Flinke klap moet dat zijn geweest als ik die foto zo zie.quote:Beiroet opgeschrikt door zware explosie
In het centrum van de Libanese hoofdstad Beiroet is een zware explosie geweest. Boven de stad hangt een grote zwarte rookwolk.
Een getuige zegt tegen persbureau Reuters dat er zeker één dode is en dat meerdere mensen gewond zijn. Er zijn veel ambulances naar de plek gestuurd.
Wat de oorzaak is van de explosie, is nog niet duidelijk.
Kan ook een gasexplosie zijn geweest, weet jij utquote:
Dat dus...ik had eerder moeten F5'enquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 14:40 schreef Alecks het volgende:
Kan ook een 'gewone' gasexplosie geweest zijn.
autobom dus?twitter:MissSoltani twitterde op vrijdag 19-10-2012 om 14:41:47#BREAKING: Lebanon's state-run news agency says east #Beirut blast was a car bomb; casualties expected. reageer retweet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
AJA spreekt van zeker 8 doden en 77 gewonden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 15:37 schreef Frutsel het volgende:
2 doden 40 gewonden aldus de laatste meldingen via Reuters/AP
zeker 8 doden volgens Rode Kruis
twitter:BreakingNews twitterde op vrijdag 19-10-2012 om 15:25:066 dead, 78 wounded in Beirut explosion, Lebanon's state-run National News Agency says - @AP reageer retweet
aaaaah ninja quotequote:Op vrijdag 19 oktober 2012 15:38 schreef deleriouz het volgende:
[..]
AJA spreekt van minimaal 8 doden en 77 gewonden.
De vorige keer dat er een burgeroorlog was in Libanon.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 15:19 schreef sonnyspek het volgende:
[..]
Weer? Wanneer vorige keer?
Heb nog niet zoveel ervaring.
Ja, want die woont in een flatje in Achrafiehquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 15:02 schreef deleriouz het volgende:
Moet haast wel de schuilplaats zijn van Nasrallah. BAM!
Ah Syrie of Hezbollah dus. De meeste Libanezen hadden al een gloeiende hekel aan beiden, dat zal nu niet veel beter worden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:47 schreef deleriouz het volgende:
AJE (via Reuters) meldt dat de hoofdonderzoeker naar de moord op Rafik al-Hariri, Wissam al-Hassan, bij de bomaanslag is omgekomen.
Is een Christelijke wijk toch?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:19 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Ja, want die woont in een flatje in Achrafieh
Lijkt me niet zo'n handige actie van Syrië op dit moment.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:47 schreef deleriouz het volgende:
AJE (via Reuters) meldt dat de hoofdonderzoeker naar de moord op Rafik al-Hariri, Wissam al-Hassan, bij de bomaanslag is omgekomen.
?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:33 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ah Syrie of Hezbollah dus. De meeste Libanezen hadden al een gloeiende hekel aan beiden, dat zal nu niet veel beter worden.
Hoe kom je hier nou weer bij? Ik ben Libanees en heb bepaald geen hekel aan Syrië en Hezbollah, integendeel.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:33 schreef Harlon het volgende:
[..]
Ah Syrie of Hezbollah dus. De meeste Libanezen hadden al een gloeiende hekel aan beiden, dat zal nu niet veel beter worden.
Was Libanon het eerste Christelijke land of was dat Armenië?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:19 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij? Ik ben Libanees en heb bepaald geen hekel aan Syrië en Hezbollah, integendeel.
Da's Armenië. De kerstboom is een ceder, het nationale symbool van Libanon.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:22 schreef tarantism het volgende:
[..]
Was Libanon het eerste Christelijke land of was dat Armenië?
Wat is het verhaal achter die kerstboom op de Libanese vlag?
a mooi, bedankt. Laatste vraag, om het af te leren. Waarom is de ceder het nationale symbool?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:23 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Da's Armenië. De kerstboom is een ceder, het nationale symbool van Libanon.
Je bent de eerste Libanees die er geen hekel aan heeft. De Libanezen die ik ken moeten er stuk voor stuk niets van weten. Ook mijn eigen familie waar redelijk wat Libanese invloed in zit moet er weinig van hebben.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:19 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Hoe kom je hier nou weer bij? Ik ben Libanees en heb bepaald geen hekel aan Syrië en Hezbollah, integendeel.
De meningen zijn verdeeld. Ik zou niet durven zeggen dat een meerderheid anti-Hezbollah/Syrië is. Vooral Hezbollah is behoorlijk populair ( niet zozeer vanwege de ideologie maar meer omdat ze zo professioneel zijn en in militair opzicht erg effectief, itt het Libanese leger)quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:33 schreef Harlon het volgende:
[..]
Je bent de eerste Libanees die er geen hekel aan heeft. De Libanezen die ik ken moeten er stuk voor stuk niets van weten. Ook mijn eigen familie waar redelijk wat Libanese invloed in zit moet er weinig van hebben.
Het is een libanonceder, een cedersoort die wordt geassociëerd met Libanon, hoewel-ie ook groeit in omringende landen. Geen idee wat precies de symboliek erachter is.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:24 schreef tarantism het volgende:
[..]
a mooi, bedankt. Laatste vraag, om het af te leren. Waarom is de ceder het nationale symbool?
Als Nasrallah de Libanezen oproept om morgen een protest te doen staan miljoenen mensen op.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:33 schreef Harlon het volgende:
[..]
Je bent de eerste Libanees die er geen hekel aan heeft. De Libanezen die ik ken moeten er stuk voor stuk niets van weten. Ook mijn eigen familie waar redelijk wat Libanese invloed in zit moet er weinig van hebben.
De moslims zijn gek op hezbollah, de christenen moeten er niets van hebben.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 22:33 schreef Harlon het volgende:
[..]
Onzin, dat klopt gewoon niet.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
De moslims zijn gek op hezbollah, de christenen moeten er niets van hebben.
Wel als je een sji'iet bent.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 01:11 schreef Leevancleef het volgende:
[..]
Onzin, dat klopt gewoon niet.
Aperte onzin.quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Bullcrap D_H. De politiek in Libanon is wel wat gecompliceerder dan dat...quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
quote:Op zaterdag 20 oktober 2012 00:54 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
quote:
quote:De honderden demonstranten braken door de beveiliging heen en roepen dat premier Najib Mikati moet vertrekken. De politie heeft traangas ingezet. Ook zijn er anti-Assad-leuzen te horen; de demonstranten beschuldigen de Syrische premier ervan achter de aanslag op Wissam al-Hassan te zitten.
Ja gaat lekkerquote:
Gaat Libanon straks ook echt Syrië achterna of kunnen ze daar de onrust en instabiliteit nog handhavenquote:Libanon in crisis
Het Libanese leger zegt dat het land in crisis is. Na de moord op een hoge inlichtingenofficier, Wissam al-Hassan, afgelopen week is het land in de ban van geweld en onzekerheid. De instabiele toestand was sinds de moord in 2005 op voormalig premier Rafik al-Hariri niet meer zo groot.
'We roepen alle politieke leiders op voorzichtig te zijn bij het uiten van standpunten en meningen', aldus een verklaring van het leger. Als het nodig is, zal het leger ook 'beslissende maatregelen' nemen om chaos in gebieden met hoge spanningen te voorkomen.
De Libanese hoofdstad Beiroet was maandag opnieuw het toneel van geweld. Militairen vochten met onbekende schutters in een soennitische wijk van Beiroet. De militairen werden beschoten toen ze een weg wilden heropenen die was afgesloten. In een westelijke wijk van Beiroet is maandagmorgen zeker een uur lang geweervuur gehoord.
Gevechten
Het leger voerde in de nacht van zondag op maandag ook al acties uit in Beiroet. De militairen zochten naar militanten. Zeker zes mensen raakten gewond tijdens schietpartijen. Onder de gewonden waren volgens de politie een Syriër en een Palestijn.
Ook op andere plekken waren zondag en de daaropvolgende nacht gevechten. In de noordelijke stad Tripoli kwamen drie mensen om en raakten enkele tientallen anderen gewond door gevechten tussen voor- en tegenstanders van de Syrische president Bashar al-Assad.
Verenigde Staten
De Verenigde Staten hebben Libanon aangeboden te helpen bij het onderzoek naar de bomaanslag waardoor veiligheidschef Wissam al-Hassan omkwam. Hij leidde destijds het onderzoek dat concludeerde dat Syrië en Hezbollah achter de aanslag zaten op de populaire Libanese premier Rafik al-Hariri in 2005.
http://nos.nl/artikel/432006-libanees-leger-herstelt-orde.htmlquote:Libanees leger herstelt orde
Toegevoegd: maandag 22 okt 2012, 12:52
Het Libanese leger is bezig met een grote veiligheidsoperatie om een eind te maken aan de ongeregeldheden in het land. Die ontstonden na de begrafenis van een hoge veiligheidsfunctionaris die vrijdag bij een bomaanslag in Beiroet om het leven kwam.
Het leger heeft posities ingenomen in Beiroet en in andere steden. Barricades zijn opgeruimd. Toch zijn er nog berichten over schotenwisselingen.
De legertop waarschuwde eerder op de dag in een verklaring voor chaos in het land. Het leger riep de politieke leiders op tot terughoudendheid.
Tripoli
De ernstigste rellen waren vannacht in Tripoli in het noorden van het land, waar zeker twee doden vielen.
De gedode inlichtingenchef was Wissam al-Hassan, een soenniet en een uitgesproken tegenstander van de Syrische president Assad.
Aanhangers van Hassan zeggen dat Syrië achter de aanslag zit. In de Libanese regering maken pro-Syrische partijen zoals Hezbollah de dienst uit.
Hulp
Een Amerikaanse regeringsfunctionaris zei vanochtend dat Libanon bij het onderzoek naar de aanslag op Hassan Amerikaanse hulp krijgt.
Oh, hoezo? Wat heb ik gemist?quote:Op maandag 22 oktober 2012 14:37 schreef DeParo het volgende:
Libanon is echt zo'n land dat elke tien jaar, zo niet minder, in een of andere oorlog verzeilt raakt. Desalniettemin is het een zorgwekkende situatie die volledig is te wijten aan de macht van Hezbollah.
Het is een zorgwekkende situatie die volledig is te wijten aan Israel. Wissam al-Hassan heeft met succes verschillende Israelische spionnen in Libanon ontmaskerd en was een fel tegenstander van de zionistische staat. De uitgelezen mogelijk om hem om te leggen en de schuld in de schoenen van Syrie/Hizbullah te schuiven deed zich nu voor door de problemen in Syrie waarbij Hizbullah en sjieten al verder in het nauw waren gedreven. Als bonus maken de soennieten en sjieten elkaar verder af, versplintert Libanon nog meer en de schuld wordt bij Hizbullah gelegd. De Mossad weet wel hoe zij dit soort klusjes op het perfecte moment moeten klaren hoorquote:Op maandag 22 oktober 2012 14:37 schreef DeParo het volgende:
Libanon is echt zo'n land dat elke tien jaar, zo niet minder, in een of andere oorlog verzeilt raakt. Desalniettemin is het een zorgwekkende situatie die volledig is te wijten aan de macht van Hezbollah.
Ach is in al die pleurislanden, same shit different name.quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:26 schreef DeParo het volgende:
Waar de sjiieten in Syrie verliezen wimnen ze in Libanon dus wat dat betreft...............
quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:26 schreef DeParo het volgende:
Waar de sjiieten in Syrie verliezen wimnen ze in Libanon dus wat dat betreft...............
Ik had beter van je verwacht vriend.quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:25 schreef Voorschrift het volgende:
Arabische lente is niet veel meer dan een coup van moslimextremisten door het gehele Midden-Oosten.
Al dat gejuich hier in Europa en in de VS erover is stupide.
Moet je me maar vaker aanspreken op FB.quote:Op maandag 22 oktober 2012 18:44 schreef rakotto het volgende:
[..]
Ik had beter van je verwacht vriend.Zo te zien moet ik je up-to-date houden van de situaties daar.
http://www.nu.nl/buitenla(...)se-stad-tripoli.htmlquote:Gevechten laaien op in Libanese stad Tripoli
TRIPOLI - Bij nachtelijke vuurgevechten in de Libanese stad Tripoli zijn vier doden gevallen bij voor- en tegenstanders van het Syrische regime.
Het is al de tweede nacht dat soennieten en Alawieten hier slag leveren, aldus een militaire bron dinsdag. Bij de gevechten vielen 15 gewonden.
Het geweld is opgelaaid na de moord vorige week op de Libanese veiligheidsfuctionaris Wissamal-Hassan, een tegenstander van het Syrische regime.
Het centrum van Tripoli wordt momenteel bewaakt door Libanese militairen in pantservoertuigen met zware machinegeweren. Winkels op de grens van soennitische en Alawitische wijken zijn gesloten. De Syrische president Bashar al-Assad behoort tot de Alawieten.
quote:Onrust in Libanon over Syrië houdt aan
Gepubliceerd: 23 oktober 2012 18:18
AMMAN - Libanon beleefde dinsdag een tweede dag vol onrust vanwege buurland Syrië.
Voor- en tegenstanders van het regime van president Bashar al-Assad in Syrië (soennieten en alawieten) raakten voor de tweede achtereenvolgende dag slaags in de noordelijke stad Tripoli.
Het leger meldde aan het eind van dinsdagmiddag dat een staakt-het-vuren was bereikt tussen beide partijen.
Door de vuurgevechten vielen dinsdag vier doden en 15 gewonden. Maandag kwamen zes mensen om en raakten tientallen gewond.
http://www.nu.nl/buitenla(...)non-syrie-houdt.htmlquote:Ook elders buiten Syrië veroorzaakt het conflict spanningen. Een granaat die was afgevuurd vanuit Syrië raakte dinsdag een gezondheidscentrum in een grensplaats in Turkije. Niemand raakte gewond
In de woestijn van Jordanië staken Syrische vluchtelingen hun tenten in brand uit protest tegen slechte levensomstandigheden.
De vluchtelingen zouden in caravans gehuisvest willen worden in plaats van in tenten. Maar een woordvoerder van een hulporganisatie zei dat de groep aanhangers zijn van de regering van de Syrische president Bashar al-Assad. Ze zouden onrust willen stoken.
In totaal zijn ruim 358.000 Syriërs hun land ontvlucht sinds maart 2011 de opstand uitbrak tegen Assad. De meeste Syriërs zijn gevlucht naar Jordanië, waar nu 105.737 vluchtelingen zijn. In de tentenkampen bij de Turkse grens leven nu 101.834 Syriërs. Libanon is inmiddels het derde land met meer dan 100.000 Syriërs. Ook velen zijn vertrokken naar Irak en Egypte.
Human Rights Watch (HRW) beschuldigde de Syrische luchtmacht er dinsdag van steeds vaker clusterbommen te gooien op stedelijke gebieden waar rebellen actief zijn. De Syrische regering ontkent het gebruik van die munitie. HRW zegt bewijzen te hebben in de vorm van videobeelden, foto's en getuigenverklaringen.
Ben blij dat ik niet in zo'n achterlijk land geboren ben.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:40 schreef deleriouz het volgende:
1975 all over again. Toen begon het ook met sit-ins bij het parlementsgebouw en niet veel later de eerste vuurgevechten waarna het leger compleet desintegreerde en opging in zo'n acht milities die vijftien jaar dood en verderf zaaiden.
Qua achterlijk valt Libanon juist wel mee vergeleken met andere landen in de regio.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 21:49 schreef stekelzwijn het volgende:
[..]
Ben blij dat ik niet in zo'n achterlijk land geboren ben.
Als je Hezbollah in je regering hebt zitten en je land zo verschrikkelijk verdeeld is in etnisch-religieuze groepen, weet ik dat zo net nog niet. Het is een klein wonder dat het de afgelopen jaren relatief rustig in het land ging qua geweld.quote:Op dinsdag 23 oktober 2012 23:51 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Qua achterlijk valt Libanon juist wel mee vergeleken met andere landen in de regio.
Gast, Libanon is gewoon een seculier land en zo. En heeft een min of meer functionerende democratie.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 00:12 schreef UpsideDown het volgende:
[..]
Als je Hezbollah in je regering hebt zitten en je land zo verschrikkelijk verdeeld is in etnisch-religieuze groepen, weet ik dat zo net nog niet. Het is een klein wonder dat het de afgelopen jaren relatief rustig in het land ging qua geweld.
Zolang de wapens in de kast blijven ja, dan is ieder land wel te doen.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 00:13 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Gast, Libanon is gewoon een seculier land en zo. En heeft een min of meer functionerende democratie.
![]()
Marrakech ook hoor.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 00:19 schreef IPA35 het volgende:
Nou Beirut staat bekend om haar geniale uitgaansleven.
Andere Arabische landen niet...
Ja die groep met een christelijke afkomst doet gewoon normaal ja.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 00:13 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Gast, Libanon is gewoon een seculier land en zo. En heeft een min of meer functionerende democratie.
![]()
Ja, het ligt allemaal aan Hezbollah.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 07:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja die groep met een christelijke afkomst doet gewoon normaal ja.
Jammer van de Hezbollah en Plo groepen.
Een concurrerend leger dat de staatsmacht aantast helpt niet echt mee aan rust nee.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 08:05 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, het ligt allemaal aan Hezbollah.
Voordat Hezbollah bestond was het allemaal koek en ei in Libanon?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 08:24 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Een concurrerend leger dat de staatsmacht aantast helpt niet echt mee aan rust nee.
Het gezeik begon in 1958 toen, jawel, de moslims begonnen te zeiken en meer macht opeisen en het begon echt toen de PLO daar een staat in een staat ging stichten wel ja. Met dank aan Nobelprijswinnaar Arafat.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 08:27 schreef Peunage het volgende:
[..]
Voordat Hezbollah bestond was het allemaal koek en ei in Libanon?
Eerder Casablance denk ik dan...quote:
Ik betwijfel of dat alleen maar christenen zijn.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 07:59 schreef Die_Hofstadtgruppe het volgende:
[..]
Ja die groep met een christelijke afkomst doet gewoon normaal ja.
Jammer van de Hezbollah en Plo groepen.
Conservatief? Dat valt serieus reuze mee. Je kan Marokko haast westers noemen in vergelijking met andere Arabische landen..quote:Op woensdag 24 oktober 2012 18:32 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Eerder Casablance denk ik dan...
Marokko is wel een erg conservatief land.
[..]
Ik betwijfel of dat alleen maar christenen zijn.
Misschien wel, maar dat is denk ik vooral heel regio gebonden. In Tunesië en Algerije kun je vast ook wel redelijk 'Westerse' (wat dat ook moge zijn) mensen vinden.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:08 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Conservatief? Dat valt serieus reuze mee. Je kan Marokko haast westers noemen in vergelijking met andere Arabische landen..
Marokko, Algerije en Tunesië zijn cultureel gezien 1 pot nat. De verschillen tussen die landen zijn miniem, met Algerije zijn er haast geen verschillen. Ik betwijfel of je eens in Marokko geweest, gezien jouw uitspraak.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:10 schreef IPA35 het volgende:
[..]
Misschien wel, maar dat is denk ik vooral heel regio gebonden. In Tunesië en Algerije kun je vast ook wel redelijk 'Westerse' (wat dat ook moge zijn) mensen vinden.
De gedachte dat Marokko conservatief is opzich niet vreemd hoor. Sinds de laatste verkiezingen daar heeft de liberale partij zijn meerderheid verloren aan de islamisten, was ookal bang dat het land conservatief ging worden maar tot nu toe is er in de praktijk weinig veranderd. Het enige merkbare wat ze hebben gedaan tot nu toe zijn gok- en alcoholreclames van de televisie bannen. Als je grote steden als Casablanca, Rabat, Marrakech etc. bezoekt zul je zien dat het voor een moslimland enorm westers is in vergelijking met andere Arabische landen en de stereotype beeld dat mensen van dat soort landen hebben (dat meestal alleen van toepassing is in afgelegen plattelandsgebieden).quote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:18 schreef IPA35 het volgende:
Nee helaas, ik als arme student ben niet in staat tot verre reizen. Helaas, helaas. Ik zou graag meer van de wereld zien maar tot nu toe blijft het beperkt tot West- en Zuid-Europa.
Dat van Marrakesh wist ik niet, wel dat het daar verschrikkelijk toeristisch is vanwege het oude centrum en zo. Maar goed, oude Arabische steden met steegjes als doolhoven en marktjes doen mij nou niet direct denken aan een goed uitgaanscentrum.
Ach ja, landen als Libanon en zo zou ik graag bezoeken. Jammer alleen dat alle interessante landen verworden tot oorlogsgebieden; Syrië, Libanon, straks Iran...
Geen idee, maar het lijkt mij wel een tof land om te bezoekenquote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:30 schreef IPA35 het volgende:
Oman is wel echt een conservatief land als ik me niet vergis.
Daarom juist. In Saoedi-Arabië en UAE ga ik niet echt het pure Arabische gevoel krijgen.. van waar Oezbekistan?quote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:32 schreef IPA35 het volgende:
Tsja, als je het kan veroorloven zou ik het zeker doen! Hoewel dat land niet echt hoog op mijn lijstje zou staan. Oman is denk ik wel het meest authentieke Arabische (als in ook daadwerkelijk Arabisch) land. Zelf zou ik eerder naar Oezbekistan gaan of zo.
Georgië azerbaijan en Armenië geweest volgens mij zit er niet zoveel verschil met Oezbekistan als je het mij vraagt al ben ik in die uithoek nog niet geweest en ook niet van planquote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:32 schreef IPA35 het volgende:
Tsja, als je het kan veroorloven zou ik het zeker doen! Hoewel dat land niet echt hoog op mijn lijstje zou staan. Oman is denk ik wel het meest authentieke Arabische (als in ook daadwerkelijk Arabisch) land. Zelf zou ik eerder naar Oezbekistan gaan of zo.
De oude steden aan de zijderoute vooral, Khiva, Samarkand, Buchara en zo. Het landschap ook wel.quote:Op woensdag 24 oktober 2012 23:36 schreef Vaatwastablet het volgende:
[..]
Daarom juist. In Saoedi-Arabië en UAE ga ik niet echt het pure Arabische gevoel krijgen.. van waar Oezbekistan?
quote:Deadly clashes errupt in Lebanon's Tripoli
At least four people killed in two days during clashes between gunmen loyal to opposing sides in Syria's conflict.
Last Modified: 05 Dec 2012 16:55
At least four people have been killed and dozens injured over the past two days in clashes in Lebanon's northern city of Tripoli between gunmen loyal to opposing sides in neighbouring Syria's conflict, security officials have said.
The fighting on Tuesday and Wednesday in the port city has pitted Sunni Muslim districts against areas housing Alawites, from the same religious community as Syrian President Bashar al-Assad.
The Lebanese army sent out patrols in areas separating the two sides.
Tensions had been building since the reported killing last week of 21 Lebanese from Tripoli, and one Palestinian, in the town of Tal Kalakh in the central Syrian province of Homs near the border.
They appeared to have joined fighters involved in a 21-month-old revolt against Syrian President Bashar al-Assad.
Syrian state television had shown graphic apparent footage of the dead men, riddled with bullet wounds and lying in the grass.
Adnan Mansour, Lebanon's foreign minister, asked the Syrian ambassador to hand over the bodies of the men after their families protested in Tripoli, demanding the Lebanese government return the corpses and determine the whereabouts of the missing.
A diplomatic source in Lebanon told the AFP news agency that Damascus has agreed to repatriate the bodies.
"The Syrian ambassador to Beirut, Ali Abdel Karim Ali, contacted Lebanese Foreign Minister Adnan Mansour and informed him that the Syrian authorities have agreed" to the Lebanese request, the source said.
Officials from both sides were scheduled to meet on Wednesday to discuss the repatriation, the source, who wished to remain anonymous, added
The sectarian makeup of Tripoli has made it a flashpoint within Lebanon where violence from Syria has sometimes spilled over.
Tripoli is a majority Sunni city and mostly supports the uprising across the border, but it has an Alawite minority and clashes have erupted several times since the revolt began.
quote:Vijf doden bij zware explosie in Beiroet
Bij een zware explosie donderdag in een sjiitische voorstad van de Libanese hoofdstad Beiroet zijn vijf doden gevallen. Het zou gaan om een autobom.
Ook zijn er tenminste twintig mensen gewond geraakt. Dat meldt de Libanese overheid.
De ontploffing was in de zuidelijke wijk Haret Hreik, een bolwerk van de militante organisatie Hezbollah.
De brandweer heeft volgens AP brandende auto's geblust. Ook is van een gebouw de gevel opgeblazen en zijn meerdere gebouwen beschadigd.
Aanslagen
Beiroet is de afgelopen tijd getroffen door meerdere aanslagen. Vorige week kwam de Libanese oud-minister en oppositiepoliticus Mohammed Shattah om het leven door een bomaanslag.
Eind november kwamen ruim 23 mensen om door twee grote explosies bij de ambassade van Iran.
De spanningen tussen de bevolkingsgroepen in Libanon zijn opgelopen door de burgeroorlog in het naburige Syrië. Hezbollah helpt het regime van de Syrische president Bashar al-Assad, tot afgrijzen van veel soennieten in Libanon. Iran steunt Hezbollah.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.27 december 2013SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.29 december 2013SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.1 januari 2014SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Say what?![]()
De islamisten beginnen het jaar goed, in Syrië, Irak en Libanon zijn ze volop aanwezig.quote:ISIL eist verantwoordelijkheid aanslag Beiroet op
De Islamitische Staat van Irak en de Levant (ISIL), een beweging die banden heeft met Al-Qaida, heeft zaterdag de verantwoordelijkheid opgeëist voor een zelfmoordaanslag in een voorstad van de Libanese hoofdstad Beiroet afgelopen week. Bij die aanslag vonden vijf mensen de dood.
De ontploffing had plaats in Haret Hreik, waar de militante sjiitische Hezbollah-beweging hoofdkwartier houdt. Libanon lijkt te worden meegesleurd in de burgeroorlog in buurland Syrië, waar soennieten en sjiieten tegenover elkaar staan.
Hezbollah strijdt in Syrië aan de zijde van president Bashar Assad, terwijl het soennitische bevolkingsdeel in Libanon de rebellen steunt.Say what?![]()
En hij is alweer doodquote:Op donderdag 2 januari 2014 18:27 schreef Aloulou het volgende:
Overigens hadden ze - naar men zegt - de hoofdverantwoordelijke voor de aanslagen op de Iraanse ambassade te pakken een paar dagen geleden. Majid al-Majid van de Abdullah Azzam (jihadi-salafi)groep.
Hier een ouder maar interessant artikel van Nederlandse hand over Zuid-Beiroet, geheime Hizbullahagenten en escalatie van het conflict in Syrie:
http://www.mo.be/wereldbl(...)aalt-alweer-de-prijs(gisteren vroeg Iran nog toestemming van Libanon om deze man te ondervragen).
De vermeende leider van een extremistische moslimgroep die achter de aanslag op de Iraanse ambassade in Beiroet zou zitten, is zaterdag in de gevangenis overleden. Dat meldden veiligheidsbronnen in Libanon. De Saudiër Majid bin Muhammad al-Majid zou aan nierfalen hebben geleden en vrijdag in coma zijn geraakt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_aanslag_dood__.html-![]()
Dat is ook toevallig!quote:Op zaterdag 4 januari 2014 17:00 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
En hij is alweer dood(gisteren vroeg Iran nog toestemming van Libanon om deze man te ondervragen).
De vermeende leider van een extremistische moslimgroep die achter de aanslag op de Iraanse ambassade in Beiroet zou zitten, is zaterdag in de gevangenis overleden. Dat meldden veiligheidsbronnen in Libanon. De Saudiër Majid bin Muhammad al-Majid zou aan nierfalen hebben geleden en vrijdag in coma zijn geraakt.
http://www.telegraaf.nl/b(...)_aanslag_dood__.html![]()
![]()
Ik raakte even verward door het nieuwsbericht over Tripoli... een stad waarvan ik dacht dat die in Libië lag en niet in Libanon, maar er ligt blijkbaar ook een Tripoli in Libanon.When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.![]()
ISIS zit erachter.
ISIS declares it was behind Thursday's bombings in Beirut's Dahiyeh: http://bit.ly/1iFgdph #Syria #Lebanon
Bron is de Arabische variant van Reuters.All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon![]()
Kijk eens naar post #87.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:54 schreef rakotto het volgende:
ISIS zit erachter.
ISIS declares it was behind Thursday's bombings in Beirut's Dahiyeh: http://bit.ly/1iFgdph #Syria #Lebanon
Bron is de Arabische variant van Reuters.
Ander nieuws uit Libanon:
In Tripoli, in Libanon, is tweederde van een 80.000 exemplaren tellende, historische boeken- en manuscriptencollectie in rook opgegaan. De aanleiding zou een beledigend anti-islampamflet geweest zijn dat in een van de boeken verborgen zat.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)otest-verbrand.dhtml
In het nieuwsbericht wordt over de daders c.q. "extremistische soennieten" gesproken, waarschijnlijk salafisten dus.-![]()
Niet gemerkt.quote:Op zondag 5 januari 2014 18:49 schreef Charismatisch het volgende:
[..]
Kijk eens naar post #87.
Ander nieuws uit Libanon:
In Tripoli, in Libanon, is tweederde van een 80.000 exemplaren tellende, historische boeken- en manuscriptencollectie in rook opgegaan. De aanleiding zou een beledigend anti-islampamflet geweest zijn dat in een van de boeken verborgen zat.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)otest-verbrand.dhtml
In het nieuwsbericht wordt over de daders c.q. "extremistische soennieten" gesproken, waarschijnlijk salafisten dus.Dank
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon![]()
Het conflict gaat sluipt steeds verder Libanon in...had wel problemen verwacht maar dacht toch "zal wel redelijk aflopen omdat Libanon wel wat gewend is".
Het lijkt erop - en ook nieuws naar - dat groepen bewust de strijd naar Libanon brengen om daar Hizbullah "op eigen grondgebied aan te vallen". Hoe langer Hizbullah in Syrie blijft hoe een moeilijkere tijd Libanezen tegemoet gaan.Oorlog is de verderzetting van de politiek maar met andere middelen - Clausewitz![]()
Ik heb niet het gevoel dat Hezbollah dat iets uitmaakt.quote:Op dinsdag 21 januari 2014 13:41 schreef Aloulou het volgende:
Het conflict gaat sluipt steeds verder Libanon in...had wel problemen verwacht maar dacht toch "zal wel redelijk aflopen omdat Libanon wel wat gewend is".
Het lijkt erop - en ook nieuws naar - dat groepen bewust de strijd naar Libanon brengen om daar Hizbullah "op eigen grondgebied aan te vallen". Hoe langer Hizbullah in Syrie blijft hoe een moeilijkere tijd Libanezen tegemoet gaan.
Macho-groepering.![]()
De titel had beter 'het midden-oosten is in crisis' kunnen zijn, vrijwel ieder islamitisch land is een brandhaard![]()
![]()
Libië?quote:Op dinsdag 21 januari 2014 19:49 schreef theunderdog het volgende:
http://www.dailystar.com.(...)l.ashx#axzz2r3nr5Ef0-
Forum Opties Forumhop: Hop naar: