abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118325689
Nav van de discussie in het OUD FB topic is besloten het lijstje in dit topic te laten vervallen.
Alle OUD-users en hun kindjes die daar behoefte aan hadden, kun je terugvinden in het verjaardagslijstje op de Fok!wiki:

http://wiki.fok.nl/index.php/Ouder%28s%29_Kalender

Voel je vrij om daar je eigen gegevens aan te passen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_118325765
Ik ga echt geen grote cadeaus in de schoen doen. :N
Een zakje chocolade centjes en iets dat ze toch al nodig hebben ofzo :Y
pi_118326076
Ik had er nog niet eens aan gedacht dat het schoenzetten ook nog geïntroduceerd kan worden....
05-12-2009 is ons lieve meisje geboren! Evie (L)
17-08-2011 Onze 2e prachtige meid maakt het gezinnetje compleet: Liene (L)
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:43:50 #4
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_118326389
Ik ben zo'n slechte moeder die het de helft van de tijd vergat vorig jaar. :@ :')
Ik ga dat sws niet elke avond doen, 1 keer in de week vind ik eigenlijk wel voldoende. En dan gewoon iets kleins erin.
pi_118326435
Ik zou het het liefst elke avond doen. :@ Vind het zo leuk. O+
pi_118326488
Wij doen het op zaterdag en woensdag :Y
pi_118326650
Hier is ook maximaal 2 keer per week.
(en dan ook nog bij opa-oma en oma).
Vind het zelf ook hartstikke leuk en dan die blik 's ochtends!
pi_118326816
Een paar keer schoen zetten, vind ik ook wel leuk, dus dat gaan we doen, maar niet op vaste dagen ofzo. Maar eens kijken of ze er zelf over begint en hoe vaak.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_118326822
*Valt ook weer eens binnen*

Ik ben zo benieuwd hoeveel mijn peuter dit jaar van Sinterklaas snapt! Best wel wat denk ik. In elk geval moesten we gisteren al het Sinterklaasboek voorlezen :+ .

Over schoenzetten: een oud-collega van mij had altijd het beleid: je mag elke dag je schoen zetten, maar Sinterklaas kan niet elke dag bij alle kindjes wat in de schoen doen, dus er zit lang niet altijd wat in. Vond ik wel een hele goede, ga ik misschien ook maar proberen.
pi_118326823
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:44 schreef -Spring het volgende:
Ik zou het het liefst elke avond doen. :@ Vind het zo leuk. O+
Joene vindt het heel gemeen van mij dat ze hier alleen het weekend mogen zetten....
pi_118326865
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:53 schreef Bleie het volgende:
Over schoenzetten: een oud-collega van mij had altijd het beleid: je mag elke dag je schoen zetten, maar Sinterklaas kan niet elke dag bij alle kindjes wat in de schoen doen, dus er zit lang niet altijd wat in. Vond ik wel een hele goede, ga ik misschien ook maar proberen.
Dat vind ik zo gemeen, dan elke keer die verdrietige bekkies?
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 13:55:26 #12
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118326878
hmm ze krijgt die week ook al zo ontzettend veel. Dus hier zal het dan echt kleine dingetjes worden.
pi_118326896
Waarom is dat gemeen? Leren omgaan met teleurstellingen. En als je kinderen weten dat het zo werkt, is het juist leuk als er wel een cadeautje is, toch?
pi_118326989
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:55 schreef Bleie het volgende:
Waarom is dat gemeen? Leren omgaan met teleurstellingen. En als je kinderen weten dat het zo werkt, is het juist leuk als er wel een cadeautje is, toch?
Nou, ik vind sinterklaas nu niet echt een middel om kinderen te leren omgaan met teleurstellingen... Ik vind het inderdaad gewoon gemeen...
pi_118327005
Ik vind niet dat ze zo jong moeten leren om zo vaak met dezelfde teleurstellingen om te gaan. :N Die teleurstelling komt wel zodra ze er achter komen dat sinterklaas nep is :Y

Ik ben heel wat jaren ouder en ik vind een teleurstelling soms ook lastig.
Dat vind ik voor mijn 2 jarige niet nodig om dat zo te leren. Als hij in de speelgoedwinkel niet een mega racebaan krijgt vind ik dat de teleurstelling waar ze mee om moeten kunnen gaan. Ik vind het niet iets dat je extra op moet zoeken.
pi_118327037
Teleurstellingen genoeg in je leven...
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:01:35 #17
5428 crew  miss_sly
pi_118327113
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:59 schreef Pvoesss het volgende:
Ik vind niet dat ze zo jong moeten leren om zo vaak met dezelfde teleurstellingen om te gaan. :N Die teleurstelling komt wel zodra ze er achter komen dat sinterklaas nep is :Y

Ik ben heel wat jaren ouder en ik vind een teleurstelling soms ook lastig.
Dat vind ik voor mijn 2 jarige niet nodig om dat zo te leren. Als hij in de speelgoedwinkel niet een mega racebaan krijgt vind ik dat de teleurstelling waar ze mee om moeten kunnen gaan. Ik vind het niet iets dat je extra op moet zoeken.
Op zich begrijp ik dat wel, maar wat nou als je peuter de schoen toch zet, ook al is het geen woensdag of zaterdag en heb jij gezegd dat het niet mag/gebeurt? Ga je dan toch iets in de schoen doen?
pi_118327148
Wij vieren Sinterklaas en kerst gewoon niet. Rienk snapt er tot nu toe niks van en we vinden dat wel prima.

Hij is 17 december ook jarig dus cadeau's genoeg.

*Mocht hij er ineens heel veel interesse in krijgen kijken we nog wel of we iets gaan doen. Maar zoals het nu lijkt gewoon niet.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_118327149
ik ben voorstander die paar keer in de week dat wij ze hebben dat ze wel de schoen mogen zetten , maar ik moet eerst ticootje nog overtuigen.
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
pi_118327208
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:01 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Op zich begrijp ik dat wel, maar wat nou als je peuter de schoen toch zet, ook al is het geen woensdag of zaterdag en heb jij gezegd dat het niet mag/gebeurt? Ga je dan toch iets in de schoen doen?
Nee maar dat is iets dat ze zelf besluiten. Niet iets wat ik aandraag.
Dan zal ik zeggen zo werkt het niet liefje er kan niet elke dag iets in zitten.
Dat vind ik heel iets anders dan zelf vertellen dat ze de schoen elke dag mogen zetten en dan de teleurstelling extra creëren :Y
pi_118327277
Ik denk echt dat het wel meevalt met hoe erg ze dat allemaal vinden.Het is ook niet zo dat ze die schoen dan per se elke avond zetten, maar als het willen, dan mag het. Alleen zit er dan dus niet altijd iets in.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:06:18 #22
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_118327316
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:53 schreef miss_sly het volgende:
Een paar keer schoen zetten, vind ik ook wel leuk, dus dat gaan we doen, maar niet op vaste dagen ofzo. Maar eens kijken of ze er zelf over begint en hoe vaak.
Zo ging het vorig jaar ook bij ons. Als Sasha er niet over begon zou ik het straal vergeten. ;)
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:06:37 #23
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118327325
Hier op de opvang werken ze met thema,s. Nu zit Evie in de Sint Maartenmodus. Straks zal dat vast sinterklaas zijn, en Sint komt ook daar op bezoek.... Dus jarig of niet, ook Sinterklaas wordt hier fanatiek gevierd.
pi_118327378
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:02 schreef Joene het volgende:
ik ben voorstander die paar keer in de week dat wij ze hebben dat ze wel de schoen mogen zetten , maar ik moet eerst ticootje nog overtuigen.
Taartjesfee had leuke schoenkadootjes....
pi_118327412
L mag 'm straks ook twee keer per week zetten. Ik heb net bij de Wibra al een lief etuitje voor d'r stiften gekocht bij de Wibra. oO<

En als ze 'm vaker wil zetten, zal ik er bij vertellen dat dat best mag die avond, maar dat er gegarandeerd niets in zal zitten. :)
pi_118327444
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:07 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Taartjesfee had leuke schoenkadootjes....
Nou!
A command line lets you get intimate with your computer, data and protocols. GUIs are like wearing full body condoms.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:14:01 #27
5428 crew  miss_sly
pi_118327663
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:03 schreef Pvoesss het volgende:

[..]

Nee maar dat is iets dat ze zelf besluiten. Niet iets wat ik aandraag.
Dan zal ik zeggen zo werkt het niet liefje er kan niet elke dag iets in zitten.
Dat vind ik heel iets anders dan zelf vertellen dat ze de schoen elke dag mogen zetten en dan de teleurstelling extra creëren :Y
Aah, zo, ja daar ben ik het wel mee eens.
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:14:52 #28
5428 crew  miss_sly
pi_118327695
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:06 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Zo ging het vorig jaar ook bij ons. Als Sasha er niet over begon zou ik het straal vergeten. ;)
Nou ja, zo erg vinden ze het dan ook nog niet, daar zijn ze ook nog erg jong voor. Sasha nu misschien niet meer.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:17:21 #29
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_118327791
Ja, het scheelt denk ik nu ook wel dat het er natuurlijk elke dag op school ook over zal gaan. :Y
Als ze ze al elke dag zouden willen zetten dan zou er maar af en toe (1 of 2 keer) per week een kadootje in zitten en verder een paar pepernoten oid.
pi_118328238
Wat is er mis met af en toe zo een zakje chocolademuntjes , of ben ik nu de duivel ?
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:33:36 #31
5428 crew  miss_sly
pi_118328387
Niks, maar die van mij houdt niet van chocolade.

Maar een paar leuke schoenkadootjes kan ik vast wel vinden, en een paar pepernoten of zo'n kikkertje van Jamin zullen er ook wel eens in zitten. Dat laatste vindt ze vooral leuk, neit echt lekker, want ook chocolade.
pi_118328408
quote:
5s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:29 schreef Joene het volgende:
Wat is er mis met af en toe zo een zakje chocolademuntjes , of ben ik nu de duivel ?
Chocola.... Overal!!!!!

Jij ruimt op.. Bij deze.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:40:52 #33
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_118328651
Goed. Klagen in dit topic heeft dus als gevolg dat meneer na zn slaapje anderhalve boterham weg eet. Excuses voor de overlast.
Het is ook wel echt gezellig aan tafel, dat vind ik erg belangrijk. Maar soms wil je gewoon dat je kind eet.

Schoencadeautjes, dat is een goede! Voor Sinterklaasavond al wat gekocht en nog wat op het lijstje. Ik denk dat die van mij lyrisch wordt als hij een zakje chocolademunten in zn schoen heeft zitten, maar waarom zit zo'n zakje zo vol? Ik denk dat we hier misschien 2 a 3x de schoen gaan zetten, kijken of hij het al wat vind. Verder vind ik Sinterklaas een goed excuus om wat nieuwe uitdagingen voor mn kind aan te schaffen.
pi_118328664
Ik ben heel benieuwd wat mijn oudste dit jaar gaat meekrijgen van Sinterklaas. Vorig jaar ging het nog helemaal langs haar heen, maar dit jaar verwacht ik dat ze er toch wel mee wat bezig gaat zijn. Op het KDV zal er vast ook veel aandacht aan worden besteed. Het lijkt me heel leuk! Ook al heb ik zelf niks met de Sint. Ik hoop wel dat ze het niet té spannend vindt allemaal. Qua schoenkadootjes denk ik aan iets lekkers (geen chocolade ;) ), iets nuttigs (leuke sokken ofzo) of een klein kadootje (bijvoorbeeld kleurpotloden).
pi_118328874
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:40 schreef pessie het volgende:
Goed. Klagen in dit topic heeft dus als gevolg dat meneer na zn slaapje anderhalve boterham weg eet. Excuses voor de overlast.
Het is ook wel echt gezellig aan tafel, dat vind ik erg belangrijk. Maar soms wil je gewoon dat je kind eet.
Ik snap je gevoel denk ik wel. De mijne at de eerste anderhalf jaar als een bootwerker en daarna kwam het weigeren. Hoewel ik best wéét dat ze pakt wat ze nodig heeft - gezonde kinderen laten zichzelf écht niet verhongeren! - kostte het me soms toch wel even moeite om het helemaal los te laten. Ze heeft genoeg reserves dus ze kan het prima hebben, maar het is gewoon fijn om je kind lekker te zien eten. Momenteel gaat het trouwens meestal weer hartstikke goed. We eten tegenwoordig wat vroeger's avonds, desnoods met z'n tweeën als mijn man nog niet thuis is. Dat lijkt wel een succes te zijn. Als ze te moe is, is er een grotere kans op drama. Alleen het drinken is prut, ik ben blij als er af en toe een paar slokken ingaan. Vind ik soms ook wel vervelend. Maar tegelijk houd ik me hierbij ook weer voor: ze laat zichzelf écht niet uitdrogen. Als ze dorst krijgt dan drinkt ze wel.

Ik begrens E trouwens wel in het aantal boterhammen dat ze eet. 's Ochtends 2, 's middags 2 of soms 3. Ze eet namelijk echt voor het 'lekker' en niet alleen omdat ze het nodig heeft. Is niet erg, maar ze is al best stevig en ik heb liever dat ze in plaats van nóg een boterham een extra stuk fruit eet en/of dat ze 's avonds nog een gaatje overheeft voor het avondeten. Beetje verdelen over de dag. E wil trouwens bijna altijd 'pihkaaaasj' of 'pasjtaaaaa' op haar brood, ze begint er al over als ze haar bed nog niet uit is. O+

[ Bericht 4% gewijzigd door Cantare op 23-10-2012 14:53:32 ]
pi_118328996
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:34 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Chocola.... Overal!!!!!

Jij ruimt op.. Bij deze.
Whehehehe
  Moderator dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:51:44 #37
5428 crew  miss_sly
pi_118329064
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:47 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ik snap je gevoel denk ik wel. De mijne at de eerste anderhalf jaar als een bootwerker en daarna kwam het weigeren. Hoewel ik best wéét dat ze pakt wat ze nodig heeft - gezonde kinderen laten zichzelf écht niet verhongeren! - kostte het me soms toch wel even moeite om het helemaal los te laten. Ze heeft genoeg reserves dus ze kan het prima hebben, maar het is gewoon fijn om je kind lekker te zien eten. Momenteel gaat het trouwens meestal weer hartstikke goed. We eten tegenwoordig wat vroeger's avonds, desnoods met z'n tweeën als mijn man nog niet thuis is. Dat lijkt wel een succes te zijn. Als ze te moe is, is er een grotere kans op drama. Alleen het drinken is prut, ik ben blij als er af en toe een paar slokken ingaan. Vind ik soms ook wel vervelend. Maar tegelijk houd ik me hierbij ook weer voor: ze laat zichzelf écht niet uitdrogen. Als ze dorst krijgt dan drinkt ze wel.

Ik begrens E trouwens wel in het aantal boterhammen dat ze eet. 's Ochtends 2, 's middags 2 of soms 3. Ik heb liever dat ze nog een extra stuk fruit eet en/of dat ze 's avonds nog een gaatje overheeft voor het avondeten. E wil trouwens bijna altijd 'pihkaaaasj' of 'pasjtaaaaa' op haar brood, ze begint er al over als ze haar bed nog niet uit is. O+
Dat drinken is zo herkenbaar. Daar maak ik me wel drukker over dan eten, omdat ik het idee heb dat een kind niet zo goed doorheeft wanneer ze begint uit te drogen. soms heeft ze helemaal droge lippen, maar taalt ze nog niet naar drinken. Da's toch niet goed. Ze moet dus van mij wel een paar keer per dag een bekertje leegdrinken.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 14:54:27 #38
259886 pessie
pi_118329184
Drinken is hier dus echt geen issue, als meneer dorst heeft pakt ie zelf iets uit de koelkast :P . Ik weet ook wel dat het fases zijn maar soms ben je gewoon bang dat je kind afvalt ipv aankomt en diëten is voor Nathan absoluut niet nodig.
pi_118329208
Over het eten: ik was er echt relax in geworden na al dat gedoe met slecht flessen drinken. Maar nu met die hypo's ben ik toch heel de dag aan het rekenen of ze wel genoeg heeft binnen gekregen. Gelukkig eet ze graag fruit, dus dan eet ik een appel (oftewel zij eet hem op :P ) Drinken gaat heel erg goed. Ze drinkt heel veel. Waardoor ik me dan weer stiekem zorgen maakt of ze geen suikerziekte heeft. Donderdag belt de kinderarts met (als het goed is) de uitslagen. Ik vind het spannend.

Sinterklaas gaan we denk ik niet veel aan doen dit jaar. We kopen wel wat mooie cadeautjes voor haar. Schoen zetten weet ik ook nog niet. Volgens mij gaat dat nog langs haar heen. Ze zit ook niet op een KDV waar ze er veel mee bezig zijn. Ik heb ook geen idee wanneer de baby komt, misschien krijgt ze wel een broertje voor Sinterklaas :P

En chocola is echt drama met opruimen hier ja. Overal chocoladekwijl, chocoladevlekken, gesmolten chocola.
pi_118329269
Ja, ik vind het met drinken ook lastiger dan met eten. Alleen tsja, als ze niet drinkt, dan drinkt ze niet... Ik geef haar, sinds ze zonder problemen uit een gewone beker drinkt, soms wel weer een tuitbeker. Daar drinkt ze meer uit dan uit een gewone beker, dat vindt ze waarschijnlijk gewoon makkelijker. Ik schuif 'm haar ook wel eens stiekem toe tijdens het spelen, helpt ook wel eens. :D Misschien is het niet nodig, want ze vraagt ook wel eens om drinken dus ze heeft wel een dorstgevoel, maar ja, voor mijn gemoedsrust werkt het toch wel om haar af en toe een bekertje weg te zien klokken. ;)
pi_118329323
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:54 schreef Solagratia het volgende:
Drinken gaat heel erg goed. Ze drinkt heel veel. Waardoor ik me dan weer stiekem zorgen maakt of ze geen suikerziekte heeft. Donderdag belt de kinderarts met (als het goed is) de uitslagen. Ik vind het spannend.
Dat kan ik me voorstellen, pff... hopelijk blijft het jullie bespaard!
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:02:26 #42
259886 pessie
pi_118329452
Sola, ik hoop echt dat het wat dat betreft een goede uitslag is! Al zou het fijn zijn als er een oorzaak komt voor die hypo's :*
pi_118329668
Wat hier trouwens ook speelt: (niet) slapen. Sinds mevrouw zelf uit haar bed kan, duurt het eindeloos voor ze eens in slaapt valt. Ze is wel moe, maar wil gewoon zo graag spelen. Ze vermaakt zich dan ook uitstekend. Zodra wij weg zijn, gaat ze haar bed uit, doet haar lamp aan - ook overdag :D - en begint ze met haar pop en knuffels te spelen. Als ik kom kijken dan gaat ze snel haar bed weer in, om er vervolgens weer uit te komen zodra de deur dicht is. Op zich geeft het niet, niemand heeft er last van, maar het wordt dan gewoon zo laat, zowel het middagslaapje als de nacht. Daarbij vind ik het ergens een beetje sneu dat ze dan zo alleen zit te spelen, maar dat is echt mijn ding, want ik hoor haar niet klagen.

En verder zoooooooveel leuke dingen. O+ Lekker kletsen, steeds meer begrijpen, steeds meer zelf kunnen... hééérlijk!
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:18:21 #44
28677 Beessie-Jen
Meisjesmama!!!
pi_118329975
Mijn peuter krijgt ook regelmatig weer een tuitbeker, alleen met een heel andere reden; haar zusje heeft namelijk erg grijpgrage vingertjes en ik was het zat om steeds de vloer te boenen ;)

Eetfases komen mij ook niet onbekend voor, er zijn best veel dagen dat Evie smorgens niets eet, alleen drinkt. En pas rond de middag eindelijk wat eet. Op die dagen maakt het ook niet uit wat ik aanbied, gewoon geen trek.
Daarentegen werkte mw vandaag al een bakje druiven, en 6 rijstwafels met beleg weg...
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:27:06 #45
381212 Gulara
From the future
pi_118330293
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 13:53 schreef Bleie het volgende:

Ook maar even een tegengeluid. Zo hebben wij het vroeger thuis ook altijd gedaan, en ik heb dat helemaal niet ervaren als een verschrikkelijke teleurstelling. Wij waren gewoon heel blij als er wel wat inzat (gevalletje glas halfvol).
Verder was het ook heel logisch, sinterklaas kon niet bij alle kinderen tegelijkertijd langskomen en míjn moeder had geen lijstje met de data. Dus als wij niks hadden was hij bij andere kindjes geweest, leuk voor hen! Geen teleurstelling, maar blij zijn voor een ander. Als er een mooie tekening in de schoen zat of extra goed gezongen werd, kwam de Sint vaak wel.

En ik vond ook de spanning óf er wel iets in zou zitten de volgende dag wel bijzonder. Zat er niks in, dan niet. Misschien even rot, maar daar zijn we niet slechter van geworden.
pi_118330356
Timo mag een keer in de week zijn schoen zetten, dat vind ik wel genoeg. Hij begon net ineens zelf over Sinterklaas :o Dat die heel veel cadeautjes heeft, maar in Spanje is en het nog wel even duurt voordat hij hier naartoe komt..
pi_118330419
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 14:47 schreef Cantare het volgende:

[..]

Ik snap je gevoel denk ik wel. De mijne at de eerste anderhalf jaar als een bootwerker en daarna kwam het weigeren.
Zo ging dat hier ook, bij beide kindjes. Alleen valt dat niemand op omdat ze op gewicht blijven, en dat gewicht is hoog in verhouding tot hun lengte.

Maar pessie, echt, het is niet zo dat kinderen die 's avonds slecht eten overdag steevast inhalen, of andersom. Er zijn genoeg kinderen die fases hebben waarin ze - naar onze eigen maatstaf - overdag geen fatsoenlijke hoeveelheden binnenkrijgen. Bij Ivan was dat dan bij het ontbijt een kwart stuk brood, een banaan tussendoor, geen lunch, hooguit één soepstengel tussendoor en dan geen avondeten of hooguit een paar stukjes vis.

Wat overigens heel verhelderend voor mij is geweest was om te lezen (in een boek van Gary Taubes) dat kinderen eten ómdat ze groeien; ze groeien niet omdat ze eten:

quote:
Here’s where growing children help as a metaphor to understanding this cause and effect of getting fat and overeating. I’m going to use two photos of my oldest son to make this point. The photo below, on the left, was taken when he was not quite two years old and weighed thirty-four pounds. The photo on the right was taken three years later, after he had gained nine inches in height and weighed fifty-one pounds.

He gained seventeen pounds in three years, so he certainly consumed more calories than he expended. He overate. Those excess calories were used to create all the necessary tissues and structures that a larger body needed, including, yes, even more fat. But he didn’t grow because he consumed excess calories. He consumed those calories – he overate – because he was growing.

My son’s growth, like every child’s, is caused fundamentally by the action of growth hormone. As he gets older, he’ll occasionally go through growth spurts that will be accompanied by a voracious appetite and probably a fair share of sloth, but the appetite and sloth will be driven by the growth, not vice versa. His body will require excess calories to satisfy the demands of the growth – to build a bigger body – and it will figure out a way to get them, by increasing his appetite or decreasing his energy expenditure or both. When he goes through puberty, he’ll lose fat and gain muscle; he’ll still be taking in more calories than he expends, and this, too, will be driven by hormonal changes.

That growth is the cause and overeating the effect is almost assuredly true for our fat tissue as well. To paraphrase what the German internist Gustav von Bergmann said about this idea more than eighty years ago, we would never even consider the possibility that children grow taller because they eat too much and exercise too little (or that they stunt their growth by exercising too much). So why assume that there are valid explanations for growing fat (or remaining lean)? “That which the body needs to grow it always finds,” von Bergmann wrote, “and that which it needs to become fat, even if it’s ten times as much, the body will save for itself from the annual balance.”
Nou ja, moraal van het verhaal: als hij niet lethargisch op je overkomt en zijn groeicurve niet drastisch van zijn reguliere lijn afwijkt dan zou ik me echt geen zorgen maken. Ik kan me wel voorstellen dat je je afvraagt of hij wel genoeg vitamines binnenkrijgt; misschien kun je aan een supplement denken? Ik doe er zelf niet aan, maar ik heb me er nooit echt in verdiept.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_118330524
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 15:27 schreef Gulara het volgende:

[..]

Ook maar even een tegengeluid. Zo hebben wij het vroeger thuis ook altijd gedaan, en ik heb dat helemaal niet ervaren als een verschrikkelijke teleurstelling. Wij waren gewoon heel blij als er wel wat inzat (gevalletje glas halfvol).
Verder was het ook heel logisch, sinterklaas kon niet bij alle kinderen tegelijkertijd langskomen en míjn moeder had geen lijstje met de data. Dus als wij niks hadden was hij bij andere kindjes geweest, leuk voor hen! Geen teleurstelling, maar blij zijn voor een ander. Als er een mooie tekening in de schoen zat of extra goed gezongen werd, kwam de Sint vaak wel.

En ik vond ook de spanning óf er wel iets in zou zitten de volgende dag wel bijzonder. Zat er niks in, dan niet. Misschien even rot, maar daar zijn we niet slechter van geworden.
Dat vind ik zelfs nog erger :D Ik vind niet dat het een beloning moet zijn, zeker niet iets om sint voor te gebruiken. En dat jij er niet slechter van bent geworden is leuk hoor, maar ik wil het risico niet lopen.. Er is al zo erg veel teleurstelling in het leven van een 2 a 3 jarige :Y
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:41:21 #49
12713 trui
enorm aantrekkelijk!
pi_118330810
ach kom nou, als ze er zelf op staan om elke dag de schoen te zetten, ook al heb je gewaarschuwd dat dat niet altijd wat oplevert, kan 't echt geen kwaad om er af en toe eens gewoon niks in te doen.
in de haak.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 15:50:50 #50
35189 Troel
scherp en bot
pi_118331182
En hier weten ze dat Sinterklaas allemaal onzin is en hebben ze zelf geholpen met het inpakken van een aantal cadeautjes :)
En tuurlijk krijgen ze ook wat, wat ze nog niet weten, maar ik geniet ervan om samen met de jongens door de winkel te lopen of in een speelgoedboek te kijken en ze te laten zeggen wat ze willen. Jochem heeft ook echt gewoon zelf zijn verjaardagscadeau uitgezocht en dat heeft hij zelf bovenop de kast gezet zodat hij het op zijn verjaardag kon uitpakken.

Voorheen was het zo dat ze niet elke dag wat in hun schoen kregen, dat is wat mij betreft niet anders. De woensdagschoen zetten snap ik niet zo, want dan zit er donderdag wat in, dan kan je beter dinsdagavond de schoen zetten zodat ze er woensdag mee kunnen spelen.
In de weekenden dat de jongens hier zijn mogen ze van mij op vrijdagavond en zaterdagavond hun schoen zetten, als ze dat willen. Als ze dat niet willen ook prima, dan hebben ze later meer cadeautjes.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')