abonnement Unibet Coolblue
pi_119474085
Het jammere is gewoon dat veel buitenlandse talenten zich niet hebben doorontwikkeld of zih niet 100% focussen op schaatsen. Mensen als Bokko, Marsicano, Cuck, Contin etc. Een seizoen doen ze leuk mee, daarna loopt het vast of hoor je er niks meer van.

Het zou mooi zijn als een type Silovs, Pedersen of die belg nog wat stappen kunnen maken.
Even a broken clock is right twice a day.
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 21 november 2012 @ 19:42:13 #77
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_119476718
Of Dobbin _O_
Want Dobbin _O_


Ik zou het trouwens ook leuk vinden als Hirako echt eens door kon breken, heerlijk vrolijke stijl in de bochten altijd :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_119483318
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 18:31 schreef Marsicano het volgende:

[..]

En waarom dan wel met twee armen, als ik vragen mag. De besten zie je toch echt met twee op de rug rijden... Een 1500 meter is trouwens al niet met twee armen los te rijden, ben ik van mening.
Ik ben afkomstig uit het ultrafietsen, 10km is dus voor mij een sprintje, ben gewend aan koersen over 24uur en langer. Dan moet je de klassieke schaatsafstanden anders aanpakken. 1500m reed ik op alle banen met twee armen los, dat was gewoon balk voor de kop en rammen. Er kan in de zomertraining van veel schaatsers wat beter, er is te weinig focus op het lang trainen. Ik kwam wel eens schaatsers tegen tijdens fietsevenementen. Reden die de korte afstand en zagen ze het als een duurtraining. Ik reed de langste afstand die men aanbood en zag het als een snelheidstraining. Daar heb ik het ooit nog met Henk Angenent over gehad, de meeste gewone schaatsers ontzien zich teveel in de zomer qua doorzetten in de training.
Dat ik als gewone clubrijder met maximaal 2x trainen en een uiterst beperkte techniek toch nog zo ver kon komen op de 10km (regelmatig top 10 op een gewestelijk kampioenschap, 1x top 50 SARA lijst) zegt meer over de andere schaatsers dan over mijn eigen talent.
pi_119483392
Wat is je PR Ivo?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 november 2012 @ 21:56:35 #80
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119483718
Ben het met je eens, Ivo. Het is niet voor niets dat een aantal schaatsers zoals Sven Kramer, Jorrit Bergsma, Heather Richardson of Christine Nesbitt op dit moment goed zijn. Ze trainen keihard en willen het uiterste eruit halen.

Zeker de Nederlandse sprintsters moeten veel beter kunnen dan ze nu laten zien. Ze lopen mijlenver achter op de 500 meter, terwijl ze enkele jaren geleden er best redelijk bij zaten.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119483763
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:51 schreef Remzz het volgende:
Wat is je PR Ivo?
100 14.40 BR
300 33.92 BR
500 49.68 HV
1000 1:37.76 BR
1500 2:20.55 HV
3000 4:48.78 BR
5000 8:01.05 BR
10000 16:07.23 HV

10km PR dateert wel uit 2004, ben 2 jaar geleden gestopt met wedstrijdrijden.
pi_119483919
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:57 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

100 14.40 BR
300 33.92 BR
500 49.68 HV
1000 1:37.76 BR
1500 2:20.55 HV
3000 4:48.78 BR
5000 8:01.05 BR
10000 16:07.23 HV

10km PR dateert wel uit 2004, ben 2 jaar geleden gestopt met wedstrijdrijden.
Zo netjes ^O^
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 21 november 2012 @ 22:09:31 #83
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_119484555
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 16:35 schreef Wombcat het volgende:
Ik ga er toch vanuit dat als ze de massastart toevoegen op de OS, er een afstand af zal vallen. Voor de kleine sport die schaatsen is, zijn er al veel medailles. Wmb valt de 10 km af, want internationaal is daar te weinig concurrentie op. Overigens niet alleen internationaal, ook in NL is er weinig concurrentie. De 10 km is op het WK afstanden door maar 4 verschillende schaatsers, allen uit NL, gewonnen. Da's veruit het minste van alle afstanden.
In totaal zijn er maar 17 verschillende medaillewinnaars, in 14 jaar.
Hier gaat het gewoon heen en bij allround toernooien zal de langste afstand ook wel vervallen.
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_119485026
Als je de 10km gaat schrappen op allroundtoernooien kun je het allrounden net zo goed helemaal afschaffen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." - T. Krabbé
  woensdag 21 november 2012 @ 22:37:31 #85
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_119486475
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:57 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

100 14.40 BR
300 33.92 BR
500 49.68 HV
1000 1:37.76 BR
1500 2:20.55 HV
3000 4:48.78 BR
5000 8:01.05 BR
10000 16:07.23 HV

10km PR dateert wel uit 2004, ben 2 jaar geleden gestopt met wedstrijdrijden.
Die 100metertijd kan ik hebben, maar daar houdt het dan ook mee op.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 21 november 2012 @ 22:45:14 #86
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_119486965
En Ireen niet mee naar Rusland

Het gaat weer een echt Wüst jaar worden, moeizaam/ziek in het begin en op het eind alles winnen _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_119488638
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:50 schreef ultra_ivo het volgende:

[..]

Ik ben afkomstig uit het ultrafietsen, 10km is dus voor mij een sprintje, ben gewend aan koersen over 24uur en langer. Dan moet je de klassieke schaatsafstanden anders aanpakken. 1500m reed ik op alle banen met twee armen los, dat was gewoon balk voor de kop en rammen. Er kan in de zomertraining van veel schaatsers wat beter, er is te weinig focus op het lang trainen. Ik kwam wel eens schaatsers tegen tijdens fietsevenementen. Reden die de korte afstand en zagen ze het als een duurtraining. Ik reed de langste afstand die men aanbood en zag het als een snelheidstraining. Daar heb ik het ooit nog met Henk Angenent over gehad, de meeste gewone schaatsers ontzien zich teveel in de zomer qua doorzetten in de training.
Dat ik als gewone clubrijder met maximaal 2x trainen en een uiterst beperkte techniek toch nog zo ver kon komen op de 10km (regelmatig top 10 op een gewestelijk kampioenschap, 1x top 50 SARA lijst) zegt meer over de andere schaatsers dan over mijn eigen talent.
Oke, als jij dit zo ziet. Toch is het biologisch/fysiologisch(?) gezien gewoon logisch dat je een 1500 niet voluit rijdt. Je lichaam is er gewoon niet voor gemaakt. Dan had jij, als je het voluit kon rijden, heel ver kunnen schoppen... :D Maar een schaatser is toch geen fietser? Ook ik rijd toertochten op mijn gemak, omdat ik het alleen voor de ervaring en het plezier doe. Niet om er sterker van te worden.

Wat je zegt over de discipline, klopt deels, maar dat is zeker niet bij iedere schaatser het geval. Een man als Sven Kramer, was als 17-jarige nog geen nationale top. Toch had hij een plan uitgestippeld en begon hij tweemaal per dag te trainen. Zonder die hardheid was hij nooit zo ver gekomen. Vele (sub)topschaatsers hebben dit vermogen inderdaad niet. Daarom ligt het niveau in Nederland ook zo laag, in vergelijking tot een land als Italië. In dat land zijn zo'n honderd wedstrijdrijders, in Nederland duizenden. Toch won Italië in 2006 Olympisch goud en Nederland niet.

Even mijn lijstje erbij pakken:

100 11.68 UT
300 27.63 UT
500 42.62 UT
1000 1:24.66 EF (Duitsland)
1500 2:09.60 HV
3000 4:33.58 EF (Duitsland)

Ben overigens nog maar 'n jochie, dus nog geen 5 & 10 voor mij...

quote:
14s.gif Op woensdag 21 november 2012 21:56 schreef Peterselieman het volgende:
Ben het met je eens, Ivo. Het is niet voor niets dat een aantal schaatsers zoals Sven Kramer, Jorrit Bergsma, Heather Richardson of Christine Nesbitt op dit moment goed zijn. Ze trainen keihard en willen het uiterste eruit halen.

Zeker de Nederlandse sprintsters moeten veel beter kunnen dan ze nu laten zien. Ze lopen mijlenver achter op de 500 meter, terwijl ze enkele jaren geleden er best redelijk bij zaten.
Stefan Groothuis, vorig jaar wereldkampioen sprint?
Michel Mulder, vorig jaar tweede op de wereldkampioenschappen afstanden?
pi_119489093
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:18 schreef Marsicano het volgende:

[..]

Oke, als jij dit zo ziet. Toch is het biologisch/fysiologisch(?) gezien gewoon logisch dat je een 1500 niet voluit rijdt. Je lichaam is er gewoon niet voor gemaakt. Dan had jij, als je het voluit kon rijden, heel ver kunnen schoppen... :D Maar een schaatser is toch geen fietser? Ook ik rijd toertochten op mijn gemak, omdat ik het alleen voor de ervaring en het plezier doe. Niet om er sterker van te worden.
Dat is dus het probleem, in de schaatswereld wordt teveel volgens de oude vaste stramienen gedacht over wat wel of niet mogelijk is. Dat terwijl er al heel lang andere dingen bekend zijn. Ik kom zelf uit het ultrawereldje waar je leert dat je door heel diepe dalen kunt komen tijdens de koers. Dalen die vrijwel geen enkele schaatser in de koers zelfs maar in zicht heeft gehad. Op wat marathonrijders na.

Dit boek biedt veel stof tot nadenken over wat er verder speelt: http://www.dbnl.org/tekst/berg103myst01_01/

Net als dit boek: http://www.bol.com/nl/p/de-mens-als-duurloper/1001004005773617/

Erben Wennermars is een van de weinige schaatsers die wat met het boek van v.d. Berg heeft gedaan. En ook een van de zeer weinige sprinters die een fatsoenlijke 10km kon rijden (en de eerste keer waanzinnig afzag).
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 21 november 2012 @ 23:35:31 #89
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_119489474
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:18 schreef Marsicano het volgende:
[..]

Stefan Groothuis, vorig jaar wereldkampioen sprint?
Michel Mulder, vorig jaar tweede op de wereldkampioenschappen afstanden?
Op hen heb ik ook geen kritiek, maar een aantal andere Nederlandse 'toppers' haalt imo zeker niet het maximale eruit.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_119489826
quote:
2s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:35 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Op hen heb ik ook geen kritiek, maar een aantal andere Nederlandse 'toppers' haalt imo zeker niet het maximale eruit.
Ook hier ben ik het niet mee eens. Qua prestaties doen zij het inderdaad goed, maar Mulder kan niet eens een fatsoenlijke bocht lopen... En hoe zouden de andere toppers wel het maximale eruit kunnen halen? Ik denk toch dat de huidige top weinig anders zal doen dan mannen als Jan Bos en Gerard van de Velde.
pi_119489981
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 23:43 schreef Marsicano het volgende:

[..]

Ook hier ben ik het niet mee eens. Qua prestaties doen zij het inderdaad goed, maar Mulder kan niet eens een fatsoenlijke bocht lopen... En hoe zouden de andere toppers wel het maximale eruit kunnen halen? Ik denk toch dat de huidige top weinig anders zal doen dan mannen als Jan Bos en Gerard van de Velde.
Ik zie in het stuk toch sprintsters staan. Volgens mij is iedereen het daar wel over eens.
"Als je een speler ziet sprinten is hij te laat vertrokken." - JC
pi_119493347
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:09 schreef rubbereend het volgende:

[..]

Hier gaat het gewoon heen en bij allround toernooien zal de langste afstand ook wel vervallen.
Programma op de OS hoeft natuurlijk niet hetzelfde te zijn als op het WK. 10 km kan best op de WK afstanden blijven en in het allround toernooi, zoals marcodej zegt kun je het allrounden anders net zo goed afschaffen (zeker bij de dames als daar de 5 km wordt vervangen).
in a crowd you lose humanity
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 22 november 2012 @ 09:38:21 #93
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_119494753
Als je op de OS een afstand zou moeten schrappen (maar met de huidige staat van de massastart is dat nog niet nodig lijkt me) zou ik eerder voor de 5km dan voor de 10km gaan, om meer verschil te creëren met de andere afstanden.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_119523917
quote:
0s.gif Op woensdag 21 november 2012 22:16 schreef marcodej het volgende:
Als je de 10km gaat schrappen op allroundtoernooien kun je het allrounden net zo goed helemaal afschaffen.
Onzin. Werkelijk, de enige mensen die op een 10km zitten te wachten zijn een paar verstokte Nederlandse schaatsfans. Sport evolueert. De minst interessante afstand op een voor de rest van de wereld een van de minst interessante sporten tijdens de Olympische winterspelen kan makkelijk geschrapt worden voor iets interessanters en spannenders.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 22 november 2012 @ 23:29:42 #95
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_119524281
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:21 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Onzin. Werkelijk, de enige mensen die op een 10km zitten te wachten zijn een paar verstokte Nederlandse schaatsfans. Sport evolueert. De minst interessante afstand op een voor de rest van de wereld een van de minst interessante sporten tijdens de Olympische winterspelen kan makkelijk geschrapt worden voor iets interessanters en spannenders.
"op allroundtoernooien" staat er, niet "op de OS" :P

Zou echt balen zijn als ze de 10 afschaffen trouwens, ik zou schaatsen dan een heel stuk minder interessant vinden -O-
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_119524430
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:29 schreef heywoodu het volgende:

[..]

"op allroundtoernooien" staat er, niet "op de OS" :P

Zou echt balen zijn als ze de 10 afschaffen trouwens, ik zou schaatsen dan een heel stuk minder interessant vinden -O-
Wat is er interessants aan de nummer 9 en 10 van het klassement 14 minuten tegen elkaar zien rijden? Er gebeurt niets tijdens zo'n race. Zelfs tijdens de races van Sven weet je dat ie met zijn tegenstander speelt en aan het einde even een paar rondjes 29 doet en wint. Da's al jaren zo. In Europa doen de tijden er ook niet meer toe. Als schaatsers een wereldrecord kunnen rijden is het op zich wel spannender, maar die kans doet zich maar 1x of 2x per jaar voor als ze toevallig in Canada of Amerika een wedstrijd hebben die er toe doet.
beter een knipoog dan een blauw oog
  Eindredactie Sport / Forummod donderdag 22 november 2012 @ 23:54:44 #97
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_119525236
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Wat is er interessants aan de nummer 9 en 10 van het klassement 14 minuten tegen elkaar zien rijden? Er gebeurt niets tijdens zo'n race. Zelfs tijdens de races van Sven weet je dat ie met zijn tegenstander speelt en aan het einde even een paar rondjes 29 doet en wint. Da's al jaren zo. In Europa doen de tijden er ook niet meer toe. Als schaatsers een wereldrecord kunnen rijden is het op zich wel spannender, maar die kans doet zich maar 1x of 2x per jaar voor als ze toevallig in Canada of Amerika een wedstrijd hebben die er toe doet.
Op de 10km kan er ook in Europa onder de 13 minuten gereden worden. Juist op de kortere afstanden hoef je voor boeiende tijden meestal alleen maar naar de races in Salt Lake en Calgary te kijken.

Top-8 van het klassement dat de 10km rijdt vind ik overigens genoeg als het om een allroundtoernooi gaat.
Verder zie ik elk jaar zat mooie races op de 10km (het is vaak meer een echt gevecht dan de andere afstanden), en als het een race is waarvan je van het begin al kunt zien dat het richting de 13:05 of sneller gaat vind ik het sowieso mooi, ook als de directe tegenstander in die rit kansloos is :)

Als er toch geschrapt moet worden zou ik eerst voor de 5km gaan denk ik, en daarna voor de 1000 meter. Dan heb je een echte sprint, een middenafstand en een echte lange afstand. Het liefst zie ik het zoals het nu is, met eventueel een massastart, maar daar moet nog wel aan gesleuteld worden (punten :') ).
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_119534888
quote:
0s.gif Op donderdag 22 november 2012 23:33 schreef Knipoogje het volgende:

[..]

Wat is er interessants aan de nummer 9 en 10 van het klassement 14 minuten tegen elkaar zien rijden? Er gebeurt niets tijdens zo'n race. Zelfs tijdens de races van Sven weet je dat ie met zijn tegenstander speelt en aan het einde even een paar rondjes 29 doet en wint. Da's al jaren zo. In Europa doen de tijden er ook niet meer toe. Als schaatsers een wereldrecord kunnen rijden is het op zich wel spannender, maar die kans doet zich maar 1x of 2x per jaar voor als ze toevallig in Canada of Amerika een wedstrijd hebben die er toe doet.
Deels heb je natuurlijk wel gelijk, maar aan de andere kant kun je natuurlijk veel meer sporten op deze manier met de grond gelijk maken. Ik bedoel:
Waarom spelen we nog CL voetbal? Het merendeel van de wedstrijden doet er toch niet toe.
Wat is de waarde van het olympisch dames hockeytoernooi waar het pas in de halve finales ergens om gaat.
pi_119544075
Feit is dat een allroundtoernooi met een 3 ipv een 10 meer dan anderhalve kanshebber op de titel zou hebben en veel spannender zou worden, met meer internationale concurrentie. Of het een goede ontwikkeling zou zijn is dan weer een andere discussie.
pi_119580279
Weer 1,2,3 en 4 op een afstand >1500m. Slechte zaak voor het schaatsen. Er zijn misschien 4 niet-Nederlandse schaatsers in heeeel de wereld die om plaats 3 en misschien 2 kunnen strijden...
beter een knipoog dan een blauw oog
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')