Dus omdat ze ze allemaal maar vervelend vonden bleven ze neutraal ondanks de bezetting?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:43 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Zo dachten de Nederlanders erover.
Zeg ik dat?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:45 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dus omdat ze ze allemaal maar vervelend vonden bleven ze neutraal ondanks de bezetting?
De Nazi's predikten inderdaad de totale oorlog, in ieder geval in het oosten. Het is voor mij ondoenlijk om algemene uitspraken te doen over de Duitse burgerbevolking. Het staat wel vast dat de Wehrmacht in beslissende mate heeft bijgedragen aan de Duitse volkerenmoorden.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:38 schreef DeParo het volgende:
Ok, maar ik (en ik neem aan jij ook) zie de Tweede Wereldoorlog als een Totale Oorlog, een oorlog waarbij iedereen heeft meegeholpen en een steentje heeft bijgedragen. Er zijn verschillende gradaties van schuld en verantwoordelijkheid in mijn belevenis maar ook genoeg Duitse burgers die zich achter de oren mogen krabben, of ze nu niets deden, of juist veel (kan ook voor de oorlog zijn zoals een bepaalde stem).
Daarom ga ik ook graag de discussie met je aan op een normale manier, maar iemand die iets 'op mijn Jodenneusje wil uiten ofzo', die hoeft toch niet te verwachten dat ik me gematigd blijf opstellen?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:44 schreef NanKing het volgende:
Mwah Paro, jezelf opstellen als almachtige alwetende en beweren dat jij 'wel alles in de goede context ziet, is ietwat arrogant.
Ik geloof je direct op je woord als je zegt dat je je beter hebt ingelezen, maar toch ben ik het niet helemaal met je eens. Dat betekent niet dat ik het fout zie, maar dat ik het anders zie.
Waarom niet? Amerikaanse soldaten in Vietnam hebben ook gruweldaden begaan, dat is inherent aan oorlog. Daarnaast zijn het gewone Amerikanen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:35 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Niet door de burgers, wel door de soldaten. Soldaten vind ik geen gewone Duitsers.
Mwah, daar begon ik de discussie niet mee.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:46 schreef DeParo het volgende:
[..]
Daarom ga ik ook graag de discussie met je aan op een normale manier, maar iemand die iets 'op mijn Jodenneusje wil uiten ofzo', die hoeft toch niet te verwachten dat ik me gematigd blijf opstellen?
Ik probeer enigszins duidelijk te krijgen wat je bedoelde met dat voorbeeld.quote:
De Nazi-ideologie was in mijn ogen te wijdverspreid om de verantwoordelijkheid bij de Duitse burgerbevolking geheel weg te kunnen nemen. Ik denk dat de volgende stap is, als ze daar al niet meer bezig zijn, om na het leger ook dat aspect tegen het licht te houden.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:46 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
De Nazi's predikten inderdaad de totale oorlog, in ieder geval in het oosten. Het is voor mij ondoenlijk om algemene uitspraken te doen over de Duitse burgerbevolking. Het staat wel vast dat de Wehrmacht in beslissende mate heeft bijgedragen aan de Duitse volkerenmoorden.
Nederlanders dachten over joden zoals sommige mensen nu over marrokanen denken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik probeer enigszins duidelijk te krijgen wat je bedoelde met dat voorbeeld.
Er was geen reden om furieus te worden want de reden die je aandraagt is onzin.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:47 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Mwah, daar begon ik de discussie niet mee.
Ik word alleen furieus om je arrogantie te oordelen over een situatie waar je nooit in hebt gezeten. Nog niet in de verste verte.
Hoeveel vrije keus denk je precies dat je in een dictatuur hebt?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:48 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ik probeer enigszins duidelijk te krijgen wat je bedoelde met dat voorbeeld.
[..]
De Nazi-ideologie was in mijn ogen te wijdverspreid om de verantwoordelijkheid bij de Duitse burgerbevolking geheel weg te kunnen nemen. Ik denk dat de volgende stap is, als ze daar al niet meer bezig zijn, om na het leger ook dat aspect tegen het licht te houden.
Je kan het niet helemaal vergelijken maar hoe dan ook het is geen excuus.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:49 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Nederlanders dachten over joden zoals sommige mensen nu over marrokanen denken.
Je opstelling is nogal vervelend.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:49 schreef DeParo het volgende:
[..]
Er was geen reden om furieus te worden want de reden die je aandraagt is onzin.
Ik probeer nuance aan te dragen. Je kan het wel vergelijken.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:50 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je kan het niet helemaal vergelijken maar hoe dan ook het is geen excuus.
Sommige dictaturen zijn geliefder onder de eigen bevolking dan bij andere volkeren.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:49 schreef Tocadisco het volgende:
[..]
Hoeveel vrije keus denk je precies dat je in een dictatuur hebt?
quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:51 schreef DeParo het volgende:
[..]
Sommige dictaturen zijn geliefder onder de eigen bevolking dan bij andere volkeren.
Dat vind ik meevallen. Desalniettemin kan ik ook zeer gematigd de discussie aangaan zie het C&H forum waar een vergelijkbaar onderwerp is.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:50 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Je opstelling is nogal vervelend.
Ik zeg toch niet dat de Nederlanders goed waren, in tegendeel, de beeldvorming over Nederland in WWII is ook lange tijd (en is dat misschien nog steeds) erg verkeerd geweest.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:51 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ik probeer nuance aan te dragen. Je kan het wel vergelijken.
Denk je dat Hitler niet geliefd was bij een groot deel van de Duitse bevolking?quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:52 schreef Psy-freak het volgende:
[..]Je kijkt teveel Noord-Koreaanse staatstelevisie.
Ok, prima. Dat is inderdaad nog steeds verkeerd, onderduikers aangeven voor 3 riksen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:53 schreef DeParo het volgende:
[..]
Dat vind ik meevallen. Desalniettemin kan ik ook zeer gematigd de discussie aangaan zie het C&H forum waar een vergelijkbaar onderwerp is.
[..]
Ik zeg toch niet dat de Nederlanders goed waren, in tegendeel, de beeldvorming over Nederland in WWII is ook lange tijd (en is dat misschien nog steeds) erg verkeerd geweest.
Toen wel, ja. Totdat het te laat was.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:54 schreef DeParo het volgende:
[..]
Denk je dat Hitler niet geliefd was bij een groot deel van de Duitse bevolking?
Daar zorgde hij zelf wel voor, als het niet door antisemitisme was, dan wel door snelwegen en werk!
Enik zou het net zo raar vinden dat de landen, waar Amerika mee in oorlog was, de namen van de Amerikaanse soldaten als herdenking zouden plaatsen.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:46 schreef Tem het volgende:
[..]
Waarom niet? Amerikaanse soldaten in Vietnam hebben ook gruweldaden begaan, dat is inherent aan oorlog. Daarnaast zijn het gewone Amerikanen.
Ook het gebrek bij veel Nederlanders om uberhaupt te accepteren dat er een oorlog en gruwelijke misdaden recht onder hun neuzen afspeelden.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:55 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Ok, prima. Dat is inderdaad nog steeds verkeerd, onderduikers aangeven voor 3 riksen.
Hitler werd in mijn ogen pas minder geliefd nadat de oorlog zich ook duidelijk manifesteerde op Duits grondgebied zoals bij de bombardementen op steden. Daarom prijs ik die bombardementen ook. Ze hebben misschien niet altijd een direct militair doel gehad maar wel voor een gedeelte geholpen de oorlog na de oorlog te winnen. Om niet een zelfde situatie te krijgen als na WOI ontstond.quote:Toen wel, ja. Totdat het te laat was.
Dat niet eens, ze vonden het allemaal wel prima zo. Een deel dan.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:57 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ook het gebrek bij veel Nederlanders om uberhaupt te accepteren dat er een oorlog en gruwelijke misdaden recht onder hun neuzen afspeelden.
[..]
[..]
Hitler werd in mijn ogen pas minder geliefd nadat de oorlog zich ook duidelijk manifesteerde op Duits grondgebied zoals bij de bombardementen op steden. Daarom prijs ik die bombardementen ook. Ze hebben misschien niet altijd een direct militair doel gehad maar wel voor een gedeelte geholpen de oorlog na de oorlog te winnen. Om niet een zelfde situatie te krijgen als na WOI ontstond.
Ook nog inderdaad, hypocriet juichen toen de bevrijders kwamen, het koninklijk huis was niet veel anders. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen maar helaas wel voor een te groot deel van Nederland bleek weer.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:00 schreef Psy-freak het volgende:
[..]
Dat niet eens, ze vonden het allemaal wel prima zo. Een deel dan.
Daar zit je verkeerd, de speeches van vele Nazi's maar ook gebeurtenissen als Kristallnacht en de invoering van de Nuremberger Rassenwetten, lieten daar toch weinig twijfel over bestaan voor de oorlog al.quote:Nee, de Hitler beloofde werk en woonruimte. De Duitse mannen moesten het leger in, zo niet de kogel. Daarbij leek het voor hun niet zo verkeerd totdat NA de oorlog duidelijk was voor eenieder dat het ook om andere dingen ging.
BASF ken ik niet maar De Telegraaf heeft het rechtse gehalte nog steeds niet opgegeven.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:03 schreef Psy-freak het volgende:
Laten we trouwens ook De Telegraaf en BASF niet buiten schot, he?
Een deel ja. Een deel.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:04 schreef DeParo het volgende:
[..]
Ook nog inderdaad, hypocriet juichen toen de bevrijders kwamen, het koninklijk huis was niet veel anders. Uiteraard geldt dit niet voor iedereen maar helaas wel voor een te groot deel van Nederland bleek weer.
[..]
Daar zit je verkeerd, de speeches van vele Nazi's maar ook gebeurtenissen als Kristallnacht en de invoering van de Nuremberger Rassenwetten, lieten daar toch weinig twijfel over bestaan voor de oorlog al.
BASF zou het gas hebben ontwikkeld, het meest effectieve en schone.quote:Op woensdag 17 oktober 2012 14:05 schreef DeParo het volgende:
[..]
BASF ken ik niet maar De Telegraaf heeft het rechtse gehalte nog steeds niet opgegeven.
Hebben ze mazzel dat rechts een behoorlijk andere invulling heeft gekregen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |