bronquote:Brussel wil af van lage btw-tarieven
De Europese Commissie zint op een voorstel het lage btw-tarief voor bepaalde goederen en diensten af te schaffen. EU-landen krijgen zo de mogelijkheid meer belasting te innen. Dat liet eurocommissaris voor belastingzaken Algirdas Semetas maandag weten.
"Het is tijd dat we opnieuw kijken naar de lage btw-tarieven", zei Semetas. "Lidstaten hebben nieuwe inkomstenbronnen nodig, en bedrijven hebben belang bij eenvoudigere belastingsystemen."
De Europese Commissie wil van burgers, bedrijven en andere belanghebbenden weten welke gevolgen ze ondervinden van bepaalde verlaagde btw-tarieven. De commissie wil weten of verlaagde btw-tarieven de concurrentie binnen de Europese interne markt verstoren en of de lijst van producten en diensten die in aanmerking komen voor een laag tarief moet worden aangepast.
De hoogte van de tarieven verschilt per land. In Nederland geldt het lage btw-tarief van zes procent onder meer voor voedsel, de fietsenmaker en de kapper. In sommige lidstaten bestaan meerdere verschillende lage btw-tarieven, zoals in Frankrijk en Ierland. Denemarken kent daarentegen geen laag btw-tarief, en hanteert alleen het hoge standaardtarief. In Denemarken is dat 25 procent.
De resultaten van de rondvraag dienen als input voor een commissievoorstel over de toekomst van het lage btw-tarief. Dat moet volgend jaar klaar zijn.
Lidstaten hebben minder uitgaven nodig.quote:"Het is tijd dat we opnieuw kijken naar de lage btw-tarieven", zei Semetas. "Lidstaten hebben nieuwe inkomstenbronnen nodig
Dit. Ga maar 'ns minder uitgeven ipv nog meer opvreten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 06:36 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Lidstaten hebben minder uitgaven nodig.
Dat laatste komt op hetzelfde neer als de overheid niet efficienter gaat werken. En dat is altijd het geval want bezuinigen bij de overheid betekent minder presteren voor hetzelfde geld.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 07:26 schreef mstx het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat het lage BTW-tarief bedoeld was voor eerste levensbehoeften. Als je ziet wat daar tegenwoordig onder valt zou het niet gek zijn om dat eens te reorganiseren.
Dus op zich zou het goed zijn als dat de reden zou zijn, maar aangezien de reden nu is "Lidstaten hebben nieuwe inkomstenbronnen nodig", ben ik tegen. Ik zie liever bezuinigingen op de uitgaven dan lastenverzwaringen.
Het doel zou moeten zijn, het verlagen van belastingen en niet het verhogen. We zien wat de EU doet met ons geld en dat is niet meer dan rondpompen en een enorm stuk bureaucratie veroorzaken en bevolkingen opzadelen met nog meer schulden. Je ziet regelmatig een bord met dit project is gefinancierd mede door de EU. In geen geval zou een lokale of landelijke overheid dit niet zelf hebben kunnen financieren, de EU is geldverkwistend.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 07:26 schreef mstx het volgende:
Ik heb altijd geleerd dat het lage BTW-tarief bedoeld was voor eerste levensbehoeften. Als je ziet wat daar tegenwoordig onder valt zou het niet gek zijn om dat eens te reorganiseren.
Dus op zich zou het goed zijn als dat de reden zou zijn, maar aangezien de reden nu is "Lidstaten hebben nieuwe inkomstenbronnen nodig", ben ik tegen. Ik zie liever bezuinigingen op de uitgaven dan lastenverzwaringen.
Dit, dus. Op zich heb ik moeite met iets als een kapper die onder het lage tarief valt, maar met deze motivatie is het gewoon extra belasten om het belasten.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 07:26 schreef mstx het volgende:
Dat is al zo!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 08:32 schreef Dr.Nikita het volgende:
Lullig en jammer zoiets. Ik had gehoopt dat vanuit Brussel juist het lage BTW tarief op eerste levensbehoeften EU vastgelegd zou worden.
quote:en of de lijst van producten en diensten die in aanmerking komen voor een laag tarief moet worden aangepast.
Maar in Hongarije betaal je op andere zaken weer veel minder. Net als Denemarken. Hoog BTW, maar bijvoorbeeld (redelijk) lage inkomstenbelasting.quote:Bij ons is het BTW tarief 27%, het hoogste ter wereld, ook op de eerste levensbehoeften en het lage tarief geldt zover ik weet alleen op medicijnen.
Ohja? Ik merk bij de boodschappen alleen niets van. De volle bak overal 27% op.quote:
Ik zou echt niet weten op welke zaken veel minder belasting wordt geheven dan op medicijnen.quote:[..]
Maar in Hongarije betaal je op andere zaken weer veel minder. Net als Denemarken. Hoog BTW, maar bijvoorbeeld (redelijk) lage inkomstenbelasting.
Dat ligt niet aan Europa, maar aan Hongarije zelf. Of wil je nu weer liever dat Brussel dit juist wel op kan leggen aan de lidstaten? Want dat kan nu niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 08:45 schreef Dr.Nikita het volgende:
Ohja? Ik merk bij de boodschappen alleen niets van. De volle bak overal 27% op.
Met 'andere zaken' bedoelde ik dus inkomstenbelasting assurantiebelasting, onroerend zaakbelasting etc. etc.quote:Ik zou echt niet weten op welke zaken veel minder belasting wordt geheven dan op medicijnen.
Maar hoe kom je erbij van lage inkomstenbelasting? Of bedoel je op een loon van welgeteld 350 euro per maand dat 16% + solidariteitstax van 7% redelijk laag is en met supermarktprijzen die hoger liggen dan b.v. NL?
In principe is er natuurlijk wat te zeggen voor harmonisatie van het BTW-tarief. Zelfde geldt voor beperking van overheidssubsidies op bepaalde takken van industrie, landbouw etc. Met name de zuidelijke landen bevoordelen bepaalde bedrijven en groepen, zoals de auto- en defensie-industrie.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 05:17 schreef Nemephis het volgende:
Die BTW-verhoging die we net gehad hebben is schijnbaar niet genoeg...
[..]
bron
Hoewel ik niet spuug op extra geld, heb ik het zeker niet nódig. En ik denk dat dat geld voor zeker 7 a 8 van de 10 mensen in Nederland.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 09:04 schreef LoggedIn het volgende:
God, Brussel trekt z'n bek weer open hoorDe politieke zakkenvullers die hun hele carrière nog nooit kritisch naar hun budget geleken hebben, hebben niet meer geld nodig. De mensen die hier, ondanks alle inspanningen van Brussel en andere overheden, proberen te wonen en leven hebben meer geld nodig. Of in ieder geval vooruitgang in welvaart.
Terwijl die btw-verhoging a. niet uit de EU kwam en b. er ook nog eens voor zorgt dat we nu 6% boven het minimum hoge tarief zitten. Die opmerking slaat dus als een tang op een varken.quote:Die BTW-verhoging die we net gehad hebben is schijnbaar niet genoeg...
He bah. Nuance. Dat roeptoetert niet zo fijn joh!quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 09:07 schreef SicSicSics het volgende:
Maar goed; even resumeren:
EU wil niet af van lage btw-tarieven, ze willen alleen de lijst herzien en voor een aantal producten de norm aanpassen. Als je nu al ziet dat je in Nederland bijvoorbeeld voor hamster voer 21% betaald en voor konijnenvoer (zelfde inhoud, ander naampje) 6% dan lijkt me dat geen slecht idee om eens kritisch naar te kijken.
Verder is het lage tarief (minimum) wat er in de EU gehanteerd wordt 5%.
Verder stelt TS dat:
[..]
Terwijl die btw-verhoging a. niet uit de EU kwam en b. er ook nog eens voor zorgt dat we nu 6% boven het minimum hoge tarief zitten. Die opmerking slaat dus als een tang op een varken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |