Ontwapenend heeft mijn inziens niet veel met looks te maken. Of wel? Meer met hoe je overkomt. Hoop ik.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 20:36 schreef Eenskijken het volgende:
[..]
lijkt me niet erg prettig, aangenomen worden vanwege je looks en niet vanwege je 'kunnen'
30K voor je 1e baan is toch wel fair?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:34 schreef Tja... het volgende:
Niet helemaal een afwijziging (of misschien wel). Ooit door een headhunter voorgesteld bij een bedrijf op de Zuidas voor een managementfunctie in hun PMO (Project Management Office). Eerst een telefonisch gesprek gehad, daarna een persoonlijk gesprek (in Almere...). Ik kom netjes een paar minuten voor de afspraak binnen, moet ik nog eens 50 (!) minuten wachten.
Anyway, na bijna een uur wachten komt mijn gesprekspartner eindelijk binnen, en stelt meteen een paar gerichte vragen. Ik antwoord en stel een wedervraag. Reactie: 'In dit stadium stel ik de vragen'. Hhhmmm. De relevantie van zijn verhaal ontging me enigzins, en toen hij begon over 'soms moet je ook koffie halen' onderbrak ik hem toch maar en zei 'hebben we het wel over dezelfde functie? Ik kom voor die-en-die managementfunctie, maar volgens mij heeft u het nu vooral over een junior manusje van alles die de assistenten van de assistenten kan ondersteunen'. Kerel kijkt me verbaast aan, en zegt ' Ja, wat dacht jij dan?' Dus ik vertel over de headhunter en ons het eerste telefonische gesprek met zijn collega, geef h'm de mailwisseling die tussen ons had plaatsgevonden en zeg terloops nog dat een MBA mij een beetje hooggegrepen lijkt voor een manusje van alles.
Kerel leest de mails rustig door (seriously) en zegt vervolgens "Oh, maar dit is een hele goede functie om te starten hoor'. Ik 'Hhmm, juist. Maar, hoe denken jullie dan over de salariëring? Ik neem aan dat u mijn salarisindicatie door heeft gekregen?'. Hij: 'we kunnen 30K bieden'. Ik: 'Aannemend dat dat per jaar is, heeft een voortzetting van dit gesprek weinig zin'. Opgestaan, een hand gegeven en weggegaan.
Onderweg naar huis de headhunter gebeld die even verbaasd was als ik. Waar de dissonant in de communicatie vandaan kwam ben ik nooit achter gekomen... :-)
Wellicht, omdat je veel ervaring had, konden zij geen goed salaris bieden.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:46 schreef Samzz het volgende:
'U heeft teveel ervaring'.
Waarin dat dan wel zou moeten zijn, ik heb nog steeds geen idee.
Ja, maar het was niet mijn eerste baan. Had toen al 6-7 jaar ervaring en net een MBA gehaald. En mijn salarisindicatie kwam niet eens in de buurt...quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 23:10 schreef dude1960 het volgende:
[..]
30K voor je 1e baan is toch wel fair?
ok duidelijkquote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:08 schreef Tja... het volgende:
[..]
Ja, maar het was niet mijn eerste baan. Had toen al 6-7 jaar ervaring en net een MBA gehaald. En mijn salarisindicatie kwam niet eens in de buurt...
Zo gek is dat toch niet.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:36 schreef GodsSon het volgende:
Leuk om deze verhalen allemaal te lezen, keep up the good work! Mijn eigen "afwijzing":
Niet direct afgewezen in een sollicitatie, wel "ontslagen" om een, naar mijn idee, onlogische reden.
Tussen twee studies aan het werk gegaan in een magazijn, orderpicker. Nu is dat niet de functie waarin ik mezelf lang zag werken, maar moest de periode november - september toch zien te overbruggen.
Na een kleine twee maanden op kantoor geroepen, ik mocht er per begin volgende week uit. Er moest iemand uit omdat er teveel mensen waren, ik was wel een geschikte kandidaat om als eerste te verdwijnen, ik zou namelijk per september weer naar school gaan.
Blijf het gek vinden dat men 9 maanden van te voren iemand om zo'n reden buitenzet, kwaliteit of kwantiteit van werk helemaal buiten beschouwing latende. Maar ja, voor zulke organisaties misschien niet eens gek, kortzichtig en ambitieloos
Dat laatste.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 22:10 schreef Ziba het volgende:
[..]
Ontwapenend heeft mijn inziens niet veel met looks te maken. Of wel? Meer met hoe je overkomt. Hoop ik.
quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 11:37 schreef Escapist het volgende:
Na een week proefdraaien (bij wijze van sollicitatie) niet aangenomen omdat ik de meest belachelijke spelfouten in mijn uitdraai van het draaiboek van een vergadering had verbeterd.
Iets met respectloos ofzoiets
Vertel hier aub meer over.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 13:29 schreef _Arual_ het volgende:.
- Ik stond op het punt om te verhuizen naar een nieuwbouwwijk, en de recruiter zat in een comité tegen de bouw van die wijk. Het gesprek was nog niet eens begonnen en ik kon al vertrekken. Het werd hem gewoon zwart voor de ogen.
Ik zou hem aan hebben gesproken op zijn manier van het interviewen van sollicitanten. Dit is absurd en ronduit grof naar mijn mening. Alsof je twee weken op scherp staat voor dat telefoontje (en geloof me intercedent zijn ook niet altijd joepie de poepie blij dus wereldvreemd is het ook nog eens).quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:48 schreef kalinhos het volgende:
Afwijzing is een groot woord, maar het was wel een maf gesprek:
Ik werd op een middag anoniem gebeld op mijn mobiel. Dus ik neem op,:
-"Met Kalinhos"
+"Ja hallo, spreek ik met Kalinhos?"
-"Ja"
+"Dat klinkt niet erg enthousiast!?"
-"Ehm...nee? En met wie spreek ik?"
+"Misschien hadden we je toch niet moeten bellen"
-"Ehm?"
+"We bellen naar aanleiding van je sollicitatie voor intercedent bij RS, maar als ik je nu zo hoor aan de telefoon denk ik dat we beter niet hadden kunnen bellen. Je klinkt niet echt zoals wij willen dat je klinkt" (Of zoiets, weet de woorden niet precies meer, maar dat was de strekking)
Toen had ik opeens door om welke sollicitatie het ging! Had er 3 weken geleden op gesolliciteerd (met nog 45 andere functies) en had inmiddels al een baan gevonden dus niet meer aan gedacht. Maargoed, hij had nog altijd niet zijn naam gezegd of wat dan ook en ging mij nu de les lezen
-"Oh, u belt naar aanleiding van die sollicitatie van 15 oktober waar online bij stond dat ik binnen 3 dagen zou worden gebeld. U belt naar aanleiding van DIE sollicitatie?" (Het was 1e week van November inmiddels)
+"Klopt, die sollicitatie inderdaad. Ik denk alleen niet dat jij de juiste kandidaat bent, dus ik denk dat we de sollicitatie maar laten vallen"
-"Dat lijkt mij prima"
Het hielp uiteraard wel dat ik 2 dagen eerder gehoord dat ik een baan had (zonder sollicitaties of wat dan ook, gewoon gebeld door uitzendbureau van "Hey wil je werken bij die bank? Zo ja, morgen gesprek en overmorgen beginnen!") zodat je iets lekkerder dat gesprek kan voeren. Maar toch, ik was echt verontwaardigd. Hij belt anoniem,vindt het raar dat ik niet gelijk door het plafond spring van enthousiasme bij een telefoontje, zeker als hij zich niet voorstelt, en uiteindelijk wil hij mij nog de les lezen ook, terwijl hij zelf na 2,5 week belt ipv 3 dagen.
wat een tyfusidioot.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:48 schreef kalinhos het volgende:
....
Lekker omslachtig. Vraag dan in de advertentie gewoon om een naaktfoto.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:04 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eens gesolliciteerd bij een advocaten bureau as receptioniste. Ik had voorheen al 2 jaar gewerkt als receptioniste bij een gemeente dus de gevraagde werkervaring ( 1jaar) had ik.
Ik weet dat je als receptioniste enigszins netjes voor de dag moet komen dus niet in je hoodie ofzo.
Ik kwam binnen en moest in de wachtkamer gaan zitten, daar zaten nog 4 andere meiden, allemaal zo rond de 20 jaar. Ik was ook 20.
Ik had een rok net over de knie aan, en een nette bloes met een colbert jasje.
In de kamer zaten dus een aantal meiden die volgens mij rechtstreeks van de wallen af kwamen, fel rode lippenstift, tieten die eruit rolden hevig kauwend op kauwgom…. Ik was de laatste die werd opgehaald door 2 oudere mannen ( de advocaten van het kantoor blijkbaar)
Wist toen al hoe laat het was…
Ik kwam binnen ging zitten en er werd me meteen verteld: “Ik vind het jammer dit nu al te moeten zeggen, maar we hebben eigenlijk onze keuze al gemaakt. Je voorganger was zo geschikt voor deze baan dat we haar meteen hebben aangenomen, we kunnen wel voor je de reiskosten vergoeden…” ( was het grote tieten meisje)
Ik:
Wat slechtquote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:04 schreef _Dizzy_ het volgende:
Eens gesolliciteerd bij een advocaten bureau as receptioniste. Ik had voorheen al 2 jaar gewerkt als receptioniste bij een gemeente dus de gevraagde werkervaring ( 1jaar) had ik.
Ik weet dat je als receptioniste enigszins netjes voor de dag moet komen dus niet in je hoodie ofzo.
Ik kwam binnen en moest in de wachtkamer gaan zitten, daar zaten nog 4 andere meiden, allemaal zo rond de 20 jaar. Ik was ook 20.
Ik had een rok net over de knie aan, en een nette bloes met een colbert jasje.
In de kamer zaten dus een aantal meiden die volgens mij rechtstreeks van de wallen af kwamen, fel rode lippenstift, tieten die eruit rolden hevig kauwend op kauwgom…. Ik was de laatste die werd opgehaald door 2 oudere mannen ( de advocaten van het kantoor blijkbaar)
Wist toen al hoe laat het was…
Ik kwam binnen ging zitten en er werd me meteen verteld: “Ik vind het jammer dit nu al te moeten zeggen, maar we hebben eigenlijk onze keuze al gemaakt. Je voorganger was zo geschikt voor deze baan dat we haar meteen hebben aangenomen, we kunnen wel voor je de reiskosten vergoeden…” ( was het grote tieten meisje)
Ik:
Ongerelateerd: zou het wel eens gebeuren dat mensen per.jaar krijgen wat ze per maand bedongen dachten te hebben?quote:Op woensdag 10 oktober 2012 00:08 schreef Tja... het volgende:
[..]
Ja, maar het was niet mijn eerste baan. Had toen al 6-7 jaar ervaring en net een MBA gehaald. En mijn salarisindicatie kwam niet eens in de buurt...
Nah dat lijkt me sterk.quote:Op woensdag 10 oktober 2012 15:35 schreef Tchock het volgende:
[..]
Ongerelateerd: zou het wel eens gebeuren dat mensen per.jaar krijgen wat ze per maand bedongen dachten te hebben?Of vice versa?
![]()
Misschien bedoelden ze dat je overgekwalificeerd was qua opleiding? Dat is vaak een reden om iemand niet aan te nemen omdat ze bang zijn dat die ook zo weer vertrokken is als er een betere baan zich aandient.quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 17:46 schreef Samzz het volgende:
'U heeft teveel ervaring'.
Waarin dat dan wel zou moeten zijn, ik heb nog steeds geen idee.
Wtf dit is gewoon onbeschoft inderdaadquote:Op woensdag 10 oktober 2012 12:48 schreef kalinhos het volgende:
-"Met Kalinhos"
-"Ja"
+"Dat klinkt niet erg enthousiast!?"
-"Ehm...nee? En met wie spreek ik?"
+"Misschien hadden we je toch niet moeten bellen"
-"Ehm?"
+"We bellen naar aanleiding van je sollicitatie voor intercedent bij RS, maar als ik je nu zo hoor aan de telefoon denk ik dat we beter niet hadden kunnen bellen. Je klinkt niet echt zoals wij willen dat je klinkt" (Of zoiets, weet de woorden niet precies meer, maar dat was de strekking)
Toen had ik opeens door om welke sollicitatie het ging! Had er 3 weken geleden op gesolliciteerd (met nog 45 andere functies) en had inmiddels al een baan gevonden dus niet meer aan gedacht. Maargoed, hij had nog altijd niet zijn naam gezegd of wat dan ook en ging mij nu de les lezen
-"Oh, u belt naar aanleiding van die sollicitatie van 15 oktober waar online bij stond dat ik binnen 3 dagen zou worden gebeld. U belt naar aanleiding van DIE sollicitatie?" (Het was 1e week van November inmiddels)
+"Klopt, die sollicitatie inderdaad. Ik denk alleen niet dat jij de juiste kandidaat bent, dus ik denk dat we de sollicitatie maar laten vallen"
-"Dat lijkt mij prima"
Het hielp uiteraard wel dat ik 2 dagen eerder gehoord dat ik een baan had (zonder sollicitaties of wat dan ook, gewoon gebeld door uitzendbureau van "Hey wil je werken bij die bank? Zo ja, morgen gesprek en overmorgen beginnen!") zodat je iets lekkerder dat gesprek kan voeren. Maar toch, ik was echt verontwaardigd. Hij belt anoniem,vindt het raar dat ik niet gelijk door het plafond spring van enthousiasme bij een telefoontje, zeker als hij zich niet voorstelt, en uiteindelijk wil hij mij nog de les lezen ook, terwijl hij zelf na 2,5 week belt ipv 3 dagen.
quote:Op woensdag 10 oktober 2012 16:22 schreef Brentmeister het volgende:
[..]
Wtf dit is gewoon onbeschoft inderdaadWat had ie dan verwacht?
JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH OOH GOD WAT IK BEN IK BLIJ DAT JE BELT MAN, WOW IK MOET EVEN BIJKOMEN HOOR BEDANKT! Phew... ok, met wie spreek ik?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |