LEEUWARDEN - Het gerechtshof in Leeuwarden behandelt op maandag 26 augustus de verzoeken tot schadevergoeding van Herman du Bois en Wilco Viets. Het hof sprak dit tweetal eerder dit jaar aan het eind van een herzieningsproces vrij van de moord op de 23-jarige Christel Ambrosius.
Het gaat om een zestal claims, met een totaalbedrag van 4.404.922,10 euro. Naar Nederlandse maatstaven is dat een recordbedrag. Viets en Du Bois willen compensatie voor de tijd die zij in voorlopige hechtenis hebben doorgebracht én voor de tijd die zij na hun veroordelingen in de gevangenis hebben gezeten.
Ook eisen zij vergoeding voor de tijd dat zij onder elektronisch toezicht stonden. De twee Puttenaren en hun raadsman G.J. Knoops zullen de verzoeken op de openbare zitting van 26 augustus toelichten. Ook het Openbaar Ministerie (OM) zal zijn visie op de verzoeken geven.
Christel Ambrosius werd op 9 januari 1994 verkracht en vermoord in het huis van haar grootmoeder, aan de rand van het Veluwse dorp Putten. Kort daarna arresteerde de politie Viets, Du Bois en een aantal vrienden van hen.
Viets en Du Bois legden na verloop van tijd bekennende verklaringen af, die mede tot hun veroordeling door de rechtbank in Zutphen en, in hoger beroep, door het gerechtshof in Arnhem hebben geleid. Dat hof veroordeelde hen in 1995 tot tien jaar cel.
=====================================================
Ik gun het ze wel......dat geld dan he !
[Dit bericht is gewijzigd door calvobbes op 19-08-2002 14:48]
8 jaar onschuldig in de cel vergeet je niet zomaar.
Er staan bedragen voor. Ik vind dus niet dat ze zoveel geld mogen krijgen.
quote:Het irriteert mij enorm dat wij met z'n allen dit soort geblunder moeten financieren.
Op maandag 19 augustus 2002 14:48 schreef qltel het volgende:
La(a)t(en) justitie wij met z'n allen maar eens flink betalen voor de begane stommiteiten.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de heren recht hebben op een flink bedrag.
En begin niet zo zielig te doen dat wij voor justitiele flaters want als het voor de volle 100% uit de burger zijn zak komt dan betaal je een halve euro (2x4,4= 9 miljoen gedeeld over 16 miljoen burgers) dus ik weet nie wat jij verdiend maar ik hoef daar iig niet wakker van te liggen snachts.
quote:Het spijt me dat ik het moet zeggen, maar ik ben het niet met deze vergelijking eens. Bij een medische fout oid wordt je leven niet breeduit uitgemeten in de pers en wordt er in de buurt niet over je familie ed geroddeld.
Op maandag 19 augustus 2002 14:52 schreef Gia het volgende:
Ik vind het een te hoge claim. Er staat een bedrag voor per dag dat je onschuldig in de gevangenis zit en dat moeten ze krijgen. Daarbovenop kan dan nog een bedrag voor smartegeld, maar dit is absurd hoog. Zelfs iemand die door een medische fout levenslang lichamelijk ongemak heeft of zelfs invalide wordt, krijgt niet zoveel.Er staan bedragen voor. Ik vind dus niet dat ze zoveel geld mogen krijgen.
quote:Ben ik het helemaal mee eens.
Op maandag 19 augustus 2002 14:57 schreef Eightball het volgende:[..]
Het irriteert mij enorm dat wij met z'n allen dit soort geblunder moeten financieren.
Dit neemt natuurlijk niet weg dat de heren recht hebben op een flink bedrag.
Maar los daarvan mogen ze van mij het bedrag krijgen, gezien het onrecht wat is aangedaan...
quote:Nou ja, daar waar mensen werken komen fouten voor.
Op maandag 19 augustus 2002 14:57 schreef Eightball het volgende:
Het irriteert mij enorm dat wij met z'n allen dit soort geblunder moeten financieren.Dit neemt natuurlijk niet weg dat de heren recht hebben op een flink bedrag.
En eigenlijk is geen enkel bedrag voldoende compensatie voor de twee mannen uit Putten. Wat ze hebben meegemaakt en wat ze hebben gemist aan gezinsleven e.d. valt wat mij betreft niet in geld uit te drukken.
OM: schade Puttens duo fors lager
LEEUWARDEN Het Openbaar Ministerie in Leeuwarden heeft de schadevergoeding voor de twee ex-veroordeelden in de Puttense moordzaak becijferd op 220.000 euro per persoon.Dat is maar eentiende van de 2,2 miljoen euro die Wilco Viets en Herman Du Bois ieder hebben geeist. De berekening van het OM is gebaseerd op de standaardvergoeding voor de tijd die de twee hebben doorgebracht in voorlopige hechtenis en gevangenschap. De advocaat-generaal bestrijdt de claim van de raadsman van het duo dat er in deze bijzondere zaak ook een bijzondere vergoeding moet komen.Het hof doet op zijn vroegst over zes weken uitspraak.
Ik ben het niet met het OM eens. Zes jaar voor niks vastzitten, daar mag best wat tegenover staan.
quote:Ja, maar geen 1000 euro per dag, zoals ze zelf in gedachte hadden.
Op maandag 26 augustus 2002 14:54 schreef SigmundFreud het volgende:
Ik ben het niet met het OM eens. Zes jaar voor niks vastzitten, daar mag best wat tegenover staan.
Er staan bedragen voor. 100 gulden per dag of zo. Hierbovenop nog wat smartegeld en dat is het dan wel.
2,2 miljoen per persoon kunnen ze echt wel vergeten.
Ik vind dat er wel een wat hoger bedrag tegenover mag staan, buiten dat zij 6 jaar vast hebben gezeten, zal dit hele verhaal hen ook de rest van hun leven blijven achtervolgen, denk hierbij aan de naaste omgeving, je baan e.d.
ok, 10 x zoveel is ook weer te veel van het goede.....maar meer als het OM ze nu wil geven vind ik wel normaal
quote:Volgens mij was het een paar jaar geleden 100 gulden per dag. Als ze nu 100 Euro krijgen, zit er al smartegeld bijgeteld, dus. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vergoeding voor onterecht zitten nu ineens verdubbeld is.
Op maandag 26 augustus 2002 15:23 schreef skyhigh het volgende:
Het bedrag wat het OM heeft berekent komt inderdaad uit rond de 100 euro per dag, uitgaande van 365 dagen in een jaar.
100 piek per dag is natuurlijk een hondefooi.
quote:oh ja joh. Er is toch duidelijk bewezen dat ze het niet gedaan kunnen hebben, of weet jij er meer van?
Op maandag 26 augustus 2002 23:26 schreef Argento het volgende:
Het vervelende is dat ze beide gewoon schuldig zijn.
quote:De vergoeding lag een aantal jar geleden op een bedrag tussen de 100 gulden en de 500 gulden ( door de rechter te bepalen)...
Op maandag 26 augustus 2002 18:17 schreef Gia het volgende:[..]
Volgens mij was het een paar jaar geleden 100 gulden per dag. Als ze nu 100 Euro krijgen, zit er al smartegeld bijgeteld, dus. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de vergoeding voor onterecht zitten nu ineens verdubbeld is.
dás toch belachelijk...
quote:Ja maar, je moet er dan nog wel kost en inwoning van aftrekken!
Op maandag 26 augustus 2002 21:36 schreef ButcherBird het volgende:
Naar mijn mening moet er gekeken worden wat ze vóór hun tijd in de cel per jaar verdienden, en dat maal 7. Dan is hun inkomstenderving vergoedt en mag er van mij nog 100.000 Euro smartegeld bovenop.100 piek per dag is natuurlijk een hondefooi.
quote:[
En dat terwijl volgens mij de twee moordenaars onder veel blijdschap 2 jaar geleden weer vrij zijn gelaten..![]()
Waar rook is, is vuur, en ze hebben op een gegeven moment zelfs bekendquote:Op dinsdag 15 maart 2005 17:13 schreef Diepvriez het volgende:
¤ 100,00 voor je leven per dag........
En dan afvragen waarom er zoveel criminaliteit is. Als een mensen leven zo weinig waard is, ...waarom niet.
En niet vergeten dat je waarschijnlijk nooit meer over straat kan lopen zonder dat er over je geklets wordt, iedereen die naar je omkijkt. reputatie naar de klote, ...etc. etc.
ach ja...
Nou dat je iets bekend wat je niet hebt gedaan komt wel vaker voor als ik naar sommige interviews met de politie kijk en dit blijkt ook uit psychologische testen enzo. Toch ben ik met je eens dat het voor mij nog niet vast staat dat ze het niet gedaan hebben.quote:Op woensdag 16 maart 2005 08:43 schreef Taurus het volgende:
Waar rook is, is vuur, en ze hebben op een gegeven moment zelfs bekend![]()
" Tsja die druk he.. "
Als je er niets mee te maken hebt blijf je toch ontkennen !
Ik weet dat dit niet echt professioneel is, maar dat ben ik ook niet en 't werkt vooralsnog volgens mij het beste: ik vind ze gewoon rattenkoppen hebben. Ik zie ze er zo voor aan, ik vind ze echt niet overkomen als het 'zielige stel wat onterecht is veroordeeld'..quote:Op woensdag 16 maart 2005 09:10 schreef livEliveD het volgende:
[..]
Nou dat je iets bekend wat je niet hebt gedaan komt wel vaker voor als ik naar sommige interviews met de politie kijk en dit blijkt ook uit psychologische testen enzo. Toch ben ik met je eens dat het voor mij nog niet vast staat dat ze het niet gedaan hebben.
quote:Op woensdag 16 maart 2005 12:02 schreef Taurus het volgende:
[..]
Ik weet dat dit niet echt professioneel is, maar dat ben ik ook niet en 't werkt vooralsnog volgens mij het beste: ik vind ze gewoon rattenkoppen hebben. Ik zie ze er zo voor aan, ik vind ze echt niet overkomen als het 'zielige stel wat onterecht is veroordeeld'..
8 jaar in de bak, iedereen kijkt je raar aan...quote:Op maandag 19 augustus 2002 14:52 schreef Gia het volgende:
Tsjek eerste regelquote:Op donderdag 17 maart 2005 13:17 schreef Thieske het volgende:
[..]
Jij bent niet serieus te nemen als je het uiterlijk van mensen een rol laat spelen.
(in het strafrecht in ieder geval)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |