abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 september 2012 @ 15:41:16 #1
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117314542
Deeltje 2! De vorige op:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De laatste post:

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zouden er vandaag de dag niet véél zondiger steden in de wereld zijn?

Numeri 14:18: één van de ergste bijbelverzen he? De ongerechtigheid der vaderen bezoeken aan de kinderen. Ja die kunnen daar ook wat aan doen he? En dat noem jij lankmoedig, groot van weldaad en vergevend?

Ik hoop voor jou dat je opa het niet al te bont gemaakt heeft....

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 27-09-2012 16:39:00 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
pi_117316975
Waarom zijn de citaten in het Engels?
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
  donderdag 27 september 2012 @ 16:38:35 #3
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117316977
quote:
Het spijt me dat ik niet duidelijk geweest ben in mijn uitleg.
Het is letterlijk gebeurd.
En deze letterlijke gebeurtenis is een symbool voor dat wat in de toekomst nog zal gebeuren.
Met symbolisch bedoel ik dus niet figuurlijk.
Ok helder!

quote:
God is niet gebonden aan plaats en tijd en is alwetend. Waarom loopt Hij dan door de tuin en vraagt waar Adam en Eva zijn?
Dat doet Hij niet voor zichzelf maar voor ons. Deze manier van handelen heeft belang voor ons. Hij is niet het resultaat van de beperkte mogelijkheden die God heeft.

God manifesteert en drukt zich op zulke manieren uit dat het een zinnige betekenis krijgt voor ons.
Je eerste twee zinnen zijn direct met elkaar in tegenspraak mbt het lopen. De vraag is niet waarom. De vraag is: hoe? ALS god niet aan een plaats gebonden is, HOE kan hij dan door de tuin lopen? Antwoord: 1: dat kan niet! Antwoord 2: god of de schrijver van de bijbel liegt.

Over arrogantie gesproken. Je weet op bepaalde momenten precies wat god voor bedoeling heeft met zijn handelingen. Ik dacht dat god 'ons verstand te boven ging' en dat zijn plannen niet de onze zijn etc etc. Maar als je je punt wil maken dan kan je ineens wel in twee zinnen uitleggen hoe de alwetende en de almachtige denkt? Dat is een bijzondere gave. Waarom krijgen aardbevingen dan geen zinnige betekenis? God laat zich daar niet zien. Als er wat te moorden valt in de bijbel dan daalt god neer en als mensen niet leven volgens de spelregels, dan is het een fluitje van een cent om tekst en uitleg te komen geven! Maar de rest is juist gehuld in nevelen en oorverdovende stiltes. DAAROM willen mensen in een god geloven. Niet omdat alles zo duidelijk is, maar omdat alles zo ongelooflijk oneerlijk en krom is. Zodat god het straks allemaal weer rechttrekt in de hemel.

De verhalen in de Bijbel zijn juist geen zinnige manier voor god om zich uit te drukken of te manifesteren voor ons! Het is menselijk ja, maar is dat zinnig? Stel dat je graag erkend wil worden als de enige, de echte, de alwetende, en almachtige god. Helpt het dan om je als mens te gaan gedragen door mensen te roepen? Of geluid te maken terwijl je in de tuin rondbanjert? Of een verkennend gesprek te voeren waarin je aangeeft dat je de situatie even verderop niet doorhebt, maar dat ALS er slechte mensen blijken te zijn als je eenmaal beneden bent en het gezien hebt dat je die dan allemaal af gaat maken, inclusief de kinderen? En als je vervolgens precies die boodschap kiest om te laten verspreiden als bewijs van je goddelijkheid?

Dat is net zoals dat je zegt: Ik ga bewijzen dat ik alles weet en dat ik aan de andere kant van het heelal geweest ben, en wel met de volgende zin: ik ben in België geweest en als ik er straks weer heen ga, dan zal ik zien of ze er nog van die heerlijke patat bakken, of niet. Zo, ik heb het bewezen! Aanbid mij!

En dat je dan achteraf zegt: ja het heelal is zo groot, dat kunnen jullie niet begrijpen dus ik heb België maar even gekozen. En dat ik het niet weet zeg ik natuurlijk terwijl ik het wel weet, maar jullie zijn niet alwetend dus ik doe even alsof ik een mens ben, net alsof zegmaar. Voor jullie. Zodat het duidelijk is!

Het enige wat je dan krijgt is geen zinnigheid, maar juist verwarring! Maar god, u was toch alwetend, waarom speelt u dan spelletjes met Job en Abraham ( meerdere keren )? U was toch overal? Hoe kunt u dan afgaan en zelfs ergens lopen? En waarom kunnen we uw gezichten(en) dan zien op maar één plaats? U wist toch alles, waarom liegt u dan ( blijkbaar ) tegen Abraham als u zegt dat u niet weet hoe het in S&G zit?

Veel gelovigen hebben een bepaald beeld van God. Hij is zo perfect! En hij is zo alwetend en hij is overal etc etc etc... En als blijkt dat dat beeld door de bijbel zelf tegengesproken wordt, dan wordt het stuk dat jouw beeld bevestigt gelijk als waar bestempeld, en gaat het andere stuk de prullenbak in, onder de noemer: dat bedoelt God vast heel anders! De hoofdverzen voor veel gelovigen zijn: god kan alles, god weet alles enz enz. Maar wat nou als hij die verzen juist alleen maar zei als troost en de andere keihard waar bleken te zijn? God kon alleen maar op één plek tegelijk zijn. En god weet niet alles. En hij moet ergens heengaan en het vragen aan mensen om het te weten te komen. Zo'n bijbel is net zo goed mogelijk. Jij stelt gewoon je eigen God samen bij tegenstrijdigheden zoals JIJ hem zou willen. En zelfs dan klopt het niet.

Als de bijbel zegt dat god loopt, dan loopt hij en hij maakt er nog geluid bij ook! En als er staat dat hij iets niet weet dan weet hij dat niet. Heel jammer voor je als dat niet in jouw perfecte projectie van God past.

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 27-09-2012 18:43:56 ]
"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
  donderdag 27 september 2012 @ 16:39:56 #4
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117317051
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 16:38 schreef spijkerbroek het volgende:
Waarom zijn de citaten in het Engels?
Oh dat was omdat op een bepaalde site al dat soort verzen ( God is zo alwetend en dat soort onzin ) gebundeld bij elkaar stonden, dus die heb ik even schaamteloos gejat :) Geen bijzondere reden dus.
pi_117343674
In het begin was de mens nog niet zondig maar hadden al wel een eigen wil en konden dus zelf kiezen of ze bepaalde dingen wel of niet deden.
Voor de zonde val was de mens nog als Gods evenbeeld.
En in Gods evenbeeld past geen zonde.
Dus toen ze toch van die verboden vrucht aten werden ze zondig en waren ze niet meer als Gods evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.

De mens heeft het zelf gedaan.
Want ze hadden ook tegen de slang kunnen zeggen, we doen het niet.

en nog een wedervraag: Waarom zou God niet over de aarde hebben kunnen lopen?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 28 september 2012 @ 10:45:36 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117344560
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 10:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.

Hadden ze dat? Ze hadden immers géén kennis van goed en kwaad? Ze zagen er geen erg in en overzagen de consequenties niet.
  vrijdag 28 september 2012 @ 10:48:04 #7
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117344636
quote:
In het begin was de mens nog niet zondig maar hadden al wel een eigen wil en konden dus zelf kiezen of ze bepaalde dingen wel of niet deden.

Als God alwetend is dan hadden ze géén eigen wil. Dan wist god al wat er zou gaan gebeuren en kon de mens alleen maar doen wat moest gebeuren.

Dit is btw al uit ten treure behandeld.
pi_117345049
quote:
Dus toen ze toch van die verboden vrucht aten werden ze zondig en waren ze niet meer als Gods evenbeeld omdat ze iets deden wat verboden was.

Als ik jou was zou ik de bijbel toch net wat beter bestuderen. Juist na het eten van de appel waren ze als goden geworden, kennende goede en kwaad. En dus niet daarvoor.
Dat eigen wil is een christelijk stokpaardje, maar als je niet weet wat goed is en wat kwaad heb je ook geen eigen wil.

En om op de wedervraag in te gaan:

David zegt in een psalm: "Ga ik naar het dodenrijk, u bent daar. Ga ik naar de uiteinde van de Aarde u bent daar".
Dus ook de auteur David had al zo'n beeld van God dat hij alom tegenwoordig was. Iets wat alomtegenwoordig is kan niet op een plek lopen, want dan is hij ergens anders niet. Om nog maar te zwijgen over de benen die god zou moeten hebben wilde hij daar lopen.

Echt waar, waarom zien mensen dit niet in? Zijn ze kinderlijk gebleven?
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 28 september 2012 @ 11:06:37 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117345209
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 11:01 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Als ik jou was zou ik de bijbel toch net wat beter bestuderen. Juist na het eten van de appel waren ze als goden geworden, kennende goede en kwaad. En dus niet daarvoor.
Dat eigen wil is een christelijk stokpaardje, maar als je niet weet wat goed is en wat kwaad heb je ook geen eigen wil.

En om op de wedervraag in te gaan:

David zegt in een psalm: "Ga ik naar het dodenrijk, u bent daar. Ga ik naar de uiteinde van de Aarde u bent daar".
Dus ook de auteur David had al zo'n beeld van God dat hij alom tegenwoordig was. Iets wat alomtegenwoordig is kan niet op een plek lopen, want dan is hij ergens anders niet. Om nog maar te zwijgen over de benen die god zou moeten hebben wilde hij daar lopen.

precies, pas als je kennis hebt van goed en kwaad kun je keuzes maken.
pi_117346207
quote:

[..]

Heb jij een eigen wil?
pi_117346496
En waarom kozen adam en eva er dan toch voor om ongehoorzaam te zijn aan God en van de vruchten te eten van de boom waarvan God had gezegt dat het niet mocht?
I am a child of God
God is not dead.
  vrijdag 28 september 2012 @ 12:29:13 #12
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117347791
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Heb jij een eigen wil?
Heb jij geen antwoord op mijn post? Deze discussie hebben wij ook al gevoerd over A&E. Toen kwam je uit op het standpunt dat je geen kennis van goed en kwaad nodig hebt om te weten wat goed en kwaad is. Maar daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over S&G.
pi_117348085
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 11:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
En waarom kozen adam en eva er dan toch voor om ongehoorzaam te zijn aan God en van de vruchten te eten van de boom waarvan God had gezegt dat het niet mocht?
Weet je wel waarover men het in Genesis als men spreekt over de Boom van kennis en de Boom des levens ? Enig idee ? En hoe zagen die " vruchten " er uit ?
  vrijdag 28 september 2012 @ 12:38:13 #14
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117348096
quote:

Laat ik beginnen met een wedervraag. Waarom ga je niet in op mijn vorige post? Ik had nog niet eens al mijn argumenten gebruikt, dus je moet vast ruimte zien om te reageren.

Dit topic gaat over god die afdaalt naar S&G omdat hij niet weet hoe de situatie is, of daarover liegt. En dat hij kinderen martelt en vermoordt met vuur en zwavel ten gunste van een 'rechtvaardige' familie waarvan de kinderen daarna hun vader dronken voeren en verkrachten. Open een topic over A&E en ik reageer met plezier.
pi_117348674
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 12:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Weet je wel waarover men het in Genesis als men spreekt over de Boom van kennis en de Boom des levens ? Enig idee ? En hoe zagen die " vruchten " er uit ?
de boom van kennis staat voor alle kennis van de mens om dingen uit te vinden enzo.
Die kennis word als maar meer alleen de kennis van God zal bijna uitsterven, maar er zal uit eindlijk wel weer honger naar zijn om die woorden te horen.

En de boom des levens staat voor het eeuwige leven Welke vrucht het was is gewoon onbekend en is overbodig om te weten.
Maar de boom des levens staat ook symbool voor Jezus die aan het kruis onze zonden droeg en zo iedereen die in Hem gelooft het eeuwige leven schenkt.
I am a child of God
God is not dead.
pi_117348991
misschien dat een Mod hier een apparte topic van kan maken dan?
I am a child of God
God is not dead.
pi_117349962
sjoemie1985:

quote:
de boom van kennis staat voor alle kennis van de mens om dingen uit te vinden enzo.
Zoiets als een ' stamboom ' wat eigenlijk ook echt geen boom is. OK. Stel nu eens voor dat de mens geen kennis ( vrucht ? ) tot zich had genomen, waren we geen haar beter dan de bonobo of chimp. Wat is er nu zo zondig aan om kennis op te doen ? Was de mens ook niet geschapen naar beeld en gelijkenis ? Enkel was ie, voordat hij kennis had vergaard zo stom als een aap. Is dat het beeld van god ?
quote:
En de boom des levens staat voor het eeuwige leven.
Oef, gelukkig hebben ze daar niet bijgekomen, anders zaten we al enkele duizenden jaren met een probleem van overbevolking.
quote:
Welke vrucht het was is gewoon onbekend en is overbodig om te weten.
Nou, je zegt het daarnet zélf ! De kennis-boom draagt de vruchten van deze kennis. Dat je nu voor je PC scherm kan zitten is daar een vrucht van. Wiskunde en geneeskunde is daar een vrucht van. Aan elke tak van deze boom hangen alle facetten van de wetenschap. Is dat zondig om dat toe te eigenen ? Als je dat denkt raad ik je aan enkele reis amazonewoud te nemen.
quote:
Maar de boom des levens staat ook symbool voor Jezus die aan het kruis onze zonden droeg en zo iedereen die in Hem gelooft het eeuwige leven schenkt.
Ho maar, nu slaat je fantasie toch wel op hol hoor. Noch de Sumeriërs, noch de Hebreeën hadden weet van deze mythische figuur. Dat is een verzinsel van Paulus of een van die andere ' ongelovige joden '. ( voor de vrome joden toch althans )
pi_117351241
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 11:06 schreef hoatzin het volgende:

[..]

precies, pas als je kennis hebt van goed en kwaad kun je keuzes maken.
Juist :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 11:39 schreef Ali_Kannibali het volgende:

[..]

Heb jij een eigen wil?
Nu wel ja, maar ik leef na de "zondeval". Ik weet wat goed is en wat kwaad (relatief dan, want is cultureel bepaald).
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 28 september 2012 @ 14:00:45 #19
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117351255
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 13:05 schreef sjoemie1985 het volgende:
misschien dat een Mod hier een apparte topic van kan maken dan?
Ja, of ik maak wel even een nieuwe, als ik thuis ben. Of iemand anders moet het even doen...
pi_117351286
quote:
Ongehoorzaamheid =KWAAD

Adam en Eva wisten nog niet wat kwaad was of goed, dus je kan ze hun keus niet kwalijk nemen.

Maar ja, ik geloof niet dat jij zo ver kan terugkijken als nodig is om dit te begrijpen. Vraag maar aan de dominee.
Friedrich Nietzsche
  vrijdag 28 september 2012 @ 14:14:00 #21
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117351735
quote:
Dat moet je aan hun schepper vragen!

En ongehoorzaam waren ze niet, want (nogmaals) ze hadden geen kennis van goed en kwaad. Ze wisten ab-so-luut-niet dat het slecht was.

een ander antwoord:
Ze kozen voor de vrucht (kennis) omdat dat moest. Het was voorbeschikt door God. Hij wist er van. Anders hingen die vruchten er ook niet.En (ik maak een sprongetje naar het christendom) wat hadden we anders met Jezus aangemoeten? Die was compleet overbodig geweest. En we hadden nu niet via toetsenbord en scherm met elkaar kunnen discussieren over hoe en wat. Want zonder kennis geen computers.

We mogen ze (A&E) dus wel dankbaar zijn. :) *O*

[ Bericht 40% gewijzigd door hoatzin op 28-09-2012 14:25:03 ]
pi_117352533
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 14:14 schreef hoatzin het volgende:
een ander antwoord:
Ze kozen voor de vrucht (kennis) omdat dat moest. Het was voorbeschikt door God. Hij wist er van. Anders hingen die vruchten er ook niet.
Dit. God heeft alle parameters dusdanig gemanipuleerd dat er een 100% zekerheidje ontstond dat ze van de vrucht zouden eten.

Zet een wetenschapper in een kamer voor een beeldscherm met chatfunctie en zeg hem dat hij elke vraag mag stellen die hij maar wil en dat er een antwoord op komt omdat de chat al de kennis van het universum en beyond bevat. Maar dat hij een dag na de eerste vraag zal sterven. Genoeg wetenschappers die wellicht nee tegen de tantaluskwelling kunnen zeggen.
Zet er nu een wetenschapper neer met grenzeloze nieuwsgierigheid, weinig zelfdiscipline en weinig ervaring met de dood. Vrije wil of niet, hij gaat die eerste vraag stellen. 100% zekerheidje. Zijn karakter dwingt hem er min of meer toe.

Zo ook met de mens (Adam + Eva in dit geval). Mentaal zwak, grenzeloos nieuwsgierig, hopeloos naief. Slangetje erbij die de gladste prater van het heelal is, meester van het bedrog die op ze inpraat. Zekerheidje dus, ongeacht of ze van goed of kwaad wisten. Blijkbaar wilde God ons door heel de zondeval heen navigeren en nog wat moordpartijen aanrichten 'uit liefde'...
beter een knipoog dan een blauw oog
  vrijdag 28 september 2012 @ 14:49:13 #23
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117353095
quote:

Iets wat alomtegenwoordig is kan niet op een plek lopen, want dan is hij ergens anders niet. Om nog maar te zwijgen over de benen die god zou moeten hebben wilde hij daar lopen.

Wat een vreemde redenatie ?
Als god almachtig is kan hij prima een fysieke manifestatie van zichzelf creeren die op willekeurig welke plek op aarde/ in het heelal / wherever te zien is en toch tegelijkertijd alomtegenwoordig zijn ?
pi_117354388
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 14:49 schreef Jappie het volgende:

[..]

Als god almachtig is kan hij prima een fysieke manifestatie van zichzelf creeren die op willekeurig welke plek op aarde/ in het heelal / wherever te zien is en toch tegelijkertijd alomtegenwoordig zijn ?
Hoe kan iets dat eeuwig is en allomvattend een fysieke manifistatie van zichzelf creeeren? Een eeuwig principe kan geen tijdelijk principe creeren van zichzelf, want dan is het niet eeuwig meer.
En daarbij: Als je allesomvattend bent, heb je dan nog wel de behoefte om iets tijdelijks te maken van jezelf?

Beetje nadenken zou ook helpen. Dan is mijn redenatie helemaal zo vreemd nog niet, maar wel erg lekker.
Friedrich Nietzsche
pi_117354919
Altijd leuk, die semantische woordspelletjes.
  vrijdag 28 september 2012 @ 15:47:25 #26
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117355173
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:23 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Hoe kan iets dat eeuwig is en allomvattend een fysieke manifistatie van zichzelf creeeren? Een eeuwig principe kan geen tijdelijk principe creeren van zichzelf, want dan is het niet eeuwig meer.
En daarbij: Als je allesomvattend bent, heb je dan nog wel de behoefte om iets tijdelijks te maken van jezelf?

Antwoord a) Jij bent toch ook een tijdelijk principe ? Ook gecreeerd door het eeuwige principe dus zo moeilijk lijkt me dat niet voor de beste man.
Antwoord b) De behoefte ligt dan waarschijnlijk ook niet bij de allesomvatter maar bij de "beperkten" (jij en ik), maar goed; dat gezegd hebbende: Uiteindelijk is al het zichtbare een manifestering van de almachtige waarbij je je ook kunt afvragen waarom uberhaupt al het zichtbare is gecreeerd ? Vanuit mijn aards en dierlijk perspectief zeg ik dan dat de almachtige eigenlijk continu zijn eigen behoefte bevredigd en dus de grootste zelfbevlekker is van ons allemaal. ;)
pi_117355245
quote:
Groot gelijk Jappie. Trouwens wat Sinterklaas kan zal God ook wel kunnen. Logisch toch ?
  vrijdag 28 september 2012 @ 15:52:00 #28
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117355352
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:49 schreef ATON het volgende:

[..]

Groot gelijk Jappie. Trouwens wat Sinterklaas kan zal God ook wel kunnen. Logisch toch ?
Ik vind Sinterklaas wel wat slordig in de afwerking van zijn tijdelijke manifestaties, ze lijken geen van allen op elkaar. :{
  vrijdag 28 september 2012 @ 15:58:27 #29
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117355637
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:23 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Beetje nadenken zou ook helpen. Dan is mijn redenatie helemaal zo vreemd nog niet, maar wel erg lekker.
Volgens mij kan dat wel.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Antwoord a) Jij bent toch ook een tijdelijk principe ? Ook gecreeerd door het eeuwige principe dus zo moeilijk lijkt me dat niet voor de beste man.
Antwoord b) De behoefte ligt dan waarschijnlijk ook niet bij de allesomvatter maar bij de "beperkten" (jij en ik), maar goed; dat gezegd hebbende: Uiteindelijk is al het zichtbare een manifestering van de almachtige waarbij je je ook kunt afvragen waarom uberhaupt al het zichtbare is gecreeerd ? Vanuit mijn aards en dierlijk perspectief zeg ik dan dat de almachtige eigenlijk continu zijn eigen behoefte bevredigd en dus de grootste zelfbevlekker is van ons allemaal. ;)
ja maar....niemand kan god zien toch? Dat overleef je niet. Evengoed staat er dat god: met Jacob vocht en ook nog met opa Abraham heeft gegeten.
pi_117356306
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:47 schreef Jappie het volgende:

[..]

Is het nou zo moeilijk? Ben ik God? Nee, ik ben God niet. Hoe kan een eeuwig principe een tijdelijk principe van ZICHZELF maken. Dat is de vraag. Niet of het eeuwig principe iets tijdelijks kan maken. Want dat winnen de christenen dan, door te stellen dat wij allemaal tijdelijk zijn en door het eeuwige gemaakt.
Stel je de eeuwigheidsprincipe voor als een cirkel, kan een cirkel iets maken? Ja, dat zou kunnen. Hoort datgene dan nog bij dit cirkel? Nee..
Is het dan net zo eeuwig als die cirkel? Nee..
Dus zou God iets maken buiten die cirkel dan is dat niet eeuwig en niet horend bij hetzelf. Dus dan is dat niet God.

quote:
Waarom zou het niet de behoefte zijn van God zelf? Als je de Bijbel leest zie je nergens dat God naar beneden kwam voor de beperkten. Altijd voor hetzelf.

En ik zeg hetzelf omdat God geen man en geen vrouw is.
Friedrich Nietzsche
pi_117357689
quote:
10s.gif Op vrijdag 28 september 2012 15:52 schreef Jappie het volgende:

Ik vind Sinterklaas wel wat slordig in de afwerking van zijn tijdelijke manifestaties, ze lijken geen van allen op elkaar.
Heb je Sinterklaas als eens goed bekeken ?? :( Moet je maar doen, al die geschenkjes afleveren in één nacht. Heeft God nog het nakijken. En trouwens, hij maakt toch ook simpelen van geest blij met een dooie mus, of niet soms.
  vrijdag 28 september 2012 @ 17:08:10 #32
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117358671
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 16:12 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Is het nou zo moeilijk? Ben ik God? Nee, ik ben God niet.
I rest my case :)
pi_117362193
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 september 2012 17:08 schreef Jappie het volgende:

[..]

I rest my case :)
En inhoudelijk gaan we niet worden zeker?

Typische reactie weer hoor, zeg dan gewoon niks.
Friedrich Nietzsche
pi_117363471
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 16:12 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Is het nou zo moeilijk? Ben ik God? Nee, ik ben God niet. Hoe kan een eeuwig principe een tijdelijk principe van ZICHZELF maken. Dat is de vraag. Niet of het eeuwig principe iets tijdelijks kan maken. Want dat winnen de christenen dan, door te stellen dat wij allemaal tijdelijk zijn en door het eeuwige gemaakt.
Stel je de eeuwigheidsprincipe voor als een cirkel, kan een cirkel iets maken? Ja, dat zou kunnen. Hoort datgene dan nog bij dit cirkel? Nee..
Is het dan net zo eeuwig als die cirkel? Nee..
Dus zou God iets maken buiten die cirkel dan is dat niet eeuwig en niet horend bij hetzelf. Dus dan is dat niet God.
Hoe kan een cirkel iets maken?
  vrijdag 28 september 2012 @ 20:07:00 #35
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117365804
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 18:39 schreef BerjanII het volgende:

[..]

En inhoudelijk gaan we niet worden zeker?

Typische reactie weer hoor, zeg dan gewoon niks.
Hoeveel inhoudelijker wil je het hebben :?

Je zegt het nl exact goed; jij bent god niet en dus kun je alleen maar denken en redeneren binnen het kader waarin jij als mens gevangen zit. Al je theorieen, al je wetenschap al je bijbelkennis gaan je daarin niet verder helpen.

Anders gezegd: Hoe kan een mens oordelen over wat bij god wel of niet mogelijk is ? We weten het eenvoudigweg niet!!

Eerder in deze reeks had je het volgens mij over het aanmatigende gedrag van christenen. In principe doe jij precies hetzelfde; je claimt dat jouw manier van denken, jouw logica in dit specifieke geval de enige juiste is en zelfs God moet zich daaraan onderwerpen als ware het een natuurwet.

Wij zijn onderhavig aan natuurwetten dat klopt; maar waarom zou "the devine one" dat ook zijn ?

Zo beter ? :)
  vrijdag 28 september 2012 @ 21:32:49 #36
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117369892
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 september 2012 20:07 schreef Jappie het volgende:

[..]

Je zegt het nl exact goed; jij bent god niet en dus kun je alleen maar denken en redeneren binnen het kader waarin jij als mens gevangen zit. Al je theorieen, al je wetenschap al je bijbelkennis gaan je daarin niet verder helpen.

Anders gezegd: Hoe kan een mens oordelen over wat bij god wel of niet mogelijk is ? We weten het eenvoudigweg niet!!

Eerder in deze reeks had je het volgens mij over het aanmatigende gedrag van christenen. In principe doe jij precies hetzelfde; je claimt dat jouw manier van denken, jouw logica in dit specifieke geval de enige juiste is en zelfs God moet zich daaraan onderwerpen als ware het een natuurwet.

Wij zijn onderhavig aan natuurwetten dat klopt; maar waarom zou "the devine one" dat ook zijn ?

Heel goed punt inderdaad. Dat is ook wat me aan Christenen stoort. Zoals ik eerder aangegeven had, krijg je op vragen als 'waarom krijgen kinderen kanker?' Een antwoord als:'dat is goed op een manier die wij niet begrijpen, god is te hoog gegrepen voor ons nietige mensen.

Maar als het gaat om S&G dan kan bijv. Ali Kannibali moeiteloos uitleggen met welke motieven God iets doet. Alsof het een simpel kind is ipv de alwetende schepper van het universum.

Mijn punt is het volgende: als god toch per definitie onmogelijk is om te begrijpen omdat hij buiten tijd en ruimte staat, dan hebben zaken als bidden en de bijbel lezen ook geen zin. Het zou zelfs zondig kunnen zijn om te pretenderen dat je god kan begrijpen en uit kan leggen op een menselijke manier. Het zou slimmer zijn om geen uitspraken te doen over god en gewoon af te wachten.

Het gemak waarmee gesteld wordt door Christenen wat god wil en denkt en bedoelt in bepaalde situaties en met welke stelligheid dit gebracht wordt blijft me verbazen. Alsof ze god's therapeut zijn! 'Nee, god bedoelt dat S&G verhaal heel anders dan er staat. Hij schrijft dat alleen maar (expres verkeerd ) op zodat wij het kunnen begrijpen'. Tuurlijk! Dat staat zeker in de geheime bijsluiter.

Het is heel aannemelijk dat een god die wij niet kunnen begrijpen om letterlijk onbegrijpelijke redenen een zeer tegenstrijdige bijbel aflevert en degenen die er dan alsnog niet in geloven straft. Of juist beloond. Onbegrijpelijk he...
pi_117373902
quote:
2s.gif Op vrijdag 28 september 2012 20:07 schreef Jappie het volgende:

[..]

Zo is het alleen maar slechter. Je kan toch best nagaan wat eeuwigheid is, en wat het allemaal behelst. Waaorm zou je daar niet over na mogen denken? Dan kunnen we beter alle discussie sluiten en wel zien waar het schip strand.
Maar een kind kan begrijpen wat ik heb proberen uit te leggen. Een eeuwig iets dat zichzelf tijdelijk maakt is niet eeuwig meer maar tijdelijk. En is dus ook al niet meer God. Als je dit niet snapt kun je je beter verre van houden, van dit soort discussies.

Of je moet het niet met me eens zijn, maar dan wel vertellen waarom. Dat houdt de discussie levendig.
Simpelweg stellen dat je het niet weet helpt een discussie niet.
Friedrich Nietzsche
pi_117375834
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 14:00 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Juist :D

[..]

Nu wel ja, maar ik leef na de "zondeval". Ik weet wat goed is en wat kwaad (relatief dan, want is cultureel bepaald).
Wat is goed? Wat is kwaad?
pi_117375952
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2012 12:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Heb jij geen antwoord op mijn post? Deze discussie hebben wij ook al gevoerd over A&E. Toen kwam je uit op het standpunt dat je geen kennis van goed en kwaad nodig hebt om te weten wat goed en kwaad is. Maar daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over S&G.
Doe even kalm aan?
pi_117376228
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 16:38 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ok helder!

[..]

Je eerste twee zinnen zijn direct met elkaar in tegenspraak mbt het lopen. De vraag is niet waarom. De vraag is: hoe? ALS god niet aan een plaats gebonden is, HOE kan hij dan door de tuin lopen? Antwoord: 1: dat kan niet! Antwoord 2: god of de schrijver van de bijbel liegt.
Antwoord 3: God manifesteert zich op zo'n manier dat Hij kan lopen als een mens. God is almachtig, dus waarom zou Hij dat niet kunnen? Antwoord 3 is het juiste.

quote:
Over arrogantie gesproken. Je weet op bepaalde momenten precies wat god voor bedoeling heeft met zijn handelingen. Ik dacht dat god 'ons verstand te boven ging' en dat zijn plannen niet de onze zijn etc etc. Maar als je je punt wil maken dan kan je ineens wel in twee zinnen uitleggen hoe de alwetende en de almachtige denkt? Dat is een bijzondere gave. Waarom krijgen aardbevingen dan geen zinnige betekenis? God laat zich daar niet zien. Als er wat te moorden valt in de bijbel dan daalt god neer en als mensen niet leven volgens de spelregels, dan is het een fluitje van een cent om tekst en uitleg te komen geven! Maar de rest is juist gehuld in nevelen en oorverdovende stiltes. DAAROM willen mensen in een god geloven. Niet omdat alles zo duidelijk is, maar omdat alles zo ongelooflijk oneerlijk en krom is. Zodat god het straks allemaal weer rechttrekt in de hemel.

De verhalen in de Bijbel zijn juist geen zinnige manier voor god om zich uit te drukken of te manifesteren voor ons! Het is menselijk ja, maar is dat zinnig? Stel dat je graag erkend wil worden als de enige, de echte, de alwetende, en almachtige god. Helpt het dan om je als mens te gaan gedragen door mensen te roepen? Of geluid te maken terwijl je in de tuin rondbanjert? Of een verkennend gesprek te voeren waarin je aangeeft dat je de situatie even verderop niet doorhebt, maar dat ALS er slechte mensen blijken te zijn als je eenmaal beneden bent en het gezien hebt dat je die dan allemaal af gaat maken, inclusief de kinderen? En als je vervolgens precies die boodschap kiest om te laten verspreiden als bewijs van je goddelijkheid?

Dat is net zoals dat je zegt: Ik ga bewijzen dat ik alles weet en dat ik aan de andere kant van het heelal geweest ben, en wel met de volgende zin: ik ben in België geweest en als ik er straks weer heen ga, dan zal ik zien of ze er nog van die heerlijke patat bakken, of niet. Zo, ik heb het bewezen! Aanbid mij!

En dat je dan achteraf zegt: ja het heelal is zo groot, dat kunnen jullie niet begrijpen dus ik heb België maar even gekozen. En dat ik het niet weet zeg ik natuurlijk terwijl ik het wel weet, maar jullie zijn niet alwetend dus ik doe even alsof ik een mens ben, net alsof zegmaar. Voor jullie. Zodat het duidelijk is!

Het enige wat je dan krijgt is geen zinnigheid, maar juist verwarring! Maar god, u was toch alwetend, waarom speelt u dan spelletjes met Job en Abraham ( meerdere keren )? U was toch overal? Hoe kunt u dan afgaan en zelfs ergens lopen? En waarom kunnen we uw gezichten(en) dan zien op maar één plaats? U wist toch alles, waarom liegt u dan ( blijkbaar ) tegen Abraham als u zegt dat u niet weet hoe het in S&G zit?

Veel gelovigen hebben een bepaald beeld van God. Hij is zo perfect! En hij is zo alwetend en hij is overal etc etc etc... En als blijkt dat dat beeld door de bijbel zelf tegengesproken wordt, dan wordt het stuk dat jouw beeld bevestigt gelijk als waar bestempeld, en gaat het andere stuk de prullenbak in, onder de noemer: dat bedoelt God vast heel anders! De hoofdverzen voor veel gelovigen zijn: god kan alles, god weet alles enz enz. Maar wat nou als hij die verzen juist alleen maar zei als troost en de andere keihard waar bleken te zijn? God kon alleen maar op één plek tegelijk zijn. En god weet niet alles. En hij moet ergens heengaan en het vragen aan mensen om het te weten te komen. Zo'n bijbel is net zo goed mogelijk. Jij stelt gewoon je eigen God samen bij tegenstrijdigheden zoals JIJ hem zou willen. En zelfs dan klopt het niet.

Als de bijbel zegt dat god loopt, dan loopt hij en hij maakt er nog geluid bij ook! En als er staat dat hij iets niet weet dan weet hij dat niet. Heel jammer voor je als dat niet in jouw perfecte projectie van God past.
Sorry maar ik kan echt geen touw vastknopen aan deze 'rant'. Probeer je gedachten op een gestructureerde manier onder woorden te brengen alsjeblieft.
  zaterdag 29 september 2012 @ 00:36:34 #41
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117378161
quote:
Doe even kalm aan?
Ik ben kalm. Maar enthousiast :)

quote:
Antwoord 3: God manifesteert zich op zo'n manier dat Hij kan lopen als een mens. God is almachtig, dus waarom zou Hij dat niet kunnen? Antwoord 3 is het juiste.

Sorry maar ik kan echt geen touw vastknopen aan deze 'rant'. Probeer je gedachten op een gestructureerde manier onder woorden te brengen alsjeblieft.
Geeft niks. Ik ga het nog een keer uitleggen.

Jij hebt een bepaald beeld van god: hij kan alles, weet alles, is overal etc etc. Dat is voor jou de basis.
Vervolgens staat er in de bijbel: Zal Ik nu afgaan en bezien, of zij naar hun geroep, dat tot Mij gekomen is, het uiterste gedaan hebben, en zo niet, Ik zal het weten. Dan blijkt opeens dat God niet alles weet en niet overal is, want hij kan ergens naartoe afgaan waar hij op dat moment niet is om de situatie aldaar te bezien. Iemand die niet al uit gaat van de stelling dat God alles weet en overal is en alles kan ( iemand zoals ik ) ziet hier een duidelijke tegenstrijdigheid.

Jij probeert vervolgens dat vers met JOUW basiswaarheid te rijmen door te zeggen:
quote:
Dat doet Hij niet voor zichzelf maar voor ons. Deze manier van handelen heeft belang voor ons. Hij is niet het resultaat van de beperkte mogelijkheden die God heeft. God manifesteert en drukt zich op zulke manieren uit dat het een zinnige betekenis krijgt voor ons.
Je praat over god zoals een ouder over zijn kind praat om het gedrag goed te praten. Terwijl je totaal niet kan weten wat God voor motieven heeft! God was toch zoveel hoger gegrepen dan mogelijk is voor ons om te bevatten? Maar als er tegenstrijdigheden gladgestreken moeten worden ten gunste van jouw persoonlijke visie van God, dan kom je moeiteloos met allemaal verborgen motieven die god blijkbaar heeft en die jij weet en ook nog kan begrijpen.

En mijn simpele commentaar is: God drukt zich niet zinnig uit, maar tegenstrijdig.

Waarom is je basiswaarheid niet: ik weet het niet? Als je de bijbel dan gaat lezen en je komt een tekst tegen die zegt: de heer heeft overal ogen. Dan denk je, ok ik zal het onthouden, we zullen zien. En vervolgens kom je een tekst tegen als genesis 18:21. En dan denk je als weldenkend mens: OK, hier klopt iets niet want hij heeft blijkbaar geen ogen in Sodom en ook niet in Gomorrah. En dat is onbevooroordeeld lezen.

Of omgekeerd: je basis-waarheid is: god weet niet alles en is niet overal. Want hij weet niet alles van A&E, niet van S&G, niet van Job, niet van Abraham. Want hij loopt op één plek en kan ergens naartoe afgaan en moet dingen vragen aan mensen en dingen zien om ze te kunnen weten en proefjes doen om te kijken wat er gaat gebeuren. En als je dan vervolgens teksten als: 'god weet alles' tegenkomt dat je probeert die naar jouw gewenste waarheid over god te vormen. Zodat het beeld van een imperfecte god in stand blijft. Dan ben je ook een eigen bijbel aan het maken. Net als jij doet. Maar dan omgekeerd.

Samenvatting: je maakt de bijbelverzen die niet stroken met jouw visie op god ondergeschikt aan de verzen die wel stroken met jouw visie van god. En dat is op zijn zachts gezegd vreemd. En nog steeds tegenstrijdig :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 29-09-2012 00:47:35 ]
  zaterdag 29 september 2012 @ 00:38:16 #42
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_117378201
Lekker bijbelversen uit de context trekken ^O^.

Gebeurt aan beide kanten overigens, in dit soort discussies.
  zaterdag 29 september 2012 @ 00:38:43 #43
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117378218
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 00:38 schreef Jovatov het volgende:
Lekker bijbelversen uit de context trekken ^O^.

Gebeurt aan beide kanten overigens, in dit soort discussies.
Ben ik dol op. >:O
pi_117378704
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 00:36 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Ik ben kalm. Maar enthousiast :)

[..]

Geeft niks. Ik ga het nog een keer uitleggen.

Jij hebt een bepaald beeld van god: hij kan alles, weet alles, is overal etc etc. Dat is voor jou de basis.
Vervolgens staat er in de bijbel: Zal Ik nu afgaan en bezien, of zij naar hun geroep, dat tot Mij gekomen is, het uiterste gedaan hebben, en zo niet, Ik zal het weten. Dan blijkt opeens dat God niet alles weet en niet overal is, want hij kan ergens naartoe afgaan waar hij op dat moment niet is om de situatie aldaar te bezien. Iemand die niet al uit gaat van de stelling dat God alles weet en overal is en alles kan ( iemand zoals ik ) ziet hier een duidelijke tegenstrijdigheid.
Dat is een mogelijke conclusie op basis van de meest oppervlakkige manier van het lezen van het verhaal en de rest van de bijbel negerend. Dat is niet mijn manier van lezen.

quote:
Jij probeert vervolgens dat vers met JOUW basiswaarheid te rijmen door te zeggen:

[..]

Je praat over god zoals een ouder over zijn kind praat om het gedrag goed te praten. Terwijl je totaal niet kan weten wat God voor motieven heeft! God was toch zoveel hoger gegrepen dan mogelijk is voor ons om te bevatten? Maar als er tegenstrijdigheden gladgestreken moeten worden ten gunste van jouw persoonlijke visie van God, dan kom je moeiteloos met allemaal verborgen motieven die god blijkbaar heeft en die jij weet en ook nog kan begrijpen.
Dit is Gods motief: 2 petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Johannes 3:16-17

Dus nu ken ik 1) Gods motief en 2) Zijn werkwijze om dat motief te realiseren.
Op basis van die kennis ga ik vervolgens de rest van de bijbel proberen te interpreteren. Die interpretatie moet overeenkomsten met 1 en 2.

God stuurt zijn Zoon IN de wereld. Hij blijft niet op Zijn troon in de hemel zitten.
De HEERE in het verhaal van Genesis is ook de Zoon van God. Net als de God in Genesis die Adam en Eva opzoekt. Jezus is Davids Heer wanner hij zegt: Wat dunkt u van den Christus? Wiens Zoon is Hij? Zij zeiden tot Hem: Davids Zoon.
43 Hij zeide tot hen: Hoe noemt Hem dan David, in den Geest, zijn Heere? zeggende:
44 De Heere heeft gezegd tot Mijn Heere: Zit aan Mijn rechter hand, totdat Ik Uw vijanden zal gezet hebben tot een voetbank Uwer voeten.
45 Indien Hem dan David noemt zijn Heere, hoe is Hij zijn Zoon?

Daarom zegt Jezus: Abraham, uw vader, heeft met verheuging verlangd, opdat hij Mijn dag zien zou; en hij heeft hem gezien, en is verblijd geweest.
57 De Joden dan zeiden tot Hem: Gij hebt nog geen vijftig jaren, en hebt Gij Abraham gezien?
58 Jezus zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Eer Abraham was, ben Ik. Johannes 8

Dus Gods Zoon komt de mens tegemoet op een toegankelijke manier.

quote:
En mijn simpele commentaar is: God drukt zich niet zinnig uit, maar tegenstrijdig.
Dat kan soms inderdaad lijken ja. Echter bij nader inzien, diepere studie, blijkt dat niet het geval te zijn, en er altijd een zinnige verklaring te zijn die in harmonie is met 1 en 2.

quote:
Waarom is je basiswaarheid niet: ik weet het niet? Als je de bijbel dan gaat lezen en je komt een tekst tegen die zegt: de heer heeft overal ogen. Dan denk je, ok ik zal het onthouden, we zullen zien. En vervolgens kom je een tekst tegen als genesis 18:21. En dan denk je als weldenkend mens: OK, hier klopt iets niet want hij heeft blijkbaar geen ogen in Sodom en ook niet in Gomorrah. En dat is onbevooroordeeld lezen.
Maar ik lees de bijbel niet om God op tegenstrijdigheden te betrappen, 'om het te zullen zien'. In dat geval kun je overal fouten vinden. Mijn doel is niet om de fouten te vinden maar de oplossingen. Dus je de fouten die je vindt kun je prima presenteren en ik zal overal oplossingen voor je vinden. Toch blijven we het oneens. Want ik geloof en jij niet. En jij wilt niet geloven (of wel?) dus alles wat ik als oplossing aandraag, is allemaal niet waar, inconsequent etc. Voor mij een behoorlijke energievretende activiteit om daar steeds op te antwoorden, kun je je dat voorstellen? Zoals God, die mij het voorbeeld geeft, antwoord ik echter voor jou, in de hoop dat je er iets mee doet, en niet voor mijzelf omdat je me aan het twijfelen brengt of iets dergelijks. Het feit dat Hij persoonlijk gaat kijken, wil dat zeggen dat Hij nog niet weet? Waarom komt Hij bij Abraham op bezoek, als Hij Abraham al kent? Wat zou Gods motief kunnen zijn wanneer Hij zich presenteert als een persoon waarmee te communiceren valt? Zie 1 en 2 en probeer het ermee in harmonie te brengen.

quote:
Of omgekeerd: je basis-waarheid is: god weet niet alles en is niet overal. Want hij weet niet alles van A&E, niet van S&G, niet van Job, niet van Abraham. Want hij loopt op één plek en kan ergens naartoe afgaan en moet dingen vragen aan mensen en dingen zien om ze te kunnen weten en proefjes doen om te kijken wat er gaat gebeuren. En als je dan vervolgens teksten als: 'god weet alles' tegenkomt dat je probeert die naar jouw gewenste waarheid over god te vormen. Zodat het beeld van een imperfecte god in stand blijft. Dan ben je ook een eigen bijbel aan het maken. Net als jij doet. Maar dan omgekeerd.

Samenvatting: je maakt de bijbelverzen die niet stroken met jouw visie op god ondergeschikt aan de verzen die wel stroken met jouw visie van god. En dan is op zijn zachts gezegd vreemd. En nog steeds tegenstrijdig :)
Nee, God komt ons tegemoet, Hij benadert ons op ons niveau, opdat we Hem leren kennen op een manier die voor ons toegankelijk is. Hij presenteert zich op een niveau dat het mogelijk maakt om ons iets te leren, en gaat op die manier relaties aan die voor beperkte mensen handelbaar zijn. Indien God zich altijd in Zijn volledigheid zou presenteren, in Zijn volledige majesteit en glorie, zou dat de mens simpelweg verpletteren, de mens in zijn nietigheid en dan ook nog schuld aan zonden zou dat niet aankunnen. Dus God reikt zich uit en verkleint zich tot ons niveau. Daarom kwam Jezus Christus als een simpele man, een timmerman, en zelfs als koning op een ezel Jeruzalem binnenrijden, in plaats van gekroond met goud en glitterende kleding op een hoog paard. Dat is het karakter van God. Hij heeft compassie voor ons en zoekt de relatie op. Zijn doel is niet om ons op onze knieen te forceren door grootse indrukken, maar om een eerlijke relatie van gehoorzaamheid gebaseerd op liefde voor Zijn karakter te realiseren. Zodoende handelt Hij in sommige gevallen op een manier die niet overeenkomt met menselijke verwachtingen van wat een almachtige God is en zou doen. Maar dat maakt hem juist Goddelijk, want de mens in al zijn ijdele gedachten en dromen van grootsheid en trots is verrast wanneer God een timmerman wordt en op een ezel rijdt en zich laat martelen. Of als Hij persoonlijk langs komt om koeken te eten terwijl Hij op reis is om familie van de betreffende man te bezoeken. Het maakt de relatie die God met ons zoekt mogelijk, en in plaats van ons te raken met verbluffendheden, gebeurt dat in het hart. Natuurlijk zijn er ook voorbeelden wanneer God zich met grootsheid presenteert, zoals wanneer Hij de wet aan Mozes en de hebreeen geeft. Maar in veel gevallen maakt Hij zich kleiner dan Hij is, omdat wij klein zijn. Dit zichzelf kleiner 'maken', of eerder presenteren, neemt zijn goddelijke karakteristieken weg. Jezus als god-man op aarde had een lichaam en gebruikte dat lichaam om zich te verplaatsen, te communiceren, te eten en drinken enzovoorts. Echter tegelijkertijd had Hij alle goddelijke karakteristieken: Hij was alwetend en almachtig en alomaanwezig. Zo wist Hij dat Lazarus dood was terwijl Hij kilometers verderop was, Hij kon mensen op afstand genezen met een woord uit Zijn mond, en in staat allerlei goddelijke wonderen te verrichten. In alles wat Hij deed was echter een les voor ons verborgen, een diepere spirituele waarheid. Toen Hij zich liet kruisigen was dat niet omdat Hij niet in staat was zichzelf te verdedigen, dat laat Hij zelf ook blijken wanneer Hij zegt: 52 Toen zeide Jezus tot hem: Keer uw zwaard weder in zijn plaats; want allen, die het zwaard nemen, zullen door het zwaard vergaan.
53 Of meent gij, dat Ik Mijn Vader nu niet kan bidden, en Hij zal Mij meer dan twaalf legioenen engelen bijzetten? Het zijn dus niet de beperktheden van God die verklaren waarom Hij zich gedraagt zoals Hij doet, maar Zijn liefde voor ons en wil om ons te redden van de dood. Hij doet dit door ons op te roepen tot bekering. Het verhaal van Sodom en Gomorra kan ons motiveren om ons te bekeren, omdat het laat zien dat God niet de rechtvaardige met de onrechtvaardige zal vernietigen, maar de rechtvaardige zal verlossen, en het dus waard is om je te bekeren indien je het leven liefhebt.

[ Bericht 3% gewijzigd door Ali_Kannibali op 29-09-2012 01:26:27 ]
pi_117381299
Nou Ali, het is maar pover gesteld met je bijbelkennis hoor.
quote:
Daarom kwam Jezus Christus als een simpele man, een timmerman,
Jezus' vader was een ' tekton ' , een bouwondernemer of architekton. http://nl.wikipedia.org/wiki/Architect Oorspronkelijke stond daar het Aramese woord ' naggar ', wat zoveel wil zeggen als ' geleerd man '.
quote:
en zelfs als koning op een ezel Jeruzalem binnenrijden, in plaats van gekroond met goud en glitterende kleding op een hoog paard.
Jezus speelde gewoon een passage uit de Torah na, waar een profeet voorspelt ( hahahaha ) dat de messias zijn intrede zal doen op een ezel. Heeft niks met nederigheid te maken, integendeel !
  zaterdag 29 september 2012 @ 10:01:13 #46
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_117382102
Basaal is een tekton inderdaad een timmerman, en bij het ontbreken van verdere gegevens is het het veiligst om aan te nemen dat dat ook de bedoelde betekenis is. Dat er zonder meer 'archi-' moet worden aangevuld is een ongefundeerde aanname.
pi_117383481
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 10:01 schreef Iblardi het volgende:
Basaal is een tekton inderdaad een timmerman, en bij het ontbreken van verdere gegevens is het het veiligst om aan te nemen dat dat ook de bedoelde betekenis is. Dat er zonder meer 'archi-' moet worden aangevuld is een ongefundeerde aanname.
Niet dus. :N
http://nl.wikipedia.org/w(...)9#De_jeugd_van_Jezus
  zaterdag 29 september 2012 @ 11:43:53 #48
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_117383781
quote:
Ik zei dan ook niet voor niets "basaal". Dat tekton in de betekenis van architect kan worden gebruikt betwist ik ook niet, maar onder normale omstandigheden ga je uit van de primaire betekenis van een woord, en die is niet "architect". Anders zou het ook niet nodig zijn om het voorvoegsel archi- toe te voegen. Zie Liddell en Scott, tekton:
quote:
A. worker in wood, carpenter, joiner, “τέκτονες ἄνδρες, οἵ οἱ ἐποίησαν θάλαμον καὶ δῶμα καὶ αὐλήν” Il.6.315, cf. Sapph.91; “τέκτονος υἱόν, Ἁρμονίδεω . . ὂς καὶ Ἀλεξάνδρῳ τεκτήνατο νῆας ἐΐσας” Il.5.59; νηῶν, δούρων τ., Od.9.126, 17.384, cf. 19.56, 21.43; [“πίτυν] οὔρεσι τέκτονες ἄνδρες ἐξέταμον πελέκεσσι” Il.13.390; “τ., ὅς ῥά τε πάσης εὖ εἰδῇ σοφίης” 15.411; “τ. γὰρ ὢν ἔπρασσες οὐ ξυλουργικά” E.Fr.988, cf. A.Fr.357, S.Fr.474, X.Mem.1.2.37: it is freq. opp. to a smith (χαλκεύς), Pl.Prt.319d, R.370d, X.HG3.4.17; to a mason (λιθολόγος), Th.6.44, cf. Ar.Av.1154: freq. in Inscrr., IG12.373.245, etc., and Papyri, PCair.Zen.27.3 (iii B.C.), etc.:—but also,
2. generally, any craftsman or workman, κεραοξόος τ. a worker in horn, Il.4.110, cf. S.Tr.768; rarely of metal-workers, h.Ven.12; “τ. Δίου πυρὸς Κύκλωπας” E.Alc.5; sculptor, statuary, ib. 348.
3. master in any art, as in gymnastics, Pi.N.5.49; of poets, τέκτονες σοφοὶ (sc. ἐπέων) Id.P.3.113; “τέκτονες εὐπαλάμων ὕμνων” Cratin.70 (ap.Ar.Eq.530); τέκτονες κώμων, i.e. the χορευταί, Pi.N. 3.4; τ. νωδυνίας, i.e. a physician, Id.P.3.6; δεξιᾶς χερὸς ἔργον, δικαίας τέκτονος a true workman, A.Ag.1406.
4. metaph., maker, author, νεικέων ib.152 (lyr.); “κακῶν” E.Med.409; γένους the author of a race, A.Supp.594 (lyr.), cf. 283; ψευδῶν τ. Heraclit.28; “ὁ γὰρ χρόνος μ᾽ ἔκαμψε, τ. μὲν σοφός” Crates Com.39. (Cf. Skt. ták[snull ]an- 'carpenter', ták[snull ]ati, tā[snull ][tnull ]i 'form by cutting, plane, chisel, chop', Lett. test, tēst 'hew, plane', etc.: cf. τέχνη.)
pi_117384903
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Ik zei dan ook niet voor niets "basaal". Dat tekton in de betekenis van architect kan worden gebruikt betwist ik ook niet, maar onder normale omstandigheden ga je uit van de primaire betekenis van een woord, en die is niet "architect". Anders zou het ook niet nodig zijn om het voorvoegsel archi- toe te voegen. Zie Liddell en Scott, tekton:

[..]

Ik geef enkel de mening van Geza Vermes:
http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9za_Vermes
Waar heel wat deskundigen het met hem eens zijn. En let wel: Hijzelf is van joodse origine.
pi_117385185
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 11:43 schreef Iblardi het volgende:
Ik zei dan ook niet voor niets "basaal". Dat tekton in de betekenis van architect kan worden gebruikt betwist ik ook niet, maar onder normale omstandigheden ga je uit van de primaire betekenis van een woord, en die is niet "architect". Anders zou het ook niet nodig zijn om het voorvoegsel
Zeg ik ook niet. Tekton heeft meerdere betekenissen en niet enkel ' architect(on) ' gezien dan er wel degelijk ' archi ' had moeten voor staan. Jij lijkt wel om de betekenis ' naggar ' heen te fietsen. Is daar een reden voor ?? Volgens Vermes is in de context vertaling van naggar eerder ' geleerd man ' beter op zijn plaats. En nu kan men nog afvragen in welke context men ' geleerd man ' kan plaatsen. Zeker dus niet een timmerman die nestkastjes als specialiteit heeft volgens de Roomse traditie, waar dit ' basale ' zijn oorsprong lijkt te hebben.
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:48:40 #51
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_117385376
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeker dus niet een timmerman die nestkastjes als specialiteit heeft volgens de Roomse traditie, waar dit ' basale ' zijn oorsprong lijkt te hebben.
Ja, want iedereen weet dat de auteurs van woordenboeken voor Oud-Grieks eerst bij de paus te rade gaan voordat ze hun lemma's schrijven.

Ongelooflijk dit. :')
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:52:29 #52
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_117385480
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:42 schreef ATON het volgende:

[..]

Zeg ik ook niet. Tekton heeft meerdere betekenissen en niet enkel ' architect(on) ' gezien dan er wel degelijk ' archi ' had moeten voor staan. Jij lijkt wel om de betekenis ' naggar ' heen te fietsen. Is daar een reden voor ?? Volgens Vermes is in de context vertaling van naggar eerder ' geleerd man ' beter op zijn plaats.
Een beetje rustig, joh. Ik weet niet wat "naggar" betekent, wel wat tekton betekent. Daar reageerde ik dan ook op.
pi_117385990
quote:
10s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:48 schreef Iblardi het volgende:
Ja, want iedereen weet dat de auteurs van woordenboeken voor Oud-Grieks eerst bij de paus te rade gaan voordat ze hun lemma's schrijven.

Ongelooflijk dit. :')
O, nu ga je mijn post even van de pot rukken ? Ik denk niet dat ik de betekenis van Tekton in twijfel heb getrokken, enkel dat dit kan slaan op verschillende betekenissen. De Roomse kerk heeft hier wel bewust gekozen voor ' timmerman ', terwijl ze ook voor ' ondernemer ' hadden kunnen kiezen. Maar nee, men heeft bewust de rol van Jozef een zo laag mogelijke trap op de maatschappij willen plaatsen.
Niet zo ongelooflijk.
pi_117386080
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:52 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Een beetje rustig, joh. Ik weet niet wat "naggar" betekent, wel wat tekton betekent. Daar reageerde ik dan ook op.
Ik heb je wél duidelijk gemaakt wat Geza Vermes hierover weet te vertellen. Jou negeren van het woord ' naggar ' heeft enkel te maken dat je daar geen weerwoord op hebt en Vermes' verklaring niet in jou kraampje past.
  zaterdag 29 september 2012 @ 13:28:05 #55
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117386549
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 september 2012 21:32 schreef Uitstekelbaars het volgende:

Mijn punt is het volgende: als god toch per definitie onmogelijk is om te begrijpen omdat hij buiten tijd en ruimte staat, dan hebben zaken als bidden en de bijbel lezen ook geen zin. Het zou zelfs zondig kunnen zijn om te pretenderen dat je god kan begrijpen en uit kan leggen op een menselijke manier. Het zou slimmer zijn om geen uitspraken te doen over god en gewoon af te wachten.

Je trekt datgeen wat ik zeg iets verder en rekt vervolgens in je eindconclusie de boel nog een metertje of wat op. :D

Wat ik eerder zei was dat de stelligheid waarmee BerjanII iets beweerde niet klopte simpelweg doordat het lijdend voorwerp van een andere order van grootte is dan wij. Dat wij God door onze beperking van het menszijn niet kunnen doorgronden is echter niet hetzelfde als dat wij boodschappen welke door hem vertaald zijn in een voor ons begrijpelijke taal niet zouden kunnen oppikken.

Mijn stelling is simpelweg dat als je enerzijds zegt dat God almachtig is dat je dan op geen enkele mogelijke manier die almacht kunt inperken.

Los van dat denk ik dat de bijbel an sich een bundel vertellingen, spreuken wijsheden etcetera is waar je wel degelijk je voordeel mee kunt doen; maar dat het tevens vol met tegenstrijdigheden staat. Ook kan ik me totaal niet vinden in de ogenschijnlijk volstrekte willekeur van het oude testament waar God verbonden sluit met enkelen maar de rest in de kou laat staan.

Voor mij gaat het boek dan pas ook echt waarde hebben vanaf het nieuwe testament. Overigens ook niet zo heel vreemd aangezien ik niet Joods ben en dus pas vanaf de kruisdood zelf een persoonlijke relatie met onze lieve heer kon opbouwen.

Over het al dan niet mogen kunnen willen interpreteren van de boodschap en het eventuele risico daardoor op zondig zijn zou ik willen zeggen dat ik dat risico danwel voor lief neem. Een God die mij een spel cadeau doet (het leven) en vervolgens de spelregels dusdanig ondoorzichtig maakt dat ik nooit kan winnen die kan mij de rug op.
pi_117386918
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:28 schreef Jappie het volgende:

[..]

Voor mij gaat het boek dan pas ook echt waarde hebben vanaf het nieuwe testament. Overigens ook niet zo heel vreemd aangezien ik niet Joods ben en dus pas vanaf de kruisdood zelf een persoonlijke relatie met onze lieve heer kon opbouwen.

Over het al dan niet mogen kunnen willen interpreteren van de boodschap en het eventuele risico daardoor op zondig zijn zou ik willen zeggen dat ik dat risico danwel voor lief neem. Een God die mij een spel cadeau doet (het leven) en vervolgens de spelregels dusdanig ondoorzichtig maakt dat ik nooit kan winnen die kan mij de rug op.
Ik vind mensen die enkel waarde zien in het nieuwe testament nog vreemder dan mensen die de hele bijbel accepteren als het enige en hele woord van god.
Jij bent geen jood, maar Jezus was dat wel. En Jezus verwijst vaak genoeg terug naar die 'volstrekte willekeur' in het OT tijdens zijn lessen en was constant bezig met het lezen van de wet. De gehele schrift is dan ook volgens paulus goed en nuttig om te onderwijzen (de schrift die toen bekend was was het OT).

Dus jij bent eigenlijk niks meer dan een soort cherry picker.. zoeken wat jij goed vindt aan de bijbel en de rest laat je links liggen.
Alpha kenny one
  zaterdag 29 september 2012 @ 13:47:51 #57
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117387243
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:39 schreef falling_away het volgende:

Dus jij bent eigenlijk niks meer dan een soort cherry picker.. zoeken wat jij goed vindt aan de bijbel en de rest laat je links liggen.
Ik heb wat moeite met de negatieve toonzetting maar anders dan dat kan ik niet ontkennen dat je gelijk hebt.
pi_117388603
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 13:28 schreef Jappie het volgende:

[..]

Je trekt datgeen wat ik zeg iets verder en rekt vervolgens in je eindconclusie de boel nog een metertje of wat op. :D

Wat ik eerder zei was dat de stelligheid waarmee BerjanII iets beweerde niet klopte simpelweg doordat het lijdend voorwerp van een andere order van grootte is dan wij. Dat wij God door onze beperking van het menszijn niet kunnen doorgronden is echter niet hetzelfde als dat wij boodschappen welke door hem vertaald zijn in een voor ons begrijpelijke taal niet zouden kunnen oppikken.

Mijn stelling is simpelweg dat als je enerzijds zegt dat God almachtig is dat je dan op geen enkele mogelijke manier die almacht kunt inperken.

Los van dat denk ik dat de bijbel an sich een bundel vertellingen, spreuken wijsheden etcetera is waar je wel degelijk je voordeel mee kunt doen; maar dat het tevens vol met tegenstrijdigheden staat. Ook kan ik me totaal niet vinden in de ogenschijnlijk volstrekte willekeur van het oude testament waar God verbonden sluit met enkelen maar de rest in de kou laat staan.

Ik dacht al dat jij christelijk was, in de zin van religieus. Daarom wist ik ook al dat het antwoord van
Uitstekelbaars wat voorbarig was.

Jij wilt dus dat wij niet mogen nadenken over God, want hij kan alles. Dus zichzelf in een klein mensje laten veranderen kan ook, zonder dat daarmee zijn goddelijkheid verdwijnt?

Ik denk dat menigeen het daarmee niet eens is, maar dan moet je wel durven nadenken over het hele concept. En niet bang zijn dat je gestraft wordt vanwege het grijpen naar de vrucht der kennis.
Friedrich Nietzsche
  zaterdag 29 september 2012 @ 16:56:54 #59
16305 Jappie
parttime reverend
pi_117393120
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 14:30 schreef BerjanII het volgende:

Ik denk dat menigeen het daarmee niet eens is, maar dan moet je wel durven nadenken over het hele concept. En niet bang zijn dat je gestraft wordt vanwege het grijpen naar de vrucht der kennis.
Waarom zou ik bang zijn voor straf daar waar ik juist aangeef dat ik welliswaar de Christus omarm maar heel duidelijk stel dat er voor mij een aantal grenzen zijn ?
Wellicht is het toch handig ook al is het offtopic om enigzins duidelijk te maken wat mijn persoonlijke geloofsovertuiging is.

Ik voel mijzelf Christelijk zonder dat ik mijzelf verplicht voel wekelijks een kerkbezoek te brengen; te bidden of zelfs God ook maar te eren op een andere manier dan respect te hebben voor het leven.
Ik meen mijzelf Christen te mogen noemen omdat bovengenoemde manier van doen mijn interpretatie is van de boodschap van Jezus. Mijn manier van Chisten zijn is waarschijnlijk best beschreven in de door Matheus ik meen in hfdst 5 geschreven bergrede van JC. Mocht mijn manier van Christen zijn niet de juiste zijn dan loop ik niet weg voor de mogelijke konsekwenties.

Voorts denk ik natuurlijk na over de mogelijke krachten welke op de achtergrond werkzaam kunnen zijn dmv het toepassen van die op de berg uitgesproken basisprincipes. Ook denk ik na over de verhalen van genezing door handsoplegging of zelf maar wilsovertuiging waar in Matheus over verhaalt wordt. Als ik dat af ga zetten tegen de huidige tijd waarin wij nu leven met de kennis van nu dan lijkt het mij niet ondenkbaar dat Christus toen in staat was om dat soort wonderen te doen.

Maar goed, ik geloof omdat ik meen dat dat de beste optie is en niet omdat ik zit te wachten op een plaatsje 1e ring straks in de hemel. Als ik morgen zou sterven en alles blijkt niet waar en ik lig daar morsdood te verstijven en te verrotten zul je mij ook niet horen klagen.

Mocht het zo zijn dat ik doodga en er bestaat wel een God maar die is niet echt tevreden met mijn opvattingen en toepassingen van zijn leer waardoor hij mij vervolgens in het eeuwig hellevuur gooit om maar eens wat te noemen dan zul je mij wel horen vloeken uiteraard maar so be it......ik ga niet 3x daags op mijn knietjes dankbaar zijn voor een leven waar ik niet om gevraagd heb of toch op zijn minst niet van bewust ben dat ik erom gevraagd heb.

Bedoel je dat ?
  zaterdag 29 september 2012 @ 19:22:51 #60
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117398093
quote:
Dat is helemaal waar. De mogelijkheid dat god in alle opzichten ons verstand te boven gaat is heel aannemelijk. Als je dat allebei eens bent, heeft discussie ook geen zin meer. Net als denken aan god of 'praten' met god. Of hem proberen te begrijpen. Dat is dan net als een bestaande vierkante cirkel. Het is gewoon letterlijk onmogelijk het te begrijpen.

quote:
Ik snap je punt.

quote:
Mocht het zo zijn dat ik doodga en er bestaat wel een God maar die is niet echt tevreden met mijn opvattingen en toepassingen van zijn leer waardoor hij mij vervolgens in het eeuwig hellevuur gooit om maar eens wat te noemen dan zul je mij wel horen vloeken uiteraard maar so be it......ik ga niet 3x daags op mijn knietjes dankbaar zijn voor een leven waar ik niet om gevraagd heb of toch op zijn minst niet van bewust ben dat ik erom gevraagd heb.
Kijk, dit kan ik heel goed begrijpen. Eindelijk iemand die een redelijk, christelijk betoog afsteekt. Dank voor het plaatsen. Ik ben helemaal blij :)

[ Bericht 3% gewijzigd door Uitstekelbaars op 29-09-2012 22:14:43 ]
  zaterdag 29 september 2012 @ 22:49:06 #61
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117407678
quote:
Dat is een mogelijke conclusie op basis van de meest oppervlakkige manier van het lezen van het verhaal en de rest van de bijbel negerend. Dat is niet mijn manier van lezen.
Het is een hele redelijke en eerlijke interpretatie als je allebei de verzen even veel waarde toekent. Vers 1: God's ogen zijn overal. Vers 2: God gaat af en beziet een plaats waar hij op dat moment niet is. 1+2= tegenstrijdigheid. Jij kiest vervolgens 1 en gaat daar in de rest van de bijbel bewijs voor zoeken omdat je liever hebt dat 1 waar is dan 2. Net als wat je in het stukje daarna doet.

quote:
Dit is Gods motief: 2 petrus 3:9 De Heere vertraagt de belofte niet (gelijk enigen dat traagheid achten), maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Want God heeft Zijn Zoon niet gezonden in de wereld, opdat Hij de wereld veroordelen zou, maar opdat de wereld door Hem zou behouden worden. Johannes 3:16-17

Dus nu ken ik 1) Gods motief en 2) Zijn werkwijze om dat motief te realiseren.
Op basis van die kennis ga ik vervolgens de rest van de bijbel proberen te interpreteren. Die interpretatie moet overeenkomsten met 1 en 2.
Yess! Je doet precies wat ik bedoel, super dit! :) Je kiest een vers midden uit de Bijbel. Verheft dat tot, in jouw ogen, God's motief. Vervolgens zeg je: met dit motief kan ik de bijbel en god begrijpen en daarom ga ik met die vaststelling de bijbel lezen. Waarom kies je niet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als motief? Dan kom je ook een heel eind in het verklaren van God.

Waarschijnlijk koos je het omdat je het een leuk vers vindt dat past bij jouw beleving van god. En zelfs jouw motief is zeer tegenstrijdig met de Bijbel en de werkelijkheid. Niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. God wilde wel dat de mensen van S&G verloren gingen. En van alle mensen rondom Noach en van alle andere oorlogen in Deuteronomium. En van miskramen en kinderen die door aardbevingen of kanker omkomen. Dus dat klopt ook al niet. Dan moet je weer gaan puzzelen.

quote:
Dat kan soms inderdaad lijken ja. Echter bij nader inzien, diepere studie, blijkt dat niet het geval te zijn, en er altijd een zinnige verklaring te zijn die in harmonie is met 1 en 2.
Nee, dat is als je bewijzen gaat zoeken voor je eigen versie van de bijbel. Met bijvoorbeeld dat stukje van Petrus als basiswaarheid gekozen.

quote:
Maar ik lees de bijbel niet om God op tegenstrijdigheden te betrappen, 'om het te zullen zien'. In dat geval kun je overal fouten vinden. Mijn doel is niet om de fouten te vinden maar de oplossingen.
Precies! Jij leest de bijbel om argumenten te zoeken voor jouw idee van God. Niet met een open en kritische blik, zoals je andere heilige boeken wel zou lezen. Of probeer je ook alles te rijmen met het maya- boek? Het kan best, wil je dat niet proberen?

quote:
In dat geval kun je overal fouten vinden.
Dat is vreemd. Als je kritisch kijkt, kun je overal fouten vinden in de bijbel? Ik weet dat je niet letterlijk overal bedoelt hoor. Maar waarom lukt dit niet met mijn wiskundeboek? Of mijn geschiedenisboek? Of mijn boek: praktisch burgerlijk procesrecht? Als je daar kritisch naar kijkt vindt je geen tegenstrijdigheden. Maar bij de bijbel zijn ze overal ( veelvoorkomend ), dat is gek he? In het woord van een perfecte god. Ik vond het teleurstellend dat ze zo groot in aantal zijn. Probeer aan een willekeurig wetenschappelijk artikel te denken. En bedenk dan dat de Bijbel sowieso veel tegenstrijdiger is. Zijn die auteurs dan slimmer dan god? In ieder geval slimmer dan de schrijver(s) van de bijbel.

quote:
Het feit dat Hij persoonlijk gaat kijken, wil dat zeggen dat Hij nog niet weet?
Nee, het feit dat hij toegeeft dat hij de situatie nog niet kent, zegt dat. Dat hij persoonlijk afdaalt en gaat kijken, wil zeggen dat Hij niet overal ogen heeft.

quote:
Wat zou Gods motief kunnen zijn wanneer Hij zich presenteert als een persoon waarmee te communiceren valt?
Ik heb werkelijk geen idee, zoals mensen dat ook niet kunnen hebben over een 'iets' dat niet te bevatten is met ons verstand en buiten ruimte en tijd staat. Is het nu de bedoeling dat ik een vers kies, dat God's motief noem en vervolgens de tegenstrijdigheid in mijn voordeel ga bewijzen?

SPOILER
Alinea's, Ali, alinea's! Ik mag dan aardig kunnen 'ranten', de Enter-toets weet ik in ieder geval wel op regelmatige basis te vinden. Maargoed.

quote:
Dat is het karakter van God.
Nee, dat is hooguit het beperkte deel van karakter dat wij kunnen begrijpen. De rest zul je dus nooit kennen want je merkte zelf al op dat volgens jou:
quote:
Indien God zich altijd in Zijn volledigheid zou presenteren, in Zijn volledige majesteit en glorie, zou dat de mens simpelweg verpletteren,
Je hebt dus altijd een beperkt beeld van god. Want je bent nog niet verpletterd ( mag ik hopen :P ). Je weet ook niet hoe groot de rest is, dat is denk ik het grootste probleem, samen met dat de rest niet te begrijpen is. Stel dat wij maar één streepje kunnen begrijpen van de tekening die God is (een metafoor is dit, trouwens ). Hoeveel weet je dan als je de rest niet eens kunt begrijpen? De rest zou een stoeptegel kunnen zijn, het zou ook een vliegtuig kunnen zijn. Of een heel universum. Wat het ook is, we kunnen het sowieso niet begrijpen. Bepaald door een ander soort logica, die onmogelijk te vatten is. Daar ga je dan met 'deze paar zinnen zijn gods karakter'.

Je herhaalt alleen maar jouw basiswaarheden. Leuke dingen over god, die je graag wil bewijzen met andere bijbelteksten. En die altijd waar zijn, en daar is vast een passende tekst bij te vinden. Laat het zoeken beginnen:
quote:
Nee, God komt ons tegemoet,Maar in veel gevallen maakt Hij zich kleiner dan Hij is, omdat wij klein zijn. Hij was alwetend en almachtig en alomaanwezig. Zijn doel is niet om ons op onze knieen te forceren door grootse indrukken, maar om een eerlijke relatie van gehoorzaamheid gebaseerd op liefde voor Zijn karakter te realiseren.
Zie hier de teksten van
quote:
de mens in al zijn ijdele gedachten en dromen van grootsheid.
En dan te bedenken dat je de rest niet eens kan begrijpen. Hoewel jou dat vast wel lukt, gezien je kennis van het karakter van god...

quote:
Gomorra kan ons motiveren om ons te bekeren, omdat het laat zien dat God niet de rechtvaardige met de onrechtvaardige zal vernietigen, maar de rechtvaardige zal verlossen, en het dus waard is om je te bekeren indien je het leven liefhebt.
quote:
En jij wilt niet geloven (of wel?)
Zolang het ene deel van god onbegrijpelijk is en het andere deel tegenstrijdig, moet een eventuele god het maar begrijpen dat ik niet kan geloven. Als ik met de kennis van nu zou zeggen dat ik geloof, lieg ik. Dan word ik maar vernietigd. Ik ga niet liegen tegen mezelf of in mezelf zeggen: 'ik moet gewoon vertrouwen hebben en niet zulke moeilijke dingen denken'. Dat helpt niks. Dat is nep.

Ohja, tot slot. :@
quote:
dus alles wat ik als oplossing aandraag, is allemaal niet waar, inconsequent etc. Voor mij een behoorlijke energievretende activiteit om daar steeds op te antwoorden, kun je je dat voorstellen?
Zeker! Ik kan het niet alleen, ik doe het ook. En van daaruit vind ik het, zoals ik weleens eerder opgemerkt heb, heel prettig dat je uitgebreid de tijd neemt en moeite doet om te antwoorden. Ik reageer ook niet om je persoonlijk dwars te zitten, maar het klopt gewoon niet in mijn ogen, net zoals 1+1=3 niet klopt. Dan zou ik ook reageren. Het lijkt me tof als er een god is, maar hij had waarschijnlijk een andere bijbel moeten sturen om mij te kunnen overtuigen...

[ Bericht 0% gewijzigd door Uitstekelbaars op 30-09-2012 14:11:38 ]
pi_117642918
Hier twee drie vier verschillende versies over Maria en anderen bij het graf van Jezus.
quote:
Markus 16

1 En toen de sabbat voorbijgegaan was, hadden Maria Magdalena, Maria, de moeder van Jakobus, en Salome specerijen gekocht om Hem te gaan zalven.
2 En heel vroeg op de eerste dag van de week kwamen zij bij het graf, toen de zon opging.
3 En zij zeiden tegen elkaar: Wie zal voor ons de steen van de ingang van het graf wegrollen?
4 En toen zij opkeken, zagen zij dat de steen weggerold was, want hij was heel groot.
5 En toen zij het graf ingegaan waren, zagen zij aan de rechterzijde een jongeman zitten, gekleed in een wit, lang gewaad, en zij waren ontdaan.
6 Maar hij zei tegen hen:
Wees niet ontdaan. U zoekt Jezus de Nazarener, de Gekruisigde. Hij is opgewekt! Hij is hier niet; zie de plaats waar ze Hem gelegd hadden.
7 Maar ga heen, zeg tegen Zijn discipelen, en Petrus, dat Hij u
voorgaat naar Galilea; daar zult u Hem zien,
zoals Hij u gezegd heeft.
8 En zij gingen haastig naar buiten en vluchtten bij het graf vandaan, want beving en ontsteltenis had hen aangegrepen; en zij zeiden tegen niemand iets, want zij waren bevreesd.

Uit: Herziene Statenvertaling
© 2010 Stichting HSV
- Maria Magdalena, Maria, de moeder van Jakobus, en Salome
- Steen is al weggerold.
- Één jongen in het graf

quote:
Mattheüs 28

1 Laat na de sabbat, toen het licht begon te worden op de eerste dag van de week, kwamen Maria Magdalena en de andere Maria om naar het graf te kijken.
2 En zie, er vond een grote aardbeving plaats, want een engel van de Heere, die uit de hemel neerdaalde, ging erheen, rolde de steen van de opening weg en ging erop zitten.
3 Zijn gedaante was als een bliksem en zijn
kleding wit als sneeuw.
4 De bewakers beefden van angst voor hem en werden als doden.
5 Maar de engel antwoordde en zei tegen de vrouwen: U hoeft niet bevreesd te zijn,
want ik weet dat u Jezus zoekt, Die gekruisigd was.
6 Hij is hier niet, want Hij is opgewekt, zoals Hij
gezegd heeft. Kom, zie de plaats waar de Heere gelegen heeft.
7 En ga haastig heen en zeg tegen Zijn discipelen dat Hij opgewekt is uit de doden; en zie, Hij gaat u voor naar Galilea;
daar zult u Hem zien. Zie, ik heb het u gezegd.
8 En zij gingen haastig van het graf weg, met vrees en grote blijdschap, en zij snelden weg om het Zijn discipelen te berichten.
9 Toen zij weggingen om het aan Zijn discipelen bekend te maken, zie, Jezus kwam hun tegemoet en zei: Wees gegroet! Zij gingen naar Hem toe, grepen Zijn voeten en aanbaden Hem.
10 Toen zei Jezus tegen hen: Wees niet bevreesd; ga heen, bericht Mijn broeders dat zij naar Galilea moeten gaan, en daar zullen zij Mij zien.

© 2010 Stichting HSV
- Maria en Maria
- De steen er nog
- Bewaking
- Één engel die een aardbeving veroorzaakt, de bewakers dood en de steen wegrolt.
- Ze komen Jezus tegen

-edit-
De graf scene komt vaker in de bijbel voor, maar nu weer anders.
quote:
Johannes 20

1 En op de eerste dag van de week ging Maria Magdalena vroeg, toen het nog donker was, naar het graf, en zij zag dat de steen van het graf afgenomen was.
2 Daarom snelde zij terug en ging naar Simon Petrus en naar de andere discipel, die Jezus liefhad, en zei tegen hen: Ze hebben de Heere uit het graf weggenomen, en wij weten niet waar zij Hem neergelegd hebben.
3 Petrus dan ging naar buiten, en de andere discipel, en zij kwamen bij het graf.
4 En die twee liepen samen, maar de andere discipel snelde vooruit, sneller dan Petrus, en kwam als eerste bij het graf.
5 En toen hij vooroverboog, zag hij de doeken liggen, maar toch ging hij er niet in.
6 Simon Petrus dan kwam en volgde hem, en ging het graf wel binnen en zag de doeken liggen.
7 En de zweetdoek, die op Zijn hoofd geweest was, zag hij niet bij de doeken liggen maar afzonderlijk, opgerold, op een andere plaats.
8 Toen ging ook de andere discipel, die het eerst bij het graf gekomen was, naar binnen, en hij zag het en geloofde.
9 Want zij kenden de Schrift nog niet dat Hij uit de doden moest opstaan.
10 De discipelen dan gingen weer naar huis.

11 Maar Maria stond huilend buiten bij het graf en terwijl zij huilde, boog zij voorover in het graf,
12 en zij zag twee engelen in witte kleding zitten, een aan het hoofdeinde en een aan het voeteneinde van de plaats waar het lichaam van Jezus gelegen had;
13 en die zeiden tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Zij zei tegen hen: Omdat ze mijn Heere weggenomen hebben, en ik weet niet waar ze Hem neergelegd hebben.
14 En toen zij dit gezegd had, keerde zij zich naar achteren en zag Jezus staan, maar zij wist niet dat Jezus het was.
15 Jezus zei tegen haar: Vrouw, waarom huilt u? Wie zoekt u? Zij dacht dat het de tuinman was, en zei tegen Hem: Mijnheer, als u Hem weggedragen hebt, zeg mij dan waar u Hem neergelegd hebt en ik zal Hem weghalen.
16 Jezus zei tegen haar: Maria! Zij keerde zich om en zei tegen Hem: Rabboeni; dat betekent: Meester.
17 Jezus zei tegen haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar Mijn Vader, maar ga naar Mijn broeders en zeg tegen hen: Ik vaar op naar Mijn Vader en uw Vader, en naar Mijn God en uw God.
18 Maria Magdalena ging en berichtte de discipelen dat zij de Heere gezien had en dat Hij dit tegen haar gezegd had.

© 2010 Stichting HSV
- Maria alleen
- Steen weggerold.
- Twee engelen
- Jezus verschijnt

-edit-
En de scene komt nog een keer voor in de bijbel
quote:
Lukas 24

1 En op de eerste dag van de week gingen zij, heel vroeg in de morgen, naar het graf en brachten de specerijen mee die zij gereedgemaakt hadden, en sommigen gingen met hen mee.
2 Zij nu vonden de steen afgewenteld van het graf.
3 En toen ze naar binnen gegaan waren, vonden zij het lichaam van de Heere Jezus niet.
4 En het gebeurde toen ze daarover in twijfel waren, zie, twee mannen stonden bij hen in blinkende gewaden.
5 En toen zij zeer bevreesd werden en het gezicht naar de grond bogen, zeiden die tegen hen: Waarom zoekt u de Levende bij de doden?
6 Hij is hier niet, maar Hij is opgewekt. Herinner u hoe Hij tot u gesproken heeft, toen Hij nog in Galilea was:
7 De Zoon des mensen moet overgeleverd worden in handen van zondige mensen en gekruisigd worden en op de derde dag opstaan.
8 En zij herinnerden zich Zijn woorden.
9 En toen zij teruggekeerd waren van het graf, berichtten ze dit alles aan de elf discipelen en aan alle anderen.
10 En het waren Maria Magdalena, Johanna en Maria, de moeder van Jakobus, en de anderen die bij hen waren, die dit tegen de apostelen zeiden.
11 En hun woorden leken hun kletspraat en zij geloofden hen niet.
12 Maar Petrus stond op en snelde naar het graf en toen hij zich vooroverboog, zag hij alleen de linnen doeken liggen. En hij ging weg en verwonderde zich over wat er gebeurd was.

© 2010 Stichting HSV
- Maria, Maria en anderen
- Steen weggerold
- Twee jongens in het graf
- Jezus verschijnt niet

[ Bericht 3% gewijzigd door t4rt4rus op 06-10-2012 14:09:42 ]
  zaterdag 6 oktober 2012 @ 19:33:24 #63
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117667097
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 21:32 schreef t4rt4rus het volgende:
Hier twee drie vier verschillende versies over Maria en anderen bij het graf van Jezus.

[..]

- Maria Magdalena, Maria, de moeder van Jakobus, en Salome
- Steen is al weggerold.
- Één jongen in het graf

[..]

- Maria en Maria
- De steen er nog
- Bewaking
- Één engel die een aardbeving veroorzaakt, de bewakers dood en de steen wegrolt.
- Ze komen Jezus tegen

-edit-
De graf scene komt vaker in de bijbel voor, maar nu weer anders.

[..]

- Maria alleen
- Steen weggerold.
- Twee engelen
- Jezus verschijnt

-edit-
En de scene komt nog een keer voor in de bijbel

[..]

- Maria, Maria en anderen
- Steen weggerold
- Twee jongens in het graf
- Jezus verschijnt niet
Geinig, wist ik helemaal niet. Van welke versie gaan Christenen standaard uit, dan? Of is er algehele vaagheid over dit onderwerp?
pi_117667419
Zo zijn er wel meer historische details waarin de evangelisten verschillen; denk b.v. aan de misdadigers aan het kruis, of de dood van Judas.
pi_117669087
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:33 schreef Uitstekelbaars het volgende:

[..]

Geinig, wist ik helemaal niet. Van welke versie gaan Christenen standaard uit, dan? Of is er algehele vaagheid over dit onderwerp?
Deze verschillen ( en nog meer ) zijn door James Tabor beschreven in " De Jezus dynastie ".
pi_117677129
quote:

[..]

Kies er één en doe alsof de andere drie niet bestaan? :P
pi_117683493
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 20:31 schreef ATON het volgende:

[..]

Deze verschillen ( en nog meer ) zijn door James Tabor beschreven in " De Jezus dynastie ".
Deze verschillen worden in elk fatsoenlijk boek over de historische persoon Jezus aangestipt, denk ik zo.

De vroege kerkvaders wisten deze verschillen natuurlijk ook, en je kunt je afvragen waarom ze geen moeite gedaan lijken te hebben om "deze weg te werken". Misschien vonden ze de vier verschillende verhalen juist een goed punt :)
pi_117683517
quote:

[..]

Dat laatste, den ik. Je zou natuurlijk een historische analyse kunnen doen om te achterhalen wat de meest waarschijnlijke versie is geweest, hoewel dat natuurlijk erg lastig is met al die bovennatuurlijke elementen er in :P
pi_117685929
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2012 10:03 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Deze verschillen worden in elk fatsoenlijk boek over de historische persoon Jezus aangestipt, denk ik zo.

De vroege kerkvaders wisten deze verschillen natuurlijk ook, en je kunt je afvragen waarom ze geen moeite gedaan lijken te hebben om "deze weg te werken". Misschien vonden ze de vier verschillende verhalen juist een goed punt :)
Heb ik ook altijd vreemd gevonden. Misschien door de kluwen van namen en wie dan weer wie is. Ik stipte Tabor even aan omdat hij daar vel aandacht aan besteed had om dit te ontwarren. Blijft wel de vraag staan waarom men toen dat niet heeft uitgeklaard.
pi_117688613
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2012 10:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat laatste, den ik. Je zou natuurlijk een historische analyse kunnen doen om te achterhalen wat de meest waarschijnlijke versie is geweest, hoewel dat natuurlijk erg lastig is met al die bovennatuurlijke elementen er in :P
Meest waarschijnlijke is dat dat hele Jezus-figuur niet bestaan heeft.

00:50 begint ie
  zondag 7 oktober 2012 @ 13:35:53 #71
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_117688948
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 13:27 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Meest waarschijnlijke is dat dat hele Jezus-figuur niet bestaan heeft.

00:50 begint ie
Waarom is dat waarschijnlijker dan het bestaan van een historische Jezus-figuur waaromheen zich allerlei niet-historische tradities hebben gevormd?
pi_117689238
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 13:35 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom is dat waarschijnlijker dan het bestaan van een historische Jezus-figuur waaromheen zich allerlei niet-historische tradities hebben gevormd?
Er zijn nul bewijzen dat een historisch jezus-figuur heeft bestaan.

Maar dat is meer voor een ander topic.
Dit gaat over tegenstrijdigheden in de bijbel, die daar vol mee zit. :P
pi_117690676
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 13:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Er zijn nul bewijzen dat een historisch jezus-figuur heeft bestaan.

Maar dat is meer voor een ander topic.
Dit gaat over tegenstrijdigheden in de bijbel, die daar vol mee zit. :P
E zijn zat redenen om het waarschijnlijk te vinden dat er een historische figuur jezus aan het begin van de christelijke beweging heeft gestaan. En de academische wereld is het daar, op uitzonderingen als Price na, vrijwel helemaal mee eens. Dus mocht je deze redenen willen lezen, dan kun je literatuur van b.v. Sanders, Bock of Ehrmann op naslaan :) In hoeverre deze overeenkomt met de Christelijke figuur Jezus lijkt me vooral de interessante vraag, en daar is veel minder overeenstemming over.

Je kreet klinkt nu een beetje als "er is nul bewijs dat de evolutietheorie klopt". Maar open een topic met de specifieke argumenten uit je link, zou ik zeggen :) Zal vanmiddag ook de link bekijken.

Ik denk dat de meeste argumenten die voor het historische bestaan van Jezus spreken er op neerkomen dat je met het tegendeel simpelweg allerlei vragen hebt die moeilijk te beantwoorden zijn. Zo past de figuur Jezus prima in de groep wonderdoeners en rondtrekkende predikers die je in die tijd had (honi de cirkeldraaier, de Egyptenaar, Teudas, etc.), waarvan je dan kennelijk ook het bestaan betwijfelt, en kun je je van verschillende zaken in de evangelieen afvragen waarom ze zo geschreven zijn ( waarom b.v. al die moeite om Jezus aan Betlehem te relateren? Of het argument van "embarrassment", of zoals Sanders het beter noemt "against the grain": waarom wordt Jezus door Johannes gedoopt? Waarom wordt Hij gekruisigd, en b.v. niet gestenigd?)

Het ligt ook sterk aan de methodiek die je hanteert, en wat je op basis daarvan historisch waarschijnlijk acht. Hiervoor kun je b.v. het overzicht bekijken wat Carrier geeft in "Bayes' theorem for beginners".

[ Bericht 8% gewijzigd door Haushofer op 07-10-2012 14:40:12 ]
pi_117690976
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 12:14 schreef ATON het volgende:

[..]

Heb ik ook altijd vreemd gevonden. Misschien door de kluwen van namen en wie dan weer wie is. Ik stipte Tabor even aan omdat hij daar vel aandacht aan besteed had om dit te ontwarren. Blijft wel de vraag staan waarom men toen dat niet heeft uitgeklaard.
Nou, aangezien jij nogal es beweerde dat de evangelieen gedeeltelijk zijn herschreven voordat ze tot de vorm zijn gekomen die we nu hebben, heb je hier wel een hele interessante vraag aan lijkt me. :)
pi_117698382
quote:
1s.gif Op zondag 7 oktober 2012 14:25 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Nou, aangezien jij nogal es beweerde dat de evangelieen gedeeltelijk zijn herschreven voordat ze tot de vorm zijn gekomen die we nu hebben, heb je hier wel een hele interessante vraag aan lijkt me. :)
Maar Haus toch, dat beweer ik niet, dat IS gewoon zo.
pi_117698550
quote:
0s.gif Op zondag 7 oktober 2012 17:37 schreef ATON het volgende:

[..]

Maar Haus toch, dat beweer ik niet, dat IS gewoon zo.
Ok, het gaat om de mate waarin.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 00:06:40 #77
347983 Cognitor
Non vincit nisi veritas
pi_117880656
@ATON
quote:
Ik geef enkel de mening van Geza Vermes:
http://en.wikipedia.org/wiki/G%C3%A9za_Vermes
Waar heel wat deskundigen het met hem eens zijn. En let wel: Hijzelf is van joodse origine.
Alsof iemand van Joodse origine meer weet over het antieke jodendom dan een niet-Jood. :')

Maar helaas geef je een inmiddels achterhaalde theorie van Vermes weer. Het was al niet zo'n sterk argument, want de parallellen voor naggar die hij geeft komen uit de periode 200-500 n.Chr. Maar in zijn recente boek Jesus in his Jewish context (2010) beschrijft hij Jezus en zijn vader als "builders" (p. 31). :)
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:37:17 #78
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117888303
quote:

[..]

Een fysieke manifestatie moet kunnen voor een almachtige god, maar onwetend?
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 11:49:50 #79
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117888709
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 08:18 schreef ATON het volgende:
Jezus speelde gewoon een passage uit de Torah na, waar een profeet voorspelt ( hahahaha ) dat de messias zijn intrede zal doen op een ezel. Heeft niks met nederigheid te maken, integendeel !
Let wel, de gezalfde messias reed op een gestolen ezel de stad binnen he?

Matth 21: Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me.

verder staat er nog dat als iemand iets vraagt dat het antwoord moet zijn dat de heer het nodig heeft.

Dus: jezus weet wel dat er een ezel staat maar niet of er iemand iets vraagt. :)
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 12:05:21 #80
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117889278
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 oktober 2012 19:44 schreef Haushofer het volgende:
Zo zijn er wel meer historische details waarin de evangelisten verschillen; denk b.v. aan de misdadigers aan het kruis, of de dood van Judas.
..of de kruiswoorden van christus. Johannes stond naar eigen zeggen bij het kruis, hoewel de andere evangeliën zeggen dat de discipelen "van verre stonden". Maar ok, Johannes stond dus bij het kruis, maar weet zich maar een paar kruiswoorden te herinneren. Ook zijn laatste woorden verschillen.
pi_117890530
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 11:49 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Let wel, de gezalfde messias reed op een gestolen ezel de stad binnen he?

Matth 21: Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me.
verder staat er nog dat als iemand iets vraagt dat het antwoord moet zijn dat de heer het nodig heeft.
Dus: jezus weet wel dat er een ezel staat maar niet of er iemand iets vraagt. :)
Even de tekst erbij halen :

Matt.21:1 Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. 2 Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me. 3 En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: “De Heer heeft ze nodig.” Dan zal men ze meteen meegeven.’

Duidelijk dat deze rental-donkey al besteld was. Wachtwoord ? : 'De Heer heeft ze nodig'.
Waar haal jij het nu uit dat men deze ezel had gestolen ?
pi_117891064
@ Hoatzin,

Nog zo iets merkwaardigs ( in geval het je nog niet zou zijn opgevallen ):

Waar is het feestje, daar is het feestje ( Het laatste avondmaal ). Moeten de discipelen uitkijken naar een man met een waterkruik en die volgen... Was het niet eenvoudiger geweest zoals men op de luchthaven wel eens ziet, iemand met een bordje : Jezus en zijn apostelen ? Nee hoor, een man met een waterkruik! En hoe kon men nu weten dat men net deze man moest volgen ? Om de eenvoudige reden dat water halen een vrouwenklus was en nooit door een man gedaan werd. Dus kon vergissing zowat uitgesloten zijn. Er stond maar één lul met een waterkruik. Goed georganiseerde weerstandsbeweging als je 't mij vraagt. En dan nog een plaats binnen de stad kunnen reserveren ? Moet je wel heel naïef zijn om ervan uit te gaan dat dit om een bende schooiers ging.
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 13:23:09 #83
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117891715
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:04 schreef ATON het volgende:
@ Hoatzin,

Nog zo iets merkwaardigs ( in geval het je nog niet zou zijn opgevallen ):

Waar is het feestje, daar is het feestje ( Het laatste avondmaal ). Moeten de discipelen uitkijken naar een man met een waterkruik en die volgen... Was het niet eenvoudiger geweest zoals men op de luchthaven wel eens ziet, iemand met een bordje : Jezus en zijn apostelen ? Nee hoor, een man met een waterkruik! En hoe kon men nu weten dat men net deze man moest volgen ? Om de eenvoudige reden dat water halen een vrouwenklus was en nooit door een man gedaan werd. Dus kon vergissing zowat uitgesloten zijn. Er stond maar één lul met een waterkruik. Goed georganiseerde weerstandsbeweging als je 't mij vraagt. En dan nog een plaats binnen de stad kunnen reserveren ? Moet je wel heel naïef zijn om ervan uit te gaan dat dit om een bende schooiers ging.
Palmtakken. Is je dat ook opgevallen? Er groeien geen palmtakken in Jeruzalem, daarvoor ligt het te hoog. Wel in Jericho, zo'n 900 meter lager. Jericho wordt de palmstad genoemd. Nou ja, misschien hadden de feestagngers ze daar wel geplukt en meegenomen om de heiland mee te eren...
pi_117893638
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 13:23 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Palmtakken. Is je dat ook opgevallen? Er groeien geen palmtakken in Jeruzalem, daarvoor ligt het te hoog. Wel in Jericho, zo'n 900 meter lager. Jericho wordt de palmstad genoemd. Nou ja, misschien hadden de feestagngers ze daar wel geplukt en meegenomen om de heiland mee te eren...
Goeie opmerking. ^O^
  vrijdag 12 oktober 2012 @ 14:31:49 #85
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117894486
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 12:47 schreef ATON het volgende:

[..]

Even de tekst erbij halen :

Matt.21:1 Toen ze Jeruzalem naderden en bij Betfage op de Olijfberg kwamen, stuurde Jezus er twee leerlingen op uit. 2 Zijn opdracht luidde: ‘Ga naar het dorp dat daar ligt. Vrijwel direct zullen jullie er een ezelin zien, die daar vastgebonden staat met haar veulen. Maak de dieren los en breng ze bij me. 3 En als iemand jullie iets vraagt, antwoord dan: “De Heer heeft ze nodig.” Dan zal men ze meteen meegeven.’

Duidelijk dat deze rental-donkey al besteld was. Wachtwoord ? : 'De Heer heeft ze nodig'.
Waar haal jij het nu uit dat men deze ezel had gestolen ?
ok, maar waar haal jij vandaan dat het een rental was? Als je de Lucas versie neemt dan staat er: En als iemand jullie vraagt waarom jullie dat doen, zeg dan: “De Heer heeft het nodig, hij zal het meteen weer terugsturen.”’

Dit wijst niet op een rental donkey maar gewoon een ontvreemding. Blijkbaar is het toverwoord "de Heer" en weet de eigenaar dan direct dat jet JC betreft.... (omdat het met een hoofdletter is natuurlik)
pi_117899427
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 14:31 schreef hoatzin het volgende:
ok, maar waar haal jij vandaan dat het een rental was? Als je de Lucas versie neemt dan staat er: En als iemand jullie vraagt waarom jullie dat doen, zeg dan: “De Heer heeft het nodig, hij zal het meteen weer terugsturen.
Lukas versie ? Die is jonger dan die van Markus en Matteüs. Je weet toch dat Lukas danig heeft afgeschreven van zijn oudere versies. Zie ook de aanwezigheidslijst bij de kruisiging. Klopt ook al niet.

quote:
Dit wijst niet op een rental donkey maar gewoon een ontvreemding. Blijkbaar is het toverwoord "de Heer" en weet de eigenaar dan direct dat jet JC betreft.... (omdat het met een hoofdletter is natuurlijk)
Blijkbaar wel he ? Wachtwoord, met of zonder hoofdletter.
pi_117900516
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 13:19 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Zouden er vandaag de dag niet véél zondiger steden in de wereld zijn? Ik noem alléén al alle steden in islamitische landen, waar ze natuurlijk de ene gruwel na de andere bedrijven. Een valse god, een valse profeet, ga maar door. En dan heb ik het nog niet eens over alle goddelozen in een seks- en drugsstad als Amsterdam of Praag.

Van god echter geen spoor.

Numeri 14:18: één van de ergste bijbelverzen he? De ongerechtigheid der vaderen bezoeken aan de kinderen. Ja die kunnen daar ook wat aan doen he? En dat noem jij lankmoedig, groot van weldaad en vergevend?

Ik hoop voor jou dat je opa het niet al te bont gemaakt heeft....
Erg ziek vers is dat idd. Komt overigens vier keer in de bijbel voor: Exodus 20:5, Exodus 34:7, Numeri 14:18, and Deuteronomium 5:9.

Het staat zelfs in de 10 geboden getuige Exodus 20:5
quote:
Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten.
Maar wat schetst nu onze verbazing wanneer we in de bijbel doorbladeren naar Ezechiel 18:20?

quote:
Iemand die zondigt zal sterven, maar een zoon hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn vader, en een vader hoeft niet te boeten voor de schuld van zijn zoon;

[ Bericht 7% gewijzigd door UltraR op 12-10-2012 17:26:20 ]
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 15 oktober 2012 @ 09:27:40 #88
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117987637
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 oktober 2012 17:20 schreef UltraR het volgende:

Het staat zelfs in de 10 geboden getuige Exodus 20:5

[..]

Maar wat schetst nu onze verbazing wanneer we in de bijbel doorbladeren naar Ezechiel 18:20?

[..]

Ben benieuwd hoe gelovigen deze ongerijmdheid "rechtbreien".
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:01:13 #89
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117988378
Ik heb het op internet opgezocht. Ze doen het enige wat je nog kan, namelijk het aloude spelletje van definitie veranderen. Je hebt dan zogenaamd slechte jaloezie en goede. En god bedient zich alleen van de goede en wij zondige mensjes van de slechte.

Triest gewoon.
pi_117988611
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:01 schreef Uitstekelbaars het volgende:
Ik heb het op internet opgezocht. Ze doen het enige wat je nog kan, namelijk het aloude spelletje van definitie veranderen. Je hebt dan zogenaamd slechte jaloezie en goede. En god bedient zich alleen van de goede en wij zondige mensjes van de slechte.

Triest gewoon.
Maar het gaat niet over het hebben van jaloezie. Het gaat om het feit dat god eerst zegt de zonden van de vaders te 'bezoeken' aan de kinderen maar verderop in de bijbel zegt dat hij dit niet zal doen.
Alpha kenny one
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:39:02 #91
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117989275
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:13 schreef falling_away het volgende:

[..]

Maar het gaat niet over het hebben van jaloezie. Het gaat om het feit dat god eerst zegt de zonden van de vaders te 'bezoeken' aan de kinderen maar verderop in de bijbel zegt dat hij dit niet zal doen.
Ik zie eigenlijk niet in waarom die "bezoeken aan de kinderen" een gevolg is van de jaloezie van god.

"want ik de Heer uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen..."

Dus omdat god jaloers is straft hij de kinderen der zondaars? :? Ik zie daar geen logica in.
pi_117989366
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:39 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ik zie eigenlijk niet in waarom die "bezoeken aan de kinderen" een gevolg is van de jaloezie van god.

"want ik de Heer uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen..."

Dus omdat god jaloers is straft hij de kinderen der zondaars? :? Ik zie daar geen logica in.
Hij heeft het over het buigen voor afgoden / gesneden beelden. God is dus jaloers als mensen niet hem dienen maar afgoden, zo jaloers dat hij zelfs de kinderen straft van degenen die dit doen. Erg vreemd inderdaad
Alpha kenny one
  maandag 15 oktober 2012 @ 10:44:25 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_117989419
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 10:42 schreef falling_away het volgende:

[..]

Hij heeft het over het buigen voor afgoden / gesneden beelden. God is dus jaloers als mensen niet hem dienen maar afgoden, zo jaloers dat hij zelfs de kinderen straft van degenen die dit doen. Erg vreemd inderdaad
Ja precies, ik ben ook wel eens jaloers geweest op iemand maar om dan verwanten of nakomelingen daarop aan te vallen.... :N
  maandag 15 oktober 2012 @ 14:54:02 #94
356004 Uitstekelbaars
The time has come...
pi_117998661
http://www.internetbijbelschool.nl/htmldoc/generatie.htm

Hier zie je flink wat gekronkel en gedraai omtrent dit onderwerp.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')