quote:
Op zondag 2 december 2012 13:07 schreef 99.999 het volgende:[..]
Energie, onderwijs, voedsel, huisvesting, veiligheid, zorg, fysieke infrastructuur, sociale infrastructuur, cultuur en waterbeheer. Om maar eens tien willekeurige voorbeelden te noemen.
Energie is geprivatiseerd en dat werkt prima. De kosten zijn voor de huishoudens weliswaar schrikbarend gestegen maar dat komt voor 90% op het conto van de regulerende energie belasting. Ik stap bijna jaarlijks over naar de aanbieder die de hoogste korting geeft. Hoewel dat met de zonnepanelen op het dak voor wat betreft elektriciteit niets meer uitmaakt. Ik ben bijna geheel zelfvoorzienend.
Onderwijs bediscussiëren we op dit moment in een andere draad. Maar zou er enorm op vooruit gaan als de overheid een stap terug zou doen en het aan de burgers zelf over zou laten. Ik heb in de andere draad al aangegeven hoe het gefinancierd kan worden voor de kinderen van minder draagkrachtige ouders.
Voedsel. Doet de AH het niet goed of is het eten in het restaurant op de hoek beneden de maat? Of bedoel je dat de overheid er op moet letten dat de bananen en komkommers de juiste kromming hebben?
Huisvesting. Hier geeft de overheid al jaren een brevet van onvermogen af door contant de markt te manipuleren. Vele burgers die recent een woning hebben gekocht zijn nu de dupe van dat beleid. Ook in de huursector bemoeid de overheid zich teveel en subsidieert teveel. De graaicultuur is ontstaan door het kwistig strooien met andermans geld.
Veiligheid is de grootste giller. Net vandaag staat in de krant dat slechts 1,8% van de misdaad wordt opgelost.
1,8%!!! Nederland is samen met het VK koploper op het gebied van criminaliteit. Men let er dan wel weer goed op of we geen twee km/u te hard rijden. Of zou dat om het spekken van de schatkist gaan. Een geprivatiseerde politie zou een zegen voor het land zijn.
Infrastructuur zou op zich best een onderdeel van de overheid mogen zijn alleen dan moet de beprijzing anders worden geregeld. Ik ben een groot voorstander van rekeningrijden mits het geïnde bedrag uitsluitend de infrastructuur ten goed komt. Als de automobilist misbruikt wordt om geld in te zamelen voor andere doelen dan is ieder alternatief beter. Dan laat ik het liever aan de markt over.
Sociale infrastructuur. Wat moet ik me daarbij voorstellen? De verplichte sociale verzekeringen? Die moeten wat mij betreft vandaag nog naar de markt worden gebracht. Risico's verzeker je bij een verzekeraar. Niet bij de overheid die de voorwaarden van de verzekering naar willekeur aanpast zonder je de kans te geven elders tegen betere voorwaarden te verzekeren.
Cultuur hoort al helemaal niet thuis bij de overheid. Cultuur is iets van de mensen zelf.
Waterbeheer hoort wat mij betreft thuis bij de overheid tot er een goede alternatieve manier is gevonden om dit te financieren.