Ik zei dan ook 2 tot 3. Maar touche 60 was aan de hoge kant wellicht.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:26 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
60k in 2 jaar of 48k in 4 jaar vind ik nogal een verschil en het laatste is realistischer inderdaad.
Al kan je je afvragen of dat haalbaar is, als je op die leeftijd nog thuiswoont betaal je vaak nog kostgeld, je mag hopen dat je geen studieschuld hebt opgebouwd die nog afbetaald moet worden, je hebt je zorgverzekering, je hebt waarschijnljik reiskosten naar je werk toe (evt een auto daarvoor).
En als je zoals je aangeeft antikraak gaat wonen heb je helemaal al niet veel te sparen meer.
Jij gaat antikraak wonen waar je elk moment uitgegooid kan worden als je vriendin hoogzwanger is?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:39 schreef Bierie het volgende:
[..]
Ik zei dan ook 2 tot 3. Maar touche 60 was aan de hoge kant wellicht.
En inderdaad soms moet je nog kostgeld betalen (ook al zou ik zelf als ouder liever hebben dat het in een spaarpot verdwijnt, maar hey, dat ben ik). Studieschuld begint het betalen pas 2 jaar later en men houdt tegenwoordig rekening met je inkomen dus zijn de maandlasten daarvan gering. Andere kosten zijn er inderdaad. Maar de strekking van het verhaal blijft, sparen loont.
En antikraak wonen is zo duur toch niet? Een aantal mensen die ik kende woonde voor 100 euro in de maand ronduit riant. Ja ze werden er soms wel na een week uitgegooid, maar je hebt een doel en dat is goedkoop wonen om uiteindelijk te kunnen kopen naar je zin.
En ja de praktijk kan anders lopen, je kan zwanger worden ook al was dat niet geplanned, je baan verliezen, slecht betaald zijn omdat de carriere waar je passie ligt nu eenmaal weinig betaald etc. En dit zijn allemaal oprechte problemen, voor veelal oprechte mensen.
Maar dat men ergens in die samenloop van omstandigheden naar de bank stapt en een te grote hypotheek als beter alternatief ziet. Daar heb ik nog moeite mee
Precies, dus die mogelijkheid is er niet. Wat hun goed recht is natuurlijk ze zijn het niet verplicht. Alleen helpt het niet in een vastzittende huizenmarkt.quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:47 schreef vosss het volgende:
[..]
Dat mogen de banken al lang. Ze doen het echter niet.
Makkelijk discussiëren als je alles uit zijn verband trektquote:Op maandag 15 oktober 2012 15:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Jij gaat antikraak wonen waar je elk moment uitgegooid kan worden als je vriendin hoogzwanger is?just saying
Zoals gezegd. Dat is prima. En het is werkelijk waar vervelend als dan de boel om je heen instort. Maar dan zou ik in ieder geval een hypotheek met NHG aanraden. En nogmaals als het er niet in zit. Dan kan je nog zo graag willen. Maar als huizen te duur voor je zijn. Dan kan je het gewoon beter niet doen.quote:Soms wil je gewoon ergens wonen, je bekijkt de opties, je denkt dat kopen een aardige oplossing is en een paar jaar later stort de hele zooi in. Shit happens.
Precies, shit happens. Die restschuld op je tophypotheek is inderdaad shit. Maar is dat daarom niet je eigen verantwoordelijkheid? Omdat je voor je toekomstige baby een goedkoop flatje 3 hoog niet goed genoeg vindt en maar een tophypotheek hebt genomen?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:41 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Soms wil je gewoon ergens wonen, je bekijkt de opties, je denkt dat kopen een aardige oplossing is en een paar jaar later stort de hele zooi in. Shit happens.
Want iedereen weet dat alle starters maximaal geleend hebben en volledig aflossingsvrij natuurlijk. Echt die infantiele generalisaties komen me zo mijn neus uit. En iedereen lult elkaar na.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies, shit happens. Die restschuld op je tophypotheek is inderdaad shit. Maar is dat daarom niet je eigen verantwoordelijkheid? Omdat je voor je toekomstige baby een goedkoop flatje 3 hoog niet goed genoeg vindt en maar een tophypotheek hebt genomen?
Dan hadden die starters die niet maximaal geleend hadden, naast dat ze netjes een deel hypotheekschuld hadden afbetaald door een zinnige hypotheekconstructie best wel wat bij mogen sparenquote:Op maandag 15 oktober 2012 15:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Want iedereen weet dat alle starters maximaal geleend hebben en volledig aflossingsvrij natuurlijk. Echt die infantiele generalisaties komen me zo me neus uit. En iedereen lult elkaar na.
Nee, niet alle starters hebben maximaal en volledig aflossingsvrij geleend. Diegenen die dit niet hebben gedaan zullen over het algemeen nu niet in de problemen komen omdat ze gewoon hun maandlasten kunnen betalen en eventueel extra kunnen sparen of aflossen. Diegenen die dit niet hebben gedaan vallen dus voor het overgrote deel buiten dit topic.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Want iedereen weet dat alle starters maximaal geleend hebben en volledig aflossingsvrij natuurlijk. Echt die infantiele generalisaties komen me zo mijn neus uit. En iedereen lult elkaar na.
Ja en nee,quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:45 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Precies, shit happens. Die restschuld op je tophypotheek is inderdaad shit. Maar is dat daarom niet je eigen verantwoordelijkheid? Omdat je voor je toekomstige baby een goedkoop flatje 3 hoog niet goed genoeg vindt en maar een tophypotheek hebt genomen?
Jij leeft echt niet op deze planeet he?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:52 schreef Bierie het volgende:
[..]
Bovendien is de kans dat je met een restschuld komt te zitten die je niet kan opbrengen als je geen tophypotheek had en een normale aflossings hypotheek zo gering. Dat dit echt de extreme gevallen zijn. Waar gelukkig zoiets als de NHG voor in het leven is geroepen en verschillende soorten arbeidsongeschiktheids verzekeringen en kapitaal verzekeringen.
Pardon? Banken veroorzaken huizenprijsdalingen? Hebben ze ook de smeltende ijskappen op hun geweten?quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja en nee,
Het dalen van de huizenprijzen is veroorzaakt door banken, er is dus een schuldige aan te wijzen en dat is niet de persoon die een huis heeft gekocht (ik heb het dus niet over een te duur huis of een tophypotheek, puur het feit dat iemand een huis gekocht heeft dat nu minder waard is geworden)
In zoverre is het je eigen verantwoordelijkheid dat de hypotheek gewoon betaald wordt maar de restschuld is niet alleen maar de schuld van de persoon die de hypotheek heeft afgesloten. Die heeft namelijk gewoon tegen een toen geldende prijs woonruimte gekocht in de veronderstelling dat de prijs van dat huis min of meer gelijk zal blijven. (niemand ligt wakker van een paar duizend euro restschuld bij verkoop of paar duizend euro winst).
Vergelijk het eens met de overheid die ineens een rare wet doordrukt waardoor je ineens enorm in de shit komt. Neem bijvoorbeeld de forenzentax maar eens. Voor veel mensen een nekslag want het kost ze ineens honderden euro's in de maand meer. Is zoiets te voorzien? moet je met élk mogelijk doemscenario rekening houden?
Verder ben ik het eens met Perrin, niet iedereen met een hypotheek of elke starter heeft een tophypotheek of heeft een domme aflossingsregeling natuurlijk of heeft een hebberige insteek gehad.
Het voorzien van woonruimte is de taak van de overheid en gemeenten en het financieren van die woningen is de taak van de banken. Wat wil je anders doen behalve antikraak wonen of in een kartonnen doos gaan zitten? Zelf iets bouwen mag niet, kopen is duur, huren is ook duur en sociaal huren is voor middeninkomens onmogelijk en voor lage inkomens bestaan er wachtrijen van meer dan 10 jaar. Alles maar op 'eigen verantwoordig' afschuiven vind ik bij zoiets cruciaals als onderdak dan ook niet geheel terecht.
Oh, ik dacht dat het over restschuld ging. Alleen over restschuld van mensen die maximaal onverantwoordelijk hebben geleend dus..quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:53 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Nee, niet alle starters hebben maximaal en volledig aflossingsvrij geleend. Diegenen die dit niet hebben gedaan zullen over het algemeen nu niet in de problemen komen omdat ze gewoon hun maandlasten kunnen betalen en eventueel extra kunnen sparen of aflossen. Diegenen die dit niet hebben gedaan vallen dus voor het overgrote deel buiten dit topic.
Enig idee wat er gebeurd met de huizenprijzen als de geldschieters (de banken) de geldkraan dichtdraaien? juist...quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:01 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Pardon? Banken veroorzaken huizenprijsdalingen? Hebben ze ook de smeltende ijskappen op hun geweten?
Verder: assumption is the mother of all fuckups. Ook in finances.
Pardon? Waarom blijft iedereen erbij dat het de schuld van een bank is.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja en nee,
Het dalen van de huizenprijzen is veroorzaakt door banken, er is dus een schuldige aan te wijzen en dat is niet de persoon die een huis heeft gekocht (ik heb het dus niet over een te duur huis of een tophypotheek, puur het feit dat iemand een huis gekocht heeft dat nu minder waard is geworden)
Ja en zijn veronderstelling was onjuist. Maar blijft de verantwoordelijkheid voor de persoon die de hypotheek afneemt.quote:In zoverre is het je eigen verantwoordelijkheid dat de hypotheek gewoon betaald wordt maar de restschuld is niet alleen maar de schuld van de persoon die de hypotheek heeft afgesloten. Die heeft namelijk gewoon tegen een toen geldende prijs woonruimte gekocht in de veronderstelling dat de prijs van dat huis min of meer gelijk zal blijven. (niemand ligt wakker van een paar duizend euro restschuld bij verkoop of paar duizend euro winst).
Het financieren van woningen is geen taak van banken, maar een business model.quote:Het voorzien van woonruimte is de taak van de overheid en gemeenten en het financieren van die woningen is de taak van de banken.
Ik noem het maken van verkeerde keuzes geen uitzondering.quote:[..]
Jij leeft echt niet op deze planeet he?
Ik las vorige week geloof ik nog dat het om een kleine 80.000 mensen ging. Noem het maar de uitzonderingen.
quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:58 schreef Metro2005 het volgende:
Ik las vorige week geloof ik nog dat het om een kleine 80.000 mensen ging. Noem het maar de uitzonderingen.
quote:Aantal huiseigenaren met restschuld stijgt snel
Huizenbezitters die na 2000 een woning hebben gekocht, lijden gemiddeld verlies als ze hun huis nu zouden verkopen. Kopers uit 2008 lopen met een tegenvaller van ruim 81 duizend euro de grootste schade op. .
Dat blijkt uit berekeningen op basis van cijfers uit het Kadaster. De gemiddelde huizenprijs is sinds het hoogtepunt op de woningmarkt in 2008 met 51 duizend euro gedaald tot 214 duizend euro. Daarnaast moest de gemiddelde koper destijds 31 duizend euro betalen aan 'kosten koper' (notaris, makelaar, overdrachtsbelasting) en het opknappen van de woning. In de cijfers die makelaarsvereniging NVM vandaag presenteert, gaat het niet zozeer over die kosten, maar over de gemiddelde verkoopprijs.
Op basis van die huizenprijs zit de woningmarkt na vier jaar van dalingen nu ongeveer op het niveau van 2005. Maar als de kosten koper worden inbegrepen zit gemiddeld iedereen die deze eeuw een huis heeft gekocht met een potentiële restschuld. Degenen die in het guldentijdperk kochten, staan doorgaans nog net 'boven water'.
Sinds 2000 zijn er ruim 2 miljoen huizen verkocht. Het aantal huishoudens dat echt met een potentiële restschuld zit, ligt lager. 'Een gedeelte van die woningen is sindsdien alweer opnieuw verkocht', zegt hoogleraar Johan Conijn van de Universiteit van Amsterdam. 'Voor andere eigenaren geldt dat ze intussen hebben gespaard om de schuld af te lossen, of geld hadden uit de verkoop van een vorig huis.' Conijn schat dat in totaal 700 duizend huishoudens een restschuld hebben. 'Dat aantal loopt hard op, nu de prijzen maar blijven doordalen.'
De enige reden dat de geldkraan nu dicht is, is omdat de overheid onder druk van de maatschappij het lenen moeilijker heeft gemaakt. Wat is die druk van de maatschappij dan? Het verleggen van de schuld naar de banken. Dus wie heeft nu uiteindelijk de oorzaak? Indirect een deel onverantwoordelijke consumenten.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:03 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Enig idee wat er gebeurd met de huizenprijzen als de geldschieters (de banken) de geldkraan dichtdraaien? juist...
Als je niet maximaal hebt geleend en gewoon netjes je geld gebruikt om je hypotheek te betalen heb je met je flatje driehoog achter geen restschuld, omdat je niet gedwongen hoeft te verkopen. Je kan immers je maandlasten makkelijk betalen en je kan lekker blijven zitten tot je genoeg hebt afgelost en/of de prijzen weer genoeg gestegen zijn om zonder restschuld te verkopen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:02 schreef Perrin het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat het over restschuld ging. Alleen over restschuld van mensen die maximaal onverantwoordelijk hebben geleend dus..
Ook dat flatje driehoog achter daalt vrolijk in waarde mee. De schade blijft wat beperkter idd.
Maar goed, mijn insteek is dus dat je je als samenleving kunt (en moet) afvragen hoe je met je jonge generaties omgaat. Als je die laat barsten kwa werk en onderdak, lijkt me dat een slechte zaak. Niet in de laatste plaats omdat over een poosje dat wel de generatie is waarvan wordt verwacht dat ze goed voor de dan inmiddels oude generaties zorgen. Je kunt, als er dingen structureel scheef zitten, wat mij betreft niet alleen zeggen: jammer joh, het is de markt en zoek het lekker zelf uit.
Als jij enorme leningen uitzet met geld dat je niet hebt dan ben je niet goed bezig, en dat is precies wat banken hebben gedaan.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:07 schreef Bierie het volgende:
[..]
De enige reden dat de geldkraan nu dicht is, is omdat de overheid onder druk van de maatschappij het lenen moeilijker heeft gemaakt. Wat is die druk van de maatschappij dan? Het verleggen van de schuld naar de banken. Dus wie heeft nu uiteindelijk de oorzaak? Indirect een deel onverantwoordelijke consumenten.
Kijk en huiver:quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:05 schreef Bierie het volgende:
[..]
Pardon? Waarom blijft iedereen erbij dat het de schuld van een bank is.
Dat kan, maar je kan ook wel eens moeten verhuizen (werk gaat verder weg, vrouw raakt zwanger en geen plaats of je 1 of 2 kamer flatje, slaande burenruzie, je wordt met de dood bedreigd, je gaat samenwonen met iemand die aan de andere kant van het land woont met ook een koophuis) , of kan dat allemaal niet volgens jou.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je niet maximaal hebt geleend en gewoon netjes je geld gebruikt om je hypotheek te betalen heb je met je flatje driehoog achter geen restschuld, omdat je niet gedwongen hoeft te verkopen. Je kan immers je maandlasten makkelijk betalen en je kan lekker blijven zitten tot je genoeg hebt afgelost en/of de prijzen weer genoeg gestegen zijn om zonder restschuld te verkopen.
Gelukkig zijn veel van die huiseigenaren veelal wijs genoeg om niet te verkopen of hebben anderzijds maatregelen genomen en hoeven ondanks restschuld niet werkelijk in de schulden te komen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:06 schreef Perrin het volgende:
[..]
Huizenbezitters die na 2000 een woning hebben gekocht, lijden gemiddeld verlies als ze hun huis nu zouden verkopen.
Conijn schat dat in totaal 700 duizend huishoudens een restschuld hebben.
[..]
Als je een baan in de buurt houdt, je hypotheek ondertussen niet hoeft te herfinancieren, je relatie als je die hebt (in geval van tweeverdiener) niet kapot gaat.. Maar idd zo lang je blijft zitten, heb je geen last van de restschuld. En dat doen mensen dus ook massaal.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:09 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Als je niet maximaal hebt geleend en gewoon netjes je geld gebruikt om je hypotheek te betalen heb je met je flatje driehoog achter geen restschuld, omdat je niet gedwongen hoeft te verkopen. Je kan immers je maandlasten makkelijk betalen en je kan lekker blijven zitten tot je genoeg hebt afgelost en/of de prijzen weer genoeg gestegen zijn om zonder restschuld te verkopen.
Of je leest het hele artikel even.. Daarin worden beide zaken die je hier noemt genoemd/uitgelegd.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:12 schreef Ivo1985 het volgende:
Knap dat meneer Conijn schat dat nu al 700.000 huishoudens een restschuld hebben, terwijl er sinds het begin van de crisis niet eens zo veel huizen verkocht zijn.
Meneer bedoelt waarschijnlijk dat hij schat dat zo'n 700.000 mensen een 'onderwaterhypotheek' hebben. Zolang het onderpand niet verkocht is, is er geen restschuld.
Met een flatje driehoog achter zonder tophypotheek heb je niet meteen een probleem als je wat financiële tegenwind hebt, dus kun je ook blijven zitten als dat je treft. Pas wanneer je persoonlijk in een financiële storm terecht komt, wordt dat dan een ander verhaal.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:12 schreef Perrin het volgende:
[..]
Als je een baan in de buurt houdt, je hypotheek ondertussen niet hoeft te herfinancieren, je relatie als je die hebt (in geval van tweeverdiener) niet kapot gaat.. Maar idd zo lang je blijft zitten, heb je geen last van de restschuld. En dat doen mensen dus ook massaal.
Zolang jij het geld niet hebt om bij te leggen kan je het pand ook niet verkopen maar heb je wel degelijk een restschuld.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:12 schreef Ivo1985 het volgende:
Knap dat meneer Conijn schat dat nu al 700.000 huishoudens een restschuld hebben, terwijl er sinds het begin van de crisis niet eens zo veel huizen verkocht zijn.
Meneer bedoelt waarschijnlijk dat hij schat dat zo'n 700.000 mensen een 'onderwaterhypotheek' hebben. Zolang het onderpand niet verkocht is, is er geen restschuld.
Zeker Steven Segal zitten kijkenquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:01 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Pardon? Banken veroorzaken huizenprijsdalingen? Hebben ze ook de smeltende ijskappen op hun geweten?
Verder: assumption is the mother of all fuckups. Ook in finances.
Nee, je hebt dan alleen een hypotheekschuld op het pand waarvan je de maandelijkse verplichtingen moet voldoen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:14 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Zolang jij het geld niet hebt om bij te leggen kan je het pand ook niet verkopen maar heb je wel degelijk een restschuld.
Dus eerst te dure huizen kopen met tophypotheken om daarna te gaan klagen dat de hypotheek niet kan worden afgelost na verkoop van de woning.....hoe noemen we dat in de voksmond; hypocriet.quote:Op maandag 8 oktober 2012 08:38 schreef Paper_Tiger het volgende:
Uit de krant van vandaag:
Verzet tegen restschuld
AMSTERDAM - Huiseigenaren die zuchten onder een restschuld kunnen zich vanaf maandag aansluiten bij de actiegroep Stop De Restschuld.
Dat schrijft Sp!ts. Jurist Sven Hulleman zoekt medestanders in zijn strijd tegen de banken. „Er zijn bijna 700.000 mensen met een restschuld. Banken hebben een zetje van de rechter nodig om met ons dit probleem op te lossen.”
'Onder water'
Uit recente cijfers van de ING Bank bleek dat een kwart van de Nederlandse huishoudens met een hypotheek in 2013 financieel 'onder water' zal staan. Dit betekent dat hun hypotheekschuld groter is dan de potentiële waarde van het eigen huis.
Volgens Hulleman moeten ook de grote hypotheekverstrekkers bijdragen aan een oplossing. Hij stapt naar de rechter en hoopt dat andere huiseigenaren meedoen.
Is dit een geval van winst op eigen huis wel in de zak steken en het verlies op de geldverstrekker afwentelen of heeft de man een punt? En als de man een punt heeft is waardestijging dan voortaan ook voor de bank?
Nou, je zit er inderdaad niet ver naast.quote:Op maandag 15 oktober 2012 15:49 schreef Perrin het volgende:
[..]
Want iedereen weet dat alle starters maximaal geleend hebben en volledig aflossingsvrij natuurlijk. Echt die infantiele generalisaties komen me zo mijn neus uit. En iedereen lult elkaar na.
Oh zeker, die restschuld hoeft en zal bij lang niet iedereen een probleem zijn.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:14 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met een flatje driehoog achter zonder tophypotheek heb je niet meteen een probleem als je wat financiële tegenwind hebt, dus kun je ook blijven zitten als dat je treft. Pas wanneer je persoonlijk in een financiële storm terecht komt, wordt dat dan een ander verhaal.
En waar heb je die kennis vandaan? Link me het onderzoekje even.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:18 schreef Chahna het volgende:
[..]
Nou, je zit er inderdaad niet ver naast.
Ook hier speelt de risicoafweging, wat is de kans dat je relatie serieus genoeg is? Wat is de kans dat je binnen 5 jaar (bijvoorbeeld) gaat verhuizen? Voel je je wel echt prettig in de betreffende buurt en bij het betreffende huis? Denk je dat je een stabiel inkomen blijft behouden? Voel je je prettig als je huis 'onder water' staat? Enzovoort...quote:Op maandag 15 oktober 2012 14:09 schreef Perrin het volgende:
Je moet toch echt ergens wonen. Wat zou jij iemand die zojuist is afgestudeerd en net een baantje en een relatie heeft aanraden? Nog jarenlang bij een van de ouders hokken? En wat als die baan een paar provincies verderop is?
Tuurlijk wel, als overbruggingstermijn. Stel de huizenprijzen dalen vanaf de top 30-50% (niet geheel onwaarschijnlijk gezien de prijsstijgingen boven de inflatie/trend) dat geld verdien je ruim terug bij de aankoop van een huis na die daling en je hebt de bijkomende problematiek niet. Dat is overigens precies waar ik op aanstuur....quote:Voor veel te veel geld particulier huren is nauwelijks een zinnig alternatief.
Verklaar dan eens waarom de woningmarkt in onze buurlanden niet hetzelfde probleem heeftquote:Op maandag 15 oktober 2012 15:58 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Ja en nee,
Leuk dat de koper er vanuit gaat dat de prijzen min of meer gelijk blijven. Maar dat is slechts een persoonlijke aanname. Geen vaststaand feit, blijkt ook uit de geschiedenis. Dus een domme persoonlijke inschattingsfout die voorkomen had kunnen worden.quote:In zoverre is het je eigen verantwoordelijkheid dat de hypotheek gewoon betaald wordt maar de restschuld is niet alleen maar de schuld van de persoon die de hypotheek heeft afgesloten. Die heeft namelijk gewoon tegen een toen geldende prijs woonruimte gekocht in de veronderstelling dat de prijs van dat huis min of meer gelijk zal blijven. (niemand ligt wakker van een paar duizend euro restschuld bij verkoop of paar duizend euro winst).
Nee, je kan niet met elk doomscenario rekening houden.quote:Vergelijk het eens met de overheid die ineens een rare wet doordrukt waardoor je ineens enorm in de shit komt. Neem bijvoorbeeld de forenzentax maar eens. Voor veel mensen een nekslag want het kost ze ineens honderden euro's in de maand meer. Is zoiets te voorzien? moet je met élk mogelijk doemscenario rekening houden?
Kun je dit zelf niet bedenken? Kijk om je heen, zie de dalende huizenprijzen. Zie de NHG die in paniek is, denk je dat dit toeval is?quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
En waar heb je die kennis vandaan? Link me het onderzoekje even.
en zie:quote:Het zijn met name de starters met een bescheiden inkomen die zich diep inde woonschulden steken. Tot een modaal inkomen is hypotheekschuld ruim 5 keer het inkomen, vanaf 2x modaal inkomen is dat ruim 3. Starters met een minder modaal inkomen lopen een relatief groot risico om in de problemen te komen.
quote:Starters op de woningmarkt zoeken veelal net zolang tot ze een geldverstrekker vinden die een tophypotheek wil afsluiten waarbij ze tot zes keer hun bruto jaarsalaris kunnen lenen. Vervolgens raken die starters in financiële problemen.
Say what?quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:22 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Verklaar dan eens waarom de woningmarkt in onze buurlanden niet hetzelfde probleem heeft
Goed verhaal! En je zult mij ook niet banken of babyboomers zien aanwijzen als zondebok.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:22 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ook hier speelt de risicoafweging, wat is de kans dat je relatie serieus genoeg is? Wat is de kans dat je binnen 5 jaar (bijvoorbeeld) gaat verhuizen? Voel je je wel echt prettig in de betreffende buurt en bij het betreffende huis? Denk je dat je een stabiel inkomen blijft behouden? Voel je je prettig als je huis 'onder water' staat? Enzovoort...
Ik zeg overigens niet dat je geen huis moet kopen op hoge waarderingen, je moet echter rekening houden met de problematiek die een mogelijke (forse) prijsdaling met zich meebrengt. In veel gevallen, waaronder een paar voorbeelden in dit topic, is de risicoanalyse duidelijk niet goed (genoeg) geweest en ging men enkel uit van stijgende huizenprijzen waarbij dit soort problematiek niet speelt. Dan heb je gewoon je huiswerk niet goed gedaan en dat valt imo toch echt onder de noemer eigen verantwoordelijkheid en is niet de schuld van banken of babyboomers die hebben gecashd.
[..]
Tuurlijk wel, als overbruggingstermijn. Stel de huizenprijzen dalen vanaf de top 30-50% (niet geheel onwaarschijnlijk gezien de prijsstijgingen boven de inflatie/trend) dat geld verdien je ruim terug bij de aankoop van een huis na die daling en je hebt de bijkomende problematiek niet. Dat is overigens precies waar ik op aanstuurt....
Bedankt he,.. jij stelt een vraag waar ik de bewijzen bij zoek en dan ga je doodleuk verder op een ander verhaal. Geeft wel aan dat je je ongelijk toegeeft.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goed verhaal! En je zult mij ook niet banken of babyboomers zien aanwijzen als zondebok.
Overigens hebben we (ik en mijn vrouw) precies vanwege deze afwegingen een paar jaar geleden op 1 salaris een spaarhypotheek (de spreekwoordelijke 3 hoog achter) genomen, waar we ook best zo'n veelverguisde 'tophypotheek' hadden kunnen nemen. Daar vermoedden we toen idd van dat het onszelf financieen opknopen was. Over restschuld maak ik me persoonlijk ook nauwelijks zorgen, maar het begint wel een steeds groter maatschappelijk probleem te worden.
Dat artikel over Duitsland zegt alleen dat Nederland op geleend geld boven zijn stand heeft geleefd, en Duitsland niet. Is dat de schuld van de bank of de consument?quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:32 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Say what?
http://www.volkskrant.nl/(...)Duitsland-niet.dhtml
Wederom: banken
Overigens dalen de prijzen in belgie net zo goed:
http://www.rtl.nl/compone(...)zenprijzen-dalen.xml
Belgie lijkt inderdaad mee te vallen met slechts 30% overwaardering (zijn de leningen daar wellicht minder makkelijk verstrekt dan hier? Dat is namelijk domweg de bron van alle ellende)quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Dat artikel over Duitsland zegt alleen dat Nederland op geleend geld boven zijn stand heeft geleefd, en Duitsland niet. Is dat de schuld van de bank of de consument?
En voor België graag even jaar op jaar cijfers. Opeenvolgende kwartalen zeggen door seizoensinvloeden niet zo heel veel.
Ehh, ik was even wat anders aan het doen. Kan helaas niet fulltime fokkenquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:37 schreef Chahna het volgende:
[..]
Bedankt he,.. jij stelt een vraag waar ik de bewijzen bij zoek en dan ga je doodleuk verder op een ander verhaal. Geeft wel aan dat je je ongelijk toegeeft.
Dan wacht ik nog evenquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:44 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ehh, ik was even wat anders aan het doen. Kan helaas niet fulltime fokken
Wereldwijde recessie zegt je verder niks ofzoquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:46 schreef Ivo1985 het volgende:
Juist. Waarom valt het in België mee? Terwijl daar ook grote problemen met banken zijn geweest?
Hoe verklaar je dat daar het instorten van de financiële markten veel minder invloed heeft op de woningmarkt en financiën van de burger/consument? Als het allemaal aan de banken ligt, zou het daar ook een puinhoop moeten zijn.
Dat maatschappelijke probleem mag je gerust wat breder trekken. Noem het de 'hier, nu, alles, en wel onmiddellijk, en zonder inspanningen of offers natuurlijk' mentaliteit.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:34 schreef Perrin het volgende:
[..]
Goed verhaal! En je zult mij ook niet banken of babyboomers zien aanwijzen als zondebok.
Overigens hebben we (ik en mijn vrouw) precies vanwege deze afwegingen een paar jaar geleden op 1 salaris een spaarhypotheek (de spreekwoordelijke 3 hoog achter) genomen, waar we ook best zo'n veelverguisde 'tophypotheek' hadden kunnen nemen. Daar vermoedden we toen idd van dat het onszelf financieel opknopen was. Over restschuld maak ik me persoonlijk ook nauwelijks zorgen, maar het begint wel een steeds groter maatschappelijk probleem te worden.
Inderdaad, aangezien de banken het geld dat ze uitleenden niet hadden. Dat is net als dat ik alvast 10 auto's ga kopen op basis van de mogelijke overwaarde van mijn huis. Komt die overwaarde niet , o jammer. foutje. Overheid, redt me maar.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:47 schreef Ivo1985 het volgende:
Ah, ik zie ge-edit hebt.
Dus die overwaardering en het beschikbaar stellen van ruime financieringsmogelijkheden maakt de banken schuldig, en niet de consument die simpelweg van die mogelijkheden gebruik maakt zonder de gevolgen onder ogen te (willen) zien?
Dan is duidelijk de bank schuldig, en niet jij die 10 auto's kocht. Overduidelijk.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, aangezien de banken het geld dat ze uitleenden niet hadden. Dat is net als dat ik alvast 10 auto's ga kopen op basis van de mogelijke overwaarde van mijn huis. Komt die overwaarde niet , o jammer. foutje. Overheid, redt me maar.
Jawel. Maar hoe verklaar jij dat die in het ene land blijkbaar een veel groter effect heeft op de woningmarkt dan in een ander land? Jij beweert immers dat de situatie op de Nederlandse woningmarkt hiervan volledig het gevolg is.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:46 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Wereldwijde recessie zegt je verder niks ofzo???
Misschien omdat er in dit land meer tweeverdieners zijn? Omdat we dichtbevolkter zijn? Omdat ... weet ik veelquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:51 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel. Maar hoe verklaar jij dat die in het ene land blijkbaar een veel groter effect heeft op de woningmarkt dan in een ander land? Jij beweert immers dat de situatie op de Nederlandse woningmarkt hiervan volledig het gevolg is.
Zucht, je snapt het niet geloof ik of je wil het niet snappen.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:50 schreef michaelHD9 het volgende:
[..]
Dan is duidelijk de bank schuldig, en niet jij die 10 auto's kocht. Overduidelijk.
Ben ik het ook mee eens, alleen op fok zitten blijkbaar weinig economen want het is allemaal de schuld van de huizenbezitters. Hebberig tuig is het, hoe durf je een huis te willenquote:Op maandag 15 oktober 2012 16:52 schreef Tem het volgende:
Volgens mij zijn zo'n beetje alle economen het erover eens dat het een gedeelde verantwoordelijkheid is.
Jij kan geld lenen om 10 auto's te kopen, die je vervolgens middels huurkoop aan 10 verschillende klanten weet te slijten. Middels de opbrengsten van de huurkoop contracten betaal jij het door jou geleende geld terug.quote:Op maandag 15 oktober 2012 16:49 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Inderdaad, aangezien de banken het geld dat ze uitleenden niet hadden. Dat is net als dat ik alvast 10 auto's ga kopen op basis van de mogelijke overwaarde van mijn huis. Komt die overwaarde niet , o jammer. foutje. Overheid, redt me maar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |