Het is een apartementencomplex binnentuin vijver, naast het werken aan z'n moestuintje vind m'n pa het leuk om de eendjes te voerenquote:Op zondag 30 september 2012 20:56 schreef Resistor het volgende:
Zijn het wilde steigerschijters in een park of tamme in een privévijver?
Dank, er gaat een wereld voor me open nu ik weet dat ze ook kippengraan kunnen krijgen. 25kg voor 14 euro lijkt me een prima prijs, misschien moet m'n pa maar helemaal hierop overstappen, scheelt hem een heleboel tijd met het kneden, rijzen en bereiden van z'n zelfgemaakte brood, qua kosten is het hetzelfde en het is gezonder (voedingswaarde) voor de eendjes.quote:Op zondag 30 september 2012 21:47 schreef Miss_Isis het volgende:
Brood is eigenlijk niet zo goed voor eenden, al zal zelfgemaakt brood zonder zout misschien minder slecht zijn. Het goedkoopst is denk ik om gewoon kippengraan o.i.d. voeren als je ze iets wilt geven. Zoiets als dit: http://www.broekhuizens.n(...)-watervogelvoer.html 25 kilo voor ¤13,95 (graan niet in het water gooien maar op de oever voeren, want het zinkt). Verder eten eenden vooral veel planten zoals gras, en dat is op de meeste plekken nog ruimschoots voorhanden. Als het gewoon wilde eenden zijn of eenden in een park zullen ze vast niet zoveel tekort komen als je ze wat minder voert tijdelijk.
quote:Op zondag 30 september 2012 20:35 schreef TNA het volgende:
Waarom koop je niet gewoon goedkoop brood?
Goedkoop brood is op zich ook wel een optie maar nu ik toch de eendjes voeren taak op me neem doe ik gelijk m'n research wat de mogelijkheden zijn natuurlijk.quote:
Maken mensen daar dan geen misbruik van door te beweren dat ze het gebruiken om eendjes te voeren maar het dan zelf op te eten?quote:Op zondag 30 september 2012 20:29 schreef AppelCake het volgende:
Vraag oud brood aan de bakker.
Dat krijg je altijd gratis mee.
Aan mensen die zulke rommel eten heeft de bakker toch geen klant.quote:Op maandag 1 oktober 2012 02:10 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Maken mensen daar dan geen misbruik van door te beweren dat ze het gebruiken om eendjes te voeren maar het dan zelf op te eten?
Ik denk niet dat kippengraan een volledig voer is voor eenden, maar goed dat is brood ook niet natuurlijk. Het is in ieder geval wel voedzaam en kan geen kwaad. Als je vader de eendjes extra wil verwennen kan hij er ook nog een paar maden of meelwormpjes bij voeren (heel goedkoop te halen bij bijna elke dierenwinkel) en misschien wat restjes groen uit zijn moestuin (wat minder mooie andijviebladeren of zo). Dan komt het nog wat meer in de buurt van wat een eend normaal gesproken hoort te eten; namelijk groenvoer en insectenquote:Op maandag 1 oktober 2012 01:57 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Dank, er gaat een wereld voor me open nu ik weet dat ze ook kippengraan kunnen krijgen. 25kg voor 14 euro lijkt me een prima prijs, misschien moet m'n pa maar helemaal hierop overstappen, scheelt hem een heleboel tijd met het kneden, rijzen en bereiden van z'n zelfgemaakte brood, qua kosten is het hetzelfde en het is gezonder (voedingswaarde) voor de eendjes.
Waarom zou iemand oud brood eten?quote:Op maandag 1 oktober 2012 02:10 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
Maken mensen daar dan geen misbruik van door te beweren dat ze het gebruiken om eendjes te voeren maar het dan zelf op te eten?
http://www.rijnland.net/actueel/nieuws/@226742/pagina/quote:In het water kunnen eenden en andere watervogels zelf voldoende natuurlijk voedsel vinden. Het is dus niet nodig om ze brood en andere voedselresten te voeren. Ze kunnen er zelfs dood van gaan. Door het voeren, gaan de dieren zelf niet meer op zoek naar voedsel. Hierdoor krijgen ze minder beweging en worden ze lui, dik en ziek. Ook zijn brood en andere voedselresten voor eenden en watervogels ongezond. Een groot deel van de dieren sterft vroegtijdig omdat ze ziek of te dik zijn of een tekort aan vitaminen, kalk en mineralen hebben. Normaal kan een eend 29 jaar worden, maar de meeste stadseenden die regelmatig gevoerd worden, worden niet ouder dan twee jaar.
quote:Op maandag 1 oktober 2012 10:01 schreef TNA het volgende:
[..]
Aan mensen die zulke rommel eten heeft de bakker toch geen klant.
Wat is de definitie van oud brood? Is dat brood dat langer dan een dag oud is of is dat brood dat droog, keihard en verschimmeld isquote:Op maandag 1 oktober 2012 16:51 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Waarom zou iemand oud brood eten?
Vraag gewoon eens oud brood dan zie je het zelf, ze doen er niet raar over ofzo.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 14:31 schreef slashdotter3 het volgende:
[..]
[..]
Wat is de definitie van oud brood? Is dat brood dat langer dan een dag oud is of is dat brood dat droog, keihard en verschimmeld is
Ikzelf eet zonder problemen 5 dagen oud brood bijvoorbeeld
Eenden horen inderdaad (water)planten en insecten te eten, maar graan kunnen ze ook eten. Het is in ieder geval beter dan gewoon brood, en aangevuld met wat groenvoer en meelwormen o.i.d. lijkt het me een heel redelijk dieet voor een stel half-wilde eenden in een vijvertje. Volgens de vogelbescherming is kippengraan ook geschikt om eenden bij te voeren:quote:Op maandag 1 oktober 2012 21:07 schreef Lolaatje het volgende:
Brood of iets dergelijks zou ik niet voeren. Het is goed bedoeld, maar ze zijn er niet bij gebaat. Kippengraan zou ik ook niet zo snel doen, ze zijn gebouwd op het eten van dingen als kroos. Hoewel ze het graan vast zullen eten, vraag ik me af in hoeverre ze het goed kunnen verteren.
Waarom ik geen brood zou voeren:
[..]
http://www.rijnland.net/actueel/nieuws/@226742/pagina/
Ze zullen het dus ongetwijfeld wel kunnen verterenquote:Watervogels in stadsparken hebben de drang om weg te trekken vaak verloren. Wilt u deze vogels bijvoeren dan kunt u beter niet teveel brood voeren. Hier zit zout in en dat is niet zo gezond. Wilt u toch iets doen dan kunt u het beste een zaad- of graanmengsel geven, bijvoorbeeld kippenvoer. Als er een dik pak sneeuw ligt, kunt u ze verder helpen door de sneeuw weg te schuiven en zo een open plek te creëren waar ze weer bij het gras kunnen.
bron: http://www.vogelbeschermi(...)s_voeren/q/fq_id/130
Ah, goed om te weten.quote:Op dinsdag 2 oktober 2012 18:30 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ze zullen het dus ongetwijfeld wel kunnen verteren
Oud brood is perfect voor wentelteefjes.quote:Op maandag 1 oktober 2012 16:51 schreef AppelCake het volgende:
[..]
Waarom zou iemand oud brood eten?
Haha, verwende beesten weten niet wat goed voor ze is. Wat lief van je vader dat hij extra moeite doet voor de eendjes en dat voer mee bakt in het broodquote:Op woensdag 17 oktober 2012 13:17 schreef slashdotter3 het volgende:
Kleine update: bij de dierenwinkel een grote zak Kasper Fauna Food voor watervogels gekocht. 15 euro voor 25kg. Maar die beesten zijn brood gewend en vreten het niet. Nu bakt m'n vader dat spul in het brood mee.
Maar de laatste week zijn er van de 10 eendjes de afgelopen week 3 uit de binnentuin verdwenen.
Ze zijn bijna 5 maanden oud.
Nu vraag ik me af:
zijn die 3 uitgevlogen omdat ze volwassen zijn geworden en een natuurlijke drang hebben de wereld te verkennen en een partner te zoeken? 2 mannetjes en 1 vrouwtje trouwens.
Of zijn ze gewoon door een hongerige buurman opgevreten?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |