Dan ben ik toch heel benieuwd of naar aanleiding van deze geopenbaarde briefwisseling jusitie toch niet een mogelijkheid ziet om de zonnekoning erik staal ook te gaan vervolgen en hem gewoon financieel geheel uit te gaan kleden vanwege deze malversaties in het bedrijfsbeleid.quote:'ING waarschuwde Vestia al in 2009'
AMSTERDAM - Woningcorporatie Vestia is in 2009 al door ING gewaarschuwd voor de risico's van haar derivatenportefeuille.
Dat blijkt volgens ingewijden uit een briefwisseling tussen Vestia-topman Erik Staal en ING, schrijft Het Financieele Dagblad woensdag.
De brieven bieden gedupeerden de mogelijkheid om de voormalige top van de Zuid-Hollandse corporatie aansprakelijkheid te stellen.
.
Hieronder vallen ook corporaties, die met miljoenen hebben moeten bijspringen bij Vestia.
Derivaten
In de brief waarschuwt ING voor de omvang van de portefeuille van Vestia en het soort derivaten dat de woningcorporatie gebruikt. Vestia heeft veel meer renteverzekeringen afgesloten dan nodig was om leningen af te dekken. Ook wijst ING op de complexiteit van de contracten.
De brieven van ING zijn ondertekend door twee directeuren. Het antwoord van Erik Staal zou ook gestuurd zijn naar ING-topman Jan Hommen. ING wil geen commentaar geven op de brieven, omdat het bedrijf niet publiekelijk op zijn relaties met klanten wil ingaan, schrijft de zakenkrant.
Problemen
Begin dit jaar kwam Vestia in grote financiële problemen door 23 miljard euro aan derivatencontracten. Met die renteverzekeringen werd gegokt op een rentestijging, maar die bleef uit.
Vestia moest hierop miljoenen aan onderpand storten bij banken, waardoor er een groot liquiditeitsprobleem ontstond.
Het is hier op fok al wel eens eerder gezegd, accountants zijn mede verantwoordelijk voor de erbarmelijke staat van de economie. Deze criminelen helpen gewoon mee om de fraude in de boeken goed te keuren en als er dan stront aan de knikker is dan trekken ze hun duur betaalde verklaringen achteraf gewoon weer in. Ooh..... en niet gaan klagen dat je ons aansprakelijk wilt stellen hè... wij zijn hier tenslotte alleen maar om geld in onze kruiwagen te scheppenquote:FD: KPMG eist van Vestia belofte dat die geen schadeprocedures start tegen accountant
23-10-2012 08:59 • Het Financieele Dagblad
KPMG eist van woningcorporatie Vestia de belofte dat die geen schadeprocedures start tegen KPMG-accountant Marco Noorlander. Zolang die toezegging er niet is, wil KPMG geen goedkeuring hechten aan de jaarrekening 2011. Dit schrijft Het Financieele Dagblad vandaag op basis van bronnen dicht op de discussie. Die zouden verbaasd zijn over de koppeling.
De huidige bestuurders van Vestia overwegen om claims tegen KPMG in te stellen, omdat de accountant onterecht een goedkeurende verklaring gaf over 2010. KPMG trok die verklaring zelf eind april in omdat het accountantskantoor ‘twijfelde of alle derivatentransacties op een juiste wijze in de jaarrekening 2010 zijn verwerkt’.
Een woordvoerder van KPMG zegt tegen de krant dat het ‘absolute onzin’ is dat het kantoor als voorwaarde voor zijn handtekening een vrijwaringsclausule voor Noorlander vraagt. Volgens KPMG zou het Vestia niet onder druk zetten, maar zelf onder druk staan. De woordvoerder zegt dat er serieus gekeken wordt of voortzetting van de relatie met Vestia mogelijk is in het licht van deze situatie. De regelgeving verplicht KPMG daartoe. Volgens KPMG is het moeilijk om onafhankelijk te opereren wanneer een cliënt met een claim dreigt.
bron: accountancynieuws.nl
quote:Vestia wil miljoenen terughalen bij oud-topman Staal
Woningcorporatie Vestia wil miljoenen euro’s terug van voormalig topman Erik Staal. Dat schrijft De Telegraaf vanmorgen op basis van ingewijden. Juristen zouden momenteel onderzoeken of er geld van hem kan worden teruggevorderd.
De Zuid-Hollandse corporatie zit sinds begin dit jaar in grote financiële problemen door 23 miljard euro aan derivaten en moet 250 banen schrappen. De oud-Vestia-bestuurder verzweeg de financiële ramp bij de woningcorporatie lange tijd voor zijn eigen raad van commissarissen. Interne toezichthouders werden pas eind november vorig jaar ingelicht, ruim twee maanden nadat Vestia met een noodlening ruim 1 miljard euro had bijgestort bij banken als extra onderpand op de risicovolle renteverzekeringen.
De topman zelf vertrok met een bonus van 3,5 miljoen euro. Een woordvoerder wil in de krant alleen bevestigen dat recherchebureau Intégris onlangs een onderzoek naar de totstandkoming van het salaris van Staal heeft afgerond.
linkje naar de rechterlijke uitspraak graag, want kennelijk heb jij die al - voor mij nieuws dat er uberhaupt als iets naders is dan onderzoek naar een verdenking van mogelijke strafbare feiten, al een jaar lang....quote:Op dinsdag 13 november 2012 10:22 schreef ComplexConjugate het volgende:
Ik kreeg van mijn WBV te horen dat zij flink moesten bijdragen aan de redding van Vestia.
Wat ik niet begrijp.... de rentederivaten zijn toch gekoppeld aan de LIBOR? De index waarmee de banksters hebben zitten rommelen? Als ik Liesbeth Spies was geweest had ik die banksters gedwongen elke cent terug te betalen. Zij zijn immers degene die gefraudeerd hebben en steekpenningen betaald hebben
Aah... dus als er geen rechterlijke uitspraak ligt is er natuurlijk niks voorgevallen wat niet kloptquote:Op dinsdag 13 november 2012 11:10 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
linkje naar de rechterlijke uitspraak graag, want kennelijk heb jij die al - voor mij nieuws dat er uberhaupt als iets naders is dan onderzoek naar een verdenking van mogelijke strafbare feiten, al een jaar lang....
Er zit namelijk helemaal geen flintje grijs tussen 'fraude en steekpenningen en levenslang' en 'niks gebeurd'?quote:Op dinsdag 13 november 2012 12:06 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Aah... dus als er geen rechterlijke uitspraak ligt is er natuurlijk niks voorgevallen wat niet klopt![]()
Alsof de rechterlijke macht die banksters gaat veroordelen, dat is niet zo goed voor de elite waartoe de rechters behoren.
Het enige dat KPMG hier heeft gesteld is dat wanneer Vestia een procedure start tegen KPMG, dat KPMG dan niet meer de accountant voor het huidige jaar kan zijn. Dit aangezien KPMG de schijn van geen onafhankelijke rol tegen heeft. Ondertussen heeft KPMG de opdracht ook teruggegeven.quote:Op dinsdag 13 november 2012 09:23 schreef ComplexConjugate het volgende:
[..]
Het is hier op fok al wel eens eerder gezegd, accountants zijn mede verantwoordelijk voor de erbarmelijke staat van de economie. Deze criminelen helpen gewoon mee om de fraude in de boeken goed te keuren en als er dan stront aan de knikker is dan trekken ze hun duur betaalde verklaringen achteraf gewoon weer in. Ooh..... en niet gaan klagen dat je ons aansprakelijk wilt stellen hè... wij zijn hier tenslotte alleen maar om geld in onze kruiwagen te scheppen
quote:do 15 nov 2012, 07:23
|
lees voor
Corporaties willen af van molensteen Vestia
AMSTERDAM -
Er is grote onvrede ontstaan onder woningcorporaties over het reddingsplan voor Vestia, de Zuid-Hollandse corporatie die in de problemen raakte door speculaties met derivaten.
Corporaties uit het hele land hebben moeite met de saneringssteun van 700 miljoen euro die aan hen wordt gevraagd. Zij verzetten zich tegen een tweede ronde van steunverlening die wordt verwacht. De bestuurders vinden dat het huidige herstelplan dat Vestia met de autoriteiten is overeengekomen geen soelaas biedt.
„Het Vestia-probleem moet in één keer worden beetgepakt. En niet zoals nu in kleine stapjes. Het belang van de volkshuisvesting en de sector moet voorop staan en niet per se het voortbestaan van Vestia”, aldus een corporatiedirecteur.
Gewoon Vestia afzinken en de verantwoordelijke bestuurder (Staal) en de verantwoordelijke banksters achter slot en grendel smijten en de sleutel weggooienquote:Corporaties willen af van molensteen Vestia
AMSTERDAM -
Er is grote onvrede ontstaan onder woningcorporaties over het reddingsplan voor Vestia, de Zuid-Hollandse corporatie die in de problemen raakte door speculaties met derivaten.
Dat bericht het Financieele Dagblad.
Corporaties uit het hele land hebben moeite met de saneringssteun van 700 miljoen euro die aan hen wordt gevraagd. Zij verzetten zich tegen een tweede ronde van steunverlening die wordt verwacht. De bestuurders vinden dat het huidige herstelplan dat Vestia met de autoriteiten is overeengekomen geen soelaas biedt.
„Het Vestia-probleem moet in één keer worden beetgepakt. En niet zoals nu in kleine stapjes. Het belang van de volkshuisvesting en de sector moet voorop staan en niet per se het voortbestaan van Vestia”, aldus een corporatiedirecteur.
bron: Telegraaf
KPMG is net als andere accountants crimineelquote:Op zaterdag 24 november 2012 12:51 schreef Basp1 het volgende:
http://www.ftm.nl/copypas(...)rder-onder-vuur.aspx
Nog meer kritiek op kpmg omtrent de accountant verklaring.
Ach een miljoentje meer of minder maakt tochniet meer uit.quote:'Credit Suisse wil geld zien van Vestia'
ROTTERDAM - De Zwitserse bank Credit Suisse eist 83,2 miljoen euro van de Rotterdamse woningcorporatie Vestia.......
waarom moet vestia gered worden? Die woningen verdwijnen niet wanneer het gebeuren failliet gaat . Het lijkt er wederom op dat de banken weer gered moeten worden.quote:Op dinsdag 27 november 2012 08:49 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach een miljoentje meer of minder maakt tochniet meer uit.![]()
In totaal beheert men iets meer dan 80.000 woning maar 1000 euro per woning om bij te storten.
Het lijkt me evident dat banken dan gewoon panden gaan opeisen en deze op die manier uit de sociale huur geduwd worden. Waarbij we in ons achterhoofd moeten meenemen dat banken nog stukken minder sociaal ingesteld zijn als de op winst beluste woningbouwverenigingen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom moet vestia gered worden? Die woningen verdwijnen niet wanneer het gebeuren failliet gaat . Het lijkt er wederom op dat de banken weer gered moeten worden.
Tuurlijk dat zullen ze proberen maar zittende huurders krijg je bijna onmogelijk uit die panden. Dat is een operatie die zeker 10 jaar gaat duren. Op de vrijemarkt verkopen wordt hem nu ook niet dus waarschijnlijk worden ze in bulk verkocht aan een corporatie.quote:Op dinsdag 27 november 2012 14:20 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het lijkt me evident dat banken dan gewoon panden gaan opeisen en deze op die manier uit de sociale huur geduwd worden. Waarbij we in ons achterhoofd moeten meenemen dat banken nog stukken minder sociaal ingesteld zijn als de op winst beluste woningbouwverenigingen.
Mwa eerder aan een investeerder. Corporaties krijgen wellicht alleen het beheer toegewezen. Ik zie de andere corporaties het niet zomaar overnemen.quote:Op dinsdag 27 november 2012 14:28 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Tuurlijk dat zullen ze proberen maar zittende huurders krijg je bijna onmogelijk uit die panden. Dat is een operatie die zeker 10 jaar gaat duren. Op de vrijemarkt verkopen wordt hem nu ook niet dus waarschijnlijk worden ze in bulk verkocht aan een corporatie.
Dat hebben ze geprobeerd maar kans is vrij groot dat het juridisch niet dicht zit en wanneer het nodig is zo door de rechter ongedaan gemaakt wordt.quote:Overigens zijn de woningen bij faillissement eigendom van het wfw.
In de zorg heb je ook zo iets en die borgt de leningen met als onderpand het vastgoed. Zou raar zijn wanneer dat bij corporaties niet zo werkt .quote:Op dinsdag 27 november 2012 22:29 schreef snabbi het volgende:
[..]
Mwa eerder aan een investeerder. Corporaties krijgen wellicht alleen het beheer toegewezen. Ik zie de andere corporaties het niet zomaar overnemen.
[..]
Dat hebben ze geprobeerd maar kans is vrij groot dat het juridisch niet dicht zit en wanneer het nodig is zo door de rechter ongedaan gemaakt wordt.
Het WFW zal nooit sociale huurwoningen verkopen aan commerciële aanbiedersquote:Op dinsdag 27 november 2012 22:29 schreef snabbi het volgende:
[..]
Dat hebben ze geprobeerd maar kans is vrij groot dat het juridisch niet dicht zit en wanneer het nodig is zo door de rechter ongedaan gemaakt wordt.
Ik heb me dat in het POL topic ook afgevraagd en kreeg ook niet echt een bevredigend antwoord op waarom Vestia idd niet failliet zou mogen gaan.quote:Op dinsdag 27 november 2012 13:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
waarom moet vestia gered worden? Die woningen verdwijnen niet wanneer het gebeuren failliet gaat . Het lijkt er wederom op dat de banken weer gered moeten worden.
alleen groenteboeren, autodealers, bouwbedrijven, meubelbedrijven en installateurs mogen failliet gaan, de rest daar zitten de dikke baantjes van topambtenarenquote:Op woensdag 28 november 2012 17:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb me dat in het POL topic ook afgevraagd en kreeg ook niet echt een bevredigend antwoord op waarom Vestia idd niet failliet zou mogen gaan.
Ik heb geen verstand van recht, maar wat er volgens mij gebeurde is dat Vestia door middel van een constructie met het CFV of WFW hypotheekrecht onderbracht bij de betreffende instelling. Ik doelde slechts op de juridische haalbaarheid in het kader van een Actio Pauliana.quote:Op woensdag 28 november 2012 10:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In de zorg heb je ook zo iets en die borgt de leningen met als onderpand het vastgoed. Zou raar zijn wanneer dat bij corporaties niet zo werkt .
lijkt me dat die bank wel een regeling treft met het WFW , stel je voor dat een zienkenhuis bij opbod verkocht wordtquote:Op woensdag 28 november 2012 20:53 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb geen verstand van recht, maar wat er volgens mij gebeurde is dat Vestia door middel van een constructie met het CFV of WFW hypotheekrecht onderbracht bij de betreffende instelling. Ik doelde slechts op de juridische haalbaarheid in het kader van een Actio Pauliana.
Je kan ook nooit antwoord krijgen op die vraag, want feitelijk is het gewoon een politieke keuze.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:43 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ik heb me dat in het POL topic ook afgevraagd en kreeg ook niet echt een bevredigend antwoord op waarom Vestia idd niet failliet zou mogen gaan.
Eigenlijk gebeurde dat hier toch ook? Banken zagen deels af van waar ze recht op hadden om hun reputatie te redden? Aan de andere kant zijn het ook geen liefdadigheidsinstellingen dus zullen ze altijd proberen het maximale er uit te halen.quote:Op woensdag 28 november 2012 20:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
lijkt me dat die bank wel een regeling treft met het WFW , stel je voor dat een zienkenhuis bij opbod verkocht wordt
uiteraard maar de overheid staat via het WFW in voor behoud van het aantal sociale huurwoningen afgezien van verkoop aan huurders en dergquote:Op woensdag 28 november 2012 20:59 schreef snabbi het volgende:
[..]
Eigenlijk gebeurde dat hier toch ook? Banken zagen deels af van waar ze recht op hadden om hun reputatie te redden?
Aan de andere kant zijn het ook geen liefdadigheidsinstellingen dus zullen ze altijd proberen het maximale er uit te halen.
Daar heb je gelijk in, politiek is verre van rationeel en derhalve onderschat ik het effect wel eens.quote:Op woensdag 28 november 2012 20:57 schreef snabbi het volgende:
[..]
Je kan ook nooit antwoord krijgen op die vraag, want feitelijk is het gewoon een politieke keuze.
Er is hier voornamelijk sprake van een liquiditeitstekort en niet van een solvabiliteitstekort. Met andere woorden met de verkoop van de boedel zal vermoedelijk alle schuldeisers na verloop van tijd volledig het geld terugzien. Blijkbaar is de situatie van het verkopen van de woningen aan een investeerder ongewenst.
quote:do 29 nov 2012, 15:50 | 112 reacties
|
Corporatiebestuurders verdienden weer meer
DEN HAAG - Bestuurders van woningbouwcorporaties verdienden in 2011 weer meer dan het jaar ervoor. Dat meldde minister Stef Blok (Wonen) donderdag aan de Tweede Kamer. „Ik vind dat zeer teleurstellend. Na jaren van discussie had een daling of op zijn minst een stabilisatie de sector gesierd”, oordeelt Blok in zijn brief.
alleen groenteboeren, autodealers, bouwbedrijven, meubelbedrijven en installateurs mogen failliet gaan, de rest daar zitten de dikke baantjes van topambtenarenquote:Op dinsdag 4 december 2012 17:25 schreef Sparqq het volgende:
Ze hadden Vestia gewoon moeten laten ploffen, dan hadden markt partijen de failliete boedel kunnen opkopen. Die gene die de financiële producten verstrekt loopt het risico net als de partij die ze afneemt, waarom hier weer gemeenschapsgeld in gepompt moet worden is mij een volstrekt raadsel. De bestuurders kunnen gewoon persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor mismanagement en zelfs fraude, schade vergoeding en cel lijkt me op z'n plaats.
quote:Vestia wil 3,5 miljoen euro Erik Staal terugvorderen
Woningcorporatie Vestia heeft een begin gemaakt met een juridische procedure om de 3,5 miljoen euro die oud-bestuurder Erik Staal bij zijn vertrek heeft meegekregen geheel terug te vorderen. Dat heeft Vestia zojuist bekendgemaakt.
Omdat Staal begin februari moest aftreden en vervroegd met pensioen ging, kreeg hij op basis van zijn pensioenregeling 3,5 miljoen euro uitgekeerd. Vestia noemt het salaris en de pensioenvoorziening van Staal “uitzonderlijk en onverantwoord” hoog.
ben benieuwd of ze het terug krijgenquote:
Wat fijn dat ze iemand hebben kunnen vinden om te slachtofferen.quote:Accountant Vestia moet geschrapt'
De accountant van KPMG die de jaarrekening van woningcorporatie Vestia in 2010 goedkeurde, mag nooit meer in zijn vak werkzaam zijn.
Dat is het verzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM) aan de landelijke tuchtrechter, bleek donderdag bij aanvang van de zitting in de accountantskamer.
De accountant van Vestia is gedaagd door de AFM, Vestia en Pieter Lakeman van de stichting Onderzoek Bedrijfs Informatie (SOBI).
Hem wordt wordt verweten dat hij in de jaarrekening over 2010 risicovolle derivaten tegen kostprijs heeft gewaardeerd, terwijl dat tegen marktwaarde had gemoeten
Ja maar dat is zo saai en simpelquote:Op donderdag 7 maart 2013 15:28 schreef arjan1212 het volgende:
Woningbouwverenigingen moeten geen bankiertje spelen met derivaten, maar gewoon huizen verhuren en onderhouden
quote:De nieuwe bestuurders worden betaald volgens de Wet normering topinkomens. Daarmee is hun basissalaris maximaal ¤187.340.
Leuk dat ze het gaan proberen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat staal ook maar 1 cent zal hoeven te betalen.quote:Vestia wil 1,9 miljard van oud-topman
Erik Staal, de oud-topman van Vestia, kan een schadeclaim van 1,9 miljard euro verwachten van de woningcorporatie. Dat bevestigde een woordvoerder van Vestia woensdag.
De woningcorporatie heeft beslag laten leggen op de bezittingen van Staal, omdat Vestia hem aansprakelijk stelt voor een financieel debacle, vorig jaar. Toen ging de woningcorporatie bijna failliet, omdat ze een grote hoeveelheid risicovolle derivaten in bezit had. Die moesten worden afgekocht en dat kostte 1,9 miljard euro.
Vestia houdt Staal verantwoordelijk voor dat verlies en wil daarom het hele bedrag terugzien van de voormalige topman.
Staal moest vorig jaar het veld ruimen, toen de miljardenspeculatie met de derivaten verkeerd bleek uit te vallen.
De corporatie heeft onder meer beslag gelegd op Staals woning in Krimpen aan de Lek, een villa in Bonaire en zijn opgebouwde pensioen.
Claim
De claim van 1,9 miljard euro is het hoogste bedrag waarvoor een privépersoon in Nederland aansprakelijk is gesteld.
Vestia startte eerder al een procedure tegen Staal, om zo zijn vergoeding van 3,5 miljoen euro die de topman kreeg bij zijn vertrek, terug te vorderen. Die riante vergoeding die de topman meekreeg leidde tot veel ophef en vragen in de Tweede Kamer.
Waarom verwacht je dat?quote:Op woensdag 19 juni 2013 09:55 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Leuk dat ze het gaan proberen, maar ik verwacht eigenlijk niet dat staal ook maar 1 cent zal hoeven te betalen.
Omdat financieel wanbeheer zoals we het heden ten dag zien vaak niet tot veroordelingen lijden, of je moet het zoals maddof te bont gemaakt hebben. De uitkomst zal zijn dat alleen een stel juristen er rijker van worden. En niet te vergeten de juristen die de contracten indertijd voor staal hebben opgesteld om hem te vrijwaren van zulke zaken.quote:
Maddoff is het perfecte voorbeeld van een escape goat. Hij draagt het leed voor al die eikels die er een potje van hebben gemaakt.quote:Op woensdag 19 juni 2013 10:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat financieel wanbeheer zoals we het heden ten dag zien vaak niet tot veroordelingen lijden, of je moet het zoals maddof te bont gemaakt hebben. De uitkomst zal zijn dat alleen een stel juristen er rijker van worden. En niet te vergeten de juristen die de contracten indertijd voor staal hebben opgesteld om hem te vrijwaren van zulke zaken.
quote:do 27 jun 2013, 14:57 |lees voor
Erik Staal verliest rechtszaak
Door Giel ten Bosch en Bart Mos
rotterdam - Vestia mag haar oud-voorzitter van de raad van commissarissen Peter Noordanus en ex-secretaris Jeroen Lugte horen over de totstandkoming van de omstreden vertrekpremie van 3,5 miljoen euro die voormalig topman Erik Staal vorig jaar meekreeg na zijn gedwongen vertrek.
Dit heeft de rechtbank Rotterdam vandaag bepaald. Staal probeerde via de rechter te voorkomen dat twee ex-commissarissen van de woningbouwcorporatie onder ede zouden worden gehoord. Zijn advocaat Jurjen Lemstra noemde de getuigenverhoren "overbodig", maar daar denkt de rechter anders over.
Erik Staal werd vorig jaar gedwongen te vertrekken als bestuursvoorzitter van Vestia, nadat de woningcorporatie onder zijn leiding bijna failliet ging. Door wanbeleid met risicovolle rentederivaten en een miljoenenfraude met provisies werd de grootste woningstichting van ons land plotseling geconfronteerd met een miljardentekort. Het bedrijf moest van de ondergang gered worden door miljardensteun van andere corporaties en zag zich genoodzaakt tot verkoop van vele duizenden woningen.
Vergoeding
Kort na Staals ontslag ontstond in de Tweede Kamer verontwaardiging over een uitkering van 3,5 miljoen euro, die Vestia hem na vertrek had betaald ter compensatie van zijn wegens ontslag aangetaste pensioenrechten. De uitkering kwam voort uit afspraken tussen Staal en zijn raad van commissarissen. Ondertussen meldde De Telegraaf dat de Vestia-topman zonder hypotheek, voor ruim twee miljoen euro op Bonaire een riante strandvilla had laten bouwen.
Uit een rapport van forensisch onderzoeksbureau Intégis, dat de beloning van Staal tegen het licht hield, bleek vervolgens dat de pensioenvoorziening van de verdreven bestuurder op 'een uitzonderlijk en onverantwoord niveau was bepaald', en dat de besluitvorming 'in strijd met de statuten en interne regels' tot stand was gekomen. Op basis van dit rapport besloot Vestia het geld van Staal via een bodemprocedure te gaan terugvorderen. Bovendien stelde Vestia hem aansprakelijk voor zo’n 2 miljard euro, het totale schadebedrag voortkomend uit het derivatenschandaal.
Pensioen
Voorafgaand aan deze procedure wil Vestia haar oud-rvc-voorzitter Peter Noordanus (inmiddels burgemeester van Tilburg) en oud-rvc-secretaris (met Erik Staal bevriende) Jeroen Lugte onder ede laten horen over het pensioen van Staal. Lugte zou in 2010 de dan reeds vertrokken Noordanus per brief hebben gevraagd naar de precieze pensioenafspraken met de topman. Noordanus zou op deze brief hebben geantwoord dat Staal aanspraak kon maken op een 'eindloonpensioen', gebaseerd op zijn laatstverdiende salaris. Dit, terwijl Vestia inmiddels allang was overgestapt op het veel goedkopere 'beschikbare-premiesysteem'.
In het Intégis-rapport stelt Noordanus dat hij zich hierin achteraf door Lugte op het verkeerde been gezet voelt, aangezien hij Staal zo onbedoeld aan een veel hoger pensioen hielp. Lugte weet zich op zijn beurt de hele briefwisseling niet te herinneren.
quote:'Ook claim voor commissarissen en banken Vestia'
Leden van de raad van commissarissen van Vestia die het derivatendebacle bij de woningcorporatie hebben laten gebeuren, kunnen nog een claim verwachten. Ook banken worden aansprakelijk gesteld, zei interim-bestuurder van Vestia Gerard Erents vrijdagavond in Nieuwsuur.
Vorige week werd bekend dat Vestia oud-topman Erik Staal aansprakelijk stelt voor een schade van 1,9 miljard euro. Het bedrag komt overeen met de afkoopsom die de woningcorporatie vorige zomer betaalde om risicovolle renteverzekeringen af te kopen. De corporatie heeft al beslag gelegd op alle bezittingen van de oud-bestuurder, zoals zijn woning in Krimpen aan de Lek, een villa op Bonaire en zijn opgebouwde pensioen van 3,5 miljoen euro.
Staal heeft volgens Erents de toekomst van Vestia op het spel gezet door onverantwoorde risico's te nemen en die risico's vervolgens weg te wuiven. "Je moet heel wat doen om voor twee miljard euro aan schade te veroorzaken."
Wat Staal heeft gedaan beschouwt de interim-bestuurder 'een beetje als crimineel gedrag', zei hij. "Als bestuurder ben je verantwoordelijk voor de schade die wordt aangericht. De schade is twee miljard euro. Daarom claimen we dat. We weten heus wel dat hij geen twee miljard euro ergens in een hoekje heeft liggen." Toch vindt hij dat de beslaglegging bij Staal nodig is. "Het is geld van huurders dat is verspild."
Beweringen van de advocaat van Staal dat de oud-topman van Vestia goed meewerkt aan het onderzoek naar de kwestie, spreekt Erents tegen. "Dat is lariekoek. Hij is in een slachtofferrol gedoken." Zielig is Staal volgens hem echter niet. "Zielig zijn de mensen die wij moesten ontslaan."
Erents erkent echter dat er meer mensen verantwoordelijk zijn voor de gebeurtenissen, zoals de raad van commissarissen, die toezicht had moeten houden. Aan de commissarissen is aangekondigd dat ze mogen verwachten 'dat wij hen gaan aanspreken', aldus Erents.
ik denk niet dat dat zal lukken, zal wel bij een vermaning blijvenquote:Op zondag 30 juni 2013 19:10 schreef Oldie57 het volgende:
Staal moet en zal helemaal worden uitgekleed. Dit neoliberaal, sociaal-economisch roofdier zetten we in een hok om te worden tentoongesteld.
Naam publiekelijk door het slijk halen is ook goed.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 09:20 schreef HD9 het volgende:
[..]
ik denk niet dat dat zal lukken, zal wel bij een vermaning blijven
ja den daar jheeft ie last van, over een half jaar zijn er weer tal van andere corporaties die publiek geld over de balk smijten, net als iedereen de naam van die zonnegod al vergeten isquote:Op dinsdag 2 juli 2013 10:04 schreef Terrorizer het volgende:
[..]
Naam publiekelijk door het slijk halen is ook goed.
quote:vr 19 jul 2013, 05:30 | 0 reacties
Vestia vraagt Staal om verdwenen geld
DEN HAAG - Het ministerie van Binnenlandse Zaken is op verzoek van woningcorporatie Vestia een onderzoek gestart naar de betrokkenheid van voormalig Vestia-topman Erik Staal bij verdwenen geld, bedoeld voor sociale projecten in Zuid-Afrika.
Dit wordt bevestigd door een woordvoerder van het ministerie.
Het onderzoek van de afdeling toezicht van het ministerie richt zich op een miljoenenlening die Vestia ruim tien jaar geleden verstrekte aan stichting HASA, waarvan Erik Staal de enige bestuurder is. Het geld was bedoeld voor de bouw van woningen voor de armsten in de Zuid-Afrikaanse stad East London.
quote:do 24 jul 2014, 12:24
Vestia verkoopt 5500 woningen aan Patrizia
door onze financiële redactie
AMSTERDAM -
Corporatie Vestia heeft 5500 van zijn woningen verkocht aan het Duitse Patrizia Immobilien. De in opspraak geraakte woningbouwvereniging ontvangt ¤578 miljoen.
Erik Staal, voormalig topman van wonincorporatie Vestia, tijdens een verhoor van de Parlementaire Enquêtecommissie Woningcorporaties.Foto: Serge Ligtenberg
Patrizia Immobilien stelt dat het ook het fondsbeheer overneemt, inclusief het personeel voor dit vastgoed. Patrizia koopt de woningen aan als onderdeel van een beleggig voor een niet nader genoemd Duits pensioenfonds.
Vestia ging eerder bijna onderuit door een verlies op derivaten die het aanhield. Zijn verlies van zeker ¤2 miljard door de financiële constructies van zijn top was de aanleiding tot een parlementaire enquête.
Goede deal, 100k per woning, verhuur voor gemiddeld ¤550 plus 4% per jaar.quote:Op donderdag 24 juli 2014 13:32 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)_aan_Patrizia__.html
Voor een matsprijsje , ouwe jongens krentebrood
En die gaan ze dan weer voor een hoge prijs verkopen aan de huurders
Het houdt nooit en nooit op
[..]
ja maar de huurders krijgen geen kansquote:Op donderdag 24 juli 2014 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goede deal, 100k per woning, verhuur voor gemiddeld ¤550 plus 4% per jaar.
quote:Patrizia is beursgenoteerd en actief op de vastgoedmarkt in meer dan tien landen.
Op dit moment beheert het bedrijf vastgoed ter waarde van ongeveer 13 miljard euro
quote:Goedkeuring
http://www.nuzakelijk.nl/(...)ingportefeuille.html
Wanneer deze overgenomen zouden worden door een commerciële partij als Patrizia, zouden veel mensen hier niet meer gesubsidieerd kunnen wonen.
Daarom zoekt Vestia voor dit zorgvastgoed een andere oplossing, zegt een woordvoerster.
Patrizia is beursgenoteerd en actief op de vastgoedmarkt in meer dan tien landen. Op dit moment beheert het bedrijf vastgoed ter waarde van ongeveer 13 miljard euro.
De deal tussen Vestia en Patrizia moet nog worden goedgekeurd door autoriteiten en toezichthouders. Naar verwachting kan de transactie eind dit jaar worden afgerond.
Door: ANP
Pensioenfonds? Volgens mij gewoon vastgoed/onroerend goed fondsquote:Op donderdag 24 juli 2014 13:50 schreef homme7 het volgende:
[..]
ja maar de huurders krijgen geen kans
en dat pensioenfonds gaat ze later weer verpatsen, aan de huurders met koopgarant
[..]
[..]
Ja zulke deals moeten ze in Nederland houden , dar is vraag genoeg naar betaalbare woningenquote:Op donderdag 24 juli 2014 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Goede deal, 100k per woning, verhuur voor gemiddeld ¤550 plus 4% per jaar.
quote:Een andere fout is het ontbreken van stevig toezicht met een 'toezichthouder met tanden die een werkelijk disciplinerende rol heeft'.
De schuld hiervoor legde Conijn bij de politiek.
"Dat het stelsel zo onvolkomen is, daarvoor ligt de verantwoordelijkheid bij de achtereenvolgende ministers en de Tweede Kamer."
Hij deed daarom een 'morele oproep' op het parlement om deze lekken snel te dichten.
Als het aan Conijn ligt komt er 'integraal toezicht' op het stelsel van woningcorporaties
Die woningen blijven toch in Nederland en onder de NL-wetgeving vallen? Of denk je van niet?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 09:49 schreef homme7 het volgende:
[..]
Ja zulke deals moeten ze in Nederland houden , dar is vraag genoeg naar betaalbare woningen
nee dat lijkt me niet, di e gaan verpatst worden, als ze leeg komenquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 15:47 schreef Peter het volgende:
[..]
Die woningen blijven toch in Nederland en onder de NL-wetgeving vallen? Of denk je van niet?
Vorige week stond nog het volgende op NU.nlquote:Op dinsdag 26 augustus 2014 13:35 schreef homme7 het volgende:
http://www.telegraaf.nl/d(...)r_fors_omlaag__.html
Hoe hoog zou nu het verlies van Vestia geweest zijn??
Ik denk groter dan de waarde van alle Sociale huurwoningen samen
Als dus in 2017 de rent nog zo laag staat dan pas kan het volgens dat bericht problematisch gaan worden.quote:Vestia kan corporaties opnieuw geld kosten
Woningcorporaties moeten mogelijk opnieuw met honderden miljoenen euro's bijspringen om hun noodlijdende branchegenoot Vestia op de been te houden.
Vestia kan corporaties opnieuw geld kosten
Foto: ANP
Vestia kwam in 2012 in zwaar weer terecht door onverantwoorde speculatie met derivaten, waarmee de corporatie zich wilde indekken tegen rentestijgingen.
Door lage rentes leed Vestia echter miljardenverliezen. De andere corporaties hoestten 675 miljoen euro op om Vestia overeind te houden. Voor de sector geldt de verplichting elkaar te helpen als de nood aan de man komt.
Tot eind 2017 is er voorlopig weinig aan de hand. Vestia kan leningen aflossen en aan zijn financiële verplichtingen voldoen door op grote schaal huurwoningen te verkopen. Daarna wordt het voor Vestia lastiger als de rentestand laag blijft.
Kostbaar
Vestia heeft nog voor 5,7 miljard euro aan leningen uitstaan tegen een gemiddelde rente van 4 procent. Als de rente veel lager staat, wordt aflossen zeer kostbaar omdat Vestia de banken dan zou moet compenseren voor gederfde rente-inkomsten.
Als de rentestand tot 2021 niet boven de 3 procent komt, zou dat betekenen dat Vestia minimaal 686 miljoen euro extra saneringssteun nodig heeft van de andere corporaties. Op dit moment staat de rente onder de 2 procent.
De dreiging dat de andere corporaties opnieuw moeten bijspringen, blijkt uit een analyse van CFV van het nieuwe verbeterplan waarin Vestia moest aangeven hoe het eind 2021 financieel gezond denkt te worden. De toezichthouder heeft dit plan goedgekeurd, nadat hij eerdere versies had afgekeurd.
volgens mij is dat niet toegestaan door de minister.quote:Op vrijdag 29 augustus 2014 15:52 schreef homme7 het volgende:
[..]
nee dat lijkt me niet, di e gaan verpatst worden, als ze leeg komen
en dat zal heel snel zijn
Die woningen zijn in buitenlandse handen nu , en die hebben scheit aan de minister , dat zal de reden zijn dat het eigendom niet meer in nederland isquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 18:39 schreef Peter het volgende:
[..]
volgens mij is dat niet toegestaan door de minister.
Dan staat ie nog lager , waarschijnlijk negatiefquote:Op vrijdag 29 augustus 2014 16:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Vorige week stond nog het volgende op NU.nl
[..]
Als dus in 2017 de rent nog zo laag staat dan pas kan het volgens dat bericht problematisch gaan worden.
Ik geloof je niet. Heb je bronnen die je geroep ondersteunen?quote:Op maandag 1 september 2014 08:03 schreef homme7 het volgende:
[..]
Die woningen zijn in buitenlandse handen nu , en die hebben scheit aan de minister , dat zal de reden zijn dat het eigendom niet meer in nederland is
Wel goed dat echt alle woningbouwverenigingen nu inzien dat het vrijgeven (de zgn marktwerking) van die publieke sector een zeer slecht idee was .
Daar is de mens te zwak voor om de handen van de miljardepot af te houden, en eigen toezicht wordt dan gewoon afgekocht
wat geloof je niet, dat ze verkocht zijn of dat ze aan een buitenlands belegger zijn verkocht ?/quote:Op maandag 1 september 2014 17:47 schreef Peter het volgende:
[..]
Ik geloof je niet. Heb je bronnen die je geroep ondersteunen?
quote:Goedkeuring
http://www.nuzakelijk.nl/(...)ingportefeuille.html
Wanneer deze overgenomen zouden worden door een commerciële partij als Patrizia, zouden veel mensen hier niet meer gesubsidieerd kunnen wonen.
Daarom zoekt Vestia voor dit zorgvastgoed een andere oplossing, zegt een woordvoerster.
Patrizia is beursgenoteerd en actief op de vastgoedmarkt in meer dan tien landen. Op dit moment beheert het bedrijf vastgoed ter waarde van ongeveer 13 miljard euro.
De deal tussen Vestia en Patrizia moet nog worden goedgekeurd door autoriteiten en toezichthouders. Naar verwachting kan de transactie eind dit jaar worden afgerond.
Door: ANP
Wat een halve qoute weer alleen om je gelijk aan te tonen? Terwijl er boven juist staat dat deze niet in de deal bleven zitten en er maar 5500 van de eerder bedachte 6500 verkocht worden.quote:Op dinsdag 2 september 2014 08:15 schreef homme7 het volgende:
[..]
wat geloof je niet, dat ze verkocht zijn of dat ze aan een buitenlands belegger zijn verkocht ?/
er zouden enkele duizenden woningen verkocht worden, en deze zijn verkocht aan een belegger voor 100.000 gemiddeld , als di eze kamn uitponden zal ie dat echt wel doen
[..]
buitenlandse commerciele bedrijven hebben geen plicht om sociale huurwoningen aan te houden , alleen woningbouwverenigingen doen datquote:Op dinsdag 2 september 2014 12:54 schreef Basp1 het volgende:
En waar je er dan uit haalt dat die 5500 die wel verkocht worden wel of geen sociale sector woningen zijn en of daarvan de huurtoeslag zou stoppen dat vraag ik me echt af.
jij weet helemaal niets van de verkoopvoorwaarden zie ik al. Verdiep je eens in de verkoop voor je onzin gaat verkopen..quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:17 schreef homme7 het volgende:
[..]
buitenlandse commerciele bedrijven hebben geen plicht om sociale huurwoningen aan te houden , alleen woningbouwverenigingen doen dat
Dat is ook waarom er een Nederlandse tak van het fonds moet worden opgericht. In de portefeuille zitten namelijk zowel sociale huurwoningen als niet sociale huurwoningen. Je kan een sociale huurwoning niet zomaar omzetten in niet sociale huur.quote:Op dinsdag 2 september 2014 13:17 schreef homme7 het volgende:
[..]
buitenlandse commerciele bedrijven hebben geen plicht om sociale huurwoningen aan te houden , alleen woningbouwverenigingen doen dat
quote:Voormalig Vestia-directeur mag vertrekpremie houden
Voormalig Vestia-directeur Erik Staal hoeft zijn vertrekpremie van 3,5 miljoen euro niet in te leveren.
Voormalig Vestia-directeur mag vertrekpremie houden
Foto: ANP
Dat heeft de rechtbank in Rotterdam bepaald.
De woningcorporatie wilde twee besluiten van de voormalige Raad van Commissarissen nietig laten verklaren. Deze twee besluiten vormden de basis voor het toekennen van een vertrekpremie van 3,5 miljoen euro aan voormalig-direceur Erik Staal.
Maar volgens de rechtbank is er geen juridische grond aanwezig om de vordering toe te wijzen.
Vestia was van mening dat er sprake was van dwaling. Toen de Raad van Commissarissen een besluit nam over de vertrekpremie, had het een verkeerde voorstelling van zaken. Bij een juiste voorstelling had de raad dit besluit niet genomen, zo stelt Vestia. Daarom zou het besluit moeten worden vernietigd.
Bijna failliet
Omdat leden van de toenmalige RvC van mening zijn dat zij niet hebben gedwaald, willen zij daarom ook geen beroep doen op dwaling. Dat was voor de rechtbank voldoende basis om het besluit niet te vernietigen.
De grote woningcorporatie ging in 2012 bijna failliet omdat flink was verloren op ingewikkelde, financiële producten die onder leiding van Staal waren gekocht. De banken moesten eraan te pas komen om Vestia overeind te houden. De corporaties zijn waarschijnlijk nog jarenlang geld kwijt vanwege het debacle.
erg is dit, heel ergquote:Op woensdag 3 september 2014 12:52 schreef Basp1 het volgende:
Voormalig Vestia-directeur mag vertrekpremie houden
Idd. Deze vent heeft eigenhandig de samenleving miljarden gekost. Als beloning daarvoor krijgt hijzelf nog eens miljoenen mee.quote:
en het is de schuld van de politiek om een publiek initiatief van woningbouwverenigingen met een waarde van 400 miljard weg te geven aan de wilde geldwolven, onder het mom van marktwerkingquote:Op woensdag 3 september 2014 13:45 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Deze vent heeft eigenhandig de samenleving miljarden gekost. Als beloning daarvoor krijgt hijzelf nog eens miljoenen mee.
Om kotsmisselijk van te worden.
quote:wo 03 sep 2014, 18:59
|
lees voor
'Huurders moeten meer te zeggen krijgen'
DEN HAAG - Huurdersorganisaties moeten meer te zeggen krijgen over het beleid van de corporaties.
Dat liet de Woonbond woensdag weten in de aanloop naar een rondetafelgesprek over de corporaties in het Tweede Kamergebouw op donderdag.
Foto: Jan van Eijndhoven
„Huurders financieren de corporaties bijna volledig en zijn in hun dagelijks leven sterk afhankelijk van de keuzes die een corporatie maakt. De Woonbond wil daarom instemmingsrecht voor huurdersorganisaties op belangrijke onderwerpen, zoals het huurbeleid, fusies of het verkoopbeleid van een woningcorporatie. Ook bij de prestatieafspraken over het lokale woonbeleid tussen corporaties en gemeenten moeten huurdersorganisaties volwaardig partner zijn”, vindt de bond.
Het verdwijnen van honderdduizenden woningen uit de sociale huursector zit de bond ook hogelijk dwars. „Dat is een grote aanslag op de beschikbaarheid van betaalbare woningen, terwijl steeds meer mensen hier behoefte aan hebben.”
De Vereniging van Institutionele Beleggers in Vastgoed in Nederland, de IVBN, wil de commerciële activiteiten van de corporaties veel strakker laten scheiden van de sociale kerntaak. „Commerciële activiteiten van corporaties hebben in het recente verleden al geleid tot het weglekken van maatschappelijk bestemd kapitaal dat voor de sociale kerntaak van woningcorporaties was bestemd.” Daarbij werkte dat ook nog eens marktverstorend, zegt de vereniging die vastgoedbeleggers vertegenwoordigt die willen investeren in de vrije huursector.
De Huurdersbond pleit ervoor dat de huurders weer zeggenschap krijgen net als vroeger in de winingbouwvereniging , dus een eind aan de gehate marktwerkingquote:Op donderdag 4 september 2014 10:40 schreef Peter het volgende:
Tja, veel verenigingen zijn omgevormd naar stichting zonder invloed van leden/huurders.. oorzaak > gevolg..
Maar dat heeft niets met Vestia te maken natuurlijk. Dat gaat over de hele sector.
Je kan het wel herhalen, maar dat maakt het nog niet waar en/of over Vestia gaan...quote:Op donderdag 4 september 2014 14:59 schreef homme7 het volgende:
[..]
De Huurdersbond pleit ervoor dat de huurders weer zeggenschap krijgen net als vroeger in de winingbouwvereniging , dus een eind aan de gehate marktwerking
http://www.telegraaf.nl/o(...)hap_huurders___.html
klopt het gaat over de gehele sector, die moet weer terug naar de huurders, de huurders moeten de raad van bestuur en toezicht benoemen, dan krijgen ze geen bonus van 3,5 miljoen meer mee.quote:Op donderdag 4 september 2014 18:37 schreef Peter het volgende:
[..]
Je kan het wel herhalen, maar dat maakt het nog niet waar en/of over Vestia gaan...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |