Ryanair heeft ruim vooraf nooit acties voor vluchten die vertrekken of terugkomen van vrijdag, zaterdag of zondag, dat is ook niet verstandig aangezien deze dagen vaak worden gebruikt voor weekeindetripjes en de toestellen om die reden wat gevulder zijn.quote:Op zaterdag 24 november 2012 18:42 schreef ehouse het volgende:
Zijn die acties van ryanair nooit geldig voor vluchten op vrijdag, zaterdag en zondag? Ik zit namelijk al enkele weken te kijken om een vlucht te boeken voor begin februari, er staan nu acties op ryanair maar daar staat dus bij afreisdagen maandag tot donderdag. Ik zou namelijk een ticket willen boeken van vrijdag tot vrijdag...
De prijs voor de vlucht (80 euro/handbagage/betalen via moneybookers) vind ik voor dit moment nog hoog...
quote:Thursday 29th November 2012
Ryanair to introduce credit card fee
Ryanair is introducing a 2% credit card fee in addition to its £6 admin fee for all bookings made from this Friday.
The budget airline claimed the 2% charge was to cover the cost of processing card payments and it said it was announcing the fee today to comply with the Office of Fair Trading ruling earlier this year which said airlines' fees must be more transparent.
Passengers paying with debit cards, including Ryanair's Cash Passport card or German ELV transfer, can avoid the 2% fee.
Passengers paying by Cash Passport in Ireland, Germany and Spain will also avoid the £6/¤6 admin fee until February 1, February 15 and March 21 respectively.
The OFT carried out an investigation into airline charges earlier this year and ruled in July that passengers should not be charged extra to pay by debit card as this was the equivalent of using cash online, however it said airlines could charge extra for credit card payments as long as they were upfront about the fees.
The OFT estimated that card payments cost consumers a total of £300m a year.
Thursday, November 29, 2012
Volgens wat ik nu begrijp niet. Mijn eerder geposte persbericht was daar ietwat onduidelijk in. In het eigen statement van Ryanair staat het als volgt:quote:Op donderdag 29 november 2012 13:19 schreef Kielse het volgende:
Maar met neteller vermijdt je toch nog steeds de 12¤ boekingskosten, niet?
quote:From 30th November, admin fees (¤6/£6) will apply to all new bookings, except bookings made with a Ryanair Cash Passport card in Ireland, Germany and Spain where Cash Passport cardholders can continue to avoid admin fees until 1February, 15 February and 21 March respectively."
Daar ben ik ook benieuwd naar ja. Ik denk dat de communicatietarieven met ¤6 omhoog gaan.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:28 schreef kamustra het volgende:
Komt er dan niet op die genoemde data een nieuw alternatief om die 6 euro boekingskosten te vermijden? Dat was als ik het me goed herinner toch omdat de prijzen die ze adverteren mogelijk moeten zijn, en er dus een manier moet zijn om de toeslagen te vermijden. Als ook het Cash Passport in die landen niet meer geldt als optie om die te vermijden, moet er toch een alternatief komen? Ook nu al is er in bv de Benelux geen alternatief en moet die ¤6 dus bij elke vlucht betaald worden, en kloppen de geadverteerde prijzen niet meer?
Met een neteller in euro (Mijn Netellerkaart is in de UK uitgegeven) moet je dus toch in GBP betalen, waardoor behalve de 2% die ryanair vraagt, ook neteller nog 2,95% bijtelt.quote:Passagiers die hun vluchten betalen met creditcard in een andere valuta dan de valuta die van kracht is in het land waaruit de vlucht vertrekt, betalen de vlucht in de valuta die van toepassing is op de creditcard; inclusief kosten voor gebruik in een ander land dan land van uitgifte; u kunt echter, voordat de betaling wordt verricht, het feitelijke bedrag controleren dat in rekening wordt gebracht in de valuta van uw kaart.
http://www.ryanair.com/nl-be/reisvoorwaarden#article18
Met Neteller kan je dan nog hoogstens de 2% creditcardtoeslag vermijden. Wat op de laagste tarieven die dus momenteel vermeld staan ¤0,36 per oneway scheelt.quote:Met een neteller in euro (Mijn Netellerkaart is in de UK uitgegeven) moet je dus toch in GBP betalen, waardoor behalve de 2% die ryanair vraagt, ook neteller nog 2,95% bijtelt.
Ik merkte toen ik gisteren een vlucht boekte met de neteller al dat ik de wisselkoers die ryanair automatisch voorstelt, niet kon uitzetten.
Neteller is dus (voorlopig?) niet meer zo'n voordelige optie.
Dat viel mij ook op, boekte eergister een vlucht met mijn Moneybookers Mastercard, en ging automatisch naar GBP. Met een onvoordelige wisselkoers natuurlijk.quote:Op donderdag 29 november 2012 15:42 schreef kamustra het volgende:
Met een neteller in euro (Mijn Netellerkaart is in de UK uitgegeven) moet je dus toch in GBP betalen, waardoor behalve de 2% die ryanair vraagt, ook neteller nog 2,95% bijtelt.
Ik merkte toen ik gisteren een vlucht boekte met de neteller al dat ik de wisselkoers die ryanair automatisch voorstelt, niet kon uitzetten.
Neteller is dus (voorlopig?) niet meer zo'n voordelige optie.
Maar misschien gaat dat er morgen af.quote:Bij Ryanair zijn alle optionele kosten zo opgezet om passagiers aan te moedigen te reizen voor een lage prijs, zodat Ryanair kosten kan besparen en deze besparingen kan doorvoeren in de tarieven voor u en uw familie. Hier vindt u een overzicht over hoe u de optionele kosten kunt vermijden:
Administratiekosten - is te vermijden door met Mastercard Prepaid card te betalen.
Dus bij het vorige systeem bespaarde je 6 euro per vlucht met een Prepaird card, nu 2%, wat met de pijzen van Ryanair neer komt op tussen de 20 cent en 2 euro. Ach, vluchten zijn alsnog wel goedkoopquote:Op vrijdag 30 november 2012 12:05 schreef kamustra het volgende:
Ik heb het net even geprobeerd, met een Mastercard Prepaid (dus Neteller, Wirecard, ...) komt die 2% er niet bij, met een gewone Mastercard wel.
Mwah, Easyjet is vaak niet veel duurder, want hoewel zij geen 2 euro aanbiedingen hebben, hebben ze regelmatig goede tarieven die iets realistischer zijn dan de dumpprijzen van Ryanair.quote:Op vrijdag 30 november 2012 12:11 schreef jakkop het volgende:
[..]
Dus bij het vorige systeem bespaarde je 6 euro per vlucht met een Prepaird card, nu 2%, wat met de pijzen van Ryanair neer komt op tussen de 20 cent en 2 euro. Ach, vluchten zijn alsnog wel goedkoop.
Ik zou ¤40 voor ruimbagage bij Wizz (¤20 per oneway voor vluchten van 1u50m+) nou niet echt gratis durven noemen..quote:Op vrijdag 7 december 2012 14:46 schreef werkman1 het volgende:
Vorig weekend met WIZZ Air naar Oekraine gevlogen. Ideaal dat je bij Wizz een gratis ruimbagage koffer mag inchekken. Daarom kies ik voor oost europa toch liever voor Wizz dan voor Ryanair. Hoewel vaak combinaties (wizz heen, ryanair terug (of andersom) goedkoper zijn.
Wanneer je met WIZZ air Ukraine vliegt wel, zoek maar eens een vlucht naar Kiev met Wizz air.quote:Op vrijdag 7 december 2012 15:29 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ik zou ¤40 voor ruimbagage bij Wizz (¤20 per oneway voor vluchten van 1u50m+) nou niet echt gratis durven noemen..
Ah! Wizz Ukraine is sowieso al een buitenbeentje die niet meedoet met de meeste acties, maar wist niet dat de bagage ook 'gratis' was (zal vast doorberekend zijn in de prijs). Anders vind ik het een raar businessmodel, op Dortmund bijvoorbeeld vliegt Wizz dan onder dezelfde merknaam met twee van elkaar verschillende concepten.quote:Op vrijdag 7 december 2012 15:40 schreef werkman1 het volgende:
[..]
Wanneer je met WIZZ air Ukraine vliegt wel, zoek maar eens een vlucht naar Kiev met Wizz air.
Klopt inderdaad, toch zijn vluchten niet heel duur (LBC naar IEV) vanaf 35 euro enkele reis. Ik had een retourtje voor 85 euro.quote:Op vrijdag 7 december 2012 15:48 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Ah! Wizz Ukraine is sowieso al een buitenbeentje die niet meedoet met de meeste acties, maar wist niet dat de bagage ook 'gratis' was (zal vast doorberekend zijn in de prijs). Anders vind ik het een raar businessmodel, op Dortmund bijvoorbeeld vliegt Wizz dan onder dezelfde merknaam met twee van elkaar verschillende concepten.
Eindhoven Airport wordt ook al een basis voor Transavia en die hebben het over het stationeren van 3 tot 5 vliegtuigen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.quote:Op zondag 9 december 2012 10:55 schreef Thetallguy het volgende:
Deze week aankondiging van een base in Eindhoven voor Ryanair. Ik weet niet hoeveel ruimte Eindhoven nog heeft voor nachtstoppers, maar ik denk dat het relatief klein blijft, 1-2 vliegtuigen.
Mwah, qua parkings heeft Eindhoven Airport echt wel genoeg ruimte.quote:Op zondag 9 december 2012 12:44 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Eindhoven Airport wordt ook al een basis voor Transavia en die hebben het over het stationeren van 3 tot 5 vliegtuigen. Ik ben benieuwd hoe ze dat gaan oplossen.
Aan welke verre bestemmingen zit je dan te denken? Er wordt namelijk al een aantal van de verste bestemmingen aangevlogen vanuit Eindhoven, zoals Marrakechen Gran Canaria.quote:Op maandag 10 december 2012 21:56 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Niet dat ik Eindhoven Airport een basis misgun, dit zal zeker goed zijn voor de economische ontwikkeling en maakt de weg vrij voor bestemmingen die wat verder weg liggen en die nu via een vlucht uit Stansted moeten worden aangedaan.
Corfu/Rhodos/Larnaca oid.quote:Op dinsdag 11 december 2012 03:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Aan welke verre bestemmingen zit je dan te denken? Er wordt namelijk al een aantal van de verste bestemmingen aangevlogen vanuit Eindhoven, zoals Marrakechen Gran Canaria.
Ik hoop in ieder geval dat die basis niet alleen maar gebruikt gaat worden om nóg meer met Wizzair te kunnen concurreren.
Bruikbare bestemmingen, toch wel. Een open jaw Marokko is nu bv ook mogelijk.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:21 schreef Thetallguy het volgende:
1 toestel dus, met Bordeaux, Agadir, Fez en Chania als nieuwe bestemmingen voor Eindhoven
Start zomerseizoen, ergens begin april zullen de eerste vluchten zijn. Boeken zal vanavond/morgen wel mogelijk zijn "100.000 stoelen voor superlage prijzen om de opening van de basis in Eindhoven die zorgt voor 60 banen en 400.000 extra passagiers te vieren"quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:27 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Bruikbare bestemmingen, toch wel. Een open jaw Marokko is nu bv ook mogelijk.
Vanaf waneer is dat? Ik zie nog niks op de site staan.
Het is al bekend gemaakt, maar de Marokkaanse bestemmingen Agadir en Fez stonden zeker op mijn lijstje die interessant voor Ryanair zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2012 03:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Aan welke verre bestemmingen zit je dan te denken? Er wordt namelijk al een aantal van de verste bestemmingen aangevlogen vanuit Eindhoven, zoals Marrakechen Gran Canaria.
Ik hoop in ieder geval dat die basis niet alleen maar gebruikt gaat worden om nóg meer met Wizzair te kunnen concurreren.
Eindhoven is gewoon een goede airport: Klein en efficient en vakantietijdtijd of niet:quote:Op maandag 10 december 2012 21:56 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Mwah, qua parkings heeft Eindhoven Airport echt wel genoeg ruimte.
Basis van Transavia en Ryanair is trouwens wel een logisch gevolg op de bouwkeet die Eindhoven Airport nu is, want als dat eenmaal klaar is, met hotel en al, is er flink wat capaciteit beschikbaar, de bezwaren van de bewoners worden stukje bij beetje weggewuifd door de lokale en landelijke politiek. Nu alleen nog die vervelende bedrijven om Eindhoven Airport heen via de juridische weg kapot procederen zodat ook alle parkeer inkomsten, want dat heeft de gemeente Eindhoven vast meegenomen in de begroting, ook bij het vliegveld (en dus bij de gemeente) gaan binnenkomen. (Dat je dan parkeer tarieven krijgt a la Charleroi is dan ook precies de bedoeling).
Niet dat ik Eindhoven Airport een basis misgun, dit zal zeker goed zijn voor de economische ontwikkeling en maakt de weg vrij voor bestemmingen die wat verder weg liggen en die nu via een vlucht uit Stansted moeten worden aangedaan. Er is nog wel wat groeipotentieel, want dat Weeze is allemaal leuk en aardig, de Duitse milieubelasting helpt ze absoluut niet.
Ze kunnen Madeira nog wel toevoegen, daar zal best belangstelling voor zijn.quote:Op dinsdag 11 december 2012 03:36 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Aan welke verre bestemmingen zit je dan te denken? Er wordt namelijk al een aantal van de verste bestemmingen aangevlogen vanuit Eindhoven, zoals Marrakechen Gran Canaria.
Ik hoop in ieder geval dat die basis niet alleen maar gebruikt gaat worden om nóg meer met Wizzair te kunnen concurreren.
Ja, had dan Toulouse, Perpignan of Biarritz gedaan. Of zelfs Corsica.quote:Op vrijdag 14 december 2012 01:14 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Ze kunnen Madeira nog wel toevoegen, daar zal best belangstelling voor zijn.
Concurrentie levert misschien lagere prijzen op voor de reiziger, maar ik vermoed dat die ook graag nieuwe bestemmingen wil, zodat het drukke Schiphol kan worden vermeden. Overigens heeft Air France een tijdje geconcurreerd met Ryanair op de route naar Marseille, maar dat was blijkbaar een enorme flop. Waarom Air France toen niet een bestemming heeft gekozen waar geen andere maatschappij vanuit Eindhoven op vloog, was mij een raadsel.
De Dordogne is een populaire plek voor tweede huisjes-bezitters. Vooral in de zomer wordt er veel die kant op gevlogen. Cityjet vliegt in de zomer ook Amsterdam - Brive, en transavia.com Rotterdam - Bergerac (en - Biarritz, hoewel dat weer iets verder is).quote:Op vrijdag 14 december 2012 02:53 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Ja, had dan Toulouse, Perpignan of Biarritz gedaan. Of zelfs Corsica.
Wat ik nu ook vreemd vind, is dat er vanaf drie vliegvelden die dicht bij elkaar liggen (Eindhoven, Maastricht en Weeze) nu door Ryenair naar drie Franse steden wordt gevlogen, die ook dicht bij elkaar liggen (Bordeau, Brive en Bargerac).
Op Maastricht airport wordt je eerst bij de ingang van de veiligheidscontrole gecontroleerd op je ticket. Vervolgens door de beveiligingsmedewerker van G4S en daarna bij de ingang van de gate.quote:Op vrijdag 14 december 2012 00:28 schreef edcetera het volgende:
[..]
Eindhoven is gewoon een goede airport: Klein en efficient en vakantietijdtijd of niet:
Verbazingwekkend ben je nog tijdens spitsuren snel door security en douane (indien nodig) heen! En tijdens de "rustige tijden" blijven beide security checks zelfs operationeel!
Ik ga deze kerst voor de eerste keer vliegen via Maastricht, ben benieuwd hoe het daar is.
Voor mensen die bang zijn voor een bodyscan: Ik had mijn eerste 2 maanden terug: Misschien qha gezondheid een risico, maar de medewerkers zelf zien niets meer, dan een debiel poppetje op een scherm met indicatoren, waar "er iets vreemd aan je lichaam kan zijn"Nikszeggend dus, maar helaas wel incheckvertraging van 45 min tov van een normale vlucht: Inefficient en debiel systeem dus.
Mijn vlucht ging niet naar de VS en zeker niet waar je wapens naartoe zou smokkelen/ terrosme shit etc (maar via die VS-vleugel op Schiphol) en dan moet je ook door die onzin heen helaas![]()
quote:Piloten Ryanair luiden noodklok over onveilig beleid
AMSTERDAM - De Ierse low-budget vliegmaatschappij Ryanair zet haar piloten onder druk om met zo min mogelijk brandstof te vliegen en daardoor kosten te besparen. Hierdoor komt de veiligheid in het geding.
Vier vliegers luiden de noodklok in een uitzending van het KRO-programma Reporter, dat vrijdagavond wordt uitgezonden.
"Ik hoop dat er geen crash nodig is om iedereen wakker te schudden", zegt één van de piloten in de uitzending. "Er wordt druk uitgeoefend op piloten om zo min mogelijk brandstof te tanken om zo geld te besparen voor het bedrijf."
"We zoeken altijd de randen op, ook de randen van de regelgeving", beweert een andere vlieger. "Beïnvloedt dat de veiligheid? Ja, dat doet het", voegt zijn collega toe.
Noodoproep
Op 26 juli deden drie toestellen van Ryanair een noodoproep en landden vervolgens in het Spaanse Valencia vanwege een tekort aan kerosine. Volgens een Spaanse luchtverkeersleider was er sprake van een noodprocedure. Het was het directe gevolg van het brandstofbeleid van de maatschappij, zeggen de piloten. "Als er niets verandert, dan gaat het bergafwaarts met de veiligheid", waarschuwen de vliegers.
In augustus van dit jaar reageerde Ryanair-topman Michael O'Leary al op het incident boven Valencia. "De vliegtuigen waren niet in gevaar, maar moesten om een 'mayday' vragen, zodat ze konden landen met de vereiste hoeveelheid overgebleven brandstof", aldus O'Leary. "Onze vliegtuigen waren bij elk van deze incidenten volkomen veilig", zei hij. De toestellen hadden nog voor 30 minuten brandstof op het moment dat ze toestemming vroegen voor de landing.
Andere maatschappijen
In de uitzending van Reporter reageert voorzitter Nico Voorbach van de European Cockpit Association (ECA) bezorgd op de ontwikkelingen bij Ryanair."Het is wachten op een keer dat een vliegtuig helemaal geen brandstof meer over heeft."
De ECA heeft de verhalen over vliegen met minder brandstof ook over andere luchtvaartmaatschappijen gehoord. Voorbach: "We hebben de landelijke verenigingen van verkeersvliegers gevraagd dit te documenteren."
Regime
Volgens de geïnterviewde vliegers heerst er binnen het bedrijf een "diepgewortelde angstcultuur" en zijn ze nauwelijks in staat om zich tegen de druk te verzetten. Het management zou "een regime van onderdrukking, een dictatuur" zijn.
"Wanneer piloten hun zorgen uiten worden ze gestraft", zeggen de vliegers. Onder de sancties die het management oplegt valt onder meer de overplaatsing van een piloot naar een basis ver van hun woonplaats.
Ryanair vliegt in Nederland op de luchthavens van Eindhoven, Maastricht en Groningen.
Ik was sceptisch, omdat de meeste keren dat Ryanair hier in het nieuws is, de mensen totaal verkeerd geïnformeerd zijn en maar wat blaten. Deze keer was het echter een goed item. Wel verontrustend en dit krijgt nog wel een staartje.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:06 schreef Quyxz_ het volgende:
Net die docu gekeken. Ik ga niet meer vliegen met Ryanair.
Vooral die 6 antwoorden, bedoel je zeker?quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:09 schreef Thetallguy het volgende:
Grappige emailconversatie met de (inmiddels ex?) hoofd corporate communications bij Ryanair op de site van Reporter: http://content1a.omroep.n(...)reporter_ryanair.pdf vooral die 6 vragen
Jep, vooral omdat ze ook totaal geen moeite doen om met gefundeerde antwoorden te komen doet ook vermoeden dat er meer achter zit.quote:Op vrijdag 28 december 2012 22:17 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Vooral die 6 antwoorden, bedoel je zeker?
Ryanair heeft besloten dat een anonieme bron gelijk staat aan geen bron, dat komt ook in de documentaire naar voren.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |