Afin, het is 10 jaar geleden en vh weekend heeft er blijkbaar een interview gestaan in de papieren bijlage van die Limburgse krant.quote:Dood van René Steegmans
Ga naar: navigatie, zoeken
De dood van René Steegmans (Nijmegen, 1 januari 1980 - aldaar, 24 oktober 2002) was een geweldsmisdrijf dat plaatsvond in Venlo op 22 oktober 2002.
René sprak twee jongens aan die met hun scooter rakelings langs een oude vrouw scheurden op de parkeerplaats van supermarkt Jan Linders. Volgens getuigen vroeg hij om enig respect voor ouderen. De achttienjarige mannen Khalid Lakhlifi en Sylvio Richters richtten hun woede op René en sloegen en schopten hem meerdere malen. Omstanders die het zagen gebeuren, grepen niet in. René werd met zwaar hersenletsel opgenomen in het Radboud Ziekenhuis in Nijmegen, waar hij een dag later overleed.
Op de avond van een stille tocht ter nagedachtenis van deze gebeurtenis zorgden opmerkingen van de ouders van Khalid dat hun zoon slechts een "instrument was dat de wil van Allah uitvoerde" voor grote beroering, ook in de Marokkaanse gemeenschap. Na druk van de plaatselijke imam boden de ouders later excuses voor deze opmerking aan.
Khalid werd als hoofddader gezien en werd veroordeeld tot acht jaar cel en TBS met bevel tot dwangverpleging. Sylvio zou niet zelf hebben meegevochten en Khalid alleen hebben aangemoedigd.[1] Hij kreeg twaalf maanden jeugddetentie waarvan zes voorwaardelijk. De gewelddadige dood van René Steegmans in combinatie met de etnische achtergrond van de daders wakkerden de discussies over integratie en het bestraffen van zinloos geweld aan.
http://www.l1.nl/nieuws/1(...)n-venlo#.UITwgme86Soquote:Khalid L. wil gezin stichten in Venlo
De man die in 2002 René Steegmans doodsloeg wil weer in Venlo gaan wonen.
Hij wil daar zijn leven oppakken en uiteindelijk graag een gezin stichten. Dader Khalid L. zegt dat in een briefwisseling met L1. Het is voor het eerst dat hij spreekt over zijn daad. Het is maandag precies tien jaar geleden dat René Steegmans werd doodgeslagen. Dat gebeurde nadat hij Khalid L. aanspraak op zijn asociale rijgedrag.
De toen 18-jarige L. werd veroordeeld tot 8 jaar cel en TBS. Na 4,5 jaar begon hij aan zijn TBS behandeling. Inmiddels woont hij gedeeltelijk zelfstandig in Almere. Ook mag hij met onbegeleid verlof.
L. zegt de afgelopen jaren enorm te zijn veranderd. "Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Als ik mijn eigen dossier lees dan kan ik eigenlijk niet geloven dat ik het ben. Het is net een boek dat ik over iemand anders lees", schrijft hij.
Uit de brief van Khalid L.:
22 oktober 2002 ervaar ik nog steeds als een afschuwelijke dag. Ik denk vaak: “Had ik maar géén boodschappen gedaan, of later”. Dan zouden René en ik elkaar nooit zijn tegengekomen." Toen ik een tijdje geleden met mijn moeder en mijn broertjes aan het eten was, dacht ik: "Dat kunnen René Steegmans en zijn ouders nooit meer doen. Dat maakt me verdrietig."
Ik was net 18 jaar toen het gebeurde en een heel ander persoon dan nu. Na een intensieve behandeling voel ik me een heel ander mens. Er zit een gat van 10 jaar in mijn leven. Ik realiseer me dat dit helemaal aan mezelf te wijten is. Ik heb geleerd van mijn straf en behandeling. Ik vind het verschrikkelijk wat er gebeurd is. Als ik mijn eigen dossier lees dan kan ik eigenlijk niet geloven dat ik het ben. Het is net een boek dat ik over iemand anders lees.
Ik weet zeker dat ik nooit meer op dezelfde manier een parkeerterrein zou oprijden als op die dag. Daarvoor ben ik nu te beheerst. Als zich een confrontatie met iemand anders voordoet zal ik niet meer zo agressief reageren.
Ik wil weer naar Venlo. Een baan, een huis, met de hoop ook een gezin te kunnen stichten. Dat betekent natuurlijk ook dat ik dan aan mijn kinderen moet vertellen wat ik heb gedaan. Daar zie ik wel tegenop.
'vaak', niet 'altijd'.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
So far dus voor 'TBS duurt vaak je halve leven'.
Ja idd als je dat vergelijkt met het gooien van een waxinelichtje naar die koets van Bea dan zit je in vergelijk daar langer voor vast.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:34 schreef Luigi het volgende:
Het zal aan mij liggen (en dan ben ik echt geen extreem rechtse hardliner) maar ik vind 4,5 jaar zitten voor iemand die zomaar ff iemand doodtrapt wel een tikkie aan de lage kant.
Just saying waarom? Personen die niet zo fris zijn mag je doodslaan? Wat is het nut van je opmerking dan. Je bedoelt er vast wat mee? Hij was iig fris genoeg om wat te zeggen van straattuig dat ouderen lastig valt...quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:41 schreef nowkia het volgende:
Die René Steegmans werd verheven tot een soort Meindert Tjoelker, maar bleek achteraf niet zo'n fris persoon te zijn. Niet om het goed te praten, maar just saying.
Wat mij betreft vervalt heel dat TBS systeem, maar ja ik vind dit gewoon laag in verhouding tot wat er gebeurd is. Mag dat?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:37 schreef Re het volgende:
ah gossie, iedereen die TBS krijgt moet zijn leven behandeld worden in een gesloten inrichting.... aldus TS
Loopt de facto dus gewoon alleen op straat. Tja...quote:was idd een grote zaak toen ja, en zijn straf zit erop, hij staat nog onder lichte behandeling...
8 jaar voor doodslag is misschien laag ja, maar zonder TBS had hij dus na 6 jaar gewoon onbehandeld op straat gelopen, waarschijnlijk nog steeds als een kruitvat met kort lontje. Nu heeft hij na 4,5 jaar hulp gekregen en dat krijgt hij nu nog steedsquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:44 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Wat mij betreft vervalt heel dat TBS systeem, maar ja ik vind dit gewoon laag in verhouding tot wat er gebeurd is. Mag dat?
[..]
Loopt de facto dus gewoon alleen op straat. Tja...
Ik zeg toch dat ik niets goedpraat? Ik geef alleen aan dat Steegmans niet dezelfde maatschappelijke status had als Tjoelker.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:43 schreef Luigi het volgende:
[..]
Just saying waarom? Personen die niet zo fris zijn mag je doodslaan? Wat is het nut van je opmerking dan. Je bedoelt er vast wat mee? Hij was iig fris genoeg om wat te zeggen van straattuig dat ouderen lastig valt...
....en dus...?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:55 schreef nowkia het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik niets goedpraat? Ik geef alleen aan dat Steegmans niet dezelfde maatschappelijke status had als Tjoelker.
Wat moet je nou? Ik geef gewoon een beetje extra info. Ik ga met helemaal niemand in discussie over de rechtmatigheid van een moord. Zit niet zo te zuigen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:56 schreef Luigi het volgende:
[..]
....en dus...?
Daarnaast, jij kende beide heren persoonlijk?
Ik snap niet wat die info toevoegt. Echt niet. De enige reden die ik kan bedenken is 'kijk mij eens veel weten en die Steegmans was gewoon een loser joh'.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:16 schreef nowkia het volgende:
[..]
Wat moet je nou? Ik geef gewoon een beetje extra info. Ik ga met helemaal niemand in discussie over de rechtmatigheid van een moord. Zit niet zo te zuigen.
Je moet niet alles op jezelf betrekken. Dat jij dat niet interessant vindt, maakt het nog niet dat anderen dat niet vinden.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:17 schreef Luigi het volgende:
[..]
Ik snap niet wat die info toevoegt. Echt niet. De enige reden die ik kan bedenken is 'kijk mij eens veel weten en die Steegmans was gewoon een loser joh'.
Al aanbad -ie Satan en vrat -ie elke ochtend drie kleine geitjes bij het ontbijt.
Waarom zou het interessant kunnen zijn dan? Oprechte interesse, geen gezuig.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:19 schreef nowkia het volgende:
[..]
Je moet niet alles op jezelf betrekken. Dat jij dat niet interessant vindt, maakt het nog niet dat anderen dat niet vinden.
Omdat sommige mensen ook interesse hebben in de achtergronden van de betrokkenen in zaken als deze, en niet alleen de zaak an sich. Vandaar dat ik destijds ook het artikel in de VN heb gelezen.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:21 schreef Luigi het volgende:
[..]
Waarom zou het interessant kunnen zijn dan? Oprechte interesse, geen gezuig.
Interessant zeg. Weet je ook of Steegmans een ander merk spijkerbroek droeg dan Tjoelker.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:55 schreef nowkia het volgende:
[..]
Ik zeg toch dat ik niets goedpraat? Ik geef alleen aan dat Steegmans niet dezelfde maatschappelijke status had als Tjoelker.
was zijn moeder wel fris ?quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:26 schreef nowkia het volgende:
[..]
Omdat sommige mensen ook interesse hebben in de achtergronden van de betrokkenen in zaken als deze, en niet alleen de zaak an sich. Vandaar dat ik destijds ook het artikel in de VN heb gelezen.
Ben jij zo'n held dan ?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:36 schreef Renzoku het volgende:
Ik vind al die straffen belachelijk en het is natuurlijk ook frappant dat de toeschouwers niet hebben ingegrepen. Het is mij een raadsel dat die niet worden veroordeeld.
Misschien wordt zijn VVV verlengd.quote:Op maandag 22 oktober 2012 10:25 schreef DroogDok het volgende:
Waarom zou iemand in hemelsnaam in Venlo willen wonen? Dat alleen is al een reden zijn TBS te verlengen.
Ik ook, maar wat heeft dat met dit topic te maken?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:34 schreef Luigi het volgende:
Het zal aan mij liggen (en dan ben ik echt geen extreem rechtse hardliner) maar ik vind 4,5 jaar zitten voor iemand die zomaar ff iemand doodtrapt wel een tikkie aan de lage kant.
I see what you did there, maar het topic is toch het feit dat het 10 jaar geleden is dat die Steegmans doodgetrapt is? En door de TS wordt tevens in de OP vermeld dat de dader nu na 4,5 jaar vrij gaat komen. Lijkt mij allemaal redelijk on-topic.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:07 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ik ook, maar wat heeft dat met dit topic te maken?
Hij heeft 4,5 jaar in de bak gezeten en is toen naar een TBS kliniek gegaan. Nu woont hij vrijwel zelfstandig.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:09 schreef Luigi het volgende:
[..]
I see what you did there, maar het topic is toch het feit dat het 10 jaar geleden is dat die Steegmans doodgetrapt is? En door de TS wordt tevens in de OP vermeld dat de dader nu na 4,5 jaar vrij gaat komen. Lijkt mij allemaal redelijk on-topic.
Same difference, wmbquote:Op maandag 22 oktober 2012 11:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij heeft 4,5 jaar in de bak gezeten en is toen naar een TBS kliniek gegaan. Nu woont hij vrijwel zelfstandig.
Volgens mij heeft hij 10 jaar gezeten, en is hij nog niet helemaal vrij.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:09 schreef Luigi het volgende:
[..]
I see what you did there, maar het topic is toch het feit dat het 10 jaar geleden is dat die Steegmans doodgetrapt is? En door de TS wordt tevens in de OP vermeld dat de dader nu na 4,5 jaar vrij gaat komen. Lijkt mij allemaal redelijk on-topic.
Maar volgens je eigen logica is deze reactie dus ook off-topic.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij 10 jaar gezeten, en is hij nog niet helemaal vrij.
Hoezo? Die man zit 10 jaar vast, en dan doe jij alsof hij na 4,5 jaar vrijgekomen is. De reden daarvan ontgaat mij.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:16 schreef Luigi het volgende:
[..]
Maar volgens je eigen logica is deze reactie dus ook off-topic..
quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Die man zit 10 jaar vast, en dan doe jij alsof hij na 4,5 jaar vrijgekomen is. De reden daarvan ontgaat mij.
Dat heeft natuurlijk weinig met vastzitten te maken he.quote:De toen 18-jarige L. werd veroordeeld tot 8 jaar cel en TBS. Na 4,5 jaar begon hij aan zijn TBS behandeling. Inmiddels woont hij gedeeltelijk zelfstandig in Almere. Ook mag hij met onbegeleid verlof.
Waarschijnlijk meer dan met vrij zijn, maar los daarvan kom ik hoe dan ook niet aan 4,5 jaar zitten.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:20 schreef Luigi het volgende:
[..]
[..]
Dat heeft natuurlijk weinig met vastzitten te maken he.
De leeftijdsverwachting in Nederland is toch gewoon 8 tot 10 jaar? Derhalve klopt dat statement dus gewoon.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:12 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
So far dus voor 'TBS duurt vaak je halve leven'.
Nee, hij zit niet al 10 jaar vast. Dat is gewoon een leugen en dat is nb te lezen in de OP. Hij heeft 4,5 jaar vastgezeten waarna hij naar een TBS kliniek is gegaan. En nu woont hij al een tijdje vrijwel zelfstandig. Dat is dus niet 10 jaar vastzitten.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:19 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoezo? Die man zit 10 jaar vast, en dan doe jij alsof hij na 4,5 jaar vrijgekomen is. De reden daarvan ontgaat mij.
En dat hij nu vrijwel zelfstandig woont en op onbegeleid verlof mag.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:28 schreef Re het volgende:
enige wat er staat is dat na 4,5 jaar begonnen is met TBS behandeling...
Hij heeft acht jaar gekregen en het is nu tien jaar later. Hoe is dit anders dan mooi meegenomen dat hij nog niet helemaal vrij is?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:33 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
En dat hij nu vrijwel zelfstandig woont en op onbegeleid verlof mag.
Hij heeft 8 jaar + TBS gekregen he.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Hij heeft acht jaar gekregen en het is nu tien jaar later. Hoe is dit anders dan mooi meegenomen dat hij nog niet helemaal vrij is?
En TBS blijkt te werken. Goed nieuws toch?quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:39 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Hij heeft 8 jaar + TBS gekregen he.
Knappe conclusie.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:40 schreef Ryon het volgende:
[..]
En TBS blijkt te werken. Goed nieuws toch?
Als zat hij zijn hele leven vast, Rene breng je er niet mee terug.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:45 schreef El_Matador het volgende:
Destijds zinloos en je kan je afvragen in hoeverre je een scooterklootzakje 10 jaar later op zijn bruine ogen moet geloven, maar Khalid schijnt er niet slechter uitgekomen te zijn. Rene breng je er niet mee terug, maar ok. Tis iets.
Dat ik de scepsis over TBS en de algemene verontwaardiging over de belachelijk lage straffen op (zinloos) geweld begrijp, maar dat in dit geval anders was.quote:Op maandag 22 oktober 2012 11:48 schreef sorcees het volgende:
[..]
Als zat hij zijn hele leven vast, Rene breng je er niet mee terug.
Wat is je punt?
Echt begrijpen of doe je zelf ook mee aan onderbuikgevoelens en stemmingmakerij?quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:10 schreef El_Matador het volgende:
[..]
Dat ik de scepsis over TBS en de algemene verontwaardiging over de belachelijk lage straffen op (zinloos) geweld begrijp, maar dat in dit geval anders was.
Ja natuurlijk begrijp ik dat echt. Over het 2e deel van je vraag tast ik echter in het duister...quote:Op maandag 22 oktober 2012 12:30 schreef sorcees het volgende:
[..]
Echt begrijpen of doe je zelf ook mee aan onderbuikgevoelens en stemmingmakerij?
Dat laatste lijkt me eerder positief.quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:01 schreef Boldface het volgende:
Het is niet dat deze dader geen tweede kans verdient; het is triest om te zien dat iemand 8 jaar cel krijgt en al na 4,5 jaar in behandeling kan.
Overdreven? Jij vind 20 jaar of levenslang overdreven voor iemand dood trappen?quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:39 schreef lipper het volgende:
De meeste hebben hier weleens gevochten. Soms gaat er iemand dood. De reden van de vechtpartij is natuurlijk harstikke dom. 20 jaar of levenslang was een beetje overdreven in dit geval.
Ik heb ook wel eens gevochten ja, maar heb toch nooit op iemands hoofd in lopen trappen als hij op de grond lag.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:39 schreef lipper het volgende:
De meeste hebben hier weleens gevochten. Soms gaat er iemand dood. De reden van de vechtpartij is natuurlijk harstikke dom. 20 jaar of levenslang was een beetje overdreven in dit geval.
quote:Op maandag 22 oktober 2012 13:43 schreef KoosVogels het volgende:
Hm, hij lijkt in ieder geval spijt te hebben.
Als de dader al met zo'n straf wegkomt, dan kun je die toeschouwers al helemaal niks maken.quote:Op maandag 22 oktober 2012 09:36 schreef Renzoku het volgende:
Ik vind al die straffen belachelijk en het is natuurlijk ook frappant dat de toeschouwers niet hebben ingegrepen. Het is mij een raadsel dat die niet worden veroordeeld.
Een behandeling met de elektrische stoel was efficiënter geweestquote:Op maandag 22 oktober 2012 09:37 schreef Re het volgende:
ah gossie, iedereen die TBS krijgt moet zijn leven behandeld worden in een gesloten inrichting.... aldus TS
was idd een grote zaak toen ja, en zijn straf zit erop, hij staat nog onder lichte behandeling...
DOODSCHIETEN!!!!!quote:
Bachdad ?quote:Op maandag 22 oktober 2012 16:20 schreef PKRChamp het volgende:
Moedig van hem dat hij zich weer in Venlo wil vestigen ik had toch echt een andere stad uitgekozen.
Daar lopen al veels te veel Khalids rond.quote:Op maandag 22 oktober 2012 17:16 schreef PKRChamp het volgende:
[..]
Te mooi, ik zou opteren voor Den Haag.
Daarom zeg ik ook den Haag.quote:Op maandag 22 oktober 2012 17:17 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Daar lopen al veels te veel Khalids rond.
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
quote:
die hebben we niet hier en al hadden we hem dan kan die niet gebruikt worden als je executie bedoeltquote:Op maandag 22 oktober 2012 15:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Een behandeling met de elektrische stoel was efficiënter geweest
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |