onderwijs allochtone levende talen (OALT)quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:15 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Waar staat dat dan ? Daar moet je even een andere bron voor aanwenden, want ook die eerste zin kan foutief zijn. Verder denk ik wel dat jij gelijk hebt, maar ik weet het nog steeds niet zeker.
Ah, maar het zijn dus wel diezelfde lessen (dus alle algemene lessen) in het Turks ? Er staat namelijk 'voor lessen IN de moedertaal'. Gingen ze dan nog wel naar de reguliere (Nederlandse) lessen ?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:16 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
onderwijs allochtone levende talen (OALT)
Vroeger OET (onderwijs in eigen taal). Wettelijke regeling van 1998 voor lessen (buiten schooltijd) in de moedertaal aan kinderen van allochtonen op basisschoolleeftijd. De lessen worden gegeven door oalt-leerkrachten. Omdat er geen wetenschappelijke consensus is over het positieve effect van oalt werd het op 1 augustus 2004 afgeschaft.
http://taalunieversum.org/onderwijs/termen/term/238/
Waarom niet? Als je toch nooit meer naar Turkije teruggaat, waarom zou je je dan nog Turk voelen? Jouw kinderen en kleinkinderen zullen nog veel minder op hebben met Turkije...quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 15:40 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat een probleem moet zijn. Ik ben een Nederlandse Turk, en heb daar geen problemen mee, waarom zou ik? Dit bedoel ik met assimileren. Van ons wordt verwacht dat we ons volledig Nederlands gaan voelen maar dat zal niet mogelijk zijn, denk ik.
Ik denk niet dat het überhaupt mogelijk was geen Nederlandse lessen te volgen. Ik herinner me niet veel maar wij kregen volgens mij gewoon grammatica en misschien wat basis onderwerpen(uit één boek) in die 1 of 2 uur per week.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:18 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Ah, maar het zijn dus wel diezelfde lessen (dus alle algemene lessen) in het Turks ? Er staat namelijk 'voor lessen IN de moedertaal'. Gingen ze dan nog wel naar de reguliere (Nederlandse) lessen ?
Leuk en aardig, maar dat is natuurlijk geen zaak van de Nederlandse staat. Het staat je vrij dat in eigen tijd en op eigen kosten te doen, maar that's it.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:23 schreef Eagle_99 het volgende:
Ik heb tot 2002 Turkse les(1 of 2 uur per week) op school gehad en heb mijn "uitstekende"(vergeleken met mede allochtonen) Turks ook te danken aan deze lessen(waarvan ik me niet veel meer herinner eigenlijk).
Waarom zouden we nooit naar Turkije moeten? We hebben nog steeds familie daar, mijn grootouders, een groot aantal neefjes en nichtjes wonen daar. Waarom zou ik alle contact moeten breken met hen door mijn taal, afkomst enz. te vergeten? Er zullen vast Turken zijn die niets meer voor Turkije zullen voelen maar zij zullen een minderheid blijven. Ik denk dat de meeste Turken toch wel in hun achterhoofd een plan hebben om terug te keren(na hun pensioen bijv.). Ik ken ook genoeg pensioengerechtigden die 6 maanden in Turkije en 6 maanden in Nederland verblijven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:21 schreef Boldface het volgende:
[..]
Waarom niet? Als je toch nooit meer naar Turkije teruggaat, waarom zou je je dan nog Turk voelen? Jouw kinderen en kleinkinderen zullen nog veel minder op hebben met Turkije...
Ik weet niet wat internationale verdragen hierover zeggen maar dat is wat de aanklagers mogen uitzoeken. Het gaat mij erom dat het van mij mag.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:27 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Leuk en aardig, maar dat is natuurlijk geen zaak van de Nederlandse staat. Het staat je vrij dat in eigen tijd en op eigen kosten te doen, maar that's it.
Dus ik mag in Turkije gaan wonen en dan eisen dat de Turkse staat mij NLe les gaat geven?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:29 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat internationale verdragen hierover zeggen
Als Turkije onder een verdrag dat dat verplicht zijn handtekening heeft gezet mag je dat eisen ja.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:32 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Dus ik mag in Turkije gaan wonen en dan eisen dat de Turkse staat mij NLe les gaat geven?
Ik bedoelde niet dat je voor familiebezoek afreist, ik bedoelde permanent teruggaan. En ik zei ook niet dat je geen contact meer mocht hebben met familieleden, maar ik vroeg waarom je je nog Turk zou voelen. Voel je je eigenlijk ook Nederlander, of helemaal niet?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:28 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Waarom zouden we nooit naar Turkije moeten? We hebben nog steeds familie daar, mijn grootouders, een groot aantal neefjes en nichtjes wonen daar. Waarom zou ik alle contact moeten breken met hen door mijn taal, afkomst enz. te vergeten? Er zullen vast Turken zijn die niets meer voor Turkije zullen voelen maar zij zullen een minderheid blijven. Ik denk dat de meeste Turken toch wel in hun achterhoofd een plan hebben om terug te keren(na hun pensioen bijv.). Ik ken ook genoeg pensioengerechtigden die 6 maanden in Turkije en 6 maanden in Nederland verblijven.
Als iemand niets met Turkije of Turken te maken wilt hebben is dat zijn eigen keus, net zoals het tegenovergestelde. Dit moet gewoon niet een probleem zijn om hier te leven.
Een Turk die zich Nederlander voelt? Dat is een grap, Turken zijn erg racistisch en blijven liever onder elkaar.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:37 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet dat je voor familiebezoek afreist, ik bedoelde permanent teruggaan. En ik zei ook niet dat je geen contact meer mocht hebben met familieleden, maar ik vroeg waarom je je nog Turk zou voelen. Voel je je eigenlijk ook Nederlander, of helemaal niet?
Ik voel me (ook) een Nederlander ja, waarom niet? Ik heb althans een dubbele nationaliteit.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:37 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik bedoelde niet dat je voor familiebezoek afreist, ik bedoelde permanent teruggaan. En ik zei ook niet dat je geen contact meer mocht hebben met familieleden, maar ik vroeg waarom je je nog Turk zou voelen. Voel je je eigenlijk ook Nederlander, of helemaal niet?
quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Een Turk die zich Nederlander voelt? Dat is een grap, Turken zijn erg racistisch en blijven liever onder elkaar.
Marokkanen zijn net zo erg man, als neger hoef je niet te proberen met een dochter te huwen. Ook niet als je een Senegalese Moslim bent hoor. En de dame wordt zwaar uitgelachen en mag hopen dat haar kinderen niet te donker eruit komen en met iets te grote lippen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef De_Ilias het volgende:
Een Turk die zich Nederlander voelt? Dat is een grap, Turken zijn erg racistisch en blijven liever onder elkaar.
Iets zegt mij dat jij vanaf nu beter uit dit topic kunt wegblijven. Ik zou je alleen nog willen adviseren om met enige spoed een spiegel te kopen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
gewoon nationalistisch hoorquote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Nou nou, dus nu heb je al een hekel aan Marokkanen, Turken En Egyptenaren. Nou nou zeg.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:48 schreef De_Ilias het volgende:
Marokkanen zijn ook racistisch dat ontken ik niet, Marokkanen houden inderdaad niet van donkere mensen. Ik vind Marokkanen ook een erg volkje, daar niet van...
OK, prima. Maar dan snap ik nog steeds niet helemaal waarom je niet zou assimileren? Ik bedoel: je bent al gauw 95 procent van de tijd (op een enkele reis na) in Nederland. Waarom zou je je dan als Turk manifesteren? Daarmee bedoel ik niet dat je je afkomst moet verdoezelen of doen alsof je daar geen familie hebt, maar gewoon... als je altijd hier bent en hier ook wilt blijven, dan ben je eigenlijk toch Nederlander?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:39 schreef Eagle_99 het volgende:
[..]
Ik voel me (ook) een Nederlander ja, waarom niet? Ik heb althans een dubbele nationaliteit.
Assimileren = 100% nederlands worden (wat dat ook is?)quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:50 schreef Boldface het volgende:
[..]
OK, prima. Maar dan snap ik nog steeds niet helemaal waarom je niet zou assimileren? Ik bedoel: je bent al gauw 95 procent van de tijd (op een enkele reis na) in Nederland. Waarom zou je je dan als Turk manifesteren? Daarmee bedoel ik niet dat je je afkomst moet verdoezelen of doen alsof je daar geen familie hebt, maar gewoon... als je altijd hier bent en hier ook wilt blijven, dan ben je eigenlijk toch Nederlander?
Ik snap het verschil, maar waarom is assimileren zo'n vies woord? Als je realistisch bent en naar de lange termijn kijkt, zullen jouw kinderen, daar de kinderen van en daar weer de kinderen van zich gaandeweg steeds minder Turk en steeds meer Nederlander voelen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:53 schreef Perrin het volgende:
[..]
Assimileren = 100% nederlands worden (wat dat ook is?)
Integreren = je best doen om mee te draaien (de taal spreken, ergens lid zijn van een vereniging enzo)
Als je naar de lange termijn kijkt dan zul je zien dat geheel Nederland steeds minder Hollands wordt, dus ik denk het niet.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik snap het verschil, maar waarom is assimileren zo'n vies woord? Als je realistisch bent en naar de lange termijn kijkt, zullen jouw kinderen, daar de kinderen van en daar weer de kinderen van zich gaandeweg steeds minder Turk en steeds meer Nederlander voelen.
Aan assimileren hangt meteen het idee dat je je eigen cultuur moet opgeven en 100% Nederlands moet worden. Wat natuurlijk een belachelijke en onmogelijke eis is.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:55 schreef Boldface het volgende:
[..]
Ik snap het verschil, maar waarom is assimileren zo'n vies woord? Als je realistisch bent en naar de lange termijn kijkt, zullen jouw kinderen, daar de kinderen van en daar weer de kinderen van zich gaandeweg steeds minder Turk en steeds meer Nederlander voelen.
Mensen die zo denken zijn 1 van de redenen dat ik me geen Nederland voel en ik me niet welkom voel. Als ik niet stinkend m'n best zou doen om het zo ver mogelijk te schoppen zou ik een vuile uitkering trekkende kut Turk zijn.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 15:38 schreef Simpel-Zat het volgende:
[..]
Daarnaast heeft het iets "ondankbaars" wanneer Nederland wel goed genoeg is om voor de halve familie uitkeringen en subsidies neer te tellen, maar dat geheel terzijde.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |