abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 30 september 2012 @ 20:26:24 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117436576
M'n vader heeft als hobby eendjes bijvoeren. Daar maakt hij daar altijd zelf brood voor (Euroshopper meel + gist). Nu gaat hij een maandje naar het buitenland en neem ik het van hem over. Ik heb zelf niet zo'n zin of tijd om 30 dagen achter elkaar deeg te kneden, 2 uur te laten rijzen en daarna te bereiden.

M'n vraag: waar kan ik voor 10 eendjes voor een periode van 30 dagen goedkoop eendenvoer kopen?

Ik heb zelf dit gevonden: Garvo Drijvend eendenvoer 19
http://www.baroen.nl/inde(...)oer-30-12-5kg-detail

Maar dat is 20 euro voor 12,5kg en ik heb 30~40kg nodig dus zoek dus iets goedkopers.
Iemand een suggestie voor waar ik het het goedkoopst zelf kan halen of webwinkel om het te laten bezorgen?
pi_117436783
Vraag oud brood aan de bakker.
Dat krijg je altijd gratis mee.

[ Bericht 38% gewijzigd door AppelCake op 30-09-2012 20:35:18 ]
  zondag 30 september 2012 @ 20:35:51 #3
139330 TNA
For the stars that shine
pi_117438258
AH 3 broden voor ¤ 2.00
wie een kuil graaft voor een ander....is nooit werkloos. Inmiddels 69+
pi_117438501
Zijn het wilde steigerschijters in een park of tamme in een privévijver?

Als het zijn eigen eenden zijn kan je natuurlijk zeggen "pa, heel leuk dat ik die beesten moet voeren, maar ik wil er niet te veel tijd aan besteden. Doe mij even wat geld voor fatsoenlijk voer"

Wilde overleven het prima een maandje met wat minder voer.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_117442103
Brood is eigenlijk niet zo goed voor eenden, al zal zelfgemaakt brood zonder zout misschien minder slecht zijn. Het goedkoopst is denk ik om gewoon kippengraan o.i.d. voeren als je ze iets wilt geven. Zoiets als dit: http://www.broekhuizens.n(...)-watervogelvoer.html 25 kilo voor ¤13,95 (graan niet in het water gooien maar op de oever voeren, want het zinkt). Verder eten eenden vooral veel planten zoals gras, en dat is op de meeste plekken nog ruimschoots voorhanden. Als het gewoon wilde eenden zijn of eenden in een park zullen ze vast niet zoveel tekort komen als je ze wat minder voert tijdelijk.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 1 oktober 2012 @ 01:43:24 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117452985
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:56 schreef Resistor het volgende:
Zijn het wilde steigerschijters in een park of tamme in een privévijver?
Het is een apartementencomplex binnentuin vijver, naast het werken aan z'n moestuintje vind m'n pa het leuk om de eendjes te voeren :)
  maandag 1 oktober 2012 @ 01:57:55 #8
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117453085
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 21:47 schreef Miss_Isis het volgende:
Brood is eigenlijk niet zo goed voor eenden, al zal zelfgemaakt brood zonder zout misschien minder slecht zijn. Het goedkoopst is denk ik om gewoon kippengraan o.i.d. voeren als je ze iets wilt geven. Zoiets als dit: http://www.broekhuizens.n(...)-watervogelvoer.html 25 kilo voor ¤13,95 (graan niet in het water gooien maar op de oever voeren, want het zinkt). Verder eten eenden vooral veel planten zoals gras, en dat is op de meeste plekken nog ruimschoots voorhanden. Als het gewoon wilde eenden zijn of eenden in een park zullen ze vast niet zoveel tekort komen als je ze wat minder voert tijdelijk.
Dank, er gaat een wereld voor me open nu ik weet dat ze ook kippengraan kunnen krijgen. 25kg voor 14 euro lijkt me een prima prijs, misschien moet m'n pa maar helemaal hierop overstappen, scheelt hem een heleboel tijd met het kneden, rijzen en bereiden van z'n zelfgemaakte brood, qua kosten is het hetzelfde en het is gezonder (voedingswaarde) voor de eendjes.
  maandag 1 oktober 2012 @ 02:09:18 #9
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117453162
quote:
7s.gif Op zondag 30 september 2012 20:35 schreef TNA het volgende:
Waarom koop je niet gewoon goedkoop brood?
quote:
0s.gif Op zondag 30 september 2012 20:52 schreef Gravedigger het volgende:
AH 3 broden voor ¤ 2.00
Goedkoop brood is op zich ook wel een optie maar nu ik toch de eendjes voeren taak op me neem doe ik gelijk m'n research wat de mogelijkheden zijn natuurlijk.
  maandag 1 oktober 2012 @ 02:10:24 #10
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117453165
quote:
7s.gif Op zondag 30 september 2012 20:29 schreef AppelCake het volgende:
Vraag oud brood aan de bakker.
Dat krijg je altijd gratis mee.
Maken mensen daar dan geen misbruik van door te beweren dat ze het gebruiken om eendjes te voeren maar het dan zelf op te eten?
  maandag 1 oktober 2012 @ 10:01:40 #11
139330 TNA
For the stars that shine
pi_117455839
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 02:10 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Maken mensen daar dan geen misbruik van door te beweren dat ze het gebruiken om eendjes te voeren maar het dan zelf op te eten?
Aan mensen die zulke rommel eten heeft de bakker toch geen klant.
pi_117465101
quote:
14s.gif Op maandag 1 oktober 2012 01:57 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Dank, er gaat een wereld voor me open nu ik weet dat ze ook kippengraan kunnen krijgen. 25kg voor 14 euro lijkt me een prima prijs, misschien moet m'n pa maar helemaal hierop overstappen, scheelt hem een heleboel tijd met het kneden, rijzen en bereiden van z'n zelfgemaakte brood, qua kosten is het hetzelfde en het is gezonder (voedingswaarde) voor de eendjes.
Ik denk niet dat kippengraan een volledig voer is voor eenden, maar goed dat is brood ook niet natuurlijk. Het is in ieder geval wel voedzaam en kan geen kwaad. Als je vader de eendjes extra wil verwennen kan hij er ook nog een paar maden of meelwormpjes bij voeren (heel goedkoop te halen bij bijna elke dierenwinkel) en misschien wat restjes groen uit zijn moestuin (wat minder mooie andijviebladeren of zo). Dan komt het nog wat meer in de buurt van wat een eend normaal gesproken hoort te eten; namelijk groenvoer en insecten :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
pi_117469430
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 02:10 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

Waarom zou iemand oud brood eten? :{
pi_117481697
Brood of iets dergelijks zou ik niet voeren. Het is goed bedoeld, maar ze zijn er niet bij gebaat. Kippengraan zou ik ook niet zo snel doen, ze zijn gebouwd op het eten van dingen als kroos. Hoewel ze het graan vast zullen eten, vraag ik me af in hoeverre ze het goed kunnen verteren.

Waarom ik geen brood zou voeren:

quote:
In het water kunnen eenden en andere watervogels zelf voldoende natuurlijk voedsel vinden. Het is dus niet nodig om ze brood en andere voedselresten te voeren. Ze kunnen er zelfs dood van gaan. Door het voeren, gaan de dieren zelf niet meer op zoek naar voedsel. Hierdoor krijgen ze minder beweging en worden ze lui, dik en ziek. Ook zijn brood en andere voedselresten voor eenden en watervogels ongezond. Een groot deel van de dieren sterft vroegtijdig omdat ze ziek of te dik zijn of een tekort aan vitaminen, kalk en mineralen hebben. Normaal kan een eend 29 jaar worden, maar de meeste stadseenden die regelmatig gevoerd worden, worden niet ouder dan twee jaar.
http://www.rijnland.net/actueel/nieuws/@226742/pagina/
"The problem with common sense is that most people are morons."
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 14:28:10 #15
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  dinsdag 2 oktober 2012 @ 14:31:06 #16
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_117504184
quote:
10s.gif Op maandag 1 oktober 2012 10:01 schreef TNA het volgende:

[..]

Aan mensen die zulke rommel eten heeft de bakker toch geen klant.
quote:
13s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:51 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Wat is de definitie van oud brood? Is dat brood dat langer dan een dag oud is of is dat brood dat droog, keihard en verschimmeld is :?

Ikzelf eet zonder problemen 5 dagen oud brood bijvoorbeeld
pi_117506422
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 14:31 schreef slashdotter3 het volgende:

[..]

[..]

Wat is de definitie van oud brood? Is dat brood dat langer dan een dag oud is of is dat brood dat droog, keihard en verschimmeld is :?

Ikzelf eet zonder problemen 5 dagen oud brood bijvoorbeeld
Vraag gewoon eens oud brood dan zie je het zelf, ze doen er niet raar over ofzo. :')
pi_117513729
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 21:07 schreef Lolaatje het volgende:
Brood of iets dergelijks zou ik niet voeren. Het is goed bedoeld, maar ze zijn er niet bij gebaat. Kippengraan zou ik ook niet zo snel doen, ze zijn gebouwd op het eten van dingen als kroos. Hoewel ze het graan vast zullen eten, vraag ik me af in hoeverre ze het goed kunnen verteren.

Waarom ik geen brood zou voeren:

[..]

http://www.rijnland.net/actueel/nieuws/@226742/pagina/
Eenden horen inderdaad (water)planten en insecten te eten, maar graan kunnen ze ook eten. Het is in ieder geval beter dan gewoon brood, en aangevuld met wat groenvoer en meelwormen o.i.d. lijkt het me een heel redelijk dieet voor een stel half-wilde eenden in een vijvertje. Volgens de vogelbescherming is kippengraan ook geschikt om eenden bij te voeren:

quote:
Watervogels in stadsparken hebben de drang om weg te trekken vaak verloren. Wilt u deze vogels bijvoeren dan kunt u beter niet teveel brood voeren. Hier zit zout in en dat is niet zo gezond. Wilt u toch iets doen dan kunt u het beste een zaad- of graanmengsel geven, bijvoorbeeld kippenvoer. Als er een dik pak sneeuw ligt, kunt u ze verder helpen door de sneeuw weg te schuiven en zo een open plek te creëren waar ze weer bij het gras kunnen.

bron: http://www.vogelbeschermi(...)s_voeren/q/fq_id/130
Ze zullen het dus ongetwijfeld wel kunnen verteren :)
pi_117514188
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 oktober 2012 18:30 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ze zullen het dus ongetwijfeld wel kunnen verteren :)
Ah, goed om te weten.
"The problem with common sense is that most people are morons."
  woensdag 17 oktober 2012 @ 13:17:06 #20
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_118078801
Kleine update: bij de dierenwinkel een grote zak Kasper Fauna Food voor watervogels gekocht. 15 euro voor 25kg. Maar die beesten zijn brood gewend en vreten het niet. Nu bakt m'n vader dat spul in het brood mee.

Maar de laatste week zijn er van de 10 eendjes de afgelopen week 3 uit de binnentuin verdwenen.
Ze zijn bijna 5 maanden oud.

Nu vraag ik me af:
zijn die 3 uitgevlogen omdat ze volwassen zijn geworden en een natuurlijke drang hebben de wereld te verkennen en een partner te zoeken? 2 mannetjes en 1 vrouwtje trouwens.

Of zijn ze gewoon door een hongerige buurman opgevreten? ;(
  Moderator woensdag 17 oktober 2012 @ 13:28:36 #21
9859 crew  Karina
Woman
pi_118079209
Ik vind het wel heel lief dat je dit overneemt van je vader :)

Verder geen idee helaas ;)
Op donderdag 15 mei 2014 22:18 schreef sp3c het volgende:
niet zo tof doen
  woensdag 17 oktober 2012 @ 13:32:26 #22
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_118079339
quote:
13s.gif Op maandag 1 oktober 2012 16:51 schreef AppelCake het volgende:

[..]

Oud brood is perfect voor wentelteefjes. ^O^.
And so is the past
pi_118081830
quote:
5s.gif Op woensdag 17 oktober 2012 13:17 schreef slashdotter3 het volgende:
Kleine update: bij de dierenwinkel een grote zak Kasper Fauna Food voor watervogels gekocht. 15 euro voor 25kg. Maar die beesten zijn brood gewend en vreten het niet. Nu bakt m'n vader dat spul in het brood mee.

Maar de laatste week zijn er van de 10 eendjes de afgelopen week 3 uit de binnentuin verdwenen.
Ze zijn bijna 5 maanden oud.

Nu vraag ik me af:
zijn die 3 uitgevlogen omdat ze volwassen zijn geworden en een natuurlijke drang hebben de wereld te verkennen en een partner te zoeken? 2 mannetjes en 1 vrouwtje trouwens.

Of zijn ze gewoon door een hongerige buurman opgevreten? ;(
Haha, verwende beesten weten niet wat goed voor ze is. Wat lief van je vader dat hij extra moeite doet voor de eendjes en dat voer mee bakt in het brood :)

Wat betreft de vermiste eendjes, ik kan me voorstellen dat ze rond deze tijd de vleugels nemen om de wereld te verkennen of een stuk weg te trekken. Het wordt natuurlijk kouder en misschien voelen ze de drang om een stukje richting het zuiden te gaan als ze andere vogels over horen vliegen. Wilde vogels kun je niet dwingen te blijven natuurlijk. Maar als ze het goed hebben in die binnentuin en er is genoeg voer dan zullen ze in het voorjaar vast terug komen en/of jonkies krijgen. En als de wilde eenden weg gaan/blijven geef je je vader voor zijn verjaardag een koppeltje gekortwiekte mandarijneendjes of zo voor in de binnentuin, die zijn ook leuk O+

Vermissing ten gevolge van een hongerige buurman kan ook natuurlijk, maar hoe groot die kans is hangt misschien een beetje af van het soort volk in het appartementencomplex ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')