Ik heb toevallig ook net guppen genomen. Rechthoekige bak van een krappe 13 liter.quote:Op woensdag 21 november 2012 18:23 schreef K.Weenie het volgende:
Ik wil binnenkort wat guppy's gaan halen om mijn kamer op te fleuren, echter is het al weer een hele tijd geleden dat ik vissen heb gehad. Ik ben van plan 1 mannetje te halen en twee of meer vrouwtjes. Kunnen jullie me even helpen met alles wat ik daarvoor moet aanschaffen? Het zou natuurlijk jammer zijn als ze binnen een paar weken het loodje leggen omdat ik wat vergeten ben.
Mijn lijstje tot nu toe:
- aquarium (ik wil een glazen rechthoekige halen maar vind deze ook wel mooi. Kan dat of is dat eigenlijk net zo erg als een vissenkom?)
- aquariumgrind
- plantje voor zuurstof
- guppyvoer
Ik zag online ook een "zuurstofschelp" staan, is dat nodig voor de waterkwaliteit of maakt dat niet zoveel uit? En is 1 keer per week 1/3e van het water verschonen voldoende? Tot slot, hoe vaak voer je ze?
Zo leer ik nog 's watquote:Op donderdag 22 november 2012 18:47 schreef siekman het volgende:
Sumps worden niet alleen in zeeaquariums gebruikt , maar juist onder grote aquariums met veel techniek. Je techniek kan je allemaal kwijt in je sump.
Als je meerdere vakken in je sump hebt zou je ook een vak kunnen vullen met bioballen en filtermatriaal.
Ik ga later vanavond wel even de vorderingen tonen
Ik kan ook overleven op de noordpool met een dikke jas, alleen maar zeehondvlees etende, maar het is verre van ideaal.quote:Op donderdag 22 november 2012 21:25 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Ik heb toevallig ook net guppen genomen. Rechthoekige bak van een krappe 13 liter.
Ik hou ze op een zolderkamer. Watertemperatuur is 16 graden en dat is uitstekend. Plantjes allereerst niet kopen, haal Cambomba uit de sloot of vijver en laat dit weken in lauw water.
Guppen krijgen het bij 10 graden pas moeilijk. Verwarming is in mijn ogen ook overbodig.
Ik had een dikker vrouwtje genomen en jawel maandag 3 jongen kunnen redden en apart gezet.
Je maakt een grapje, tochquote:Op donderdag 22 november 2012 21:25 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Ik heb toevallig ook net guppen genomen. Rechthoekige bak van een krappe 13 liter.
Ik hou ze op een zolderkamer. Watertemperatuur is 16 graden en dat is uitstekend. Plantjes allereerst niet kopen, haal Cambomba uit de sloot of vijver en laat dit weken in lauw water.
Guppen krijgen het bij 10 graden pas moeilijk. Verwarming is in mijn ogen ook overbodig.
Ik had een dikker vrouwtje genomen en jawel maandag 3 jongen kunnen redden en apart gezet.
Dan ben je echt ontzettend dom en zou je hier geen advies moeten gevenquote:
quote:Op donderdag 22 november 2012 21:25 schreef tammepiet het volgende:
[..]
Ik heb dat ook wel eens gehad. Dag later waren ze dood. Heb je recent nog naar de waterwaarden gekeken?quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:11 schreef Dragonberry het volgende:
Hoezo dat? en wat zou ik dan moeten doen?
Ik had er een paar die dat aan het doen waren(ondersteboven zwemmen bij het wateroppervlak) en even later zaten ze gewoon weer op de bodem.
Verschoon je bak eens en check en kijk of je filter het nog wel doet.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:11 schreef Dragonberry het volgende:
Hoezo dat? en wat zou ik dan moeten doen?
Ik had er een paar die dat aan het doen waren(ondersteboven zwemmen bij het wateroppervlak) en even later zaten ze gewoon weer op de bodem.
Welke waarden gaat het in dit geval over? Alleen "goed' is een beetje weinig info.quote:Op dinsdag 27 november 2012 21:41 schreef Dragonberry het volgende:
Even een stripje erin gedaan, waardes zijn goed(nitriet en nitraat). Morgen ochtend maar voor de zekerheid even wat verversen dan.
Ik heb het ze volgens mij ook wel eerder zien doen, maar die heeft nog een hele tijd geleefd. Ik heb nu wel 1 cory die elke keer op 1 plekje blijft hangen, ook bovenin de bak, maar elke keer al ik denk 'nu is hij dood' zwemt hij toch weer verder..
Hmm, het zou ook de ph kunnen zijn. Dit moet voor cory's eigenlijk wat aan de zure kant zitten. Hoe is de tank verder? Formaat, filtratie, planten, andere visssen etc.quote:Op woensdag 28 november 2012 16:34 schreef Dragonberry het volgende:
Teststripje: nitraat 10-25, nitriet ok(betekend 0?), dgh 7, dkh 6, ph 8, cl2 0
Zo, dat is het volledige stripje. Eigenlijk kijk ik meestal alleen naar nitriet en daar staat alleen ok of niet ok. Verversen meestal na 3 of 4 weken(doe ik altijd al).
Ik heb ooit eens proberen uit te zoeken hoe het zit met die waardes, maar ik kom er gewoon niet uit! Ik snap er niets van!
Ik heb nu weer ongeveer 30% ververst. De cory hing net nog boven half drijvend, maar zwom weg toen ik met het netje ging kijken of hij dood was.. Ze zwemmen nu allemaal gewoon weer rond.
Dat klinkt verder wel goedquote:Op woensdag 28 november 2012 17:19 schreef Dragonberry het volgende:
80cm/110L, filter is volgens mij bedoeld voor 200L(komt uit malawi bak, filtetmateriaal vernieuwd). Planten: javamos, grote anubias, anubias gold die aan het herstellen is, mosbal, en nog 2 plantjes waar ik de naam niet van weet
Lijstje van vissen staat ietsje terug en is net aangevuld.
die maak ik zeg maar de 1e keer wel, 2e keer niet schoon. Zeker nu het alweer een tijdje draait.quote:Op woensdag 28 november 2012 17:30 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Dat klinkt verder wel goedFilter maak je ook eens in de zoveel tijd schoon?
En?quote:Op donderdag 22 november 2012 18:47 schreef siekman het volgende:
Sumps worden niet alleen in zeeaquariums gebruikt , maar juist onder grote aquariums met veel techniek. Je techniek kan je allemaal kwijt in je sump.
Als je meerdere vakken in je sump hebt zou je ook een vak kunnen vullen met bioballen en filtermatriaal.
Ik ga later vanavond wel even de vorderingen tonen
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |