Ik weet nog dat ik als mini Luigietje bij de Hypotheker zat, als IT'er midden in de IT hausse van de jaren '90... Beleggingshypotheek rechts, tophypotheek daar... als ik bedenk wat er allemaal mis had kunnen gaan...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:41 schreef Tally het volgende:
Toen wij gingen lenen hadden wij een tophypotheek.
Beleggingshypotheken... Ik snap uberhaupt niet dat mensen dat hebben afgesloten..quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:42 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik weet nog dat ik als mini Luigietje bij de Hypotheker zat, als IT'er midden in de IT hausse van de jaren '90... Beleggingshypotheek rechts, tophypotheek daar... als ik bedenk wat er allemaal mis had kunnen gaan...
Je moet erbij zijn geweest. De sky was écht de limit toen. De jaren '90 kenmerken zich door ongebreideld optimisme. De wereldvrede stond echt op het punt van uitbreken en voor alles was een oplossing.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:45 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Beleggingshypotheken... Ik snap uberhaupt niet dat mensen dat hebben afgesloten..
wij hadden, toen.ik.zwanger was van.Amber, allebei een auto. Ik een kleine La, M een amerikaanse racebak met een veel te lage instap en totaal niet geschikt als gezinsauto. Aangezien die auto nergens ongeruild kon worden behalve bij de amerikaanse dealer, moesten we daar een andere auto uitzoeken. De enige degelijke gezinsauto die ze.hadden was de 7zitter... er zitten 5 losse stoelen in, 2 ervan hebben we eruit.gehaald. Het is echt een.hele fijne auto maar hik begint steeds meer kuren te vertonen. Ergens zit er een lek, de ventilator draait alleen nog maar op stand 5 en er zit het een en ander los..quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:41 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom heb je met 2 kinderen een 7 zitter?(oprechte interesse hoor doe vooral verder wat je niet laten kunt
).
De jaren 90... Toen ging ik net naar de middelbare school..quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:46 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je moet erbij zijn geweest. De sky was écht de limit toen. De jaren '90 kenmerken zich door ongebreideld optimisme. De wereldvrede stond echt op het punt van uitbreken en voor alles was een oplossing.
Dachten we.
Maar moet je nagaan... Na 10 jaar heb je 2500 eu op een rekening staan... Als je dat geld in je sok had gestopt had je nog meer zeg maar...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:47 schreef De_Taartjesfee het volgende:
beleggingshypotheek..wij hadden geen geld en tóch een huis nodig. Na 10 jaar is de waarde ongeveer 2500 euro
Gelukkig verkopen we dat huis komende zomer
Prachtige tijd maar als 'men' toen iets realistischer was geweest hadden we nu op rozen gezeten denk ik.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:48 schreef Ticootje het volgende:
[..]
De jaren 90... Toen ging ik net naar de middelbare school..
Als dat huis mijn spaarpot had moeten zijn was ik flink genaaid geweest, op een manier die ik niet lekker vindquote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:49 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Maar moet je nagaan... Na 10 jaar heb je 2500 eu op een rekening staan... Als je dat geld in je sok had gestopt had je nog meer zeg maar...
Wat een wanproduct..
Dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:48 schreef She-Wolf het volgende:
Toen ik in 1999 weer alleen ging wonen heb ik ook een beleggingshypotheek afgesloten met een gedeelte aflossingsvrij. Ik was sowieso niet van plan om langer dan 5 jaar in dat huisje te blijven wonen, dus de goedkoopste hypotheekvariant gekozen.
Niks mis mee, na 2 1/2 jaar zette ik het te koop, verkocht het binnen een week en maakte nog 20.000 euro winst.
Mjah ik was echt een kind van de jaren '80 want die hosannastemming van de jaren '90 is echt aan me voorbij gegaan. Het ging goed, maar ik zag achter elke boom de volgende crisis wel opdoemen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:46 schreef Luigi het volgende:
[..]
Je moet erbij zijn geweest. De sky was écht de limit toen. De jaren '90 kenmerken zich door ongebreideld optimisme. De wereldvrede stond echt op het punt van uitbreken en voor alles was een oplossing.
Dachten we.
Nee, nu heb ik ook een degelijke spaarhypotheek.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen...
En stel dat je dus dan 7 jaar in je woning hebt gewoond en je wilt verhuizen, dan heb je en niets in je spaarpotje / aflospotje zitten en je huis is minder waard.
Ik gok zomaar dat 80 % van de mensen geen idee heeft wat ze nu eigenlijk afsluiten.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:51 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Nee, nu heb ik ook een degelijke spaarhypotheek.
Maar ik wist heel goed wat ik deed, ik was destijds zelf hypotheekadviseur dus prima op de hoogte van alle risico's en/of voordelen.
Bijna check.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:50 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dat hoef je tegenwoordig niet meer te proberen...
En stel dat je dus dan 7 jaar in je woning hebt gewoond en je wilt verhuizen, dan heb je en niets in je spaarpotje / aflospotje zitten en je huis is minder waard.
Je bent de enige niet met die situatie...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:52 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Bijna check.
70% aflossingsvrij. Flatje staat voor minder te koop dan de hypotheek en er zit zo'n 3000 euro in het spaarpotje
quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:56 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Je bent de enige niet met die situatie...
Dat hele aflosvrije, dat nekt nu een hoop mensen.
Dan kun je nooit meer verhuizen... Maar dikke kans ook dat de bank eens contact gaat opnemen dat het onderpand niet voldoende is voor de lening die erop staat...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:56 schreef She-Wolf het volgende:
80% is wat aan de hoge kant gok ik, maar dat er veel mensen zijn die het niet weten, dat is zeker.
Was destijds ook al zo. Veel mensen willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, zonder de mogelijke gevolgen op lange termijn te overzien.
En dan heb je een probleem, als je 10 jaar geleden je hypotheek bij de DSB bank hebt afgeloten bijv en je hebt heel veel extra geleend voor een leuke verbouwing, en een boot en een leuk autootje. En nu raak je je huis aan de straatstenen niet kwijt en is het sowieso bijna een ton minder waard dan wat je er als hypotheek op hebt zitten.
Als je nu kunt sparen, doen... Alles wat je zelf straks kunt bijleggen is mooi meegenomen.. Je kunt wel iets van restschuld meenemen in een nieuwe financiering...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:58 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]![]()
Hier afgesloten op basis van een start salaris (niet meer kunnen betalen dan die 70% aflossingsvrij). Het huis en hypotheek zijn ook start daar niet van maar het huis is gewoon minder waard helaas
Wij hebben een hele lage hypotheek. Daar zouden de meesten hier erg om lachen maar het huis is het niet meer waard dus er blijft een restschuld over en het spaarpotje dekt die schuld niet.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:59 schreef She-Wolf het volgende:
Aflosvrij hoeft niet erg te zijn, als je een lage hypotheek hebt waardoor je er bij verkoop toch op vooruit gaat bijv. Of als je, zoals veel ouderen, op latere leeftijd een (levensloopbestendig)huis gekocht hebben en daar pas weggaat in een houten pyjama.
Dan zou je niet moeten verhuizen, maar als je nou bijv. gaat scheiden?quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 13:58 schreef Ticootje het volgende:
[..]
Dan kun je nooit meer verhuizen... Maar dikke kans ook dat de bank eens contact gaat opnemen dat het onderpand niet voldoende is voor de lening die erop staat...
Als je dus met een rest van 100.000 eu zit, kun je je misschien wel beter failliet laten verklaren..
Maar ik las dat van de huizen die nu onderwater staan de gemiddelde restschuld ook al 35.000 eu is...
Die mensen hebben we zelfs binnen OUD hier en dat is echt een hele nare situatiequote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:00 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dan zou je niet moeten verhuizen, maar als je nou bijv. gaat scheiden?
Een vriendin van mij zit in dit schuitje, beiden kunnen het huis niet alleen betalen. Failliet verklaren is niet zo zinvol, kun je beter de schuldhulpverlening in proberen te komen.
Gelukkig kan mijn ex de hypotheek wel dragen... We moeten nog steeds de hypotheek op zijn naam zetten, maar dat heeft wat mij betreft niet veel haast.. Zolang ik er geen last van heb.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:00 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Dan zou je niet moeten verhuizen, maar als je nou bijv. gaat scheiden?
Een vriendin van mij zit in dit schuitje, beiden kunnen het huis niet alleen betalen. Failliet verklaren is niet zo zinvol, kun je beter de schuldhulpverlening in proberen te komen.
Ja, maar dat bedoel ik niet. Dan is je hypotheek niet zo laag dat je toch winst maakt. Maar het eerste flatje waar ik bijvoorbeeld ging wonen, had mijn exvriend destijds gekocht voor 35.000 gulden. Daar zou je zelfs nu nog dikke winst op maken.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:00 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Wij hebben een hele lage hypotheek. Daar zouden de meesten hier erg om lachen maar het huis is het niet meer waard dus er blijft een restschuld over en het spaarpotje dekt die schuld niet.
Klopt...quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:02 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
[..]
Die mensen hebben we zelfs binnen OUD hier en dat is echt een hele nare situatie
Ja, maar als je dat flatje 7 jaar geleden had gekocht... Niet.quote:Op dinsdag 30 oktober 2012 14:02 schreef She-Wolf het volgende:
[..]
Ja, maar dat bedoel ik niet. Dan is je hypotheek niet zo laag dat je toch winst maakt. Maar het eerste flatje waar ik bijvoorbeeld ging wonen, had mijn exvriend destijds gekocht voor 35.000 gulden. Daar zou je zelfs nu nog dikke winst op maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |