abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118320832
Deventer - Inwoners van Deventer die een bijstandsuitkering ontvangen, moeten vanaf volgend jaar als tegenprestatie twintig uur per week ’maatschappelijk nuttig’ werk verrichten. Doen ze dat niet, dan kan in het uiterste geval een uitkering worden gekort of stopgezet.

Zo luidt het plan van het college van B en W. Het gaat om werk als boodschappen doen voor ouderen of sneeuwruimen. „Dit plan heeft meerdere voordelen”, zegt gemeentewoordvoerder Maarten-Jan Stuurman. „Ten eerste is het belangrijk dat mensen actief blijven. Dat is goed voor de contacten, hun ontwikkeling en dagritme. Ten tweede kunnen ze iets terug doen voor het geld dat ze krijgen.”

Bron

Wat een uitstekend plan. Ik hoop dat de resultaten zodanig zijn dat we het landelijk gaan invoeren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_118321064
De praktische uitwerking is bij dit soort ideeën altijd de grote bottleneck.
Kost de begeleiding niet meer dan het oplevert? Durft men wel hard genoeg te zijn in het korten op de uitkering? Helpt het echt mensen weer naar een baan toe? Verdringt het geen betaalde arbeid?

het principe ben ik echter helemaal voor.
pi_118321102
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:19 schreef 99.999 het volgende:
Kost de begeleiding niet meer dan het oplevert? Durft men wel hard genoeg te zijn in het korten op de uitkering? Helpt het echt mensen weer naar een baan toe? Verdringt het geen betaalde arbeid?

Juist dat zou niet uit mogen maken, die mensen komen weer aan het werk en onder de mensen, mag best wat kosten dus.
pi_118321107
Mooi.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118321126
Daarom ben ik blij Deventenaar te zijn :)
Twiddel
pi_118321188
quote:

Zoals ik impliciet al aangaf: dit moet je monitoren en bijsturen indien nodig. Maar zodra de juiste modus gevonden is kun je het uit gaan rollen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_118321196
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:20 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Juist dat zou niet uit mogen maken, die mensen komen weer aan het werk en onder de mensen, mag best wat kosten dus.
Die vraag stond iets verderop, hoeveel mensen stromen daadwerkelijk uit naar een reguliere baan? ben het er mee eens dat het best wel wat mag kosten zo'n traject maar er moet wel een zekere balans zijn.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:23:39 #8
382130 gnaeus
Risu inepto res ineptior nulla
pi_118321204
Geweldig plan, kunnen ze de ene helft bijstandsontvangers ambtenaar maken om de andere helft te controleren.
pi_118321216
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:23 schreef DS4 het volgende:

[..]

Zoals ik impliciet al aangaf: dit moet je monitoren en bijsturen indien nodig. Maar zodra de juiste modus gevonden is kun je het uit gaan rollen.
Iedere gemeente is momenteel het wiel aan het uitvinden. ben benieuwd wat de gouden greep gaat zijn.
pi_118321238
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:23 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Die vraag stond iets verderop, hoeveel mensen stromen daadwerkelijk uit naar een reguliere baan? ben het er mee eens dat het best wel wat mag kosten zo'n traject maar er moet wel een zekere balans zijn.
Ach, liever dat ze 20 uur per week bezig zijn iets voor de maatschappij te betekenen dan dat we ze geld geven om op de bank te blijven hangen. Dan maak ik me wat minder druk om de uitstroompercentages.
pi_118321239
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Iedere gemeente is momenteel het wiel aan het uitvinden. ben benieuwd wat de gouden greep gaat zijn.
Niet zo moeilijk, uitkeringen verlagen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118321270
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:24 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Niet zo moeilijk, uitkeringen verlagen.
Ik dacht dat we met een serieuze, inhoudelijke discussie over een onderwerp bezig waren hier.
pi_118321285
Goed plan, maar ik mag hopen dat ze beginnen met mensen die arbeidsgeschikt zijn en al langdurig een uitkering ontvangen. Dat we niet krijgen dat iemand die net na 10 jaar werken zijn baan kwijt is, zich de volgende ochtend mag gaan melden om sneeuw te schuiven...
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:27:09 #14
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_118321326
"Boodschappen doen voor ouderen" klinkt als een persoonlijke slaaf, OF het vervangen van een huidige betaalde baan.
censuur :O
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:29:06 #15
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118321391
Deventer heeft er straks dus een hele berg goedkope ambtenaren bij.
Carpe Libertatem
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:29:11 #16
374666 Logician78
Live @Enschede
pi_118321394
Goed plan
Echte mannen eten geen honing, die kauwen bijen.
  dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:29:16 #17
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_118321396
quote:

Ik denk dat vrijwillig aangeboden werk om ouderen te helpen onder bijstandtrekkers best wat mensen aan zal trekken. Grote angst bij mensen in de bijstand is vaak de hijgende adem van de uitkeringsinstanties. HEB JIJ FOOI GEKREGEN VAN DAT OMATJE EN NIET GEDECLAREERD!!!??? Ken en man van in de 50 ontslagen was. Hij kon een beperkt aantal uren aan de slag bij een bedrijf en zou daardoor minder krijgen dan in de bijstand. Hij wou graag aan de slag om wat te doen te hebben maar dat mocht echt niet hoor. Toch aan de slag gaan was ook geen optie want je moet toch geld hebben voor eten.
pi_118321401
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:25 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik dacht dat we met een serieuze, inhoudelijke discussie over een onderwerp bezig waren hier.
Ik ben serieus, waarom een tegenprestatie eisen, of als gemeente extra moeite doen, en al dergelijke onzin. Smijt gewoon de uitkeringen omlaag tot zo'n niveau dat werken eindelijk een keer aantrekkelijk voor ze wordt, et voila.
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118321488
quote:
2s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:29 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Ik ben serieus, waarom een tegenprestatie eisen, of als gemeente extra moeite doen, en al dergelijke onzin. Smijt gewoon de uitkeringen omlaag tot zo'n niveau dat werken eindelijk een keer aantrekkelijk voor ze wordt, et voila.
Haalt niks uit in een tijd van dalende werkgelegenheid. Er is gewoon een groep mensen die niet of zeer moeilijk aan het werk komt. En dat verandert pas als de economie weer aantrekt.
pi_118321518
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:24 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ach, liever dat ze 20 uur per week bezig zijn iets voor de maatschappij te betekenen dan dat we ze geld geven om op de bank te blijven hangen. Dan maak ik me wat minder druk om de uitstroompercentages.
Ik vrees dat de betekenis voor de maatschappij zich beperkt tot het geven van een triomfantelijk gevoel aan mensen die niet getroffen zijn door de werkloosheid.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_118321547
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:27 schreef RemcoDelft het volgende:
"Boodschappen doen voor ouderen" klinkt als een persoonlijke slaaf, OF het vervangen van een huidige betaalde baan.
Terwijl het geen van beide zal zijn.
pi_118321561
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:29 schreef Boze_Appel het volgende:
Deventer heeft er straks dus een hele berg goedkope ambtenaren bij.
Dit gaat nu niet bepaald om werk waar anders duurbetaalde ambtenaren mee bezig zouden zijn.
pi_118321632
Het plan is best goed .. enkel is het probleem vaak meestal de uitvoering en de vraag of die uitkeringstrekkers wérkelijk aan hetw erk te zetten niet veel meer kost dan het oplevert...

Zoiets moet vervolgens erg goed begeleid worden, bv het idee van 'boodchappen doen voor bejaarden' is leuk, maar als je een semi-criminele 10-jaar werkloze vent langsstuurt bij die bejaarden zonder érg goede en gemotiveerde begeleiding, missen die bejaarden opeens snel een deel van hun inboedel.

Ik vrees altjd dat zulke projecten vooral een uiting zijn van een 'politiek' populisme, die zich minder betrokken opstelt bij de financiering (goede begeleiding is stukken duurder dan ze gewoon lekker thuis te laten zitten, op hun bank voor de televisie te laten stinken, en maandelijks een bijstandsuitkering over te maken).
Bedenk ook dat het laten uitvoeren van werkzaamheden ook eisen stelt aan bv veiligheid en werkvoorwaarden, en toezicht/controle.

In Duitsland is dit concept overigens enkele jaren terug toegepast als onderdeel van de Harz-hervorming van het sociale stelsel, in de vorm van 'ein-euro-jobs' (het werk zelf werd niet betaald, maar degenen die het uitvoerden kregen wel een kleine vergoeding voor de 'extra moeite' die ze moesten doen om deze werkzaamheden uit te voeren: het leverde dan een minieme extra-inkomsten van ongveer 1 euro per uur op die de uitkeringstrekker niet afgetrokken van hun uitkering zagen):
http://en.wikipedia.org/w(...)xpenses_compensation
met wisselend succes en ook een aantal kritiekpunten.

[ Bericht 10% gewijzigd door RM-rf op 23-10-2012 11:42:55 ]
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_118321654
quote:
15s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:31 schreef Boldface het volgende:

[..]

Haalt niks uit in een tijd van dalende werkgelegenheid. Er is gewoon een groep mensen die niet of zeer moeilijk aan het werk komt. En dat verandert pas als de economie weer aantrekt.
En ze vrijwilligerswerk laten doen met de schoffel is wel zwaar effectief?
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  † In Memoriam † dinsdag 23 oktober 2012 @ 11:36:27 #25
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_118321675
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 oktober 2012 11:33 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit gaat nu niet bepaald om werk waar anders duurbetaalde ambtenaren mee bezig zouden zijn.
Echt veel verschil tussen bv. plantsoenendienst en sneeuw schuifelen is er niet echt.
Carpe Libertatem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')