abonnement Unibet Coolblue
pi_118464884
In mijn huis ben ik bezig om de badkamer aan te leggen.
Daar heb ik een CAP zitten waarop de warm- en koudwaterleidingen zijn geaard.
Deze loopt naar de meterkast waar de waterleiding nogmaals is geaard, ook zitten hier het CAP op aangesloten van mijn bovenburen.
(ik heb alleen begane grond)

De betonvloer die in het hele huis ligt is NIET op dit punt aangesloten.
Ook niet in de badkamer. Dat is dezelfde vloer (in 1x doorgelegd).

Verder ligt er vloerverwarming in de vloer over de gehele begane grond (plastic, niet electrisch).

Moet ik nu de vloer nog aarden, zo ja maakt het uit waar, en hoe ga ik het beste te werk om dit te doen?
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 17:36:51 #2
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_118466146
Vloer van de badkamer eruit hakken, aardmat erin, en die aansluiten op je CAP in je badkamer. Daarna nieuwe cementdekvloer in smeren met je tegels erop. :)
pi_118467147
Ik lees dat je nog bezig bent met de badkamer? De vloer is nog niet getegeld?

Dan zoals bovenbeschreven een aardmat erin leggen/smeren en overtegelen.

Aardmat aan CAP. Die aarding is een conform oud e voorschrift. Tegenwoordig verbind men het CAP via geel/groene draad, met de aarde in de centraaldoos in de badkamer (ipv naar de meterkast).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2012 @ 18:57:36 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_118468751
De vloer in de badkamer moet je aarden met een aardnet.
Voor de rest van de woning is dat eigenlijk niet van belang :).

pi_118469602
Kan ik de aardmat ook in de egaline of zelfs in de tegellijm verwerken?
Aangezien de vloer al vrijwel helemaal vlak is zou dat voor mij een mooie oplossing zijn, maar ik heb er (nog) geen ervaring mee.
  Moderator vrijdag 26 oktober 2012 @ 19:22:33 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_118469717
Ik denk niet dat je een aardnet in 2 a 3 mm egaline mooi kwijt kunt worden, door de dikte die een aardmat worden ze vrijwel altijd opgenomen in de cementdekvloer / smeervloer.

Voorbeeldje van een aardmat :
pi_118473661
douchedrain en stalen bad moet ook geaard worden + verwarming
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 21:07:34 #9
6468 zuigmarmot
Kratjes kunnen nu ook voorin
pi_118474509
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 19:22 schreef Vonkenboer het volgende:
Ik denk niet dat je een aardnet in 2 a 3 mm egaline mooi kwijt kunt worden, door de dikte die een aardmat worden ze vrijwel altijd opgenomen in de cementdekvloer / smeervloer.

Voorbeeldje van een aardmat :
[ afbeelding ]
Dat is officieel geen aardmat.

Die bewapeningsmatten die worden gebruikt voor versteviging dekvloer in combinatie met vloerverwarming gebruiken ze hier wel voor, maar officieel is dit niet
Reverend John Hicks: No. Those creatures were demons, creatures of
Satan inhabiting the bodies of our dead. And the demons are still
loose in this world, and the dead must be spiked.
  vrijdag 26 oktober 2012 @ 22:49:02 #10
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_118479502
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 21:07 schreef zuigmarmot het volgende:

[..]

Dat is officieel geen aardmat.

Die bewapeningsmatten die worden gebruikt voor versteviging dekvloer in combinatie met vloerverwarming gebruiken ze hier wel voor, maar officieel is dit niet
De matten op de foto van Vonkie zijn officiële aardmatten en mogen door dus voor gebruikt worden.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_118634752
Ik heb er een aardmat in gelegd (ziet er zo uit als op de foto van vonkenboer) en die verbonden met het CAP.
Paar mm egaline erover en hij ligt er nu mooi in. Kwam goed uit zo want de vloer liep toch schuin 1 kant op en moest vlak zijn. Bedankt voor de hulp. :)
pi_118635087
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 20:50 schreef densmee het volgende:
douchedrain en stalen bad moet ook geaard worden + verwarming
dit moet overigens ook door een draad direct uit het cap zijn en mag niet onderbroken zijn.
dus niet van cap naar aardmat en dan weer een draad van aardmat naar douchedrain
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118637420
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 19:43 schreef densmee het volgende:
dit moet overigens ook door een draad direct uit het cap zijn en mag niet onderbroken zijn.
dus niet van cap naar aardmat en dan weer een draad van aardmat naar douchedrain
Je mag inderdaad niet onderbreken, maar wel doorlussen (= draad ononderbroken doortrekken). Zo heb ik warm en koud waterleiding doorgelusd en idem aanvoer-retour radiator.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118639433
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 oktober 2012 20:19 schreef blomke het volgende:

[..]

Je mag inderdaad niet onderbreken, maar wel doorlussen (= draad ononderbroken doortrekken). Zo heb ik warm en koud waterleiding doorgelusd en idem aanvoer-retour radiator.
dat mag inderdaad wel ja
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_118639641
Verder heb ik geen dingen in de badkamer(tje) die geaard moeten worden.

Waterleiding warm + koud > geaard via 1 draad naar CAP;
Vloer > aardmat aangesloten met 1 draad naar CAP;
2x wandlamp > geaard via electra.

Radiator heb ik niet, vloerverwarming (kunststof leidingen met water);
Drain heb ik ook niet, douchebak is acryl.

Volgens mij verder geen metalen dingen.

Vanaf CAP loopt er een draad naar de groepenkast.
pi_118640478
Die laatste draad moet naar de aarde in de centraaldoos.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118673773
Daar zijn de meningen over verdeeld.
In de oude situatie liep 'ie op dezelfde manier (aarden van lewisplaat).

Maar ik kan ook die draad aan de centraaldooskoppelen van de electra. Mijn CAP zit boven het plafond in de naastgelegen hal en zit naast de centraaldoos

Dus wat is de juiste manier en waarom?.
pi_118675438
De nieuwe NEN1010 schrijft dat voor. Hoe korter de draad tussen CAP en aardpunt, des te minder kans er is op onderbreken of spanningsverschil (door die draad). Dus zo kort mogelijk naar aarde; als de centraaldoos er naast zit, is dat uitstekend.

ZIe ook het schema dat is geplaatst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_118676150
OK top, dan ga ik dat gewoon zo aanleggen, kleine moeite.
En heb ik een loze leiding over naar de meterkast toe, dat is ook nooit vervelend.

Echter is dat wel dezelfde groep als waar de badkamerelectra op zit (2 lampjes), op de tekening zie ik weer dat dat niet goed is? Of ik begrijp het niet goed.... :)
Mag het dezelfde groep zijn of moet dit een andere/aparte groep zijn?
pi_118676486
Het CAP word altijd aan gesloten op de groep van de badkamerverlichting.
De vereffening moet altijd plaats hebben in dezelfde ruimte
Heb je bv de wasmachine op een aparte groep in de badkamer, dan moet er toch nog nog een extra aarddraad vanaf die wandcontactdoos naar het cap gebracht worden.
pi_118676939
Ik heb geen andere electrische apparaten in de badkamer.
Maar op dezelfde groep als de badkamer zitten nog wel wat andere dingen, namelijk de verlichting van de hal en van het toilet. Dat zijn aparte ruimtes.
pi_118679210
Dat mag, de badkamer hoeft geen aparte groep te zijn
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')