abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 november 2012 @ 19:58:18 #176
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119097540
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)

moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
pi_119097574
quote:
11s.gif Op zondag 11 november 2012 19:48 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Aan je ego is niets eigens?
Het ego zegt dat het 'eigen' is. De vraag is of je dat moet geloven. ;)

Het is alsof iemand zegt: Ik lieg nooit!

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:50 schreef Manke het volgende:

[..]

geen idee, maar hij was niet naar india gegaan, gaat niet als fictief persoon :)
Het tastbare bewijs zegt van wel. ;)

quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:53 schreef Tayu het volgende:

[..]

Daarom kun je ook pas werkelijk verlicht zijn, wanneer je dat ego hebt losgelaten.
Verlichting is niet iets dat constant is. Het vereist werk en fasen van niet-verlichting. Dat is immers ook verlichting: de vergankelijkheid van alles inzien.
pi_119097608
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:54 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme en Hindoeisme hebben raakvlakken. Dat is niet zo heel vreemd, aangezien religie voortkomt uit cultuur.
De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was. ;)
  Moderator zondag 11 november 2012 @ 20:00:33 #179
249559 crew  Lavenderr
pi_119097655
Deze discussie wordt me te zweverig, ik ga heel banaal tv kijken.

:W
pi_119097742
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
hoe kan je in het boeddhisme 'geloven' als het gebaseerd is op het hindoeisme, wat weer vol zit met wetenschappelijke fouten?
ik geloof niet dat het NT op het boeddhisme is gebaseerd, maar er zijn idd raakvlakken (geboren uit een maagd bv. veel gezegdes)

moslims zijn ook goed om hun wetenschappelijke fouten recht te lullen met recente ontdekkingen. Mieren praten in de koran en ineens hebben ze er wetenschappelijk bewijs voor "zie je, staat in de koraan, koraan is van god".
Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).

Boeddhisme is geen godsdienst, maar een filosofie. Het is wel een religie.
pi_119097777
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:57 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Dat zég ik toch al de hele tijd dat we dat hebben. Ziel/ego/gevoel.
Ik zie niet in waarom we iets los moeten laten wat ons IS.
Maar net beweerde je dat je dat iets (het ego) los zou moeten laten wat je niet zou hebben :D

Waarom je dat los zou moeten/willen laten, is om vrij van lijden te worden. Dat is het doel.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tayu op 11-11-2012 20:15:10 ]
pi_119097803
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:59 schreef Gray het volgende:

[..]

De boeddha was een hindoe, net als dat de christus een jood was. ;)
Precies!
pi_119098223
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 19:58 schreef Manke het volgende:
Welke stroming van boeddhisme je aanhangt maakt of je deel uitmaakt van een religie of een levenswijze. Maar wanneer iemand kijkt naar de uitspraken van Gautama Boeddha (de eerste), dan zie je dat hij geen geloof predikte. Eerder het tegenovergestelde. Hij predikte twijfel, zodat ieder voor zichzelf kan uitzoeken welke illusies diegene laat lijden.

Verder ga ik niet proberen om je te overtuigen van de illusie die je jezelf voorhoudt met betrekking tot de bijbel en het christendom. Ik hoop dat je zelf op onderzoek gaat naar de ins en outs van je geloof, om deze op die manier te sterken. Dan kom je vanzelf tot dezelfde conclusies als waar ik toe gekomen ben. Maar dat is geheel je eigen keuze. Ieder zijn pad, aldus de boeddha. ;)

quote:
Tja, de islam heeft het trucje gewoon opnieuw uitgehaald: men neme een bestaande religie, verplaatsen deze naar een andere locatie met een andere cultuur, knip wat weg, plak wat aan en voila! Een kersverse religie. :)
pi_119098513
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:02 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme is niet gebasseerd op het Hindoeïsme, hoewel er wel wat raakvlakken zijn (wat logisch is, aangezien beide religies voortkomen uit een verwante cultuur).
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.

quote:
Boeddhisme is geen godsdienst, maar een filosofie. Het is wel een religie.
Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme. ;)
  zondag 11 november 2012 @ 20:20:37 #185
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119098716
De bijbel, m.n. het OT vind ik onzin, maar bepaalde ervaringen laten me geloven dat het 'christendom' de waarheid is.
ervaringen als een innerlijke stem die zei dat ik bepaalde passages uit het NT moest lezen, welke op mij en wat er toen speelde bleken te slaan.
en genezingen in naam van jezus aanschouwd, een maat zag zelfs voor zijn ogen een been langer worden (om gelijk te worden met het andere) in een dienst, ik zag voor mijn neus een zwarte oudere vrouw weer gehoor krijgen.
en veel verhalen gehoord van mensen die zijn genezen.
pi_119099587
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:16 schreef Gray het volgende:

[..]

Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn mengelmoezen van de leer van boeddha en die van het hindoeisme. De boeddha heeft her en der concessies gedaan om zijn leer onder een breder publiek te laten verspreiden, want hij kreeg bijna ruzie met de Brahmin.

[..]

Bepaalde stromingen van het boeddhisme zijn zeker wel een godsdienst. Die gaan ook uit van karma, van reincarnatie en het Ene dat zowel persoonlijk als onpersoonlijk is (wel/geen god). De boeddha zelf sprak overigens niet over een Creator, de Creatie en leven na de dood. Hij was een panentheist, een vorm van atheisme. ;)
Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.

Buddha zelf is geen God. Hij was een Indiase prins, die tot bezinning kwam, hij had een levensfilosofie welke hij doorgaf. Hij belichaamt het goddelijke, wat ieder mens door studie en oefening zou kunnen behalen. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. En zo vrij van lijden te worden, als men het verlangen los kan laten.

Maar in onze westerse denkwijze, klinkt dat maar vaag. Dat heeft met cultuur van doen. In het westen leven we maar 1 keer, om daarna voor eeuwig in de hemel te dansen dan wel in het vagevuur te branden. In het Boeddhisme en het Hindoeïsme (Katholieken geloven ook in reïncarnatie) keer je uit verlangen naar het leven weer terug. En gedurende al die levens met lijden, ontwikkel je je steeds verder, en soms kan dat verlangen (wanneer je dat niet kunt bedwingen) je zelfs brengen tot een lagere levensvorm.

Het zijn dan slechts enkelen, die zich door studie en oefening en na vele levens "verlicht" mogen weten. Zij hebben dan de status van de Buddha bereikt, en kunnen ieder verlangen tot leven en lijden weerstaan.

Het blijft een filosofie.

[ Bericht 0% gewijzigd door Tayu op 11-11-2012 20:48:38 ]
pi_119099784
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:20 schreef Manke het volgende:
De bijbel, m.n. het OT vind ik onzin, maar bepaalde ervaringen laten me geloven dat het 'christendom' de waarheid is.
ervaringen als een innerlijke stem die zei dat ik bepaalde passages uit het NT moest lezen, welke op mij en wat er toen speelde bleken te slaan.
en genezingen in naam van jezus aanschouwd, een maat zag zelfs voor zijn ogen een been langer worden (om gelijk te worden met het andere) in een dienst, ik zag voor mijn neus een zwarte oudere vrouw weer gehoor krijgen.
en veel verhalen gehoord van mensen die zijn genezen.
Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.
  zondag 11 november 2012 @ 20:41:25 #188
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119100101
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:37 schreef Tayu het volgende:

[..]

Dat schijnt een veelgebruikt trucje te zijn (in dergelijke diensten) van dat groeien van een been. Op Youtube staan daar filmpjes over, hoe ze dat precies doen. Google er maar eens op.
Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof ze :) waarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
pi_119100241
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Ja, 1 keer liet Randi hoe het gefaked kan worden, maar dat aangroeien in dergelijke diensten is het topje van de ijsberg.
Ben een paar keer thuisgeweest bij een christelijk echtpaar die jarenlang hebben geholpen in genezingsdiensten en ze aanschouwden honderden genezingen, zoals het weer kunnen zien en horen.
Ja ik geloof ze :) waarom zouden ze liegen? Ze hebben er geen cent aan overgehouden.
Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.
  zondag 11 november 2012 @ 20:52:38 #190
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119100889
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:43 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik kan daar geen antwoord op geven. Mensen willen graag geloven in dergelijke wonderen. het geeft iets om aan vast te houden in moelijke tijden. Het maakt mij allemaal niet uit, zolang het mensen geen schade toebrengt. Hoop doet leven.
Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven? :)
pi_119101004
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:34 schreef Tayu het volgende:

[..]

Net als in het Christendom (Hervormden, Gereformeerden, Katholieken, Pinkstergemeente, Baptisten enz) bestaan er ook in het Boeddhisme verschillende stromingen.

Buddha zelf is geen God. Hij was een Indiase prins, die tot bezinning kwam, hij had een levensfilosofie welke hij doorgaf. Hij belichaamt het goddelijke, wat ieder mens door studie en oefening zou kunnen behalen. In ieder mens schuilt de potentie een Buddha te worden. En zo vrij van lijden te worden, als men het verlangen los kan laten.

Maar in onze westerse denkwijze, klinkt dat maar vaag. Dat heeft met cultuur van doen. In het westen leven we maar 1 keer, om daarna voor eeuwig in de hemel te dansen dan wel in het vagevuur te branden. In het Boeddhisme en het Hindoeïsme (Katholieken geloven ook in reïncarnatie) keer je uit verlangen naar het leven weer terug. En gedurende al die levens met lijden, ontwikkel je je steeds verder, en soms kan dat verlangen (wanneer je dat niet kunt bedwingen) je zelfs brengen tot een lagere levensvorm.

Het zijn dan slechts enkelen, die zich door studie en oefening en na vele levens "verlicht" mogen weten. Zij hebben dan de status van de Buddha bereikt, en kunnen ieder verlangen tot leven en lijden weerstaan.

Het blijft een filosofie.
Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.

Overigens is er ook niet één enkele leer om te volgen. De boddha gaf immers ook aan elk van zijn discipelen een andere leer. Ieder pad naar The Middle Way is anders, ieder ontdekt zijn waarheden (The Noble Truths) op een andere manier, in een andere volgorde. :)
  zondag 11 november 2012 @ 20:58:16 #192
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119101325
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:41 schreef Manke het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zondag 11 november 2012 @ 21:00:31 #193
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119101521
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 20:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat wil nog niet zeggen dat het daadwerkelijk werkt, gaan ook hele volksstammen naar de homeopaat, en ook dat is onzin.
homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloof :) .
pi_119101552
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:52 schreef Manke het volgende:

[..]

Zou je als niet-christen geloven dat er iets raars gaande is als het voor je neus gebeurt of zou het je hoop en houvast geven? :)
Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.

Later, wekte het Boeddhisme mijn interesse. En na mij daarin verdiept te hebben, ben ik naar Nepal gegaan, heb een aantal monasteries bezocht, en vooral heb ik met gedachten gewisseld. Ik voel me erg aangetrokken tot het Boeddhisme, en in veel dingen kan ik me ook vinden. Maar er zijn ook struikelblokken, waar ik het niet mee eens ben of niet mee eens wil zijn. Dat ben ik allemaal aan het onderzoeken, ik ben verre van verlicht.

Maar alles is een illusie. Ongeacht welke religie of levensfilosofie je ook aanhangt. Niet alles wat je denkt dat werkelijk is, is ook werkelijk zo.

Sommigen verdienen er in het entertainment hun brood mee.
pi_119101624
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 20:54 schreef Gray het volgende:

[..]

Gezien ook vele stromingen in het boeddhisme leunen op doctrines, dogma's en een hierarchie hebben mag je best zeggen dat het een religie is. Het is anders dan vele andere religies, omdat het aanzet tot zelfkritiek en twijfel, plus dat het oorspronkelijk niet leunde op het geloof in een god. Het is net als zijn 'oprichter', een heel praktische levensovertuiging.

Overigens is er ook niet één enkele leer om te volgen. De boddha gaf immers ook aan elk van zijn discipelen een andere leer. Ieder pad naar The Middle Way is anders, ieder ontdekt zijn waarheden (The Noble Truths) op een andere manier, in een andere volgorde. :)
Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).
  zondag 11 november 2012 @ 21:04:40 #196
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119101826
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Tayu het volgende:

[..]

Ik ben heel Christelijk opgevoed. Mijn vader was voorganger, mijn moeder is nog altijd diaken binnen de Hervormde kerk. Toch hebben mijn ouders mij altijd de vrijheid gegund om mijn eigen pad te bewandelen. En zo heb ik in mijn jeugd deelgenomen aan vele gespreksgroepen en samenkomsten binnen de Kerk van mijn ouders, maar ook bij de Gereformeerden, en ik was bijzonder gecharmeerd van de Baptisten, daar ging ik wekelijks heen.

Later, wekte het Boeddhisme mijn interesse. En na mij daarin verdiept te hebben, ben ik naar Nepal gegaan, heb een aantal monasteries bezocht, en vooral heb ik met gedachten gewisseld. Ik voel me erg aangetrokken tot het Boeddhisme, en in veel dingen kan ik me ook vinden. Maar er zijn ook struikelblokken, waar ik het niet mee eens ben of niet mee eens wil zijn. Dat ben ik allemaal aan het onderzoeken, ik ben verre van verlicht.

Maar alles is een illusie. Ongeacht welke religie of levensfilosofie je ook aanhangt. Niet alles wat je denkt dat werkelijk is, is ook werkelijk zo.

Sommigen verdienen er in het entertainment hun brood mee.
Je hebt dus een christelijke achtergrond :)
Echt cool dat je helemaal naar Nepal bent geweest en kloosters hebt gezocht, lijkt me geweldig.
pi_119101948
quote:
7s.gif Op zondag 11 november 2012 21:04 schreef Manke het volgende:

[..]

Je hebt dus een christelijke achtergrond :)
Echt cool dat je helemaal naar Nepal bent geweest en kloosters hebt gezocht, lijkt me geweldig.
Ja, ik heb een puur Christelijke achtergrond, met 2 ouders die ook bijzonder actief waren en zijn in dat geloof. Mijn vader is al lange tijd overleden, vandaar.
  zondag 11 november 2012 @ 21:09:38 #198
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_119102169
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:00 schreef Manke het volgende:

[..]

homeopathie heeft nog nooit een ziekte of aandoening genezen, dat vind ik weer bijgeloof :) .
Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaan
Vier groepen
1. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd maar waar dat niet voor gebeurde
2. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar niet voor gebeden werd
3. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd en dat ook gebeurde
4. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar wel voor gebeden werd

Resultaat was dat de patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd zich veel beroerder voelden. Dit lag er waarschijnlijk aan dat ze dachten dat het dan wel heel erg met ze moest zijn.
Positieve resultaten werden niet gevonden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_119102583
quote:
0s.gif Op zondag 11 november 2012 21:01 schreef Tayu het volgende:

[..]

Boeddhisme is een religie (ik heb nooit anders beweerd).
Okay, omdat je eerder schreef: het blijft een filosofie dacht ik even dat je misschien ook bedoelde dat het geen religie is. ;)
  zondag 11 november 2012 @ 21:21:45 #200
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_119103017
quote:
1s.gif Op zondag 11 november 2012 21:09 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er is trouwens onderzoek naar bidden voor zieken gedaan
Vier groepen
1. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd maar waar dat niet voor gebeurde
2. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar niet voor gebeden werd
3. Groep patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd en dat ook gebeurde
4. Groep patienten waar niets aan werd verteld en waar wel voor gebeden werd

Resultaat was dat de patienten die verteld werd dat er voor ze gebeden werd zich veel beroerder voelden. Dit lag er waarschijnlijk aan dat ze dachten dat het dan wel heel erg met ze moest zijn.
Positieve resultaten werden niet gevonden
bidden voor zieken is volgens mij niet bijbels en heeft volgens mij ook weinig tot geen effect. Wat ik zag was dat de ziektes worden geboden te vertrekken of te verschrompelen of wat dan ook of de demonen die het veroorzaakten te vertrekken (ja echt, had nog effect ook lol)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')