Precies de meeste oudere mensen willen helemaal niet samenwonen, vanwege de kinderen bv, vanwege het niet meer kunnen aanpassen aan elkaar bij samenwonen, vrijheid e.d.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:52 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Er zijn ook oudere mensen die na het overlijden van hun partner een 'samenwoon'-situatie helemaal niet meer willen. En dus liever 'latten'.
Dat mag dan dus ook niet meer. Je wordt dus op je 73'ste gedwongen om samen te gaan wonen, en als de relatie na 2 jaar misloopt heb je op je 75'ste helemaal niks meer. Nou, we kunnen weer trots zijn....
En jij bent hier zeker voor ??quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 18:53 schreef voetbalmanager2 het volgende:
PvdA wethouder: versoepel doorgifte privacygevoelige gegevens van uitkeringgebruikers.
Wethouder sociale zaken Henk Kool (PvdA) heeft het kabinet en parlement voorgesteld om makkelijker privacygevoelige gegevens door te geven wanneer er bij politie sterke vermoedens van fraude zijn. Politie moet dan makkelijker kunnen samenwerken om fraude vast te kunnen stellen.
Deze overdracht van informatie is nu nog erg moeilijk, het kan alleen met nadrukkelijke toestemming van de burgemeester. Verder moet er nu nog een samenwerkingsconvenant worden geschreven welke diensten de privacygevoelige informatie gaan gebruiken en hun rol hierin. Bijna altijd gaat het hier om onder meer de sociale dienst en de belastingsdienst.
Als volgens het nieuwe plan informatie tussen die diensten en de politie vrijelijk gedeeld kunnen worden dan is de kans op succes veel groter.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)-met-uitkering.dhtml
Maar verderop staat dat ze het alleen mogen doorgeven na toestemming van de korpsbeheerder.quote:Politie en justitie vermoedden dat hij die buit heeft binnengehaald bij inbraken. Die informatie konden ze in dit geval uitwisselen met de betreffende uitkeringsinstantie en de gemeente. Maar meestal kan dat niet
Als je zo gehecht bent aan je vrijheid en privacy, dan hoef je toch geen 7 dagen per week op elkaars lip te zitten. Niemand zegt dat je dagenlang alleen in huis moet zitten. Je mag gerust iemand opzoeken voor een praatje, of een bakkie. Maar als dat dagelijks bij dezelfde persoon is, is dat meer dan alleen gezelschap houden.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:04 schreef macca728 het volgende:
[..]
Precies de meeste oudere mensen willen helemaal niet samenwonen, vanwege de kinderen bv, vanwege het niet meer kunnen aanpassen aan elkaar bij samenwonen, vrijheid e.d.
Terwijl de relatie vooral bestaat uit voor elkaar zorgen en gezelschap hebben. Iets wat de overheid mede zelf heeft gecreëert door oudere mensen langer zelfstandig te laten wonen.
Een week wel, en 2 weken niet, mag ook niet. (Je zult maar een eind uit elkaar wonen en moeite hebben om de reiskosten te kunnen betalen...)quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:36 schreef Gia het volgende:
Als je zo gehecht bent aan je vrijheid en privacy, dan hoef je toch geen 7 dagen per week op elkaars lip te zitten. Niemand zegt dat je dagenlang alleen in huis moet zitten. Je mag gerust iemand opzoeken voor een praatje, of een bakkie. Maar als dat dagelijks bij dezelfde persoon is, is dat meer dan alleen gezelschap houden.
Je weet best dat tegenwoordig heel veel oude mensen voor elkaar zorgen en weet je wat ?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:36 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je zo gehecht bent aan je vrijheid en privacy, dan hoef je toch geen 7 dagen per week op elkaars lip te zitten. Niemand zegt dat je dagenlang alleen in huis moet zitten. Je mag gerust iemand opzoeken voor een praatje, of een bakkie. Maar als dat dagelijks bij dezelfde persoon is, is dat meer dan alleen gezelschap houden.
Met een beetje pech zelfs 2 zorgverleners...quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:44 schreef macca728 het volgende:
Je weet best dat tegenwoordig heel veel oude mensen voor elkaar zorgen en weet je wat ?
De meeste zorg heb je elke dag nodig. Maar laat maar een zorgverlener komen, betaal je dat liever dam de 600 euro samenwoonkorting ?
Als je aan kan tonen dat je zorgt voor een hulpbehoevende, dan gelden er mildere regels. Maar je weet best dat het daar in dit topic niet om gaat.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:44 schreef macca728 het volgende:
[..]
Je weet best dat tegenwoordig heel veel oude mensen voor elkaar zorgen en weet je wat ?
De meeste zorg heb je elke dag nodig. Maar laat maar een zorgverlener komen, betaal je dat liever dam de 600 euro samenwoonkorting ?
Zeker 2 zorgverleners (elke dag nog andere ook vaak zodat je helemaal geen vertrouwensband hebt) en een blik extra controleurs voor de huisbezoekenquote:
Het gaat hier om de vele grensgevallen. En wat is hulpbehoevend ? Een heleboel ouderen zullen elkaar gezelschap houden en voor elkaar zorgen zonder dat ze perse hulpbehoevend zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:54 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je aan kan tonen dat je zorgt voor een hulpbehoevende, dan gelden er mildere regels. Maar je weet best dat het daar in dit topic niet om gaat.
Dan moet je dat niet meer dan drie dagen met dezelfde persoon doen, want dan is er duidelijk sprake van een gezamelijke huishouding.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:56 schreef macca728 het volgende:
[..]
Het gaat hier om de vele grensgevallen. En wat is hulpbehoevend ? Een heleboel ouderen zullen elkaar gezelschap houden en voor elkaar zorgen zonder dat ze perse hulpbehoevend zijn.
Met de ouderdom komen de gebreken. Ik kan me prima voorstellen dat je het op een gegeven moment in je eentje niet meer kan bolwerken, maar samen elkaar prima kunt aanvullen. Als beloning voor het ontlasten van de zorg, krijg je dan echter een boete.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:54 schreef Gia het volgende:
Als je aan kan tonen dat je zorgt voor een hulpbehoevende, dan gelden er mildere regels. Maar je weet best dat het daar in dit topic niet om gaat.
Ja ik vind het op zich al raar dat AOW dat niet is. Het is en recht waar iedereen recht op hebt en waar iedereen premie voor hebt betaald.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met de ouderdom komen de gebreken. Ik kan me prima voorstellen dat je het op een gegeven moment in je eentje niet meer kan bolwerken, maar samen elkaar prima kunt aanvullen. Als beloning voor het ontlasten van de zorg, krijg je dan echter een boete.
AOW hoort gewoon persoonsgebonden te zijn, onafhankelijk van je leefsituatie. Mensen zullen dan wellicht ook eerder geneigd zijn om te gaan samenwonen zodat ze ietsje ruimer kunnen leven met als bijkomend voordeel dat er weer een woning vrijkomt.
Komt nog bij dat het zeer waarschijnlijk ook nog eens 1 maal huurtoeslag scheelt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:04 schreef macca728 het volgende:
De voordelen die jij zegt + minder zorgkosten.
Dus echtparen ook twee keer een allenstaande AOW?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 19:58 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Met de ouderdom komen de gebreken. Ik kan me prima voorstellen dat je het op een gegeven moment in je eentje niet meer kan bolwerken, maar samen elkaar prima kunt aanvullen. Als beloning voor het ontlasten van de zorg, krijg je dan echter een boete.
AOW hoort gewoon persoonsgebonden te zijn, onafhankelijk van je leefsituatie. Mensen zullen dan wellicht ook eerder geneigd zijn om te gaan samenwonen zodat ze ietsje ruimer kunnen leven met als bijkomend voordeel dat er weer een woning vrijkomt.
Lijkt mij niet meer dan redelijk. (niet meer dan normaal zelfs.)quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:25 schreef Gia het volgende:
Dus echtparen ook twee keer een allenstaande AOW?
Wie zegt dat dat netto geld kost?quote:Prima, kan ik me wel in vinden. Maar wie gaat dat betalen?
AOW alleenstaanden ¤ 1.085,63quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:27 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Lijkt mij niet meer dan redelijk. (niet meer dan normaal zelfs.)
[..]
Wie zegt dat dat netto geld kost?
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:45 schreef voetbalmanager2 het volgende:
AOW alleenstaanden ¤ 1.085,63
AOW Getrouwd of samenwonen met partner 65 plus ¤ 756,39
beiden zijn per maand exclusief vakantietoeslag
Wat ook weer gelijk duidelijk maakt waarom de gemeentes zich bezig houden met het opsporen van misbruik van AOW voor alleenstaanden waar men geen recht op heeft.
Sorry, verkeerd gelezen...ik kwam net thuisquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:48 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Geen idee wat je hiermee wilt zeggen.
Wie zegt dat het NETTO (dus door minder zorgkosten, vrijkomende woningen, minder huurtoeslag) meer kost?
Ik zou het niet erg vinden als mijn ouders er samen 400 euro bijkrijgen, dus, puik plan.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:52 schreef voetbalmanager2 het volgende:
In elk geval is het een goede oplossing voor het hele wel samenleven/niet samenleven gezeik
Ik ook niet als jouw ouders dat erbij krijgen. (Gezien het gezinsinkomen stijgt zal wel de huurtoeslag en/of de zorgtoeslag mogelijk iets dalen, maar dan nog..)quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:16 schreef Gia het volgende:
Ik zou het niet erg vinden als mijn ouders er samen 400 euro bijkrijgen.
200 p.p.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:23 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ik ook niet als jouw ouders dat erbij krijgen. (Gezien het gezinsinkomen stijgt zal wel de huurtoeslag en/of de zorgtoeslag mogelijk iets dalen, maar dan nog..)
Het is toch van de gekke dat de overheid alsmaar probeert de zorgkosten omlaag te krijgen, en als dan 2 oudjes elkaar willen helpen ze als ze zich niet aan de 3-dagen regel houden, daarvoor per maand 400,- boete krijgen?
Ook dat. Maar AOW = AOW. Daar heb je je leven lang voor gewerkt, dus hoe je dat geld besteed moet vrij zijn. Momenteel mag je wel verhuizen naar thailand en daar je AOW opmaken (missen we dus de BTW en andere belastingopbrengsten) allemaal prima. Maar waag het eens te gaan samenwonen in NL...quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:33 schreef Gia het volgende:
Als elke AOW-er hetzelfde bedrag krijgt, hoeven daar geen controleurs meer heen. Die kunnen dan ingezet worden om andere fraude op te sporen en aan te pakken. Dat levert ook weer geld op.
Nou....je hoeft niet gewerkt te hebben om recht te hebben op AOW.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:36 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
Ook dat. Maar AOW = AOW. Daar heb je je leven lang voor gewerkt, dus hoe je dat geld besteed moet vrij zijn. Momenteel mag je wel verhuizen naar thailand en daar je AOW opmaken (missen we dus de BTW en andere belastingopbrengsten) allemaal prima. Maar waag het eens te gaan samenwonen in NL...
Misschien moet je dat gaan veranderen dan. Of een hogere AOW als je x aantal jaar heb gewerkt.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 21:59 schreef Gia het volgende:
[..]
Nou....je hoeft niet gewerkt te hebben om recht te hebben op AOW.
Alleen in Nederland wonen is al genoeg.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |