abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118407070
Idee.

De Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Wet MBVEO) dusdanig oprekken dat het straatgeweld van vandaag de dag (toch een jammerlijke tendens) daaronder valt en dus harder en effectiever gestraft kan worden. Specifiek bedoel ik daarmee dat het vaak voorkomt dat groepen individuen te lijf gaan en dat in de praktijk moeilijk strafbaar blijkt omdat betrokkenen naar elkaar wijzen.

Zodra er sprake is van een geweldsdelict met een zgn. overtalsituatie (dat wil zeggen, in aantallen meerdere personen het opnemen tegen een minderheid) het delict meteen onder deze strafwet geplaatst kan worden. Medeplichtigheid, betrokkenheid in welke zin dan ook, betekent strafbaar. Juridisch hoeft dan niet meer vastgesteld worden wie precies welke tik uitdeelde.
De straffen varieren nu van een meldingsplicht, langdurig gebiedsverbod, contactverbod. Deze kun je inhoudelijk gemakkelijk uitbreiden.

Hiermee bestrijd je het typische geweld van bepaalde groeperingen (onder deze definitie vallen voetbalhooligans ook), zonder daarmee de discussie op gebied van etniciteit e.d. te hoeven voeren.
Het lijkt erop dat de wet effectief werkt ten opzichte van voetbalhooligans. Ik zou een opgerekte versie wel eens in werking willen zien tegenover het fenomeen straat/groepsgeweld.
pi_118416002
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 09:54 schreef Chooselife het volgende:
Idee.

De Wet Maatregelen Bestrijding Voetbalvandalisme en Ernstige Overlast (Wet MBVEO) dusdanig oprekken dat het straatgeweld van vandaag de dag (toch een jammerlijke tendens) daaronder valt en dus harder en effectiever gestraft kan worden. Specifiek bedoel ik daarmee dat het vaak voorkomt dat groepen individuen te lijf gaan en dat in de praktijk moeilijk strafbaar blijkt omdat betrokkenen naar elkaar wijzen.

Zodra er sprake is van een geweldsdelict met een zgn. overtalsituatie (dat wil zeggen, in aantallen meerdere personen het opnemen tegen een minderheid) het delict meteen onder deze strafwet geplaatst kan worden. Medeplichtigheid, betrokkenheid in welke zin dan ook, betekent strafbaar. Juridisch hoeft dan niet meer vastgesteld worden wie precies welke tik uitdeelde.
De straffen varieren nu van een meldingsplicht, langdurig gebiedsverbod, contactverbod. Deze kun je inhoudelijk gemakkelijk uitbreiden.

Hiermee bestrijd je het typische geweld van bepaalde groeperingen (onder deze definitie vallen voetbalhooligans ook), zonder daarmee de discussie op gebied van etniciteit e.d. te hoeven voeren.
Het lijkt erop dat de wet effectief werkt ten opzichte van voetbalhooligans. Ik zou een opgerekte versie wel eens in werking willen zien tegenover het fenomeen straat/groepsgeweld.
Die wetten gelden al voor alles en iedereen. Hoef je niets aan op te rekken.

En strafrechtelijk is het nog steeds moeilijk iemand te veroordelen zonder te kunnen vaststellen dat hij/zij daadwerkelijk geweld heeft gebruikt, als ik me niet vergis.
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_121908229
NWS / Mishandeling Vestdijk Eindhoven #3 Straffen vanuit de onderbuik

Andermaal bewezen dat dit nodig is.

En het is een geniale ingeving, al zeg ik het zelf.

[ Bericht 14% gewijzigd door Chooselife op 22-01-2013 21:39:28 ]
pi_121927004
Hoe is straatgeweld een tendens?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 23 januari 2013 @ 10:33:15 #5
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_121927223
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 10:25 schreef Weltschmerz het volgende:
Hoe is straatgeweld een tendens?
Inderdaad.

Ik heb een veel beter idee : een uitgaansverbod voor jongeren tot 23 jaar.
pi_122001237
Voetbalwet wordt nu al niet gebruikt zoals deze zou moeten, dus waarover gaat het?
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 28 januari 2013 @ 13:56:59 #7
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_122160913
Waarom niet gewoon straffen volgens strafwet?
pi_122162452
quote:
14s.gif Op woensdag 23 januari 2013 10:33 schreef gnaeus het volgende:

[..]

Inderdaad.

Ik heb een veel beter idee : een uitgaansverbod voor jongeren tot 23 jaar.
:')
Natuurlijk, want iedereen onder de 23 is crimineel als het uitgaat en zodra men 23 wordt dan zijn we braaf. Als we jou redenatie volgen, kunnen we beter publiek in het afschaffen bij voetbalwedstrijden, want dat zijn toch maar een stel hooligans :')
Op zondag 30 september 2012 02:37 schreef LompeHork het volgende:
ouyevoli vind ik wel kwaliteit.
Op woensdag 3 oktober 2012 23:15 schreef Bitterlemon het volgende:
Ik wil kwaliteit, waar is Ouyevoli?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')