Merckx is idd ook enkele malen betrapt op dopinggebruik en daarvoor volgens de toen geldende regels bestraft.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:07 schreef Sloggi het volgende:
Misschien dat ze Merckx zijn zeges nu eindelijk ook eens af gaan pakken.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)Twitteraccount.dhtmlquote:Armstrong verwijdert Tourzeges van Twitteraccount
Door: Karen Van Eyken − 23/10/12, 05:56 − bron: hln.be
© afp.
Lance Armstrong heeft elke verwijzing naar zijn zeven Tourzeges van zijn persoonlijke Twitteraccount verwijderd. Dat gebeurde nadat de Internationale Wielerunie (UCI) gisteren besloot hem levenslang te schorsen en zijn Touroverwinningen af te pakken.
Tot maandagnacht vermeldde Amstrong op zijn profiel nog zijn zeges van 1999 tot 2005. Maar enkele uren na het verdict van de UCI werd er plots niet meer aan gerefereerd.
Er staat nu: 'Raising my five kids. Fighting Cancer. Swim, bike, run and golf whenever I can.' Voorheen was er te lezen: 'Father of 5 amazing kids, 7-time Tour de France winner, full time cancer fighter, part time triathlete.'
Tot nu toe is het de enige reactie van Armstrong sinds de UCI de beslissing maandag op een persconferentie bekendmaakte.
In welke zin?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 15:39 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
Als er nog twijfel bestond over dopinggebruik van Indurain, dan heeft hij deze nu wat mij betreft wel weggenomen.
Het waren vooral de renners die voor de Tourploeg in aanmerking kwamen die een programma moesten gaan volgen en daar was Kjaergaard er één van net als bijna alle anderen die genoemd worden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 14:06 schreef vivelafete het volgende:
[..]
Deze verklaring van Kjaergaard maakt de reacties van Boonen en Devolder ook weer een stukje minder geloofwaardig. Daar mag schijnheil Wuyts zich ook wel eens druk over maken.
Om vervolgens naar de volgende Doping ploeg over te stappen onder leiding van Lefevere.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:17 schreef wimderon het volgende:
[..]
Het waren vooral de renners die voor de Tourploeg in aanmerking kwamen die een programma moesten gaan volgen en daar was Kjaergaard er één van net als bijna alle anderen die genoemd worden.
Boonen heeft niet veel bijzonders verklaard overigens, alleen dat hij het na één jaartje al gehad had bij Bruyneel-Armstrong en zichzelf dan maar vrijkocht.
Dat heeft daar niets mee te maken. En als jij willekeurig mensen wil beschuldigen is dat voor jouw rekening.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:29 schreef peleetje het volgende:
[..]
Om vervolgens naar de volgende Doping ploeg over te stappen onder leiding van Lefevere.
Ik beschuldig natuurlijk niemand. Zo zijn de feiten nu eenmaal. Quickstep kent ook wel een paar dopingschandalen. Dus dat er mensen zijn die verklaringen van Boonen wat minder geloofwaardig vinden is niet vreemd.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:35 schreef wimderon het volgende:
[..]
Dat heeft daar niets mee te maken. En als jij willekeurig mensen wil beschuldigen is dat voor jouw rekening.
Misschien eerst even wat research doen de volgende keer? Welke feiten? Welke verklaringen van Boonen?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 16:44 schreef peleetje het volgende:
[..]
Ik beschuldig natuurlijk niemand. Zo zijn de feiten nu eenmaal. Quickstep kent ook wel een paar dopingschandalen. Dus dat er mensen zijn die verklaringen van Boonen wat minder geloofwaardig vinden is niet vreemd.
quote:Opdat we vergeten
In 2004 ben ik naar de Alpe d’Huez afgereisd en eigenhandig naar de Hollandse bocht omhoog gefietst om een race te bekijken zonder winnaar. Mijn prestatie was zuiver. Met mijn hematocriet was niets mis, pillen had ik niet geslikt en op slechts wat brood, een spiegelei en een blikje cola reed ik in een minuut of 42 naar bocht 7.
Het was een klimtijdrit. Ik heb staan klappen en juichen. Mijn handen deden pijn. Het US Postal-petje op mijn hoofd zat na afloop onder het spuug van dronken Duitsers. Er was een nummer één, in een geel shirtje. Zijn naam weet ik niet meer. Volgens mij was het een Amerikaan. Ik weet nog dat ik hem een echte baas vond. Ik weet nog dat ik dankzij hem ook zo’n fiets met van die dunne bandjes, een strak lycrapakje en een mooie helm had gekocht. Maar ik weet zijn naam niet meer.
Wat ik verder nog weet? De nummer twee? Geen idee. Iets met een telefoonaanbieder, geloof ik. Een zuivere man met de naam Vierhouten tekende al vroeg op de dag zijn eigen ondergang en moest het strijdtoneel verlaten. Ik herinner me alleen hem. Ja, arme Aart was die dag mijn nummer één.
In 2009 was ik toevallig in Rome voor de start van de Giro d’Italia. Tijdens de warming-up van de proloog door het historische centrum van de Italiaanse hoofdstad fietste ik in tegengestelde richting over het parcours en reed ik ter hoogte van Piazza del Popolo bijna twee renners van een zekere Kazachstaanse formatie van de weg. Volgens mij waren het twee Amerikanen. De naam van de één kan ik me nog herinneren. Hij was toen zuiver. Zijn naam was Levi. De ander? Misschien was er wel geen ander. Misschien had ik het me ingebeeld. Doping had ik niet genomen. Op water en spaghetti reed ik verder omhoog richting de Trinità dei Monti.
In 2010 was ik in Rotterdam voor het grand départ. Ik wachtte urenlang lang voor de ploegbus van een formatie van een zeker radiostation, tot mijn benen pijn deden. Misschien had ik die dag doping moeten nemen maar ik was zuiver. Zuurdesembrood met kaas. Ik liep uiteindelijk met een handtekening weg waarin vaag een L en een A te onderscheiden waren maar mijn held had ik niet gezien. Steeds vager werden de contouren van dit spook, een man die door duizenden aangemoedigd werd en die op de voorpagina’s van alle kranten schitterde maar die uiteindelijk – zo bleek gisteren – niet bestond.
Gisteren kwam ik erachter dat mijn vader mijn vader niet was. Maar een DNA-test was er niet. Ik had het van horen zeggen. Heel veel mensen hadden het me gezegd. Ik moest het wel geloven. Aan hem denken mag ik niet meer. De foto’s zijn verbrand, de herinneringen uitgewist. Een vader zal ik nooit meer krijgen. Niet iedereen heeft een vader.
Ik denk dat ook ik mijn geld maar terugvraag. Dat van die reis naar Frankrijk en het treinkaartje naar Rotterdam van 2010 dat nog in mijn collectie zit. Die Bianchi breng ik terug naar de winkel en die 10 kilo die ik sindsdien verloren heb kom ik weer aan. Ik ga weer terug mijn depressie in van voordat ik de fiets ontdekte. Bij dat leuke koppel dat ik in 2010 in Rotterdam ontmoette ga ik niet meer eten. Ik ga doen alsof mijn held nooit bestaan heeft. Altijd ging ik zuiver naar hem kijken. Maar mijn herinnering bestaat niet meer. Laten we met zijn allen schuldbewust het naamloze gele spook uitdrijven dat zeven keer als eerste in Parijs aankwam. Opdat we vergeten.
http://weblog.jonathanoudendijk.nl/2012/10/opdat-we-vergeten/
Ja maar dat is allemaal gedeeltelijk hè. Neem een Basso, Ullrich, Mancebo, Vino, die mannen hebben volgens mij het merendeel van hun uitslagen en overwinningen nog. Armstrong heeft nu niets meer. Ja hij is nog wereldkampioen.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:18 schreef Wombcat het volgende:
Je weet dat de meeste andere renners uit zijn tijd ook enkele jaren geschorst zijn geweest?
Van de anderen is ook nog niet bewezen dat ze de rest van de tijd ook gebruikten, bij Armstrong wel.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:21 schreef Riconoscente het volgende:
[..]
Ja maar dat is allemaal gedeeltelijk hè. Neem een Basso, Ullrich, Mancebo, Vino, die mannen hebben volgens mij het merendeel van hun uitslagen en overwinningen nog. Armstrong heeft nu niets meer. Ja hij is nog wereldkampioen.
Dat is niet waar. Vino heeft nooit bekend, Basso heeft gebruik nooit toegegeven, alleen de intentie om te gaan gebruiken, en Ullrich heeft zijn contacten met Fuentes volgens mij niet toegegeven.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:25 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Een ander verschil met de rest is ook dat die wel bekend hebben toen ze gepakt werden, terwijl Armstrong alleen nog maar ontkend heeft (hoewel hij de laatste tijd gewoon niets meer zegt erover).
Bij Armstrong is niets bewezen. Niet door de tests. Zelfs niet toen oud bloed volgens de nieuwe methoden getest werd. Hij wordt veroordeeld op "horen zeggen".quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:25 schreef Wombcat het volgende:
Van de anderen is ook nog niet bewezen dat ze de rest van de tijd ook gebruikten, bij Armstrong wel.
Is de winnaar van de Tour voor jou de beste dopinggebruiker, of de beste wielrenner, of is de een onderdeel van de ander?quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:28 schreef Sloggi het volgende:
Voor mij (en heel veel anderen) heeft hij nog steeds zeven keer de Tour gewonnen. Daar kan zo'n rapport niets aan veranderen. Hij gebruikte waarschijnlijk doping, maar ja, wie niet in de wielrennerij (los van alle individuele verschillen)? Mensen die zich nu bedrogen voelen hebben zich laten bedriegen; doordrongen van het besef dat de wielrennerij inherent 'vuil' is heb ik genoten van alle Tours die Armstrong heeft gewonnen.
Hoe kunnen wij dat beoordelen? Wij zien niet of en wat ze gebruiken en hoe. Wij zien ze alleen andere renners - in het geval van Armstrong dopinggebruikers als Ullrich, Basso en Pantani - het snot voor de ogen rijden.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:46 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Is de winnaar van de Tour voor jou de beste dopinggebruiker, of de beste wielrenner, of is de een onderdeel van de ander?
Voor mij een beetje van beiden, maar wat betreft het geval Armstrong is mijn mening wel meer richting beste dopinggebruiker dan richting beste wielrenner.
Puur persoonlijk he...quote:
Nee, hij wordt veroordeeld door de verklaringen van veel exploegmaats onder ede die hem zelf doping bij zichzelf hebben zien toedienen. Als 10 mensen een inbreker in zien breken in een huis, is dat (meestal) voldoende om de inbreker te veroordelen ook als de inbreker de buit allang verkocht heeft.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:46 schreef Winterman het volgende:
[..]
Bij Armstrong is niets bewezen. Niet door de tests. Zelfs niet toen oud bloed volgens de nieuwe methoden getest werd. Hij wordt veroordeeld op "horen zeggen".
Helaas zijn die getuigenissen nodig, het blijkt simpelweg het laatste middel te zijn om de strijd mee aan te gaan. Reden daarvoor is natuurlijk het disfunctioneren van de instanties. Daarmee bedoel ik niet alleen de UCI of nationale bonden.Sponsoren hebben ook te weinig controle gehad op hun ploegen, of deden mee aan de praktijken.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 17:57 schreef Sloggi het volgende:
Tsja. Ik zie mezelf niet per se als een verdediger van Armstrong, ik heb het geloof in een schone wielrennerij simpelweg verloren. Het kan me dus niet zoveel schelen of hij gebruikt heeft of niet en ik stoor me enorm aan de reactie van veel wielrenners op deze hele affaire (de renners die hebben bekend in ruil voor strafvermindering incluis).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |