abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_117454350
Wat is de Buy Nothing New Maand?

Buy Nothing New-Maand // Pilot in oktober 2012
Ken je de ervaring dat je in je kast iets ontdekt wat je totaal was vergeten? Dat is niet uitzonderlijk, want we hebben allemaal veel spullen. De één meer dan de ander, maar bijna iedereen heeft meer goederen dan hij of zij dagelijks gebruikt. Kijk maar eens naar wat men zoal op zolders, in kasten en in kelders heeft liggen.

Als dat bij jou ook zo is, doe dan mee aan het opnieuw ontdekken wat je al hebt in de Buy Nothing New-Maand. Een actie die bewustwording stimuleert over alles dat we allemaal reeds bezitten en iedereen oproept een maand lang niets nieuws te kopen.. en te genieten van wat we al hebben.

Want wat zo leuk is; Iets dat we wel hebben maar niet gebruiken, kan worden weggegeven, uitgeleend, 2e hands verkocht , verhuurd of geruild tegen iets waarvan we weer vrolijk van worden. Dat kan ook geld zijn. Van sommige spullen weten we niet eens waar het voor dient of waar het vandaan komt. Tijdens de Buy Nothing New-Challenge in oktober kun daar eens bij stil staan. Zo herontdekken we een maand lang alles dat we al hebben en dat is best heel bijzonder.

We hopen dat de site er een bron van ideeën & inspiratie voor is!

Wie doet er hier nog meer mee?

Fok!kers die meedoen!

Mvr.Poes
Tamashii
just_agirl
Stormqueen
kirsten.
Modder
Cherrylips

Ik heb besloten mee te doen omdat ik vond dat ik teveel geld uitgaf, en ook veels te makkelijk. Grotendeels aan dingen die ik wel echt nodig heb, maar we kennen allemaal wel dat we van een deel van het geld ook niet weten waar het heen gaat. Daar wilde ik eens achter komen, het voorkomen en eens kijken of ik het volhoud een hele maand niks te kopen.

Ik nodig iedereen in dit topic uit gezellig mee te doen, mijn verhalen te komen lezen en mij te steunen! Een maand lang zal ik jullie van mijn ups en downs op de hoogte houden! En ik zal jullie ook laten weten wat mijn eerste aankoop word na die maand.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mvr.Poes op 02-10-2012 14:46:07 ]
pi_117454381
Vandaag is de eerste dag en het lijkt nog een beetje een ver van mijn bed show maar het is toch echt begonnen, vanaf vandaag mag ik een maand lang niks meer kopen!

Het voelt een beetje gek en het kopen is nog niet uit mijn systeen verbannen maar ik heb nog niet de drang om iets te kopen.
Volgens de bedenkers van het idee mag je wel dingen tweedehands kopen maar dat doe ik al vaak genoeg en dan zou ik het mezelf wel heel makkelijk maken. Dit doe ik dus ook niet.
pi_117454409
Ik doe wel mee, ik doe eigenlijk al maanden niks anders
Ow wacht! Deze maand niet, ik ga op vakantie volgende week :P

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2012 08:40:16 ]
pi_117454435
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 08:40 schreef Roellie80 het volgende:
Ik doe wel mee, ik doe eigenlijk al maanden niks anders
Ow wacht! Deze maand niet, ik ga op vakantie volgende week :P
Zou wel een leuke budgetvakantie worden dan :7 . Nee ik snap het, volgende keer beter! Heb je nog wel tips?
  maandag 1 oktober 2012 @ 08:47:29 #5
149959 SQ
snelle trees
pi_117454526
Ik doe mee, mijn rekening kan dit wel gebruiken :')
disclaimer
pi_117454543
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 08:41 schreef Mvr.Poes het volgende:

[..]

Zou wel een leuke budgetvakantie worden dan :7 . Nee ik snap het, volgende keer beter! Heb je nog wel tips?
Het zit er bij mij een beetje ingebakken. Natuurlijk koop je wel je noodzakelijke dingen vanuit de supermarkt maar wat zou je verder nodig hebben?

De TV, de bank en je bed heb je al thuis staan. Je bent een vrouw dus waarschijnlijk heb je ook meer dan genoeg kleren en schoenen. Zo moeilijk is het niet. Je moet je gewoon altijd bij alles afvragen; "Ga ik dit werkelijk gebruiken?".
  maandag 1 oktober 2012 @ 08:49:49 #7
149959 SQ
snelle trees
pi_117454557
Vooral "heb ik dit werkelijk NU nodig" denk ik :P
disclaimer
pi_117454671
Leuk dat je meedoet stormqueen! Welkom! Post je ook hoe het je vergaat?

Wat kleding betreft, ik ben helaas niet in de luxe positie dat ik kasten vol heb. Ik had vroeger heel weinig en sinds dat ik uit huis ben en studeer is het wel beter maar voor sommige seizoenen (zoals herfst/winter) heb ik net aan genoeg/ te weinig.
Gelukkig heb ik vorige week nog een trui en een jurkje bijgekocht, scheelt weer.
pi_117454777
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 08:58 schreef Mvr.Poes het volgende:
Leuk dat je meedoet stormqueen! Welkom! Post je ook hoe het je vergaat?

Wat kleding betreft, ik ben helaas niet in de luxe positie dat ik kasten vol heb. Ik had vroeger heel weinig en sinds dat ik uit huis ben en studeer is het wel beter maar voor sommige seizoenen (zoals herfst/winter) heb ik net aan genoeg/ te weinig.
Gelukkig heb ik vorige week nog een trui en een jurkje bijgekocht, scheelt weer.
haha ik wilde dit vorige maand doen maar door omstandigheden is dat er allemaal niet van gekomen, nu een 2e kans. Op pinterest is er ook zo'n principe, de no-spend month. Daar staan ook wel wat tips in.

Maar het makkelijkste vind ik zelf niet in de buurt van winkels komen :p. Vrij lastig voor mij want ik woon in de drukste winkelstraat van Leiden. Verder, zorg dat je genoeg te doen hebt. Ga stofzuigen, maak eens een keukenkastje van binnen schoon, neem een hobby. Ik merk dat ik snel ga shoppen als ik me verveel. Als ik eenmaal iets te doen heb is die shopdrang ook zo weer weg hoor :P
  Moderator maandag 1 oktober 2012 @ 09:08:42 #10
9859 crew  Karina
Woman
pi_117454802
Voor mij is dit heel makkelijk, ik koop sowieso zelden iets.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  maandag 1 oktober 2012 @ 09:26:21 #11
149959 SQ
snelle trees
pi_117455141
Mijn zwak zit veel meer in online shoppen helaas. Maar ik heb een goede stok, ik moet sparen voor mijn bruiloft :D
disclaimer
  Moderator maandag 1 oktober 2012 @ 09:37:06 #12
9859 crew  Karina
Woman
pi_117455356
Ik moet nog wel een verjaardagskado kopen, maar heel toevallig gaat dat waarschijnlijk iets tweedehands worden.
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
pi_117456603
Hoe doe je dat met eten dan?
pi_117456704
Dit doe ik dus al bijna altijd, deze maand zal dat ook wel weer lukken.
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_117457159
Ga je dan ook 'n maand niet op stap, of hoe moet ik dat zien?
pi_117457183
En dan volgende maand helemaal los?
  maandag 1 oktober 2012 @ 10:50:20 #17
149959 SQ
snelle trees
pi_117457269
Niks nieuws kopen is toch niet hetzelfde als geen euro uitgeven :') Damn :')
disclaimer
pi_117457279
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:30 schreef Tja..1986 het volgende:
Hoe doe je dat met eten dan?
Ik hou mijn budget wat ik voor eten heb (50-70 e p/w) ook aan deze maand. En als mijn kat ziek wordt neem ik dat arme dier ook gewoon mee naar de dierenarts. Je kan niet met alles stoppen natuurlijk, maar het gaat er ook meer om dat je je ervan bewust wordt hoeveel je nou eigelijk uitgeeft aan dingen die je wellicht helemaal niet nodig hebt.
pi_117457323
quote:
6s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:50 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Ik hou mijn budget wat ik voor eten heb (50-70 e p/w) ook aan deze maand. En als mijn kat ziek wordt neem ik dat arme dier ook gewoon mee naar de dierenarts. Je kan niet met alles stoppen natuurlijk, maar het gaat er ook meer om dat je je ervan bewust wordt hoeveel je nou eigelijk uitgeeft aan dingen die je wellicht helemaal niet nodig hebt.
Ach ja. Als je daar een Viva-achtige campagne voor nodig hebt, so be it. Maar vraag me af wat het effect op lange termijn is. Je hebt in principe vrij weinig nodig naast je woonlasten, wat brood en rijst natuurlijk.
pi_117457367
quote:
7s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:52 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ach ja. Als je daar een Viva-achtige campagne voor nodig hebt, so be it. Maar vraag me af wat het effect op lange termijn is. Je hebt in principe vrij weinig nodig naast je woonlasten, wat brood en rijst natuurlijk.
Dat is toch het hele punt? maar bij een hoop mensen gaat een hele hoop geld op aan iets waarvan je het vaak naderhand helemaal niet meer weet.
pi_117457430
quote:
6s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:53 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Dat is toch het hele punt? maar bij een hoop mensen gaat een hele hoop geld op aan iets waarvan je het vaak naderhand helemaal niet meer weet.
Ja het principe is goed hoor. Maar het heeft een 'meh' randje. Beter is het om bewust te kopen wat je nodig hebt. Als je strijkijzer kapot gaat, koop gewoon een nieuwe. Als je bewust wilt doen, haal er 1 bij de kringloop. Of koop een eco-ijzer (ja, die bestaan).

Maar een maandje de boel op pauze zetten (zo op het eerste gezicht voor de meeste alleen leuk omdat het geld bespaart (omdat er getrouwd moet worden bijv.)), mja.
  maandag 1 oktober 2012 @ 10:55:57 #22
179534 Waaghals
she appeared like an angel
pi_117457432
Kopen zullen jullie! anders komen we nooit uit de crisis :D
Don't try to wake me in the morning, cause i will be gone
pi_117457487
quote:
7s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:55 schreef Luigi het volgende:

[..]

Ja het principe is goed hoor. Maar het heeft een 'meh' randje. Beter is het om bewust te kopen wat je nodig hebt. Als je strijkijzer kapot gaat, koop gewoon een nieuwe. Als je bewust wilt doen, haal er 1 bij de kringloop. Of koop een eco-ijzer (ja, die bestaan).

Maar een maandje de boel op pauze zetten (zo op het eerste gezicht voor de meeste alleen leuk omdat het geld bespaart (omdat er getrouwd moet worden bijv.)), mja.
Nah ik ga vanmiddag ook gewoon een kruimelzuiger halen hoor. Waarom? Omdat ik er al een maand over loop te prakiseren dat ik gek wordt van de zooi van de katten en de stofzuiger toch wel zwaar is en vanwege ruimtegebrek verspreid is over 3 plaatsen.

Voor mij is zo'n no-spend month niet gelijk niets meer kopen, maar je veel bewuster zijn van wát je koopt (dus wat jij zegt). Veel van mijn geld gaat namelijk op aan 'LEUK' , waarvan je geen idee achteraf meer hebt wat het precies was en of je er nou veel gelukkiger van bent geworden. Maar nu ik mezelf zo'n herinnering heb gegeven denk ik er wat meer bij na als ik geld uitgeef. En op die manier hoop ik dat er een beetje in te zetten voor de rest van het jaar zegmaar. Niet per sé omdat ik geld moet besparen want dan had ik dat allang gedaan ;)
pi_117457754
quote:
6s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:57 schreef kirsten. het volgende:

[..]

Nah ik ga vanmiddag ook gewoon een kruimelzuiger halen hoor. Waarom? Omdat ik er al een maand over loop te prakiseren dat ik gek wordt van de zooi van de katten en de stofzuiger toch wel zwaar is en vanwege ruimtegebrek verspreid is over 3 plaatsen.

Voor mij is zo'n no-spend month niet gelijk niets meer kopen, maar je veel bewuster zijn van wát je koopt (dus wat jij zegt). Veel van mijn geld gaat namelijk op aan 'LEUK' , waarvan je geen idee achteraf meer hebt wat het precies was en of je er nou veel gelukkiger van bent geworden. Maar nu ik mezelf zo'n herinnering heb gegeven denk ik er wat meer bij na als ik geld uitgeef. En op die manier hoop ik dat er een beetje in te zetten voor de rest van het jaar zegmaar. Niet per sé omdat ik geld moet besparen want dan had ik dat allang gedaan ;)
Voor de prijs van een kruimelzuiger kun je 100 veger-en-blikken kopen met een energieverbruik van exact 0. Heb je voor elke verdieping 1,99 (gokje) uitgegeven. Dát heeft pas zin :).
pi_117457795
quote:
6s.gif Op maandag 1 oktober 2012 11:06 schreef Luigi het volgende:

[..]

Voor de prijs van een kruimelzuiger kun je 100 veger-en-blikken kopen met een energieverbruik van exact 0. Heb je voor elke verdieping 1,99 (gokje) uitgegeven. Dát heeft pas zin :).
da's waar. Maar dan hebben we natuurlijk ook nog de component 'lui' en dat ik niet de hele vloer afga met een stoffer en blik.

[ Bericht 0% gewijzigd door kirsten. op 01-10-2012 13:08:33 ]
pi_117460069
Wow dit is echt een goed idee!
pi_117460386
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:17 schreef just_agirl het volgende:
Wow dit is echt een goed idee!
Ik snap werkelijk niet dat dit zo nieuw is voor een aantal mensen.

Hebben jullie normaal geen vrijheid meer dan? gaan jullie gebukt onder de verplichting gebruik te maken van kortingen/acties en aanbiedingen?

Je HOEFT echt niet naar de winkel. De enige rede om het centrum in te gaan is om iets te kopen wat aan vervanging toe is. Verlos jezelf van de eeuwige onlesbare consumptiedrang.
pi_117460472
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 12:27 schreef Roellie80 het volgende:

[..]

Ik snap werkelijk niet dat dit zo nieuw is voor een aantal mensen.

Hebben jullie normaal geen vrijheid meer dan? gaan jullie gebukt onder de verplichting gebruik te maken van kortingen/acties en aanbiedingen?

Je HOEFT echt niet naar de winkel. De enige rede om het centrum in te gaan is om iets te kopen wat aan vervanging toe is. Verlos jezelf van de eeuwige onlesbare consumptiedrang.
Dit soort initatieven zijn toch alleen maar goed om veranderingen te brengen in onze cultuur van massaconsumptie?
Ik ga vaak naar de winkels, vooral winkels zoals de Etos of kruidvat. Dan ben ik snel geneigd om kleine dingen te kopen, wat ook aardig optelt alles bij elkaar. Daarom is het goed om daarbij stil te staan en gewoon een maand even niks te kopen.
pi_117461082
Ik doe mee. EN dat wordt ongelofelijk moeilijk. :')
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_117461156
Arme fabrikanten en ondernemers, gaat het al moeilijk en dan wil men een niet-kopen maand invoeren. ;( :')
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')