abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_118298394
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Zie daar een van de oorzaken van de crisis!
In hoeverre bevorder ik ook alweer de crisis door mijn aflossing zelf apart te houden :?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_118298499
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:38 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Het is ook idioot. Ik zou eigenlijk ook liever echt gaan aflossen, maar overal waar ik luister en lees wordt beweerd dat je beter dat geld zelf kunt houden. Maar het lijkt mij dat als je iets aflost dat dan weliswaar je minder belastingvoordeel hebt (lagere rente), maar netto gezien ga je er toch altijd op vooruit (rente-aftrek is lager dan te betalen rente).
Dus terwijl jou dat beter lijkt, doe je het toch niet omdat iedereen dat zegt? Niet omdat je het zelf snapt?

Schiet lekker op. :D
pi_118298817
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:40 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dus terwijl jou dat beter lijkt, doe je het toch niet omdat iedereen dat zegt? Niet omdat je het zelf snapt?

Schiet lekker op. :D
:') Maak je vooral geen zorgen over mijn financiën. Ik ben mij gewoon aan het oriënteren wat het beste is om te doen. Geld waarmee ik ga aflossen heb ik niet eenvoudig beschikking meer over bijv.
pi_118298937
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:45 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
:') Maak je vooral geen zorgen over mijn financiën. Ik ben mij gewoon aan het oriënteren wat het beste is om te doen. Geld waarmee ik ga aflossen heb ik niet eenvoudig beschikking meer over bijv.
Waarom kraam je dan deze onzin uit:

quote:
Maar het lijkt mij dat als je iets aflost dat dan weliswaar je minder belastingvoordeel hebt (lagere rente), maar netto gezien ga je er toch altijd op vooruit (rente-aftrek is lager dan te betalen rente).
Dat geeft namelijk aan dat je er werkelijk geen flikker van begrijpt. :Y
pi_118299234
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:47 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Waarom kraam je dan deze onzin uit:

[..]

Dat geeft namelijk aan dat je er werkelijk geen flikker van begrijpt. :Y
Om eerlijk te zijn begrijp ik er ook geen flikker van. Daarvoor heb ik zo'n vriendelijke adviseur in de arm genomen. :Y
pi_118299665
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:51 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Om eerlijk te zijn begrijp ik er ook geen flikker van. Daarvoor heb ik zo'n vriendelijke adviseur in de arm genomen. :Y
Leg ik het ook nog 1 keer uit.

Of aflossen voordelig is, varieert per persoon. En dan met name de omstandigheden van die persoon.

Na aftrek van de HRA betaal ik netto ongeveer 2,7% aan rente. Dus als ik 10K aflos, levert me dat per jaar een voordeel op van 270,- (die hoef ik dan minder aan rente te betalen)

Los ik echter niet af, maar zet ik die 10K weg tegen 4,2%, dan levert die mij 420,- aan rente op.

Dus het ligt eraan in hoeverre je het vrijgestelde deel van je vermogenrendementsheffing nog kunt benutten, het rentepercentage van je hypotheek, en de rente waartegen je het kunt wegzetten.

Edit, even nagerekend, 2,9 moest 2,7% zijn
pi_118300025
Netjes, 4,2%.
Waar is dat? Een of ander IJslands bankje? :)
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:05:01 #183
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_118300032
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:34 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Huurders logica. :D
Kamikaze koopster Claudia denkt er anders ook zo over :7

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1298480
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_118300135
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:05 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Kamikaze koopster Claudia denkt er anders ook zo over :7

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1298480
Gevalletje biggest fool.
Iemand moet uiteindelijk de bagholder zijn.
Escaping from a liquidity trap may be impossible, much like light trapped in a black hole.
Op zaterdag 19 november 2011 13:27 schreef Perrin het volgende: En net als van voetbal, heeft iedereen verstand van macro-economie
pi_118300148
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:04 schreef fedsingularity het volgende:
Netjes, 4,2%.
Waar is dat? Een of ander IJslands bankje? :)
Dat was 7 maanden geleden nog bij de NIBC, gewoon een termijndeposito voor 5 jaar. (4,5% kon ook, maar dan voor 10 jaar.)

Momenteel is een termijndeposito voor 5 jaar @ 3,8% gewoon te vinden, (4,0% voor 10 jaar en 4,2% voor 15 jaar ook)
pi_118300297
Tja als dat gewoon onder het DGS valt zou je gek zijn als je het niet zou doen.

Ben je nog wat flexibeler met je geld ook, als je aflost zit het vast.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:10:10 #187
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_118300340
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:06 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Gevalletje biggest fool.
Iemand moet uiteindelijk de bagholder zijn.
Inderdaad.... de zak met stront :D

Van mij mogen ze allemaal onder de brug gaan wonen hoor, kan xeno tenminste weer in een huisje gaan wonen.
"No, I do not believe in patents. I believe that patents make other people dis-incentied in coming up with new thing" - Thomas Peterffy
pi_118300433
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:09 schreef fedsingularity het volgende:
Tja als dat gewoon onder het DGS valt zou je gek zijn als je het niet zou doen.

Ben je nog wat flexibeler met je geld ook, als je aflost zit het vast.
Dat valt inderdaad gewoon onder het DGS. En inderdaad, elke cent die je aflost krijg je er nooit meer uit als het nodig zou zijn.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:12:13 #189
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_118300497
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:11 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Dat valt inderdaad gewoon onder het DGS. En inderdaad, elke cent die je aflost krijg je er nooit meer uit als het nodig zou zijn.
Zie daar waarom de HRA een ziek en pervers systeem is :7
pi_118300613
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:12 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Zie daar waarom de HRA een ziek en pervers systeem is :7
Eensch. Maar je moet BVZ toch gelijk geven als die er dankbaar gebruik van maakt :)
pi_118300777
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 20:59 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Leg ik het ook nog 1 keer uit.

Of aflossen voordelig is, varieert per persoon. En dan met name de omstandigheden van die persoon.

Na aftrek van de HRA betaal ik netto ongeveer 2,7% aan rente. Dus als ik 10K aflos, levert me dat per jaar een voordeel op van 270,- (die hoef ik dan minder aan rente te betalen)

Los ik echter niet af, maar zet ik die 10K weg tegen 4,2%, dan levert die mij 420,- aan rente op.

Dus het ligt eraan in hoeverre je het vrijgestelde deel van je vermogenrendementsheffing nog kunt benutten, het rentepercentage van je hypotheek, en de rente waartegen je het kunt wegzetten.

Edit, even nagerekend, 2,9 moest 2,7% zijn
Dank je voor je uitleg, maar voor mij is het zo duidelijk als wat. Je gaat nu in ieder geval uit van een bepaald aspect, maar voor sommige mensen spelen andere zaken ook een rol. Bijvoorbeeld het goede gevoel om een schuld af te betalen. Niet met al je geld, maar vanaf een bepaalde grens bijv.
pi_118300790
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:14 schreef fedsingularity het volgende:
Eensch. Maar je moet BVZ toch gelijk geven als die er dankbaar gebruik van maakt :)
Het is prettig als het zelfs nog voordeel oplevert, maar zou het wat nadeel opleveren zou ik exact hetzelfde doen. Liever een buffer binnen handbereik, dan dat het definitief vastzit in het huis. Aflossen kan vanuit die buffer altijd nog.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:17:15 #193
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_118300794
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:14 schreef fedsingularity het volgende:

[..]

Het blijft pervers.

Ik zie liever dat de HRA daarom per direct word afgeschaft, dat zal mensen een motivatie geven hun schulden af te lossen.
  maandag 22 oktober 2012 @ 21:18:46 #194
352371 ComplexConjugate
Are you for real?
pi_118300896
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:17 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Het is prettig als het zelfs nog voordeel oplevert, maar zou het wat nadeel opleveren zou ik exact hetzelfde doen. Liever een buffer binnen handbereik, dan dat het definitief vastzit in het huis. Aflossen kan vanuit die buffer altijd nog.
Waarom zit het vast in je huis? Je kan in een gezonde markt je huis toch makkelijk weer van de hand doen? Als je je geld vastzet in een depositie moet je ook een boete betalen indien je bij je doekoes wilt.

Maar goed.... jou definitie van vrijheid en schuld komt niet helemaal overeen met mijn definitie daarvan :)
pi_118300958
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:17 schreef ComplexConjugate het volgende:

[..]

Het blijft pervers.

Ik zie liever dat de HRA daarom per direct word afgeschaft, dat zal mensen een motivatie geven hun schulden af te lossen.
Dat ben ik met je eens. Daarom zeg ik ook dat het gewoon belachelijk is dat je bewust een schuld houdt terwijl je dat liever niet wilt en ook niet hoeft, alleen maar omdat het netto meer oplevert.
pi_118300987
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:17 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Bijvoorbeeld het goede gevoel om een schuld af te betalen.
Als je geld leent voor een vakantie, en je komt terug, heb je alleen de herinneringen nog. Dan heb je een schuld.

Als ik morgen mijn woning verkoop, kan ik daarmee makkelijk de totale hypotheek aflossen. Welke schuld heb ik dan? Er staat toch wat tegenover? En wat mij betreft blijft dat zo lang mogelijk zo.
pi_118301113
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:18 schreef ComplexConjugate het volgende:
Waarom zit het vast in je huis? Je kan in een gezonde markt je huis toch makkelijk weer van de hand doen? Als je je geld vastzet in een depositie moet je ook een boete betalen indien je bij je doekoes wilt.
Als je bv werkloos raakt, of het gaat even wat minder hoef jij echt niet bij je bank te zeggen: 'Hee, luister eens, ik heb vorig jaar 10K afgelost, maar die zou ik nu graag weer even opnemen... ' Nope, dat wordt hem niet.

En als je elk jaar een deposito van 5 jaar opent komt er na 5 jaar ook elk jaar 1 tot je beschikking. Na 10 jaar zelfs 2, na 15 jaar zelfs 3. (De rest kun je zelf wel uitrekenen)

quote:
Maar goed.... jou definitie van vrijheid en schuld komt niet helemaal overeen met mijn definitie daarvan :)
Gelukkig maar. (Voor je huisbaas. :+ )
pi_118301164
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Als je geld leent voor een vakantie, en je komt terug, heb je alleen de herinneringen nog. Dan heb je een schuld.

Als ik morgen mijn woning verkoop, kan ik daarmee makkelijk de totale hypotheek aflossen. Welke schuld heb ik dan? Er staat toch wat tegenover? En wat mij betreft blijft dat zo lang mogelijk zo.
Natuurlijk heb je gelijk, zo staat het er bij mij nu ook voor. Maar het gevoel van een schuld hebben stuit mij gewoon tegen de borst. Het is niet rationeel, maar gevoelsmatig. En ja, het is natuurlijk wel gewoon pervers dat de hele samenleving bijdraagt aan het belastingvoordeel van mensen zoals jij (no offence)
pi_118301434
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:23 schreef Julius.Strandjutter het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je gelijk, zo staat het er bij mij nu ook voor. Maar het gevoel van een schuld hebben stuit mij gewoon tegen de borst. Het is niet rationeel, maar gevoelsmatig. En ja, het is natuurlijk wel gewoon pervers dat de hele samenleving bijdraagt aan het belastingvoordeel van mensen zoals jij (no offence)
Dat doen we allemaal. Ik betaal ook voor de huursubsidie van Xeno.
pi_118301456
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 21:23 schreef Julius.Strandjutter het volgende:
Maar het gevoel van een schuld hebben stuit mij gewoon tegen de borst. Het is niet rationeel, maar gevoelsmatig.
Tja, dat is dan ook persoonsgebonden kennelijk. Als ik een maatje van me 100,- geef en hij er nog 100,- van mij kreeg is de balans gewoon nul. Dat kun je natuurlijk zien als 'hij krijgt nog 100,- van me, en ik van hem ook' maar dat is maar net hoe je het zelf ziet.

quote:
En ja, het is natuurlijk wel gewoon pervers dat de hele samenleving bijdraagt aan het belastingvoordeel van mensen zoals jij (no offence)
LOL, overdrachtsbelasting, OZB, HWF vergeten? Voordat je alleen al de OB terug hebt verdiend ben je al ff verder hoor.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')