Vroeger had je dit soort pesterijen ook, maar werd het geen wereldnieuws.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik vind zoiets verschrikkelijk. Ik snap niet dat de schoolleiding niet ingegrepen heeft, ik vind ze medeverantwoordelijk voor de dood van dit meisje. In mijn tijd had je dit soort pesterijen niet, ik heb het idee dat door social media pesterijen extremer worden met dit als gevolg. Voor de familie moet het vreselijk zijn.
Hier heb ik niks op aan te merken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Dus les 1: leer kleine Keesje maar niet dat geweld slecht is. Wellicht redt het z'n leven.
Had je toen ook, nu komen ze alleen sneller in het nieuws.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:03 schreef controlaltdelete het volgende:
In mijn tijd had je dit soort pesterijen niet
Yep. Vroeger gebeurde pesten (meestal) in de klas, en daar bleef het (meestal) bij. Nu gaat het via facebook/twitter/youtube, en kan de hele wereld het zien.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vroeger had je dit soort pesterijen ook, maar werd het geen wereldnieuws.
Je bent een lopend wonder. Chapeau.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Ik heb een makkelijke stelregel: niet fucken met iemand anders en dan wordt er ook niet met je gefuckt.
Inderdaad. Het was gewoon minder zichtbaar. Ik snap wel dat ze er niets aan deden. Ze zijn gewoon lui en ze hebben een gebrek aan empathie.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Niet dat het zo ver ging. Maar toen bestond er ook nog geen FB of zelfs internet. Hierdoor krijg je deze excessen. Uit mijn pubertijd kan ik me alleen herinneren wat geduw en getrek en schelden naar bepaalde personen waar ik gelukkig nooit echt aan deelgenomen heb.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Vroegah vertelde je vader je gewoon dat je maar eens een keer terug moest meppen. Desnoods met een stok die voor handen was.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:07 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Yep. Vroeger gebeurde pesten (meestal) in de klas, en daar bleef het (meestal) bij. Nu gaat het via facebook/twitter/youtube, en kan de hele wereld het zien.
Daarom wereldnieuws...
Vroeger waren dit soort dingen er ook en erger, kan ik uit eigen ervaring vertellen. Social media maakt het alleen maar meer bekend, dat is het verschil.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Ik vind zoiets verschrikkelijk. Ik snap niet dat de schoolleiding niet ingegrepen heeft, ik vind ze medeverantwoordelijk voor de dood van dit meisje. In mijn tijd had je dit soort pesterijen niet, ik heb het idee dat door social media pesterijen extremer worden met dit als gevolg. Voor de familie moet het vreselijk zijn.
Les 2: De eerste dag op school degene met de grootste bek de tering slaan. Dan heb je de rest van het jaar geen probleem.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:04 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
Dus les 1: leer kleine Keesje maar niet dat geweld slecht is. Wellicht redt het z'n leven.
Ik wou het laagdrempelig houden.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:09 schreef ikhebgelijk het volgende:
[..]
Les 2: De eerste dag op school degene met de grootste bek de tering slaan. Dan heb je de rest van het jaar geen probleem.
Nee joh. Je moet praten tegenwoordig. Het "dialoog" aangaan. Dat zal ze leren.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:09 schreef ikhebgelijk het volgende:
[..]
Les 2: De eerste dag op school degene met de grootste bek de tering slaan. Dan heb je de rest van het jaar geen probleem.
Dat is 'leuk' op het moment dat het om een nieuwe samenstelling / situatie gaat. Het geval van het meisje in de OP zal zeer waarschijnlijk jaren lang, stukje bij beetje geterroriseerd zijn. En waarschijnlijk op een dermate 'subtiele' of gewone manier dat docenten het niet ernstig genoeg vonden.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:09 schreef ikhebgelijk het volgende:
[..]
Nee okee. Maar je kind leren van zich af te bijten als het getreiterd wordt is dat wel.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Naja en je kinderen leren iemand de tering te slaan die je lastig valt vind ik ook niet echt gezond.
Mijn dochter zal dan ook nooit gepest worden want die slaat meteen terug.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Naja en je kinderen leren iemand de tering te slaan die je lastig valt vind ik ook niet echt gezond.
1 flinke mep met een dikke stok is niet "de tering slaan".quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:16 schreef controlaltdelete het volgende:
Als je ze dit van te voren al bij brengt worden ze niet gepest.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:19 schreef Seksgod_beta_v1 het volgende:
[..]
Nee okee. Maar je kind leren van zich af te bijten als het getreiterd wordt is dat wel.
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:17 schreef HSG het volgende:
Lang leve de sociaal media. Blij dat ik er niet aan mee doe.
Pesten kwam voor social media ook voor dit ben ik met je eens. Maar nu gaat het er veel heftiger en grootschaliger aan toe wanneer foto's/filmpjes e.d. in bezit komen van kwaadwillenden kan dit over de hele wereld versrpeid worden.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]Alsof sociale media hier iets mee te maken hebben. Voor het hele internet tijdperk kwam dit net zo goed voor.
Niet helemaal waar. Hoe vaak ik met koninginnedag al niet dorpsjeugd gered heb van kutmarokkaantjes... Gisteren nog geprobeerd een kraai te redden die half werd doodgepikt. Maar dat is geen doen kan ik je vertellenquote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:22 schreef Dimens het volgende:
En nu is de hele wereld in rep en roer over dit zielige voorval en over een week zijn we het allemaal vergeten. En wanneer er dan iemand gepest wordt, geven we er geen fuck om.
Een week? Dat is lang.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:22 schreef Dimens het volgende:
En nu is de hele wereld in rep en roer over dit zielige voorval en over een week zijn we het allemaal vergeten. En wanneer er dan iemand gepest wordt, geven we er geen fuck om.
DIT. Ik werd zelf ook gepest op school (niet zo heel erg gelukkig) omdat ik me, achteraf gezien, nogal zwak opstelde. Totdat ik 1 keer losging omdat ik het niet meer hield en de pester gewoon een paar keer keihard sloeg en hij huilend afdroop. Achteraf gezien had ik dat veel eerder moeten doen. Sindsdien namelijk nooit meer ergens last van gehad. (sterker nog, hij kwam nog een keer sorry zeggen)quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:21 schreef Pikkebaas het volgende:
Je moet je kinderen leren om mensen via het internet te wantrouwen. Je moet je dochters leren om NOOIT hun tieten te laten zien via een webcam.
De mijne zijn daar nog te klein voor. Wel leer ik ze nu al om van zich af te bijten en zich niet op de kop te laten zitten. De beste verdediging is de aanval zonder genade.
Ontopic, dit is gewoon triest, als ik het zo lees dan had het meisje al wat issues en heeft iemand daar misbruik van willen maken en daar is het ergens misgegaan.
Ja, nogal vaag. Mocht het echt zijn, dan vraag ik me soms af of ze niet ook een klein beetje in een slachtoffer rol wil zitten...maargoed.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Bij 6 minuten wordt het wel ongeloofwaardig. Dus je vlam en z'n vriendin komen je in elkaar meppen en dan nog geloof je dat hij je echt leuk vind. WTF ? Reality check much ?
dat is onzin, pesterijen zijn van alle tijden, via sociale media zal er ook gepest worden, maar het is niet zo dat pesterijen niet bestonden toen sociale contacten anders verliepen...quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:03 schreef controlaltdelete het volgende:
In mijn tijd had je dit soort pesterijen niet, ik heb het idee dat door social media pesterijen extremer worden met dit als gevolg.
Ze is 15!quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:27 schreef Pikkebaas het volgende:
Bij 6 minuten wordt het wel ongeloofwaardig. Dus je vlam en z'n vriendin komen je in elkaar meppen en dan nog geloof je dat hij je echt leuk vind. WTF ? Reality check much ?
Zelf ben ik op school wel vrij veel gepest en hard ook.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
DIT. Ik werd zelf ook gepest op school (niet zo heel erg gelukkig) omdat ik me, achteraf gezien, nogal zwak opstelde. Totdat ik 1 keer losging omdat ik het niet meer hield en de pester gewoon een paar keer keihard sloeg en hij huilend afdroop. Achteraf gezien had ik dat veel eerder moeten doen. Sindsdien namelijk nooit meer ergens last van gehad. (sterker nog, hij kwam nog een keer sorry zeggen)
quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:34 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Zelf ben ik op school wel vrij veel gepest en hard ook.
Alleen hadden we toen geen "social media" en thuis was ik veilig.
Na school hard wegfietsen en dan was je er weer vanaf. En als ze me soms te pakken krijgen dan sloegen ze me bont en blauw maar als ik kon ontsnappen dan konden ze me niet meer raken.
En nu zijn die kinderen NERGENS meer veilig. Sociaal worden ze 'gedwongen' om zich op facebook, twitter, etc. te begeven en als dat goed gaat is alles leuk. Maar als het fout gaat kunnen je pesters (of predators) je overal vinden, je vrienden vinden, je familie vinden en ze kunnen je overal 24 uur per dag raken.
Als ik heel eerlijk ben dan weet ik niet hoe het met mij in deze tijd zou aflopen....
Ik heb juist het idee dat social media gepeste mensen beter kan helpen. Juist omdat filmpjes van pesters niet gewaardeerd worden en doordat ze zo lomp zijn om het op internet te gooien is er ook meteen tastbaar bewijs. Genoeg voorbeelden van gepeste mensen die enorm veel steun kregen van 'het internet' (waarbij men soms ook weer zo ver gaat dat het huis van de pester in de fik wordt gestoken)quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:03 schreef controlaltdelete het volgende:
Even een paar vragen:quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:34 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Zelf ben ik op school wel vrij veel gepest en hard ook.
Alleen hadden we toen geen "social media" en thuis was ik veilig.
Na school hard wegfietsen en dan was je er weer vanaf. En als ze me soms te pakken krijgen dan sloegen ze me bont en blauw maar als ik kon ontsnappen dan konden ze me niet meer raken.
En nu zijn die kinderen NERGENS meer veilig. Sociaal worden ze 'gedwongen' om zich op facebook, twitter, etc. te begeven en als dat goed gaat is alles leuk. Maar als het fout gaat kunnen je pesters (of predators) je overal vinden, je vrienden vinden, je familie vinden en ze kunnen je overal 24 uur per dag raken.
Als ik heel eerlijk ben dan weet ik niet hoe het met mij in deze tijd zou aflopen....
Toch een taak voor de ouders. Opvoeden. Praten met je kinderen (en dan niet via FB). Signaleren. Bespreekbaar maken.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:33 schreef Lotje-Plusone het volgende:
[..]
Ze is 15!
Genoeg meisjes van 15 doen domme dingen voor hun vriendje omdat ze denken dat hij echt van haar houdt!
1) Misschien een vermoeden. Je gaat er niet mee te koop lopen. Je hebt toch het gevoel dat je het zelf hebt uitgelokt.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Even een paar vragen:
1) wisten je ouders het?
2) deden die wat?
3) deed de school er wat aan?
Mijn opmerking:
Je hoeft geen Twitter, Facebook, Hyves of wat dan ook te hebben.
Mjah eerlijk is eerlijk als je 15 bent en je gevoelig bent voor zulke dingen hebben je ouders vrij weinig grip daarop.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:36 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
Toch een taak voor de ouders. Opvoeden. Praten met je kinderen (en dan niet via FB). Signaleren. Bespreekbaar maken.
Is best zonder te leven hoor.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:34 schreef Pikkebaas het volgende:
[..]
En nu zijn die kinderen NERGENS meer veilig. Sociaal worden ze 'gedwongen' om zich op facebook, twitter, etc. te begeven en als dat goed gaat is alles leuk.
Maar juist om deze redenen is het ook makkelijker om pesters op te sporen en aan te pakken, omdat die vaak ook alles online gooien (incl. hun pesterijen). Genoeg positieve voorbeelden de afgelopen jaren.quote:Op vrijdag 12 oktober 2012 11:38 schreef Lotje-Plusone het volgende:
Ik denk dat social media het ook makkelijker maakt voor de pesters. Zeker omdat het sommige mensen hun hele leven op fb of twitter zetten. Dan is het erg makkelijk om die informatie tegen iemand te gebruiken. Daarnaast kunnen ze hele groepen starten op fb en twitter om iemand het leven zuur te maken. Zoals dat meisje in dat filmpje ook zegt maakte die kerel een fb aan met haar boobs als profielfoto.
Daarnaast zijn mensen op internet veel harder en lulliger, de meest mensen durven de helft van de dingen die ze op internet roepen niet in iemands gezicht te zeggen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |