abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118581050
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:52 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Wachten tot hij/zij is uitgestapt. Dan weet je zeker dat er niks meer kan gebeuren.
Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten. :')
pi_118581284
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:07 schreef Daeron het volgende:

[..]

Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten. :')
fijne mensen O+
pi_118581490
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 16:07 schreef Daeron het volgende:

[..]

Ik heb wel eens mensen meegemaakt die uitstapten, wegliepen en toen terugkwamen om de auto toch nog even wat rechter neer te zetten. :')
Beter dat dan de auto asociaal/hinderlijk neergesmeten te laten staan.
pi_118583047
ppfff, het lijkt vandaag ook wel nationale langzaamrij dag: net 3 km gereden, niemand tegen gekomen die harder dan 40 reed waar je 50 mag, vmax op rotondes lijkt massaal terug te zijn gedraaid naar max 20 km/u(erg fijn als je er met 40 aan komt rijden, en je ook nog terug moet schakelen omdat je anders tegen de auto voor je aanrijd.. ) (in zijn 3 is het min. 40 km/u met de Ibi) en op de 3 rotonde's maar 1 auto tegengekomen die knipperde, maar die deet dat nog verkeerd ook(ging 3/4e, dus eerste hele tijd knipperlicht aan naar links, en pas toen hij de rotonde al afreed zette hij de knipperlicht de andere kant op; stond er dus iemand voor Jan Lul te wachten..
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_118585536
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 14:24 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Met gas loslaten kun je ook hard afremmen hoor. Dat ligt maar puur aan de versnelling waarin je zit. Hard is daarom ook een relatief iets, en is heel gevaarlijk om je op te beroepen in rechtspraak. Het enige wat daarin telt is dat je snelheid verminderde, dat is iets wat meetbaar is.
...
In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.
pi_118585864
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.
Dat ligt aan het soort jurisprudentie. Niet aan jurisprudentie in het algemeen.
pi_118586210
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:44 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Dat ligt aan het soort jurisprudentie. Niet aan jurisprudentie in het algemeen.
Dat klopt, ik doel op de hier aangehaalde casus.
pi_118587646
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 17:37 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

In dit soort jurisprudentie gaat het juist niet om algemeenheden maar juist om deze hele specifieke situatie waarin hard op de rem getrapt werd. Jurisprudentie gaat om heel specifieke casussen en je mag dat niet generaliseren.
quote:
De wetenschap of bestudering van recht noemen we in Nederland rechtsgeleerdheid. Met jurisprudentie bedoelt men in Nederland de toepassing van recht of (het geheel van) uitspraken door rechters. Jurisprudentie geldt als rechtsbron in Nederland. De precedentwerking van Nederlandse jurisprudentie is minder strikt dan de precedentwerking in Engeland.
Dat is in Nederland al lang niet meer het geval dat het exact identiek moet zijn. En dat generaliseren op zich tot in bepaalde mate gewoon kan hiermee. Toch zal elk geval weer opnieuw bekeken worden, maar grote kans dat rechters dit geval als leidend zullen nemen. :)

De term jurisprudentie is hier een veel ruimere term geworden dan puur en alleen de precedentwerking.
pi_118587860
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]


[..]

Dat is in Nederland al lang niet meer het geval dat het exact identiek moet zijn. En dat generaliseren op zich tot in bepaalde mate gewoon kan hiermee. Toch zal elk geval weer opnieuw bekeken worden, maar grote kans dat rechters dit geval als leidend zullen nemen. :)

De term jurisprudentie is hier een veel ruimere term geworden dan puur en alleen de precedentwerking.
Je moet ook kijken naar wie de uitspraak heeft gedaan en/of het arrest gewezen heeft. Soms is duidelijk uit het arrest/de uitspraak dat er zeer bijzondere omstandigheden zijn die de casus vormgeven. Soms niet. Dus in sommige gevallen is de uitspraak ook minder algemeen bruikbaar dan in andere.
pi_118588107
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:24 schreef Actaeon het volgende:

[..]

Je moet ook kijken naar wie de uitspraak heeft gedaan en/of het arrest gewezen heeft. Soms is duidelijk uit het arrest/de uitspraak dat er zeer bijzondere omstandigheden zijn die de casus vormgeven. Soms niet. Dus in sommige gevallen is de uitspraak ook minder algemeen bruikbaar dan in andere.
True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk. :)
pi_118588191
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:30 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk. :)
Ik had de uitspraak ook niet gelezen. Maar op het eerste oogpunt uit wat jij zegt lijkt het mij ook dat er niet zo heel veel verschil is. Maar ik ben geen strafrecht specialist :P verre van.
  maandag 29 oktober 2012 @ 19:52:50 #62
101282 Het_Biertje
internet bierdrinkheld
pi_118591803
bouwvakkers met een VW 8.0 TDI (genoeg PK dus)waarvoor alles en iedereen aan de kant MOET, want hij zal en moet je inhalen ookal versnel je naar 160 :') :'( en dat lukt vaak dan ook nog

soms vraag ik mij wel eens af of die bazen geen gigantisch hoge brandstof kosten hebben, dat gescheur moet iemand toch betalen :?
pi_118592286
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 19:52 schreef Het_Biertje het volgende:
bouwvakkers met een VW 8.0 TDI (genoeg PK dus)waarvoor alles en iedereen aan de kant MOET, want hij zal en moet je inhalen ookal versnel je naar 160 :') :'( en dat lukt vaak dan ook nog

soms vraag ik mij wel eens af of die bazen geen gigantisch hoge brandstof kosten hebben, dat gescheur moet iemand toch betalen :?
Ach, een 2.5 TDi in een verlengde en verhoogde Crafter(3000kg, 130pk) doet bij normaal rijgedrag al 1:6.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_118592361
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 18:30 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

True. Maar deze is nogal redelijk algemeen. Remmen waardoor bumperklever dood blijft. Ik denk niet dat veel verschil is met remmen en zwaar lichamelijk letsel. Maar ik kan me ook zomaar vergissen natuurlijk. :)
De ging hier om cassatie en de uitspraak was helemaal niet algemeen, maar bevatte juist elementen die je niet zonder meer weg kan laten:

quote:
Voorwaardelijk opzet op doodslag in verkeer (remmen bij bumperkleven). Verdachte heeft toen het slachtoffer op zeer korte afstand achter zijn auto reed op een tweebaansweg waarlangs bomen stonden, terwijl beide auto's een snelheid hadden van meer dan 100 km per uur, zich bewust van die situatie, hard en onverhoeds geremd, welke gedraging geëigend was het slachtoffer ernstig in gevaar te brengen.
Met name het "hard en onverhoeds remmen" kan je niet veralgemeniseren zodat "snelheid verminderen door gas los te laten" ook binnen de reikwijdte van deze jurisprudentie valt. Er moet echt sprake zijn van hard en onverhoeds remmen. Dat is essentieel voor deze uitspraak.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-10-2012 20:02:45 ]
pi_118593097
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 20:01 schreef ..-._---_-.- het volgende:

[..]

De ging hier om cassatie en de uitspraak was helemaal niet algemeen, maar bevatte juist elementen die je niet zonder meer weg kan laten:

[..]

Met name het "hard en onverhoeds remmen" kan je niet veralgemeniseren zodat "snelheid verminderen door gas los te laten" ook binnen de reikwijdte van deze jurisprudentie valt. Er moet echt sprake zijn van hard en onverhoeds remmen. Dat is essentieel voor deze uitspraak.
Je kan ook redeneren dat juist het voorwaardelijke opzet op doodslag hier essentieel is ( wat m.i. ook zo gelezen moet worden) en of je nou voorwaardelijk opzet hebt door hard en onverhoeds remmen of dat je voorwaardelijk opzet hebt door snelheid verminderen door gas los te laten maakt dan niet uit. Zolang je je bewust was van de situatie en het risico ( van het intreden van het strafbare feit) op de koop toeneemt is er sprake van voorwaardelijke opzet. Het is dan de vraag of het onder bepaalde omstandigheden snelheid verminderen door gas los te laten aan die criteria voldoet. Ik zou zeggen dat een dergelijke situatie wel denkbaar is.
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:17:35 #66
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118593304
quote:
0s.gif Op maandag 29 oktober 2012 13:02 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je het niet vertelt is dit een ander verhaal. Maar daar ging het helemaal niet om. :)

Edit:
Laat ik het dan anders zeggen, je bent technisch gezien helemaal fout bezig als je bewust afremt en er hierdoor een ongeluk gebeurd. Als er ook maar iets van bewijs is dat je hebt afgeremd, dan ben je gewoon schuldig (zoals Ridocar ook al zegt, getuigen, enz...). :)
Gas loslaten kun je niet bewijzen. Tenzij je inderdaad een versnelling terug gaat. Maar als ik in de 5 mijn gas loslaat zal niemand buiten de directe omgeving dat kunnen zien. Daarbij rem je dan niet echt hard af.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  maandag 29 oktober 2012 @ 20:19:42 #67
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118593441
En kunnen al die kutfietsers hun licht eens aan doen? In het donker zie je ze al amper, maar in combinatie met regen, strooilicht en natte spiegels is het helemaal een drama.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_118595522
Er waren vandaag weer ongekend veel onnodig linkshangers op de weg. Op een ritje van 75km heb ik 4 linkshangers naar rechts moeten seinen.
pi_118595644
Dat is nog erger als je langzaam op snelheid komt en begrenst bent op 120. Continue van die lolbroeken die 'm ervoor smijten. Ik heb vandaag echt een kutdag gehad op de weg.
In tijden van crisis moet je niet met lastenverhogingen komen.
pi_118608314
Jullie geloven toch niet serieus dat het loslaten van het gas je op een straf kan komen te staan, of wel?

:|W
Alle Urkers het land uit! Deporteer de burgemeester! Hier werken wij aan uw afzinking!!
  FOK!fotograaf dinsdag 30 oktober 2012 @ 02:26:13 #71
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118608616
quote:
1s.gif Op maandag 29 oktober 2012 15:35 schreef Marco001 het volgende:

[..]

Inderdaad, bumperklever of niet, als er opeens een klein meisje voor de auto oversteekt(of lijkt over te gaan steken) trap ik echt wel op de rem. Dab heb ik liever die andere auto in de kofferbak als een dode op mijn naam..
Dan heb jij een reden om af te remmen en is de bumperklever fout. Geef jij echter de bumperklever een braketest omdat hij in jouw mening kleeft en tref je de verkeerde (een met een dashboard camera bijvoorbeeld), dan kan jij wel eens alle schade moeten gaan betalen. En ja, op de meeste camera's valt prima te zien of er een klein meisje opeens de weg op liep.

Bovendien, wat geeft jou het recht om zwaardere overtredingen te maken om iemand anders op zijn overtreding te wijzen? Remmen bij een klever is het bewust in gevaar brengen van de verkeersveiligheid. Iemand die te hard rijdt blokken door naar links te komen = gevaarlijk weggedrag, geen voorrang verlenen aan degene die zich al reeds op de rijstrook bevindt en onnodig links rijden.
Schoolmeesteren noemen we dat ook wel. Heb jij er last van als een ander in zijn auto met 150 langs komt terwijl jij 130 rijdt? Denk het niet. Als hij/zij graag te hard wilt rijden, lekker laten gaan, zeker op de snelweg. Maar wat is dat nou? Het niet kunnen hebben dat de ander een duurdere/snellere auto rijdt dan jij?

En natuurlijk, een foutje maken kan een keer. Jij kan een keer verkeerd inschatten hoe hard iemand rijdt bij een inhaalactie. Is jammer, shit happens. En als jij, bij het inrijden van een 50 zone, ondanks bumperklever de snelheid laat zakken tot 50 km/h, is dat helemaal prima. Maar als jij constant 80 rijdt in zo'n zone en wanneer er iemand aanhaakt opeens 50 gaat rijden, ben je een kinderachtige klootzak.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_118609134
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 01:45 schreef BlackLining het volgende:
Jullie geloven toch niet serieus dat het loslaten van het gas je op een straf kan komen te staan, of wel?

:|W
Als die ander aannemelijk kan maken dat jij zonder reden afgeremd hebt, dan wel ja. :)
pi_118609159
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 07:04 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als die ander aannemelijk kan maken dat jij zonder reden afgeremd hebt, dan wel ja. :)
Volgens mij quote je iemand die het over 'gas loslaten' heeft. Niet over remmen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_118609163
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 07:10 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Volgens mij quote je iemand die het over 'gas loslaten' heeft. Niet over remmen.
Met gas los laten rem je ook af...
pi_118609181
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 07:14 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Met gas los laten rem je ook af...
Vergezocht, als je er dan achterop rijdt ben je wel zo'n bosmongool die het bezitten van een rijbewijs niet waardig is.

Meneer die zijn gas loslaat kan hooguit een prent krijgen voor artikel 5, wegens te langzaam rijden, danwel stilstaan op de rijbaan.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')