abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118406973
quote:
'Scholieren bedreigen en slaan conciërges'
Dagelijkse scheldpartijen van ’bitch’ tot ’ik bijt je kop eraf’

Een derde van de conciërges op scholen in Nederland heeft te maken met fysieke agressie. Daarnaast wordt 80 procent geconfronteerd met verbale agressie. Dat blijkt donderdag uit onderzoek van CNV Onderwijs waaraan ruim 1000 mensen met een ondersteunende functie in het onderwijs meededen.

De vormen van fysieke agressie variëren van een door opzet beschadigde auto tot mishandeling met blijvend letsel tot gevolg. Bij verbale agressie komt uitschelden het meest voor. Zo worden auto's van medewerkers door leerlingen beschadigd en personeel mishandeld. Dagelijkse scheldpartijen variëren van 'bitch' tot 'ik bijt je kop eraf'. Zes op de tien conciërges heeft daarmee te maken gehad. Ook intimidatie (50 procent) en bedreiging (30 procent) komt vaak voor.

Van de deelnemers aan het onderzoek is 36 procent van mening dat agressief gedrag door scholieren richting onderwijsondersteunend personeel in vergelijking met 2002 is toegenomen. Bijna een kwart (23 procent) zegt dat agressief gedrag door ouders richting conciërges vaker voorkomt in vergelijking met 10 jaar geleden. Agressie door collega's en leidinggevenden is daarentegen de voorbije jaren wel afgenomen.

Geen richtlijnen
De helft van de ondervraagden kent geen instructie of plan hoe om te gaan met onveilige situaties op school. Een derde (33 procent) van de scholen heeft geen richtlijnen voor pesten en bedreigen via social media. 'We willen dat scholen de veiligheidsregels in de Arbo-wet beter gaan naleven', aldus een woordvoerder van CNV Onderwijs.

De persoonlijke veiligheid wordt door het onderwijsondersteunende personeel met een 7,92 hoog gewaardeerd. De algemene veiligheid op school krijgt een 7,7.

15 november is er voor de conciërges een lesdag. Tijdens workshops wordt onder meer verteld hoe in welke situatie het beste om kan worden gegaan met leerlingen en ouders.
Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)aan-concierges.dhtml

Moeten scholen niet veel meer in de bres springen voor hun conciërges? Is het tijd voor zwaardere sancties aan het adres van leerlingen die zulke dingen doen?
pi_118407009
:{

De wereld word steeds gekker. Ik zweer het je.
pi_118407026
Hmm...ik vraag me af of er een bepaald verband getrokken kan worden tussen het soort school en de leerlingen en zo...
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118407031
Waarom pakken we dit soort tuig niet gewoon aan?
pi_118407053
Gebeurde deze uitlatingen en bedreiging uit het niets ?
Kreeg ooit sprookjes te horen. Zit nu in therapie.
pi_118407358
Conciërges zijn meestal ook gewoon dweeps.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:04:26 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_118407368
Allemaal de schuld van de overheid en het doorgeschoten kapitalisme. De overheid is allang niet meer van de burger, maar vooral tegen de burger. De markt gebruikt de burger ook enkel nog als melkkoe.
Gek he dat mensen zich steeds meer daar naar gaan gedragen?
Je ziet het overal.
pi_118407384
quote:
5s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 09:53 schreef Luigi het volgende:
Waarom pakken we dit soort tuig niet gewoon aan?
Omdat onderwijs een basisrecht is en anders zijn we heel gemeen en zo.
Op woensdag 23 januari 2013 16:22 schreef gnaeus het volgende:[/b]
Je denkt serieus dat een goede opvoeding dit kan voorkomen ? Het is juist vaak de oorzaak van misdragingen.
pi_118407427
Opvallende verandering.

Ik zat midden jaren '90 op middelbare school (scholengemeenschap, van VWO tot VMBO), maar toen was dit totaal nog niet aan de orde. Ook niet op andere scholen, ook niet op zgn. probleemscholen. Vernielen kwam uiteraard voor, maar geweld tegen volwassenen niet.

Er is blijkbaar iets veranderd.
pi_118407438
quote:
9s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:04 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:

[..]

Omdat onderwijs een basisrecht is en anders zijn we heel gemeen en zo.
Oh.

Maar beschadiging van auto's en mishandeling van personeel is toch gewoon strafbaar? Ook voor jeugdigen? Daar hoeven we toch geen nieuwe regels of wetten voor te bedenken? Prima aan te pakken hoor, maar moet je wel handhaven.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:08:54 #11
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_118407476
Hebben we ook percentages afgesplistst op niveau (vmbo / havo / vwo)?
We zullen zien, zei de blinde.
  Moderator donderdag 25 oktober 2012 @ 10:11:15 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_118407545
Ik hoorde het vanmorgen op de radio, het erge is nog dat de ouders er gewoon vrolijk aan meedoen :{ Die kinderen hebben niet echt een goed voorbeeld.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_118407565
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:08 schreef Doodloper het volgende:
Hebben we ook percentages afgesplistst op niveau (vmbo / havo / vwo)?
Je kunt er donder op zeggen dat de probleemgroepen vooral laagopgeleiden zijn. Maar dat heeft niets met onderbouw, opleiding of onderwijs te maken. Die probleemgroepen geraken nu eenmaal in laagopgeleide contreien omdat ze met andere dingen bezig zijn dan school.

Ik ben bang dat deze groepen zich niet gehoord voelen in deze maatschappij. Een complexe zaak.
pi_118407581
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:04 schreef BasEnAad het volgende:
Allemaal de schuld van de overheid en het doorgeschoten kapitalisme. De overheid is allang niet meer van de burger, maar vooral tegen de burger. De markt gebruikt de burger ook enkel nog als melkkoe.
Gek he dat mensen zich steeds meer daar naar gaan gedragen?
Je ziet het overal.
Ik zie niet echt een link tussen zich misdragende pubers en de rol van de overheid. Ik zie eerder dat ouders falen in de opvoeding en dat er veel te mag in dit land.
pi_118407654
quote:
7s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:07 schreef Luigi het volgende:

[..]

Oh.

Maar beschadiging van auto's en mishandeling van personeel is toch gewoon strafbaar? Ook voor jeugdigen? Daar hoeven we toch geen nieuwe regels of wetten voor te bedenken? Prima aan te pakken hoor, maar moet je wel handhaven.
Nou dat.
Handhaven hebben we in Nederland een probleem mee lijkt wel.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:23:33 #16
136343 BasEnAad
pi_118407880
quote:
15s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:12 schreef Boldface het volgende:

[..]

Ik zie niet echt een link tussen zich misdragende pubers en de rol van de overheid. Ik zie eerder dat ouders falen in de opvoeding en dat er veel te mag in dit land.
Dat bedoel ik. De ouders worden als honden behandelt door de overheid, die geven dat weer door aan hun kinderen. Ik heb trouwens niet het idee dat er nu meer mag dan 20 jaar geleden, integendeel.
pi_118407900
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:15 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Nou dat.
Handhaven hebben we in Nederland een probleem mee lijkt wel.
Terwijl regeltjes aan de lopende band bedacht worden.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:42:34 #18
136343 BasEnAad
pi_118408410
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:23 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Dat bedoel ik. De ouders worden als honden behandelt door de overheid, die geven dat weer door aan hun kinderen. Ik heb trouwens niet het idee dat er nu meer mag dan 20 jaar geleden, integendeel.
Nog even als toevoeging; er komen inderdaad steeds meer regeltjes en beperkingen. De overheid laat alle burgers lijden onder een paar rotte appels. Die nieuwe regeltjes zijn vervolgens niet te handhaven, en hoe wordt dat opgelost? Met meer regeltjes en controlebevoegdheden. Ja, de burgers worden als honden behandeld en gedragen zich daar ook steeds meer naar, gevolg: meer kutregeltjes en nog meer ongehoorzame burgers. Zo gaat het al jaren.
pi_118408450
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:42 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Nog even als toevoeging; er komen inderdaad steeds meer regeltjes en beperkingen. De overheid laat alle burgers lijden onder een paar rotte appels. Die nieuwe regeltjes zijn vervolgens niet te handhaven, en hoe wordt dat opgelost? Met meer regeltjes en controlebevoegdheden. Ja, de burgers worden als honden behandeld en gedragen zich daar ook steeds meer naar, gevolg: meer kutregeltjes en nog meer ongehoorzame burgers. Zo gaat het al jaren.
Dit.

Echt mensen, onze maatschappij is qua wet en regelgeving zo goed als af hoor. Er is bijna geen probleem te vinden wat we niet kunnen aanpakken met deze set die we nu hebben. Maar moet je het wel doen... En helaas is regeltjes verzinnen goedkoper dan ze uitvoeren...
pi_118408472
Ja man, de burgers worden als honden behandeld. _O-
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:48:07 #21
136343 BasEnAad
pi_118408594
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:44 schreef nowkia het volgende:
Ja man, de burgers worden als honden behandeld. _O-
Ja en zo lang de overheid maar niet wil zien dat zij er zijn vóór de burger en niet andersom, zal dat alleen maar leiden tot een nog meer verrotte maatschappij. Stuur je bedankjes maar naar dat stelletje repressieve ministers, we weten allemaal wie, die het volk enkel maar kunnen onderdrukken en elke burger graag als crimineel willen behandelen.
pi_118408615
quote:
0s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:23 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Misschien mag er officieel niet meer dan toen, maar er wordt gewoon veel meer getolereerd. Ik vind sowieso niet dat de overheid mensen als honden behandelt, maar al was dat zo, dan is dat nog geen rechtvaardiging om je kinderen zó op te voeden dat ze conciërges mishandelen of bedreigen.

Overheid of geen overheid: ouders hebben gewoon een verantwoordelijkheid voor het opvoeden van hun kinderen. Die zouden ze ook hebben als er helemaal geen overheid bestond.
  donderdag 25 oktober 2012 @ 10:51:40 #23
136343 BasEnAad
pi_118408708
quote:
15s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:48 schreef Boldface het volgende:

[..]

Misschien mag er officieel niet meer dan toen, maar er wordt gewoon veel meer getolereerd. Ik vind sowieso niet dat de overheid mensen als honden behandelt, maar al was dat zo, dan is dat nog geen rechtvaardiging om je kinderen zó op te voeden dat ze conciërges mishandelen of bedreigen.

Overheid of geen overheid: ouders hebben gewoon een verantwoordelijkheid voor het opvoeden van hun kinderen. Die zouden ze ook hebben als er helemaal geen overheid bestond.
Het is ook geen excuus, maar het is denk ik wel uit te leggen. Als ouders op een gegeven moment geen respect meer hebben voor de mensen die het land besturen/politie/justitie dan draag je dat makkelijk over aan je kinderen, onbewust alleen al denk ik.
pi_118409617
quote:
15s.gif Op donderdag 25 oktober 2012 10:48 schreef Boldface het volgende:

[..]

Denk dat dát het punt is.
Regels zat, handhaven ho maar.
pi_118409993
Normaal zijn het de conciërges die de kinderen pakken, pakken de kinderen de conciërges een keer terug is het weer niet goed....
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')