Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:52 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Wachten tot hij/zij is uitgestapt. Dan weet je zeker dat er niks meer kan gebeuren.
fijne mensenquote:Op maandag 29 oktober 2012 16:07 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten.
Beter dat dan de auto asociaal/hinderlijk neergesmeten te laten staan.quote:Op maandag 29 oktober 2012 16:07 schreef Daeron het volgende:
[..]
Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten.
In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.quote:Op maandag 29 oktober 2012 14:24 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Met gas loslaten kun je ook hard afremmen hoor. Dat ligt maar puur aan de versnelling waarin je zit. Hard is daarom ook een relatief iets, en is heel gevaarlijk om je op te beroepen in rechtspraak. Het enige wat daarin telt is dat je snelheid verminderde, dat is iets wat meetbaar is.
...
Dat ligt aan het soort jurisprudentie. Niet aan jurisprudentie in het algemeen.quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.
Dat klopt, ik doel op de hier aangehaalde casus.quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:44 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Dat ligt aan het soort jurisprudentie. Niet aan jurisprudentie in het algemeen.
quote:Op maandag 29 oktober 2012 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.
Dat is in Nederland al lang niet meer het geval dat het exact identiek moet zijn. En dat generaliseren op zich tot in bepaalde mate gewoon kan hiermee. Toch zal elk geval weer opnieuw bekeken worden, maar grote kans dat rechters dit geval als leidend zullen nemen.quote:De wetenschap of bestudering van recht noemen we in Nederland rechtsgeleerdheid. Met jurisprudentie bedoelt men in Nederland de toepassing van recht of (het geheel van) uitspraken door rechters. Jurisprudentie geldt als rechtsbron in Nederland. De precedentwerking van Nederlandse jurisprudentie is minder strikt dan de precedentwerking in Engeland.
Je moet ook kijken naar wie de uitspraak heeft gedaan en/of het arrest gewezen heeft. Soms is duidelijk uit het arrest/de uitspraak dat er zeer bijzondere omstandigheden zijn die de casus vormgeven. Soms niet. Dus in sommige gevallen is de uitspraak ook minder algemeen bruikbaar dan in andere.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:19 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
[..]
Dat is in Nederland al lang niet meer het geval dat het exact identiek moet zijn. En dat generaliseren op zich tot in bepaalde mate gewoon kan hiermee. Toch zal elk geval weer opnieuw bekeken worden, maar grote kans dat rechters dit geval als leidend zullen nemen.
De term jurisprudentie is hier een veel ruimere term geworden dan puur en alleen de precedentwerking.
True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk.quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:24 schreef Actaeon het volgende:
[..]
Je moet ook kijken naar wie de uitspraak heeft gedaan en/of het arrest gewezen heeft. Soms is duidelijk uit het arrest/de uitspraak dat er zeer bijzondere omstandigheden zijn die de casus vormgeven. Soms niet. Dus in sommige gevallen is de uitspraak ook minder algemeen bruikbaar dan in andere.
Ik had de uitspraak ook niet gelezen. Maar op het eerste oogpunt uit wat jij zegt lijkt het mij ook dat er niet zo heel veel verschil is. Maar ik ben geen strafrecht specialistquote:Op maandag 29 oktober 2012 18:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk.
Ach, een 2.5 TDi in een verlengde en verhoogde Crafter(3000kg, 130pk) doet bij normaal rijgedrag al 1:6.quote:Op maandag 29 oktober 2012 19:52 schreef Het_Biertje het volgende:
bouwvakkers met een VW 8.0 TDI (genoeg PK dus)waarvoor alles en iedereen aan de kant MOET, want hij zal en moet je inhalen ookal versnel je naar 160![]()
en dat lukt vaak dan ook nog
soms vraag ik mij wel eens af of die bazen geen gigantisch hoge brandstof kosten hebben, dat gescheur moet iemand toch betalen
De ging hier om cassatie en de uitspraak was helemaal niet algemeen, maar bevatte juist elementen die je niet zonder meer weg kan laten:quote:Op maandag 29 oktober 2012 18:30 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk.
Met name het "hard en onverhoeds remmen" kan je niet veralgemeniseren zodat "snelheid verminderen door gas los te laten" ook binnen de reikwijdte van deze jurisprudentie valt. Er moet echt sprake zijn van hard en onverhoeds remmen. Dat is essentieel voor deze uitspraak.quote:Voorwaardelijk opzet op doodslag in verkeer (remmen bij bumperkleven). Verdachte heeft toen het slachtoffer op zeer korte afstand achter zijn auto reed op een tweebaansweg waarlangs bomen stonden, terwijl beide auto's een snelheid hadden van meer dan 100 km per uur, zich bewust van die situatie, hard en onverhoeds geremd, welke gedraging geëigend was het slachtoffer ernstig in gevaar te brengen.
Je kan ook redeneren dat juist het voorwaardelijke opzet op doodslag hier essentieel is ( wat m.i. ook zo gelezen moet worden) en of je nou voorwaardelijk opzet hebt door hard en onverhoeds remmen of dat je voorwaardelijk opzet hebt door snelheid verminderen door gas los te laten maakt dan niet uit. Zolang je je bewust was van de situatie en het risico ( van het intreden van het strafbare feit) op de koop toeneemt is er sprake van voorwaardelijke opzet. Het is dan de vraag of het onder bepaalde omstandigheden snelheid verminderen door gas los te laten aan die criteria voldoet. Ik zou zeggen dat een dergelijke situatie wel denkbaar is.quote:Op maandag 29 oktober 2012 20:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:
[..]
De ging hier om cassatie en de uitspraak was helemaal niet algemeen, maar bevatte juist elementen die je niet zonder meer weg kan laten:
[..]
Met name het "hard en onverhoeds remmen" kan je niet veralgemeniseren zodat "snelheid verminderen door gas los te laten" ook binnen de reikwijdte van deze jurisprudentie valt. Er moet echt sprake zijn van hard en onverhoeds remmen. Dat is essentieel voor deze uitspraak.
Gas loslaten kun je niet bewijzen. Tenzij je inderdaad een versnelling terug gaat. Maar als ik in de 5 mijn gas loslaat zal niemand buiten de directe omgeving dat kunnen zien. Daarbij rem je dan niet echt hard af.quote:Op maandag 29 oktober 2012 13:02 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als je het niet vertelt is dit een ander verhaal. Maar daar ging het helemaal niet om.
Edit:
Laat ik het dan anders zeggen, je bent technisch gezien helemaal fout bezig als je bewust afremt en er hierdoor een ongeluk gebeurd. Als er ook maar iets van bewijs is dat je hebt afgeremd, dan ben je gewoon schuldig (zoals Ridocar ook al zegt, getuigen, enz...).
Dan heb jij een reden om af te remmen en is de bumperklever fout. Geef jij echter de bumperklever een braketest omdat hij in jouw mening kleeft en tref je de verkeerde (een met een dashboard camera bijvoorbeeld), dan kan jij wel eens alle schade moeten gaan betalen. En ja, op de meeste camera's valt prima te zien of er een klein meisje opeens de weg op liep.quote:Op maandag 29 oktober 2012 15:35 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Inderdaad, bumperklever of niet, als er opeens een klein meisje voor de auto oversteekt(of lijkt over te gaan steken) trap ik echt wel op de rem. Dab heb ik liever die andere auto in de kofferbak als een dode op mijn naam..
Als die ander aannemelijk kan maken dat jij zonder reden afgeremd hebt, dan wel ja.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 01:45 schreef BlackLining het volgende:
Jullie geloven toch niet serieus dat het loslaten van het gas je op een straf kan komen te staan, of wel?
Volgens mij quote je iemand die het over 'gas loslaten' heeft. Niet over remmen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 07:04 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Als die ander aannemelijk kan maken dat jij zonder reden afgeremd hebt, dan wel ja.
Met gas los laten rem je ook af...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 07:10 schreef Ridocar het volgende:
[..]
Volgens mij quote je iemand die het over 'gas loslaten' heeft. Niet over remmen.
Vergezocht, als je er dan achterop rijdt ben je wel zo'n bosmongool die het bezitten van een rijbewijs niet waardig is.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 07:14 schreef RealBizkit666 het volgende:
[..]
Met gas los laten rem je ook af...
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |