abonnement Unibet Coolblue
pi_117587229
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (85 eurocent) en voor kaarten buiten Europaeen zegel 'Wereld 1' (95 eurocent). Vanaf 01-01-2013 gaan de tarieven omhoog.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland (Belarus), Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81
automatic_
Stephanie1990
RiesAmaris
Finland
Janeway
DeLuna
Poesopstokje
Jum
Kaasmuisje
zoeperzazke
KwadeAfdronk

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_117587296
Ik heb vandaag mijn eerste kaartje uit Tsjechië gekregen :)
pi_117587513
Ik heb een onbekende gehad uit USA.
Althans, ze schrijft wel netjes, maar er zit een vreemde "krul" in de ID-code, en nu weet ik niet hoe hij moet, haha.
Edit; Hij is al gevonden :Y

[ Bericht 28% gewijzigd door automatic_ op 04-10-2012 14:36:29 ]
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_117587522
quote:
6s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 14:20 schreef kirsten. het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste kaartje uit Tsjechië gekregen :)
Leuk!! :Y
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_117590340
Auto wat een groot verschil tussen verzonden en ontvangen bij jou zeg :o :o :o
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_117592468
Voor het nageslacht


:7

Ik plak alle kaarten die ik ontvang in fotoplakboeken van de Hema trouwens. Met fotohoekjes enzo. En ik schrijf heel trouw de user, land van herkomst, aantal afgelegde km's en datum van ontvangst erbij :')
pi_117596313
Ja klopt Bos. Dat komt omdat ik in het begin meteen een nieuw kaartje aanvroeg als er eentje aangekomen was, haha.
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Moderator donderdag 4 oktober 2012 @ 20:28:36 #8
155227 crew  Guppy
dus
pi_117601350
Ik kreeg een Amsterdamse kaart uit Litouwen :?
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_117603902
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 20:28 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik kreeg een Amsterdamse kaart uit Litouwen :?
[ afbeelding ]
_O-
pi_117609247
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 16:36 schreef Melochan het volgende:
Voor het nageslacht
[ afbeelding ]

:7
Nog gefeliciteerd met je 400 verstuurde en ontvangen kaarten! *O*
pi_117609707
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 20:28 schreef Guppyfriend het volgende:
Ik kreeg een Amsterdamse kaart uit Litouwen :?
[ afbeelding ]
Ik vind ´m stiekem best grappig. :@ Ook al ben ik niet echt een fan van ad-cards. Schreef diegene toevallig nog waarom hij/zij je deze kaart stuurde?

In dezelfde categorie kaarten-uit-andere-landen-dan-van-waaruit-ze-verstuurd-zijn: Ik kreeg een kaartje uit Israël. Op zich een leuke kaart (is ook al een paar keer favoriet gemaakt), ook met een tof verhaaltje erop, maar ik vind ´t eigenlijk toch jammer dat de kaart zelf Russisch is, omdat Israëlische kaarten vrij zeldzaam zijn bij Postcrossing. -O-
pi_117611971
Hey een nieuwe layout op de PC site, of valt het me nu pas op ? :@
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_117617395
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 23:40 schreef Bos81 het volgende:
Hey een nieuwe layout op de PC site, of valt het me nu pas op ? :@
Volgend mij is de nieuwe layout pas sinds gisteren
  Moderator vrijdag 5 oktober 2012 @ 08:46:31 #14
155227 crew  Guppy
dus
pi_117617580
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 22:54 schreef takkfyrir het volgende:

[..]

Ik vind ´m stiekem best grappig. :@ Ook al ben ik niet echt een fan van ad-cards. Schreef diegene toevallig nog waarom hij/zij je deze kaart stuurde?

In dezelfde categorie kaarten-uit-andere-landen-dan-van-waaruit-ze-verstuurd-zijn: Ik kreeg een kaartje uit Israël. Op zich een leuke kaart (is ook al een paar keer favoriet gemaakt), ook met een tof verhaaltje erop, maar ik vind ´t eigenlijk toch jammer dat de kaart zelf Russisch is, omdat Israëlische kaarten vrij zeldzaam zijn bij Postcrossing. -O-
Ik vind m ook grappig hoor, maar ik zou geen Amsterdamse kaart sturen als ik uit Litouwen kwam. Tenzij daarom gevraagd werd natuurlijk. Er stond niet op waarom, er stond alleen Greetings, Happy Postcrossing op. Dat was wel weer jammer :') gebeurt me weer erg vaak de laatste tijd
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_117618728
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 08:46 schreef Guppyfriend het volgende:

[..]

Ik vind m ook grappig hoor, maar ik zou geen Amsterdamse kaart sturen als ik uit Litouwen kwam. Tenzij daarom gevraagd werd natuurlijk. Er stond niet op waarom, er stond alleen Greetings, Happy Postcrossing op. Dat was wel weer jammer :') gebeurt me weer erg vaak de laatste tijd
Dat, of Duitsers die hun hele kaart in het Duits schrijven. Wtf man? In m'n profiel staat er dat ik geen Duits spreek. Of Chinezen die alles in Mandarijn/Cantonees doen onder het mom van "Japans lijkt op Chinees dus dat kun je wel lezen" :')

En bedankt, Takky!

Gister de postzegels van PMK ontvangen. Supersnel, want eergister besteld. Zitten ook Pluk van de P'flet-zegels bij, zo leuk O+ Kan niet wachten tot alle 17 kaartjes aankomen zodat ik postzegels kan gaan likken w/
pi_117618830
Wutt, gisteren een kaart van mij aangekomen, nu al twintig (!) favourites op gekregen. Ik vond 'm zelf helemaal niet zo bijzonder.


http://www.postcrossing.com/postcards/NL-1387171
pi_117619114
Ik vind het ook een leuke kaart lunapuella!

Bij mij ligt alles stil. Ik heb 6 kaarten onderweg, al weken, en niks komt meer aan :{ Dus ik kan zelf ook niks doen. En ik krijg ook niks meer.
Heb al wel berichtjes gestuurd naar de ontvangers, maar geen reactie.
Heel raar.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:02:27 #18
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_117619167
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 09:59 schreef Jula123 het volgende:
Ik vind het ook een leuke kaart lunapuella!

Bij mij ligt alles stil. Ik heb 6 kaarten onderweg, al weken, en niks komt meer aan :{ Dus ik kan zelf ook niks doen. En ik krijg ook niks meer.
Heb al wel berichtjes gestuurd naar de ontvangers, maar geen reactie.
Heel raar.
Welke landen zijn het?
En heb je ze allemaal tegelijk op de bus gedaan?
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_117619288


Op verschillende dagen gepost. Sommige van de personen zijn al langere tijd niet online geweest.
Ik denk dat die naar Duitsland volgende week wel zal aankomen, maar elke keer één kaart kunnen sturen schiet echt niet op.
pi_117619954
Urgh, zo stom dat die postzegels weer duurder moeten >.<
Zo stimuleren ze mensen niet echt om gebruik te maken van de post..

Ik heb mijn eerste expired kaartje. Meisje is al 3 maanden niet online geweest, dus ik denk dat het kaartje wel aan is gekomen, maar dat ze met Postcrossing is gestopt ofzo..
Jammer dat ze dan hun profiel niet gewoon op non-actief zetten. -O-
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 10:39:46 #21
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_117620074
Ik gisteren ook iets. Had laatst een prachtig kaartje uit Rusland gekregen, mooie foto gemaakt voor de collectie, netjes over geschreven op mijn blog. Was ongeveer een maandje geleden. Nu ging ik gisteren mijn kaarten doorzoeken, en wat bleek: ik had de hele kaart nooit geregistreerd :@. En hij was al vier dagen expired. Nou ja, heerlijk verstrooid hahaha :+.
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_117620802
quote:
May the LORD make his face shine on you and be gracious to you..

ting
>:O

Luna, ik vind het ook een hele leuke kaart hoor!

Balen trouwens, Jula, van die kaarten. Hoop dat ze snel aan zullen komen.

Finland. _O- Kan gebeuren, at least heb je hem nu alsnog geregistreerd!
pi_117621922
Een filmpje over Postcrossing:
http://www.rtl.de/cms/new(...)51ca-18-1281822.html

Wel in het Duits, maar het is redelijk te verstaan :)
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 15:07:14 #24
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_117628551
Leuk filmpje, en als je Duits spreekt is het prima te volgen. Had eerst even niet door dat het de oprichters van PostCrossing waren! Hmm, kijken of ik hun profiel kan vinden :D.

Edit: ze zijn vrij makkelijk te vinden! Paulo heeft er nog maar een stuk of honderd verstuurd, maar die chick zit al in de 900!
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_117628811
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 09:46 schreef lunapuella het volgende:
Wutt, gisteren een kaart van mij aangekomen, nu al twintig (!) favourites op gekregen. Ik vond 'm zelf helemaal niet zo bijzonder.

[ afbeelding ]
http://www.postcrossing.com/postcards/NL-1387171
en bij mij kreeg dezelfde slechts 3 fav's ;( ;( ;( ;( ;(

http://www.postcrossing.com/postcards/NL-1399944
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')