printer moet maaltijden ook kunnen aanpassen aan de patiënt, zodat sommigen bijvoorbeeld extra calcium binnenkrijgen.
Prototype
Het project van TNO om maaltijden te 3d-printen wordt gesteund met geld van de Europese Unie en loopt nog tot eind 2014. Dan moet een prototype elke minuut een maaltijd kunnen printen. Enkele jaren later verwacht Van Bommel productiemodellen die nog sneller kunnen printen en die daadwerkelijk zullen worden gebruikt in de zorg.
Daarnaast zegt hij samen met 'grote internationale voedingsbedrijven waarvan ik de naam niet mag vertellen' te werken aan het 3d-printen van voedingsmiddelen.
Chocolade
Van Bommel toonde maandagavond tijdens het evenement Foodhack in Eindhoven een 3d-printer die chocolade kan printen in een 3d-vorm. De printer gebruikt dezelfde technologie als 3d-printers die plastic gebruiken en legt laagje op laagje.
Bekijk foto's en een video van de 3d-printer op NUtech.nl
Omdat er geen 'chocoladedraad' bestaat om in de printer te voeden, gebruikt deze een soort automatische slagroomspuit, die wordt verwarmd om de chocolade vloeibaar te maken. Na het printen wordt de chocolade snel afgekoeld met koude stikstof.
De printer nam het in een wedstrijd op tegen meesterpatissier Robčrt van Beckhoven van Patisserie Robčrt in Oisterwijk. Vrezen voor zijn baan hoeft de patissier echter 'absoluut niet', meent Van Bommel. "Ik vind het een toevoeging waarmee je aanvullende leuke dingen kunt doen."
Keuken
Hij zegt te verwachten dat hobbyisten in de toekomst een 3d-voedselprinter in hun keuken zullen zetten.
"Je hebt nu al mensen die zelf een 3d-printer kopen. Als er een 3d food printer op de markt komt dan zal een deel van die mensen zeggen: 'Dat wil ik ook hebben.'"
Een voedselprintset zou ook op de markt kunnen komen als toevoeging voor bestaande 3d-printers. "Moduletje erop voor een paar honderd euro en dan kun je chocolade doen. Why not?"
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |